Englantiin aupairiksi, tarvitaanko passia? KIIRE!!

(Luettu 5068 kertaa)

sagefrancis

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Pahoittelen ensialkuun typerää kysymystä.

Olen lähtemässä huamenna Englantiin vuodeksi aupairiksi. Muuttoilmoitukset ja muut ovat tehty ja tavarat pakattua. Eilen huamasin että nykyinen passini menee umpeen 03/07, mutta minulla on myös uudenmallinen henkilökortti, joka on voimassa vielä nelisen vuotta. Eli pääsenkö tuolla passilla tai henkilökortilla suomesta lentäen Lontooseen?

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 21.02.2007, 12:57:51 »
Ei kukaan kysy sulta Englantiin mennessä että kauanko aiot olla, elipääset sinne. Ja passinhan voi periaatteessa uusia myös lähetystön kautta, eli voit hoitaa asian sielläkin.

Joku muu kommentoikoon henkilökorttipuolta, mulla on silkkaa mutua. Tätä sivustoa selailemalla voit kyllä löytää vanhan keskustelun aiheesta.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

sagefrancis

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 21.02.2007, 13:01:59 »
Hienoa. Itse löysin kanssa sellaista mutu-tietoa asiasta, mutta eiköhän tuolla pääse ja uusi 10-vuoden passi tulee hankittua kyllä jossain vaiheessa. Kiitoksia sinulle nopeasta vastauksesta.

drg313

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - drg313@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 21.02.2007, 14:24:41 »
Jos on uudenlainen sirukortti niin silla paasee. Kyselin just suomen suurlahetystosta taalla Lontoossa kun mun lompakko varastettiin ja sen mukana suomen (EU) ajokortti.. Sielta sanottiin etta sirukortilla paasee suomen ja Iso-Britannian valia ilman passia.
If you consider the world unexplored -You belong.

Melankolia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.02.2007, 14:26:48 »
Henkilökortti käy Schengen-maiden väliä matkustettaessa, ja passinkin voi halutessaan uusia Lontoon Suomen suurlähetystössä. Osoite ja aukioloajat löytyy netistä. Hieman kalliimpaa kuin Suomesta passin hankkiminen, mutta sujuu erittäin helposti. Itse sain sieltä kerran vuoden passin noin 15 minuutissa (tuli ihan extempore-matka hankittua ja passi oli umpeutunut :) )

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.02.2007, 14:55:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Melankolia"
Henkilökortti käy Schengen-maiden väliä matkustettaessa, ja passinkin voi halutessaan uusia Lontoon Suomen suurlähetystössä. Osoite ja aukioloajat löytyy netistä. Hieman kalliimpaa kuin Suomesta passin hankkiminen, mutta sujuu erittäin helposti. Itse sain sieltä kerran vuoden passin noin 15 minuutissa (tuli ihan extempore-matka hankittua ja passi oli umpeutunut :) )

Henkilokortti tosiaan kay Schengen-maiden valilla mutta Englantihan ei ole Schengen-maa.

Mutta henkilokortilla paasee kuitenkin (mutta ei siis Schenge-sopimuksen perusteella vaan siksi etta EU:n sisalla saa EU-kansalaiset matkustaa henkilokortilla)

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.02.2007, 14:57:27 »
Lainaus käyttäjältä: "sagefrancis"
Hienoa. Itse löysin kanssa sellaista mutu-tietoa asiasta, mutta eiköhän tuolla pääse ja uusi 10-vuoden passi tulee hankittua kyllä jossain vaiheessa. Kiitoksia sinulle nopeasta vastauksesta.

Henkilökortti tosiaan kelpaa, mutta puoli OT sellainen huomautus että ei muuten tule hankittua 10-vuoden passia, niitä ei viime kesän jälkeen ole saanut, vaan tilalle on tullut 5 vuoden biopassi.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Melankolia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.02.2007, 17:05:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Nallis03"
Lainaus käyttäjältä: "Melankolia"

Henkilokortti tosiaan kay Schengen-maiden valilla mutta Englantihan ei ole Schengen-maa.

Mutta henkilokortilla paasee kuitenkin (mutta ei siis Schenge-sopimuksen perusteella vaan siksi etta EU:n sisalla saa EU-kansalaiset matkustaa henkilokortilla)

Hupsista, noinhan se tietysti on, oli muuten jo toinen kerta parin viikon sisällä ku puhun mitä sattuu kyseisestä aiheesta :oops:  Mun pää vuotaa ku seula...tai sit vaan kirjoittelen ajatuksissani mitä sattuu :D

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 21.02.2007, 17:24:05 »
No etsin vielä itse vanhan ketjun, jossa pohdittiin samaa asiaa ja poimin sieltä yhden huomion:

Lähetetty: 4 Tam 2005 13:06    Viestin aihe:    

--------------------------------------------------------------------------------

Tässä ketjussahan on ollut faktatietoa tyrkyllä joka lähtöön.. Kerron vielä kokemuksen joulun alta: mieheni lähti tyytyväisenä työmatkalle Englantiin. Havaitsi ennen lentokenttähenkilökunnan kohtaamista, että passia ei sattunut mukaan. Sanoivat tiskillä, että saahan sitä omalla riskillä lähteä pelkän uudenmuotoisen henkilökortin kanssa Lontooseen - mutta takeita siitä, että pääsee maahan tai pois eivät luvanneet. Mitään ongelmia Heathrowssa ei tullut kumpaankaan suuntaan, kunhan nyt korttia oli vähän tarkemmin katseltu kuin passia yleensä.

"Unohdus" johtui siitä, että olemme viime aikoina matkailleet lähinnä Schengen-maissa (mm. pyöräilleet halki Schengenin pikkupitäjän), joissa yksiselitteisesti käy pelkkä henkilökortti (se uusi).
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)