Lontoo - yleinen

(Luettu 256651 kertaa)

aanai

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Lontoo - yleinen
« Vastaus #400 : 26.06.2015, 06:42:00 »
Mitä nyt tässä olen itse näitä Lontoon nähtävyyksiä ja paikkoja selaillut, niin aika selväksi on käynyt, että liput kannattaa ostaa etukäteen, voi säästää 7-8 puntaa per paikka. Esim. London Dungeonin sivujen kautta saa alennettuja lippuja, sekä sellaisen "kimppalipun" useampaan paikkaan jos on kiinnostunut muuallakin käymään.

Tuosta National Railin 2 in 1-jutusta kysyisin vielä, että olenko ymmärtänyt oikein. Täytyy olla voimassa oleva lippu vai sen päivän lippu, jolloin olen menossa itse kohteeseen? Kun meillä on Stanstedilta Lontooseen ja takaisin return-lippu, niin kelpaako se koko loman ajan näihin kohteisiin (on voimassa sinne asti kun palaamme Stanstedille) vai pitääkö olla sen tietyn päivän lippu (menossa Madame Tussaulle 20.päivä = tarvitsen 20. päivän junalipun?)?

Saramaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #401 : 26.06.2015, 07:33:17 »
Joo, nettilippuja kannattaa metsästää. Hinnan lisäksi niissä on usein jonon ohitus, kesäaikana merkittävää (joskus se kyllä maksaa ekstraa).

Mun ymmärrykseni mukaan ei tarvitse olla saman päivän eikä voimassa. National Raililtä ostetut Lontoon Travel Carditkin käyvät (vs. Tfl:ltä ostetut, jotka eivät käy). Täältä löytyy paljon selitystä noista: http://www.tripadvisor.com/Travel-g186338-c195600/London:United-Kingdom:2.4.1.Travelcards.Step.By.Step.html

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #402 : 26.06.2015, 13:09:17 »
Mut on pakotettu kaymaan Madame Tussaudsilla kaksi kertaa, ja kummallakin kerralla vierailijoiden mielipiteet oli etta aika turha juttu. En halua dissata, mutta en oikein ymmarra vahanukkejen vetoa. Kallis, vaikka saisikin kaksi yhden hinnalla, ja kesalla Lontoossa riittaa ulkonakatseltavia juttuja. Mutta siis tama on oma ja vierailijoideni mielipide. Mielestani lyhyella reissulla Lontoossa riittaa mielenkiintoisempiakin paikkoja.
She rides rollercoasters but never screams

aanai

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #403 : 27.06.2015, 11:16:00 »
Mitkä "nähtävyydet" ovat sitten näkemisen ja hintansa arvoisia? Tarkoitan siis juurikin näitä Madame Tussauds, London Dungeon ym. tyylisiä.

Natural History Museum käytiin viime reissulla, aivan mieletön paikka! London Museumia on myös kehuttu ja Imperial War Museumia, kun taas Sherlock Holmes Museum on saanut vain huonoa palautetta.

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #404 : 27.06.2015, 18:38:31 »
Mitkä "nähtävyydet" ovat sitten näkemisen ja hintansa arvoisia? Tarkoitan siis juurikin näitä Madame Tussauds, London Dungeon ym. tyylisiä.

Natural History Museum on museona itse asiassa aika heikko, vaikkakin mahtava rakennus(kompleksi) on aina ilahduttava paikka vierailla, etenkin kun pääsee suljettujen ovien taakse. Jätän nuo höpöt Tussaud's et alit omaan arvoonsa. British Museum, Kew Gardens, Science Museum. Menee viikonloppu kätevästi. Ja kaikki no-brainereita. Lisäksi Lontoo tarjoaa jos jonkinlaista kun vähän etsii.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #405 : 01.07.2015, 12:44:00 »

Lontoo on siita ihana ja raivostuttava, etta nahtavyydet on joko torkean kalliita tai sitten taysin ilmaisia. Henk.koht.en ole lammennyt noille tekemalla tehdyille nahtavyyksille, mutta kyllahan porukka niistakin tykkaa. Tama oli siis oma ja perheeni mielipide.

Mika sitten olisi nakemisen arvoista? noh, pahakyy tuossa jo luettelikin parit hyvat, ja tallaiset jutut riippuu aina siita mika kiinnostaa (tiede, taide, historia jne). Museot Lontoossa ovat upeita ja ilmaisia, erikoisnayttelyita lukuunottamatta. Victoria & Albert museossa talla hetkella pyoriva nayttely Alexander McQueenista on hintansa arvoinen, vaikkei muodista olisikaan kiinnostunut. Kauniina paivana kavelisin ehdottomasti St Paulista kavelysiltaa Thamesin yli Tate Moderniin, pyorahtaisin siella ja kavelisin South Bankia pitkin, pysahtyen oluelle. Jos kayttaisin rahaa johonkin, kavisin mielummin teatterissa, musiikkikeikalla tai musikaalissa kuin esim. London Dungeonissa.

Noista superturistijutuista mut on oikeastaan saanut syttymaan vain London Eye, silla kirkkaana paivana nakoalat sielta on oikeasti tosi huimaavat.

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #406 : 12.08.2015, 11:02:24 »
Kaikki liput, joissa on National Railin logo, oikeuttavat 2for1 -alennukseen. Menopaluu junalipun kanssa saa alennuksen menopäivästä paluupäivään. Meillä oli tulostetut voucherit, ja Gatwick expressin lippua ohessa näyttämällä saatiin alet ilman mitään ongelmia. Jonnekin taidettiin mennä pahvisella Travelcardillakin.

Madame Tussauds on ihan mukavaa sadepäivän viihdettä, ja hiljaisena hetkenä ihan miellyttävä paikka. Kylla siellä kerran käy, minä olen eri seuralaisten tahdosta joutunut käymään kolme kertaa ja siinä on kaksi liikaa  ::)

London Dungeon on myös ihan kiva, ja kierroksen pituus riippuu myös siitä kuinka intensiivisesti jaksaa tutustua omatoimisesti katsottaviin näyttelyihin. Heikkohermoisia säikyttelee enemmän. Melkein vieressä on London Bridge Experience & London Tombs, jota on ilmeisesti pidetty pelottavampana kokemuksena kuin Dungeonia. Mene ja tiedä, ehkä sinne seuraavalla kerralla.

Ripley`s Believe or not oli aika iso pettymys. Hämmästeltävää toki oli, mutta kukaan seurueesta ei pitänyt paikkaa esed 2for1 -hinnan arvoisena. Jos mukana on alakouluikäisiä lapsia niin sitten ehkä viihteeksi heille.

Ratsuväkimuseo on aiheesta kiinnostuneille mukava välietappi, alennuksineen hintaa tulee muutama punta ja audio-opastus kuuluu settiin.

Milly

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #407 : 27.09.2015, 16:59:21 »
Kyselenpä täälläkin ketjussa samalla vaivalla. :) Mietin tuota rahan vaihtamista minäkin, siitä on toistakymmentä vuotta kun on viimeksi tarvinnut vaihtaa rahaa missään. Kaveri sanoi, että riittää, kun paikan päältä nostaa automaatista. Itse pohdin, selviääkö sinne asti euroilla, ettei vain vastaan tule mitään yllättäviä pieniä maksuja, joihin eurot eivät kävisi? Muuten matkalla korttimaksut riittänevät, mutta todennäköisesti tulee käytyä katsomassa kirppareita ym, joihin varmaankin puntia tarvitsee?

// Edit. Käväisin pankissa ja sepä kätevästi kävikin, ei mitään odotusaikaakaan ollut ja 5€ palvelumaksu rahanvaihdosta meni pankkibonuksista. :) No nytpä ei tarvitse sitäkään miettiä enempää.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2015, 11:51:42 kirjoittanut Milly »

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #408 : 29.09.2015, 17:04:09 »
^ No miksi sita rahaa ei saisi heti ensimmaisesta pankkiautomaatista mika eteen sattuu? Turhaan kavit pankissa kun reikia seinassa on aina korttelin valein. Turha sita jannittaa.

Milly

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #409 : 29.09.2015, 22:58:36 »
No, onpahan nyt sitten käteistä. En ole tuolla vielä käynyt niin eipähän tarvitse turhaan miettiä. ;) Hyvä tietää ensi kerralle sitten, kun on tullut testattua tilanne.

emali

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #410 : 11.02.2016, 08:27:37 »
Mä tykkään että on paikallista valuuttaa mukana. Varmaan joku primitiivinen selviytymisjuttu. Gatwickin delistä tulee yleensä ostettua jotain evästä tai ainakin juomista matkaan. Tokihan kortillakin voi maksaa melkein joka paikassa.
Käytän itsekin just noita pankin bonuksia vaihtomaksuun niin tavallaan se rahan vaihto on ilmaista silloin.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #411 : 12.04.2016, 12:34:14 »
Laitetaanpa tama tanne idealahteeksi- 101 free things to do in London
http://www.visitlondon.com/things-to-do/budget-london/101-free-things-to-do-in-london?ref=mosaic

Tuossa on tietty ne perus-ilmaiset jutut (British Museum, Tatet, Museum of London ja Imperial War Museum), mutta jollekulle jo vahan Lontoota tuntevalle sielta voi loytya myos pari erikoismuseota ja hiukan keskustasta kaukaisempia puistoja ja tapahtumia.

Putroh

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #412 : 11.09.2016, 00:09:43 »
Haluan jakaa tämän Lontoossa asumiskokemukseni:

Asuin vuoden ensimmäisen puoliskon tammikuu-toukokuu Lontoon Bethnal greenissä ja voin sanoa että
kaikenlainen gloria mitä naivi aikaisempi Lontoo -kuvani on ollut vesittyi täysin.

Asunnot ovat Lontoossa kai ehkä maailman kalliimpia. Minulla oli soluhuone, jonka jaoin toisen jantterin kanssa.
Huoneistossa oli soluja 3, jossa jokaisessa huoneessa asui 2 tyyppiä. Jaoin omani saksalaisturkkilaisen ravintolajuoksupojan kanssa.
Mulle on sanottu että on se ihan totta että Lontoo on asumisen kannalta kallis, mutta silti pulitit yli hintaa eli maksoin 150 puntaa viikko.

En tiedä minkälaisia kokemuksia muilla on, mutta tilanne oli sellainen ota tai jätä ja oli muutakin tekemistä kun sählätä asunnon kanssa.

Huomioita:

suihkuun meno Lontoolaisessa työläiskorttelin soluhuoneistossa:
saksalaisarabi sanoi naurahtaen, että suomihan on kylmä maa, kun tokaisin käyväni suihkussa.
Minä siihen kohotin olkapäitä, että totta ootpa välkky. Odotin nautinnollista lämpimän veden syleilyä
kehossani ja sain päälleni syöksyn huonolla paineella jääkylmää vettä, kuin suoraan avannosta.

Niin Lontoossa ainakin halvimmissa kämpissä tai, äh niissä missä proletariaatti pitää majaa, pitää vesi lämmittää
boilerilla. Jotta boilerin saa päälle pitää ostaa sähkökortti, joita myydään talkkarin toimistossa 5 puntaa kpl.
Ilman tuota korttia ei voi lämmittää suihkuvettä tai käyttää pistokkeita.

Välimatkat:

Aikaisempi Lontoo kuva, jossa mentiin yhdellä tubella Kensingtonista Kattoon Chelsean tai Arsenalin peliä ( tai 2-3 tubella) pienessä
hipparakassa, vaihtui pinnakireänä seisoskeluun työmatkalla  jonossa, että tulisi vihdoin sellainen vaunu johon voisi itsensä juuri ja juuri änkeä.
Työmatkat olivat yhtä änkeämistä ja vieläpä suhteellisen kalliita, vaikka hankin Oysterin.

Välimatkat ovat Lontoossa hyvin pitkiä. Olin lomamatkoilla tottunut tubetteluun ja ajattellut sen olevan hauskaa, mutta työtehtävissä
juokseminen Lontoossa tubella on kuluttavaa. Hankin sitten polkupyörän, joka olikin hyvä ratkaisu. Sielähän voi polkea ympäri vuoden ilman nastoja.

Ihmiset: Lomamatkoihin verrattuna viime keväinen Lontoo näyttäytyi minun subjektiivisin silmin katsotuuna kylmältä. Kaveriverkostoja kylllä ihmisllä oli, mutta yleensä ne olivat ns. blokkimaisia ja niissä oltiin vaan jos niistä hyötyi jotain. Esim. puolalaiset olivat omissa ympyröissään, saksalaiset omissaan, espanjalaiset omissaan, suomalaisista ( tottakai mustavalkoinen kuva) jäi mutta jäi kuitenkin olivat myös jotenkin vaiketa,
eipä ollut mitään sellaista että : jaa sää ootkin suomesta hieno juttu, mistä päin jne...yleensä tapaamani suomalaiset (tietysti seurassa missä muita kansalaisuuksia, mutta kuitenkin) eivät voineet edes perustervehdyksiä sanoa suomen kielellä, ihan kun eivät haluaisi kuulla suomesta tai suomalaisista mitään. Luulen että liittyy myös työalaani tämä ilmiö lontoon suomalaisista.

Katselen nyt ikkunasta ulos suomalaista kaunista  maaseudun ruskamaisemaa. Jossain kaukana voi ehkä etäisesti mennä joku auto.
Tähdet loistavat taivaalla. Koko 100m2 maalaisrotisko on yksin minun käytössäni, vettä tulee kraanoista ja suihkusta niin paljon kun haluan.
Voin mennä saunaan. Voin juosta vaikka munasillani pihan poikki uimaan järveen ja kukaan ei sitä näe tai häiriinny. Kaikki on niin puhdasta ja ilma ihanaa hengittää. Kontrasti ero on aivan valtaisa.
Taidan olla hullu kun aina täältä haluan pois.

mutta Lontooseen En kaipaa takaisin enää. Se on ylikansoitettu, kallis, saastainen ja kylmä. Wikipedian hakuun Islanti.
Tajunnanvirta loppuu. kiitos ja öitä!

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #413 : 11.09.2016, 01:29:54 »
^ Kuulosta juuri siltä, kuin olen ajatellutkin. Olen aina ihmetellyt, miksi ihmiset hinkuu asumaan ja töihin Lontooseen.

Tvstä tuli aiemmin tänä vuonna dokumentti Lontoon asuntomarkkinoista ja siitä selvisi syy Lontoon ylihintaisiin asumiskustannuksiin: ulkomaalaiset sijoittajat ovat vyöryneet markkinoille. Lontoossa valmistuvista, uusista asunnoista n. 40% menee ulkomaalaisille. Lähinnä kiinalaisille.

.yleensä tapaamani suomalaiset (tietysti seurassa missä muita kansalaisuuksia, mutta kuitenkin) eivät voineet edes perustervehdyksiä sanoa suomen kielellä, ihan kun eivät haluaisi kuulla suomesta tai suomalaisista mitään.

Suomalaiset ovat juuri tällaisia. Kaiken muunmaalaiset ovat iloissaan, jos maailmalla kohtaa maamiehiään. Ainoastaa suomalaiset karttelevat toisiaan. Poikkeuksiakin tosin löytyy, mutta pääsääntöisesti näin se menee.

« Viimeksi muokattu: 11.09.2016, 01:39:27 kirjoittanut UsvaAuer »

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #414 : 11.09.2016, 01:56:03 »
^^ Kuulostaa kovasti silta, etta sinua vedatettiin asuntoasioissa kympilla ja nyt harmittaa ja koko kaupungista on jaanyt negatiivinen kuva. Lontoon asuntomarkkinat ovat VALTAVAT eika todellakaan tarvitse ottaa vastaan huonoa/ylihinnoiteltua asuntoa. Niita on tarjolla koko ajan ja paljon, ja vaikka ne tietysti ovat kalliita, useimmat palkat (etenkin ulkkarifirmoilla) heijastavat tata. Muuten Lontoo on yllattavan halpa, etenkin kulttuuritarjonnaltaan. Olen asunut taalla seitsemantoista vuotta, ja ainakin viidessatoista eri osoitteessa, ja kylmaa suihkua en ole koskaan joutunut karvistelemaan.
Tyovaenasunto? Proletariaatti? Kuka edes kayttaa tuollaisia sanoja enaan ? Ja tottakai valimatkat ovat pitkia; taalla asuu miljoonia ihmisia. Ei ole kyse mistaan Lahdesta. Ulkonakayminen kannattaa suunnitella vahan tarkempaan, jotta baarit/raflat/muut ovat samana iltana samalla alueella, mutta ei se nyt rakettitiedetta ole.

suomalaisista ( tottakai mustavalkoinen kuva) jäi mutta jäi kuitenkin olivat myös jotenkin vaiketa,
eipä ollut mitään sellaista että : jaa sää ootkin suomesta hieno juttu, mistä päin jne...yleensä tapaamani suomalaiset (tietysti seurassa missä muita kansalaisuuksia, mutta kuitenkin) eivät voineet edes perustervehdyksiä sanoa suomen kielellä, ihan kun eivät haluaisi kuulla suomesta tai suomalaisista mitään.

Tata en ole koskaan ymmartanyt. Miksi minun pitaisi hengata jonkun tyypin kanssa vain siksi, etta he ovat samasta maasta kotoisin? Tietty jos pienen small talkin jalkeen maailmankuva on kohtaisen sama, niin mikas siina. Mutta en ala vaen vakisin kaveeraamaan jonkun tyypin kanssa vain siksi, etta on Suomesta.
Tietysti ikavaa, etta Lontoossa asumisesta jai negatiivinen kuva, mutta toisaalta jos on sellainen ihminen etta nauttii ulkona munasillaan juoksemisesta pakkasessa pihasaunan takana, metropolit eivat varmasti ole oikea paikka. Kaanteisesti ajatellen en voisi kuvitellakaan asuvani paikassa jossa ei ole musakeikkoja, teatteria ja viittakymmenta eri ravintolaa vartin kavelymatkan varrella. Ja tottakai asuminen jossain on taysin erilaista kuin rentouttava, aurinkoinen lomamatka jolloin ei matkusteta metrossa ruuhka-aikana. But each to their own.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2016, 01:57:36 kirjoittanut Strange Little Girl »

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #415 : 11.09.2016, 11:35:52 »
SLGn analyysi on varmaan pateva, mutta haluaisin lisata yhden jutun jonka huomasin itse lontoossa asuessani. Suomalaiset siella kaytti huimasti aikaa kaikesta valittamiseen, mutta oli selva etta he olivat kokeneet jonkinlaisen kulttuurishokin sita tajuamatta. Ihmiset olivat tulleet sinne odottaen kokevansa vahan suuremman helsingin, etta asiat toimii niin kuin kotimaassa. no nehan ei toiminut mutteivat toimi missaan muuallakaan. Eivatka ihmiset kayttaytyneet niin kuin kotisuomessa, eivatka kayttaydy muuallakaan. Jos kayttaa suomea kaiken mittana, ei ikina tule viihtymaan missaan muualla koskaan mikaan paikka ei voi olla parempi suomi kuin suomi..

Asuminen lontoossa on kallista, totta, mutta onhan se hemmetti helsingissakin. Korpi on sitten sitten eri asia.

sle97

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #416 : 11.09.2016, 13:11:23 »
Se on kyllä ihan perseestä, että Lontoossa ei saa rauhassa alasti saunoa edes oman järven rannalla!

Lontoon kokoisessa kaupungissa nyt valitettavasti joutuu tekemään hieman duunia, ettei tule vedätetyksi vaikka asuntoa hankkiessa. Kallistakin on, mutta £150 jaetusta makuuhuoneesta nyt ei ole mikään normi, johon on taivuttava.

Valitettavan useilla ihmisillä on käsitys, että ulkomaille muutettaessa kaikki on vain automaattisesti parempaa kuin kotona. Arjen koittaessa sitten hakeudutaan maanmiesten seuraan kituisemään kuinka kaikki onkin kotona paremmin sen sijaan, että yritettäisiin sopeutua uuteen ympäristöön.

Minulla on kohta 15 vuotta Lontoossa/Englannissa takana ja vaikka hyvin viihdynkin, niin edelleenkin suhde velloo kausittain vihasta rakkauteen. Sen kanssa vaan on opittava elämään. Samat tunteet ne kai sai aikanaan Suomesta lähtemäänkin?
Aircondition Gypsy

Save The Maze: https://www.gofundme.com/f/save-the-maze-rio

Putroh

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #417 : 11.09.2016, 13:22:09 »
SLG

No mä käytän sanaa proletariaatti, siksi koska haluan käyttää. Vaikka sitä sanaa ei kukaan käytä - niin minäpä sitten käytän.

ja Lontoo on kallis siitä ei pääse yli ei ympäri, ei vaikka joku olisi asunut siellä 100 vuotta ja sanoisi, että ei ole.
Toin mielestäni tuossa ilmi, että kuvaus on subjektiivinen, joten se ei sinun Lontoostasi ole millään tavalla pois.

Kosketinko jotain arkaa kohtaa?
Taisit suuttua, koska kaikki negatiivinen puhe Lontoosta kyseenalaistaa omia elämänvalintojasi.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #418 : 11.09.2016, 13:44:57 »
 :D :D :D
Voi hyva ihminen, se luetun ymmartaminen, se luetun ymmartaminen!
Minahan sanoin etta vuokrat Lontoossa ovat kalliit. Iso metropoli jossa monet haluavat asua = korkeat vuokrat. £150 kimppakampasta viikossa = sinua vedatettiin. Muuten Lontoon on yllattavan halpa; voiko Suomessa kayda katsomassa huippuluokan teatterinaytosta kymmenella punnalla, tai tosi hyvaa livebandia kahdeksalla? OK, kun muuttaa Lontooseen (tai minne muualle tahansa, Tokioon, Pariisiin, New Yorkiin) kestaa hetken ennenkuin loytaa ne pikkuniksit joilla elama halpenee; parin kuukauden asumisella juttuihin ei paase kiinni. Mpalan viestissa oli paljon totuutta; Suomi on Suomea ja Lontoo Lontoota. Se ei sovi kaikille.

Paras elamanvalintani oli muuttaa tanne, koska minulle sopii isot kaupungit. Helsinki tuntuu liian pienelta kun siella kayn (mutta kyllakin muuten kivalta). Lisaksi nautin siita, etta ymparilla on erilaisia ihmisia, paljon mahdollisuuksia ja sita kulttuuririentoa joka suuntaan viikon jokaisena iltana. Sle97:n kirjoituksesta tunnistan itseani; valilla vituttaa kun ikkunoista vetaa (asun heritage-alueella, ja ikkunoita ei saa vaihtaa) ja tavallisesta kaupasta ei saa kunnon leipaa ja ihmiset rynnii metrossa. Mutta ne on ohimenevia ja pienia vitutuksia. Arki on arkea vaikka missa asuisi.

Putroh

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #419 : 11.09.2016, 14:23:58 »
Niinpä niin...Maailma ja elämä ei ole koskaan mustavalkoista . Ei asioita voi verrata kumpi on parempi Suomi
vai Lontoo. Se olisi sama kuin puhuisi mikä väri on parempi, kun toinen. Toisena päivänä saattaa sininen paita mielyyttää enemmän, toisena
taas vaikka musta. Ei oikeastaan voi muuta, kun kertoa mitä tunteita tietty kokemus herättää tietyllä hetkellä. 
Tieteellinen artikkeli on sitten erikseen.