Reittiä suunnittelemassa

(Luettu 9918 kertaa)

Hyttynen

• Aloittelija
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« : 05.03.2007, 16:43:04 »
Ensikertalaiset lähdössä reilaamaan ensi vuoden puolella, tarkoitus ottaa kuukauden Global pass. Haluaisin teiltä konkareilta ja muuten asiaan perehtyneiltä kommentteja, vinkkejä, miinuksia ja plussia yms. reittimme raaka versioon.

Lähtö: Helsingistä lentäen
Berliini
Praha
Budapest
Wien
Ranska esim. Marseille, Pariisi
Britannia/Irlanti
(Jos aika tulee Britannian jälkeen riittämään,) Amsterdamin tai Köpiksen kautta lentäen kotio Helsinkiin.
+ tietenkin oman mielenkiinnon mukaan pienet ylimääräiset pysähdykset. Etenkin Wienin ja Ranskan välimatka pitkä, ehdotuksia?

Kommentoikaa vapaasti. Olemme kaikelle avoimia eikä mitään ole lyöty lukkoon.

Kiitos jo etukäteen!
he sky is the limit when your heart is in it.

Dafu Simba

• Reissaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #1 : 26.03.2007, 09:27:46 »
Itsekkin olen 2008 kesällä lähdössä ensimmäistä kertaa reilaamaan jos vaan ny sais rahat kasaan.  :)

Reittinä toimii:
Suomi -> Saksa -> Ranska -> Italia -> Kreikka* -> Sveitsi -> Kotiin.

Tietysti reitti voi vaihtua matkalla, mutta tuo on suunniteltu niin että ei tarvitse turhia kulkea ees takaisin vaan reitti kulkee ns. ympyrän.

*=Jos löydetään lautta
"Make the choice adventurous stranger, strike the bell and bide the danger or wonder 'till it drives you mad what would have happened if you had." C.S. Lewis

mischa

• Reissaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #2 : 26.03.2007, 13:00:40 »
www.superfast.com --> lauttoja Italiasta Kreikkaan. Myös useita keskusteluja tällä foorumilla kyseisestä välistä. Kannattaa tsekata haun kautta.

Niin ja bahn.de näyttää että Wienistä pääsee Pariisiin yhdellä vaihdolla (Wienistä Müncheniin ja siitä yöjunalla Pariisiin.) Itse olen kokenut että tuo bahn.de eli Saksan rautateiden hakutoiminto-juttu on ollut älyttömän hyvä reittejä suunnitellessa.

Itse olemme menneet näppärästi Berliiniin reittiä Turku-Tukholma (yölaiva) ja sitte Tukholma-Malmö ja Malmö-Berliini (yöjuna). Toki aikaa kuluu melko paljon (n. 2 vrk), mutta tuo laivamatkahan on Siljalla ilmainen (tai ainakin oli kesällä 2006.)

derevo

• Tosireissaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #3 : 26.03.2007, 14:14:11 »
Lainaus
Itse olemme menneet näppärästi Berliiniin reittiä Turku-Tukholma (yölaiva) ja sitte Tukholma-Malmö ja Malmö-Berliini (yöjuna)

minä olisin mennyt tämän matkan lentokoneella.
helsinki tallinna laivalla sitten easyjetilla berliniin.
edullista, nopeaa ja mukavaa.
tai germanwingsillä helsingistä kölniin ja sieltä berliniin.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #4 : 26.03.2007, 15:14:35 »
Lainaus käyttäjältä: "derevo"
Lainaus
Itse olemme menneet näppärästi Berliiniin reittiä Turku-Tukholma (yölaiva) ja sitte Tukholma-Malmö ja Malmö-Berliini (yöjuna)

minä olisin mennyt tämän matkan lentokoneella.
helsinki tallinna laivalla sitten easyjetilla berliniin.
edullista, nopeaa ja mukavaa.
tai germanwingsillä helsingistä kölniin ja sieltä berliniin.

Me tiedämme että sinä tykkäät matkustaa lentokoneella. Tässä ei ollut siitä kyse.

Olen vähän tylsä ja tiedän ettei minun tarvitsisi tällaisia ketjuja edes lukea jos ei kiinnosta, mutta suosittelen tutustumaan tämän foorumin hakutoimintoon koska näistä asioista on keskusteltu noin tuhat kertaa aikaisemminkin ja nämäkin viestit olisivat sopineet niihin ketjuihin.

Kannattaa muistaa että kuukausi on oikeasti tosi lyhyt aika. Katsotaas vaikka tuota aloittajan suunnitelmaa:  

Berliini

-tässä vaiheessahan reililipun ei tarvitse olla vielä edes alkanut

Praha
-esim. 2 päivää, yksi päivä Budapestiin siirtymiseen

Budapest
-2 päivää, 1 matkustuspäivä

Wien

-näihin kahteen 5 päivää + 3 matkustuspäivää (2 Wien-Marseille, 1 Marseille-Pariisi)

tässä vaiheessa 17 päivää käytetty, jäljellä 13 joista yksi menee Pariisi-Lontoo -väliin.

Britannia/Irlanti
-12 päivää. Näistä Lontoossa menee helposti esim. 4 ja sitten ehtii ehkä pari muuta kaupunkia, Irlantiin en lähtisi.

(Jos aika tulee Britannian jälkeen riittämään,) Amsterdamin tai Köpiksen kautta lentäen kotio Helsinkiin.
+ tietenkin oman mielenkiinnon mukaan pienet ylimääräiset pysähdykset.

Aika ei tule riittämään.

Kannattaa oikeasti miettiä mitä haluaa ja kannattaako mikään tarkempi suunnittelu. Tuollainen 2 päivää per kaupunki on todellakin juoksuvauhti ja jos tykkää tutustua kaupunkeihin yhtään paremmin niin se on ihan liian vähän. Matkustamiseen menee aikaa ja energiaa. Sitäpaitsi matkalla kuitenkin kuulette juttuja kivoista paikoista joissa muut on käynyt ja haluatte käydä itsekin, tuollainen juoksusuunnitelma lässähtää siihen.

derevo

• Tosireissaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #5 : 26.03.2007, 18:38:41 »
Lainaus
Me tiedämme että sinä tykkäät matkustaa lentokoneella.

minä tykkään sekä junalla että lentokoneella.
riippuu monesta tekijästä.
etäisyys, junan nopeus ja tärkeintä saako junassa ikkunapaikkaa menosuuntaan.
pitkät matkat (erityisesti maiden välillä) hyvä matkustaa lentokoneella, koska yleensä näissä pitkän matkan junissa on pakollinen paikan varaus, eikä ole mitään takuuta että saan ikkunapaikkan menosuuntaan.
enkä halua istua junassa 10 tuntia ilman taukoja.
hyvä esim. 2 tuntia junassa sitten 3 tuntia kävellen.
juna on minulle hyvä lyhyeillä matkoilla, koska lyhyen matkan junissa ei ole pakollista paikan varausta.

Lainaus
Kannattaa muistaa että kuukausi on oikeasti tosi lyhyt aika.

se on erittäin pitkä aika, erityisesti jos asua hostelleissa.
minä olin joskus 3 viikon matkalla.
majoituksena oli 3 hengen hostelli huone jossa olin minä, veljeni ja äiti. viimeisenä viikolla oli jo epämiellyttävää.
jo kahden viikon kuluttua matkan alkamisesta halusin kotiin.
jos majoitus olisi ollut hyvä (huone rauhallisessa ja siistissä hotellissa) silloin olisin helposti kestänyt 3 viikkoa, mutta viimeisellä viikolla nautinto olisi ollut alhainen ja suhde nautinto/hinta olisi ollut hyvin matala.
eli viimeinen viikko rahat kaivoon.

Lainaus
Berliini

en ymmärrä miksi.
minä ajon aloittaa reilaaminen heti.
ensimmäisen yön jälkeen aamulla lähteä intercity junalla esim. hamburgiin. illaksi palata berliniin.

Lainaus
Praha

minulle se on erittäin pieni aika samassa kaupungissa.
jos vaihtaa kaupunkia niin usein se kuluttaa voimia.
liian usein täytyy kantaa tavaroita, etsiä hotellia seuraavassa kaupungissa.
ajon olla jokaisessa kaupungissa 4 päivää.

Lainaus
Matkustamiseen menee aikaa ja energiaa.

juuri sen takia on parempi tehdä aika usein lyhyeitä matkoja kuin erittäin harvoin ja erittäin pitkiä.
minä mielluummin tekisin 2 11 päivän matkaa vuodessa, kuin kerran vuodessa 1 22 päivän.
suhde nautinto/kulutettu raha toisessa tapauksessa on paljon matalampi kuin esnimmäisessä.

Lainaus
Sitäpaitsi matkalla kuitenkin kuulette juttuja kivoista paikoista joissa muut on käynyt

mistä minä kuulen ne?
minä en ajo matkan aikana istua internetkahviloissa lukemassa forumeja joiden aihe on matkustaminen.
Lainaus
Berliini

Praha

Budapest

Wien

-näihin kahteen 5 päivää + 3 matkustuspäivää (2 Wien-Marseille, 1 Marseille-Pariisi)

tässä vaiheessa 17 päivää käytetty, jäljellä 13 joista yksi menee Pariisi-Lontoo -väliin.

Britannia/Irlanti
-12 päivää. Näistä Lontoossa menee helposti esim. 4 ja sitten ehtii ehkä pari muuta kaupunkia, Irlantiin en lähtisi.

niin paljon kaupunkeja ja kaikki vain yhden erittäin pitkän matkan aikana. minä mielluummin matkustaan kaikkiin niihin vuorettelen 1.5 vuoden aikana.
esim. 2 kaupunkia per matka ja näitä matkoja kerran 4 kuukaudessa.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #6 : 26.03.2007, 19:19:20 »
Derevo rakas,

Ihmisiä ei oikeasti kiinnosta noin paljon mitä SINÄ tekisit. Se on tullut moneen kertaan esiin, mutta jos otetaan huomioon että käytännössä et ole tehnyt vielä mitään vaan vasta suunnittelet tekeväsi niin siitä ei jaksaisi lukea moneen kertaan.

Aika naurettava meininki täällä nykyisin, pitäis varmaan pysytellä vaan muualla
 :evil:

derevo

• Tosireissaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #7 : 27.03.2007, 14:38:29 »
Lainaus
Ihmisiä ei oikeasti kiinnosta noin paljon mitä SINÄ tekisit.

ei minä, vaan kaikki muut.
minä kysyin noin 8:lta ihmiseltä mitä mieltä he ovat matkan pituuesta. kaikki sanoivat että kuukausi on aivan liikaa.
sopiva aika kaikkien mielestä 8-14 päivää.
oletuksena että majoituksena on hotelli.
tällä on outoja ihmisiä.
puhuvat liian paljon hostelleista, yrättävät tehdä matkan mahdollisimman pitkän asumalla hostellissa hotellien sijaan.
kun normalit ihmiset arvostelevat laatua, he lähtevät vähän lylyempään matkaan, mutta asuvat hotellissa.

Lainaus
mutta jos otetaan huomioon että käytännössä et ole tehnyt vielä mitään vaan vasta suunnittelet tekeväsi niin siitä ei jaksaisi lukea moneen kertaan.

miten se vaikuttaa asiaan?
minä kysyin ihmisiltä, jotka matkustivat jo ulkomaille ja joilla on kokemusta tästä asiasta ja kaikkien mielestä on parempi tehdä 2 viikon matka kerran puolessa vuodessa, kuin yksi kuukauden matka kerran vuodessa.
eli täällä on paljon outoja ihmisiä, jotka eroavat paljon keskivertoihmisestä.
alussa minä luulin, että täällä on tavallisia ihmisiä.

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #8 : 27.03.2007, 14:48:25 »
On varmaan turha jatkaa tätä vääntöä, mutta minkäs teet.  :twisted:

minä kysyin ihmisiltä, jotka matkustivat jo ulkomaille ja joilla on kokemusta tästä asiasta ja kaikkien mielestä on parempi tehdä 2 viikon matka kerran puolessa vuodessa, kuin yksi kuukauden matka kerran vuodessa.

Millä perusteella sinä ja kahdeksan tuttuasi ovat keskivertoihmisiä ja kaikki muut yli 10 000 (jos oikeen muistan) jotka täällä foorumilla esimerkiksi pyörivät ovat outoja? Jos sinun ja kahdeksan tuttavasi mielestä kuukausi on liian pitkä aika, miten se tekee heistä tavallisia ja muista ei? Ettekö te tässä tapauksessa kuitenkin edusta vähemmistöä? Ja onko mitään konkreettista todistetta muuta kuin mielipiteenne, että me muut olemme outoja?
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #9 : 27.03.2007, 14:51:06 »
tällä on outoja ihmisiä.
puhuvat liian paljon hostelleista, yrättävät tehdä matkan mahdollisimman pitkän asumalla hostellissa hotellien sijaan.
kun normalit ihmiset arvostelevat laatua, he lähtevät vähän lylyempään matkaan, mutta asuvat hotellissa.
...

"Pallontallaajat.net on omatoimimatkailijoiden (reppureissaajat, interrailaajat, reilaajat, reppuselkämatkailijat, halpamatkailijat, jne...) sivusto." Tuo on suora lainaus "Mika Pallontallaajat.net", jonka loydat etusivun oikeasta alakulmasta. Nain pikaisena analyysina vaivaasi voinen todeta, etta olet eksynyt vaaralle foorumille, kultaseni. Mutta hata ei ole taman nakoinen. Internetista loytyy muitakin foorumeja, joihin paaset kirjoittamalla uuden osoitteen siihen maarattyyn paikkaan. Jos et ole kuitenkaan varma foorumin osoitteesta, kirjoita www.clusty.com (googlea ei kannata kayttaa, jollet halua, etta se sailoo hakusi kuudeksi vuodeksi) ja sen jalkeen matkailufoorumi tai muu vastaava hakusana. Onnea etsintaasi!

Omituisten otusten kerho.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #10 : 27.03.2007, 15:10:18 »
...eli täällä on paljon outoja ihmisiä, jotka eroavat paljon keskivertoihmisestä. alussa minä luulin, että täällä on tavallisia ihmisiä.

Tuo on kyllä harvinaisen totta. Suurin osa ihmisistä täällä on masokisteja. Eivät ymmärrä omaa hyväänsä vaan kärsivät halpalennoilla, kälyisissä junissa ja torakkaisissa hostelleissa. Onhan se toista asua kunnon hotellissa, lentää bisnesluokassa ja käyttää rahaa säästelemättä, kun kerran reissuun on lähtenyt.

Järkevintä kyllä olisi keskivertoihmisten tapaan pysyä Suomessa ja käydä enintään turvallisella aurinkomatkalla Kanarialla tai vaikkapa Kreetalla. Järjestävät vielä sellaisia mukavia retkiä, joilla pääsee tutustumaan paikallisväestöön ja kulttuuriin. Ja opas on aina turvana, ei tarvitse yksikseen pelätä ja järjestellä asioita, voi keskittyä lomailuun!

derevo

• Tosireissaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #11 : 27.03.2007, 15:20:03 »
kysyin vielä yhdeltä ihmiseltä.
hän oli myös sitä mieltä, että kuukausi on aivan liikaa.
hän olisi valinnut 2 kahden viikon matkaa puolen vuoden välein, kuin yhden kuukauden kerran vuodessa.

minusta on paljon parempi lähteä 2 viikoksi hotelliin, kuin 3 viikoksi hostelliin.
2 viikon hotellimatkan aikana saan paljon enemmän nautintoa, kuin 3 viikon hostellista.

Lainaus
Millä perusteella sinä ja kahdeksan tuttuasi ovat keskivertoihmisiä ja kaikki muut yli 10 000 (jos oikeen muistan) jotka täällä foorumilla esimerkiksi pyörivät ovat outoja? Jos sinun ja kahdeksan tuttavasi mielestä kuukausi on liian pitkä aika, miten se tekee heistä tavallisia ja muista ei?

minun on mielenkiintoista tietää minkä ikäiset ja mitä sukupuolta tässä forumissa ihmiset ovat?
minä pitkään luulin, että tässä on kaikenlaisia ihmisiä, mutta nyt epäilen että suuri osa on tietyn ikäisiä.
olisi hyvä tehdä kysely.
jos tietää minkä ikäiset ja mitä sukupuolta tässä ihmiset ovat, silloin olisi helpompaa ymmärtää heitä.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #12 : 27.03.2007, 15:23:27 »
Eihän tätä voi kovin vakavasti ottaa...

:lol:
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #13 : 27.03.2007, 15:41:36 »
Fisu, nyt loppuu se tunnuksilla leikkiminen! Ehka vanhat modet ovat antaneet.... luvan, mutta keskustelisin maksupolitiikasta uusien kanssa.

minun on mielenkiintoista tietää minkä ikäiset ja mitä sukupuolta tässä forumissa ihmiset ovat?

Kaikki ovat yli 45 vuotiaita siirrannaissukupuolia.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #14 : 27.03.2007, 15:51:50 »
Hei, saatiin jatkoa "parvekkeen maalaaminen" osiolle !

:D

Minä en muista ikääni.

Olin niin nuori syntyessäni.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #15 : 27.03.2007, 16:54:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinja"
Kaikki ovat yli 45 vuotiaita siirrannaissukupuolia.

Tinja ainakin on nelikymppinen, kun on uhonnut olevansa minua vanhempi (ja kokeneempi :mrgreen: ). Sinne naamat esiin -osastoon se on laittanut varmaan jonkun lapsuudenkuvansa.

Mitenköhän tuo sukupuoli vaikuttaa asiaan (siis melkein vakavasti kysyen)? Keskipohjalaisena maatalon emäntänä minulle ovat nimittäin tärkeitä nämä tasa-arvoasiat.

Iällä ei ole täällä juuri mitään merkitystä, kirjoitustaidolla ja ajattelukyvyllä varustettu yli 15 -vuotias kykenee varsin hyvin osallistumaan keskusteluihin, kunhan on ensin hiukan selvittänyt itselleen sääntöjä ja toimintatapoja. Sama koskee sitten myös tuota varttuneempaa päätä, johon melkein itse jo kuulun :mrgreen:  :mrgreen: .

Ja jos minulla vain olisi aikaa ja rahaa, viihtyisin esim. Keski- ja Etelä-Euroopassa kevyesti kuukauden tai kaksi ilman, että rupeaisi ahdistamaan. Eli rohkeasti vaan pitkille reileille - tai miksei vaikkapa automatkalle?

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #16 : 27.03.2007, 17:21:10 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"
...Eli rohkeasti vaan pitkille reileille - tai miksei vaikkapa automatkalle?

c'moon. noi nivalolaiset tädit on tommottii leikinlaskijoita.  :lol:  Vakavasti puhuen, hyvä puoli automatkailussa on se, että voi olla aina nassu menosuuntaan ...kunhan ei koskaan pakita, eikä tarvitse olla  samassa junavaunussa tai lentokoneessa kaiken maailman kahjojen kanssa.  :wink:
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #17 : 27.03.2007, 21:21:11 »
Minä suosittelen reilireitin varrelle ainakin BELGRADIA ja Sloveniaa. :wink: Itse oltiin enemmän tuolla idässä päin. Amsterdamiin kannattaa myös poiketa.
Go where you want to be.

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #18 : 27.03.2007, 21:26:06 »
Derevo, olet tosiaan nyt hakoteillä... Miksi lähteä matkalle ja juuri kun on päässyt nauttimaan niin pitää lähteä? Minä ainakin haluan saada kaiken mahdollisen irti vieraasta maasta, kulttuurista, ihmisistä.. Jos haluaisin vain lomailla hienosti, niin lähtisin mökille! Mitä pidemmän aikaa on, sitä enemmän saa matkasta irti..

Ja eikös tämä foorumi ole "reissaajille" eikä niinkään pakettimatkailijoille?
Go where you want to be.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Reittiä suunnittelemassa
« Vastaus #19 : 27.03.2007, 21:32:15 »
Pitkät reilit on poikaa. Aikoinaan ostin kaksikin kuukauden reililippua
alkamaan heti toisensa perään ja pyörin Kesä-Heinäkuun kiskoilla
pitkin poikin Eurooppaa.
Oli hieno kesä, ja hiton vaikea palata takaisin arkeen ja normaalieloon
sen jälkeen.
Reili-innostusta riitti silloin yhdeksan kortin verran.
(Aina takaisin Suomeen tekemään lisää rahaa ja taas kiskoille!)

Olihan tästä puhettakin siellä Nivalan seurojentalon ompelukerholla,
tupperware esittelyn jälkeisillä kahvikesteillä ?

Ps. Se alumiinifoliosta taiteltu suikkahattu tosiaankin tuntuu estävän
ajatusteni luvun.

Yes !
 :D