Makedonia - kokemuksia/vinkkejä

(Luettu 39426 kertaa)

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Makedonia - kokemuksia/vinkkejä
« Vastaus #60 : 10.07.2011, 18:43:13 »
Osaako joku kertoa paljon menee aikaa välille Prizren - Skopje?
Ja entä Skopje - Tirana välille?

eksynyt

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #61 : 11.07.2011, 00:03:20 »
Osaako joku kertoa paljon menee aikaa välille Prizren - Skopje?
Ja entä Skopje - Tirana välille?

Riippuu aika paljon siitä, millä olet liikkeellä! Prizrenistä pääsee nykyään hyvin Tiranaan valtatietä pitkin, mutta Skopjeen joutuu kulkemaan pikkuteitä. Kannattanee ajaa Strpcen kautta ja ylittää raja Hani i Elezitissä tai sitten Strpcen ja Tetovon välillä, joka on toki lähempi Prizrenistä tultaessa. Bussilla voi olla aika hidasta. Omalla autolla arvioisin matka-ajaksi n. 2,5-3 tuntia.

Skopje-Tirana-välikään ei kestä aivan mahdottomia - olisikohan n. 4-5 tuntia. Busseja kulkee aika tiheään.

mafgan

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 11.07.2011, 04:25:42 »
Ite voin kanssa allekirjottaa tuon etta skopje on kylla aika pommin jaljilta ainakin se ns. neuvostopuoli, joen toisella puolella onkin sitten paljon kauppakojuja ja ruokapaikkoja ja hinnat ei paata huimaa. se on sellasta muslimihenkista aluetta, mutta itselle kun ennen itaeurooppaa en ollu oikeen moskeijoja nahnyt niin oli paljon uuttaa ja tuolla viihtyi ihan hyvin.
myos varoteltiin etta siina sillalla saattaa sellaset mukulaporukat tulla kyseleen almuja ja kayda aika agressiivisestikkin taskuilla, ja neuvottiin lyomaan pain nakoa. itse en kyseisiin porukoihin tormannytkaan vasta sittenkun olin syomassa mutta ei niista se isompaa harmia ollut kun naytti vaan eleillaan etta ala hairitse minua.

Ohridia suosittelen kanssa tutkiskelemaan, ite olin tuolla myohaan syksylla joten turisteista ei ollut tietoakaan ja ittekseni sain jarven ymparistoa katsella ja ravintoloissakaan ei ollut turhaa tungosta. se luostari on mukava paikka missa taala on ollu jo puhetta ja sinne paasee helposti kavellen siita ohridin kylasta.
skopjesta ohridiin menee busseja helposti ja halvasti, seka ohridista albanian rajalle, josta rajan voin katevasti ylittaa tyylikkaasti kavellen ja kavella vaikka seuraavaan albaani kaupunkiin josta busseja menee sitten tiranaan.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #63 : 08.03.2014, 00:52:13 »
Parin viikon paasta matkani suuntautuu Makedoniaan. Alustavan suunnitelman mukaan olen tulossa sinne Bulgariasta. Onko arkeologiasta, historiasta ja luonnosta kiinnostuneelle vinkata käyntikohteita? Skopje, Ohrid ja Bitola ovat jo suunnitelmissa, jotakin vielä?

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #65 : 27.10.2019, 17:25:09 »
Suunnitelmissa tehdä neljän päivän reissu joulukuussa Skopjeen. Kohde on minulle täysin tuntematon, mutta Googlella tuli ensimmäisenä vastaan, että ilmanlaatu on talvisin kamala.
Osaako joku kertoa kokemuksia; kannattaako joulukuussa lähteä Skopjeen? Pystyykö siellä hengittämään?

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #66 : 05.11.2019, 09:29:16 »
Nostetaan aihetta ylös, koska kysymys on kuitenkin ihan asiallinen eikä koske mitään matkaseuranhakua tai kotimaan ravintolakokemuksia.

Kokemuksia Skopjesta siis kaipaisin. Kaikki vinkit tietysti tervetulleita, mutta erityisesti talvinen ajankohta ja ilmansaasteet tällä hetkellä mietityttää.

dreamy83

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #67 : 06.11.2019, 16:22:42 »
Tässä tuoreita kokemuksia Skopjesta:

- Ilmanlaatu ei kaupungissa ole paras mahdollinen, sillä kaupungin liikenne nojautuu vahvasti autoliikenteeseen. Tämä näkyy myös ruuhkina.
- Suositeltavia paikkoja käydä ovat Matka kanjoni sekä millenium cross. Jälkimmäiseen kuljetaan gondolihissillä, joka toimii vain joka tunnin toisen puoliskon ajan. Hissin lähtöpaikalle on hyvä mennä taksilla, mutta hinta on syytä sopia kirjallisesti ennen ajoa.
- Yleisesti ottaen kaupungin hintataso on hyvin edullinen ja paikallinen ruoka on maistuvaa. Mikäli haluat syödä erityisen edullisesti, ota suunnaksi Skopjen vanha turkkilaisbasaarialue. Alue on toki muutoinkin käymisen arvoinen, lähistöllä sijaitsee myös vanha linnoitus sekä kansallismuseo.
- Ihmiset ovat yleisesti ottaen ystävällisiä ja palvelu pelaa hyvin poikkeuksetta. Ja se tekee kaupungista käymisen arvoisen ehdottomasti!

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #68 : 13.11.2019, 21:07:21 »
Kävin Skopjessa + parissa muussa mestassa sen lähistöllä 2018 heinäkuussa. Ei ollut ainakaan kesäaikaan mitenkään erityisen saasteista ilmaa havaittavissa. Skopjea tai (Pohjois-) Makedoniaa muutenkaan en omien kokemusteni perusteella voi erityisesti suositella - kaikenlaista "ihan kivaa" oli kyllä tarjolla, mutta ei vaan mitään, joka olisi meikäläistä erityisesti kiehtonut. Halpaa maassa kyllä on ja turisteja on vähän. Mutta Balkanin suunnasta löytyy kyllä mielestäni niin monta kiintoisampaa paikkaa. Itse lähdin tuonne pääasiassa maabongauksen (ja osittain myös halpojen lentojen) vuoksi ja tarinan opetus oli, että ihan mihin tahansa ei kannata reissata ihan vain noiden ym. syiden vuoksi.

Matkapäiväkirjaa tämän reissun kohteista löytyy sivuiltani, siellä lisää stooria Skopjen perusmestoista + Kosovosta, jossa tuli myös reissattua-> http://www.acidkainen.net/kosovo-macedonia.html

kaj

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #69 : 13.11.2019, 22:27:03 »
Useamman kerran olen käynyt Makedoniassa. Skopjessakin pari kertaa, parasta Skopjessa on, että sieltä pääsee nopeasti pois vaikka Ohridiin tai sitten vaikkapa Albanian kautta Montenegroon. Yksi tyttöystäväkin tuolta Makedoniasta aikoinaan löytyi. Luojan kiitos ei tarvitse tuonne enää mennä