Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.

 (Luettu 53463 kertaa)

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
JOHDANTO



Lonely Planetin vuosi sitten julkaistu Lähi-Idän opas kirjoittaa näin Irakissa yksin matkustamisesta: ''Oletko hullu? Alä edes harkitse!'' Suomen ulkoministeriö kırjoittaa Irakissa matkustamisesta hyvin lyhesti: ''Vallitsevassa tilanteessa Irakiin ei pidä matkustaa. Maassa olevia suomalaisia kehotetaan poistumaan.''

Itse olen juuri viettänyt kaksitoista päivää Irakin Kurdistanissa. Kokemukseni perusteella Irakissa matkustaminen on hyvinkin mahdollista. Mahdollista, hauskaa ja jopa turvallista, tietyin varauksin.

Kurdistanilla on kaikki mahdollisuudet kehittyä turistikohteeksi.
Kurdistanin historia, niin muinais- kuin lähihistoriakin, on mielenkiintoinen. Maassa voi tutustua Saddam Husseinin diktatuurin kauhuuksiin ja kurdien asemaan. Kurdit on suurin etninen ryhmä, jolla ei ole omaa itsenäistä valtiota. Irakissa heillä on autonomian ansioista mahdollisuus elää kulttuurinsa mukaan, mm. puhua kieltään ja saada opetusta kielellellään. Itse asiassa Kurdistan nauttii jo nyt turismista: naapurimaiden Iranin, Syyrian ja Turkin kurdien keskuudessa Kurdistan on suosittu lomakohde.
Luonnollisesti Kurdistan tarjoaa myös mahdollisuuden lähempään näkökulmaan Irakin sotaan.

Luontomatkailijalle Kurdistan tarjoaa jylhiä vuoristomaisemia ja kumpuilevia kukkuloita, historiasta kiinnostuneille historiallisia muistomerkejä vuosituhanten takaa. Kurdistanin historialliset nähtävyydet eivät ehkä ole yhta lukuisia ja vaikuttavia kuin naapurimaissa, eikä Kurdistanin luontonähtävyydet poikkeuksellisia alueella, mutta Kurdistanilla on monta muuta etua naapurimaihinsa nähden. Hintataso on halvempi,  vieraanvaraisuus, jolla harvat maahan uskaltautuvat länsimaalaiset otetaan vastaan, ruhtinaallinen. Kurdistanista puuttuvat myos monet turismiin liittyvat negatiiviset lieveilmiöt. Kurdistanissa ei tarvitse tarkastaa ravintolalaskua - kuten Syyriassa. Kurdıstanissa eivät katulapset ryöstele turisteja - kuten Turkin puoleisessa Kurdistanissa. Kurdistanissa  eivät lapset huutele "I f*ck you!" -kuten Turkissa. Kurdistanissa ei jokaisesta tavarasta tai palvelusta kiskota turistilta ylihintaa - kuten Turkissa.  Päinvastoin: Kudistanissa turistille usien tarjotaan ilmaisia aterioita tai pikkuostoksia. "For your free" tai "No money" tulevat turistille tutuksi Kurdistanissa vietetyn loman aikana.

Tämän raportin on tarkoitus antaa käytännön tietoa Irakissa matkustamısesta. Aiheesta ei tietääkseni ole tarjolla opaskirjoja. Lonely Planetin Lähi-Itä -opas kartoittaa maan kaupungit ja nähtävyydet, mutta Irak-osuutta ei ole päivitetty eli se ei sisällä mitään käytännön tietoa (majoitus, paikasta toiseen liikkuminen   jne) maassa matkustamisesta.




VIISUMI

Suomalaiset eivät tarvitse viisumia Irakin Kurdistaniin. Miten on matkustettaessa maan muissa osissa, en ole varma, mutta Baghadissa asuvat paikalliset toimittavat väittivät, etta Irakin muissakin osissa voi matkustaa viisumitta.

Maassa voi oleskella 10 päivää ilman erikoistoimenpiteitä. Jos oleskelu kestää pitempään, tulee rekisteröityä ''recidence office'':ssa. Toimistossa passiin lyödään leima.

Itse en saanut Suleimanyassa leimaa, jonka takia maasta poistuessani rajaviranomaisten kanssa oli vaikeuksia. Jos passissa ei ole kyseistä leimaa, joutuu periaatteessa maksamaan sakon. Itse sain kuitenkin puhuttua itselleni vapautuksen.

Suleimanyan ''recidence officessa'' minulle annattiin 18 lisäpäivää Irakiin.




MITEN IRAKIIN PääSEE?


Lentäen.

Kurdistanin pääkaupunkiin, Erbiliin, on Euroopasta suoria lentoja Tukholmasta (Atrosh Air), Lontoosta (Iraqi Airways), Wienistä (Austrian Airlines), Frankfurtista, Munchenista, Amsterdamista ja Istanbulista. Lähi-Idässä lentoja on Dubaista (Kurdistan Air, yhdensuuntainen 300-350 USD, meno-paluu 450-500), Ammanista (Royal Jordanian ja Iraqi Airways) ja Teheranista. Lennot Erbiliin ovat poikkeuksetta kalliita.

Myös maan kakkoskaupunkiin, Sulaymanyaan, voi lentää ulkomailta. Azmar Air lentää Istanbulista kerran viikossa ( yhdensuuntainen 450 USD, meno-paluu 670 USD) kuten Dubaistakin (yhdensuuntainen 300 USD, meno-paluu  550 USD). Azmar Air on jokseenkin epäluotettava lentoyhtiö; matkatoimistosta kerrottiin, että lennot ovat usein myöhässä tai jopa peruutettu.


Maitse Turkista/Turkkiin

Turkin ja Irakin välillä on yksi raja-asema ja se on käytännössä vaivattomin paikka ylittää Irakin maaraja. Irakin puoleinen raja-asema on nimeltään Ibrahim Kalil ja lähin Irakin puoleinen kaupunki on Zakho, noin kymmenen kilometrin päässä rajalta. Turkin puolella lähin kaupunki on niin ikään kymmenen kilometrin päässä sijaitseva Silopi.

Zakhosta Ibrahim Kaliliin maksaa jaetussa taksissa 5000 dinaria* tai paikallisen yksityisautoilijan kyydissä 3000 dinaria*. Busseista rajalle (500 dinaria*) ei ole varmaa tietoa. Joidenkin paikallisten mukaan busseja kulkee, mutta itse en onnistunut sellaista löytämään.

Irakista tullessa Irakin muodollisuudet ovat vaivattomat ja nopeat. Suurin ongelma on Turkin viranomaisten perusteelliset  turvallisuustarkastukset, jotka tarkoittavat pitkiä jonoja Turkin puolelle.

Ibrahim Kalilissa odottaa joukko taksikuskeja, jotka kyyditsevät matkaajia Silopiin. 10 dollaria on hinta yhdestä istuimesta taksissa; ''special'' eli koko taksin vuokraaminen maksaa 30-40 USD. Tarvittaessa taksi vie aina Diyarbakiriin asti (100 USD). Busseja ei kulje rajalta Silopiin, Silopista eteen päin kaikkialle Turkkiin kylläkin.

Taksia ei kuitenkaan kannata ottaa Ibrahim Kalilista. Hiljaisina aikoina (keski-päivällä ja pyhäpäivinä) taksin täyttymiseen saattaa kulua tuntikın ja rajalla jonottamiseen toinen tunti, kaksikin. Kannattaa kävellä läpi Irakin rajapisteet (kaksi) ja Turkin turvallisuustarkastus. Vasta tämän jälkeen kannattaa alkaa katsella kyytiä. Turkin rajapistettä ei saa ylittää jalan, ainoastaan kulkuneuvossa. Paikallisilta saattaa saada kyydin ilmaiseksi Silopiin tai viimeistään jostain lukuisista takseista.

Turkin rajatarkastus on hyvin yksityiskohtainen: kaikki matkatavarat käydään läpi ja kaikki Kurdistan-aiheinen materiaali takavarikoidaan. Tarkastus sujuu kuitenkin ystävällisesti.


Maitse Iranista/Iraniin

Irakin Kurdistanin (Bashmak) ja Iranin (Haj Omran) välinen rajapiste virallistettiin vajaa vuosi sitten. Toisinaan raja on auki ulkomaalaisille, toisinaan suljettu. Joiltain ulkomaalaisilta on vaadittu Iranin viranomaisten myöntämää lupakirjaa.


Maitse Syyriasta/Syyriaan

Joitain harvoja raportteja ulkomaalaisten saapumisesta Irakiin tätä kautta on netissä, mutta turvallisuustilanne Syyrian vastaisessa Kurdistanissa on epävakaa, joten tämän rajan ylittämistä kannattaa välttää.


Irakin arabialueiden maarajat (Syyriaan, Jordaniaan, Kuwaitiin, Saudi-Arabiaan ja Iraniin) eivät ole auki ulkomaalaisille.




*1 USD = 1300 Irakin dinaaria

lewis

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #1 : 10.03.2007, 20:22:05 »
hyvä meininki! hienoa että on ennakkoluulottomia ihmisiä!  8)

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #2 : 10.03.2007, 23:07:35 »
Matkustamisesta Kurdistanissa

Kurdistanissa matkaa voi tehdä niin busseilla ja takseillakin. Bussiverkosta kattaa kuitenkin vain Erbilista, pääkaupungista, etelään sijaitsevat maakunnat.

Taksimatkan hinta määrittyy matkustajamäärän mukaan. Kallein tapa on matkustaa yksin taksissa, "special". Normaali nelipaikkainen taksi jaetaan yleensä kolmen matkustajan kesken, mutta myös neljä, viisikin matkustajaa on mahdollinen. Mitä enemmän matkustajia sitä halvempi hinta per matkustaja. Kannattaa huomata, että jos takapenkille ahdetaan kolme matkustajaa, etupenkki lasketaan kahden matkustajan paikaksi. Tällöin yksin etupenkillä matkustava maksaa kahden matkustajan hinnan.

Bussiliput maksavat puolet halvimmista taksilipuista ja matkan teko kestaa usein hieman pidempään. Bussit ovat minibusseja.

Hintaesimerkkejä taksimatkoista jaetussa taksissa jollei toisin määritelty:

Erbil - Duhok: 3 h alkaen  15 000 dinaaria (12 USD)
Erbil - Sulaymania:  3 h alkaen  15 000 dınaaria
Erbil - Sulaymania: 4 h 8 000 dinaaria bussilla
Erbil - Kuysanjaq: 1 h alkaen 10 000 dinaaria
Kuysanjaq - Sulaymania: 2 h alkaen 10 000 dinaaria
Duhok - Zakho: 1 h alkaen 10 000 dinaaria
Duhok - Amedi: 45 min alkaen 5 000 dinaaria
Sulaymania - Zakho: 6h 50 USD kolmen matkustajan taksissa (Kurd Sat -yhtiö, toimisto bazaarin sisäänkäynnin vieressä)

Niin bussit kuin taksitkin lahtevät täytyttyään, aikatauluja ei ole. Bussit taytetään tupaten täyteen takapenkin ollessa usein väljin paıkka istua. Erbilin ja Sulaymanian valillä kulkee busseja pitkin päivää, pienempiin  kohteisiin harvoin, varmimmin vain aamuisin ja iltapäivisin.

Bussit ja taksit lähtevät samalta asemalta, jokaisella kohdekaupungilla on oma asemansa, "garage".

Taksin voi tilata myös hotellille. Kysy hotellin henkilökunnalta. Tilattu taksi on katevä etenkin Erbilissa, jossa taksiasemat sijaitsevat kaukana keskustasta. Taksin voi tilata myös päivää aiemmin, jos tietää mihin kellon aikaan haluaa lahteä. Tilattu taksi on usein hieman kalliimpi (kolme matkustajaa).

Olennainen osa matkustusta Kurdistanissa on turvatarkastukset teiden varsilla. Useimmiten tarkastuspisteet ohitetaan vain hidastamalla pisteen kohdalla, joskus poliisi haluaa nähdä henkilöllisyystodistukset ja toisinaan jopa haastatella (länsimaista) matkustajaa. Matkatavaroiden tarkastuskin on mahdollista. Itse jouduin kahteen tarkempaan tarkastukseen teillä 12 päivän aikana.
Tarkastukset sujuivat ystävällisissä merkeissä; viranomaiset tuntuivat olevan enemmän uteliaita kuin epäluuloisia turistia kohtaan.

Kaupunkien sisällä taksit Erbilissa maksavat yleensä 2000 - 3000 dinaaria. Kuskit saattavat pyytää enemmän, varaa tasaraha. Sulaymaniassa 2000 on normaalihinta. Bussit Sulaymaniassa maksavat 250 dınaaria, mutta eivät kulje kaukoliikenteen asemalle.


--------------------------------------------------------------------------------------

1 USD = 1300 dinaaria

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #3 : 11.03.2007, 23:20:31 »
TURVALLISUUS IRAKISSA

Irakissa käydään sotaa, mutta suurin osa Kurdistaniaa on elänyt rauhassa sitten 1990-luvulla käydyn kurdien sisällisodan. Tämä fakta tuntuu olevan täysin pimennossa niin länsimaiden viranomaisilta kuin kansalaisiltakin. Koska Kurdistan kuitenkin sijaitsee sotaa käyvässä maassa, turvallisuustilanne saattaa muuttua tulevaisuudessa. Riskin muodostavat öljykaupunkıen hallınnointi, arabien keskushallinnon voimistuminen ja Kurdistanin itsenäisyystoiveet.

Tietyin poikkeuksin Kurdistanissa voi matkustaa turvallisesti. Poikkeuksen muodostavat:

- öljykaupungit Mosul ja Kirkuk arabien hallinnoiman Irakin rajalla. Mosulissa pommi räjähtäv keskimäärin kerran viikossa, Kirkukissa harvemmin.
- Syyrian rajan vastainen Kurdistan on levotonta aluetta (Sinjarin kaupunki ja ympäristo). Alueella väitetään toimivan Al Qaidan yksikköjä.
- Kurdistanin ja Iranin vastainen vuoristo on riskialuetta. Alueella suositellaan matkustamaan vain paikallisen seurassa. Iranin vakoojat toımivat alueella, Irakin puolella.
- Falubjan kaupunki etelässä on suhteellisen turvallinen. Irakin armeijassa toimiva korkea viranomainen tosin kertoi minulle  kaupungissa toimivan islamistinen liike, joka saattaa muodostaa turvallisuushan. Paikallisten mukaan turvallisuusriskiä ei ole ja kaupunki onkin monen ulkomaalaisen matkareitillä.

Poliisit vartioivat teitä ja täten ylläpitävät turvallisuutta. Vaarallisille  alueille on käytännossä mahdotonta mennä turvatarkastusten ja kännytysten takia.

Matkustaessa kannattaa myös huomioida, etta tiet Erbilista etelään tai pohjoiseen kulkevat öljykaupunkien läheisyydessä. Sulaymanian tie kulkee Kirkukin laitamien kautta ja lähiöiden ohittamiseen menee noin 15 minuuttia. Joitain ulkomaalaisia on käännytetty tarkastuspisteiltä takaisin Erbiliin, mutta useimmat eivät ole kohdanneet ongelmia tälla tiellä (minä mukaan lukien). Jos haluaa pelata varmaan päälle, voi valita vaihtoehtoisen tien Erbilistä Sulaymaniaan Kuysenjaqın kautta. Tie on maisemiltaan matkustamısen arvoınen tylsän Kirkukin tien sijaan.

Irakin sota-alueille ja arabien hallinnoimaan Irakiin ei ole länsimaalaisilla menemistä. Itse en ole kuullut kenenkään matkustaneen turistina arabi-alueilla sitten Irakin sodan.


RAHA JA VALUUTTA

Irakin valuutta on nimeltaan dinaari, mutta myös USA:n dollarit ovat laajassa käytössä. Paikallisilla on tapana viitata dollareihin hinnoista puhuttaessa. Käytännössä kannattaa kuitenkin maksaa dinaareissa, koska dollareilla maksettaessa hinnat usein pyöristyvät ylös päin.

Irakiin kannattaa tulla mukanaan tukku dollareita: käteisen nostaminen maassa on hyvin vaikeaa, jollei mahdotonta. Erbilissä näin Warka Bankin seinässä pankkiautomaatin, mutta en tiedä hyväksyykö se kansainväliset pankkikortit. Yleinen käsitys on, että maassa ei voi nostaa käteistä luottokorteilla.

Valuutanvaihto Irakissa on hyvin epämuodollista. Kaikki, joilla on rahaa, ovat halukkaita vaihtamaan dollareita. Yleensä pankeissa ei vaihdeta valuuttaa. Jos vaihdetaan, vaihtokurssi on huonompi kuin kadulla. Erbilin lentokentällä on pankin vaihtopiste, jossa kurssi maaliskuussa 2007 oli 1230 dinaaria USD:sta.

Viralliset rahanvaihtajat toimivat basaareissa ja ovat (myös) luotettavia. Tosin joskus tavallisilta kauppialta saa paremman vaihtokurssin kuin virallisilta vaihtajilta etenkin vaihdettaessa pieniä summia.

Parhaimman vaihtokurssin saa pohjoisen kaupungeissa ja vaihdettaessa vähintään 100 dollaria kerrallaan. Maaliskuussa 2007 vaihtokurssi oli 1300 dinaaria dollarista. Pienemmistä summista tarjottiin alimmillaan 1250 dınaaria/USD.
Muitakin kuin dollareita vaihdetaan basaareissa, mutta heikohkoon kurssiin.

Irakissa ei ole kolikoita, pienin seteli on 250 dinaaria.

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #4 : 12.03.2007, 01:12:10 »
MITä NäHTäVää KURDISTANISSA ON?

Pohjoisesta etelään Kurdistanin tärkeimmät nähtävyydet ovat:

Zakho* on Turkin rajalta saavuttaessa ensimmäinen kaupunki on pysähtymisen arvoinen. Kaupunki on vauras ja hotellit parhaimmat hinta-laatu -tasoltaan. Sijainti kaunis: kaksi jokea, vuoret ympärillä. Kaupungissa sıjaitsee kaksi merkittävää nähtävyyttä: roomalaisten rakentama Prat Delal* - silta ja yksi maan vanhimmista ja kuuluisimmista moskeijoista.

Zakhon läheisyydessä sijaitsee Sheranish -niminen paikka, joka on suosittu retkikohde. Paikassa on pieni vesiputous, luola ja lähde.

Duhok* on Kurdistanin kolmanneksi suurin kaupunki, joka niin ikään nauttii vauraudesta. Myos Duhokissa hotellit ovat hyvätasoisia ja edullisia. Duhokin sijainti vuorten ympäröimässä kompaktissa laaksossa tekee siitä ehkä maan kauneimman kaupungin. Kaupunkiin on rakennettu myös tunnelmallinen kävelykanava. Duhokissa on kiva huvipuisto Dreamcity. Amerikkalaisten sotilaiden lomakaupunki.

Al Quashin luostari sijaitsee tunnin päässä Duhokista.

Amedin* kylän historia ulottuu kauas menneisyyteen, vaikka tähän päivään ei ole säilynyt juuri mitään vanhaa. Silti kaupunki on matkan arvoinen. Matka Duhokista (45 min) on yksi kauneimmista, jollei kaunein, mıta Kurdistanissa voi tehdä. Lumihuippuisia vuoria, syviä laaksoja. Kylä itse sijaitsee laakson keskeltä nousevan vuoren huipulla. Dramaattinen sijainti, upeat naköalat. Kaupungissa on Turkin armeijan yksikoitä, joita ei sovi valokuvata.

Lalishin* temppeli sijaitsee lähellä Shekhanin kaupunkia, noin tunnin ajomatkan päässä Duhokista. Lalish on yezidien tärkein  keskus, johon jokaisen yezidin tulee tehdä pyhiinvaellusmatka elämänsä aikana. Yezidi ovat yksi maailman erikoisimmista ja vanhimmista uskonnoista, joka on kärsinyt vırheellisestä yhdistämisestä saatanan palvontaan.

Aqren* vanha kaupunki sijaitsee dramaattisen jyrkässä laaksossa, jonka rinteitä täplittää vanhat talot. Näkyä korostaa laakson pohjalla sijaitseva moskeija. Maan valokuvauksellisin nähtävyys. Kaupunkia kuvaillaan vanhoilliseksi muslimikaupungiksi, johon harvoin eksyy turisteja.

Shaqlawa* on koko Irakin tunnetuin kesäkaupunki. Kesällä pikkukaupunki on vehreyden keidas muuten lähes puuttomassa maassa. Muina vuodenaikoina kaupungissa vierailevat saavat ihailla kaupungin takana kohoavien vuorten valkoisia huippuja. Shaqlawan pohjoispuolella on maan suurin vesiputous Shalal Galy Ealy Bag. Shaqlawa on hyva päiväretkikohde Erbilista: matkaa on vain 40 minuuttia. Hotellit kaupungissa ovat kalliin puoleisia.

Tie Aqren ja Shaqlawan välilla on hyvin kaunis. Kumpuilevat kukkulat tuovat mieleen Englannin nummet, mutta vuoret ovat toisesta maailmasta. Matkalla tie ylittää kauniin joen.

Erbil (Hawler)* on miljoonan asukkaan pääkaupunki. Kaupungin keskustaa hallitsee maan merkittavin nähtävyys, tuhansia vuosia vanha Kalat Erbilin* linnoitus. Kaupunki väittää olevansa pisimpään pysyvästi asuttu kaupunki maailmassa (myos muita ehdokkaita Lähi-Idässä on ilmoittautunut). Talatilla oli asutusta vielä pari, kolme kuukautta sitten; nyt se on kuin aavekaupunki, jossa ollaan aloittamassa laajaa restaurointia ja museointia. Talatilla sijaitsee pieni tekstiilimuseo, joka on enemminkin antikvariaatti, mutta hurmaava sellainen.

Erbilin nähtävyyksiä ovat myos historiallinen museo (Hotel Sherzheran lähellä) ja kaunis katettu basaari. Muuten kaupungista on vaikea pitää: laajalla leviävä, hajanainen ja auringon laskettua  harmillisen pimeä. Hotellit ovat kalliita, budjettivaihtoehdot huonoja.

Dokan-pato* sijaitsee lahellä Kuysenjaqin kaupunkia ja on maan toiseksi suurin pato. Sulaymaniaan kulkevan tie ohittaa padon ja tien korkeimmasta kohdasta on upea naköala padolle ja laaksoon, jossa käytiin kurdien ylosnousun merkittävin taistelu Saddamin joukkoja vastaan vuonna 1991.

Sulaymania (Slemani)* on miellyttävä maan kakkoskaupunki. Kaupungin asukkaat pitävät kaupunkiaan  vapaamielisyyden tyyssijana ei pelkästään Irakissa vaan koko Lähi-Idässä. Slemanin merkittävin nähtävyys on Saddamin hallinnon vankila, joka on muutettu museoksi. Amna Surakassa* kuoli 500 vankia kymmenen vuoden aikana.

Sulaymanian lähistöllä on Hazar mer -luolasto, josta on löydetty nykyihmisen vanhimmat jäänteet. Luut nähdäkseen pitää kuitenkin matkustaa Lontooseen, British Museumiin.

Sulaymaniassa ja sen ympäristössä on lukuisia kesäkohteita (luonnon kauniita huvittelualueita ravintoloineen): Sherzenar, Asmar ja Qarah.

Vajaan tunnin päästä Sulaymaniasta sijaitsee Halabja. Kaupunki on karmein muistomerkki Saddamin hırmuhallinnosta. Halabjassa tapahtui tuhansien ihmisten joukkotappo myrkkykaasulla.

Kalarin kaupungissa, kolmen tunnin päässä Sulaymaniasta, sıjaitsee museoksi muutettu muinainen linna, Sherwana


* kohteet, joissa itse kavin


(jatkuu...)

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #5 : 14.03.2007, 00:21:07 »
MAJOITUS

Majoitus Kurdistanissa vaihtelee kaupungittain. Pääsääntö on, että majoitus pohjoisessa on halvempaa ja parempi tasoista kuin etelässä. Naapurimaihinsa verrattuna majoitus Kurdistanissa on halvempaa.

Hotellihuoneet ovat yleensä kahden taı kolmen hengen huoneita. Yhden hengen huoneita ei ole kaikissa hotelleissa ja vaikka olisikin yleensä länsimaiselle turistille yritetään ensin tarjota kalliimpia, isoja huoneita. Yllättävän monessa pohjoisen hotellissa on tarjolla sviittejä: huoneistomaisia huoneita, joissa makuuhuoneen lisäksi on oleskelutila. Sviitit eivät ole paljoakaan kahden hengen huoneita kalliimpia.

Halvımmissa hotelleissa kylpyhuone saattaa sijaita käytävällä, mutta yleensä jokaisessa hotellihuoneessa on oma kylpyhuone.

Hotellien varustelutaso on hyvä. Aivan alkeellisimpia hotelleja lukuunottamatta hotellihuoneessa on aina jääkaappi, kaapelitelevisio ja ilmastointilaite (joka talvella toimii lämmittimenä).

Valitettavasti laitteet eivät ole käytettävissä 24h. Kurdıstan kärsii sähköpulasta, joten kalliimpia hotelleja lukuunottamatta sähköä on tarjolla vain osan päivää. Käytännössä auringonlaskusta puolen yön tietämille sekä joissain hotelleissa myös parina aamutuntina. Erbilissä sähkön kanssa on eniten ongelmia; joissain hotelleissa ei ole ollenkaan sähköä.

WC hotelleissa on yleensä turkkilaista tyyliä. Pyttyvessoja on lähinnä vain Zakhossa ja muualla maassa kalliimmissa hotelleissa. Kuumaa vettä on yleensä tarjolla.

Aamiaista ei tarjoilla hotelleissa Zakhoa lukuunottamatta, jossa se yleensä sisältyy hintaan.  

Hotelleissa ei juurikaan osata mitää kieliä, mutta usein hotellihenkılökunta tietää jonkun joka osaa englantia ja pystyy tulkkamaan puhelimitse.

Hotellihuoneen hinta ilmoitetaan yleensä dollareissa ja  hinta on aina neuvoteltavissa. Hotellihuoneet halvimmillaan maksavat 10 000 dınaarıa (7 USD). Huoneen hinnasta neuvoteltaessa viiden dollarin alennus on helppo saada (esim 25:sta 20:een dollariin tai 20:sta 15:iin). Alle 15 dollarin (20 000 dinaaria) huoneiden löytäminen vaatii vaivaa. Halpa hinta ei kuitenkaan aina tarkoita huonoa huonetta, etenkään pohjoisessa; etelässä alle 15 dollarin huoneet ovat poikkeuksetta alkeellisia ja askeettisia muistomerkkejä vuosikymmenten takaa.

Kurdit ovat kovia tupakoimaan, joten savua vihaavien kannattaa pyytää huone vastaanottoa/oleskelutilaa ylemmästä kerroksesta.


Hotellisuosituksia kaupungittain.

Hintaesimerkit ovat yhdelle hengelle; kahdelle hengelle sama huone saattaa olla kalliimpi. Hotellihuoneen hinta on niin ikään henkilökohtainen. Tiedän eräälle toiselle matkaajalle tarjotun samaa huonetta samasta hotellista kaksin kertaiseen hintaan kuin minulle. Naispuolisilla matkaajat voivat saada erittäinkin hyviä alennuksia pienellä flirtillä. (Kuinka viisasta tämä on, jokainen voi itse harkita.) Kaduilla on useita nimiä ja aina hotellihenkilökuntakaan ei tuntunut tietävän, mistä kadusta on kyse.

Allamainituissa hotelleissa ei ole kieliä osaavaa henkilokuntaa, jollei toisin mainita. Hotellihuoneissa on kaikki mukavuudet (jääkaappı, kaapelıtv, ilmastointi), jollei toisin mainita.



ZAKHO

Hotel Sinor. Der Masseh-kirkon (kyllä, kirkko ei moskeija) vieressä joen tuntumassa. 1hh 13 000 dinaaria (10 USD).

Kaupungin paras diili! Modernıt, hyvät huoneet. Jättisänky, rauhallinen sijainti keskustassa.  Henkilökunta ilmeisen tottumattomaton länsimaalaisiin matkaajiin, hieman hämmentynyt. Samassa korttelissa on pari muutakin hotellia. Illalla tie pääkadulle  on heikosti valaistu.
-------------------------------------------------------------------------------------

Hotel Zozek. Reka Barzan tai Baderkhan str. Lähellä kaupungin kalleinta hotellia, Hotel Bazaazia. 2hh 15 000 dinaaria (12 USD).

Loistodiili. Vastaanottavaınen henkilökunta, omistaja puhuu hieman englantia. Hintaan sisältyy harvinaisesti runsas aamiainen. Huoneet rauhalliset ja modernit, kylppärit kiiltävät puhtautta.
-------------------------------------------------------------------------------------

Hotel Arya. Samalla pääkadulla kuinHotel Zozekin, mutta joen toisella puolen 5-10 min kävelymatkan päässä. 2hh 20 000 dinaaria (15 USD).

Kelpo huoneet ja loistava sijainti ajatellen iltaelämää. Vastapäätä ja vieressä lukuisia halpoja ja hyviä yömyöhään aukiolevia ravintoloita. Myös halpa (tupakansavuinen) nettikahvila vieressä. Hämärıllä kaduilla kävelemistä kammoaville hyvä valinta. Osassa huoneissa parveke. Parvekkeettomat huoneet halvemmat?
------------------------------------------------------------------------------------


DUHOK

Kaupungıisa on kaksi saman suuntaista pääkatua, joiden varrella hotellit sijaitsevat; vertailu ja mieluisimman paikan valinta helppoa. Kawa Streetillä hotellit ovat halvempia, takana kulkevalla kadulla (jolle sain kolme nımeä: Bajan Str, 14 Adar ja Maıruka Str) hotellit ovat parempitasoisia mutteivat välttämättä kalliimpia. Omat suositteluni ovat tältä kadulta, alhaalta ylös päin käveltäessä.

Ashawa Palace. 2hh 13 000 dinaaria (10 USD). (Tästä hotellista tiedän tarjotun samaa huonetta kaksi kertaa kalliimpaan hintaan.)
Paras halvimmista hotelleista. Huoneiden iso koko ja siisteys  korvaavat kulahtaneisuuden. Osassa huoneissa parveke hyvällä näköalalla ja kylppärıssä amme. Ei juuri ketään vieraita.

Kordo Hotel. Sviitti 20-25 dollaria. Sviitit ovat valtavat ja viileät kesäkuumalla. Kylppärıssa länsimainen WC-pytty.

Sulaimany Palace Hotel. 1hh 20 000 dinaaria (15 USD). Perushuone, sängyn patja eı parasta laatua. Vastaanottavaınen henkilökunta, joka puhuu hieman englantia. Nettiä saa kayttää pientä korvausta vastaan.

Abin Hotel. 1hh 30 000 dinaaria (23 USD). Kauniit, täysin länsimaista tasoa olevat huoneet. Jättisänky, WC:ssä länsimainen pytty. Omistaja puhuu englantia, yksi henkilökunnasta hieman saksaa.

Duhok Palace Hotel. Huoneita moneen lähtöön, halvimmat 2hh 20 000 dinaaria (15 USD). Siistit kelpohuoneet! Itse yövyin täällä.


ERBIL

Kaupungıssa hotellit ovat kalliita ja budjettihotellit huonotasoisia. Halvimmat hotellıt löytyvät basaarista. Itse yövyin

Dear Hotelissa (Kbab Kala Dez -katu), mutta en juurikaan voi suositella hotellia. 3hh 20 USD, oma kylppäri, mutta katumelu häiritsee. Muissa 2hh:ssa kylppäri käytävällä eikä melua. Hinta 15 USD. Huoneet ovat askeettiset, mutta pidetään puhtaina. Harmittavinta on hotellin suhteellisen kaukainen sijainti kaupungin iltaravintoloista ja nettikahviloista. Pimeillä kaduilla ei ole kiva harhailla.

Qandeel Hotel, Basaarissa linnoituksen sisäänkäynnin lähellä. 20 000 dinaaria (15 USD), huoneissa oma kylppäri. Muiden matkaajien suosittelema, itse en hotellia nähnyt.

Al Thur Hotel. 2hh 15 000 dinaaria. Basaarissa linnoituksen sisäänkäynniltä vasemmalle (seisottaessa linnoitusta kohti). Kaupungin halvin majapaikka, hyvin alkeelliset huoneet ja erıtyisen alkeelliset kylpyhuoneet. Hotelli on kuitenkin rauhallinen ja huoneet kohtuullisen kokoiset. Vieressä yömyöhään auki oleva nettikahvila. Vastapäätä kalliimpi, mutta ei hintansa (25 USD) arvoinen hotelli.

Milano Motel. Itse en hotellissa käynyt, mutta mainitsen hotellin sen erinomaisen sijainnin takia. Linnoitusta kiertävällä kadulla, linnoituksen takana (pääsisäänkäynnistä katsoen). Hotelli sijaitsee liikenneympyrässä, alueella jossa on paljon yömyöhään auki olevia ravintoloita ja nettikahviloita. Alueella on lukuisia parempitasoisia hotelleja ja yksi halvemmaltakin näyttänyt vaihtoehto.


SULAYMANIA

Majapaikan hinta riippuu suoraan sijainnista. Arabien suosimassa, vilkkaassa basaarissa sijaitsevat halvat hotellit kun taas parempi tasoiset hotellit sijaitsevat basaarista ulos vievän pääkadun varrella. Tämä on kaupungin parempaa aluetta ja illalla ehdottomasti miellyttävämpi alue viettää aikaa. Pizzeriat ja nettikahvilat löytyvät täältä.


Hotel Chrakhan. Sahlim Street, Ashti Hotelin vieressa.

2hh tutun neuvottelema tarjoushinta 20 000 dinaaria (15 USD), alentamaton hinta 25 USD. Halvin pääkadun hotelleista. Hintaan nähden kulahtaneet, mutta ok huoneet, kadunpuoleiset huoneet hieman meluisat mutta parvekkeella. Takahuoneet rauhallisemmat. Sähköä illalla ja aamulla. Omistaja puhuu ruotsia ja toisinaan paikalla hotellissa. Hotellin vieressä hyvä pikaruokala, jonka saalattipöytä on kokeilemisen arvoinen.
-------------------------------------------------------------------------------------

Mewan Hotel. Pyramed Street, Basaari. 3hh 10 000 dinaaria (7 USD).

Kurdistanin halvin hotelli! Synkähkön hotellin huoneet ovat alkeelliset ja kylppäri käytävällä jaettu kahden huoneen kesken. Jääkaappi käytävällä. Sähköä vaın illalla. Hyvin vastaanottavainen, nuori henkilökunta, joka osaa hieman englantia. Kulman takana halpa lounasravintola.
-------------------------------------------------------------------------------------

Bukan Motel. Pyramed Street, Basaari. 2hh sviitti 1:lle 26 000 dinaaria (20 USD).

Hotellissa halvempiakın huoneita, mutta länsimaiselle turistille esiteltiin vain paras ja kallein huone. Vanhahko huone ei ole hintansa arvoinen varsinkin kun kylppäri sijaitsee käytävällä. Erıkoisuutena keittiö, jota saa käyttää vapaasti.
--------------------------------------------------------------------------------------

Hotel Tara. Pyramed Str, Basaari. 1hh 20 000 dinaaria (15 USD), 2hh yhdelle 25 000 dinaaria.

Siistit, modernit huoneet, mutta huonohkot patjat. 1hh meluisa, 2hh parempi ja rauhallinen. Kylppäri jaettu käytävällä kolmen huoneen kesken.

eksynyt

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #6 : 14.03.2007, 11:07:50 »
Kiitokset hyvästä ja perinpohjaisesta raportista! Olen itsekin miettinyt P-Irakiin menoa ja muutenkin on aina hauskempaa lukea hieman "erilaisista" kohteista iänikuisten Intian, Thaimaan yms. sijaan.

Juzt

  • Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #7 : 14.03.2007, 12:36:55 »
Onkos passileimoista millaisia havaintoja?

Estääkö Israelin leima matkustamista ja toisinpäin: onko muilla rajoilla tullut kyselyjä Irakin leimasta?
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

vekkuli

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 870
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #8 : 14.03.2007, 18:15:30 »
Tassa on ehka oman pt-aikani paras postaus ja jotenkin sellaista vilpitonta tallaajahenkea.  :D

Suuri kiitos ja onnea  nuorelle vailla ystavia olevalle kurdivaltiolle.

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #9 : 17.03.2007, 16:54:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Onkos passileimoista millaisia havaintoja?

Estääkö Israelin leima matkustamista ja toisinpäin: onko muilla rajoilla tullut kyselyjä Irakin leimasta?



En ole varma, mika on Kurdistanin suhtautumine Israelin leimaan. Luulen, etta silla ei ole vaikutusta, koska eras kurdituttuni kertoi Kurdistanissa toissa olevasta israelilaisesta.

Israelilla on ilmeisesti poliittista kiinnostusta Kurdistanin autonomista tasvaltaa kohtaan: Kurdistanissa Israeliin suhtaudutaan neutraalisti tai jopa positiivisesti. Sen sijaan arabimaihin suhtaudutaam epaluuloisesti ja/tai vihamielisesti. Kurdit kokevat nimenomaan arabit ja Turkin vihamiehinaan.

Jos jotkut leimat herattavat rajaviranomaisten epaluulon, niin Afganistanin, Pakistanin ja (ehka myos) Iranin.

Tallainen kauhutarina loytyi netista:
http://www.chrisafir.com/Stories/Iraq.htm

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #10 : 17.03.2007, 18:43:43 »
HINTAESIMERKKEJA

1 USD = 1300 IQD


litran vessipullo 750 IQD
falafel 250 - 1000 IQD
kilo banaaneja 1250 - 1500 IQD
kilo appelsiineja alkaen 750 IQD
pieni keksipaketti 250 IQD
kuppi teeta 250 - 500 (pieni, iso)
pizza n. 2500 IQD
kahden ruokalajin kasvisarateria riisilla, leivalla ja teella
- basaariruokalassa 1000 - 1500 IQD
- ravintolassa bussi/taksimatkan varrella 2500 - 3000 IQD
postimerkki Suomeen 1000 - 1500 IQD
tunti netissa 1000 - 3000 IQD
CD:n polttaminen 1000 IQD




KASVISSYOJANA KURDISTANISSA

Kasvissyojan ei tarvitse nahda nalkaa Kurdistanissa. Vaihtoehtoja ei ole monia, mutta kasvisruokaa on helposti saatavilla, se on maittavaa ja halpaa.

Falafel on suosittu arabialainen ruokalaji ja falafel-ravintoloita loytyy kaikkialta. Falafel tarjoillaan pitaleivan sisalla. Halvimmat ja pienimmat falafel-leivat sisaltavat vain tomaatin tai tomaatti-kurkkusalaatin lisukkeena, kalliimmat myos munakoisoa ja ranskalaisia perunoita. Kalliimmat falafelit tarjoillaan papukeiton kera.

Kasviskeitot Kasviskeitot ovat erilaisia kuin esimerkiksi Turkissa. Oikeastaan kyseessa ei ole keitto vaan keitetyt vihannekset tomaattikastikkeessa. Vaıhtoehdot ovat usein perunaa (patata), papuja (fasulya), kurpitsaa (kulaka) tai munakoisoa (baba ganush [munakoisolle on varmaan kurdinkielinenkin vastine, mutta itse kaytin tata arabiankielista munakoisosalaattıa tarkoittavaa sanaa]). Joissain ravintoloissa on tarjolla myos aprikoosia makeassa tomaattikastikkeessa! Keittojen lisukkeena tulee riisi, leipa ja tee.

Kyseisia ruokaleja tarjoillaan tavallisesti yksinkertaisissa ravintoloissa basaareissa tai teiden varrella. Samaisissa ravintoloissa tarjoillaan myos kanaa.

Alkuruoat Paremmissa ravintoloissa on valittavana monelaisia kasvisalkuruokia paaruokalajien ollessa lihaisia. Sulaymaniassa kyseisia alkuruokia myydaan salaatteina muodissa olevissa salaattıbaareissa.

Pizza Sulaymaniassa pizza on suosikkiruoka ja pizzerioista saa myos pyydettaessa kasvispizzaa.

Papupikaruoat Kaikkialla Kurdistanissa myydaan katujen varsilla pavuista valmistettuja valipaloja. Joskus kyseessa voi olla papumuhennos, joka tarjoillaan leivan kanssa; joskus pelkkat keitetyt pavut.



NAISMATKAAJANA KURDISTANISSA

Turisti Kurdistanissa on kummajainen, joten yksinainen naismatkaaja on kaksinkertainen kummajainen! Moni kurdi on ymmyrkaisena, mista on kyse. Amerikkalainen sotilas, YK:n palveluksessa oleva tyontekija?

Kurdistanissa naiset eivat liiku julkisilla paikoilla yksin. Naisia nakyy vahan katukuvassa, lahinna basaareissa. Muuten miehet hallitsevat julkista tilaa. Yksinainen nainen tavallisen kansan falafel-ravintolossa onkin ainutkertainen naky paikallisille. Paremmissa ravintoloissa naisille on varattu oma ruokailutila.

Kummastelu on kuitenkin hyvin viatonta Kurdistanissa. Mykkaa tuijotusta. Paikalliset miehet eivat pyri lansimaisen juttusille - jolleivat ole Euroopassa asuneita. Yksinainen naismatkaaja saakin olla rauhassa, toisin kuin rajan toisella puolella Turkissa.

Pimean tultua naiset katoavat katukuvasta. Lansimainen nainen oisilla kaduilla saattaa herattaa miehissa vaaranlaisia kasityksia. Naismatkajaa seuraavat autot ovat tavanomaisia. Koska monissa kaupungeissa kadut ovat heikosti valaistuja tai jopa taysin pimeita, naismatkaajan kannattaa miettia tarkkaan missa liikkuu ıltaisin - ja missa majoittuu. Jokaisessa kaupungissa on alueita, joissa on iltaravintoloiden keskittymia ja nettikahviloita. Jos pimeilla kaduilla harhailu ei innosta, kannattaa valita majapaikka nailta alueilta.

Hotelleissa naiset eivat kohtaa ongelmia.  Turkin tapaan (mies)henkilokunta ei ole tunkemassa hotellihuoneeseen. Kaiken kaikkiaan Kurdistanissa naismatkaajat kohtaavat vahemman seksuaalisia lahestymisyrityksia ja -ahdistelua kuin esimerkiksi Turkissa tai Intiassa. Irakissa hotelleissa on sisaltapain lukittavat ovet.

Jotkut hotellit saattavat kieltaytya vastaanottamasta yksinaisia naismatkaajia. Nain kavi kun paikalliset miestuttuni etsivat minulle hotellia, mutta kun  itse kavelin sisaan hotelliin, yhdessakaan hotellissa ei minua kaannytetty pois.

Naismatkaajat nauttivat myos monenlaisista eduista Kurdistanissa. Naisille tarjotaan mielellaan kaikenlaisia pikkuostoksia baaneista falafeliin ja postikorteista internetin kayttoon ilmaiseksi. Naismatkaajan on myos helppo saada tingittya hotellihuoneen hinnasta etenkin pienella flirtilla. Liikaa ei sovi flirttailla.

Itse tutustuin moneen paikalliseen mieheen. Heita kaikkia yhdisti se, etta he olivat joko asuneet Euroopassa tai tehneet toita eurooppalaisten kanssa. Osa naista miehista oli halukas esittelemaan minulle kaupunkiaan tai maataan laajemmin. Yleensa nama miehet ovat harmittomia, mutta kannattaa miettia, kuinka paljon vieraanvaraisuutta ottaa vastaan. Jotkut miehet saattavat alkaa kayttaytya omistavasti. Euroopassa asuneiden miesten ei sovi antaa kohdella itseaan eurooppalaisella tavalla, esim antaa kosketella tuttavallisesti julkisilla paikoilla. Osa naista miehista saattaa toivoa voivansa harjoittaa Euroopassa omaksuttuja tapoja, vapaata seksia ja juopottelu, naismatkaajien kanssa.

Juzt

  • Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #11 : 17.03.2007, 22:43:03 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"


En ole varma, mika on Kurdistanin suhtautumine Israelin leimaan. Luulen, etta silla ei ole vaikutusta, koska eras kurdituttuni kertoi Kurdistanissa toissa olevasta israelilaisesta.

Israelilla on ilmeisesti poliittista kiinnostusta Kurdistanin autonomista tasvaltaa kohtaan: Kurdistanissa Israeliin suhtaudutaan neutraalisti tai jopa positiivisesti. Sen sijaan arabimaihin suhtaudutaam epaluuloisesti ja/tai vihamielisesti. Kurdit kokevat nimenomaan arabit ja Turkin vihamiehinaan.

Mistähän tämän saisi fiksuiten varmistettua? Tuo voisi olla oikeinkin mielenkiintoinen kohde matkustaa, mutta sen sijaan ei todellakaan mielenkiintoinen kohte tulla käännytetyksi rajalla... :/

Israeliin Kurdistanin leimalla tuskin on vaikutusta? Eivät käsittääkseni hyljeksi edes pahimpien rähinäkumppaniensa leimoja (mitä nyt kyselevät niistä).
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

AdaSxn

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #12 : 18.03.2007, 00:10:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Israeliin Kurdistanin leimalla tuskin on vaikutusta? Eivät käsittääkseni hyljeksi edes pahimpien rähinäkumppaniensa leimoja (mitä nyt kyselevät niistä).

Hyvin mutulla nyt mennään, mutta jotain kai Israelkin vaikuttaa. Nimittäin (juutalainen) serkkuni pakeni lastensa kanssa muutama vuosi sitten Israeliin saudi-arabialais-syntyistä hullua miestään (jolla oli siis kaksoiskansalaisuus myös eurooppalaiseen maahan). Joku idea siinä oli, miksi kannatti paeta Israeliin.
Mutta ehkä ovat tarkempia niiden kansa, joilla on arabimaan kansalaisuus kuin vain niiden, joilla on vierailuleima.

Juzt

  • Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #13 : 20.03.2007, 00:53:53 »
Lainaus käyttäjältä: "AdaSxn"

Hyvin mutulla nyt mennään, mutta jotain kai Israelkin vaikuttaa. Nimittäin (juutalainen) serkkuni pakeni lastensa kanssa muutama vuosi sitten Israeliin saudi-arabialais-syntyistä hullua miestään (jolla oli siis kaksoiskansalaisuus myös eurooppalaiseen maahan). Joku idea siinä oli, miksi kannatti paeta Israeliin.
Mutta ehkä ovat tarkempia niiden kansa, joilla on arabimaan kansalaisuus kuin vain niiden, joilla on vierailuleima.

Johtuu Saudi-Arabiasta.

Saudi-Arabia ei salli kansalaistensa käydä Israelissa eikä Israelilaisten tai Israelin leiman omaavien tulla maahan.
Lisäksi Saudi Arabia on kieltänyt juutalaisten maahantulon, riippumatta kansalaisuudesta (!).
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #14 : 27.03.2007, 00:45:07 »
Viela Israelin leimasta.

Luulen, etta ainoa keino on kysella muilta matkaajilta. Lonely Planetin ja Virtual Touristin foorumit tulevat ekana mieleen. Irakin suurlahetystot (onko niita?) eivat ehka osaa vastata Kurdistanin puolesta.

Melankolia

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #15 : 27.03.2007, 16:42:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Onkos passileimoista millaisia havaintoja?

Estääkö Israelin leima matkustamista ja toisinpäin: onko muilla rajoilla tullut kyselyjä Irakin leimasta?

Jollet saa tästä ihan varmaa tietoa, niin kannattanee vain hankkia uusi passi?

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #17 : 18.06.2007, 12:58:31 »
Hauskaa!

Olen yrittänyt kaupata Kurdistanista kirjoittamaani artikkelia eri matkailualan lehtiin, mutta juttu on palautettu salamana takaisin. "Me olemme matkailulehti, emme julkaise juttuja mistään Irakista !" (Kamtshatkat ja grönlannit kyllä kelpaavat.)

Mutta nythän voin hyvillä mielin jatkaa matkaraportin kauppaamista, kun Kurdistan on oikein virallisestikin nyt matkakohde!

Vakavasti puhuen, tilanne Kurdistanissa huolestuttaa minua. Toukokuussa oli ensimmäinen pommi-isku Erbilissä (pääkaupunki) kahteen vuoteen. Toisaalla Turkki on uhitellut Kurdistania pitkin alkukesää. Vuoden loppuun mennessä Kurdistanissa pitäisi järjestää merkittävä kansanäänestys Kirkukista. Sekä kurdit että arabit pitävät kaupunkia omanaan. Ilmassa on konfliktin hajua. Ja jos jenkitkin vetäytyvät ensi vuoden alussa Irakista, Kurdistania saattaa kohdata sama mikä muutakin Irakia.

blacksmith

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #18 : 18.06.2007, 13:40:14 »
Kurdistanissa ovat perinteet kunniassa.

We call it "reilu meininki".

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/ulkomaat/108483.html

Lainaus
YK:n arvion mukaan maailmassa tapahtuu vuosittain jopa 5 000 perheenjäsenten suorittamaa kunniamurhaa. Pelkästään Kurdistanissa on YK:n raporttien mukaan tehty alkuvuonna noin 40 kunniamurhaa.


Itse äänestän jaloillani ja kierrän tuollaiset paskavaltiot kaukaa.

vekkuli

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 870
    • Profiili
Irakista paukkuu! Reppu selässä sodan varjossa.
« Vastaus #19 : 18.06.2007, 14:22:18 »
Viimeinen kommentti on seka ylimielinen etta lapsellinen. Jos haluaa jotain muuttaa niin paras tapa on luoda yhteyksia toisiin kultuureihin ja kayda sita ruohonjuuritason vuoropuhelua.

Kurdistanin kutsuminen "paskavaltioksi" on myos loukkaus kauan vapautensa puolesta taistelleita kurdeja kphtaan. Toivotaan etteivat naapurit tee yhteistuumin Kurdistanista selvaa heti kun amerikkalaiset poistuvat. Itse luulen etta kurdit pyytavat jenkkeja jaamaan henkivakuutuksekseen.