Finnairin ns. "asiakaspalvelu"

 (Luettu 28662 kertaa)

rt108

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« : 10.03.2007, 04:38:35 »
Terve!

Eikö ketään ole alkanut ärsyttää oman lentoyhtiömme Finnairin ns. "asiakaspalvelu". Olennaisia osasia on ulkoistettu, kaikki puhelut on ohjattu maksullisen vaihteen kautta, palautteen antaminen on vaikeaa, eikä siihen saa vastauksia järkevässä ajassa.

Minun piti eilen matkustaa New Yorkista Helsinkiin lennolla, joka oli peruttu. Mitään ei ilmoitettu etukäteen, eikä matkustajille tiedotettu asiallisesti oikeuksista, saati tarjottu esim. virvokkeita tai kompensaatiota.
 
Lähetin alla olevan viestin Finnairin lipunmyynnin antamaan asiakaspalautetoimiston sähköpostiin, josta se palautui.

Asiakaspalautetoimiston sähköposti on poistettu käytöstä 17.01.2007 eikä siihen tulleita posteja enää käsitellä. Tämä ei estä Finnairin virkailijoita jakamasta tätä osoitetta asiakkaille, yli puolitoista kuukautta sähköpostiosoitteen lopettamisen jälkeen.

Palautussähköpostissa tuli myös ohjeet tehdä asiakaspalaute lomakkeella Finnairin nettisivujen kautta. Ohjeet eivät pitäneet enää paikkaansa Finnairin uudistettujen nettisivujen kannalta, mutta löytyihän se etsimällä.

Palautelomaketta seurasi sähköpostikuittaus, joka totesi palautetta tulevan niin paljon, että "palautteeseen vastaaminen kestää odotettua pitempään".

Tämä, ja peruutetun lennon yhteydessä evätyt matkustajan perusoikeudet olisivat mielestäni riittävä syy ilmoittamaan Finnairin asiakaspalvelukäytännöistä kuluttajan oikeuksia vahtiville tahoille.

Tässä itse keissi:

- -


Finnair
Asiakaspalautetoimisto

Hei,

varasin itselleni Finnairin lennon 8.3. Dallasista New Yorkin kautta Helsinkiin nimenomaan siksi, että olisin perillä perjantaiaamuna, jolloin minun piti ehdottomasti olla töissä heti klo 11 - siis suoraan lentokentältä, varttia vaille kymmenen saapuvalta lennolta. Tätä ennen olin lentänyt Dallasiin toisen osavaltion pikkukaupungista, joten matka alkoi Yhdysvaltain aikaa aikaisin aamulla.

Saapuessani New Yorkiin huomasin monitoreista, että Finnairin lento Helsinkiin oli peruutettu. Kukaan ei ollut neuvomassa, mitä ylipäänsä tehdä tällaisessa tilanteessa. Saapumisportilla minut ohjattiin ensin American Airlinesin pitkään jonoon, sitten sieltä Finnairin omaan check-in:iin. Siellä turhautuneet matkustajat jonottivat stressaantuneille virkailijoille. Meidät ohjattiin korvaaville lennoille, jotka eivät todellisuudessa olleet "korvaavia", koska esim. itse menetin kokonaisen työpäivän ja myös sen tuoman palkan. Sen sijaan jouduin yhdeltätoista illalla Suomen aikaa soittamaan työnantajalleni, etten pääsisikään klo 11 töihin. Tämä aiheutti kohtuuttoman hässäkän, kun he joutuivat keskellä yötä löytämään minulle sijaisen vastuulliseen tehtävään, johon uuden ihmisen piti orientoitua muutamassa tunnissa.

Minut reititettiin muutaman välilaskun kautta Helsingiin niin, että uusi saapumisaika oli klo 15, yli viisi tuntia alkuperäisestä saapumisajastani myöhässä. Mitään ateriakuponkia tai virvokkeita ei tarjottu New Yorkin päässä, ja kun kysyin, saako myöhästyksestä jotakin kompensaatiota, käskivät ottaa yhteyttä tulopalveluun Helsingissä.

No, saavuttuani välilaskujen kautta loppujen lopuksi Helsinkiin kolmen maissa iltapäivällä menin suoraan tulopalveluun, otin jonotusnumeron, odotin ja selitin tilanteen. Siellä olevat naiset olivat hämmästyneitä ja kertoivat hoitavansa ainoastaan matkalaukkujen myöhästymisiä. He kertoivat minulle varmana tietona, että Finnairin lipunmyynti terminaalin alakerrassa hoitaa kaikki tämäntyyliset asiat. Menin Finnairin lipunmyyntiin, otin jonotusnumeron ja jonotin jälleen. Siellä ihmeteltiin, miksi tulin heille ja sanottiin, etteivät he anna mitään kompensaatioita. Lopulta, kun painavasti pyysin numeroa, johon ottaa asiassa yhteyttä, sain tiskin alta asiakaspalautetoimiston käyntikortin. Siitä kävi ilmi, että asiakaspalautetoimisto on auki vain ma-pe klo 9-12, eli mitään valituksia en voisi tehdä tai korvauksia anoa ennen maanantaita.

Tässä vaiheessa olin matkustanut melkein 24 tuntia.

Mielestäni Finnair ei toiminut ainakaan tässä tapauksessa asiallisesti eikä hyvän tavan mukaisesti monellakin osa-alueella:

- Finnair ei ilmoittanut JFK-HEL koneen peruuttamisesta esim. puhelimitse, vaikka kone ei ollut edes lähtenyt Helsingin päästä, eli sen jääminen kentälle on todennäköisesti ollut selvää viimeistään kahden-kolmen aikaan iltapäivällä. Koska sama kone oli ongelmien takia myöhästyttänyt Delhin lentoa jo aiemmin, olisi tähän tullut varautua jotenkin etukäteen. Jos olisin saanut tiedon koneen "epävarmuudesta", olisin varannut jo alunperin toiselta lentoyhtiöltä tai olisin esim. vielä voinut ottaa Dallasista toisen yhteyden, ja ehtiä ajoissa sopimiini töihin.

- JFK:n kentällä ei ollut riittävää opastusta ja huolenpitoa matkustajista, joiden kone jäi tulematta. Olen itse tottunut matkustaja ja olen aiemminkin ollut vastaavassa tilanteessa, mutta siellä oli paljon huolestuneita ihmisiä, jotka soittelivat uusia järjestelyjä omilla puhelimillaan ja kävivät kahvilassa tai ravintolassa omalla rahallaan. Veruukkeena varmaankin se, että itse lähtö uudelleenreititetyillä lennoilla ei ollut monellakaan 4 tuntia myöhässä alkuperäisestä lähtöajasta, eli lentomatkustajan oikeuksien mukaan yli 3500 km:n lennoilla ei siinä tapauksessa tarvitse tarjota mitään. Se olisi kuitenkin ollut hyvän tavan mukaista, samoin oikeuksista tiedottaminen selkeästi.

- Kysyin mahdollisuutta saada lentolipun hinnan takaisin ja päästä takaisin lähtöpaikkaani, kun olin joka tapauksessa myöhästymässä töistäni Suomessa. Virkailija mutisi jotain siitä, ettei hän tiedä, mistä syistä lento on peruutettu ja näin tämä ei välttämättä kuulu oikeuksiini. Yhtä hämäräksi jäi minulle ja muille myös, aiottiinko meille maksaa normaalit kompensaatiot siitä, että olemme yli 4 tuntia myöhässä määränpäästämme. Eli tästä olisi pitänyt virkailijoille selvästi tiedottaa Finnairin puolesta eikä lisätä epävarmuustekijöitä muutenkin hankalassa tilanteessa. Todennäköisesti Finnair yrittää siis säästää omia kulujaan lentomatkustajien kustannuksella vetoamalla johonkin muuhun kuin "kaupalliseen" syyhyn, esimerkiksi "odottamattomaan lentoturvallisuuteen liittyvään tilanteeseen". Kuitenkin koneen temppuiltua jo aiemman lennon yhteydessä syy ei ole mielestäni odottamaton, vaan itse asiassa täysin kaupallinen - Finnairille kannattamattomman New York - Helsinki -lennon peruminen on kuitenkin silkkaa matematiikkaa, ja on todennäköisesti laskettu, että mahdollisesti vajaan koneen matkustajien uudelleenreitittäminen tulee kuitenkin edullisemmaksi kuin uuden koneen taisteleminen paikalle.

- Itselläni on onneksi toisen lentoyhtiön platinakortti, joten pääsin terminaalia vaihdettuani mukavaan loungeen, jossa palvelu pelasi. Näin ei kuitenkaan varmaan tapahtunut monille muille Finnairin matkustajille, joita käsiteltiin uusilla lennoilla ja terminaaleissa kuin normaaleja lentomatkustajia eli "karjaa". Korttini ansiosta sain myös hyvän käytäväpaikan exit-rivillä, mutta monet New Yorkin koneesta Lontoon kautta uudelleen reititetyt kertoivat saaneensa jäljelle jääneitä keskipaikkoja ja joutuneensa erilleen matkakumppaneistaan. Myös esim. kasvissyöjät olivat hädässä, koska he eivät saaneet ateriaan rahaa, heidän alunperin varaamansa kasvisruoat eivät ehtineet uusiin koneisiin ja niinpä heidän täytyi käydä joka tapauksessa ruokailemassa ennen lentojaan, tai olla nälissään seuraavat 10-12 tuntia.

- Kuulin ihmisten valittavan virkailijoille NYCissä, että joutuvat siirtämään lastensa ja lemmikkiensä hakemista (mistä koituu lisäkustannuksia), oli teatteri- ja konserttilippuja, jotka uhkasivat jäädä käyttämättä, tapaamisia ja työtilanteita, jotka peruuntuivat. Kukaan ei ollut kiinnostunut kunkin yksittäisen ihmisen harmeista, vetäydyttiin vain virkakuoren taakse ja kaivettiin tiskin alta ruttuinen, pienellä präntätty tiedonanto lentomatkustajan oikeuksista. Sama meininki jatkui Helsingin päässä, jossa matkustajat jätetään taistelemaan melkein mitäänsanomattomista oikeuksistaan koneiston rattaissa.

- Helsingin päässä ei oltu varauduttu mitenkään New Yorkin koneesta jääneiden matkustajien huoltoon. Northportille ulkoistettu tulopalvelu ei tiennyt asiasta mitään (kun ennen Finnair hoiti sujuvasti kompensaatiot yms. heti siinä), lipunmyynnissä ei myöskään herunut sympatiaa. Siinä vaiheessa, kun ihmiset palaavat Finnairin takia useita tunteja venyneiltä pitkiltä lennoilta väsyneinä ja turhautuneina, pitäisi ainakin olla jokin tieto siitä, että heitä on joku ajatellut ja kompensaatiot sun muut laitettu rullaamaan jo heidän matkalla ollessaan. Nyt tuli sellainen käsitys, että mikäli osaa ylipäänsä jatkaa kyselemistä kylmää olkaa antavien virkamiesten asenteesta huolimatta, saattaa ehkä hyvällä tuurilla saada jotakin korvauksia. Todellisuudessa olen nähnyt monesti lentoyhtiöiden hoitavan rehdisti nämä hommat ilman pienen präntin lukemista, soittamista 3 euroa maksavaan vaihteeseen tai ruuhkaiseen asiakaspalvelunumeroon, joka on auki 3 tuntia arkisin.

Eikö Finnair ymmärrä, että on ensinnäkin läpinäkyvää hoitaa niin huonosti New Yorkin lentoa, koska se on eräänlainen jäänne ja pakkopulla länteen päin muuten Aasiaan ja Eurooppaan keskittyvässä toiminnassa? Se on aina ensimmäinen lento, joka perutaan ja myöhästyy, koska koneet eivät ehkä ole niin täynnä, Finnair ei oikeasti ole mukana kilpailussa reitistä ja joutuu varmaan hoitamaan sitä puolitappiollisesti. Silti matkustajan kannalta ei ole edullista, ettei oman maan lentoyhtiöön voi esim. tällä reitillä aina luottaa. Muutenkin Finnairin olisi erittäin terveellistä panostaa asiakaspalveluun vähän enemmän, koska varsin monilla on periaatteessa positiivinen asenne kotimaiseen lentoyhtiöön, mutta käytännössä liikaa huonoja kokemuksia, jotta olisi paras mahdollinen vaihtoehto käyttää sitä.

Itse matkustan paljon työni puolesta, samoin mieheni, ja olemme todellakin antaneet Finnairille enemmän kuin yhden mahdollisuuden näyttää kyntensä. Kiitämme suoria Delhin lentoja ja asiallista verkkoa Eurooppaan, mutta lippujen hinnat ja ehdot sekä asiakaspalvelu ovat huomattavasti heikommat kuin muutamalla muulla lentoyhtiöllä, joille olemme päättäneet keskittää lentomme siksi, että siinä niin moni asia toimii.

Työssäni pääsen pohdiskelemaan paljon brändin imagoa ja sen merkitystä. Olen todennut, että niin minulla kuin muillakin suomalaisia on paljon - ehkä liikaakin - hyvää tahtoa, luottamusta ja positiivisia mielikuvia Finnairista, mutta se meidän oma lentoyhtiömme, jossa puhutaan omaa kieltämme, ja johon meidän juuri pitäisi pystyä luottamaan, ei yllä täyttämään niitä varsin vaatimattomia odotuksia, joita meillä on.

Eivät suomalaiset vaadi mitään kuninkaan kohtelua maailmalla matkustaessaan, vain asiallista, avointa, ystävällistä ja iloista asiakaspalvelua. Jos emme edes sitä saa, niin miksi kantaisimme pennosemme Finnairille, kun saamme lennot muualta halvemmalla?

Ellei Finnair pystyy parantamaan asiakaspalvelunsa taas saavutettavaksi, inhimilliseksi ja ihmislähtöiseksi, suomalaiset kyllästyvät pian ikuisiin jonoihin, puhelu- ja palvelumaksuihin ja töykeyteen niin puhelimessa kuin kentälläkin, vaihtavat toiselle lentoyhtiölle ja näin äänestä jaloillaan. Olisi surullista olla mukana kaatamassa periaatteessa hyvää kotimaista yritystä vain siksi, että vääristä asioista on tingitty, eikä hinta-laatusuhde enää ole kohdallaan.

P.S. Finnairin oma tiedote lentomatkustajan oikeuksista kertoo:

Lennon peruuntuminen
Jos lento peruutetaan kaupallisista syistä, Finnair tarjoaa matkustajalle
- aina aterian ja virvokkeita sekä mahdollisuuden käyttää viestintävälineitä ja tarvittaessa hotellimajoituksen kuljetuksineen, sekä
- mahdollisuuden valita joko vaihtoehtoisen kuljetuksen lopulliseen määränpäähän, tai
- lentolipun hinnan korvauksen, johon sisältyy tarvittaessa ilmainen lento takaisin alkuperäiseen lähtöpaikkaan, jos matkustaja päättää peruuttaa matkansa.

Jos lennon kaupallisesta peruuntumisesta ei ole ilmoitettu matkustajalle riittävän ajoissa eikä matkustajaa saada määränpäähän vaihtoehtoisella kuljetuksella riittävän ajoissa, Finnair voi joutua maksamaan matkustajalle samantasoisen korvauksen, kuin jos lennolle pääsy evätään ylivarauksen vuoksi.

(600€, kun lennon pituus on yli 3500 km)

Kaikissa edellä mainituissa tilanteissa korvaukset voidaan maksaa käteisenä, pankkisiirtona tai sekillä, tai matkustajan niin hyväksyessä, myös matkakuponkeina. Korvaukset on maksettava 7 päivän kuluessa.

 
P.S. 2. Viimeinen pisara on muuten se, että Finnairin virkailijoiden edelleen jakamassa asiakaspalautetoimiston käyntikortissa on sähköpostiosoite, johon lähetetyt viestit palautuvat.

Palautuneessa viestissä kerrotaan palautteen antamisen sähköpostitse loppuneen 17.01. 2007, ja siinä on myös väärät ohjeet palautelomakkeen löytämiseksi Finnairin uudistetulta nettisivulta. Kaikki tämä on varmasti omiaan lisäämään uskoa ja luottamusta asiakaspalautteen tärkeyteen lentoyhtiölle.

On suoranainen vitsi, että palautetta saa antaa 15 tuntia viikossa, kun todellisuudessa näin isolle ja asiakkailleen tärkeälle yritykselle pitäisi pystyä antamaan palautetta 24 tuntia vuorokaudessa.

Neeneh80

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 184
    • MSN Messenger  - piia_annika@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #1 : 10.03.2007, 11:44:13 »
No huhhuh, aika mielenkiintoista. Kerrohan sitten aikanaan  millaisen vastauksen sait.

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Re: Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #2 : 10.03.2007, 17:20:27 »
Lainaus käyttäjältä: "rt108"

Northportille ulkoistettu tulopalvelu ei tiennyt asiasta mitään (kun ennen Finnair hoiti sujuvasti kompensaatiot yms. heti siinä),


Lainaus
Northport Oy is a wholly-owned subsidiary of Finnair Plc providing ground handling services.
We provide a full range of ground handling services, tailor-made to our customers.

rt108

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Northport
« Vastaus #3 : 10.03.2007, 21:25:31 »
No oli kyl tosi "tailor-made", suorastaan alkoi pipo kiristään... ;)

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Re: Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #4 : 10.03.2007, 23:56:05 »
Lainaus käyttäjältä: "LateX"

Lainaus
Northport Oy is a wholly-owned subsidiary of Finnair Plc providing ground handling services.
We provide a full range of ground handling services, tailor-made to our customers.

Onhan se silti ulkoistettu, vaikka Finnair alihankkijansa omistaakin.

Tosin tämähän on oikeastaan vain plussaa, vielä enemmän se ottaisi päähän jos yhtiön sisäinen byrokratia pomputtelisi tässäkin kohtaa eri luukulle, sen vielä pystyy ymmärtämään ettei alihankkija voi vastata Finskin mokista.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

jane

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #5 : 13.03.2007, 19:13:50 »
Äärimmäisen huonoa palvelua sain minäkin tammikuussa; asiakaspalvelun hinnan ollessa yli 3 euroa/min mailasin kiireisestä asiasta toiselta mantereelta Finnairille. Vastausta sain odottaa reilun viikon. Aivan uskomattoman huonoa asiakaspalvelua! Pitäisköhän miettiä lisätyövoiman palkkaamista, jos ei kykene vastaamaan nopeampaa maileihin...
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

Matt

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 027
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #6 : 14.03.2007, 09:34:41 »
Olin tuossa 9.3-07 Delhiin lahtevassa koneessa ja siina todellakin lahtoviivastyi pari tuntia.Koneen polttoainetankkien valisissa siirtopumpuissa oli jotain vikaa.Puoliso oli viime kesana palaamassa JFK:lta Finnairilla Hesaan niin lahdon jalkeen koneen laskutelineluukku ei sulkeutunut ja joutuivat palaamaan takaisin JFK:lle.Kone lensi tyhjana Hesaan.Huonoa oli silloinkin Finnairin palvelu JFK:lla,ensin annettiin hotellivoucherit mutta hotellissa ei sitten ollutkaan vapaina huoneita,palasivat takaisin kentalle ja virkailija levitteli kasiaan,ei kuulemma Manhattanilta ole saatavissa hotellia.Saivat korvaavan lennon Pariisin kautta mutta joutuivat odottamaan terminaalissa yli 24h.Korvauksena Finnair tarjosi 100e kateista tai 200e lentovoucherit.Tehtiin reklamaatio mutta toi 600e:n korvausta ei saa jos lennon peruuntuminen johtuu teknisesta viasta.Kylla Finnairilla on alimitoitettu kalusto kaukolennoille 7 kpl MD-11 ja 1 Airbus jumbo .Jos joku lento myohastyy niin heijastuu sitten aina useaan seuraavaan kaukolentoon.Jos tuossa jotain hyvaa niin se etta turvallisuudesta ei Finnairilla vielakaan tingita,eli eivat lenna vajaakuntoisilla koneilla.Vaikka lennot peruuntuu.Ne tarttis kylla pari-kolme lisakonetta etta nykyisen kaukolento kohdemaaran lennot hoituisi paremmin :?

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #7 : 14.03.2007, 10:08:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Matt"
Kylla Finnairilla on alimitoitettu kalusto kaukolennoille 7 kpl MD-11 ja 1 Airbus jumbo .Jos joku lento myohastyy niin heijastuu sitten aina useaan seuraavaan kaukolentoon.Jos tuossa jotain hyvaa niin se etta turvallisuudesta ei Finnairilla vielakaan tingita,eli eivat lenna vajaakuntoisilla koneilla.Vaikka lennot peruuntuu.Ne tarttis kylla pari-kolme lisakonetta etta nykyisen kaukolento kohdemaaran lennot hoituisi paremmin :?


Matt, Finnairilla ei ole yhtään Airbus-jumboa eikä sellaista Airbus ole koskaan tehnytkään. Finnairilla on 7 kpl MD-11 ja 1 kpl Airbus A340-300 -konetta joilla kaukolennot normaalisti lennetään.

Koska lentokoneen hankinta ja sen omistus/hallinta maksaa rahaa joka sekunnilta ja rahaa saa vain lennattamällä niitä taivaalla, niin niitä ei hommata missään liiketoimintaa harjoittavassa lentoyhtiössa seisomaan kentän laidalle odottamaan toisten rikoutumista.
Joten jos Finnairilla olisi vaikka 40 kaukoliikenteen konetta niin yhden rikkoutuminen aiheuttaisi silti viivastyksiä koska jokaiselle koneelle on oma reittinsä hoidettavana ja maa-aika minimoitu.

Ja jottei taas suomalaiseen tapaan elettäisi siinä uskossa, että ainoa lentoyhtiö jonka koneet tarvitsevat huoltoa tai jossa yhden huolto aiheuttaa muiden lentojen viivästymisiä/peruutuksia olisi Finnair, niin kerrottakoon että kyllä se sama ongelma koskettaa kaikkia yhtiöitä. KLM:ltä kun hajoaa kone San Franciscoon ja sen korjaus kestää vuorokauden tai kaksi niin kyllä se näkyy toisella reitillä peruutuksena tai myöhästymisenä.

Ja lisäkoneista sen verran, että Finnairille tulee toukokuussa sekä kesäkuussa yhdet uudet koneet kumpanakin kuukautena kaukoliikennelaivastoon mutta niille on myös hommia täyspäiväisesti eli ne eivät tule mitenkään varmistelemaan muiden hajoamisia tai huoltoja.
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

yam

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #8 : 14.03.2007, 11:52:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Bulkhead"
Ja lisäkoneista sen verran, että Finnairille tulee toukokuussa sekä kesäkuussa yhdet uudet koneet kumpanakin kuukautena kaukoliikennelaivastoon mutta niille on myös hommia täyspäiväisesti eli ne eivät tule mitenkään varmistelemaan muiden hajoamisia tai huoltoja.


Kun nyt tunnut tuosta jotain tietävän, niin tiedätkö mille reiteille nuo Airbussit tulevat? Tai mitä reittiä se nykyinen lentää? Syksyllä saattaa olla muutto Kiinaan edessä, niin toivoisin kovasti, että pääsisi jotain kautta silloin lentelemään vähän uudemmalla finskin kalustolla.

Ajatusten Tonava

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #9 : 14.03.2007, 12:06:34 »
http://www.finnair.com/filecontent/com/aytimetables/helsinki_directs.pdf

Nykyinen sahaa Tokiota ja Shanghaita. Seuraavat ilmeisesti kahden em. lisäksi Nagoyaa ja Mumbaita. Mutta tietystihän ne voivat muuttua ja tuon aikataulun perusteella ainakin Shanghaihin lennetään välillä MD11-lla ja välillä Bussilla.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #10 : 14.03.2007, 12:10:50 »
Lainaus käyttäjältä: "yam"

Kun nyt tunnut tuosta jotain tietävän, niin tiedätkö mille reiteille nuo Airbussit tulevat? Tai mitä reittiä se nykyinen lentää? Syksyllä saattaa olla muutto Kiinaan edessä, niin toivoisin kovasti, että pääsisi jotain kautta silloin lentelemään vähän uudemmalla finskin kalustolla.

Tällä hetkellä taidetaan isolla bussilla ajaa lähinnä Japaniin, sitä en sitten tiedä mihin nuo uudet laitetaan.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #11 : 14.03.2007, 14:34:51 »
Kaksi uutta Airbusia ottavat Tokyon, Nagoyan ja Shanghain reitit. Nyt jo käytössä oleva Airbus lentää Mumbaihin.
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

Apumies

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #12 : 14.03.2007, 15:43:19 »
Mulla sattui samanlainen juttu kuin ketjun aloittajalle viime syksynä. Olin palaamassa Osakasta Helsinkiin ja Finskin palvelu tökki todella pahasti. Airbusissa oli jotain häikkää ja kone oli jäänyt Helsinkiin huoltoon. Mitään tietoa kenellekään ei lennon perumisesta ei tullut vaikka lennon peruminen oli tiedetty jo vähintään 15 tuntia ennen lähtöaikaa. Tänä aikana olisi selkeästi ennättänyt hankkia vaikka Lufthansan liput ja lentää Frankfurtin kautta kotiin liki ajoissa.

Kentällä saatiin  kyllä lounasvoucherit mutta ne terminaalin ravintolat eivät hyväksyneet niitä.

Seisoin jonossa 7,5 tuntia, ennen kuin pääsin tiskille. Siellä selvisi, että seuraava mahdollinen Finskin lento olisi vasta kolmen päivän kuluttua Nagoyasta (edellä jonossa olleet oli luonnollisesti buukattu seuraaville lennoille). Siirtyminen Nagoyaan piti maksaa itse. Nagoyassa selvisi, että Finnair oli sössinyt hotellivarauksen ja sain selittää monta tuntia, ennen kuin sain huoneen. Huoneen jouduin maksamaan itse, koska Finnairin kanssa ei saanut asiaa selvitettyä. Hotellissa ei ollut pesulapalvelua, joten nyrkkipyykillehän sitä joutui.

Voucherit saatiin hotellin ravintolaan mutta sillä ei saanut valita listalta mitään. Eteen tuotiin vain lajitelma sashimia. Valitettavasti en voinut syödä sitä kala-allergian takia. Ravintolan väki ei suostunut tarjoilemaan mitään muuta voucheria vastaan. Jouduin siis tilaamaan eri annoksen ja voucherit jäi käyttämättä.

Lopulta kotiin palattuani palvelu Finnairin saapumispalvelussa oli täsmälleen sama kuin ketjun aloittajalla. Palvelunumerosta ei meinattu vastata, ja kun lopulta vastattiin selvisi että asian käsittely kestää vähintään 4 viikkoa.

Finnair korvasi vain junaliput Nagoyaan, ei mitään muuta.

vekkuli

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 870
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #13 : 14.03.2007, 16:08:37 »
Air Francen kanssa on pahimmat kisat kayty, Finnair on suorastaan ystavallinen kun nakevat etta lentaa heilla vahan enemman.  :wink:

Tosin merkkeja on ilmassa etta uusi paajohtaja Hienonen pyrkii vaivihkaa karsimaan palveluja kipurajalle asti ja samalla vaikeuttamaan mailien keruuta ja statuksen hankkimista. Ehka Jukka luottaa siihen etta suomalainen ei pienesta valita.

Tietyssa mielessa Finnair alkaa olla turistissa halpalentoyhtio ja hyvinkin esimerkiksi tuohon Oasikseen verrattavissa. Myos Euroopan bisnesluokka on alkuvuoden "penkkiuudistuksen" (lisaa tuoleja ja keskipenkit myyntiin) jalkeen aika torso kilpailijoihin verrattuna, ainoastaan KLM on yhta saastelias.

Alkaa vahan kyllastyttaa koko lentaminen...

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #14 : 14.03.2007, 16:20:14 »
Lainaus käyttäjältä: "vekkuli"

Tosin merkkeja on ilmassa etta uusi paajohtaja Hienonen pyrkii vaivihkaa karsimaan palveluja kipurajalle asti ja samalla vaikeuttamaan mailien keruuta ja statuksen hankkimista. Ehka Jukka luottaa siihen etta suomalainen ei pienesta valita.

Eipä tässä taida olla kyseessä mikään Finnarin oma päähänpisto, vaan ihan kansainvälinen trendi alalla. Syykin on aika yksinkertainen: Joka kerta kun jonkun palveluyhtiön tarjouksista täälläkin puhutaan on joku heti kritisoimassa että "Miksi joku maksaa noin paljon kun Ryanair lentää hintaan X". tai lentovaihtoehtoja vertaillessa valitaan lähes aina se halvin, ellei matka ajassa (johon palvelu ei vaikuta) ole merkittävää eroa. Ja sitä saa mitä tilaa.

Lentomatkustamisesta on vain osittain tullut ja osittain tulossa... bussi- tai junamatkustusta ilmassa, eikä palvelukaan enää ole sen kummempaa. En tosin yhtään ihmettelisi vaikka vastalauseena syntyisi myös turistiluokattomia yhtiöitä jotka pitävät huolen Euroopan kasvavasta liikematkustuksesta, mutta vapaa ajallaan kilpailuvaltit tuntuvat pääosin olevan nykyään hinta, hinta ja hinta, aivan kuten lähikaupoilla sijainti, sijainti ja sijainti.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Teppo Tulppu

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 365
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #15 : 14.03.2007, 16:32:25 »
Lainaus käyttäjältä: "vekkuli"
Tosin merkkeja on ilmassa etta uusi paajohtaja Hienonen pyrkii vaivihkaa karsimaan palveluja kipurajalle asti ja samalla vaikeuttamaan mailien keruuta ja statuksen hankkimista. Ehka Jukka luottaa siihen etta suomalainen ei pienesta valita.

Ei tuo mailien keruu mitenkään helppoa ole tähänkään asti ollut. SAS:in ohjelmassa kahdella kaukolennolla (jos ei ole se ihan kaikista halvin lippuluokka josta saa vain 25% pisteitä) saa hopeakortin, Finnairin ohjelmassa niitä tarvitaan noin neljä kertaa enemmän. Tosin, enpä ole tuolle hopeakortille vielä keksinyt mitään käyttöä...

Toisaalta, Finnairilla pisteille on käyttöä: pisteillä pääsee lähes mille tahansa lennolle. SAS:in kaukolennoille ei taas millään tahdo pisteillä mahtua - on aivan toivotonta löytää palkintomatkapaikkoja SAS:in New Yorkin/Washingtonin/Chicagon/Seattlen lennoille.
For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #16 : 14.03.2007, 17:47:08 »
Ja SAS:n kortit Gold mukaanlukien ovat ihan tusinakamaa. Muutama vuosi sitten niitä kultaisia suorastaan jaettiin Ruotsissa hopeakorttilaisille.
Ja hopealla ei kait sitten tee muuta kun saa lisäkiloja ja lisäpisteitä. Finnairin ja SAS:n hopeakortteja on turha kuitenkaan vertailla.

Ja mitä saa SAS:lla sitten pisteitä Euroopan ja Scandinavian lennoista....hyvä jos saa edes sitä 25% pisteitä.
Surullisen kuuluisasta rangaistusluokasta (P-class) sai sen 25% eikä saanut sitten mitään muuta. Edes vettä ei herunut ilman rahapussia.

Kertokaapa joku millainen on SAS:n businessluokka Euroopassa.
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

vekkuli

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 870
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #17 : 14.03.2007, 18:10:00 »
Olenko vaarassa etta Finskilla oli aiemmin esim. Silverin raja (jos ei tule kaukolentoja lentaneeksi) 18 yhdensuuntaista ulkomaan lentoa ja nyt sitten 36? Omalla kohdalla kaukolennot riittaa noihin erivarisiin kortteihin mutta harmittaisi jos lentelisi lahinna Euroopassa.

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #18 : 14.03.2007, 18:48:12 »
Lainaus käyttäjältä: "vekkuli"
Olenko vaarassa etta Finskilla oli aiemmin esim. Silverin raja (jos ei tule kaukolentoja lentaneeksi) 18 yhdensuuntaista ulkomaan lentoa ja nyt sitten 36? Omalla kohdalla kaukolennot riittaa noihin erivarisiin kortteihin mutta harmittaisi jos lentelisi lahinna Euroopassa.


Rajat ovat pysyneet samoina, ehtojen sanamuoto on vain muutettu. Ennen puhuttiin 18, 36 ja 93:sta edestakaisesta tasopistekertymään oikeuttavasta matkasta. Nyt ohjeissa puhutaan nuo em. määrät x 2 ja ulkomaanreittilennosta.
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

Daria

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 084
    • Profiili
Finnairin ns. "asiakaspalvelu"
« Vastaus #19 : 14.03.2007, 20:06:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Apumies"

Finnair korvasi vain junaliput Nagoyaan, ei mitään muuta.


Luultavasti asiaasi ei kasitella, koska siita on monta kuukautta aikaa, mutta seka sinulle etta aloittajalle vinkiksi, etta jos Finnair ei hoida velvoitteitaan asiaankuuluvasti, kannattaa kaantya kunnallisen kuluttajaneuvojan puoleen. Han auttaa asiassa eteenpain, silla kertomuksenne eivat tue kuluttajaoikeudellista nakemysta. Teilla on oikeus kunnon korvauksiin tilanteissanne, ja kuluttajaneuvoja osaa auttaa teita parhaiten. Suosittelen lampimasti, myos "Apumiehen" kannattaa viela selvittaa, voiko yha tehda reklamaation asiasta (kuluttajavalituslautakunta paattaa viime kadessa, onko kohtuullinen reklamaatioaika ylittynyt).
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!