Tämän lukeneena minua hämmästyttää kovasti, että Milanoa on lähinnä moitittu. Itse olen kierrellyt kaupunkia useasti ja viihtynyt hyvin. Voihan toki olla, että syynä ovat eri mieltymykset matkailukokemuksissa.
Milanossa on tosiaan hyvät yhteydet junalla vähän joka puolelle. Se on ollut hyvä matkailun tukikohta, josta liikkua. Majoituksista en osaa sanoa, sillä olen itse asunut ystävien luona.
On Milanossa muutakin kuin muotia ja vaikuttava Duomo. Museoista löytyy monenlaista, ja niitä on ympäri kaupunkia. Oopperamuseo oli tunnelmallinen ja ihana, Castello Sforzescon linnamuseo on iso ja monipuolinen (sieltä löytyy niin Da Vincin seinämaalausta kuin Michelangelon viimeinen, keskeneräiseksi jäänyt veistos, kaunista maalaustaidetta, mielenkiintoisia huonekaluja, erikoisia ja todella kauniita soittimia laaja kokoelma, egyptiläinen osasto, jne jne), maalaustaidetta taas voi ihailla Brerassa. Palazzo Reale ihan Duomon tuntumassa tarjoaa vaihtuvia, laadukkaita taidenäyttelyitä. Leonardo da Vinci näkyy paljon Milanon maisemissa, hänen teostensa malleja ym. löytyy Tieteen ja tekniikan museosta. Viimeistä ehtoollista pääsee ihailemaan paikan päältä entisen luostarin seinästä, ja modernilla taiteellakin on oma museonsa. Luonnontieteen museota ym löytyy myös kiinnostuneille. Muutama vuosi sitten kävin katsomassa mielenkiintoisen Star Wars -näyttelyn eräässä museossa, jonka nimeä en enää muista.
Naviglin kanavakaupunginosassa on viehättävää tunnelmaa, antiikkia ja putiikkeja, baareja jne. Aperitiiveilla on kiva käydä napostelemassa syötävää, kaduilla kierrellä ja katsella menoa ja meininkiä jäätelöä nautiskellen. Kyllä minä olen Milanosta tykännyt, mutta se on kaupunki, jonka kanssa pitää nähdä vähän vaivaa, ja tottahan se on, että ei siellä sellaista historiaa ole kuin vaikkapa Firenzessä tai Roomassa.
Joku kyseli edellä, minne mennä. Genova on ihana kaupunki myös, suosittelen! Kesäviikonloppuisin muuten paikalliset ruuhkauttavat junat ym liikenteen pyrkiessään rannikoille, mikä kannattaa pitää mielessä retkipäiviä valitessaan.
Minäkin suosittelen lippuautomaatteja junalippujen ostoon. Nopeampaa kuin tiskille jonottaminen ja niissä on eri kielivaihtoehtoja. Kannattaa muuten katsoa valitseeko käteis- vai korttiautomaatin!