Tyhmiä kysymyksiä Intiasta

(Luettu 69427 kertaa)

reissukatti

• Reissaaja
    • Profiili
« : 16.03.2007, 10:14:46 »
Intia kaiken kuuleman mukaan jakaa ihmiset kahtia: niihin, jotka tykästyvät maahan ikiajoiksi, ja niihin, jotka puolestaan vihastuvat maahan. Onko jako todellisuudessa näin radikaali?
 Entä osaatteko sanoa, millaiset ihmiset pitävät Intiasta ja millaiset inhoavat?
  Mietin, miten itse suhtautuisin Intiaan, tiedän, että kokeilemalla se selviää, mutta mulla on kerran ollut paha kulttuurishokki, enkä halua kokea samanlaista. Tosin shokki iski niinkin eksoottisessa maassa kuin Uudessa-Seelannissa ja osa tuosta pahasta olosta saattoi olla muuta kuin kulttuurishokkia...

aarre

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - aarrerinne@hotmail.com
    • Profiili
    • AarreRinne.com
« Vastaus #1 : 16.03.2007, 11:10:17 »
Itse olen vaan käynyt pikaisesti Goalla (sanotaan ettei se edes ole oikeaa Intiaa) ja siitä jäi sellainen maku, että jotkin asiat olivat käsittämättömiä ja erityisesti ärsytti pakokaasun katku, samanlaiseen en ole törmännyt missään muualla. Yleensäkin hajut ovat paikotellen melkoisia.

Toisaalta eksoottisuudessa, kuvauksellisuudessa ja värikkyydessä ei liene maata joka vetäisi vertoja Intialle. Siksipä tulikin Delhin lennot tässä ostettua lokakuulle...

Kuitenkin, en siis ole mikään Intia-fani, mutta onhan se todella kiinnostava maa.

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #2 : 16.03.2007, 11:38:40 »
Itse olen Intiassa viihtynyt. Eräs kaverini kävi ja sanoi ettei enää ikinä takaisin.
Intia saattaa olla melkoinen shokki jos ei ole kehitysmaissa aikaisemmin käynyt. Itsekin olen siellä välillä täynnä raivoa, kun jonkun yksinkertaisen asian hoitamiseen saattaa mennä koko päivä ja ympärillä vaan heilutellaan päätä sivusuunnassa kun kysyy että miksi tämän pitää olla niin vaikeaa. Varsinkin suuret kaupungit voivat olla ahdistava kokemus. Likaa, kerjäläisiä ja kauheita ihmiskohtaloita kun näkee niissä väkisinkin. Vastapainoksi on sitten niitä mukaviakin asioita.
Ota sellainen lentolippu jolla pääset maasta nopeasti pois jos alkaa ahdistamaan liikaa.

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #3 : 16.03.2007, 11:51:56 »
Lisätään nyt vielä jotain. Yksin reissatessa kulttuurishokki voi olla rankempi kun ei ole ketään jolle kertoa miten oudoilta ja kerrassaan mielipuolisilta asiat vaikuttavat. Jos matkakumppania ei ole on paras mennä välillä kaikkein pahimpaan turistirysään ja jutella muitten länsimaalaisten kanssa, kokemusten jakaminen auttaa.
Eräskin brittiläinen tuttavani joka on asunut Intiassa 60-luvulta asti ja pitää maaasta erittäin paljon, sanoo suoraan, että Intiassa jotkut jutut vain kerta kaikkiaan ovat sellaisia ettei hän yritäkään ymmärtää, vaan pitää hulluutena.

Rattus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 16.03.2007, 12:47:20 »
Lisäänpä oman kysymykseni tähän.Millaisia Goan rannat ovat noin niinkuin uimisen kannalta?Tuttavani joka on siellä käynyt muutama kymmenen vuotta takaperin sanoi että ei voinut kuvitellakkaan uimista kun oli niin paljon kaikkea törkyä vedessä.
Miten siis on nykypäivänä,ainakin kuvien perusteella rannat näyttää mahtavilta.

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #5 : 16.03.2007, 12:53:14 »
Goan rannat ovat mielestäni ihan okei uimiseen. Ei ne ainakaan minun silmääni niin erikoisen roskaiset ole. Goasta minulle on jäänyt ihan siisti yleisvaikutelma ja yli vuosi on yhteensä Goan rannoilla tullut tallusteltua. Kenties siihen aikaan kun kaverisi kävi paikalliset vielä käyttivät rantaa vessana. Nykyään sitä ei tapahdu kuin ihan varhain aamulla kun turistit vielä vetävät sikeitä.
Muualla Intiassa kalastajakylien asukkaat ihan ilman estoja vääntävät tortut rannalle katseista välittämättä.

wuokkoset

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.03.2007, 13:00:13 »
Ekan Intian-matkan alkuvaiheessa kuulin jonkun sanovan, että Intia on kuin huume. Siitä tulee joka kerran paha olo, mutta silti on pakko saada lisää. Eli kerran kun sinne matkustaa, ei pysty olemaan palaamatta. Siinä vaiheessa matkaa en vielä allekirjoittanut väitettä, mutta matkan - ja seuraavankin - jälkeen voin todistaa että vertaus on mitä osuvin. Ainakin itselle Intia on aiheuttanut niin henkistä tuskastumista kuin fyysisiä vaivoja, mutta vaikea on enää miettiä mitään muuta "oikeaa" matkakohdetta. Kannattaa siis pitää varansa ennen kuin lähtee ekan kerran ;)

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.03.2007, 13:52:45 »
Kylla matkailu on useimmiten jonkinlaista kokeilua ja uuden hakemista,vaikka paljon toki niitakin jotka suosii tiettya "varmaa" kohdetta.Otinpa minakin Finskin plussatarjouksen Delhi 150e meno-paluu.Alkumajoituksen varasin SmyleInn hostellista.Ei juuri luksusta mutta muuten ihan ok.Delhin kaduilla ja kujilla oli sitten kylla niin tyrmaava "kulttuuri" ettei osaa sanoin kuvata.Hieman samantapaista kuin Egyptin slummeissa,porukkaa vaan paljon tiuhemmassa.Yritin 3 paivaa tehda sopeutumista mutta se meno ja sahlinki ym  tuntui kylla mulle ylivoimaiselta.Otin jatkolennot Bangkokiin 290e/meno-paluu Indian Airlinesilla( IC) paikallisesta travel officesta etta sillapa siita paasi. :D

jaana k

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.03.2007, 20:20:22 »
suunnitteilla matkustaa pidemmäksi aikaa goalle. (marras-joulukuu) ja suunnitteilla asunnon/talon vuokraus. onko kokemuksia ja hyviä vinkkejä?

mangostan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.03.2007, 20:21:18 »
Mun täytyy varmaan lukea itseni jonkinlaiseen Intia-fani osastoon myös. Mutta vaikka mä pidän Intiasta tosi paljon, niin kyllä siellä ollessa herää myös hyvin toisenlaisiakin tunteita välillä. Mutta kylmäksi Intia ei ainakaan mua ole jättänyt ja uudesta reissusta taas haaveilen...

Ehkä yksi asia Intiassa (ja varmaan monessa muussakin paikassa) reissatessa on se, että osaa ottaa jollain lailla rennosti. Esim. junat tuntuu olevan tosi usein myöhässä, mutta turha sen takia on alkaa verenpainetta nostamaan, ei se juna sieltä tule yhtään sen nopeammin vaikka mä hermona sitä odottelen. Ja kaiken kaikkiaan pitää olla valmis myöntämään, että asiat ei ehkä nyt mene just niin kun itse on ajatellut. Toisaalta joskus asiat menee taas sujuvammin kun on odottanut eli koskaan ei voi tietää kuinka käy :) Jos ei siedä likaisuutta, niin Intiassa matkustaminen voi tehdä tiukkaa. Siellä on pölyistä ja saasteista, mun on ainakin välillä isoissa kaupungeissa vaikea hengittää. Enkä ole edes astmaatikko. Ja kaikkea muutakin tosi käsittämätöntä siellä on, mutta jos sen ohi jotenkin pääsee, niin Intiasta voi paljastua myös toisenlainenkin puoli. Varmaan Intiaan ihastumisessa auttaa myös se, että on aidosti kiinnostunut maasta ja sen kulttuureista.

Mä suosittelisin ennen reissua lukemaan kaikkea Intiaan liittyvää (muutakin ku sitä Lonely Planetia  :wink: ). Sillä lailla saa etukäteen jo vähän pureksittavaa. Oon nähnyt täällä jossakin ketjun, jossa oli lukuvinkkejä Intiaan liittyen, mut en nyt pikaisella haulla sitä paikallistanut.

Lainaus
Mietin, miten itse suhtautuisin Intiaan, tiedän, että kokeilemalla se selviää, mutta mulla on kerran ollut paha kulttuurishokki, enkä halua kokea samanlaista. Tosin shokki iski niinkin eksoottisessa maassa kuin Uudessa-Seelannissa ja osa tuosta pahasta olosta saattoi olla muuta kuin kulttuurishokkia...

Toisaalta voi olla myös niin, että kun kerran on kokenut ison kulttuurishokin, niin seuraavalla kerralla osaa jo paremmin varautua, että semmoinen voi olla tulossa. Mulle ainakin semmonen asian järkeistäminen on sopinut hyvin ja auttanut sopeutumaan. Vaikka ei se muuta sitä tosiasiaa, että joskus joku asia silti suututtaa ja rankasti. Ja voi sen kulttuurishokin tosiaan saada vaikka pitkän reissun jälkeen takaisin Suomeen palatessa, joten ei se kohdemaa aina kauheesti eksotiikkaa vaadi  :)

Kutvonen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 18.03.2007, 22:12:45 »
Minunkin suunnitelmissani häämöttää Intia, mutta vasta vuoden kuluttua... Onkos kellään jakaa kokemuksia tai tietoa sadekaudesta Intiassa? Suunnitelmissa on nimittäin viettää siellä (missäpäin maata tahansa, luultavasti ristiin rastiin seikkaillen) maalis-toukokuu, mutta minua on varoiteltu kehnoista keleistä. Sää nyt on sinänsä yhdentekevää, mutta jos siellä sataa kaatamalla koko ajan ja on polviin asti mutaa, voi alkaa harmittaa. Bakteerikantahan on tietysti kosteassa ilmanalassa erilainen, mutta hengissähän nuo paikallisetkin porskuttavat. Voiko monsuunia lähteä karkuun esimerkiksi toiseen päähän maata? Kannattaako nyt ylipäänsä edes haaveilla Intiaan menemisestä siihen vuodenaikaan?

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 19.03.2007, 08:08:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Kutvonen"
..., luultavasti ristiin rastiin seikkaillen) maalis-toukokuu, mutta minua on varoiteltu kehnoista keleistä. Sää nyt on sinänsä yhdentekevää, mutta jos siellä sataa kaatamalla koko ajan ja on polviin asti mutaa, voi alkaa harmittaa.

Kevät on kuuminta aikaa, sisämaan tasangoilla lämpötila hipoaa toukokuussa 50 astetta. Sadekausi on vasta alkamaisillaan, joten mutaa ei todennäköisesti tarvitse vielä pelätä...
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

shantigiri

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 19.03.2007, 08:56:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Matt"
 Delhin kaduilla ja kujilla oli sitten kylla niin tyrmaava "kulttuuri" ettei osaa sanoin kuvata.Hieman samantapaista kuin Egyptin slummeissa,porukkaa vaan paljon tiuhemmassa.Yritin 3 paivaa tehda sopeutumista mutta se meno ja sahlinki ym  tuntui kylla mulle ylivoimaiselta.Otin jatkolennot Bangkokiin 290e/meno-paluu Indian Airlinesilla( IC) paikallisesta travel officesta etta sillapa siita paasi. :D

Intia on muutakin kuin Delhi. Itsekin pidän kaupunkia aivan järkyttävänä, mutta Intiasta löytyy miellyttäviäkin paikkoja. Helpommalla ja halvemmalla olisit päässyt, jos olisit vaikkapa matkaoppaita lukemalla etsinyt Intiasta vähemmän rasittavia kohteita kuin suurkaupungit.
i] Elämän kutsu loputon on meissä...  
Siis tyynny, sydän, hyvästele, lähde!
- Herman Hesse [/i]

shantigiri

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Tyhmiä kysymyksiä Intiasta
« Vastaus #13 : 19.03.2007, 09:03:04 »
Lainaus käyttäjältä: "mia1234"
Intia kaiken kuuleman mukaan jakaa ihmiset kahtia: niihin, jotka tykästyvät maahan ikiajoiksi, ja niihin, jotka puolestaan vihastuvat maahan. Onko jako todellisuudessa näin radikaali?
 Entä osaatteko sanoa, millaiset ihmiset pitävät Intiasta ja millaiset inhoavat?

Luulenpa, että nekin jotka ihastuvat Intiaan - kuten minä - kokevat maan samaan aikaan sekä lumoavana että viheliäisenä. Intiasta pitäminen voi olla vaikeaa erityisesti sellaisille ihmisille, jotka odottavat voivansa kontrolloida kaikkea, mitä heidän elämässään tapahtuu. Intiassa sellainen ei onnistu! Intia ikään kuin opettaa, että elämä täytyy hyväksyä sellaisena kuin sen siellä kunakin päivänä kohtaa. Täytyy oppia virtaamaan tapahtumien mukana.
i] Elämän kutsu loputon on meissä...  
Siis tyynny, sydän, hyvästele, lähde!
- Herman Hesse [/i]

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 20.03.2007, 00:38:18 »
Lainaus käyttäjältä: "mangostan"
Lainaus
Mietin, miten itse suhtautuisin Intiaan, tiedän, että kokeilemalla se selviää, mutta mulla on kerran ollut paha kulttuurishokki, enkä halua kokea samanlaista.

Toisaalta voi olla myös niin, että kun kerran on kokenut ison kulttuurishokin, niin seuraavalla kerralla osaa jo paremmin varautua, että semmoinen voi olla tulossa.

Minulla ei ole juuri minkaanlaista kulttuurishokkia, vaikka sita pelkasinkin. Jalkeen pain ajatellen, arvelin shokin puutteen johtuneen siita, etta olin Kairossa kokenut jo jotain samaa mita Intiaan saapuessani: ihmispaljoutta, toljottelua, taysin epalansimaalaista kulttuuria.

Tosin, jos olet kokenut kulttuurishokin Uudessa-Seelannissa, mietin, millainen ihminen olet. Kovinkin herkka? Ja etko paassyt shokista yli (koska et halua kokea samaa uudestaan)?

Lainaus

Ei ole. Itse kuulun ryhmaan, joka seka vihaa etta pitaa Intiasta. Kumpaa enemman, en tieda. Aina aika ajoin tulee tunne, etta Intiaan, jee!, mutta totuuden nimissa muualla maailmassa tunnen oloni enemman kotoisaksi.

Jos Intia kutkuttaa, suoisttelen aloittamista, jostain helposta paikasta. Ei Delhi, vaan mieluummin Mumbai tai Goa. Tai jopa Nepal. Nepal on Intian leppoisampi versio, maa, joss ystavallisimmat ihmiset maailmassa.

Intiaa en suosittele bakteerikammoiselle hygieenıkolle. Enka esiintymispelkoiselle. Intıassa lansimaalaisena olet jatkuvasti katseen alla. Enka kovin pehmoiselle luonteelle. Intiassa pitaa osata tinkia ja osata sanoa ei. Jollei osaa Intiaan mennessa, oppii matkan aikana.

Intiassa on oma henkisyytensa, joka ei ehka heti aukea ensi-silmayksella, mutta henkisyys sykkii maassa. Tama on klisee ja pilkan aihekin, mutta nain vaan on. Toinen puoli Intiaa on se, etta maassa kasvaa nuori sukupolvi, joista osa on superrikkaita. Vierailu Mumbain (Poison) tai Delhin (Ministery of Sound) klubeille antaa jonkinlaisen kasityksen siita, mita tarkoittaa se, kun on rahaa - ja paljon.

Yksi Intian puoli, joka usein unohtuu on se, etta maassa puhutaan englantia. Mika suuri helpotus matkaa tehdessa!

Rattus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 20.03.2007, 15:03:35 »
Koska haluan osalta matkaa myös pötkötellä rannalla ja uida niin löytyykö Kolkatan seudulta hyviä rantoja?
Tän hetken suunnitelmissa on mennä Goalle mutta myös tuo suunta vois olla mahdollinen.

Oon myös tutkinut noita indrail:n sivuja ja todennut ne todella sekaviksi,tai sitten vika on vain käyttäjässä.  :)

ate

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 20.03.2007, 15:33:05 »
Postaanpa tähän jatkoksi tälläisen:

Toukokuun lopulla olisi ekskursiomme oli tarkoitus suunnata kohti Goaa viikoksi rentoutumaan Rajasthanin seikkailujen jälkeen. Nyt ollaan kuitenkin tultu toisiin ajatuksiin Goasta. Osavaltion nykyisestä meiningistä kun on kuullut niin paljon huonoa. Goan korvaavana "rantakohteena" ollaan mietitty Diun saarta Gujaratin osavaltiossa. LP:n perusteella paikka vaikuttaa varsin lupaavalta. Sijainti olisi myöskin parempi; nyt ei tarvitsisi lähteä etelään monsuunia uhmaamaan.

Onkohan kenelläkään siis kokemuksia tästä kyseisestä Diusta? Kaikki tieto Gujaratin osavaltiosta yleensäkin otetaan vastaan suurella mielenkiinnolla.

Niin joo, ja kyllä siellä Goalla joskus pitää käydä. Luultavasti sisällytetään tulevaan reissuun, jossa ollaan sitten etelän meiningeissä (goa-karnataka-kerala-tamilnadu).
quot;Don't listen to what they say. Go see."-Chinese proverb

Chelsea

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 20.03.2007, 18:16:29 »
Jos lentää Intian kautta Thaimaahan niin pitääkö olla jonkinlainen Viisumi Intiassa??

mangostan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 20.03.2007, 19:59:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Rattus"
Koska haluan osalta matkaa myös pötkötellä rannalla ja uida niin löytyykö Kolkatan seudulta hyviä rantoja?
Tän hetken suunnitelmissa on mennä Goalle mutta myös tuo suunta vois olla mahdollinen.

Yksi paikka tuolla itärannikolla on Puri Orissassa, josta löytyy rantaa. Emmä sitä Goaan vertaisi, mutta kyllä siellä uida voi ja ottaa aurinkoa. Samanlaista bilemeininkiä siellä ei ole kuin Goalla (ja on tietysti makuasia tarviiko edes olla), mutta muuten ihan leppoisa paikka. Sinne pääsee esim. yöjunalla Kolkatasta, joten ei se ihan nurkan takana ole. Mutta kuitenkin lähempänä kuin Goa, jos tuolla puolella Intiaa liikkuu.

Lainaus
Oon myös tutkinut noita indrail:n sivuja ja todennut ne todella sekaviksi,tai sitten vika on vain käyttäjässä.  :)

Juu, kyllähän noista sivuista on välillä vähän vaikea tolkkua ottaa. Tuolla IndiaMike:n sivuilla on ihan hyvää opastusta, miten sivuista sais paremmin irti.

Rattus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 21.03.2007, 11:21:16 »
Onko kukaan ottanut päiväksi autoa+kuskia Agran+fatehpur sikrin matkaa varten?Paljon tälläisestä matkasta kannattaa suunnilleen maksaa?
Junalla pääsis aika hyvin tuon välin mutta autolla liikkumisen helppous houkuttelee.
Matkatoimiston kautta varatessa pyytävät 60$/henkilö tuollaiselta reissulta,aika kova hinta.