palestiinalaisesta huivista

(Luettu 21035 kertaa)

seikkailija88

• Reissaaja
    • Profiili
« : 29.03.2007, 16:36:35 »
Heipsan kaikille! Olen menossa toukokuun alussa New yorkiin, ja mulle tuli mieleen että voinko käyttää siellä juuri ostamaani tyylikästä "palestiina" huivia? Vähän tyhmä kysymys, mutta vähän myös pelottaa kun siellä on niin tiukka valvonta?!Olis aika järkkyä jos mua luultais terroristiksi!  :shock:

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: palestiinalaisesta huivista
« Vastaus #1 : 29.03.2007, 19:35:23 »
Lainaus käyttäjältä: "seikkailija88"
Heipsan kaikille! Olen menossa toukokuun alussa New yorkiin, ja mulle tuli mieleen että voinko käyttää siellä juuri ostamaani tyylikästä "palestiina" huivia? Vähän tyhmä kysymys, mutta vähän myös pelottaa kun siellä on niin tiukka valvonta?!Olis aika järkkyä jos mua luultais terroristiksi!  :shock:

Ihan vilpittömästi, tämä jos mikä kuuluisi kyllä tuonne tyhmiin kysymyksiin.

Ja sitten asiaan - NYCissa asuu niin tolkuton määrä eri kansallisuuksia, joista osa pukeutuu mitä ihmeellisimpiin heimovetimiin, niin epäilen ettei yksi palestiinalaishuivi jonkun skandinaavin kaulassa, paljoa jengiä jaksa hetkauttaa; passintarkastukseen se toki kannattaa ottaa pois, ihan vaan varmuuden vuoksi. Kyllähän siellä toki jengiä kytätään, mutta ei siellä valkoista tyttöä(?) kadulta Guantanamoon yhden huivin takia kiskasta.

Kyseisen huivin tyylikkyydestä kyllä sitten voidaan olla aikamoisen montaa mieltä. Tai tyylikäshän se on aina ollut ja tulee aina olemaankin, mutta tällä hetkellä pidän vyölaukkuakin huomattavasti trendikkäämpänä asusteena kuin palestiinalaishuivia; siis muilla kun arabeilla. Onneksi tajusin jemmata omani jo aikoja sitten, hyvin syvälle kaapin kätköihin odottamaan parempia aikoja. Siinä vaiheessa en kyllä enää tiennyt, että pitäisikö alkaa itkemään vai nauramaan, kun noita alkoi löytymään myynnissä jopa Jack&Jonesissa ja Seppälässä (ihan oikeasti!). Myötähäpeäni on suunnaton. Ehkäpä täytyy siis tehdä varmuuden vuoksi molemmat :lol: :cry:

PS. Toivottavasti aina yhtä tyylikkäät khmer-huivit eivät tule koskaan kokemaan samanlaista hypeä, jotta minun ei tarvitse itseäni vallan kylmällä vilustuttaa. :shock:

seikkailija88

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.03.2007, 20:35:43 »
Mut mut kun en oo suomalainen, vaikka olenkin asunnu täällä koko ikäni. Enkä todellakaan näytä skandinaavilta .. mut en oo mistään irakistakaan ,et sen puolen. Ja ne huivit on nyt ihan Hottia, ja oli pakko ostaa kun Hulluilla päivillä oli ne aleessa. Huivi on ihan tyylikäs, mut se ei oo tyylikästä et suunnilleen joka toisella on semmoinen kaulassa, suomessa...meenkin valtoihin, siellähän on niin paljon erilaisuuksia et en usko et jollain on ihan samanlaistakaaan palestiina huivii ku mulla.. paitsi ehkä terroristeil? No, kaiketi on ihan sama, otan kuitenkin huivin poijes passintarkastuksessa, kiitti vastauksesta
 :D se avarsi vähän mieltäni.....

Ps. sitä vaa pelkään et, jos se on jotenkin törkeää amerikkalaisii kohtaan, jos mul on se huivi päällä(jos se herättää huonoja muistoja).. kulttuurin tiet ovat tuntemattomat. :o

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: palestiinalaisesta huivista
« Vastaus #3 : 29.03.2007, 20:46:26 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"
Tai tyylikäshän se on aina ollut ja tulee aina olemaankin, mutta tällä hetkellä pidän vyölaukkuakin huomattavasti trendikkäämpänä asusteena kuin palestiinalaishuivia; siis muilla kun arabeilla.

Ihan OT:na pakko mainita, että nuo vyölaukuthan ovat palanneet katumuotiin jo tuolla Euroopassa jokin aika sitten. Eli voidaan olettaa että muutaman vuoden päästä löytyy myös niitä sieltä Jack&Jonesin hyllyltä. Ei siinä, onhan ne käteviä :)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #4 : 29.03.2007, 21:11:55 »
Ja ne huivit on nyt ihan Hottia, ja oli pakko ostaa kun Hulluilla päivillä oli ne aleessa. Huivi on ihan tyylikäs, mut se ei oo tyylikästä et suunnilleen joka toisella on semmoinen kaulassa, suomessa...

Niin onko ne silloin Hottia, jos niitä on kaikilla? Tähän asti olen luullut, että vaatteet loppuvat juuri silloin olemasta sitä Qminta hottia, kun niistä ilmestyy kopiot H&M:ään ja niitä on kaikilla. Tai näin minä ainakin itse asian näen. :roll:

Ps. sitä vaa pelkään et, jos se on jotenkin törkeää amerikkalaisii kohtaan, jos mul on se huivi päällä(jos se herättää huonoja muistoja).. kulttuurin tiet ovat tuntemattomat. :o

Ameriikan Yhdysvallat ja varsinkin NY on kyllä sellainen kansojen sulatusuuni, että yhtenäisestä kulttuurista ei juuri voida puhua.

Niin ja juuri tuossa noin kuukausi sitten juttelin yhden jenkkikundin kanssa Mongoliassa, joka kertoi tarinaa kuinka oli saanut passintarkastajalta v**tuilua palestiinalaishuivistaan Ranskasta Iso-Britanniaan mennessään. Kyseinen jenkki (siis ihan valkoinen ja kristitty, ainakin näin luulisin) ainakin oli kovin nyreissään siitä, että sivistyneessä Euroopassa on pokkaa alkaa kyselemään, että miksi käytät moista huivia ja kuulemaan liki terroristivihjailuja palestiinalaishuivin takia.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.03.2007, 21:28:33 »
Monenkohan huivin mukana on toimitettu panta, jolla arabit oikeasti huivin päänsä suojaksi kiinnittävät? :roll:

Hommasin tuollaisen huivin kesällä 2000 Jordaniasta, jolloin niitä ei juuri näkynyt koko Euroopassa. :) Mukana tuli luonnollisesti myös panta. Huivi ja panta ovat palvelleet täysin matkamuistoina. Kerran viritin ne päähäni jotakin kuvaa varten. ;)
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

paranoid

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.03.2007, 22:56:14 »
nimim. kokemusta on new yorkissa palestiinalaishuivin kanssa. kaksi sellaista isoa äijänkörilästä kaatoi mut katuun sen huivin takia. ensin toinen sanoi jotain hey, nice scarf! ja kun käännyin katsomaan, sen kaveri, joka käveli perässä kamppasi mut.
ei siis käynyt mitenkään, mutta en suosittele. tietysti tapaus on varmaan aika ainutlaatuinen, mutta taitaapi olla siellä nationalismi aika pinnalla!

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.03.2007, 23:18:09 »
Ja noista vyolaukuista...

Ainakin Italiassa miehet kayttaa sellasia. Olen todellakin nahnyt  :wink: Mieheni kayttaa myos, tosin laukkuna paan yli vinoon hartioilla. OLi kuinka oli, niin kylla se 80-luvun vempele on aika nappara  :shock:
i]Sapere aude![/i]

renne

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 30.03.2007, 11:09:53 »
Vihaisimmat katseet palestiinalaishuivista sain muutama vuosi taaksepäin Pekingissä kun neljän hengen hostellihuoneeseen tuli seuraksi kolme israelilaista. Oli hitusen nihkeä tunnelma kun huivi kaulassa kyselin, että "where are you from?". Samanaikaisesti tais vielä olla meneillään jälleen yks aseellinen selkkaus maiden välillä.

Nyt tuo huivi toimii kiipeilyvarusteiden suojana ettei ne kilise niin pahasti repussa. Loistavaa hyötykäyttöä.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 30.03.2007, 12:53:27 »
Lainaus käyttäjältä: "renne"
Samanaikaisesti tais vielä olla meneillään jälleen yks aseellinen selkkaus maiden välillä.

Off-topicia mutta eikös se selkkaus ole menossa käytännössä kaiken aikaa?

renne

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 30.03.2007, 13:44:20 »
Taitaa se olla. :) Mä tarkoitinkin sellaista enemmän uutisointia saavuttanutta selkkausta, siellähän pitää räjähtää monessa eri paikkaa ja kuolla vähintään sata ennen kuin se enää edes ylittää uutiskynnyksen.

chao

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.03.2007, 13:47:32 »
en usko et jollain on ihan samanlaistakaaan palestiina huivii ku mulla.. paitsi ehkä terroristeil?

trollia ei pitäisi ruokkia, mutta en vaan malta olla kommentoimatta. ihanan valloittava asenne sinulla seikkailija88 keffiyeh´n kantajiin. miksi yleensä haluat pitää keffiyeh´ta, jos koet, kuten olen kirjoittamasi perusteella ymmärtävinäni, arabien ja palestiinalaishuivista kirjoittaessasi siten eritoten palestiinalaisten olevan yleisesti ottaen terroristeja?

Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Monenkohan huivin mukana on toimitettu panta, jolla arabit oikeasti huivin päänsä suojaksi kiinnittävät? :roll:

keffiyeh´n käyttämisessä  tuollainen panta ei ole välttämätön, arabimaissakin sitomistapoja on monenlaisia, mutta pannallinen tapa on tosiaan ehkä tunnetuin. minäkään en ostanut huivini mukana agalia, tuota pantaa.

Lainaus käyttäjältä: "fishbone"
Onneksi tajusin jemmata omani jo aikoja sitten, hyvin syvälle kaapin kätköihin odottamaan parempia aikoja. Siinä vaiheessa en kyllä enää tiennyt, että pitäisikö alkaa itkemään vai nauramaan, kun noita alkoi löytymään myynnissä jopa Jack&Jonesissa ja Seppälässä (ihan oikeasti!).

tilanteeni vanhan huivini kanssa on kovin samanlainen kuin fishbonen. olen jäänyt itsekin odottamaan suomalaisittain myyntipaikkojensa mukaan stockmann- sokos- ja seppälä-huivi-buumin laantumista, ennen kuin kiedon libanonilaiseni takaisin kaulalleni.  

Huivi on ihan tyylikäs, mut se ei oo tyylikästä et suunnilleen joka toisella on semmoinen kaulassa, suomessa...

tuosta olen kanssasi samaa mieltä. ennen tätä viimeaikaista buumia meitä huivinkantajia yhdistivät usein samanlaiset ajatukset esimerkiksi palestiinan tilanteesta ja palestiinalaisten kohtalosta. enää sitä ei voi olla edes varma siitä, ymmärtävätkö stockmann- tai seppälä-huivien kantajat osaakaan siitä symboliikasta, mikä heidän "kuuminta hottia" oleviin huiveihinsa väistämättä sisältyy. en tiennyt esimerkiksi itkeäkö vai nauraako, kun kuulin bussipysäkillä "kuuminta hottia" oleviin seppälä- ja stockmann-huiveihin pukeutuneiden teinien puhuvan esimerkiksi "v*tun rättipäistä".

seikkailija88

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 30.03.2007, 15:19:04 »
On se vaikeeta, kun toi huivi pidetään samaan aikaan vain pelkkänä muotivaatteena, kun taas jonkun toisessa maassa se merkkaa niitten omaa kulttuuria, joka edustaa heidän identiteettiä ja historiaa.

Vaikka tässä ollaan puhuttu monet kerrat maailman globaalisoitumisesta, niin ei se kummiskaan oo sitä laisinkaan, ainakaan jos on kyseessä pukeutumisesta..( tietty sellainen vähä pukeisuus tuntuu nyt olevan yhtenäistä kaikissa maissa).. mut mut
ite vaan pidän tota palestiina huiviani ihan pinnallisista syistä, ei oo mitään "syvempää tarkoitusta, sillä eihän se mua oo ikinä koskenu...
siis tarkoitan ettei mulla oo senkaa mitään yhteistä historiaa, kun taas teillä on ollut. Ja onhan se huivin vika myös, et siitä tehtiin niin kaupallinen juttu, et kaikki kakarat ostaa niitä ajattelematta, et niissä on piilenyt kenties joskus historiaallistakin ainesta.

Ja ei tietenkään kaikki arabit ja irakilaiset oo mitään terroristeja todellakaan. Ihmisillä on vaan aina tapana yleistää kaikki paha.. ja miksei hyväkin asia.

Okei, tossa nyt oli kauheen selitys jonkun typerän huivin käytöstä, mä en taida ottaa millekkään matkalle tota huivia, kun kuitenkaan kukaan ei tajua et en tarkoita sillä oikeen mitään, paitsi lämmittämään kaulaani...
 :roll:

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 30.03.2007, 15:34:14 »
On se vaikeeta, kun toi huivi pidetään samaan aikaan vain pelkkänä muotivaatteena, kun taas jonkun toisessa maassa se merkkaa niitten omaa kulttuuria, joka edustaa heidän identiteettiä ja historiaa.
..
Okei, tossa nyt oli kauheen selitys jonkun typerän huivin käytöstä, mä en taida ottaa millekkään matkalle tota huivia, kun kuitenkaan kukaan ei tajua et en tarkoita sillä oikeen mitään, paitsi lämmittämään kaulaani... :roll:

Tuosta olen samaa mielta. Ei kannata pitaa sellaista huivia, jos ei ns. osaa sita kantaa ja myos seisoa sanojensa takana. Voi muuten saada ilkeita katseita ja huomautuksia, mika ei olisi mukavaa.
Jata siis se huivi kotiin, jos silta tuntuu, ja olet huoletta.
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 30.03.2007, 17:35:31 »
( tietty sellainen vähä pukeisuus tuntuu nyt olevan yhtenäistä kaikissa maissa)..

Vähänpä tiedät...

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #15 : 30.03.2007, 21:22:10 »
Vaikka tässä ollaan puhuttu monet kerrat maailman globaalisoitumisesta, niin ei se kummiskaan oo sitä laisinkaan, ainakaan jos on kyseessä pukeutumisesta..( tietty sellainen vähä pukeisuus tuntuu nyt olevan yhtenäistä kaikissa maissa).. mut mut ite vaan pidän tota palestiina huiviani ihan pinnallisista syistä, ei oo mitään "syvempää tarkoitusta, sillä eihän se mua oo ikinä koskenu... siis tarkoitan ettei mulla oo senkaa mitään yhteistä historiaa, kun taas teillä on ollut. Ja onhan se huivin vika myös, et siitä tehtiin niin kaupallinen juttu, et kaikki kakarat ostaa niitä ajattelematta, et niissä on piilenyt kenties joskus historiaallistakin ainesta.

Tästä löytyy kyllä suht pitkän foorum-urani aikana näkemistä teksteistä, ehkä sekavin sekä kokonaisuudessaan absurdein teksti koskaan. Samassa kappaleessa puhutaan kepeästi globalisaatiosta sekä onnistutaan syytettämään palestiinalaishuivia itseään siitä, että siitä on tullut tenavien keskuudessa suosittu. :D

Lainaus käyttäjältä: "Suvih"
Vähänpä tiedät...

Ehkäpä seikkailija88 on tähän asti vaan matkustanut maissa joissa on paljon ruotsalaisia. Tällöin saattaa nimittäin hyvin nopeasti saada kuvan, että esim. paidattomat miehet (iästä ja ruumiinrakenteesta riippumatta) kuuluvat kaupunkien katukuvaan ja mm. ruokaravintoloihin. Ihan rehellisesti, olin todella typertynyt, kuinka käytöstavattomia moukkia iso osa ruotsalaisista tuossa suhteessa tuntuu olevan. Ihan uskomatonta touhua.

Ja loppuun vielä chaolle suuren suuri kiitos, koska mietin eilen illalla pääni puhki tuota keffiyeh-sanaa. Enkä sitten keksinyt oikein mitään järkevää hakusanaakaan jolla sitä olisin alkanut kookeloimaan. Mutta "keffiyeh" toden totta ja itsestäänselvästi.. :)

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 31.03.2007, 17:34:11 »
Mua on suunnattomasti ärsyttänyt tämä palestiinalaishuivi-ilmiö teineillä (ja miksei vähän vanhemmillakin). Joskus 70-luvulla tuollaista huiviahan käyttivät ne jotka halusivat antaa tukensa palestiinalaisille.
Tätä huivi juttua enemmän minua vielä enemmän ärsytti muutama vuosi sitten Che Guevara pinssit, paidat yms. joka toisen 13-vuotiaan paidassa ja laukussa. Voisin lyödä vetoa, että 95% prosentilla sitä kuvaa paidassaan kantavista tyypeistä ei ollut hajuakaan siitä kuka kuvassa pällistää.
a merien yllä savuavat sydämet!

blodeuwedd

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 31.03.2007, 18:28:54 »
Tuli näihin palestiinalaishuivi- ja Che Guevara -muoti-ilmiöihin liittyen mieleen Sofi Oksasen haastattelu viimesimmässä Teatteri-lehdessä, jossa tämä puolestaan on ärsyyntynyt siitä, ettei 'sirpin ja vasaran' ymmärretä symboloivan fasismia:

"Nykyinen neukkukrääsän muodikkuus lännessä on irvokasta. Eihän kukaan kanna hakaristiäkään tai hassuttele Hitler-viiksillä nostalgian vuoksi."

:roll:
quot;An eye for an eye makes the whole world blind." - Mahatma Gandhi -

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 31.03.2007, 19:04:06 »
Ei sitä omaakaan huivia ole kehdannut enää pariin vuoteen käyttää kun siitä on tuollainen teini-ilmiö muodostunut. Mutta jos ajatellaan niin että huivin käytöllä pitäisi olla jokin suurempi merkitys, niin pitää ottaa huomioon se että libanonilainen maanviljelijäkin pitää huivia päässään vain koska se suojaa hyvin tuulelta ja pölyltä.

Ihan noin ajatuksena vaan halusin tuoda esiin, luin tuon itse jostain.

MaiMai

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 01.04.2007, 15:52:25 »
Lainaus käyttäjältä: "blodeuwedd"
Tuli näihin palestiinalaishuivi- ja Che Guevara -muoti-ilmiöihin liittyen mieleen Sofi Oksasen haastattelu viimesimmässä Teatteri-lehdessä, jossa tämä puolestaan on ärsyyntynyt siitä, ettei 'sirpin ja vasaran' ymmärretä symboloivan fasismia: :roll:

Olen samaa mieltä tästä "sirppi-ja vasara-ilmiöstä". En henkilökohtaisesti ymmärrä sitä, miten voi nostalgian tai vitsin varjolla kantaa asustetta, jossa oleva symboli on konkreettisesti merkinnyt tuhansille, miljoonillekin ihmisille kärsimystä ja kuolemaa.
Lähisukulaiseni on kasvanut kommunistisessa maassa ja kaiken häneltä kuulemani perusteella voin uskoa, että elämä ei todellakaan ollut millään tavoin idealistista tai helppoa kommunismin ikeen alla.
Ihmisiä katosi, heitä murhattiin ja heidän elämäänsä vaikeutettiin monin tavoin vuosikymmenien ajan. Ruokaa oli vähän tai ei ollenkaan. Tässä ei mielestäni ole mitään vitsikästä, huoletonta tai nostalgista.

Yleisesti ottaen, harkitsisin kahteen kertaan puenko ylleni vaatteen, johon liittyy tietynlaisia poliittisia mielikuvia. Palestiinalaishuiveista  itsessään en sen enempää osaa sanoa, muuta kuin että jos itseä yhtään mietityttää miten ko. asusteeseen matkakohteessa suhtaudutaan, neuvoisin jättämään sen pois. Eri asia ovat sellaiset henkilöt jotka poliittisista syistä kantavat tiettyä vaatetta tai asustetta. He todennäköisesti osaavat varautua tietynlaisiin kommentteihin tai kysymyksiin ja ovat niihin valmistautuneita vastaamaan.