Mielestäni fishbonen asenne aloittajaa kohtaan oli aika tyly (vaikka kuinka toteaisit, että et sano ilkeydellä) ja olen Alppiksen kanssa samaa mieltä. Kuinka koskaan pääsee laajentamaan maailmankuvaansa, matkustamaan ja jopa matkustamaan itsensä fishbonen kaltaiseksi guruksi jos aina pitäisi kaksi vuotta odottaa jos on vielä tyhmiä kysymyksiä kielen päällä? Jos niitä tyhmiä kysymyksiä ei enää fisun kielen päällä olekaan, annetaan muiden niitä rauhassa esittää teilaamatta kysyjää kypsymättömäksi.
No voe helevettiläänen sentään taas. Pitääkö taas alkaa selittämään? Ilmeisesti.
Ennen tuota alkuperäistä kommentointiani olin juuri lukenut, kuinka kyseinen henkilö (eli Neon) keskusteli toisessa lirpaakkeessa, että mikä on kenellekkin oikea ikä lähteä ekaa kertaa reilaamaan. Siellä hän sanoi, että hänen isänsä kuulemma uskaltaisi päästää hänet jo nyt jne jne... Ja sitten kun luin näitä kysymyksiä mitä täällä oli, niin tulipa vaan mieleeni, että jos olisin isä ja ja tyttäreni kyselisi vielä tuollaisia juttuja, niin en nyt suinkaan olisi ihan varma, että uskaltaisinko sittenkään päästää yksin maailmalle häröilemään.
Tämän takia siis sanoin, että kannattaisi odottaa ehkä vielä ainakin pari vuotta, ennen kuin vakavissaan suunnittelee sitä lähtöä.
Jos sanon, että 15 vuotias on vielä kypsymätön, niin en varmasti sano sitä loukatakseni, vaan siksi, että mielestäni keskiverto 15 vuotias on kypsymätön; olen minäkin ollut sen 15 ja nyt kun olen yli tuplat, niin ymmärrän maailmaa varmasti liki tuplasti paremmin. Omasta kokemuksestani voisin sanoa, että ikävuodet välillä 13-16 on huisin tärkeitä, silloin ihminen imee itseensä hyvin tehokkaasti kaikki aatteet ja ajatukset ja muodostaa maailmankuvaansa ja matkustaminen tässä iässä on kuin panisi rahaa pankkiin. Mutta suurin osa tämän ikäisistä ei kuitenkaan ole mielestäni tarpeeksi kypsiä lähteekseen yksin tai samanikäisen kanssa kaverin kanssa pitkin Eurooppaakaan reissuun.
Enkä minä kai sanonut, että tyhmissä kysymyksissä ei saisi esittää tyhmiä kysymyksiä, vaan päinvastoin? Enkä minä myöskään sanonut, että Neonin kysymykset kuitenkin olivat mielestäni tyhmiä vaan tasan sitä linjaa mitä keskiverto 15 vuotias esittää ja keskiverto 15 vuotias ei mielestäni ole valmis reissuun, koska ymmärrys maailmasta ei (näidenkään kysymysten perusteella) mielestäni ole vielä ihan riittävä.
Ja ihan oikeasti, tämäkin kaikella kunnioituksella!