Raha - euro vai dollari?

(Luettu 8468 kertaa)

Neon

• Reissaaja
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« : 07.04.2007, 18:16:32 »
Tuolla haulla ei löydä mitään, tai en vain osaa käyttää...  -.-'

No kuitenkin, mikä olisi paras rahayksikkö käyttää reilillä? Pitääkö se joka maassa vaihtaa sen maan yksikköön, vai pärjääkö euroilla tms.?
Luin jostain että Amerikan dollareilla pärjää hyvin, onko totta? Miksi ihmeessä se niin olisi?

Electronin aion tietysti ottaa, mutta tarvitsee kai sitä käteistäkin. Niin, ja voiko hostelleissa yleensä maksaa electronilla, vai pitääkö olla käteistä?

merjah

• Himoreissaaja
    • Profiili
kumpi vain
« Vastaus #1 : 07.04.2007, 18:22:47 »
Kumpi vain käy, ja riippuu vähän missä päin liikkuu.

Euro on nykyään jo maailman eniten käytetty valuutta. Eurojen määrä maailmassa on siis ylittänyt dollareiden määrän. Ja koko ajan tuo ero kasvaa euron eduksi.

Mutta silti dollari on niin kauan ollut yleisin valuutta, että maissa joissa eurooppalaiset matkailijat eivät ole vielä kovin yleisiä, luulisin dollarin olevan parempi.

Minä kyllä varmaan ottaisin itse reissuun euroja ja Visan. Eiköhän niillä pärjäisi.

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #2 : 07.04.2007, 18:48:38 »
Mä kyllä ottaisin joka maan valuuttaa missä meinaa ollakin. Ei se euro nyt ihan missä tahansa käy. Itse en ole ikinä törmännyt siihen, että eurot kävisivät maassa, missä se ei ole virallisena valuuttana. Viron Pärnussa muistaakseni se kävi Prismassa, korjatkaa jos olen väärässä. Electronilla saat kyllä melkein aina nostettua paikallista valuuttaa.
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

LCHawk

• Himoreissaaja
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #3 : 07.04.2007, 18:53:07 »
Jos olet Euroopassa, niin kuljeta mukanasi euroja, ne vaihtuvat paikalliseksi valuutaksi helposti. Hommaa ei kannata kierrättää dollareiden kautta, sillä siinä häviää muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta melkoisesti. Lisäksi dollareissa on se huono puoli, että ainakin osassa Afrikkaa ei vaihdeta dollareita, jotka on painettu ennen vuotta 2001, koska ne ovat silloin liian isolla todennäköisyydellä väärennettyjä. Euroissa tällaista pelkoa ei (toistaiseksi) ole.

merjah

• Himoreissaaja
    • Profiili
huonosti luettu
« Vastaus #4 : 07.04.2007, 23:40:57 »
Luinpas vähän huonosti tuon aloituken.

Toki jokaissa maassa pitää vaihtaa sen maan valuutaksi, mitä siellä käytetään. Mutta en minä niitä Suomessa vaihtaisi. Euroja ja Visan ottaisin mukaan ja sitten vaihtaisin kohdemaassa sen maan valuuttaan tai nostaisi suoraan maan valuuttaa Visalla.

Tarkoitin tuolla aikaisemmin sitä, että euroilla alkaa olla jossain päin jo helpompaa tuo vaihtaminen kuin millään muulla valuutalla. Toki lienee maita, joissa dollari on vielä kätevämpi, vaikkapa Meksiko.

Minnekäs päin olet menossa?

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #5 : 08.04.2007, 11:03:53 »
En minäkään ole useasti törmännyt siihen että ei-euromaassa voisi maksaa euroilla. Unkarissa ravintolassa taisi joku tarjoilija kysyä haluanko maksaa forinteilla vai euroilla, se on ainoa kerta.
Jos etukäteen tiedät maat mihin menet, kannattaa varmaan jo Suomessa vaihtaa pieni summa jokaisen maan valuuttaa. Silloin uuteen maahan saavuttaessa ei se valuutan vaihto ole ihan ensimmäinen asia. Voi vaikka ostaa vesipullon jos janottaa.
Forexilla saa vaihtaa rahaa takaisin ilman maksuja jos on kuitti tallessa. Tietenkin vaihtokurssin siinä häviää, mutta kaikki harrastukset maksaa.
Näin minä tekisin ja myös teen.
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

Teppo Tulppu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #6 : 08.04.2007, 11:18:03 »
Lainaus käyttäjältä: "LCHawk"
Lisäksi dollareissa on se huono puoli, että ainakin osassa Afrikkaa ei vaihdeta dollareita, jotka on painettu ennen vuotta 2001, koska ne ovat silloin liian isolla todennäköisyydellä väärennettyjä. Euroissa tällaista pelkoa ei (toistaiseksi) ole.

Olikos tämä se vaihe kun dollarit saivat väriä pintaan? Jenkeissä taas törmäsi (joskus harvoin) automaatteihin, jotka eivät huolineet värillisiä dollareita.
For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #7 : 08.04.2007, 12:49:16 »
No Euroopan reilille ei tietenkään mitään dollareita mukaan. Itse vaihdoin viime matkalle etukäteen Forexissa jonkin verran käteistä, mutta usein olen lähtenyt matkaan pelkän Visa Electronin kanssa. Automaatti on yleensä löytynyt hyvin vaivattomasti, koska normaalisti juna- ja bussiasemilla sellaiset on.

Itse en edes haluaisi maksa euroilla ei-euromaissa, koska luulen, että tällöin hinnat saattaisivat olla vähän epäedulliset (tietenkin joitain poikkeuksia, kuten ehkä rajakaupunkeja, lukuunottamatta).

Hostellien ja hotellien käytäntö electronilla maksamiseen vaihtelee. Joskus sillä voi maksaa, joskus ei, ja joskus kortilla maksamisesta menee lisämaksu. Asiaa voi tiedustella joko etukäteen vaikka sähköpostilla tai viimeistään sisäänkirjautuessa.

Neon

• Reissaaja
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #8 : 08.04.2007, 15:20:30 »
Unohtui tuosta aloitus viestistä, että lähinnä tarkoitin Eurooppaa.

Eli siis kannattaisi euroilla lähteä liikenteeseen ja vaihdella aina maan mukaan?

Mutta olisiko tyhmää vaihtaa suomessa jo pieniä määriä rahaa joidenkin maitten rahaan? Ja onko edes mahdollista vaihtaa suomessa vaikka öö.. (keksi tähän joku kummallinen valuutta)  :lol:
Sillä minä vain, että jos juna sattuu tulemaan joskus tosi myöhään johonkin maahan, minkä valuuttaa ei ole mukana eikä tunne paikkaa ja on kuoleman väsyksissä ja janoinen niin kiva sitten varmaan lähteä etsimään jotain paikkaa jossa voi vaihtaa rahaa, vai?

Ja ottaako ne rahanvaihtopisteet ns. 'välistä', vai vaihtaako ne vaan suoraa? Eli kuinka paljon yleensä häviää rahaa noissa vaihdoissa?
Ja eikös visalla rahan nostaminen maksa vähän?

LCHawk

• Himoreissaaja
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #9 : 08.04.2007, 20:00:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Neon"
Eli siis kannattaisi euroilla lähteä liikenteeseen ja vaihdella aina maan mukaan?

Kyllä. Suomessa tosin voi vaihtaa joitakin yleisimpiä valuuttoja ja niiden kurssikin saattaa olla kohtuullisen edullinen moneen muuhun paikkaan verrattuna. Esimerkkinä tällaisesta valuutasta käyvät vaikkapa Ruotsin kruunut.

Mutta olisiko tyhmää vaihtaa suomessa jo pieniä määriä rahaa joidenkin maitten rahaan? Ja onko edes mahdollista vaihtaa suomessa vaikka öö.. (keksi tähän joku kummallinen valuutta)  :lol:

Tuo onko tyhmää vaihtaa Suomessa vai ei, riippuu asiasta nimeltä vaihtokurssi. Tuo vaihtokurssi kuvaa toisen valuutan "hintaa" valuutassa, jolla olet sitä ostamassa. Kannattaa tarkistaa päivän kurssi esim. netistä tai sanomalehdestä ja pyrkiä siihen, ettei missään maksa ainakaan kovin paljon enempää kuin mitä siinä lukee.

Ja ottaako ne rahanvaihtopisteet ns. 'välistä', vai vaihtaako ne vaan suoraa? Eli kuinka paljon yleensä häviää rahaa noissa vaihdoissa?

Rahanvaihtopisteet vetävät AINA välistä joko jollain käsittelymaksuilla tai vastaavilla tai sitten normaalia epäedullisemmalla vaihtokurssilla. Rahanvaihto on bisnestä siinä missä muutkin alat. Kukaan ei tee siinä hyväntekeväisyyttä.

Riippuu missä maassa nostat ja mikä on pankkisi. Osa pankista antaa nostaa ilmaiseksi vain euroja, mutta monet myös mm. Ruotsin kruunuja ja Viron kruunuja.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #10 : 08.04.2007, 23:02:31 »

Sillä minä vain, että jos juna sattuu tulemaan joskus tosi myöhään johonkin maahan, minkä valuuttaa ei ole mukana eikä tunne paikkaa ja on kuoleman väsyksissä ja janoinen niin kiva sitten varmaan lähteä etsimään jotain paikkaa jossa voi vaihtaa rahaa, vai?

Siis ei tietenkään ole tyhmää vaihtaa etukäteen rahaa, jos tietää matkalla kyseistä valuuttaa tarvitsevansa. Valitettavasti kaikki kyllä maksaa juu, mutta siihen kannattaa asennoitua sillä lailla, ettei kaikista kuluista välitä... matkalla tulee muutenkin kaikenlaisia sivukuluja. Visa Electronilla nostaessa menee joku pieni prosenttiosuus sekä pienenpieni nostomaksu, joiden tarkat määrät kannattaa kysyä omasta pankista. Euromaissa Visa Electronilla menee vain se pieni nostomaksu (onko se nyt sitten 0,50 eur vai mikä), ja pohjoismaiden Nordeasssa ei käsitääkseni sitäkään.

Jos tulet keskellä yötä uuteen paikkaan, voit toki nostaa rahaa automaatista, ja vesipullo on hyvä pitää mukana junamatkoilla, ettei tarvitse nuutua janoon :wink:

EDIT: Oho, sori tuli vähän samaa infoa mitä edellinenkin kirjoittaja laittoi...

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #11 : 08.04.2007, 23:08:34 »
Ihan rehellisesti (ei siis ilkeydellä) tähän alkuun, että suosittelisin kyllä neonille vielä ehkä parin vuoden odotusta ennen kuin sinne reissuun lähtee, jos ymmärrys maailmasta on vielä tällä tasolla.

Tottahan toki nyt ollaan tyhmissä kysymyksissä, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että ihminen joka kysyy, että kannattaako eurooppaan ottaa mukaan dollareita vai voiko euroilla maksaa joka paikassa, ei mielestäni osoita sellaista kypsyyttä, että voisi ihan vielä lähteä yksin maailmalle. :roll:

Niin ja mitä euroilla maksamiseen tulee, niin esim. Bosnia ja Hertsegovinassa tuntuivat eurot ainakin pari vuotta sitten käyvän paikallisen konvertibilna markan kanssa liki yhtä hyvin joka paikassa. Kurssit on sidottu toisiinsa 1 euron ollessa 1,95583 KM:aa, mutta ostaessa kurssi yleisesti pyöristyy 1e = 2KM. Loppujen lopuksi tappio tässä on niin pieni, että liki se sama tulee rahaa nostettaessa tai rahanvaihtopisteiden palkkiossa, jos ei suurempia summia ole vaihtamassa/nostamassa.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #12 : 08.04.2007, 23:30:50 »
Kyllä se on ihan hyvä jossain saada ne noloimmatkin kysymykset kysyä :)  Neonin maailmankuva ei ehkä laajene milliäkään pari vuotta kotona odotellessa. Kyllä se on se matkailu, joka edelleen avartaa. Ja jo matkan valmistelu.

Eli siis Eurooppaan euroja, vaikka ei-euromaahan olisikin menossa ja vaikka dollarit on tällä hetkellä halpoja. Käytännössä koko Euroopassa voit maksaa euroilla, vaikka saatat saada esim ravintoloissa niistä hyvin huonon kurssin. Yleensä hyvin hyvän kurssin saa nostamalla automaatista, vaikka siitä maksaakin jonkun verran kuluja. Ei-euromaassa saattaa olla järkevintä koittaa maksaa kaikki mahdollinen kortilla, jottei maata vaihtaessasi sulle jää valuuttaa, joka ei kelpaa muualla. Sveitsin frangeilla et esimerkiksi voi maksaa Italiassa tai Saksassa, vaikka Sveitsissä voit maksaa euroilla. Toki "väärän" valuutan voi vaihtaa taas toiseen, mutta siinä häviää aina.

psycho

• Reissaajaguru
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #13 : 09.04.2007, 04:18:57 »
No joo, kyllahan se on selva, etta Euroopassa euroopandollarit toimivat ameriikandollareita paremmin.

Poikkeus tahan on Euroopan korruptoituneimmat kolkat, joissa joutuu maksamaan lahjuksia yms voitelurahaa. Talloin kannattaa kayttaa dollareita, koska naissa "piireissa" kurssi on 1e=$1. Paasee halvemmalla, kun antaa 10 dollaria 10 euron sijaan.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #14 : 09.04.2007, 10:44:14 »
Kyllä muistaakseni esim. Interreilaajan käsikirjassa neuvotaan ottamaan dollareita Eurooppaan, eli en yhtään ihmettele, että joku saattaa sitäkin miettiä. Tosin Interreilaajan käsikirja on vuodelta 1991, mutta silti... Missä muualla niitä "tyhmiä" kysymyksiä voi kysyä jos ei täälläkään?

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #15 : 09.04.2007, 11:34:49 »
Minulla ei ollut mukanani muutamia eurokolikkoja lukuunottamatta juuri mitään rahaa kun reilasin Itä-Euroopassa. Jokaisessa 7:ssä maassa oli oma valuuttansa ja sitä nostimme kaverini kanssa vuorotellen automaatista tarvittavan summan. Jos harvoin jotain jäi yli, kävimme seuraavassa maassa sen vaihtamassa taas seuraavan maan valuutaksi. Kaveri oli myöskin saanut serkultaan mm. Puolan zloteja, Unkarin forintteja jne. että ekat kaffet tai juomapullot saatiin jo niillä ko. maissa hankittua.

Mielestäni fishbonen asenne aloittajaa kohtaan oli aika tyly (vaikka kuinka toteaisit, että et sano ilkeydellä) ja olen Alppiksen kanssa samaa mieltä. Kuinka koskaan pääsee laajentamaan maailmankuvaansa, matkustamaan ja jopa matkustamaan itsensä fishbonen kaltaiseksi guruksi jos aina pitäisi kaksi vuotta odottaa jos on vielä tyhmiä kysymyksiä kielen päällä? Jos niitä tyhmiä kysymyksiä ei enää fisun kielen päällä olekaan, annetaan muiden niitä rauhassa esittää teilaamatta kysyjää kypsymättömäksi.

OT: Kyllä minä ihmettelin aikoinaan miksi Egyptiin neuvottiin ottamaan Usa:n dollareita.. Ja kuitenkin paikan päällä huomasin niiden nousevan arvoon arvaamattomaan.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #16 : 09.04.2007, 11:38:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Alppiruusu"
Ei-euromaassa saattaa olla järkevintä koittaa maksaa kaikki mahdollinen kortilla, jottei maata vaihtaessasi sulle jää valuuttaa, joka ei kelpaa muualla. Sveitsin frangeilla et esimerkiksi voi maksaa Italiassa tai Saksassa, vaikka Sveitsissä voit maksaa euroilla. Toki "väärän" valuutan voi vaihtaa taas toiseen, mutta siinä häviää aina.

Todellakin positiivisluonteiseksi järkytyksekseni huomasin pari viikkoa sitten, että jopa sveitsiläinen postilaitos kelpuutti setelieurot maksuvälineenä  :wink:
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #17 : 09.04.2007, 12:14:10 »
Lainaus käyttäjältä: "PetraJii"
Mielestäni fishbonen asenne aloittajaa kohtaan oli aika tyly (vaikka kuinka toteaisit, että et sano ilkeydellä) ja olen Alppiksen kanssa samaa mieltä. Kuinka koskaan pääsee laajentamaan maailmankuvaansa, matkustamaan ja jopa matkustamaan itsensä fishbonen kaltaiseksi guruksi jos aina pitäisi kaksi vuotta odottaa jos on vielä tyhmiä kysymyksiä kielen päällä? Jos niitä tyhmiä kysymyksiä ei enää fisun kielen päällä olekaan, annetaan muiden niitä rauhassa esittää teilaamatta kysyjää kypsymättömäksi.

No voe helevettiläänen sentään taas. Pitääkö taas alkaa selittämään? Ilmeisesti.

Ennen tuota alkuperäistä kommentointiani olin juuri lukenut, kuinka kyseinen henkilö (eli Neon) keskusteli toisessa lirpaakkeessa, että mikä on kenellekkin oikea ikä lähteä ekaa kertaa reilaamaan. Siellä hän sanoi, että hänen isänsä kuulemma uskaltaisi päästää hänet jo nyt jne jne... Ja sitten kun luin näitä kysymyksiä mitä täällä oli, niin tulipa vaan mieleeni, että jos olisin isä ja ja tyttäreni kyselisi vielä tuollaisia juttuja, niin en nyt suinkaan olisi ihan varma, että uskaltaisinko sittenkään päästää yksin maailmalle häröilemään.

Tämän takia siis sanoin, että kannattaisi odottaa ehkä vielä ainakin pari vuotta, ennen kuin vakavissaan suunnittelee sitä lähtöä.

Jos sanon, että 15 vuotias on vielä kypsymätön, niin en varmasti sano sitä loukatakseni, vaan siksi, että mielestäni keskiverto 15 vuotias on kypsymätön; olen minäkin ollut sen 15 ja nyt kun olen yli tuplat, niin ymmärrän maailmaa varmasti liki tuplasti paremmin. Omasta kokemuksestani voisin sanoa, että ikävuodet välillä 13-16 on huisin tärkeitä, silloin ihminen imee itseensä hyvin tehokkaasti kaikki aatteet ja ajatukset ja muodostaa maailmankuvaansa ja matkustaminen tässä iässä on kuin panisi rahaa pankkiin. Mutta suurin osa tämän ikäisistä ei kuitenkaan ole mielestäni tarpeeksi kypsiä lähteekseen yksin tai samanikäisen kanssa kaverin kanssa pitkin Eurooppaakaan reissuun.

Enkä minä kai sanonut, että tyhmissä kysymyksissä ei saisi esittää tyhmiä kysymyksiä, vaan päinvastoin? Enkä minä myöskään sanonut, että Neonin kysymykset kuitenkin olivat mielestäni tyhmiä vaan tasan sitä linjaa mitä keskiverto 15 vuotias esittää ja keskiverto 15 vuotias ei mielestäni ole valmis reissuun, koska ymmärrys maailmasta ei (näidenkään kysymysten perusteella) mielestäni ole vielä ihan riittävä.

Ja ihan oikeasti, tämäkin kaikella kunnioituksella!

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #18 : 09.04.2007, 12:35:24 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

No voe helevettiläänen sentään taas. Pitääkö taas alkaa selittämään? Ilmeisesti.

Ennen tuota alkuperäistä kommentointiani olin juuri lukenut, kuinka kyseinen henkilö (eli Neon) keskusteli toisessa lirpaakkeessa, että mikä on kenellekkin oikea ikä lähteä ekaa kertaa reilaamaan. Siellä hän sanoi, että hänen isänsä kuulemma uskaltaisi päästää hänet jo nyt jne jne...

Jos sanon, että 15 vuotias on vielä kypsymätön, niin en varmasti sano sitä loukatakseni, vaan siksi, että mielestäni keskiverto 15 vuotias on kypsymätön; olen minäkin ollut sen 15 ja nyt kun olen yli tuplat, niin ymmärrän maailmaa varmasti liki tuplasti paremmin.
Enkä minä kai sanonut, että tyhmissä kysymyksissä ei saisi esittää tyhmiä kysymyksiä, vaan päinvastoin? Enkä minä myöskään sanonut, että Neonin kysymykset kuitenkin olivat mielestäni tyhmiä vaan tasan sitä linjaa mitä keskiverto 15 vuotias esittää ja keskiverto 15 vuotias ei mielestäni ole valmis reissuun, koska ymmärrys maailmasta ei (näidenkään kysymysten perusteella) mielestäni ole vielä ihan riittävä.

Ja ihan oikeasti, tämäkin kaikella kunnioituksella!

No pitäähän sinun silloin selittää jos sinulla on enemmän tietoa asiaan liittyen kuin meillä muilla. Eli viittaat toiseen ketjuun, jota minä en ainakaan ollut mitenkään huomioinut. Minulla ei Neonin iästä siis ollut mitään hajua. Kyllä, 15-vuotias voi minunkin puolestani odottaa pari vuotta, mutta puhutaan siitä siellä asiaankuuluvassa ketjussa.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

minnam.

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.minnam.org/
Raha - euro vai dollari?
« Vastaus #19 : 09.04.2007, 12:37:14 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

Jos sanon, että 15 vuotias on vielä kypsymätön, niin en varmasti sano sitä loukatakseni, vaan siksi, että mielestäni keskiverto 15 vuotias on kypsymätön;

Pakko puuttua, vaikka haluankin pysyä erossa näistä tuloksettomista ot-väännöistä.
Nyt kun itselläkin on ikää melkein tuplaten tuohon 15-vuoteen verrattuna, voin todeta, että silloin 15-vuotiaana en olisi ollut tarpeeksi kypsä reiliin. Silloin sitä ei tietenkään ajatellut niin, koska luulin olevani ihan aikuinen ja fiksu ja järjevä ja selviäväni mistä tahansa. 15-vuotias kun ei itse tajua sitä, että sen ikäisenä ei vielä ole aikuinen vaan ihan oikeasti silloin on vielä kypsymätön. Veikkaisin, että 90 % 15-vuotiaista on kypsymättömiä. Jos aloittaja sattuu kuulumaan tähän loppuun 10 prosenttiin, niin mikä siinä, matkaan vaan, selviät varmasti ja vaikka niiden dollareiden kanssa. Mutta kaikkein tärkeintä on selvittää itselle onko oikeasti tarpeeksi kypsä reissun tekemään. Kaikkein haastavinta on varmasti myöntää itselle, ettei olekaan tarpeeksi kypsä matkaan vaikka niin oliskin luullut.

Matkailu avartaa, totta. Ja mitä aiemmin sen aloittaa sitä enemmän se avartaa. Mutta matkan voi tehdä niin monella eri tavalla. Onko sen pakko olla reili (yksin?) vai voisiko se olla perheen kanssa tehty automatka Eurooppaan tai kavereiden kanssa vaikka scanrail? Ei matkailua kannata unohtaa ja mielestäni reissuun pitää lähteä, mutta se on eri asia kuinka sen tekee. En minäkään reissailua aloittanut vasta aikuisena, mutta en myöskään teiniä kirmaillut pitkin itä-Eurooppaa yksinäni.

Tyhmiä kysymyksiä saa kysyä ja pitää kysyä ja täältä niihin saa usein hyvin vastauksia. :)

Pientä muokkausta -mm