"Balkanrail"

 (Luettu 14349 kertaa)

Lauri_K

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
"Balkanrail"
« : 10.04.2007, 20:08:23 »
Olisi tarkoitus lähteä ensi kesänä, tarkemmin ottaen kesä- heinäkuun vaihteessa, kiertelemään Balkania pienellä porukalla. Reissuaika on kaksi ja puoli viikkoa.

Alustava suunnitelma on tällainen:

Hki-
Ljubljana-
Zagreb-
Sarajevo-
Mostar-
Dubrovnik-
Podgorica-
Nic-
Sofia-
Belgrad-
Ljubljana-
Hki

Muuten siirtymiset paikasta toiseen alkavat olla jo aika hyvin selvillä, mutta pieniä epäselvyyksiä on Podgorica (Montenegro) - Sofia -siirtymisen suhteen. Nicistä pääsee junalla Sofiaan, miten on yhteyksien laita Montenegrosta Niciin?

Onko Mostarista tai Sarajevosta suoria yhteyksiä Montenegroon, esim. Tivatiin, Hercez Noviin tai suoraan Podgoricaan, Dubrovnik ja Adrian turistirannikot eivät ole vierailukohteina välttämättömiä, on jo nähty.

Ihan yleisetkin vinkit ja mielipiteet kyseisistä kaupungeista ovat erittäin lämpimästi tervetulleita. Dubrovnik, Mostar ja Montenegron rannikko ovat itselleni suht tuttuja, mutta Slovenian, Serbian ja Bulgarian vinkit ovat lämpimästi tervetulleita, erityisesti majoituksen suhteen.

Porukkamme on nuorta ja yöelämäkin kiinnostaa. Lähteiden mukaan Belgrad, Sofia ja Sarajevo ovat vilkkaita myös öisin, kuinka on?

Interrail-korttia ei uudistuksen jälkeen varmastikaan kannata ottaa, erityisesti kun reissun tarkoitus on mainittuihin kaupunkeihin tutustuminen, ei liikkuminen itseisarvona.

Vastauksistanne kiittäen,
Lauri

Anacon

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 258
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #1 : 11.04.2007, 14:29:21 »
Kiva reissu teille tulossa, wow!

Suosittelisin että menisitte Zagrebista Splitiin ja sieltä Bosniaan ja Dubrovnikiin. Split on ihana kaupunki. Ja bussit tuolla kulkee kyllä hyvin, joten Bosniasta Montenegroon pääsee varmasti kätevästi. Itse menimme Bussilla Dubrovnikista Budvaan, ja se kulki Herzec Novin ja Tivatin kautta ja taisi jatkaa suoraan Podgoricaan. Siellä päin on todella hyvät ja halvat bussiyhteydet! Eikös Montenegrossa kannattaisi käydä Kotorissa? Onhan sentään unescon maailmanperintö kohde.

Podgoricasta pääsee kätevästi junalla, vaikka yöjunalla, Belgradiin, jossa tosiaan on vilkas yöelämä ja ystävällisimmät ihmiset mitä löytyi koko itä-Euroopasta, by far! Siellä kannattaa tosiaan käydä. Edullisia hostelleja löytyy muutama ihan keskustasta, kannattaa varata etukäteen, itse jouduimme vähän kauemmas sillä paikat olivat täynnä.
Go where you want to be.

simone

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 79
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #2 : 15.04.2007, 18:50:28 »
Olen matkustamassa kesän lopulla Budapestista Belgradiin, siitä Sofiaan ja Bulgarian rannikolle, sekä Romanian halki tärkeimpien paikkojen kautta takaisin Budapestiin. Sarajevon haluaisin todella paljon nähdä, mutta aikaa on vain kaksi viikkoa.. Onko kellään kokemuksia vastaavanlaisesta tourneesta, ja ehtiiköhän tuossa kahdessa viikossa hyvin?

Otan myös vinkkejä vastaan paikoista, joita ei kannata matkan varrella missata. Rokkiklubeja, kaupunginosia, jänniä paikkoja, idyllisiä pikkukyliä... Draculan linnasta on jo ollut tälläkin palstalla jo paljon puhetta ja sen kyllä käyn katsastamassa. Muita vinkkejä kaivataan!

Haluan ehdottomasti katsastaa mustanmeren rannikon, mutta mikä siellä olisi sopiva kohde?Miel ei mitään kovin turistisoitunutta paikkaa...
Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.-

Neiti Q

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 328
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #3 : 16.04.2007, 11:07:05 »
Lainaus käyttäjältä: "simone"

Haluan ehdottomasti katsastaa mustanmeren rannikon, mutta mikä siellä olisi sopiva kohde?Miel ei mitään kovin turistisoitunutta paikkaa...


Veikkaisin, että likipitäen jokainen bulgarialainen taajama Mustanmeren rannikolla elää turismista, joten varmempi valinta voisi olla isohko kaupunki, jossa on muutakin kuin rantatuolin vuokraajia. Tsekkaa sopiiko Varna matkaohjelmaasi. Sinnekin tehdään pakettimatkoja, mutta ainakin se on oikea kaupunki.

Paljon etelämpänä Sosopol on erittäin viehättävä vanha kaupunki, mutta erittäin turistico. Vielä pahempi on Unescon maailmanperintölistalla oleva Nessebar, joka sijaitsee Sunny Beachin kyljessä.  

Toivottavasti jollakin on tiedossaan salaisia helmiä Romanian rannikolta :)
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

simone

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 79
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #4 : 16.04.2007, 19:15:26 »
Kiitos vinkistä Neiti Q! Rannalle haluaa, mutta ne (muut) turistit on sellainen riesa. Täytyy sovitella tuo Varna reissun varrelle!
Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.-

sannannaa

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 619
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
"Balkanrail"
« Vastaus #5 : 16.04.2007, 21:04:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Paljon etelämpänä Sosopol on erittäin viehättävä vanha kaupunki, mutta erittäin turistico. Vielä pahempi on Unescon maailmanperintölistalla oleva Nessebar, joka sijaitsee Sunny Beachin kyljessä.


Voi ei.. Masentavaa luettavaa, vaikka olihan se tiedossa. Olen siis menossa juurikin Nessebariin elokuussa. Pitää saada mies innostumaan matkailusta, vaikka sitten pakettimatkojen kautta. Ensimmäisen ja viimeisen tähän mennessä kerran ollut pakettilomalla 9-vuotiaana Turkissa.

Ajattelin siis, että toi Nessebar olisi paras vaihtoehto verrattuna Sunny Beachiin (vaikka vieressä onkin) tai Kultahietikkoon, mutta tiedä sitten.. Jos sinulla Neiti Q on mitään vinkkejä liittyen junamatkan päässä oleviin päiväkohteeksi sopiviin lähikyliin/-kaupunkeihin, jakaisitko tietosi? Vaikka yv:nä, jos tähän ketjuun ei sovi.
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

PHQI

  • Aloittelija
  • Viestejä: 7
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #6 : 30.04.2007, 20:05:18 »
Kellaan tietoa miten Podgoricasta tai Kotorista (Montenegro) paasee parhaiten Sofiaan (Bulgariaan)? Loytyyko bussi tai junayhteyksia ja mielellaan ei Belgradin kautta (sinne tulee mentya aikaisemmin)? Kiitos ja anteeksi jos tieto on jo kerrottu jossain muualla.
e grille, whatta hell is that?

Pipari

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Balkanrail
« Vastaus #7 : 01.05.2007, 09:34:45 »
Tein viime lokakuussa parin viikon Balkanrailin Unkarista käsin.
Ensinnäkin: jos aiotte liikkua junalla, kantsii ehkä ostaa Balkanrail-kortti. Paljon halvemmaks tulee kuin interrail. 10pv/kk maksoi 140 euroa. Sitä voi ostaa maista joissa se on voimassa. Mä ostin sen Pohjois-Serbiasta. En ole varma onko kyseinen kortti voimassa Sloveniassa ja Kroatiassa, ei tainnut olla (vaan Serbia, Montenegro, Makedonia, Kreikka, Bulgaria, Turkki, Romania).
Podgorica-Sofia välistä oli kyselyitä. Itse menin niin että otin iltapäiväjunan Belgradiin, vietin yön ja seuraavan päivän Belgradissa ja iltaisin klo 21 lähtee yöjuna Sofiaan (makuuvaunu oli 7-9 euroo). Arkisin Podgoricasta menee aamulla 10 aikoihinkin juna Belgradiin.
On muuten melkoisen komeat maisemat tuon matkan varrella, Montenegron vuoret meinaan.. Podgoricaa en välttämättä pitäisi visiitin arvoisena, enkä etenkään Bar-nimistä kaupunkia rannikolla. Montenegron parhaat paikat ovat ehdottomasti Budva ja Kotor, ainakin jos luonnonkauneudesta ja idyllisistä pikkukaupungeista tykkää.
Mun Balkan-reissun reitti oli tällainen: Unkarista Serbiaan Subotica- Belgrad-Podgorica-Bar-Belgrad-Sofia-Istanbul-Thessaloniki-Ateena-Nafplio-Korfu-Meteora-(Makedonia)-Belgrad-Unkari. Liikuin paljon yöjunilla ja Kreikassa käytin lähinnä busseja. Romaniaan, Kroatiaan ja muualle tein sit erikseen reissuja (helppoa kun Etelä-Unkarissa asui!)
ipari

PHQI

  • Aloittelija
  • Viestejä: 7
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #8 : 01.05.2007, 11:41:06 »
Kiitoksia tiedoista! Mun reitti tulee menemaan jotakuinkin seuraavasti: Budapest-Belgrad-Sarajevo-Zagreb-Kroatian rannikko (en ole viela paattanyt kaupunkeja/saaria)-Montenegro (sama juttu). Ja sitten pitaskin paasta jotain mukavaa reittia pitkin Ateenaan. Turkin jatan valiin talla kertaa, mutta Sofiassa olisi mukava pyorahtaa, josta paasisi mukavan Thessalonikin kautta Ateenaan. Ideoita otetaan aina vastaan  :) Niin ja jos joku ihmettelee miksi ko. kaupungit tassa jarjestyksessa, voin kertoa etta siihen on syynsa   :wink:
e grille, whatta hell is that?

Lauri_K

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #9 : 01.05.2007, 20:11:09 »
Semmoinen muutos suunnitelmiin, että siirtyminen Montenegrosta Sofiaan tapahtuukin nyt Albanian ja Makedonian eikä eteläisen Serbian kautta...  :)

Selailin muita aiheeseen liittyviä topiceja täällä forumilla, mutten löytänyt vastausta muutamaan pähkinään.

- Montenegro - Tirana. Siirtyminen Podgoricasta tai rannikon kohteista rajakaupunki Ulcinjiin ei liene ongelma, entäs seuraava etappi raja-Tirana. Bussilla tai minibussilla pääsee ilmeisesti, kuinka kauan tämä matka kestää? Paljonkohan maksaisi ihan privataksi rajalta pääkaupunkiin?

- Tiranan majoitusmahdollisuudet, Backpacker-hostellista on ollut täällä pallontallaajillakin puhetta. Onko muita suositeltavia hostelleja tai kohtuuhintaisia hotelleja?

- Tirana-Skopje, kauanko kestää bussilla? Pysähtyykö pitkäksikin aikaa Orhidin rannalle, olisi kiinnostavaa nähdä tuo kauniiksi mainittu järvi.

- Skopjesta Sofiaan taitaa päästä junalla?

vilviis

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 172
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #10 : 01.05.2007, 20:53:35 »
Lauri_K:lle: Miksi mennä privataksilla Montenegrosta Tiranaan ja maksaa monikymmenkertainenhinta siitä? Mene Montenegron Ulcinjista Shkodraan Albaniaan ja siitä vaan kyselet ihmisiltä vinkkiä Tiranaan. Neuvovat joko perinteiseen dösään tai minibussiin, kumpi vaan on seuraavaksi lähdössä. Hinta Tiranaan on ehkä euron tai kaksi. Matka kestää sellaiset pari kolme tuntia. Niin se taksi maksaisi varmaan sen parikymppiä.

Ja mitä miettiäkään muita kuin backpacker's hostellia. Loistava henkilökunta. Ja hyvä sijainti bloku-baarialueen vierellä. Ja hostellissa upea terassi vilkkaalle kadulle, kiva vetää siinä aamusumpit ja seurailla liikenneviidakkoa.

Skopjesta Ohridiin kestää dösällä sen pari tuntia myös. Kannattaa harkita jopa yön viettämistä Ohridissa. Leppoisa paikka.

Tirana on loistava paikka. Upeita ihmisiä.

Lauri_K

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #11 : 02.05.2007, 00:26:01 »
Lainaus käyttäjältä: "vilviis"
Lauri_K:lle: Miksi mennä privataksilla Montenegrosta Tiranaan ja maksaa monikymmenkertainenhinta siitä? Mene Montenegron Ulcinjista Shkodraan Albaniaan ja siitä vaan kyselet ihmisiltä vinkkiä Tiranaan. Neuvovat joko perinteiseen dösään tai minibussiin, kumpi vaan on seuraavaksi lähdössä. Hinta Tiranaan on ehkä euron tai kaksi. Matka kestää sellaiset pari kolme tuntia. Niin se taksi maksaisi varmaan sen parikymppiä.


Niin, jos tietäisin niin tuskin olisin kysellyt... Meitä on kuitenkin täysi taksillinen reissaajia, joten ei tuo parikymppiä jaettuna useammalle naamalle kuitenkaan sekään mikään hirveä summa ole. Totta on se, että varmasti mielenkiintoisempaa on reissaaminen paikallisten dösässä tai furgonissa.

Pelle H.

  • Reissaaja
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Re: "Balkanrail"
« Vastaus #12 : 08.05.2007, 21:38:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Lauri_K"
Onko Mostarista tai Sarajevosta suoria yhteyksiä Montenegroon, esim. Tivatiin, Hercez Noviin tai suoraan Podgoricaan.


Sarajevon Lukavican linja-autoasemalta lähtee päivittäin ainakin kolme bussia Podgoricaan. Matka kestää noin 5,5 tuntia ja maksaa reilu 10 euroa. Reitti on kerrassaan upea mennessään vuorten yli ja kanjonin viertä pitkin. Testasin maaliskuussa.

simone

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 79
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #13 : 20.05.2007, 21:51:33 »
Matkaohjelma on muotoutunut, eli kahden viikon aikana aiomme keskittyä lähinnä Bulgariaan ja Romaniaan.

Sitä tietoa en ole vielä löytänyt mistään, että pääsemmekö matkustamaan jotenkin järkevästi kun tarkoitus olisi tulla alas Romanian reunoja pitkin (Bukarest jäänee väliin) Bulgariaan, ja sitten takasin ylös toista reunaa pitkin ja lopulta transylvanian kautta Unkariin josta on lennot takaisin Suomeen. Mustanmeren rannalla pysähdys Varnassa, muut pakolliset pysähdyskohteet on Sofia, Rila, Plovdid, sekä joitain kohteita ainakin Transylvaniassa (ei vielä tiedossa...)

Minkälaiset kulkuyhteydet Romaniassa ja Bulgariassa on? Neuvoja siihen, miten ja mitä kautta kannattaa matkustaa? Joutuuko kovasti palaamaan takaisin samoja reittejä esim Varnassa käydessä?

Muutkin tiedot kiinnostaa kovasti, hinnat ja matkojen kestot!
Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.-

Lauri_K

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #14 : 29.08.2007, 00:17:58 »
Ainiin, reissu onnellisesti takana jo aikoja sitten. Kiitokset kaikille jotka neuvojaan jakelivat, tässä pientä raportintynkää teillekin.

Reitti meni aika lailla suunnitelmien mukaan:
Hki-Ljubljana-Zagreb-Split-Podgorica-Tirana-Skopje-Sofia-Belgrad-Ljubljana-Hki.

Ljubljana oli monista kehuista huolimatta tylsä. Ok, onhan se kaunis vanha kaupunki, mutta todella kuolleen oloinen. Metelkovan vapaakaupunki on vierailun arvoinen. Ainakin kaupungin halvin olut ja viini löytyy sieltä.

Zagreb oli jo suurempi ja metropolimaisempi kaupunki. Ratsastajapatsaan takaa löytyi viihtyisä baarikatu, puistosta ja sen kupeesta joitakin klubeja. Erittäin ystävällisiä ihmisiä, toimiva joukkoliikenne ym. Zagrebista oli tarkoitus jatkaa Sarajevoon, mutta  kuumuus muutti suunnitelmat Adrian rannikon ja Splitin viedessä mielenkiinnon sisämaasta.

Kroatian turistirannikkoa pariin otteeseen aiemminkin nähneenä ei Split mikään helmeilevä kokemus ollut. Täynnä turisteja, ja se kalanhaju, hyi. Ruokapaikkojen ja majoituksen löytämisen suhteen ei tietenkään ongelmia. Kaakkoisrannan rantaklubit liki Suomenkin mittapuulla kovia teiniördäämöjä.

Splitistä laivalla Dubrovnikiin. Matkailu kuumissa busseissa ei kiinnostanut, joten nappasimme Jadrolinjan lautan. Matka kesti kuusi-seitsemän tuntia eikä ollut kovinkaan kallnis. Mikäs siinä lepäillessä, maisemista ja keittiön antimista nautiskellessa.

Dubrovnikissa suoraan satamasta bussiasemalle ja dösään kohti Montenegroa ja Herceg Novia. Eipä sielläkään kauaa viihdytty, vaan hypättiin bussiin kohti Podgoricaa. Kierteli ja kaarteli ensin pitkin rannikkoa ja sitten yli loputtoman vuoriston. Olisikohan H.N. - Podgorica -matka kestänyt nelisen tuntia.

Ensivaikutelma nuoren valtion pääkaupungista ei ollut kovinkaan positiivinen. Löytäminen rautatie- ja bussiasemalta keskustaan oli kiven takana. Karttaa ei löytynyt mistään, joten varaa mukaan oma! Myös majoituksen kanssa ongelmia, maltti meinasi loppua joten majoituimme maan nimikkohotelliin, Crna Goraan, ns. neljä tähteä. Tyhjässä hotellikolossissa neuvostoyksityiskohtineen oli tunnelmaa, hinta hiukan suolainen. Myöhemmin löysimme muitakin hotelleja, mm. Herzegovacka-kadulta. Yöelämä oli kehuttavaa. Aloittele keskustan terasseilla ja lyöttäydy paikallisten seuraan. Corto maltesen kanasalaatti ja muutkin mätöt: nam. Huomiotaherättävän isoja ihmisiä, miehet jättiläisiä ja naiset pitkiä ja komeita. Erikoinen paikka.

Podgoricasta Tiranaan. Kyselimme muutamilta taksikuskeilta suoraa kyytiä, olisivat kuskanneet satasella. Päätimme ottaa ohjeiden mukaisesti bussin Ulcinjiin. Sieltä taksi rajan yli Skhodraan. Muodollisuuksien kanssa ei ongelmia, taksi vei suoraan furgonasemalle. Pienen odottelun jälkeen vehje täynnä ja nokka kohti Tiranaa.

Tirana oli positiivinen yllätys. Mukavia, uteliaita ihmisiä. Hotelleita, kahviloita, ravintoloita, nettikahviloita, pankkiautomaatteja ym. paljon. Paljon myös mersuja, paljon myös rikkautta ja köyhyyttä. Pari päivää meni helposti eksoottisuutta ihmetellessä. Palattava joskus. Makedonia-yhteyden löytämisen kanssa vaikeuksia. Lopulta otettiin Rruga Elbasanitin varrelta furgon kohti Podgarecia. Hypättiin pois raja-asemalle johtavan tien risteyksessä, josta taksi rajalle. Rajan yli kävellen ja toiselta puolelta taksi Ohridiin. Emme ehtineet ihailla järveä sen enempää, oli kiire illaksi Skopjeen. Valitettavasti busseja ei enää mennyt, joten taas taksin paikka.

Illalla Skopjessa, hotelli Ani Kreikan suurlähetystön vieressä. Edullinen ja käyttökelpoinen. Aivan vieressä muutama mukava illanviettopaikka, lisää stadionin puistossa. Aamulla heti Sofian bussiin, joten kokemukset jäivät vähäisiksi. Vaikutti hyvältä.

Sofia, iso ja eurooppalaisen oloinen. Ehkä kuitenkin epärehellisimmän ja tavallaan epämiellyttävimmän oloinen koko reissulla. Ei sinänsä mitään ongelmia. Kaikkea kaikille, ravintoloita, kahviloita, posheja klubeja, kauppoja... tekemistä riittää, sopiva paikka vaikka pitkän viikonlopun kaupunkilomalle. Sofiasta junalla kohti Belgradia.

Belgrad, samat sanat kuin Sofiasta, mutta unohda epärehellisyys ja epämiellyttävyys. Serbia yllätti positiivisesti. Mukavia, avoimia ihmisiä, ihania kahviloita, Eurooppaa... Aseman lähellä edullisia ja asiallisia hotelleja. Savalla (ja kai Tonavallakin) laivaklubeja. Kannattaa kokeilla.

Belgradista yöjunalla Ljubljaan ja aamulento Helsinkiin. Hieno reissu, vajaa kolme viikkoa meni siivillä.

Hotellien lisäksi yövyimme muutamassa kaupungissa ennakkoon Suomesta varatuissa asunnoissa. Suosittelen, tulevat ainakin hotelleja halvemmiksi, helppoa, vapaata, ei tarvitse huolehtia respan aukioloajoista sun muista. Splitissä luonnollisesti mummon takahuoneessa, asema täynnä majoituksen tarjoajia.

Jos kysyttävää noista reissulle osuneista kaupungeista niin annan mielelläni vinkkejä minkä pystyn.

PHQI

  • Aloittelija
  • Viestejä: 7
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #15 : 29.08.2007, 16:22:16 »
Hauska oli lukea Lauri_K:n kertomus reissusta, kun ite satuin tekemään samantapaisen reissun toukokuun aikana. Joten koitapa muistella mitenkä omani meni.

Balkanin maiden osalta reittini meni: Budapest(ei kai kuulu Balkaniin, mutta sieltä meni Balkanin maihin) - Belgrad - Sarajevo - Zagreb - Makarska - Dubrovnik - Perast - Montenegron rannikko - Nis - Skopje - Kreikka

Budapestistä menin junalla Belgradiin. Ei maksanut paljoa ja varmaankin 8-10h matka. Belgradissa yövyin paikallisten luona cs:n kautta. Meillä oli suht iso cs Balkan meeting viikonlopun aikana, joten tekemistä ei tarvinnut miettiä, koska porukkaa riitti eri maista ja paikalliset tiesivät mihin mennä. Mukava paikka kaikenkaikkiaan, ihanan likainen ja ei turistinen. Ja karaokeakin pääs sunnuntai iltana laulamaan livebändin kanssa...

Belgradista bussilla Sarajevoon, varmaankin taas se 8-10h matka. Busseissa muuten kuskit velottaa erikseen jos laittaa matkatavaransa säilytykseen, joten kannattaa olla vielä hiluja mukana. Bosnia Hertsegovinan maisemat on mielettömät! Kannattaa ehottomasti pysyä hereillä ja kattella. Sarajevossa oli todella kuuma, mutta hieno paikka silti. Yövyin hostellissa, joka sijaitsi heti sen pääkadun alkupäässä, siis vanhassa kaupungissa. Varmaankin n.10€/yö. Muitten reissareiden kanssa käytiin syömässä ja kiertelemässä kaupungilla.

Sarajevosta taas bussilla Zagrebiin. Sarajevossa on muuten kaksi eri bussiasemaa, johon kansainväliset bussit tulee ja lähtee, että ei kannata ihmetellä. Zagreb oli länsimainen, hieno, turistinen, kallis,...eli ihan toista maata. Onneksi seura oli mahtavaa, paikalliset mukavia ja pääsin jopa paikallisiin häihin hostini avekiksi. Kroatiassa kannattaa käydä Plitvicka Jezeran kansallispuistossa, jonne voi tehdä päivän reissun ottamalla bussin Zagrebista. Bussilla meni 1,5h suuntaansa, n.10€/suunta ja n.15€ sisäänpääsy. Aivan upea paikka! Siellä pääsee menemään eripituisia reittejä ja näkemään paljon turkooseja järviä.

Zagrebista bussilla Makarskaan, joka sijaitsi Kroatian rannikolla jossakin Splitin ja Dubrovnikin välissä. Turistiranta. Sieltä Dubrovnikiin, jossa pari yötä hostellissa. Kaunis vanha kaupunki, mutta tosi kuumat ilmat sattuivat olemaan. Ja paljon turisteja, hinnat korkeammat,.. Itse en pidä noista turistirysistä, vaikka oiskin kuinka kaunista jne. Kroatia oli siis vähän pettymys.

Dubrovnikissa pääsi bussilla Montenegron puolelle, jossa oli aivan mielettömät maisemat! Jos Kroatiassa on hieno rannikko niin Montenegro voittaa kyllä sen. Autotiet menee rantaviivan vieressä, ympärillä on vuoria ja vihreää... Asuin viikon paikallisen luona Perast nimisessä 300 asukkaan kylässä, joka on Unescon suojelukohde. Päivisin pääsi hyvin bussilla lähikaupunkeihin kuten Hertceg Noviin, Kotoriin ja Budvaan. Illalla piti liftata takaisin, koska busseilla ei ollut vielä kesäaikataulut ja niiden kulkemisesta ei ollut tietoa. Montenegro oli siisti paikka. Halpaa, mukavia ihmisiä, kaunista ja parhaat maisemat.

Montenegrosta lähdin takaisin Serbiaan, koska kaveri pyysi kylään. Barista kulki suora yöjuna Nisiin Serbiaan, kiertäen Kosovon alueen kokonaan. Hinta halpa, sain hyvää palvelua hyvällä englannin kielellä junan työntekijältä, laittoi mut nukkumaan yksin 6 sängyn huoneeseen, jonka oven sai lukkoon, koska taisin olla ainoa yksin matkustava tyttö. Nisissä oli samanlainen hyvä ilmapiiri kuin Belgradissakin, ihmiset oli tosi ystävällisiä eikä muita turisteja näkynyt.

Nisistä junalla Skopjeen. Skopjessa käytiin joka ilta ulkona paikallisten kanssa. Kaverit kävivät ottamassa tatskat, liike siisti ja työntekijä ollut alalla 13 vuotta. Samankokoisista tatskoista saisi pulittaa Suomessa moninkertaiset summat. Ruoka hyvää ja todella halpaa, baarit mukavia. Kaupunki on likainen eikä turisteja näkynyt. Skopjeen oli puoli vuotta aikaisemmin avattu uusi hostelli nimeltä Hostel. Kukaan taksikuski ei tiennyt paikka, mutta netistä otetun osoitteen avulla suunnistin rautatieasemalta kävellen parin kilsan matkan paikalle. Kannattaa ehottomasti yöpyä ko. paikassa! Hostellin pitäjät on nuoria poikia/miehiä, jotka hengasivat joka päivä talolla (hostelli on tehty omakotitaloon). Hyvä aamupala, ilmainen netti, teetä sai kokoajan, seura mahtavaa. Vieläkin pidetään yhteyttä kavereitten kanssa.

Skopjesta matka jatkuu Kreikkaan jne. Balkaneilla reissaillu on ollut yksi parhaista reissuista ikinä, suosittelen kaikille! Voin kaivaa tarkempia tietoja matkapäiväkirjasta jos joku tarvii infoa.
e grille, whatta hell is that?

Gleb

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 110
    • Profiili
"Balkanrail"
« Vastaus #16 : 29.08.2007, 23:49:15 »
Itsekin olen kuukauden päästä Balkanin suuntaan lähdössä, tosin hieman lyhyemmälle reissulle kuin pari edellistä. Lento on varattuna Ljubljanaan ja sieltä kahdeksi yöksi majoitus. Siitä on sitten tarkoitus omaan vapaaseen tahtiin valua Kroatian rannikkoa/saaristoa alaspäin ennen kuin lentää Sarajevosta takaisin. Pituutta reissulla on 10 päivää, sitten on valitettavasti palattava töihin.

Sushi82

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: "Balkanrail"
« Vastaus #17 : 29.03.2010, 11:20:33 »
Onko kenelläkään tietoa juna-tai bussiyhteyksistä Kroatian Splitin ja Venetsian välillä? Kauanko kestää ja paljonko maksaa? Yritin etsiä sekä Euroopan juna-aikatauluista sekä Eurolinesin sivuilta, mutta ei onnistanut.

Kaipaisin vinkkejä matkasuunnitelmastani:

Belgrad-Sarajevo-Dubrovnik-Split-Venetsia-Rooma. Kannattaisiko ehdottomasti mennä vielä muuallekin? Aikaa olen ajatellut varaavani noin kolme viikkoa.

skavoovie

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 212
    • Profiili
Vs: "Balkanrail"
« Vastaus #18 : 29.03.2010, 13:52:44 »
Onko kenelläkään tietoa juna-tai bussiyhteyksistä Kroatian Splitin ja Venetsian välillä? Kauanko kestää ja paljonko maksaa? Yritin etsiä sekä Euroopan juna-aikatauluista sekä Eurolinesin sivuilta, mutta ei onnistanut.

Kaipaisin vinkkejä matkasuunnitelmastani:

Belgrad-Sarajevo-Dubrovnik-Split-Venetsia-Rooma. Kannattaisiko ehdottomasti mennä vielä muuallekin? Aikaa olen ajatellut varaavani noin kolme viikkoa.

En tiedä onko parempaa konstia, mutta Splitistä Venetsiaan voi ainakin matkustaa ensin yöjunalla Ljubljanaan (~8h) ja siitä Venetsiaan junalla tai bussilla. Lautalla pääsisi Pulasta Venetsiaan myös..

Reitti on ihan ookoo, mutta aikamoista juoksua loppua kohden. Venetsian ja Rooman välissä on vaikka mitä nähtävää. Se nyt on sitten vähän matkustustyylistä kiinni, ja jos nyt erityisesti haluat tällä reissulla Roomaan, tai lento lähtee sieltä, niin onnistuuhan se.

Alkumatkasta Mostarissa kannattaa ainakin pysähtyä, ja Splitistä mennä saarille.


Anacon

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: "Balkanrail"
« Vastaus #19 : 30.03.2010, 11:00:51 »
Dubrovnikista Splitiin ei ainakaan vuonna 2006 päässyt junalla, kuljimme matkan laivalla, se oli kivaa :D Yöjunalla pääsee tosiaan Ljubljanaan. Me mentiin tuo reitti vähän niinku toisin päin ja otettiin yöjuna Belgradista Ljubljanaan. Sieltä meni junia tosiaan useinkin Venetsiaan. Suosittelen lämpimästi että ostat Thomas Cookin European Railway Timetable:n (vai minkäniminen nyt onkaan) vaikka Akateemisesta Kirjakaupasta, siitä löytyy todella kattavasti ja helposti Euroopan juna-aikataulut, ja joitain bussi- ja laiva-aikatauluja myös. Oli todella, todella hyödyllinen reilatessamme Balkanilla.
Go where you want to be.