Mongolia

(Luettu 46593 kertaa)

tuuraaja

• Aloittelija
    • Profiili
UB- Irkutsk
« Vastaus #40 : 19.06.2007, 21:35:29 »
Kiitti JouniS. Vielä jos joku osaa sanoa siitä ostosbussista tai mistä aikataulua voi selvittää niin olisi kiva. Matkaaja istuu perä puutuneena junassa ja kysyy vielä että mihin aikaan mahtaa juna UB-Irkutsk olla Irkutskissa?

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Re: UB- Irkutsk
« Vastaus #41 : 20.06.2007, 01:03:39 »
Lainaus käyttäjältä: "tuuraaja"
Matkaaja istuu perä puutuneena junassa ja kysyy vielä että mihin aikaan mahtaa juna UB-Irkutsk olla Irkutskissa?

Juna 361 on Irkutskissa kello 2.35 Moskovan aikaa eli 7.35 paikallista aikaa.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Piipaa

• Aloittelija
    • Profiili
Mongolia
« Vastaus #42 : 20.06.2007, 12:20:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Kähtävä"
Tässä olisi pari kysymystä niin osaa ottaa oikeanlaiset vermeet mukaan: Onko kesä-heinäkuun yöt kylmiä ? Sataako paljon ?
Tarkoitus olisi ostaa pari hevosta ( + varusteet) ja vaeltaa pari viikkoa ominpäin.
 Jos kellään on mitään vinkkiä tollaisen matkan toteuttamiseen niin kertokaa.

Hevosen ostaminen ei ehkä ole ihan järkevää.. Eräällä tuttavalla oli hevonen muutaman kuukauden, ja sitten se varastettiin. Paikalliset eivät varasta toisiltaan hevosia/karjaa, mutta ulkomaalaiselta se kyllä käy. Lisäksi hevosen ostossa on aika kova riski tulla huijatuksi. Mieti tilannetta, jossa kännykkä ei toimi satojen kilometrien matkalla ja hevosesi on kehäraakki ja sippaa täysin. Suosittelisin kyllä sitä opasta ja hevosten vuokraamista. Pari viikkoa saa ratsastaa helposti alle niiden hevosten hinnalla. Hevosen hinta on lähempänä miljoonaa tukrukkia, eli noin 600€, jolla hinnalla saat esimerkiksi Tsetserlegistä, Fair fieldistä, ohjeet Jurtalle josta hevoset vuokrataan. Päivähinta on jossain reilu kympin paikkeilla, ruokarahoineen. Parin viikon reissu ei tällöin ole lähelläkään ostetun hevosen hintaa, vai?

Ja todennäköisyys, että sinulle edes myytäisiin hevonen ilman mongolian kielen taitoa, on minimaalinen..

Sori jos tuhoan ajatuksiasi, mutta käytännössä asia on näin..

Ja vettä ei sada. Mongoliassa paistaa aurinko 300 päivää vuodessa, eli kesällä vettä tulee noin kymmenenä päivänä ja kesä on kolmisen kuukautta pitkä..

Kähtävä

• Aloittelija
    • Profiili
Mongolia
« Vastaus #43 : 21.06.2007, 09:56:24 »
600 dollaria!?!  Kaveri puhui parista kymmenesta dollarista joskus muutama vuosi sitten. No nyt sita istutaan joka tapauksessa jo taalla irkutskissa odottelemassa junaa ub:hen..
 30 km UB:sta on kuulemma yritys nimelta stepperiders joka jarjestaa valmennusta sooloilu hevosvaelluksiin 30 e paiva. Onko kellaan kokemuksia ?
 Kiitos tuosta tsetserlegin vinkista, sinne suuntaan oli joka tapauksessa tarkoituskijn menna..
quot;autuaita ovat persaukiset, sillä heillä ei ole varaa tehdä syntiä "

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Mongolia
« Vastaus #44 : 21.06.2007, 12:54:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Piipaa"
Ja vettä ei sada. Mongoliassa paistaa aurinko 300 päivää vuodessa, eli kesällä vettä tulee noin kymmenenä päivänä ja kesä on kolmisen kuukautta pitkä..

Luonnollisesti meidän vierailumme aikaan osui parikin noista 10 sadepäivästä. :? Olimme Mongoliassa kesäkuun alussa ja yhtenä päivänä lämpöä oli +2. Junassa kuulimme eräältä toiselta turistilta, että tuona päivänä toisaalla Mongoliassa satoi lunta.

katia

• Reissaaja
    • Profiili
Mongolia
« Vastaus #45 : 01.12.2007, 11:12:18 »
Hei onko jollain tallaajista kokemusta Mongoliasta Heinäkuun festareiden aikana? onko maa "ihan täynnä" turisteja ja kuinka paljon hinnat tuolloin nousevat? Tarkoitus olisi heinäkuuksi sinne lähteä kun lomat niin osuvat. Mutta vähän kauhistuttaa josko mongolia on täynnä turistiryhmiä...? kokemuksia?
ust because you wonder, doesn´t mean you´re lost...

Jo-Ann

• Aloittelija
    • Profiili
Mongolia
« Vastaus #46 : 04.12.2007, 12:52:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Kähtävä"
Onko kesä-heinäkuun yöt kylmiä ?

Maaseudulla yöt ovat kesälläkin kylmiä, eli lämmintä vaatetta ja makuupussi mukaan! Vaikka Ulan Batorissa oli kesä-heinäkuussa helle, maaseudulla lämpötila laski yöllä varmaan lähemmäs nollaa ja palelin nukkuessani vaikka oli villapaita ja pari peittoa päällä. Päivisin oli sitten ihan mukava lämpötila.

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mongolia
« Vastaus #47 : 08.12.2007, 19:33:01 »
katia wrote:
Lainaus
Hei onko jollain tallaajista kokemusta Mongoliasta Heinäkuun festareiden aikana? onko maa "ihan täynnä" turisteja ja kuinka paljon hinnat tuolloin nousevat?

Täyttä on guesthouseissa ja paljon on turistia liikkeellä, mutta kyllä se on ihan hyvä aika vierailla Mongoliassa. Hyvä olisi tietenkin tulla jonkin verran aikaisemmin Mongoliaan, että ehtii varata majoituksen Naadamin ajaksi. Internetin välityksellä tehtyihin varauksiin en luottaisi ihan täysin.

Naadamin avajaisseremonia on kieltämättä nykyään aika turistikeskeinen, mutta toisena päivänä valtaosa katsojista painistadionilla on paikallisia. Eri puolilla maata järjestettävät pikku Naadamit olisivat myös varmasti mieleenpainuvia kokemuksia ja niihin saattaa päästä myös itse painimaan, jos uskallusta riittää. Tavattiin reissulla pari kaveria, jotka olivat päässet mukaan vääntöihin, mutta köpelösti oli pojille käynyt.

Naadamin jälkeen on helppo löytää porukka erinäisille mongolian kierroksille, koska kaikki haluavat maastoon heti festarien päätyttyä.

Viime kesänä oltiin likkakaverin kanssa reilu 3 viikkoo Mongoliassa ja se oli kyllä pitkän reissumme kohokohta. Jos tekee Trans-Mongolian junareissun, niin mielestäni on aivan hulluutta viettä vain pari päivää UB:ssa ja jatkaa matkaa. Ilman muuta kannattaa varata vähintään pari viikkoo ja mieluiten kuukausi.

Voin suositella Ulan Batorista Golden Gobi Guesthousea ja tekemään myös retket heidän kauttaan. Se on tosin juuri Naadamin aikaan tupaten täynnä, mutta pyrkivät hommaamaan kaikille jonkinlaisen majoituksen, esim. omistajien kavereilla. Viime kesänä osa porukasta nukkui majatalon alakerran oleskeluhuoneen lattialla, ilmaiseksi, koska kaikille ei löytynyt tilaa.

Mielestäni hinnat ei nousseet Naadamin aikana, koska kesä muutenkin on sesonkiaikaa.

J&J

• Tosireissaaja
    • Profiili
Mongolia
« Vastaus #48 : 23.02.2008, 10:47:03 »
Onko kellään kokemusta tästä hostellista: Nomch Tours & Hostel?
Löytyy tuon majoitushaun kautta, mutta siihen se sitten jääkin. Hostellin omat sivut eivät nekään järin hyvin toimi.
Onko sijainti hyvä, ne jotka tuntevat ulan batoria?

nude

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - nmvpal@utu.fi
    • Profiili
Mongolia
« Vastaus #49 : 23.02.2008, 13:09:21 »
Lainaus käyttäjältä: "J&J"
Onko kellään kokemusta tästä hostellista: Nomch Tours & Hostel?
Löytyy tuon majoitushaun kautta, mutta siihen se sitten jääkin. Hostellin omat sivut eivät nekään järin hyvin toimi.
Onko sijainti hyvä, ne jotka tuntevat ulan batoria?

Ulan Batoris ei mun mielestä ole väliä hostellin sijainnilla. Takseil pääsee 0,50-1 eurolla minne vaan melkein, eikä kävellenkään matkat ole kovin pitkiä. Ja aina junan saapuessa asema on täynnä gueshousen omistajia, jotka kyyddittävät sut ilmaiseksi hostelliinsa. Itse olin muutama vuos sitte täällä http://www.idretour.com/ eli Idre's Guesthousessa, joka oli muistaakseni aika lailla rautatieaseman ja keskustan välissä. Saatan kyl muistaa väärinkin. Idre oli aivan mahtava tyyppi niinkuin monet muutkin guesthousejen pitäjät siellä.
UB guesthouse oli tosi tyylikäs mesta ja sieltä hommattiin kamujen kans turnee landelle. Se sijaitsi keskustassa ja siä olisin mielummin silloin nadaamin aikaan ollut, mutta se vaan oli täyteen buukattu.
nuutti

unkkatkumiankka

• Vieras
Vs: Mongolia
« Vastaus #50 : 03.04.2008, 23:47:41 »
Joo, Ulan Batorissa ei sijainnilla ole mitään väliä, hotellin/hostellin tasolla sen sijaan kyllä..  ::)  Minä kuulin siellä käydessäni kauhutarinoita jostakin hostellista, jossa mikään ei toiminut.. IKINÄ! Kaikessa muussa säästää niin hemmetisti, että kannattaa kyllä panostaa majapaikan laatuun.

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 18.04.2008, 21:33:38 »
Kesayot ovat todellakin kylmia Mongolian maaseudulla, itse palelin joka yo makuupussissa oikein todenteolla.

Hostelleista: me olimme Ghenggis Khan hostellissa jo olimme todella tyytyvaisia. Itse hostelli olikin taynna (vaikka meille sita tyrkytettiin juna-asemalla ::)), mutta paasimme asumaan omistajan kerrostaloasuntoon hostellin viereen. Perhe oli todella ystavallinen ja sain mm. syntymapaivalahjoja yms. Kaikki toimi ja retketkin saatiin perheen kautta. Ja saatiin maistaa hevosenmaitoa, yok. Mutta siis tata hostellia suosittelen, taisi olla 8dollaria yo tai jotain. Ja siainti on aivan keskustan vieressa.
Go where you want to be.

Yànzi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 28.04.2008, 21:16:41 »
Voin lisata suositeltavien joukkoon Golden Gobin. Siella tuli noin kuukausi sitten yovyttya pariin oteeseen ja heidan kauttaan olin 9 paivaa maaseudulla Gobissa. Tosi hyvin kaikki jarjestetty ja hostellissa rento tunnelma. Mongolia on kylla ainutlaatuinen paikka :)

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 28.04.2008, 23:06:28 »
Voin lisata suositeltavien joukkoon Golden Gobin. Siella tuli noin kuukausi sitten yovyttya pariin oteeseen ja heidan kauttaan olin 9 paivaa maaseudulla Gobissa. Tosi hyvin kaikki jarjestetty ja hostellissa rento tunnelma. Mongolia on kylla ainutlaatuinen paikka :)

Mitäs maksoi tuo maaseuturetki? Olen miettinyt noita Mongolian retkiä, kun syyskuussa tie sinne vie. Olen pähkäillyt hommatako valmis paketti hostellista vai pelkästään kuski ja opas vai mitä. Hintoja myös miettinyt. Kerro vähän omasta retkestäsi Golden Gobin kautta ja muutkin toki, jotka ovat Mongoliassa noita retkiä hostellien kautta tai itse varaamien kuskien/oppaiden kanssa lähinnä Ulaan-Baatarista käsin tehneet. Kiitos :)
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

Shaon

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - Sla__88@hotmail.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Shaon3/blog/
    • Sähköposti
« Vastaus #54 : 02.05.2008, 19:23:10 »
Kenelläkään kokemuksia Mongolian Steppe Guesthousesta? Tai sen järjestämistä retkistä? Nettisivujen perusteella paikka näyttää todella asialliselta, mutta aika harvoin kaikki on loppujen lopuksi ollut niin hyvin kuin on päältä päin näyttänyt ;)

http://mongoliansteppe.mine.nu/
There is a difference between living and being alive-

Nothing is as soft as water. Yet, who can withstand the raging flood?

carrus301

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 02.05.2008, 21:36:15 »
Suosittelen myös lämpösästi Goldenia  ;)  Retkien hinnat riippuu ihan osanottajien määrästä ja reissun pituudesta. Mutta hinta ei varmastikaan kaada lomabudjettia,, siitä ei tarvitse murehtia  :D

Haluis kans vielä lähteä Mongoliaan uudestaan ja olla siellä pidempään kuin viimeksi!!

Mitäs maksoi tuo maaseuturetki? Olen miettinyt noita Mongolian retkiä, kun syyskuussa tie sinne vie. Olen pähkäillyt hommatako valmis paketti hostellista vai pelkästään kuski ja opas vai mitä. Hintoja myös miettinyt. Kerro vähän omasta retkestäsi Golden Gobin kautta ja muutkin toki, jotka ovat Mongoliassa noita retkiä hostellien kautta tai itse varaamien kuskien/oppaiden kanssa lähinnä Ulaan-Baatarista käsin tehneet. Kiitos :)

katia

• Reissaaja
    • Profiili
Mongolia
« Vastaus #56 : 04.06.2008, 22:56:33 »
heii kaikki Mongolian kävijät! Pittääkö sinne vaihtaa dollareita vaikos käykös eurot kustannusvälineenä? Vaikos vallan pitääkö vaihtaa TugRugeiksi valuutta? Eikös oo ottamaatteja kanssa josta saa nostettua rahnaa Ulaan Batorissa?
ust because you wonder, doesn´t mean you´re lost...

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 05.06.2008, 10:37:05 »
heii kaikki Mongolian kävijät! Pittääkö sinne vaihtaa dollareita vaikos käykös eurot kustannusvälineenä? Vaikos vallan pitääkö vaihtaa TugRugeiksi valuutta? Eikös oo ottamaatteja kanssa josta saa nostettua rahnaa Ulaan Batorissa?

Euroja voi helposti vaihtaa Ulan Batorissa. Tögrökkejä ei varmaan edes saa vaihdettua etukäteen tai ei siihen mielestäni ainakaan tarvetta ole. Automaateista rahaa saa nostettua Ulan Batorissa ainakin State Department Storen kakkoskerroksesta, jokunen muukin automaatti saattaa kaupungilta löytyä.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 06.06.2008, 12:40:32 »
Jonkun hotellin aulassa keskustassa tuli itse nostettua rahaa. Paikalliset ottavat kyllä ilomielin dollareita vastaan ja sanovat hintoja usein dollareissa. (Miten tuo banaanivaluutta edelleen nauttii niin kovaa arvostusta maailmalla?!?) En minä kyllä dollareita eriksen mukaan vaihtaisi, euroja meillä oli matkassa kesällä 2005 ja sujuvasti ne vaihtuivat tögrögeiksi.

scubapro

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #59 : 14.06.2008, 09:31:56 »
Tultiin eilen Ulan Batorista Pekingiin. Automaatteja löytyy hyvin, esimerkiksi pankkien eteisistä. Euro on hyvässä kurssissa n. 1700 tögrögiä yhellä eurolla. UB Guesthousen kurssi dollarille oli 1200 tögrögiä dollarista, pankeissa dollarin kurssi matalampi. Meillä oli vain vähän ruplia mukana ja nostimmekin samantien automaatista paikallista valuuttaa.

Teimme UB Guesthousen kautta yhdeksän päivän Gobin retken. 4 hengen ryhmälle hinta 25dollaria/päivä. Sisältää kuljettajan, Venäläisen Uaz pakettiauton ja polttoaineet yms. kulut. Yöt jurtissa maksoivat 5000 tögrögiä sisältäen illallisen ja aamupalan. Kylistä ja kaupungeista voi täydentää matkalla omaa tarvikevarastoa. Puolen litran vodka n. 2-3000tögrögiä. Rahaa kannattaa varata mukaan hyvin, mulla oli vikana iltana enää noin euro jäljellä.

Mongolia on aivan mahtava paikka ja pakko päästä takaisin ASAP!