Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla

 (Luettu 9733 kertaa)

sylvatica

  • Reissaaja
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« : 24.04.2007, 17:20:45 »
Onkos kukaan tallaaja lennellyt Venäjän sisäisillä lennoilla? Pidempiäkin kuin neljän tunnin matkoja?

Ilon- ja kauhunsekaisin tuntein odotan kesällä mitä todennäköisiä lentoja Siperian perukoille Habarovskiin ehkä hieman lähemmäksikin.

 Venäjällä olen tähän asti luottanut junien mukavaan puksutteluun ja jättänyt lentämisen muille. Habarovskiin kestää kuitenkin se viikko junalla ja siitä ajasta minulle ei varmaankaan haluta maksaa palkkaa, vaikka minulle se tottakai sopisi aivan hyvin!

Kertokaa hieman kokemuksia ja joku lentokoneisiin perehtyvä voisi valaista minua, että millaisiin neuvostokoneisiin ei kannattaisi mennä kyytiin.
mitä lie suomalais-uralilaisuutta, aina pala Siperiaa sielussa. -Mervi Kantokorpi-

Fanuc

  • Reissaaja
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #1 : 25.04.2007, 05:17:47 »
Älä pelkää onhan ne käynny avaruudessakin.

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #2 : 25.04.2007, 13:26:03 »
Kyllähän siellä tapahtuukin:
http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=246626&search=lentoturvallisuus
mutta suurin osa pääsee ehjänä perille.

Lainaus
Vuosi 2006 jäi kuitenkin aikakirjoihin maailmassa toistaiseksi kaikkien aikojen turvallisimmin sujuneena ilmailuvuonna.

sylvatica

  • Reissaaja
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #3 : 25.04.2007, 16:39:25 »
Niinhän se taitaa olla, että siellä sattuu, missä tapahtuu!
mitä lie suomalais-uralilaisuutta, aina pala Siperiaa sielussa. -Mervi Kantokorpi-

Äärijäbä

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 610
    • Profiili
    • Sähköposti
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #4 : 25.04.2007, 20:19:00 »
Viime syksynä lensin Pulkovolla reitin Pietari-Bishkek-Pietari. Ei ihan Venäjän sisäinen, mutta melkein. :wink: Lentoaikakin taisi olla jotain viisi tuntia.

Kokemukset... olihan se sellainen. :D Etenkin kun koneena oli vanha kunnon Tupolev-154. Kone oli rähjäisimmän näköinen millä olin ikinä lentänyt, ja lennon aikana varauloskäynnin reunoille alkoi kasvaa jäätä, joka sitten laskeutumisen jälkeen alkoi taas sulaa... :shock: Vessoissa ei ollut mitään vakuumipyttyjä, vaan oli semmonen iso reikä mistä tavara tippu... jonnekin. :)

(Saman yhtiön Boeing 737 välillä Helsinki-Pietari-Helsinki ei juuri eronnut länsiyhtiöiden koneista. Vähän kuluneen oloinen sisältä...)

Toisaalta palvelu pelasi hyvin, ruoka oli ok ja kuohuviiniäkin sai. Itse lento oli tasainen ja vei perille, vaikka paluulento olikin myöhässä jotain viisi tuntia, kun Pietarin kentällä oli huono sää (sumua). Ei nyt mitään sellaista, miksi en voisi lentää joskus toistekin...

Esim. Skytraxin rankingissa tuo Pulkovo on kahden tähden yhtiö, ja Aeroflot kolmen tähden (kuten myös Finnair). Ja konetyypillähän sinänsä ei ole suurta merkitystä, jos huolto pelaa. Onhan se Finnairinkin "lippulaiva" Airbus 340 jo vanha rohju ja aivan alitehoisilla moottoreilla. Ja Finskin muut kaukokoneet nekin jo aika iäkkäitä, ja lisäksi mallia (MD-11) joka aikanaan jäi tuotantomääriltään aika vähäiseksi osittain juuri huonon aerodynamiikan vuoksi... Kun taas velivenäläinen, jos se jotain osaa, niin ainakin tehdä lentokoneita. Pohjois-Korean lentoyhtiökin lentää 40 vuotta vanhoilla neukkukoneilla - ihan kiva nähdä kuinka moni uusista länsikoneista on ilmassa vielä 2040-luvulla... :wink:

Mutta ainahan lentäminen pieni riski on, kuten autolla ajaminenkin. :roll:
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

Daria

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 084
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #5 : 25.04.2007, 20:34:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Äärijäbä"

Mutta ainahan lentäminen pieni riski on, kuten autolla ajaminenkin. :roll:


Autolla ajaminenhan on paljon vaarallisempaa kuin lentaminen. Tieliikenteessa on suhteellisesti huomattavasti suurempi mahdollisuus kuolla tai loukkaantua, kuin ilmaliikenteessa.

Suurin ero onkin, etta silloin kun matkustajakoneessa rysahtaa, niin ikava kylla ruumiita tulee kymmenia, jopa satoja. Siina mielessa tietysti tilastot synkistyvat lentomatkustuksessa aina kerralla radikaalisti.

Vaan mikapa tassa maailmassa turvallista olisi, kun terveellisesta C-vitamiinistakin voi olla haittaa, jos sita liikaa kerralla saa.
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

Aquarian

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #6 : 25.04.2007, 23:51:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Vaan mikapa tassa maailmassa turvallista olisi, kun terveellisesta C-vitamiinistakin voi olla haittaa, jos sita liikaa kerralla saa.


Itse asiassa C-vitamiinia saa vetää todella paljon ennen kuin siitä on mitään haittaa, vesiliukoisena liika määrä poistuu elimistöstä luonnollista tietä.. Toisin on rasvaliukoisten vitamiinien kanssa (esim. A- ja D-vitamiini), niiden suuri yliannostus on oikeasti vaarallista, koska liika määrä kerääntyy elimistöön.

Äärijäbä

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 610
    • Profiili
    • Sähköposti
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #7 : 26.04.2007, 00:30:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Autolla ajaminenhan on paljon vaarallisempaa kuin lentaminen. Tieliikenteessa on suhteellisesti huomattavasti suurempi mahdollisuus kuolla tai loukkaantua, kuin ilmaliikenteessa.


Suhteellisesti ja suhteellisesti... Aina pitää myös muistaa, mistä tilastot muodostuvat. Ei ehkä ole aina reilua tilastoida tieliikenteen kuolleita saman luvun alle. Tieliikenteen turvallisuuteen kun vaikuttaa aivan oleellisesti se, onko kuski ns. matalan vai korkean riskin kuski. Ja kuolemantilastoihin kuitenkin lasketaan nekin, kun joku perähikiän Paavo ajaa kännissä tuhatta ja sataa järveen, ja yleensä myös se bemarimiehen alle jäänyt jalankulkija... Tilanteita, joihin tavallinen, varovainen kuljettaja ei ehkä joudu...

Lisäksi on hyvä myös katsoa, onko tilastoitu kuolemantapauksia vai onnettomuuksia. Jälkimmäisessä tilastossa autoliikenne on tietenkin aivan omaa luokkaansa, koska onnettomuuksiksi lasketaan varmaan jo sekin, jos on peruuttanut auton pellin ryttyyn ja täräyttänyt päänsä.

Yhden laskelman mukaan esim. jenkeissä sattui tieliikenteessä vuonna 2004 1,47 kuolemaa per 100 miljoonaa ajettua mailia (tässä mukana myös siis jalankulkijat sun muut). Vuosina 1991-2000 jenkeissä kuoli kaupallisen lentoliikenteen piirissä 938 ihmistä (lähde), mikä lentomaileilla jaettuna tekee 1,57 kuolemaa per 100 miljoonaa mailia. Eli aivan yhtä vaarallista kuin tieliikenne. Toki luku vaihtelee sen mukaan mitä vuosia mukaan ottaa... mutta tuossa on sopivasti ainakin vuosi 2001 jätetty pois, mikä ei ihan ilman sattumuksia mennyt... :wink: Ja jossain maassa se tieliikennekin on vastaavasti vaarallisempaa.

Tuo kuolemia per kilometri -tilastointi on yksi tapa arvioida riskiä, ja toinen on sitten kuolemia per matkustustunti. Siinä vertailussa lentäminen on jo huomattavasti vaarallisempaa kuin autoilu, eli tuhat tuntia lentämistä on vaarallisempaa kuin tuhat tuntia autoilua... Taas riippuen mitä tilastoja katsotaan miltä ajalta.
 :roll:
Summa summarum, jos haluaa matkustaa turvallisesti, pitää mennä junalla. Näkemissäni vertailuissa se on aina turvallisin matkustusmuoto matkustajalle, katseli asiaa melkein miltä kannalta tahansa... :)

Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Suurin ero onkin, etta silloin kun matkustajakoneessa rysahtaa, niin ikava kylla ruumiita tulee kymmenia, jopa satoja. Siina mielessa tietysti tilastot synkistyvat lentomatkustuksessa aina kerralla radikaalisti.


Valhe, emävale, tilasto. :D Joskus aina näkee (etenkin lentoyhtiöitä lähellä olevien piirien julkaisemia) niitäkin tilastoja, joissa on osoitettu kuinka lentäminen on lähestulkoon ympäristöystävällisin tapa liikkua... :)

Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Vaan mikapa tassa maailmassa turvallista olisi, kun terveellisesta C-vitamiinistakin voi olla haittaa, jos sita liikaa kerralla saa.


Mieleen palautuu sekin perhe, joka epäonnekseen asui Lockerbien kylässä ja istui iltaa kotonaan joulua odotellen 21.12.1988. Mistäpä sitä olisi voinut arvata, että taivaalta tippuu niskaan jumbojetin siipi, jossa on on vielä riittävästi kerosiiniä höyrystämään koko talon perustuksia myöten taivaan tuuliin... :?

Veikko Lavia lainatakseni... Jokainen ihminen vain elää hetken sen, jonka kohtalo on hälle määräävä.
 :)
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

Daria

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 084
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #8 : 26.04.2007, 11:41:07 »
Lainaus käyttäjältä: "saarnipuu"
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Vaan mikapa tassa maailmassa turvallista olisi, kun terveellisesta C-vitamiinistakin voi olla haittaa, jos sita liikaa kerralla saa.


Itse asiassa C-vitamiinia saa vetää todella paljon ennen kuin siitä on mitään haittaa, vesiliukoisena liika määrä poistuu elimistöstä luonnollista tietä.. Toisin on rasvaliukoisten vitamiinien kanssa (esim. A- ja D-vitamiini), niiden suuri yliannostus on oikeasti vaarallista, koska liika määrä kerääntyy elimistöön.


Totta totta, siksipa sanoinkin, etta jopa terveellisesta C-vitamiinista voi olla haittaa liikaa nautittuna... Kun aaripaita etsitaan. Eli viittasin siihen, etta mika tahansa viime kadessa on "vaarallista". ;)
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

mampa

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #9 : 26.04.2007, 12:23:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Lainaus käyttäjältä: "saarnipuu"
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Vaan mikapa tassa maailmassa turvallista olisi, kun terveellisesta C-vitamiinistakin voi olla haittaa, jos sita liikaa kerralla saa.


Itse asiassa C-vitamiinia saa vetää todella paljon ennen kuin siitä on mitään haittaa, vesiliukoisena liika määrä poistuu elimistöstä luonnollista tietä.. Toisin on rasvaliukoisten vitamiinien kanssa (esim. A- ja D-vitamiini), niiden suuri yliannostus on oikeasti vaarallista, koska liika määrä kerääntyy elimistöön.


Totta totta, siksipa sanoinkin, etta jopa terveellisesta C-vitamiinista voi olla haittaa liikaa nautittuna... Kun aaripaita etsitaan. Eli viittasin siihen, etta mika tahansa viime kadessa on "vaarallista". ;)




Tähän asiaan liittyen...

Omat kokemukset lentämisestä Venäjän sisäisillä lennoilla ovat hyvin positiivisia. Kun alkutaistelu parhaista istuinpaikoista on käyty, on kaikki sujunut mukavasti. Eritoten mielessä lämmittää muistot "Neuvostokonjakista" jota koko matkustamo on tuntunut nauttivan reilusti. Erikoista tosiaan ovat olleet vessat muutamissa koneissa. Tai eihän siinä reiässä mitään erikoista ole, sitä kun ei vain odottaisi näkemänsä lentokoneen vessassa...

krazy_kat

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 155
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #10 : 26.04.2007, 17:18:01 »
Lensin tammikuussa S7-lentoyhtiön lennolla Irkutskista Moskovaan. Hintaa oli huimat 1000 ruplaa. Sen luokan tarjous oli, että oli pakko ihan sen takia mennä Irkutskiin. Kone oli uudehko ja siisti Airbus ja tarjoilukin pelasi. Ei mitään valittamista.
enguage is that that we may mis-unda-stend each udda. -Krazy Kat

Kajsa

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #11 : 03.09.2007, 16:20:30 »
Työkaverin kertomaa (eli siis toisen käden tietoa):

Oli varannut Venäjän sisäisen lennon hyvissä ajoin etukäteen.
Kun tuli kentälle, niin hänen lippunsa olikin myyty jollekulle toiselle (luultavasti paremmin siitä maksaneelle).
Virkailija kertoi, että seisomapaikkoja olisi kuitenkin jäljellä, joten työkaveri osti sellaisen kun kerran pakko oli sinä päivänä määränpäähän päästä.
Koneessa tosiaan osa matkustajista oli seisomapaikoilla eli seisoskelivat koneen käytävällä - myös nousun ja laskun aikana.
Myös osa käsimatkatavaroista, jotka eivät mahtuneet hyllyille/jalkotilaan, olivat pitkin käytäviä.
Kuulemma lento sujui kuitenkin ihan hyvin...

sylvatica

  • Reissaaja
  • Viestejä: 53
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #12 : 03.09.2007, 17:22:52 »
Lensin tosiaan toukokuun lopussa edestakaisin Pietari-Syktyvkar-Pietari. Kone oli edellä mainittu Tupolev-154, mutta mielestäni ihan siisti sisältä ja ulkoa. Tarjoilutkin oli oikein hyvät noin lyhyellä lennolla!

Ainoa kömmähdys oli sattunut lipputoimistossa, jossa paluulentoni oli laitettu kesäkuun lopulle toukokuun lopun sijaan. Koneessa oli onneksi yksi paikka vapaana, joten pääsin mukaan 100 ruplan lisämaksulla. Ja miten hyvää palvelua Syktyvkarissa saikaan, eihän minun tarvinnut tehdä mitään asian eteen, vaan työntekijät olivat hyvin oma-aloitteisia auttamisessani. Hieman toista kuin Pietarissa on tottunut kokemaan!

Tällä kahden lennon otoksella rohkenen vastedeskin astua Venäjänmaalla koneeseen.
mitä lie suomalais-uralilaisuutta, aina pala Siperiaa sielussa. -Mervi Kantokorpi-

jk

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 149
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #13 : 03.09.2007, 18:04:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Kajsa"
Työkaverin kertomaa (eli siis toisen käden tietoa):

Lainaus käyttäjältä: "Kajsa"
Koneessa tosiaan osa matkustajista oli seisomapaikoilla eli seisoskelivat koneen käytävällä - myös nousun ja laskun aikana.

Urbaanilegendalta haiskahtaa... :)

Kajsa

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 85
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #14 : 03.09.2007, 20:59:53 »
Lainaus käyttäjältä: "jk"
Lainaus käyttäjältä: "Kajsa"
Työkaverin kertomaa (eli siis toisen käden tietoa):

Lainaus käyttäjältä: "Kajsa"
Koneessa tosiaan osa matkustajista oli seisomapaikoilla eli seisoskelivat koneen käytävällä - myös nousun ja laskun aikana.

Urbaanilegendalta haiskahtaa... :)


Niin minäkin aluksi sanoin, mutta sitten kuulin yhdeltä venäläiseltä, että sisäisillä lennoilla joskus ihmisille tosiaan myytäisiin noita seisomapaikkoja.

En nyt kyllä silti itsekään ihan pureskelematta niele tuota asiaa eli en ole osannut päättää uskoako vaiko eikö  :)

kaukomatkailija

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 622
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #15 : 03.09.2007, 21:59:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Kajsa"
Niin minäkin aluksi sanoin, mutta sitten kuulin yhdeltä venäläiseltä, että sisäisillä lennoilla joskus ihmisille tosiaan myytäisiin noita seisomapaikkoja.

Muistaakseni vajaa 10 vuotta sitten jossain siperialaisessa onnettomuuskoneessakin oli useita matkustajia enemmän kuin istumapaikkoja. Uutisten mukaan Neuvostoliiton hajottua se oli suht. yleinen tapa, kun lentoyhtiöillä ei aina ollut varaa maksaa koneen henkilökunnalle kunnon liksaa. Käytössä vanhat itäkoneet, varaosat vähissä ja näiden hinta korkea.
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

katjab

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 149
    • Profiili
    • http://www.flickr.com/photos/katjafin/
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #16 : 03.09.2007, 23:18:02 »
Lainaus käyttäjältä: "sylvatica"
Lensin tosiaan toukokuun lopussa edestakaisin Pietari-Syktyvkar-Pietari. Kone oli edellä mainittu Tupolev-154, mutta mielestäni ihan siisti sisältä ja ulkoa. Tarjoilutkin oli oikein hyvät noin lyhyellä lennolla!


Samalla reitillä olin noin 1 1/2 vuotta sitten, tosin silloin koneena oli mennen tullen tu-134. Seisomapaikkoja ei ollut myynnissä. Toisessa koneessa oli sellaiset hattuhyllyt, missä ei ollut luukkuja ollenkaan. Sieltä sitten putoili laukkuja laskeutuessa. Yksi penkki ei myöskään noussut perusasentoon, mutta hetken sitä rämpättyään, lentoemo jätti sen sikseen. Liekö tuo sitten suurikaan turvallisuusriski?

Sellaisia huhuja olen kuullut, että aina ei kaikilla paikoilla olisi turvavöitä, mutta tuolla kyllä oli.

Tarjoilut oli kyllä noillakin lennoilla mainitsemisen arvoiset. Lento oli myös oikein tasainen ja mukava ja taisin nukahtaa molempiin suuntiin. Näin mulle käy yleensä aina, vaikka esim. autossa ja junassa nukkumisen yrittäminen on yhtä tuskaa.

jk

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 149
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #17 : 04.09.2007, 10:25:10 »
Lainaus käyttäjältä: "kaukomatkailija"
Muistaakseni vajaa 10 vuotta sitten jossain siperialaisessa onnettomuuskoneessakin oli useita matkustajia enemmän kuin istumapaikkoja. Uutisten mukaan Neuvostoliiton hajottua se oli suht. yleinen tapa, kun lentoyhtiöillä ei aina ollut varaa maksaa koneen henkilökunnalle kunnon liksaa.

Saattaahan tuo olla tottakin. Tuntuu vain, että pelkästään tavanomaisen ilmakuopan osuessa kohdalle seisomapaikkalaisten loukkaantumisriski olisi aika suuri, varsinaisista vaaratilanteista nyt puhumattakaan.

lewis

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Lentäminen Venäjän sisäisillä lennoilla
« Vastaus #18 : 07.09.2007, 13:56:42 »
joskus vuonna 1989 lensin Aeroflotilla Moskovasta Novosibirskiin ja takaisin...ensinnäkin lento oli 8 tuntia myöhässä syytä ei selitelty...noh,päästiin vihdoin matkaan,koneessa ei kuuluteltu mitään sen kummemmin kuin turva infojakaan pahemmin näytelty :lol:  kaikki pisti mahorkat palamaan ja käry oli sen mukainen. kapteeni tais olla innoissaan ,kun nykäs Tupolevin kohtisuoraan ylös, hemmetin jyrkässä kulmassa tai ainakin siltä tuntui :D kauhean jylinän saattelemana..
lentoemot oli pukeutuneet ajanmukaisesti harmaisiin asuihin ja hymyileminen oli kait kielletty...kylmää kanankoipea tarjottiin ja teetä..ja kuohuviiniä. mieleen jäi myös venäläinen "tuoksu" ja rikkinäinen penkin selkänoja....mutta kaikenkaikkiaan hauska kokemus oli se. kai ne nykyään on ihan kelpo lentoja.