Slovenian rannikon hintataso?

(Luettu 8562 kertaa)

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« : 05.05.2007, 09:32:59 »
Onko viimeaikaista tuntumaa Slovenian rannikon hintatasoon lähinnä ruokailuun liittyen? Majoitushinnat näyttävät olevan melkein Italian tasoa, mutta onko ravintolassa syöminen halvempaa? Entä elintarvikkeiden hinnat? Itse vertaan hintatasoja Lidlin tuotteilla, mutta mahtaako Lidl olla levittäytynyt Sloveniaankin?

Myös julkisen liikenteen hintataso kiinnostaa. En saanut DB:ltä tai Tenitalialta ulos Pesciera del Garda -> Portoroz junalipun hintaa. Mistähän voisi löytyä?

Myös majoitusvinkit kiinnostavat. Olen lähetellyt mailia Portoroziin ja Koperiin, mutta YHA:t ainakin ovat täysiä. Meille sopisi parhaiten itsenäinen asunto, kun olemme 2 aik + 4 lasta.
Se on vapaa, joka elää niin kuin on itse valinnut.
-Epiktetos-

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 05.05.2007, 09:51:28 »
Uskallan melkein epäillä ettei yksikään juna Portoroziin kulje. Triesteen pääsee junalla ja siitä voit jatkaa bussilla sitten valitsemaasi suuntaan. Tuossa Slovenian rautatieyhtiön sivut: http://www.slo-zeleznice.si/en/. Ja nuo julkiset eivät kuitenkaan mitään ihan halpoja tuolla seudulla ole, että kun kerran teitä koko perhe on reissussa niin suosittelisin harkitsemaan auton vuokrausta. Muutenkin julkinen liikenne hidasta ja vajaavaista tuolla suunnalla Sloveniaa.

Hintatasosta sen verran, että toki tuossa Slovenian rannikon turistikohteissa hintataso on maan keskiarvoa korkeampi. Varmasti lähellä Italian tasoa. Tosin toi Gardan seutu nyt on varmaan sitä kalleinta Italiaa, että ehkei ihan niihin hintoihin päästä. Elintarvikkeiden kohdalta Spar taitaa olla halvin ketju, jonka siitä rannikolta voit bongata. Toinen ketju on Mercator, ainakin paikallisten mukaan kalliimpi vaihtoehto. Lidliä en usko löytäväsi Slovenian rannikolta. Ljubljanassa ja Mariborissa taitaa yhtiö jo vaikuttaa.

Hauskaa matkaa!

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 05.05.2007, 10:15:31 »
Kiitos! Olipa nopea vastaus!

Onko itselläsi tuntumaa Portoroziin tai Koperiin? Kumpikohan olisi mukavampi paikka? Ainakin Koperista näyttäisi saavan ruokaa Lidl-hintaan (täytyykin laittaa valuuttalaskin töihin). Mahtaakohan jokin noista myymälöistä http://www.lidl.si/slo/home.nsf/pages/c.service.s.nst.o.Koper olemaan lähellä Portorozia? Perheelliselle edullisen kaupan olemassaolo on aina tae, että saa ainakin perusnälän hoideltua kohtuuhintaan vaikkei niin paikallisvaikutteita saisikaan. Sitäpaitsi olen huomannut, että eri maiden Lidlien ja Ikean ruokien vertailu on aika hauska tapa vertailla eri kulttuurien ominaispiirteitä, kun ruokia kuitenkin aina jollain tavalla sovelletaan ao maahan. Esimerkiksi Marseillen Ikean aamupala ja Hodarit ovat ihanan ranskalaisia ja viime viikolla kävin Gdanskin Ikeassa syömässä ja siellä standardiruuat olivat ihan jotain muuta kuin standardia jne...
Se on vapaa, joka elää niin kuin on itse valinnut.
-Epiktetos-

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.05.2007, 10:36:59 »
Rannikon kaupungeissa postinumerot ovat tyyliä 6000 jotain eli sillä perusteella mikään noista Lidleistä ei osu ihan viereen. Tuollaisen olen kirjoittanut joskus toiseen ketjuun:

"Koper on Slovenian rannikon suurin kaupunki. Asukkaita noin 20 000. Eli tästä pystyy päättelemään että rannikolla kaupungit ovat erittäin pieniä. Kaupungeista valovoimaisin on joka tapauksessa Piran, keskiaikainen kylä rakentunut Piranin niemelle. Upeat näköalat kaupunkiin saa kun kiipeä sitä ympäröivälle muurille. Portoroz taas on pelkästään hotelli- ja baarikeskittymä.

Muutaman kilometrin päässä Koperista sijaitsee Italian Trieste, jossa sitten asukkaita onkin jo 200 000. Ihan mukava kaupunki ja tytöille varmaan ainakin hyvät shoppailumahdollisuudet. Jugoslavian aikaan slovenialaiset poikkesivat tänne ostoksille viikonloppuisin. Ei mikään perus-italialainen kaupunki, täynnä bratwurstia tarjoavia ravintoloita ynnä muuta poikkeavaa.

Eli suosittelen kyllä rannikolla poikkeamista. Piranin lisäksi Izolan kylä on viehättävä. Jos esimerkiksi Ljubljanaan menette niin siitä pääsee tunnissa omalla autolla rannikolle. Matkaa noin 100km. Bussilla taas kestää noin 3 tuntia. On nuo julkiset niin tuskaisen hitaita tuolla suunnalla."

Eli Koper on aito kaupunki vanhalla keskustalla, Portoroz pelkkä hotelli- ja viihdekeskittymä. Kesällä nuoret tykkää lähteä bailaamaan Portoroziin. Siihen se varmaan oh hyvä paikka. Toisaalta myös parhaat uimarannat sieltä taitaa löytyä. Mutta ne on kaikki niin lähekkäin että voitte hyvin katsastaa kaikki paikat majoitutte sitten missä tahdotte. Piranista Portoroziin varmaan matkaa se 10km esimerkiksi.

Edit: Tarkistin etäisyydet:

Piran - Portoroz 3km
Koper - Portoroz 15km

Onko mulla tylsää tai jotain  :D

MadMark

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.05.2007, 14:58:06 »
Sattuipa sopivaan aikaan sopiva ketju olevan ylhäällä. Eli olen tässä itsekkin suunnittelemassa Slovenian matkaa, ajankohta olisi elokuun puolessavälissä, juu tiedän että ei välttämättä rauhallisin ajankohta jos haluaa muilta turisteilta rauhassa tarkastella seutua ja ei en saa valittaa että oli lämmin  :lol:  Mutta Suoran lennon saa suht edulliseen finskillä Ljubljanaan ja mitä olen nettiä selaillut sitä kuulemma on hyvä pitää tukikohtana.
Mutta mitenkäs sieltä pääsee julkisilla esim Piraniin? Koperiin taisi päästä junalla mutta onko esim Koperin ja Piranin välillä paljon julkista liikennettä? Joka päivä ei tainnut toi juna kulkea Ljubljana-Koper välillä.
Vielä hintatasosta kyselisin että mimmonen se nykyään mahtaa olla? Pistetään nyt vaikka nämä perusjutut, paljon olut maksaa kuppilassa, tupakka askin hinta, ja pikaruoka/normi ravintola paikoissa evästämisen hinta.

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 07.05.2007, 15:45:02 »
Lainaus käyttäjältä: "MadMark"
Sattuipa sopivaan aikaan sopiva ketju olevan ylhäällä. Eli olen tässä itsekkin suunnittelemassa Slovenian matkaa, ajankohta olisi elokuun puolessavälissä, juu tiedän että ei välttämättä rauhallisin ajankohta jos haluaa muilta turisteilta rauhassa tarkastella seutua ja ei en saa valittaa että oli lämmin  :lol:  Mutta Suoran lennon saa suht edulliseen finskillä Ljubljanaan ja mitä olen nettiä selaillut sitä kuulemma on hyvä pitää tukikohtana.
Mutta mitenkäs sieltä pääsee julkisilla esim Piraniin? Koperiin taisi päästä junalla mutta onko esim Koperin ja Piranin välillä paljon julkista liikennettä? Joka päivä ei tainnut toi juna kulkea Ljubljana-Koper välillä.
Vielä hintatasosta kyselisin että mimmonen se nykyään mahtaa olla? Pistetään nyt vaikka nämä perusjutut, paljon olut maksaa kuppilassa, tupakka askin hinta, ja pikaruoka/normi ravintola paikoissa evästämisen hinta.

No otetaan nyt hommaksi vastata näihin. Juna-aikatauluista löytyy linkki jo täältä. Ja myös olen kertonut miten tuo julkinen toimii Piraniin. Vuokratkaa auto: http://www.slorent.net/. Tuolta saa parilla kympillä päiväksi.

Hintatasosta. Kalja maksaa paikasta riippuen sen euron tai kaksi baarissa. Itse en useinkaan viihtynyt paikoissa joissa hinta on lähempänä 2euroa. Mäkissä Big Mac-ateria 4 euroa muistaakseni suurinpiirtein. Tupakasta en tiedä mutta on se paljon halvempaa kuin Suomessa. Ravintoloita löytyy joka hintaluokkaan. Ljubljanan paras pizzeria on Foculus: http://www.foculus.com/.

Baareja kaupungissa toki riittää. Omia suosikkeja vaikkapa Bikofe. Kannattaa nähdä vaivaa ja löytää paikka. Mutta ehdoton kaupungin ykkösvaihto yöelämälle on Metelkova Mesto. Yksi maailman parhaita paikkoja: http://www.metelkova.org/indexe.htm.

Edit: Tukekaa hyvät ihmiset metelkovaa: ACZ Metelkova is under attack. They need support. Please circulate this information. If you want to express your support, please write to the Prime Minister:
[email protected]
And to the Minister of Culture:
[email protected]

MadMark

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.05.2007, 15:03:53 »
Pistetään nyt kiitos vilviikselle kun vielä sen muistan. Toi auto ei tosiaan ole kauhean kallis, mutta mutta kun menen näillä näkymin ihan keskenäni et voi olla kokemuksen haku paikallisesta joukkoliikenteestä paikallaan, kiitti linkistä kumminkin.

http://www.slovenia.info/   tämmöinen saitti löytyi kun muita slovenia aiheisia ja niihin liittyviä ketjuja selasin ja nyt tuota on aika selailla kun eilen lopetin jahkaamisen ja varasin lennot.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #7 : 14.05.2007, 21:22:59 »
Ja täältä ollaan samoille suunnille menossa:)
Mutta kysymys on kuitenkin vähän off-topic, nimittäin haluaisin tietää millaset yhteydet Triestestä on Ljubljanaan? Mulla lähtee Ljubljanasta lento joskus 12 aikaan päivällä, joten onko viisaampaa tulla jo edellisenä iltana takas Ljubljanaan, vai hurauttaa jollakin menopelillä aamulla Triestestä Ljubljanaan?

mxp

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.02.2008, 23:47:37 »
Lainaus käyttäjältä: "vilviis"
Mutta ehdoton kaupungin ykkösvaihto yöelämälle on Metelkova Mesto. Yksi maailman parhaita paikkoja: http://www.metelkova.org/indexe.htm.

Tuonne olisi tarkoitus mennä tulevana suvena, mutta minkälaisia kokemuksia paikasta on? Kuulin, että meno ei enää olisi entisensä ja paikat ovat alkaneet ränsistyä. Kannattaako siis poiketa?