Asunnon vuokraus matkan ajaksi

(Luettu 39419 kertaa)

UsvaAuer*

• Vieras
« : 07.10.2003, 11:54:27 »
Kertokaapa, millaisia kokemuksia teillä on aiheesta. Eli vuokra-asunnon vuokraamisesta tuntemattomalle matkan ajaksi. Itse ajattelin noin kahden kuukauden reissua sydäntalvella ja haluaisin jonkun maksamaan vuokraa siksi aikaa.

Onko Helsingissä helppo saada lyhytaikaisia vuokralaisia? Voiko heihin luottaa?

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 07.10.2003, 12:51:11 »
Vieraille vuokraamisesta en tiedä, mutta itse asuin tämän kesän kaverini pikkuboksissa (sillä aikaa kun tämä itse teki kesätöitä Sveitsissä). Toki itsekin olin tästä asunnosta poissa esim. kuukauden, mutta säästin silti PALJON kuin jos olisin asunut edellisessä kämpässäni.
Helpointa olisi tietenkin, jos löydät jonkun tutun, jonka voit majoittaa kämppääsi hyvillä mielin, mutta aina tämä ei tietenkään ole mahdollista.

Ready

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.10.2003, 10:30:53 »
Meidän talossa oli iso ongelma, kun omistaja oli vuokrannut alapuolellamme olevan asunnon 6 kuukaudeksi ulkomaanmatkansa ajaksi. Vuokralainen alkoi heti aiheuttaa ongelmia, hänen koiransa metelöivät ja mies riehui ja rikkoi mm. ikkunan. Oli täysi työ saada hänet pois, koska hänellä oli määräaikainen sopimus. Onneksi hän suostui vapaaehtoisesti aiemmin lähtemään. Ikkuna on vieläkin korjaamatta, lieneekö suostunut korvaamaan? Eli ongelmia voi tulla! Ja miten niitä ongelmia voi setviä ulkomailta käsin, on varmaan hankalaa.
It's a dangerous business
going out your door.
You step on to the road
and if you don't keep your feet,
there's no knowing where you might be swept off to.

Ogatnaa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.10.2003, 11:58:35 »
Useita kertoja löytynyt vuokralainen lehti-ilmoituksella tai vastaavalla eikä koskaan ole ongelmia esiintynyt. Tietenkin täytyy katsoa kenelle vuokraa ja myös hiukan tuuria tarvitaan.
Määräaikaisessa vuokrasopimuksessa voi vuokraaja veloittaa sopimuskaudelta vuokran etukäteen + takuut.

UsvaAuer*

• Vieras
« Vastaus #4 : 20.10.2003, 01:32:42 »
Lingiltaä olisin vielä sellaista kysynyt, että oletko ilmoittanut vuokraisännällesi tilapäisestä vuokralaisesta, vai onko sopimus tehty tämän selän takana? Miten vuokraisännät suhtautuvat tällaiseen?

Ogatnaa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.10.2003, 14:51:59 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer*"
Lingiltaä olisin vielä sellaista kysynyt, että oletko ilmoittanut vuokraisännällesi tilapäisestä vuokralaisesta, vai onko sopimus tehty tämän selän takana? Miten vuokraisännät suhtautuvat tällaiseen?

Ei vuokraisännät ole ollenkaan vastustelleet mutta voihan olla ettei kaikille käy.

pravda

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://www.pravda.ru
« Vastaus #6 : 01.11.2003, 15:55:15 »
asun par´aikaa asunnossa,jonka omistaja vehtaa(prkl) Afrikassa...Täällä ollaan,Timbuktussa,Ougadougassa...Tyst ny..Joo,ja mikäs täs.KANNATTAA EHDOTTOMASTI TEHDÄ KUNNON SOPIMUS!!!!
ir,sir,what is your name,sir?Sir GOOD price,only for you sir,SIR,where are you from,sir..*fuk*From darkside of the Moon*Ah sir,my friend lives there,do you know him,sir...where you go sir?

JoannaK

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Asunnon vuokraus matkan ajaksi
« Vastaus #7 : 01.08.2008, 00:38:34 »
Vanha ketju, mutta kun niiden kierrätystä suositaan niin..

Itselläni on tilanne että asun 44 neliön asumisoikeusasunnossa kivalla paikalla 2 km keskustasta (Jyväskylässä, noin 1.5km Nesterallin varikosta) ja nyt valmistumisen lähestyessä on tulllut mieleen lähteä tuossa talvemmalla pidemmäksi aikaa etsimään koulutusta vastaava työtä euroopasta..

Tiedän sen että asumisoikeusasuntoa saa vuokrata (muistaakseni enintään vuodeksi) ulkopuolisille, mutta miten ihmiset toimivat sen krääsän kanssa jota on kumminkin kertynyt vuosien aikana? Kaikkea ei voi ottaa mukaan, haluaisi heittää roskiin tai viitsisi jättää mahdollisen asuntoontulijan ihmeteltäväksi.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 01.08.2008, 11:01:45 »
Mä kans kelaillut, että löytyisköhän mun rivarikolmioon mahdollisesti vuokralainen vuodeksi-kahdeksi tossa joskus. Paras ois, kun veljen sais siihen.. Asiat ois niin paljon iisimmin sovittua. Sille voisin surutta jättää kämppäni kalustettuna, siten, että vien pois vain sen, mitä se sanoo, ettei tarvii. Siellä ois siis sille valmiina kaikki.

Voi toki olla, ettei sitä kiinnosta, koska en asu Tampereella, vaan noin 40km päässä. Tosin, kyllä se vaikutti onneksi kiinnostuneelta.

Onko porukalla kokemuksia näistä, jos siis pitää vuokrata vieraalle.. Kannattaako ees miettiä kalustettuna vuokraamista?
Ja entäs, kun olen vähän aikaa sitten rempannut asunnon KAIKKI pinnat just sellaisiksi, joista pidän, voiko laittaa mitään ehtoja, että seiniin ei tuu ensimmäistäkään lisäreikää tjsp? Tai että seiniä ei maaltata tai tapetoida uudelleen..?
Pikkuveljelle mä voisin vaan sanoa noin ;D

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #9 : 01.08.2008, 11:30:55 »
Mä olen löytänyt hyviä vuokralaisia Helsingissä yliopiston lehden kautta ja kerran sitten veli oli vuoden vuokralaisena.
Jotenkin on vaan ollut hyvä tsägä. Vuokrat on maksettu ja paikat olleet kunnossa. Jopa siistimpinäkin kuin mitä ne multa jäi, niinkuin eräs naisvuokralainen mulle ystävällisesti (?) mainitsi.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 01.08.2008, 12:26:08 »
Mutta voiko vuokrantanajana sanoa, ettei seinille saa kiinnittää mitään? Laittaa nauloja ja ruuveja yms?

helmiäinen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 01.08.2008, 12:30:35 »
Kaksi hyvää kalustetun asunnon vuokrauskokemusta Helsingissä hoas.fi -sivun kautta. Toista vuokralaista en ikinä edes nähnyt, mutta siisti oli kämppä takaisin tullessa... Oma henkilökohtainen roina vaan kellariin ja eikun rinkka selkään ja menoksi!

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #12 : 01.08.2008, 18:30:26 »
Aina silloin tällöin tulee vuokrattua ja hyvin on hommat hoituneet. Tässä suhteessa on kätevää, että asuu pienessä asunnossa Helsingin kantakaupungissa. Sellaiset on helppo saada menemään lyhyemmäksikin aikaa. Nyt olemme lähdössä viikoksi kotiseudulle Mikkeliin ja siksikin aikaa tänne tulee yksi kroatialais-slovenialainen pariskunta majailemaan.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

mjassi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 01.08.2008, 19:56:03 »
Nyt on kyllä sellanen aihe, et pakko vuodattaa ite vähän.

Itellä meinas käydä kylmät alivuokralaisen kanssa viime reissun aikana. Elikkä vuokrasin asunnon kaikkineet kalusteineen. sopimus oli määrä-aikainen ja jopa lakimiesten mukaan hyvä. Kuitenki kävin niin että tämä pieni r***kari päätti 2 viikon reissussa olon jälkeen ilmoittaa, ettei enää halua asua kämpässäni vaan oon muuttamassa töitten perässä toiselle puolelle suomea. Ilmotin, että se sopii minulle kuhan hommaa jonku uuden alivuokralaisen, koska itse en sitä enään indonesiasta pysty tekemään. lupasin parhaimpani mukaan myös itse hommata alivuokralaista.

Kun alivuokralaista ei tahtonut löytyä tuli parin päivän päästä oikeusavustajalta mailia, että vuokralaisella on oikeus irtisanoa sopimus hyvän syyn vuoksi(työn perässä muutto). Ehdotus oli että vuokrasopimus loppuu saman kuukauden(lokakuun) loppuun ilman minkäänlaista irtisanomisaikaa.

pari päivää meni kiroillessa ja mietties et mitä teen, mut lopulta perhe sai suomessa asiat järjestettyä ja uusi alivuokralainen löytyi marraskuun alkuun. pienen väännön jälkeen alkuperäinen alivuokralainen maksoi myös marraskuun vuokran ja 250 e kipukorvauksia, joten lopulta jäin jopa voitolle asiassa. ja hyvällä omalla tunnolla oon pitäny tuplavuokrat siitä mitään ensimmäiselle alivuokralaiselle mainitsematta.

Toisaalta toisen alivuokralaisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa, joten on myös hyviäki kokemuksia kämpän vuokraamisesta reissun ajaksi.  :D
Kuvia ja matkapäiväkirjaa Kaakkois-Aasian rundista osoitteessa http://markusjatoni.wordpress.com/

Sakura

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 01.08.2008, 20:21:49 »
Itse ei edes viitsitty ruveta etsimään vuokralaista Suomessa olevaan kolmioomme vaan maksamme 600 euron vuokraa itse tyhjällä olevasta kämpästä. Mutta koska asuntomme täällä ulkomailla on meille ilmainen niin emme koe tilanteesta rahallista menetystä. Olisi pitänyt löytää todella luotettava vuokralainen asuntoon, koska jätimme sinne kaiken omaisuutemme ja ajatus vieraasta penkomassa tavaroitamme ei sytyttänyt. Nyt pari ystävää käy n. viikon välein asunnossa katsomassa että kaikki on kunnossa ja juoksuttamassa vettä, jotta viemärit eivät rupea haisemaan. Jos olisimme muuttaneet ulkomaille pidemmäksi aikaa kuin 6 kuukaudeksi niin olisimme luovuttaneet asuntomme pois ja laittaneet tavarat jonnekin varastoon säilytykseen. Mutta 6 kuukautta on lopulta kuitenkin niin lyhyt aika että helpottaa huomattavasti paluuta se että on asunto odottamassa.

Laurau

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 05.08.2008, 11:58:52 »
Mekin ollaan tätä vaihtoehtoa jouduttu ruveta miettimään, mutta erittäin siistinä ihmisenä en ymmärrä, miten pystyisin kelpuuttamaan ketään tänne meidän lattioita, seiniä, vessaa ja most importantly, arvokasta sohvaamme sotkemaan  :D :D
ja tuota roinaa tosiaan on niin paljon, ettei se mihinkään varastoon mahdu. Tosin, olisi ehkä hyvä hankkiutua ylimääräisestä ja muka-tärkeästä irtaimistosta eroon, saisi muutenkin huomattavasti enenmmän elintilaa tähän kämppään... ::)

Haaveilen "kämpänvaihdoksesta" jonkun jyväskyläläisen kanssa, että sieltä tulisi joku asuttamaan meidän kämppää pariksi kuukaudeksi (työharjoittelu) ja me saataisiin vaihdossa sen asunto lainaan. Haaveeksi taitaa jäädä, koska niin moni asia saisi mennä ihmeen kaupalla yhteen (vuokrahinta, asunnon koko, aika....), että tämä käytännössä onnistuisi. Huoh.

Herkku

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - miperala@paju.oulu.fi
    • Profiili
    • http://www.iki.fi/kopera
« Vastaus #16 : 07.08.2008, 15:11:43 »
http://www.asuntohelppi.fi/ilmoitukset/index.html

Tämä on mielestäni paras paikka etsiä väliaikaisia vuokralaisia tai asuntoa.

Ei kannata tökerön ulkoasun ja aataminaikuisen forumin pelottaa :D

kilroy1

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 07.08.2008, 17:16:41 »
pk-seudulla (ja tampereella) toimiva forenom (http://www.forenom.fi/ ) on kanssa erittäin hyvä vaihtoehto, firma vuokraa pääasiassa yrityksille (esim. komennusmiehille) asuntoja ja takaa vuokran maksun yms. asiat. Noi komennusmiehet ovat ihan ok vuokralaisia, eivät useimmiten käy asunnolla kuin nukkumassa ja liikkuvan duunin takia eivät paljoa tauluja seiniin ripustele.  ;D

Niiskuneiti

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - millaelina@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #18 : 07.08.2008, 23:19:26 »
Olen vuokrannut asuntoni useampaan otteeseen mutta aina käyny niin hyvä tuuri että vuokralainen on löytynyt tuttavapiiristä. Kunnon kirjallinen sopimus on silti tehty vaikka tuttuja ovatkin. Tähän asti olen vuokrannut asunnon kalustettuna kun ovat tuttuja olleet mutta vieraalle en sitä mieluusti tee. Vaikeampaa löytää joku pariksi kuukaudeksi kuin vuodeksi tai pariksi

Ja luultavasti joudun kohta puoliin etsimään uuden vuokralaisen kun nykyiset haaveilevat omasta asunnosta...etsintää hieman vaikeuttaa kun en tarkkaan tiedä kauanko olen pois, vuoden vai kaksi..selvinnee aikanaan

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 08.08.2008, 02:33:39 »
Hassua, että tämä mun vanha ketju on poimittu ylös.

No, silloin aikoinaan kävi niin, etten kuitenkaan vuokrannut asuntoa eteen päin vaan siirsin matkaa vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen alkavaksi.

Itse olen sittemmin monesti asunut muiden nurkissa ja ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä (ei ole ainakaan kukaan huudellut perään.)

Tämä kesä on ollut poikkeus.

Väliaikaisen asunnon löytäminen oli vaikeaa. Ilmeisesti pk-seudulle on iskenyt asuntopula ja kaikenlaiset asunnot kaikenlaisin ehdoin menevät kuin kuumille kiville. Ja näitä keikkatyöläisiäkin näyttää olevan tungulla asuntoihin.

Jos siis joku suunnittelee nyt asuntonsa vuokraamista matkansa ajaksi, varmasti tulijoita on ja heistäkin vielä vara valita mieluinen.