Asunnon vuokraus matkan ajaksi

(Luettu 35479 kertaa)

Pialiina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Asunnon vuokraus matkan ajaksi
« Vastaus #20 : 13.08.2008, 14:10:04 »
Itse löysin vuokra asuntooni tutun jonka kanssa olimme olleet samassa duunipaikassa hetken. Ihan ilmoituksen perusteella täysin ventovierasta ei tarvinnut ottaa.

Sovimme kaiken kirjallisesti. Listasin kaikki asiat mitkä asuntoon jäivät. Huonekaluja ja mikro, astianpesukone jne.. Tavarat, vaatteet ja kaiken irtaimiston, oon sijoitellut kavereideni isoihin kellarikomeroihin ja lainannut epämääräiseksi ajaksi (ainakin vuodeksi), vienyt kierrätyskeskuksiin ja lähetystoreille. Otin vuokrasopimukseen mallia omista vuokrasoppareista ja laitoin klausuulin, että hajoitetut tavarat tulee korvata.
Pikkasen enempi oisin voinut tavaroita lopulta jättää, mutta hyvä näinkin.
Kyllä vuokranantajalla edelleen on sanavalta ehdoissa, ottajia olisi sitten ollut enemmänkin (myöhemmin ilmoittautuneita).

Anoin tätä alivuokraamista vuokranantajaltani, (max. 2 vuotta, kaupungin vuokra-asunto), lupa tuli ja kaikki järjestyi. Nyt asun hetken muiden nurkissa sillä reissulle lähtö on noin kuukauden päästä.

Saas nähdä kuin käy vielä..

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #21 : 14.08.2008, 19:34:27 »
vaikka alivuokrasopimus tehdään kirjallisesti vuokralaisen ja alivuokralaisen välillä, niin se ei kuulemma ole lain mukaan pätevä - vaikka kaikki ehdot, vastuut yms. olisi kirjattuna ylös asianmukaisesti. kannattaa tarkistaa ehdottomasti henkkarit ja luottotiedot, ja jos yhtään epäilyttää, niin etsiä joku muu. ja kuten moni muukin kirjoitti jo, niin tietysti helpoin on sukulainen, kaveri tai kaverin kaveri.

itse olen alivuokrannut kalustettuna useille (tuntemattomille) ihmisille noin 4v ajan viimeisen 6v aikana, ja kohdalle on osunut eräs huono tapaus jonka sotkuja selvittelen edelleen lakimiehen kanssa... "tällaisissa tapauksissa" kuitenkin laki on aika voimaton, ja tunnen jo muutamia muitakin jotka ovat joutuneet kyseisen alivuokralaisen "uhreiksi". tarkkana siis kun vuokraatte tuntemattomille! :)

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #22 : 15.08.2008, 02:24:34 »
Minulla on meidän kämpästä ilmoitus ihan omilla kotisivuilla. Siellä on myös naapurin kämpän ilmo. Kyselyjä tulee tuota kautta jatkuvalla syötöllä etenkin englanninkielisen sivun kautta. Useimmat eivät vaan tunnu osaavan lukea aikarajausta, kun suurin osa kyselyistä on ihan muille ajanjaksoille kuin mihin kämppää tarjoan.

Nyt kun kämppä on tarjolla vain lyhytaikaisesti, niin hintapyyntökin on vähän kovempi (tosin ihan linjassa sen kanssa, mitä viikkovuokrista Helsingissä pyydetään). Meillä on vaimon kanssa tänä kesänä suhteellisen vapaa aikataulu, joten ollaan pidetty sillä periaatteella, että sitten mennään reissuun kun menee vuokralle. Yhden viikon se on ollut vuokralla ja käytiin sukuloimassa silloin. Nyt ollaan lähdössä toiseksi viikoksi matkaan, mutta tällä kertaa ei ole tullut vuokralaista. Olisikohan hintapyyntö ehkä sittenkin aavistuksen turhan suuri?

Olen laittanut sivuille myös mainoksia, joten muutama lantti tulee niistäkin kävijöistä, jotka eivät kämppää halua vuokrata.

Sivu on oheisen linkin takana, jos joku haluaa katsoa:

http://www.domnik.net/helsinki/asunto/

Vinkkinä: Jos laittaa omille kotisivuilleen vuokrailmoituksen, niin kannattaa pitää se sivu verkossa (vaikka tarjoamassa eioota) silloinkin, kun kämppä ei ole saatavilla. Sillä tavalla sivun saa nousemaan hakukoneissa ja useampi kävijä löytää sen sitten, kun kämppä on tarjolla.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2008, 02:31:03 kirjoittanut nl »
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : 15.08.2008, 08:27:06 »
Mä tein eilen jälleenvuokraussopparin meijän kämpästä alkaen kohta, kestäen vuoden loppuun asti. Sain ihan ok hinnan. Kyllä helpottaa matkabudjettia!

Vuokralaiseksi tuli tutun tuttu, johon tosin olen nyt viimeviikkojen aikana myös tutustunut. Vaikuttaa tosi asialliselta kaverilta.

Sain omalta vuokranantajaltani (eräänlainen järjestö) hiljaisen luvan asiaan.

Onko tietoa korvaako mun kotivakuutus jos vuokralainen vaikka tiputtaa mun telkkarin lattialle?

bruin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 15.08.2008, 09:28:47 »
Mulle kerrottiin vakuutusyhtiöstä ettei mun vakuutus korvaa jos vuokralainen rikkoo irtaimistoa. Täytyisi siis vaatia sen ottamaan ja pitämään vakuutusta mutta en tiedä onko miten yleinen käytäntö.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 15.08.2008, 09:34:42 »
Eikös se vuokralainen ole kuitenkin vastuussa siitä kaikesta, mikä sinne asuntoon jää? Eli eiköhän se oo vuokralaisenkin etu ottaa se vakuutus?

Pialiina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 15.08.2008, 09:43:09 »
Jep, mä ainakin vaadin että vuokralaiset ottaa kotarin. Tai ei mun tarttenu vaatia kun he halus. Ja jos jotain mun tavaraa hajoaa, niin laittavat omaan kotariinsa.

Joo semmonen noissa alivuokrausjutuissa aina on että viime kädessä se päävuokralainen on vastuussa vuokranmaksusta.

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #27 : 15.08.2008, 09:56:52 »
Pystyykö kotivakuutuksen ottamaan jos ei ole virallisesti taloyhtiössä/maistraatissa/muualla kirjoilla?

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 15.08.2008, 10:24:32 »
Pystyykö kotivakuutuksen ottamaan jos ei ole virallisesti taloyhtiössä/maistraatissa/muualla kirjoilla?
Aa.. Se maksaa siis jotensaki pimeenä ja te pysytte virallisina asukkaina? Jääkö teidän osote siihen teidän asuntoon? Jos noin, niin pitäkää te se kotivakuutuksenne. Ja sitten ootte ite hajottaneet, jos se teillä vuokralla oleva tyyppi jotain rikkoo?

Pialiina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 15.08.2008, 10:37:09 »
No ei välttis mitenkään pimeenä tartte olla...
Kyllä saa olla kirjoilla jossain vaikka asuisi muualla. Ja kaikki voi olla kirjoilla samassa kämpässä vaikka siellä asuisi vain alivuokralaiset.
Postin kanssa pitänee vaan sitten tehdä joku diili minne lähettää postin ja kotarin kanssa voi ehkä jotain todistuksia näytteleen, mutta kirjallinen alivuokrasoppari riittänee...

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #30 : 15.08.2008, 10:43:25 »
Joo meillä on virallinen jälleenvuokraussopimus, mutta järjestön jonotusperiaatteen mukaisesti sitä kämppää ei voi vuokrata eteenpäin virallisesti. Toi kotivakuutusjuttu tietenkin on pienenlainen petos sitten, mutta ideaalimaailmassa siellä ei sillä aikaa mitään tapahdu.

Postin saa toki siirreltyä pientä maksua vastaan.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 15.08.2008, 10:44:42 »
Itse jälleenvuokraan asuntoni syksyksi vaihto-opiskelun takia. Sopimus on ihan virallinen, koska vuokranantaja sallii jälleenvuokrauksen, ja vuokralainen toki ottaa kotivakuutuksen. Tuleva asukas myös paljastui tutuntutuksi, joten oletan että voin luottaa kämpän ja tavaroiden säilymiseen ehjänä.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 16.08.2008, 14:32:04 »
vaikka alivuokrasopimus tehdään kirjallisesti vuokralaisen ja alivuokralaisen välillä, niin se ei kuulemma ole lain mukaan pätevä - vaikka kaikki ehdot, vastuut yms. olisi kirjattuna ylös asianmukaisesti.

Miten niin ei ole? Jos kerran paperit on tehty, papereissa kaikki seikat esitetty, niin mikä mättää?

Onko liian tungettelevaa kysyä, mitä tapahtui vuokralaisen kanssa? Johtuvatko tappiosi tässä "kaupassa" sopimuksen puutteista vai vaan tuosta yleisluontoisesta ei-pätevyydestä lain mukaan?

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #33 : 16.08.2008, 15:02:37 »
Olisikohan hintapyyntö ehkä sittenkin aavistuksen turhan suuri?

Mä en ymmärrä tuota ekaa kuvaa. Siis missä ja miten toi teidän sänky on? Onko se joku puoliparvi, mitä sen alla on? Kuvan perusteella näyttää siltä, että teidän asunnossa ei pääse liikuumaan yhtään mihinkään.  :o

Ja onko tuo suihku vessassa eikä varsinaisessa kylppärissä?

En tiedä, mitä yksityisfirmat nykyään pyytävät, muutta niissä kalustetuissa yksiöissä ei ole muuta kuin huonekalut, astiat ja vuodevaatteet. Ei mitään muuta tavaraa. Ja ehkeivät ne ole ihan katutasossakaan. Itse en ole niponuuka asumisen suhteen, mutta aika moni muu on

(Lomitan tällä hetkellä kaupungin vuokrakaksiota ja näyttäessäni sitä seuraaville vuokralaisehdokkaille olen joutunut huomaamaan, kuinka nipoja ihmiset ovat. Edes se, että saisi ikuisen asumisoikeuden ja alle markkinahintaan, ei riitä. Ihmiset ovat nyrpistelleet sellaisille asioille, joihin itse en ole ollenkaan kiinnittänyt huomiota, kuten muovilattiamatto ja kulumat seinämaalissa.)

Kannattaa varmaan olla joustava hinnasta neuvotellessa.

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #34 : 18.08.2008, 08:38:23 »
Melkohen hell-hole kyllä toi pikkuyksiö nl:n linkissä :D

Sinaida

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 11.09.2008, 18:15:41 »
Mulla on kovan harkinnan alla se, että lähtisin pois Suomesta talven aikana..kerrankin siihen olisi, edes jotakin mahdollisuuksia- vielä jos armeijan harmaista vapautuva veljeni muuttaisi asuntooni siksi aikaa..
Miten käytännön asiat hoituvatkaan parhain päin?Muuttaako veljeni asuntoon virallisesti vai jätänkö kämpän vain omiin nimiini?
Huolettaa se jos veljeni ei uudella paikkakunnalla heti saisi töitäkään ja vuokranmaksu vaikeutuisi..jos myös minä olen asunnossa kirjoilla, joutuisi hän kiikuttamaan muakin koskevia papereita mestoihin?mitä siis tarkalleen?
Maistraattiinkin tulisi ilmoittaa, jos ei Suomessa oleile..vai tulisiko sittenkään?
Kysymyksiin löytyy vastauksia ihan jos Kelankin sivuilla vierailee, mutta kaikki ei aina olekaan niin yksinkertaista..haluisin mielellään kuulla miten muut ovat asiansa järjestäneet ;D
 lived it all through

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 11.09.2008, 18:20:33 »
Tuohan näyttää Helsingin kämpäksi melko tilavalle. Noilla neliöillä. Ehkäpä vähän kun toisin järkkäis, tosta sais TOSI toimivan. :) Noin se ei ihan sille näytä.  ;D

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #37 : 16.09.2008, 14:03:58 »
Kämppä oli aiemmin järjestetty eri tavalla, kun asuin siinä yksinäni. Silloin sänky oli keskellä kämppää poikittain, eikä erityisemmän korotettu (vain hieman normaalisänkyä korkeampi, kun alla oli säilytystilaa). Lähes joka paikkaan ylettikin nousematta sängystä...

Siihen aikaan silloinen tyttöystäväni (nykyinen vaimoni) asui lähellä toisessa pikkuyksiössä. Koska kuitenkin majailimme lähinnä tässä minun kämpälläni, niin pähkäilimme, että keskustayksiö on loppujen lopuksi aika kallis varastoksi. Niinpä sitten suunnittelimme tähän kämppäämme uuden järjestelyn, ja nyt tämä toimii aika hyvin kahdelle. Asumme siis hyvin ekotehokkaasti kahdestaan 16 neliön yksiössä Helsingin kantakaupungissa. Toisesta kämpästä säästyneet rahat käytämme sitten vaikka matkailuun.

Sänky on vähän korkeammalla kuin ennen, mutta ei varsinainen parvi. Myös lattiaa on korotettu kämpän etuosasta, jotta näkyy "olohuoneesta" paremmin merelle ja saa sinne alle säilytystilaa. Sängyn alla on makuukolo, joka toimii niin tietokone- kuin vierashuoneenakin. Se on hyvin kätevä: koska toinen meistä on melkein aina tietokonekolossa, niin sitä ei edes huomaa, että kämpässä on kaksi ihmistä. Silloin, kun vuokraamme kämpän pois, niin kolo täytetään tavaralla eikä se ole vuokralaisten käytössä.

Kolosta on kuva blogissani. Pitäisi varmaan tehdä blogijuttu koko kämpästä ja promota samalla tiivistä ekoasumista.

Lisäys: Tuolla aiemmin tässä ketjussa oheistetun linkin takana kämppä ei siis nyt ole näkyvillä, koska se ei tällä hetkellä ole tarjolla vuokralle. Ne, jotka siellä nyt on mainittu, ovat muiden kämppiä, joiden ilmot olen pyynnöstä ottanut sivuilleni.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2008, 14:07:26 kirjoittanut nl »
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #38 : 16.09.2008, 14:14:29 »
En tiedä, mitä yksityisfirmat nykyään pyytävät, muutta niissä kalustetuissa yksiöissä ei ole muuta kuin huonekalut, astiat ja vuodevaatteet. Ei mitään muuta tavaraa. Ja ehkeivät ne ole ihan katutasossakaan. Itse en ole niponuuka asumisen suhteen, mutta aika moni muu on

Joo. Meillä oli tuossa viime kesänä periaatteena, että kun molempien aikataulu oli joustava, niin pyydettiin vähän enemmän vuokraa ja tarkoitus oli lähteä pyörähtämään sukulaisissa yms. silloin, kun kämppään joku vuokralainen tulee. Ja se yksi viikon vuokra tällä tavalla onnistuikin. Silloin, jos meidän pitää saada kämppä vuokrattua juuri joksikin tietyksi ajaksi, niin pyydämme vähän pienempää hintaa, jotta helpommin saamme jonkin vuokralaisen.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2008, 14:16:22 kirjoittanut nl »

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 21.09.2008, 14:35:43 »
Tuohan näyttää Helsingin kämpäksi melko tilavalle. Noilla neliöillä.

Olen itsekin asunnut 16 nelion asunnossa, jossa oli jopa erillinen keittio! Nelioista voi todellakin saada ihmeita aikaan.

Tosin, Helsinki lienee Pariisin ohella ainoita kaupuneja Euroopassa, jossa ihmisia asutetaan nain pienissa tiloissa. Mm. Berliinissa yksion minimikoko on 30 neliota.