Asunnon vuokraus matkan ajaksi

(Luettu 35362 kertaa)

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Asunnon vuokraus matkan ajaksi
« Vastaus #60 : 01.11.2015, 22:24:09 »
Tampereelle tulee kai jonkin verran kesätyöntekijöitä muualta, joten ei vuokralaisen löytymisen pitäisi mahdotonta olla. Kysynnän ja tarjonnan lait, tietysti.

tumppihki

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #61 : 09.01.2018, 10:48:34 »
Moikka! Nostan vähän vanhaa ketjua koska on vähän kysyttävää aiheesta! :)

Eli olisi tarkoitus lähteä loppukesästä ausseihin vuodeksi ja pitäisi vuokralainen löytää siksi aikaa asuntooni.

Koska olen lähdössä vuodeksi toiselle puolelle palloa ja uuden vuokralaisen löytäminen reissun aikana on melkein mahdotonta, mun on pakko tietysti tehdä määräaikainen vuokrasopimus ja lisätä siihen jonkinlainen sopimussakkopykälä joka estää vuokralaista muuttamasta pois 12 kk:n sisällä .

Kysymykseni onkin että onko näissä sopimussakoissa jotain ylärajaa tms minkä voi määrittää? Mun olisi nimittäin laitettava se niin korkeaksi että siitä ei tule muutettua pois. Yhden kuukauden, tai edes kahden kuukauden vuokra kun ei paljoa lohduta siellä ausseissa jos vuokralainen laittaa mailia että hän muuttaa pois.. Onhan se hieman vittumaista uuden vuokralaisen kannalta mutta olen itsekin asunut asunnossa missä oli samanlainen pykälä, en vain enää muista sitä sopimussakon summaa kylläkään.

En vain halua sihen tilanteeseen että joutuu sieltä käsin alkaa etsimään uutta vuokralaista ja miten se ylipäätään edes onnistuisi kun en ole paikalla näyttämässä asuntoa, ylipäätään tsekkaamassa niitä uusia vuokralaisia, saati sitten laittamassa nimeä vuokrasoppariin.  :D

Heittäkääs vinkkejä ja toivottavasti ei ollut liian sekava viesti!:)

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 09.01.2018, 13:10:56 »
Kyllä sitä asuntoa esittelee välittäjä tai joku tuttusikin. Valtakirjalla nimi alle, ilmoituksen laadit vaikka Ausseista ihan itsekin.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #63 : 09.01.2018, 17:46:55 »
Moikka! Nostan vähän vanhaa ketjua koska on vähän kysyttävää aiheesta! :)

Eli olisi tarkoitus lähteä loppukesästä ausseihin vuodeksi ja pitäisi vuokralainen löytää siksi aikaa asuntooni.

Koska olen lähdössä vuodeksi toiselle puolelle palloa ja uuden vuokralaisen löytäminen reissun aikana on melkein mahdotonta, mun on pakko tietysti tehdä määräaikainen vuokrasopimus ja lisätä siihen jonkinlainen sopimussakkopykälä joka estää vuokralaista muuttamasta pois 12 kk:n sisällä .

Kysymykseni onkin että onko näissä sopimussakoissa jotain ylärajaa tms minkä voi määrittää? Mun olisi nimittäin laitettava se niin korkeaksi että siitä ei tule muutettua pois. Yhden kuukauden, tai edes kahden kuukauden vuokra kun ei paljoa lohduta siellä ausseissa jos vuokralainen laittaa mailia että hän muuttaa pois.. Onhan se hieman vittumaista uuden vuokralaisen kannalta mutta olen itsekin asunut asunnossa missä oli samanlainen pykälä, en vain enää muista sitä sopimussakon summaa kylläkään.

En vain halua sihen tilanteeseen että joutuu sieltä käsin alkaa etsimään uutta vuokralaista ja miten se ylipäätään edes onnistuisi kun en ole paikalla näyttämässä asuntoa, ylipäätään tsekkaamassa niitä uusia vuokralaisia, saati sitten laittamassa nimeä vuokrasoppariin.  :D

Heittäkääs vinkkejä ja toivottavasti ei ollut liian sekava viesti!:)

Kannattaa muistaa, että määräaikaisenkin sopimuksen vuokralainen voi saada purettua jos hänellä on siihen pätevä syy ja näitä on niinkin arkiset asiat, kuin vaikkapa muutto toiselle paikkakunnalle työpaikan takia. Sopimussakon tulisi olla kohtuullinen, muuten sekin voidaan todeta kohtuuttomaksi.  Mallia voi katsoa yleisistä määräaikaisten asuntojen sopimussakoista, joka on yleensä yhden kuukauden vuokra. Luulen, että vuokranvälitysfirmat käyttää tätä siksi, että sen on todettu olevan riittävän kohtuullinen. Lisäksi turhan suuri sanktio kyllä pelottaa aika monen hyvän ja potentiaalisenkin vuokralaisen tiehensä, joten asuntoa voi olla hankala saada vuokralle, jos sopimussakko on turhan suuri. Itse vuokrasin oman kämpän sillä periaatteella, että jos jotain tulee ja vuokralaiset lähteekin paljon aikaisemmin, niin sitten käy niin ja mulla on oltava siihenkin varaa. Jos tuota riskiä ei pysty ottamaan niin sitten voi olla parempi, ettei edes ala vuokraamaan asuntoa.