Booking.com - käyttökokemukset ja mahdolliset muutokset

(Luettu 85601 kertaa)

TeQuiLa

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Booking.com - käyttökokemukset ja mahdolliset muutokset
« Vastaus #80 : 19.08.2015, 23:03:13 »
Oma kaupallinen näkemykseni vakuuttaa että jossain on pakko olla koira haudattuna jos voin buukata 3* hotellin hinnalla sviitin 4-tähtisestä erittäin hyvin arvostellusta majoitusliikkeestä paraatipaikalta maksaen vasta paikan päällä ja ollen oikeutettu perumaan varaukseni reissua edeltävään päivään asti.

Kertokaa mulle että kyllä, näihin uskaltaa iskeä kiinni ja saan odotella hymyssä suin josko kaverini ovat oikeastikin lähdössä reissuun.
Never say Never

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #81 : 19.08.2015, 23:42:35 »
^ olen kyllä perunut erittainkin lyhyilla varoitusajoilla ilman ongelmia, tosin hiukan vainoharhaisesti ottanut peruutuksesta screen shotin. Taitaa booking.com olla sen verran  laajastikaytetty ja tarkea, et hotelleilla ei ole varaa olla olematta niiden sivustoilla.
She rides rollercoasters but never screams

savo

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #82 : 22.08.2015, 01:28:11 »
Oma kaupallinen näkemykseni vakuuttaa että jossain on pakko olla koira haudattuna jos voin buukata 3* hotellin hinnalla sviitin 4-tähtisestä erittäin hyvin arvostellusta majoitusliikkeestä paraatipaikalta maksaen vasta paikan päällä ja ollen oikeutettu perumaan varaukseni reissua edeltävään päivään asti.

Kertokaa mulle että kyllä, näihin uskaltaa iskeä kiinni ja saan odotella hymyssä suin josko kaverini ovat oikeastikin lähdössä reissuun.
No ei nyt mitään sviittiä mutta on tullut varattua juuri noilla ehdoilla mm. 5* hotellista huonetta 3* huone hinnalla. Hyvin on toiminut. Joskus on tullut peruutettua majoitus viikon varoitusajalla ja ei ole ollut mitään ongelmia asian suhteen. Kyllä, näihin kannattaa iskeä kiinni!

Ite varaan vielä visa electronilla niin eivä tosiaan pääse edes mitään katevarauksia nappaamaan kortilta. Hyvin toimii. Varaillut tätä kautta majoitukset varmaan sen 30x ainahin.

idlari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #83 : 22.08.2015, 08:55:01 »

Koira tässä tapauksessa on yleensä ylikapasiteetti ja epätoivoinen tarve saada tiloja käyttöön yms.

Itse olen bookingin kautta saanut useita 5 tähden hotelliöitä suhteellisen halvalla (luokkaa 70€/yö) tai tosiaan hienompiakin huoneita edelleen edullisesti.

Kannattaa toki lukea arvostelut (jos motivaatiota riittää muualtakin, kuten tripadvisor); jossain paikoissa nuo tähdet ovat aika liioiteltuja (esim. eräs 4 tähden hotelli Wienissä jota pidin ehkä juuri ja juuri 3 tähden paikkana, jos sitäkään), ja jostain syystä mitä halvempi paikka sitä paremmat arvostelut bookingissä itsessään usein.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #84 : 27.08.2015, 17:33:34 »
Jos joku haluaa varata huoneensa suoraan hotellista, niin mikäpä siinä. Itse matkustan sikäli pienin varoin, että kummasti osaan arvostaa luotettavien varaamojen alennuksia. Kyllä, tämäkin (ylempänä ollutta termiä lainatakseni) "välistä vetäjä" tarjoaa usein ehdottomasti parhaat hinnat. Ongelmatilanteita on ollut, mutta ei koskaan Booking.comista johtuvia. Päinvastoin, B. on hoitanut ne niin mallikelpoisesti, että siitä voisi moni muukin ottaa esimerkkiä.
Booking on hyvä markkinoija, asiakkaat saadaan uskomaan mitä tahansa. "Viimeinen huone", "tämän päivän tarjous" jne jne. Mutta onneksi me majoitusyritykset maksetaan niin paljon komissiota joka varauksesta, että on varaa saada tuollaista markkinointia :D Toisaalta välillä se jopa naurattaa, kun asiakas soittaa ja kysyy lisätietoja ja sanoo sitten varaavansa netistä, koska siellä on "tarjous". Meikä ne hinnat sinne on pikkukätösin näpytelly. Vielä muutama vuos sitten varattiin hyvinkin paljon suoraan, nykyään tuntuu melkein yllättävältä, jos joku soittaa :D

Visa Electron varaajat varsinkin sesonkikausilla on yhtä tuskaa viimeistään peruutus- tai no show vaiheessa. Onneksi on mahdollista pyytää toista korttia, ja jos sitä ei kuulu vuorokauden sisällä, varaus peruuntuu. Varsinkin pienemmillä yrityksillä keskellä-ei-mittää ei ole välttämättä mahdollisuuksia saada uusia asiakkaita electroni asiakkaan peruuttaessa tulopäivänä.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2015, 17:44:12 kirjoittanut Tinja »

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #85 : 27.08.2015, 17:47:42 »

Lainaus
Booking on hyvä markkinoija, asiakkaat saadaan uskomaan mitä tahansa. "Viimeinen huone", "tämän päivän tarjous" jne jne. Mutta onneksi me majoitusyritykset maksetaan niin paljon komissiota joka varauksesta, että on varaa saada tuollaista markkinointia :D Toisaalta välillä se jopa naurattaa, kun asiakas soittaa ja kysyy lisätietoja ja sanoo sitten varaavansa netistä, koska siellä on "tarjous". Meikä ne hinnat sinne on pikkukätösin näpytelly.

Visa Electron varaajat varsinkin sesonkikausilla on yhtä tuskaa viimeistään peruutus- tai no show vaiheessa. Onneksi on mahdollista pyytää toista korttia, ja jos sitä ei kuulu vuorokauden sisällä, varaus peruuntuu. Varsinkin pienemmillä yrityksillä keskellä-ei-mittää ei ole välttämättä mahdollisuuksia saada uusia asiakkaita electroni asiakkaan peruuttaessa tulopäivänä.

Mä en usko, että kovinkaan moni asiakas uskoo ihan tuosta noin vaan noita "viimeinen tilaisuus" yms. höpinöitä. Nyt tosin elokuussa Euroopassa matkatessa tuli huomattua, että oikeasti ne hostellit oli tosi täynnä, että kerrankin nämä väitteet jopa oli tosia. Ja en tiedä miten hotelleissa yleensä, mutta itse olen saanut huoneen halvemmalla varauskoneista kuin suoraan hotellista. Ilmeisesti kilpailu on kuitenkin sen verran kovaa, että nettiin on pakko laittaa näille varaussivustoille joskus hinnat, joilla pääsis edes vähän erottumaan.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #86 : 27.08.2015, 19:06:54 »
Mä en usko, että kovinkaan moni asiakas uskoo ihan tuosta noin vaan noita "viimeinen tilaisuus" yms. höpinöitä.

Nämä "tämä on suosittua aikaa ja varataan äkkiä loppuun" viestit lienevät ainakin osittain liioiteltuja, mutta kaksi kertaa olen ottanut viimeiseksi ilmoitetun huoneen ja yrittänyt varata toista samanlaista sekä booking.comin että suoraan hotellin kautta ja ei oota ovat tarjoilleet. Kyse tosin oli varsin pienistä hotelleista molemmissa tapauksissa.

Ja kyllä hotelleja myydään loppuun. Onneksi niitä saa myös varattua ilmaisella peruutusoikeudella, niin voi kyttäillä parempia tarjouksia myöhemmin. Tosin täytyy tunnustaa että aika usein niiden parempien tarjousten kyttäily jää aika vähälle jos suunnitelmat eivät oikeasti muutu. Peruutukset ovat kuitenkin toimineet minulla joka kerta tasan niin miten booking.com on ilmoittanutkin parahaimmillaan tunteja ennen (siinä tapauksessa 48h) deadlinea.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #87 : 27.08.2015, 21:34:53 »
Mä olen miettinyt tuota booking.comin palautteen antoa. Majoitun, yövyn ja arvostelen ja toki majapaikka näkee minun antaman arvostelun ja palautteen. Näkeekö seuraavan varauksen hotelli, että tulossa on yöpyjä, jolla on tapana jättää arvosteluja?

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #88 : 28.08.2015, 12:59:56 »
Mä olen miettinyt tuota booking.comin palautteen antoa. Majoitun, yövyn ja arvostelen ja toki majapaikka näkee minun antaman arvostelun ja palautteen. Näkeekö seuraavan varauksen hotelli, että tulossa on yöpyjä, jolla on tapana jättää arvosteluja?

Teknisesti tällainen olisi mahdollista toteuttaa, eikä käyttäjä sitä pystyisi suoraan tietämään. Mutta jos tuollaista ominaisuutta tarjottaisiin hotelleille, varmasti jonkun hotellin joku varausten kanssa tekemisissä oleva työntekijä nostaisi siitä metelin. Kaatuu siis siihen mihin monet muutkin salaliittoteoriat, eli juonen salassapidon mahdottomuuteen.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : 28.08.2015, 14:54:50 »
En ole aikoihin soitellut suoraan hotelleille tai edes vaivautunut katsomaan heidän omia sivujaan, kun hinnat ovat järjestään olleet yli varaussaittien. En oikein ymmärrä mikseivät laita samaa hintaa suoraan heiltä. Kerrankin olin Oslossa ja rautatieasemalla olin katselemassa netistä hintoja ja löytyi ihan korttelin-parin päästä. Ajattelin kävellä ja kysyä hintaa suoraan. Oli kymmeniä euroja enemmän, eikä flikka joustanut. No, läppäri esille siinä tiskillä ja varaus netin kautta. Viiden minuutin odottelun jälkeen saapui faksi ja provikat lähti Jenkkeihin. meni yli ymmärrykseni.

joohannes

• Vieras
« Vastaus #90 : 18.09.2015, 12:44:02 »
Booking.com on se hyvä kun on  ;D taipaleella tuli taas syksyllä todistetuksi andaluutsiassa  ::) ja antaapi asiakkaan sanoille painoarvoa esim. en itse ees kattele yöpymispaikkoja jossa asiakas arviot alle :o 7.0 ::) no onhan ollut noita pikku mestoja mitkä ei ole olleet todellakaan mitään 9 paikkoja ( muuten muistakaa aina kirjoittaa se arvio siitä kämpästä jeesaa pirusti muita reisaajia) niin ja jopa kehuja olen kuullut majotuspaikan tarjoajalta booking:ista ps. koskakohan mahtavat nostaa  sen majotuksen tarjoajan 15%provikan kovemmaksi

joohannes

• Vieras
« Vastaus #91 : 18.09.2015, 13:26:00 »
noissa varaus ehdoissa saa olla kyllä tarkana kun ne näkyvät katselu /selaus vaiheessa kohdassa Maksua  ei palauteta /ehdot siinä sinisessä ympyrässä missä ? kysymysmerkki  :- \ kun ne ehdot turhan sekavia peruutus tapauksissa(veloitetaan 50% ekasta yostä tai kaikista tai kaikista 100%hinnasta tai jos ilmoittaa 1 vuorokautta ennen tai heti tai 5 vuorokautta ennen ja niin edelleen  no helpointahan on vertailla niitä hintoja missä ilmainen peruutus no niissäkin erilaisija ehtoja eli HELVETIN SEKAVAA

Dione

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #92 : 23.09.2015, 00:52:31 »
Booking.com on suosikkini varaussivustoista. Loistava käytettävyys sekä netti- että mobiilisovelluksella, kattavat kuvaukset majoituspaikoista, oikeasti jopa edulliset hinnat (toisin kuin hotels.comilla) ja tosiaan, mitä enemmän varaa, sitä enemmän tarjoutuu genius- ym. etuja. Peruutukset ovat aina sujuneet moitteettomasti, uskaltaa todellakin varata ja perua. Mielestäni sivustolla ilmoitetaan varsin selkeästi ehdot ja viimeinen peruutuspäivä.

Huomioitavaa toki on, että booking.com ei ole vastuussa hotellikuvausten paikkansapitävyydestä, se vaan välittää tietoa. Paikkansapitävimmän kuvan saa aina lukemalla riittävän kattavasti arvioita, kannattaa usein vierailla vertailun vuoksi katsomassa arviot myös Tripadvisorista tms.  Sieltäpä hyvin nopeasti selviää, jos hotellissa ei olekaan luvattua ilmastointia tai muutoin ei kuvaus pidä paikkaansa, hotellissa on vaikka remppa menossa tai mitä ikinä. Vähän paikasta riippuen usein haen vain 7 tai jopa 8+  arvioilla, oikeastaan koskaan ei ole huonoa majoitusta sattunut noin kohdalle.  Hyvin harvoin saa hotellista soittamalla halvempaa huonetta. Ollaan tosin niinkin tehty, että kävellään suoraan hotelliin ja kysytään hintaa, jos se on kalliimpi kuin esim. booking.comissa, varaillaan siinä aulassa netin kautta huone  ;D

reissuesa

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissuesan matkablogi
« Vastaus #93 : 23.09.2015, 22:46:01 »
Loistava käytettävyys sekä netti- että mobiilisovelluksella

Käytettävyydessä olisi toivomisen varaa sekä työpöytä- että mobiilikäytössä.   Vaatimuksia ei pysty rastittamaan useampaa kerralla, vaan hakukone ärsyttävästi hakee jokaisen valinnan jälkeen.  Mobiilissa itselleni tärkeiden kriteerien valintamahdollisuus poistuu.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2015, 22:47:41 kirjoittanut reissuesa »

Kukkamursu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #94 : 23.10.2015, 00:09:27 »
Hei! Olen menossa ulkomaille helmikuussa. Opiskelijana mulla ei ole credit-korttia, vaan pelkkä Mastercard Debit. Varasin näiden kautta hotellin (1 yöksi) viime viikolla ja ainakaan vielä ei ole heittänyt herjaa, mutta pitääkö varmuuden vuoksi heittää vaikka äidin credit-kortin numero tuohon vai voiko tällä debitillä varata?  ??? Ettei tule ikäviä yllätyksiä sitten paikan päällä...

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #95 : 23.10.2015, 00:14:21 »
Hei! Olen menossa ulkomaille helmikuussa. Opiskelijana mulla ei ole credit-korttia, vaan pelkkä Mastercard Debit. Varasin näiden kautta hotellin (1 yöksi) viime viikolla ja ainakaan vielä ei ole heittänyt herjaa, mutta pitääkö varmuuden vuoksi heittää vaikka äidin credit-kortin numero tuohon vai voiko tällä debitillä varata?  ??? Ettei tule ikäviä yllätyksiä sitten paikan päällä...

Jos (ja kun) se varaus on mennyt debit-kortilla läpi, siitä ei tarvitse enää välittää eikä mitään kortteja vaihdella. Mutta jotkut hotellit haluavat nähdä oikean luottokortin sisäänkirjautumisen yhteydessä. Tosin yleensä siitä kyllä jonkinlaisella panttimaksulla selviää, joten jos ei tili ihan viimeisiä vetele, ei pitäisi olla ongelmia. Kannattaa lukea mitä varauksen tiedoissa lukee ja tuo vaihtelee aika lailla maittainkin. Yleensä halvemmat hotellit eivät paljoa luottokorteista välitä.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #96 : 25.10.2015, 11:04:08 »
Mun ymmärryksen ja kokemuksen mukaan korttia ei veloteta varausvaiheessa, se vaan ikään ku vahvistaa varauksen. Eli ite en oo koskaan varsinaisesti maksanu mitää varatulla kortilla, vaa maksu sitte paikan päällä. Valitsemalla tavalla.

Saitko varausvahvistuksen e-mailiin?

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #97 : 25.10.2015, 11:38:28 »
Oikeastaan se on melko sama minkä kortin sinne heittää. Itselläni on nyt seitsemässä varauksessa vahvistuksena MC kortti, joka on kuoletettu luottoyhtiön toimesta, koska heillä oli joku sivusto tietomurron kohteena. Varaukset on tehty toimivalla kortille, mutta kortti lakkasi toimimasta heti seuraavana päivänä. Yhdestäkään hotellista ei ole tullut mitään kyselyitä siitä, että kortti ei toimi :D Tietenkin sitten hotelliin kirjaantuessa pitää olla toimiva kortti lyödä tiskiin.

sunshineen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #98 : 27.10.2015, 05:06:11 »
Joskus sillä kyllä on väliä, minkä kortin sinne varaukseen laittaa ja toisinaan sitä korttia kyllä myös veloitetaan etukäteen, riippuen mitä on varannut.  Booking.com ei koskaan veloita asiakkaan korttia, mutta hotelli voi näin tehdä, jos varaus on non-refundable-varaus. Hotelli voi tehdä kortille myös katevarauksen, että saa varmasti omansa pois myös no-show-tilanteessa.

Itse alalla työskentelevänä veloitan lähes päivittäin Booking.comin kautta tulevia varauksia, jos kyseessä on tällainen non-refundable-varaus (eli varausta ei saa muuttaa tai perua ilman veloitusta) ja todella paljon tulee vastaan varauksia, ettei ole kortilla katetta tai varaukseen on laitettu pankkikortti/ visa electron. Tästä johtuen monet varaukset myös joudutaan perumaan, jos ei saada vuorokauden sisään uusia korttitietoja. Monet asiakkaat ottaa myös tuohtuneena yhteyttä, miksi heidän korttiaan on veloitettu ja ihmettelen suuresti, eikö ihmiset oikeasti lue mitä ovat varaamassa ja millä ehdoin. Booking.comissakin lukee mielestäni varsin selvästi, jos majoituspaikka voi veloittaa summan milloin tahansa ja jos kyseessä on sellainen varaus, ettei sitä voi muuttaa tai peruuttaa veloituksetta.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #99 : 27.10.2015, 09:13:08 »
Itse alalla työskentelevänä veloitan lähes päivittäin Booking.comin kautta tulevia varauksia, jos kyseessä on tällainen non-refundable-varaus (eli varausta ei saa muuttaa tai perua ilman veloitusta) ja todella paljon tulee vastaan varauksia, ettei ole kortilla katetta tai varaukseen on laitettu pankkikortti/ visa electron. Tästä johtuen monet varaukset myös joudutaan perumaan, jos ei saada vuorokauden sisään uusia korttitietoja. Monet asiakkaat ottaa myös tuohtuneena yhteyttä, miksi heidän korttiaan on veloitettu ja ihmettelen suuresti, eikö ihmiset oikeasti lue mitä ovat varaamassa ja millä ehdoin. Booking.comissakin lukee mielestäni varsin selvästi, jos majoituspaikka voi veloittaa summan milloin tahansa ja jos kyseessä on sellainen varaus, ettei sitä voi muuttaa tai peruuttaa veloituksetta.

Itse asiassa booking.com voisi olla selkeämpikin noiden asioiden kanssa. Kyllä se tieto noissa varauksissa näkyy, että korttia saatetaan veloittaa, mutta ei se nyt silmille pomppaa ja lisäksi se voi olla epätarkka tieto toiseen suuntaan. Eli kun booking.com välittää korttitiedot majoitukselle, se ei tietenkään voi tietää koska majoitus korttia veloittaa, jos koskaan. Tämän takia tuo on aina vähän epävarmaa, paitsi tietenkin sellaisilla paikoilla joissa on peruutusoikeus. Tosin jos peruutusoikeus päättyy aikaisemmin kuin tyypillinen 48h, saattaa kortilta veloitus tulla silloinkin kun peruutusoikeus päättyy. Kyllä minä noiden epävarmuuksien kanssa elää pystyn, mutta asiakkaan kannalta ärsyttävää silti. Lisäksi pitää asennoitua niin, että varaukseen käytetyn kortin korttitiedot on välitetty sille hotellille ja pitää vain luottaa niiden tietoturvaan ja varausta käsittelevän henkilökunnan rehellisyyteen. Onneksi korttihuijauksista saa käytännössä aina rahansa takaisin.