Vaihtoajoista taas

(Luettu 426815 kertaa)

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vaihtoajoista taas
« : 14.06.2007, 05:16:05 »
Varasin tuossa matkan Los Angelesista Helsinkiin. Normaalisti koitan ottaa väljät vaihdot lentoasemilla, mutta nyt oli pakko joustaa periaatteesta kun pidemmillä vaihdoilla olevat lennot olisivat olleet satoja dollareita kalliimmat.

Lennän Chicagon ja Arlandan kautta. Chicagossa on n. puolitoista tuntia lentojen välillä ja Arlandassa vain 45 minuuttia. Hieman pelottaa, koska ilmeisesti molemmilla lentokentillä pitäisi esimerkiksi selviytyä passintarkastuksen läpi. Chicagossa tämän lisäksi vielä vaihtaa terminaalia junalla. Onkohan kenelläkään kokemusta tiukista vaihdoista kummallakaan kentällä?

Koitan lohduttautua sillä, että ainakin yksi lentoyhtiö väitti sivuillaan, että minimivaihtoaika kotimaan lennolta ulkomaan lennolle O'Harella olisi 1:15 (mikä jättääkin minulle ihan huimasti ekstra-aikaa). Tämän lisäksi lennot on varattu ihan yhdellä rykäyksellä SAS:n omasta internetpalvelusta, joten oma on häpeänsä mikäli tarjosivat minulle sieltä liian kireitä vaihtoaikoja.

Tähän loppuun pitää liittää vielä sellainen kummastelu, että SAS:n "suomalaisilla" nettisivuilla myytiin vain jotain päälle 2000 euron yhdensuuntaisia lentoja välille LA-Helsinki, mutta heti kun vaihtoi USAn sivuille niin alkoi löytyä lentoja 500 eurollakin. Varaus ja maksu onnistui myös ihan supisuomalaisella luottokortilla. Ei voi ymmärtää. Ilmeisesti suomalaisille ei tarjota kuin business ja economy-plus hintaluokan lippuja jostain syystä.

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #1 : 14.06.2007, 08:32:36 »
1 h 30 on aika tiukka O'Haressa.
Jo terminaalista junailu 4:nteen tai 1:een kestaa yleensa.
Kv lennoilla lisaksi yleensa joudut odottamaaan tavarasi ja syottamaan ne uudestaan sisaan .. + passit tms jonot.
Mulla tais olla viimeks siella hieman vajaa 3 h ja meni juoksemiseks silloin, eli tuo kaikki ja juosten aer lingusin terminaalista aa:n terminaaliin.
Arlanda riippuu kanssa mika aika paivasta seka joudutko jonottamaan matkatavarasi viela kerran matkan keskella. Mutta 45 min kuulostaa aika tiukalta.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.06.2007, 09:33:59 »
Tuota vähän pelkäsin. Ihanko tosissaan joutuu ottamaan matkatavarat silloinkin kun lentää USAsta ulospäin? Sen tiesin, että sinne päin lentäessä maahantuloselvitys pitää tehdä heti ekalla kentällä jatkolennoista riippumatta. Tuo LA-Chicago lento on vielä SAS:n codesharelento UA:lla jos se nyt mihinkään vaikuttaisi...

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.06.2007, 13:55:04 »
Olen lentanyt O'Haren kautta Suomeen, eika mitaan ongelmia ajan kanssa. Useinhan ne vaihdot, kansainvalisetkin on jotain puoltoista tuntia. Kylla siina ehtii, jos lentosi on laskeutunut ajoissa.

Lainaus käyttäjältä: "fuego"
Kv lennoilla lisaksi yleensa joudut odottamaaan tavarasi ja syottamaan ne uudestaan sisaan .. + passit tms jonot. .

Hmm. Laukuthan menevat suoraan perille. Ei niista tarvitse Chicagossa huolehtia. Tuo tapa on tannepain tullessa ainoastaan. Olen lentanyt Suomeen monesti USAn mantereen sisalla vaihtaen, enka ole koskaan joutunut tekemaan noin. En kylla ainakaan muista....

Ellei nyt sitten jollain lentofirmalla ole omia saantoja.
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

SPH

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.06.2007, 22:28:54 »
Meillä vaihtoaika Atlantassa 1h 45min Köpis-Atlanta-Bogota lennoilla (Delta)...kiirusta tulee pitämään, mutta luottavaisina matkaan  8) .
quot;Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do."

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 14.06.2007, 22:56:01 »
Vähän ihmettelen näitä jatkuvia kyselyjä vaihtoajan riittävyydestä. Jos lennot ovat samalla lipulla, lentoyhtiön pitää tarvittaessa reitittää uudelleen. Uudelleenreitityksestä tulee tietysti lentoyhtiölle kustannuksia, joten ne eivät varmaankaan kovin mielellään myy lippuja, joilla jatkolennolta myöhästymisen riski on kovin suuri. Ainakin itse luottaisin lentoyhtiöiden riskiarviointeihin enemmän kuin pallontallaajien mutu-tietämykseen.

Ryanairit ja muut omatekoiset point-to-point -yhdistelmät ovat tietysti eri asia, mutta sellaisesta ei kai tässä(kään) ollut kyse?

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.06.2007, 05:53:42 »
Lainaus käyttäjältä: "jk"
Vähän ihmettelen näitä jatkuvia kyselyjä vaihtoajan riittävyydestä. Jos lennot ovat samalla lipulla, lentoyhtiön pitää tarvittaessa reitittää uudelleen. Uudelleenreitityksestä tulee tietysti lentoyhtiölle kustannuksia, joten ne eivät varmaankaan kovin mielellään myy lippuja, joilla jatkolennolta myöhästymisen riski on kovin suuri. Ainakin itse luottaisin lentoyhtiöiden riskiarviointeihin enemmän kuin pallontallaajien mutu-tietämykseen.

Ryanairit ja muut omatekoiset point-to-point -yhdistelmät ovat tietysti eri asia, mutta sellaisesta ei kai tässä(kään) ollut kyse?

Nojuu, olen kyllä periaatteellisella tasolla kanssasi samaa mieltä, siksi itseäni ainakin kovasti ihmetyttää, että lentoyhtiön omilta saa ostettua liput noinkin lyhkäsillä vaihtoajoilla. En ole maailman kokeinen lentomatkustaja, mutta olen käynyt rapakon takana pariin otteeseen ja tiedän millaisia ne passintarkastus ja turvatarkastusjonot saattavat olla. Kerrankin Frankfurtin kautta lentäessä sain kuulla kuinka lentoemäntä tuli neuvomaan vieressäni istuvalla miehelle nopeimman reitin seuraavan lennon lähtöportille ja vannotti häntä seuraavalla kerralla vaatimalla vaatimaan pidemmän vaihtoajan lennoillensa. Ihan oli samalla lipulla tälläkin herralla lennot, mutta näin vain kävi.

Gorilla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.06.2007, 07:27:49 »
Jos lento LA:sta on ajoissa, en huolisi lainkaan tuosta Chicagon vaihdosta. Tuskin niitä laukkuja tarvitsee itse käpistellä lainkaan, terminaalin vaihto kestää muutaman minuutin ja SAS:n pääty terminaalista on harvoin ruuhkainen turvatarkastusten ym. suhteen (taisin lentää O'Harelta viime vuonna 5-kertaa).

Myöskään Arlandassa en ole koskaan USA:sta tullessani joutunut siirtämään laukkuja omin kätösin tullin ohi.

Kokonaan eri asia on se, että ne USA:n sisäiset lennot ovat silloin tällöin aika paljonkin myöhässä. Mutta eihän siitäkään tarvitse stressata, kyllä SAS sinut perille tuo.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #8 : 09.07.2007, 11:14:15 »
Lainaus käyttäjältä: "jk"
Vähän ihmettelen näitä jatkuvia kyselyjä vaihtoajan riittävyydestä. Jos lennot ovat samalla lipulla, lentoyhtiön pitää tarvittaessa reitittää uudelleen.  

No ainakin minun pitää/haluan olla perillä paikassa x kello y ja mieluiten juuri silloin. Enkä sillä seuraavalla koneella, jonka saapumisajoista ole mitään tietoa.  :wink:

---

Eli kysytäänpä nyt kuitenkin... Miten on, mikä olisi realistinen vaihtoaika Atlantassa, jos on tulossa Euroopasta ja jatkamassa pois USA:sta saman tien? Eli vain koneenvaihto siellä. Viekö yhtä paljon aikaa, jos suunta on toisin päin eli paluu samaa reittiä?

Tullien ja muiden härpäkkeiden läpi on varmaankin kuljettava ja matkatavarat tsekattava uudestaan sisään ja jonoja ja muuta kivaa varmaan luvassa... Esim. Johannesburgissa selvisin pelotteluista huolimatta alle kahdessa tunnissa, mutta tuo Jenkkilän meininki karmii jo valmiiksi. Samoin lentokentän koko, meneekö kävelymaratoniksi. (Halvin reitti, mitäs itse tyrin ja jätin lippujen varaamisen liian myöhäiseksi.)

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 30.07.2007, 21:33:37 »
Jatketaan tähän samaan.

Minua vähän ihmetyttää/jännittää vaihtoaika 1h35min Frankfurtissa (ei Hahn). Kerran aikaisemmin vaihtanut Frankfurtissa ja mielestäni kyseinen kenttä ei todellakaan ole helpommasta päästä.

Lippu olisi varattuna LuftHansalla Frankfurtiin, vaihto ja Condorilla jatkolento rapakon toiselle puolelle.
Riittääkö aika ja mitenhän matkatavaroitten kanssa, ei kai niitä tarvi chekata uudelleen?

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #10 : 03.08.2007, 02:53:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"
Miten on, mikä olisi realistinen vaihtoaika Atlantassa, jos on tulossa Euroopasta ja jatkamassa pois USA:sta saman tien? Eli vain koneenvaihto siellä.

Vastaanpa itse omaan kysymykseeni. Aikaa taisi menna portilta portille noin 30 minuuttia. Tullimuodollisuudet sai hoidettua jo Dublinissa, kassin pystyi tsekkaamaan suoraan maaraanpaahan ja turvatarkastukset meni lapihuutojuttuna kiitos ripeiden ja ammattitaitoisten virkailijoiden. Muutenkin sain koko lentokentalta ja Deltalta erinomaista palvelua. Eli ihan turhaan taas tuli kauhisteltua etukateen maailman vilkkaimmalle (lahde aina ah yhta luotettava Wikipedia) lentokentalle rysayttamista. Tai no joo eipa nyt viela hehkuteta liikaa, vaan koputellaan puuta koputi kop. Kun takaisinkin pitaisi viela paasta.

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.08.2007, 15:15:16 »
Nyt kun alkuperäisen kysymyksen lennot on ohi niin ajattelin kertoa miten kävi. Chicagossa vaihtoon meni n. 45 minuuttia (sisältäen 20 minuuttia "taksia" laskeutumisen jälkeen). Myöskään Arlandassa ei tullut vaihtoajan kanssa ongelmaa vaan jäi jopa aikaa portilla maleskeluun. Laukku tosin ei ehtinyt ihan samaa vauhtia kyydissä vaan tuli muutaman tunnin viiveellä lentoyhtiön kotiinkuljettamana. Loppujen lopuksi tiukin tilanne tuli eteen LAX:ssa, jossa Unitedilla oli hiukan hakemista sen suhteen miten SAS:n myymillä e-lipuilla lähtöselvitys tehdään... Matkatavara oli siis selvitetty määränpäähän asti, missään nimessä en noilla vaihtoajoilla lähtisi mikäli matkatavarat olisi välipysähdyksillä pitänyt itse hoitaa seuraavalle lennolle.

kestosippi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 31.08.2007, 18:57:38 »
Minä myös olen hieman huolissani joulukuun Thaimaan paluulennostani. Paluulento Bangkokista Qatar Airways Dohaan ja sieltä Qatar Airways Muncheniin, jossa vain 55 minuuttia väliä, kun lähtee Finnair Helsinkiin.

Munchenissa pitää ehtiä kakkosterminaalista ykköseen tuona aikana.

Lippu on ostettu Moontravelsista, ja se on e-lippu.

Nakeli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 01.09.2007, 11:39:39 »
^ Me ei ehditty jatkolle Münchenistä, vaikka aikaa oli puolitoista tuntia. Bangkokin kentällä oli niin kovat ruuhkat, että jouduttiin odottamaan ensin koneeseen pääsyä ja sitten koneessa lähtölupaa. Finnair karautti tyynesti Münchenistä matkaan, vaikka meitä oli joku 30 henkilöä tulossa jatkoyhteydelle.

Paluumatka olikin sitten rattoisa, kun suhattiin ensin Münchenistä Kööpenhaminaan ja sieltä vihdoin Helsinkiin. Aikataulut oli niin tiukat, että juostiin terminaaleista toisiin, boarding oli joka kerta jo käynnissä. Arvata saattaa, että matkatavarat ei tulleet mukana...

Meidän lento oli Kilroyn kautta ja yhtiöinä Finnair ja LTU. LTU ja Lufthansa eivät tuntuneet olevan kovin suopeita toisilleen, ei meinaan millään meinattu päästä Lufthansan lennolle, vaikka LTU oli reitittänyt meidät uudelleen.

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 01.09.2007, 13:03:36 »
Lainaus käyttäjältä: "zeta"

Nojuu, olen kyllä periaatteellisella tasolla kanssasi samaa mieltä, siksi itseäni ainakin kovasti ihmetyttää, että lentoyhtiön omilta saa ostettua liput noinkin lyhkäsillä vaihtoajoilla. En ole maailman kokeinen lentomatkustaja, mutta olen käynyt rapakon takana pariin otteeseen ja tiedän millaisia ne passintarkastus ja turvatarkastusjonot saattavat olla. Kerrankin Frankfurtin kautta lentäessä sain kuulla kuinka lentoemäntä tuli neuvomaan vieressäni istuvalla miehelle nopeimman reitin seuraavan lennon lähtöportille ja vannotti häntä seuraavalla kerralla vaatimalla vaatimaan pidemmän vaihtoajan lennoillensa. Ihan oli samalla lipulla tälläkin herralla lennot, mutta näin vain kävi.

Toisaalta, jos lentoja jatkokohteeseen on harvakseltaan, voi voittaa hyvinkin paljon sillä yrityksellä vaihtaa 40 min konetta. Jos taas lentoja on kerran tunnissa, on kokolailla sama myöhästyykö lennoltaan vai ei, seuraava on kuitenkin juuri lähdössä ja yhtiö voi tarjota uudelleenreititystä tähän ts. yrittäminen ei maksa mitään.

Yleensähän aikataulu määräytyy kuitenkin sen pitkän sektorin mukaan, kun niitä harvakseltaan lennetään. Tietysti jos aloittaa jollakin kananlennolla Helsingistä Tukholmaan lentomatkansa, ja jatkaa sieltä harvakseltaan lennettävällä kaukolennolla, voi pelivara olla perusteltua samalla lipulla matkustavillekin.

Eri lipulla mennessähän taas saa aina hieman jännittää, itsekin pohdin reilun viiden tunnin vaihtoajan riittävyyttä JFK:lla kun lennot ovat eri lipulla. Vaihtoajaksihan tuo riittää toki muuten, mutta jos MD-11 päättää levitä joko lähtöaamuna tai edeltävinä päivinä tai Espanjalaiset pistävät taas rähinän päälle Pekingissä edellisenä iltana, ei sekään välttämättä ole tarpeeksi. Finski kun kierrättää kaukolentolaivastoaan siihen malliin, että yksi myöhästyminen poikii usein useita. Noh, onneksi matkavakuutus korvaa tuossa tilanteessa.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Avaruus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 04.09.2007, 19:05:01 »
Millaisella vaihtoajalla pärjää Lontoossa Heathrowlla kun pitää hakea ja tsekata matkatavarat uudelleen + jonottaa kaikki tarkastukset ym. ?

Onko kenelläkään muuten kokemusta siitä, että on missannut jatkolennon, koska ensimmäinen lento on myöhässä - siis matkustaessaan siten että on ostanut itse erilliset liput kummallekin lennolle (silloinhan lentoyhtiö ei taida uudelleen reitittää jne.. eli vastuu jää itselle, vai miten). Miten kustannusten laita; oletteko saaneet takaisin edes matkavakuutuksesta tms?

jake

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 06.09.2007, 13:54:03 »
Mitä mieltä olette riittääkö 60 min vaihtoaika Helsingin kentällä, jos paluu on Aasiasta ja jatko kotimaan lennolle? Lippu tulisi olemaan erillisenä, joten laukku pitäisi itse hoitaa jatkolennolle ja samoin tehtävä uusi lähtöselvitys. Onko viikonpäivällä tai kellonajalla merkitystä, kuinka nopeasti matkatavarat ilmaantuvat tulohallissa hihnalle? Näillä näkymin ajankohta olisi lauantai-iltapäivä. Myöhäisempää kotimaanlentoa ei ole kyseisenä päivänä tarjolla, joten kannattaakohan tätä riskiä ottaa.

Ajatusten Tonava

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 06.09.2007, 15:27:59 »
Iltapäivällähän laskeutuvat useimmat muutkin Aasian lennot, joten aika tiukalta tuo aikataulu vaikuttaa - varsinkin, kun joutuu vielä kävelemään kotimaan terminaaliin.

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 07.09.2007, 11:43:53 »
Lainaus käyttäjältä: "jake"
Mitä mieltä olette riittääkö 60 min vaihtoaika Helsingin kentällä, jos paluu on Aasiasta ja jatko kotimaan lennolle?

Pystytkö tekemään tuon kotimaan lennon lähtöselvityksen netissä? Tunti on kyllä tosi vähän mikäli et pysty, koska kotimaan lennoillakin lähtöselvitys menee kiinni n. puoli tuntia ennen koneen lähtöä. Jos tuo 60 minuuttia on laskettu ilmoitetusta tuloajasta seuraavan koneen ilmoitettuun lähtöaikaan niin kannattaa vähentää ajasta heti jo ainakin 10 minuuttia, joka menee kentällä rullailuun yms. laskeutumisen jälkeen.

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 07.09.2007, 17:34:06 »
60min on kyllä itse vaihtoon varmasti tarpeeksi Helsingissä, mutta uuden check-inniin (tai baggege droppiin) ei välttämättä, matkatavaroita kun joutuu kuitenkin odottolemaan hetken aikaa..
Tosin jos jatkolentokin on Finskillä voi kyllä tavarat oletettavasti lähettää perille asti jo lähtökentältä jolloin niiden koneesta toiseen vaihtaminen jää lentokenttähenkilökunnan murheeksi. Tällöin vaihtoaika kyllä riittää, mutta kovin suuria myöhästymisiä ei koneelle saa tulla.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani