Vaihtoajoista taas

 (Luettu 503436 kertaa)

wysig

  • Vieras
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #620 : 15.11.2010, 08:21:11 »
Koneesi laskeutuu 15:50. Tuskin olet ensimmäinen koneesta poistuja
ja olet odottamassa laukkuasi 15min myöhemmin  ja laukkujen tulokin kestää. Kello tässä vaiheessa 16:05 eli lähtöön 1:10. Mikä on Hahnin kentällä lähtöselvityksen deadline? Entä jos on jonoa?

isa03k

  • Reissaaja
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #621 : 15.11.2010, 14:02:07 »
Mulla on nyt back-up plan se, että jos myöhästyn lennolta, lennän seuraavana aamuna Gironaan ja siitä junalla Montpellieriin. Lento makso 7e ja jos huonosti käy ostan siihen sitten lisälaukun netistä joten suuri hävikki ei tule. Juna tosin on viidenkympin hujakoilla, mutta nyt kun on lennot laukkuineen kaikkineen hommattu Ryanairille ei jaksa alkaa säätää enää HKI-Pariisi junalla Montpellieriin mikä oli ensimmäinen vaihtoehto. Pikku koukkas Espanjan kautta ei haittaa mtn. ;) (Voi olla tosin vähän eri fiilikset kun on matkustanut 2 päivää siinä vaiheessa..) 

Talvella_Kaliforniaan

  • Reissaaja
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #622 : 16.11.2010, 14:14:15 »
Vajaan seitsemän tunnin odottelu tiedossa keskellä päivää Tanskan Kastrupissa, joten sen voisi kuluttaa mieluiten muualla kuin lentokentällä. Onko tietoa pääseekö Kastrupin transit-alueelta poistumaan välillä niin, että voisi käydä metrolla edestakaisin Kööpenhaminassa?

Aikaahan olisi reilusti, mutta miten kentällä kannattaa menetellä kaupungille lähtiessä ja tarvitsevatko matkustajat jonkin dokumentin päästäkseen takaisin turvatarkastuksen läpi ja lähtevän lennon portille? Perheen kanssa ollaan liikenteessä ja elektronisilla lipuilla (sama lippu koko matkalla).

HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 236
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #623 : 16.11.2010, 15:09:18 »
Tanska on EU:ssa ja meillä on ihan vapaa liikkumisoikeus. Ei paikallinen poliisi tai kukaan muukaan rajavartija tule sinua väkisin siellä lentokentällä pitämään. Eli senkun poistut kentältä. Saat todennäköisesti jo lähtökentältä boarding passin jatkolennollesi eli sitä näyttämällä pääset takaisin lähtöportille. Palaat vaan kentälle tuntia ennen koneen boardausta, jos sattuu olemaan ruuhka-aika, jolloin turvatarkastukseen voi olla jonoa.

Köpiksesta kylille pääset joko paikallisjunalla asemalla suoraan Tivolin eteen tai Metrolla Strögetin toiseen päähän. Matka-aika vartin. Mene ihmeessä. Tai sitten junalla Ruotsin Malmöön.

tuomas2

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 151
    • Profiili
    • http://www.saunalahti.fi/~nilajuha/index.html
    • Sähköposti
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #624 : 16.11.2010, 15:40:13 »
Jos teilla on jatkolento eika erilliset lennot, hyvin voi Kopiksessa lahtea kentalta kaupungille ja kulkuyhteydethan ovat todella hyvat ja muistaakseni lentokentan alla on juna-asema josta paasee kaupungille. Jos on erilliset lennot ni pitas silti onnistua, mutta kamat pitaa vaan johonki jattaa jemmaan kentalle kaupunkireissun ajaksi.

3-4 tuntia riittaa hyvin pieneen kaupunkikierrokseen. Jos olet joulukuussa menossa ja perheen kanssa niin ehdottomasti kannattaa kayda Tivolissa jossa ainaki 5 vuotta sitten oli todella paljon tonttuja sun muuta jouluaiheista juttua ja tuhansia jouluvaloja, joka on todella makee pimean aikaan. Strogetilta taitaa loytya luistelurata ja sitten voi kayda pienta merenneitoa kattomassa rannalla (vai onks se vielaki Shanghaissa maailman nayttelyssa?)
uomas2

Talvella_Kaliforniaan

  • Reissaaja
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #625 : 16.11.2010, 17:23:15 »
Kiitos kommenteista, ajankohta on helmikuun alku ja kaupunki on tuttu kun takavuosina asuin siellä, mutta tuosta transit-alueelta poistumisesta ei ole edeltävää kokemusta. Tuossa ajassa ehtii tosiaan hyvin käydä koko perheen kanssa syömässä ja vähän kiertelemässä tuttuja paikkoja.

Lennot ovat tosiaan samalla elektronisella lipulla, joten matkatavarat tulevat suoraan kotimaahan. Tattis teille.

tapanih

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #626 : 21.11.2010, 22:22:17 »
Pitäisi vaihtaa konetta ko,kentällä.Eli Helsingistä Zurichin kautta Mallorcalle.Osaisiko joku neuvoa ihan yksityiskohtaisesti,miten menetellä.On E-lippu eikä ole kuin käsimatkatavara.En ole koskaan vaihtanut konetta ja kielitaito on olematon.Aseman pohjapiirroskaan ei oikein avautunut minulle. Kiitos jo etukäteen !

Viesti siirretty ketjuun. Heloriina/mode

london86

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 616
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #627 : 22.11.2010, 00:00:30 »
kun saavut kentälle menet passintarkastuksen läpi ja sitten menet uudelleen turvatarkastukseen ja katsot kentällä olevista tauluista missä näkyy kaikki saapuvat ja lähtevät lennot että miltä portilta omasi lähtee ja sitten ei muutakun kyseistä porttia kohti tai jos aikaa on enemmän nii voit kierrellä kentällä ja käydä vaikka ostoksilla tai syömässä ...eli kylttejä seuraamalla onnistuu helposti. jos joudut vaihtamaan terminaalia niin katso ko. kentän netti sivuilta että miten terminaalin vaihto kyseisellä kentällä hoituu


Matt

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 027
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #628 : 22.11.2010, 00:18:12 »
Oman lentosi lentoaseman monitoreista tunnistat lennon numerosta.Tuo lennon numero sama on myös e-ticketissä.Esim AY1234 tai LH567 tms.Kirjaimet kertoo lentoyhtiön ja numerot aikataulunmukaisen lentovuoron.

kekkuli

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 721
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #629 : 22.11.2010, 08:42:40 »
Oleellista asemalla suunnistamisessa on tietää portin tunnus esim. A42 tai D69. Kirjain kertoo yleensä terminaalin siiven ja numero varsinaisen portin. Kentän opasteet viittaavat kauempana juuri kirjaimiin ja lähempänä myös numeroihin. Kuten sanottua, portin saa selville monitoreista/näyttötauluilta lennon numeron ja kohteen perusteella. Lennon numero voi vaihdella monitoreissa, jos sillä on useita numeroita esim. codeshare-tapauksissa. Portti voi muuttua esim. jos se on kerrottu jo Suomessa. Terminaalin vaihtoa ei taida tarvita Zürichissä.
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

scipio

  • Reissaaja
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #630 : 26.11.2010, 13:00:49 »
Joulukuussa Continentalilla matkalla Helsingistä Costa Ricaan Heathrown ja Newarkin kautta.

Heathrow:ssa vaihtoaikaa 2h15min, terminaalinvaihto ja lento Helsingistä BA:lla joka eri allianssissa. 

Newarkissa vaihtoaikaa 2h30min, jatko myöskin Continentalilla.

Varsinkin Heathrow on tiukka, mutta eikö 2h15min pitäisi riittää?  Tämänhetkinen korotettu terroriuhka kylläkin huolestuttaa.  Onko jollain kokemuksia hidastaako se paljonkin turvatarkastuksia jenkkilän lennoilla?

Entä miten käy jos EN ehdi tuolle jatkolennolle kun lippu ostettu Travelpartnerilta?  Nopean googlauksen perustella Travelpartner ei näissä ongelmatilanteissa ole ehkä se kaikkein joustavin vaihtoehto...

Testailija

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 803
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #631 : 26.11.2010, 14:33:42 »
Heathrow:ssa vaihtoaikaa 2h15min, terminaalinvaihto ja lento Helsingistä BA:lla joka eri allianssissa. 

Onko ne lennot kuitenkin samalla lipulla vai erikseen ostettuina?
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

london86

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 616
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #632 : 26.11.2010, 14:47:43 »
tuo 2 h 15 min riittää kyllä heathrowlla ...

bicho

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #633 : 27.11.2010, 14:00:30 »
Saavun Tukholmasta Chicago O'haren kentälle klo 12:20, Chicagossa on vaihto Phoenixiin menevään koneeseen joka lähtee klo 14:00. Välissä siis 1h 40 min. Chicagoon lennän SAS:n mukana, Phoenixiin US Airwaysillä. Molemmat kuuluu Star Allianceen, samalla lipulla joka on buukattu Supersaverin kautta. Onnistuukohan vaihto vai meneekö liian tiukoille?

wysig

  • Vieras
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #634 : 27.11.2010, 15:11:56 »
Koska sinulla on yhdellä lipulla, niin lentoyhtiö huolehtii sinut perille asti.
Immigration voi olla nopea tai sitten katastrofaalisen hidas, mikä johtaa
jatkolennon menettämiseen. Immigrationin nopeuteen vaikuttavat:
- missä istuit koneessa, eli oletko viimeinen, joka tulee ulos koneesta immigration jonoon.
- mitä muita koneita sattuu samaan aikaan saapumaan
- tuurista, mihinkä immigration jonoon sinut ohjataan.
Tuossa sinun ajassa ei liikaa löysää ole.

bicho

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #635 : 27.11.2010, 16:36:05 »
Kiitti! Tarkoittaako tämä siis sitä, että vaikka myöhästyisin jatkolennolta, niin mulle ollaan velvollisia korvaamaan se tai bookkaamaan seuraava lento tms.? Olen ihan noviisi tän asian kanssa, vaikka oonkin kyllä käynyt Jenkeissä aiemminkin...

Talvella_Kaliforniaan

  • Reissaaja
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #636 : 02.12.2010, 13:04:00 »
Itsellä likimain sama tilanne kuin edellisellä kyselijällä, vaihto keskiviikkoiltana Chicagossa. Saavun terminaaliin 5 aikataulun mukaan klo 18.10 ja jatkolento San Diegoon lähtee terminaalista 1 klo 20.05. Koko matka Suomesta San Diegoon on samalla lipulla.

1 h 55 min siis vaihtoaikaa, maahantulotarkistuksen lisäksi terminaalin vaihto. Pääseekö koneesta poistumaan ensimmäisten joukossa, jos vetoaa jatkoyhteyteen ehtimiseen? Lasten kanssa matkustetaan, jos sillä on merkitystä.

US Airwaysilla ei näytä olevan tuota iltakahdeksan lähtöä myöhempiä lentoja San Diegoon. Jos jatkolennolle ei ehdi, niin järjestääkö lentoyhtiö yöpymisen lentokenttähotellissa vai pitääkö aamun ensimmäistä lentoa odotella kentällä?

fuego

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 674
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #637 : 02.12.2010, 20:47:20 »
bicho, jos kay niin etta ei ole mahdollista ehtia tuohon jatkolentoosi, niin lentoyhtion transit-tiskille vain heti kun olet perilla. Ne buukkaa sut seuraavaan lentoon sinne, ja varmasti on muita lentoja samaan paikkaan samana paivana joten viimeistaan illalla olet perilla.
Sulla on lyhyt aika vaihtaa mutta olet aika ajoissa Chicagossa eli ei pitaisi olla viela kaikkien Euroopan lentojen ruuhkaa siella silloin.

Myos Talvella_Kaliforniaa, Chicagossa on siis edessa seuraavasti koneesta poistumisen jalkeen:

- Immigration. Riippuu mihin aikaan paivasta on liikkeella yms mutta esim iltapv/illan suuntaan suurin osa lennoista saapuu Euroopasta jolloin jonot on pidempia. Vaikea antaa keskiarvoa, mutta 45 min on keskiverto-realistinen jonotusaika. Ruuhka-aikaan voi kestaa kauemmin. Viisumin kanssa kestaa yleensa kauemmin. Jos immigration officers paattaa etta olet spesiaali, voi myos takahuoneessa ja lisakyselyissa kestaa (puolesta tunnista eteenpain)
- Haet ruuma-tavarasi liukuhihnnalta ja laitat toiselle liukuhihnalle. Yleensa tavarat on hihnalla kun paasee immigrationin lapi; keskimaarin ne on 30-40 min siita kun kone on laskeutunut siina hihnalla
- Transit-haslinki tiskilla jos myohastyy jatkolennoilta
- Vaihdat terminaalia junalla (onhan niita usein mutta voi laskea 10-15 min)
- Uudestaan passi-, tiketti- ja shampookontrollit
- ja boarding on yleensa 30-45 min ennen seuraavan lennon sulkeutumista.

Koneesta ensimmaisena poistuminen on neuvotteluasia eli poistumisaikaan kyselemalla voi paasta jos on tuuria. Jos on turistiluokassa liput, et voi saada poistumisrivipaikkoja (joilta yleensa paasee nopeammin pois) koska niita ei sallita lapsille. Voi myos olla muita joilla on kiireellinen vaihto eli luultavasti et ole ainoiden joukossa joiden on paastava jatkoon nopeasti.

Lentoyhtiolla on sopimus kuljettaa sinut perille asti. Mutta tuohon ei aina (ja yleensa ei enaa) kuulu yopyminen lentojen valissa jos lennoista jokin on myohassa.

Tuon otan huomioon lentoja suunniteltaessani:
- ei viimeista mannertenvalista lentoa minaan paivana (jos on tekninen ongelma tai ens. kone myohastyy siita et paase eteenpain kuin seuraavana paivana - eika ole mahdollista tehda lentojen uudelleen jarjestylja jos muualtakin maasta/maanosasta samaan paikkaan lahtevat lennot on jo ilmassa)
- myos mielellaan niin etta ei viimeista jatkolentoa (sama syy, vaikkakin jatkolentoja on yleensa enemman tarjolla kuin mannertenvalisia)
- riittavasti aikaa vaihtoihin (US citizens and residents jono on nopeampi, mutta sitakin kayttaen lasken mieluiten ainakin 2,5-3 h vaihtoaikaa ORD, DFW, JFK ja muilla isoilla kentilla)
(ja kirjoja mukaan luettavaksi, 2 iPodia ja 2 kuulokkeet ja korvatulpat meluisten matkustajien varalle, seka sarkylaakkeita ja purkkaa mukaan, 1 ibuprofeeni lennon alussa jos yhtaan ongelmia korvien tai flunssan kanssa)

Olisiko ehka 50 % mahdollisuus ehtia seuraavaan tuolla. Tavarat yms kaikki pitaa olla valmiina niin etta paasee olemaan kohteliaasti ensimmaisia koneesta poistujia.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #638 : 02.12.2010, 21:05:45 »
Koneesta ensimmaisena poistuminen on neuvotteluasia eli poistumisaikaan kyselemalla voi paasta jos on tuuria. Jos on turistiluokassa liput, et voi saada poistumisrivipaikkoja (joilta yleensa paasee nopeammin pois) koska niita ei sallita lapsille.
Ei karjan ensimmäiselle riville osu läheskään aina hätäuloskäyntiä, väittäisin jopa että useimmiten näin ei ole (ja silloinkin kun osuu, lapsirajoitus koske laajarungoissa keskirivejä). Jos lapsi on alle 2v niin väittäisin että se päinvastoin lisää huomattavasti todennäköisyyttä päätyä karjan ensimmäiselle riville.

Jokatapauksessa ero poistumisajassa ensimmäisen ja toisen rivin välillä ei ole kovin merkittävä, oleellista on että on noin suurinpiirtein etupäässä, kamat ovat valmiiksi kasassa ja hoitaa vessakäynnit yms. ennen laskeutumista tai immigrationin jälkeen, ei ennen sitä.

Lainaus
Lentoyhtiolla on sopimus kuljettaa sinut perille asti. Mutta tuohon ei aina (ja yleensa ei enaa) kuulu yopyminen lentojen valissa jos lennoista jokin on myohassa.
Yleensä jenkkiyhtiötkin ovat kitisemättä laittaneet lentokenttähotelliin/-motelliin, ainakin jos myöhästymisen syy ei ole force-majeure. Euroopassa homma toimii pääsäntöisesti force-majeure tapauksissakin, ainakin tunnetummilla verkostoyhtiöillä.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2010, 21:08:27 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Talvella_Kaliforniaan

  • Reissaaja
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #639 : 03.12.2010, 01:11:24 »
Kiitos vinkeistä, täytyy vain pyytää paikkoja eteen ja olla ajoissa valmiina Chicagon päässä niin loppu onkin kiinni muista kuin itsestä. Mukana on tosiaan kaksi lasta joista toinen on alle kaksivuotias sylipaikalla, että josko sitä sitten pääsisi joka tapauksessa etuosaan. Sassilla mennään Atlantin yli ja Unitedilla Chicagosta eteenpäin.

Lähtöajaksi Suomesta valikoitu iltapäivä sillä perusteella, että edellisen yön saisi nukkua kunnolla eikä tarvitsisi aloittaa lyhimmilläänkin vuorokauden matkantekoa väsyneenä. Ensimmäinen vaihto on menomatkalla Kastrupissa samoin alle kaksi tuntia, mutta siellä nyt ei luulisi tulevan kiire jos ei tule isompia viivästyksiä ensimmäisellä lennolla.