Viidessä päivässä koluttavaa tuntuu olevan aika paljon. Itse ainakin pidän raastavimpana reissaamisessa sitä siirtymistä paikasta toiseen laukkujen ja rinkkojen kera, sitten etsit majoitusta, paikannat automaattia, kummastelet reittejä, ostelet lippuja... Yms yms. On rentouttavaa, kun saa olla jossain paikassa edes yhden yön, saa rauhassa tutustua paikkaan ilman kapsäkkejä ja huolta.. noh, ei huomisesta, mutta ainakin illasta, kun tietää, että majapaikka on lähellä
Splitistä lähtee Hvarin saarelle lauttoja joka päivä useampiakin, eli sinne voi mennä pariksikin päiväksi ja tulla takaisin Splitiin. Itse tein syssymmällä reissun Split-Hvar-Dubrovnik, ja vaikka saaristo olikin henkeäsalpaavan kaunis, niin kyllä se Dubrovnik oli kokemus! Hvarilla viihdyin kolme päivää, sekin meni vähän löhöilyksi, Dubrovnikissä oli paljon enemmän koettavaa ja nähtävää. Split-Dubrovnik - välillä menee myös busseja joka päivä, kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa. Saarihyppelyä "hypetetään" kamalasti, ja joo, olihan se unohtumaton ja ihana kokemus, mutta kyllä Dubrovnik syöpyi mieleen vielä enemmän, ja bussireitit ovat miltei yhtä kauniita kuin lautalla istuskelu.
Vink vink... Kahvilasysteemit lautoilla osuivat ainakin minun kohdallani ala-arvoisiksi, varatkaa evästä ja aurinkorasvaa!
Dubrovnikistä voisin muuten mainita, että ainakin viime syyskuussa kotimajoitushinnat olivat yksin matkaavalle reippaasti hintavampia, kuin hostellit. Kyseessähän ei enää ole paras sesonki, joten hinnat olivat muutenkin vähän tipahtaneet kesästä. Kokeilin kotimajoitusta mielelläni, sillä reissubudjetti antoi periksi ja onhan se kokemus. Mutta jos on rahat tiukassa, kannattaa todella funtsia sitä hostellia. Itse vielä sain reippaasti tingittyä hintaa, kun olin ainut reissari ja vastassa oli 20 majoituksen tarjoajaa... Kaksin matkatenkin saattaa hinta olla korkeampi kotimajoituksessa, kolmisin alkaa olla jo kova kilpailu...