Pallontallaajat.net

Kirjaudu sisään
Rekisteröidy

Kroatia

(Luettu 87840 kertaa)

Ruusa

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Kroatia
« Vastaus #340 : 28.07.2011, 11:41:17 »
Kroatia ei ole mikään budjettikohde parhaimmasta päästä ainakaan sesonkiaikana. Asuminen ja ruoka on melko kallista. Ehkä halvimmalla pääsee vuokraamalla asunnon kauempaa rannasta/kaupunkien keskustoista ja laittamalla itse safkaa? Hotellia ei mun näkemyksen mukaan kannata edes vilkuilla. Jos viikon budjetti on 500 euroa lentoineen, menee lentoihin ~250 e ja päiväbudjetiksi jää noin 35 euroa. Sanoisin, että se on mahdollinen budjetti, mutta ei salli juuri ravintoloissa hengailua eikä yli parin kympin yöpaikkoja (lue: vuokraa yksityiseltä apartman tai huone).

TaikaRanta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #341 : 28.07.2011, 12:08:54 »
Oma kahden viikon "saarihyppelyni" Kroatiassa tuli maksamaan 550€ sisältäen lennot, majoitukset ja siirtymiset. Pitäisin sitä melko edullisena reissaamisena. Toki hintaa alensi ajankohta (touko-kesäkuu), tarjouslennot (Blue1) ja majoituksen jakaminen toisen henkilön kanssa. Muihin kuluihin meni 200-300€ per hlö.

Ruusa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #342 : 28.07.2011, 12:14:19 »
Taikaranta, kiitos vertailukohdasta! Tulin itse ihan jokunen päivä sitten reissusta, joten oon ihan varma, että venyneeseen budjettiin vaikutti sesonkiaika. En oo vielä edes uskaltanut laskea, paljonko parissa viikossa meni - toki tilanteeseen toi oman kuormansa pikkuveljen pikkuruisen matkabudjetin paikkailu siellä ja täällä :) Kokemuksia ja yhteistä aikaa ei voi rahalla mitata, joten en valita :)

TaikaRanta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #343 : 28.07.2011, 12:27:19 »
Taikaranta, kiitos vertailukohdasta! Tulin itse ihan jokunen päivä sitten reissusta, joten oon ihan varma, että venyneeseen budjettiin vaikutti sesonkiaika. En oo vielä edes uskaltanut laskea, paljonko parissa viikossa meni - toki tilanteeseen toi oman kuormansa pikkuveljen pikkuruisen matkabudjetin paikkailu siellä ja täällä :) Kokemuksia ja yhteistä aikaa ei voi rahalla mitata, joten en valita :)

Korjaus tuohon toteutuneeseen budjettiini: käyttörahaa meni noin 400€/hlö (siis kahdessa viikossa). Varsinaiset matkakulut muodostuivat seuraavasti (per hlö): lennot 270€, majoitukset 220€, lautat ja bussit 60€.

Trampas

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #344 : 31.07.2011, 20:19:36 »
Kiitos Ruusa infosta  8)
Tämä helpotti tilannetta sen verran etten enään vaivaa päätäni noilla yöpaikoilla, pitää vaan tulo yölle varata nukkumapaikka.

Mostari-Split bussi menoja ja tuloja olen kytänny urakalla, mutta ei sen kummempaa ole ilmenny, mutta aina joku auto jonnekkin lähtee. Sen verran selvinny et joku 4-5 bussia per/päivä kulkoo mostar-split välillä, samoin Dubrovnik-Mostar.
Reippaasti on kyllä Kroatiaa kehuttu, kyllä alkaa matkakuume olemaan melkonen. Paikkoja ja kiertämistä näyttäis riittävän sääli että aika on rajallinen. Pääsis jo tonne ihmettelee ja ehkä levytää johonki saareen.

AnniinaH

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #345 : 29.08.2011, 21:17:36 »
Itse tuli vietettyä heinäkuun lopussa neljä päivää Zagrebissa, ja kyllä se yllätti minut positiivisesti! Toisaalta asiaan saattoi vaikuttaa se, että kaksi aiemmilla reissuillani tapaamaa ystävää Zagrebista olivat näyttämässä paikkoja, joten pääsin vähän enemmän sisälle kuin normaalina turistina. Kapeat kahvilakadut ja pienet pubit toivat jokaiseen iltaan säpinää, ja parhaimpana iltana kaupungissa oli yli viisi ilmaista ulkoilmakonserttia. Turisteja oli vähemmän kuin oletin, kai ne suuntaavat kesällä rannikolle? Toisaalta, en tunnista slaavikieliä toisistaan kovin helposti. Kaupungin lisäksi vierailin lähellä olevalla järvellä sekä Medvednica- vuorella. Kuukauden Slovenian matkaani visiitti Kroatiaan oli aika tervetullut, vaikka maat ovat niin lähekkäin, oli mielestäni meininki erilaista (ja kroatialaisen sanoin Slovenia on Kroatiaa 20 vuotta edellä!). Hintataso oli minulle ainakin varsin alhainen, hyvin viihtyisässä hostelissa yövyin reilu 10€/yö, kaupungin parhaasta pizzeriasta pizzan saa neljällä eurolla ja pubissa kalja maksaa alle kaksi euroa. Neljä päivää/100€ ei minusta ole mikään paha, siihen kun kuuluu myös neljän päivän ratikkaliput eikä ruoan ja juoman kanssa kursailtu.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 21:20:45 kirjoittanut AnniinaH »

nonkku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #346 : 12.11.2011, 23:41:57 »
Heippa! Suunnittelen matkaa Kroatiaan ja ajattelin lentää touko-kesäkuun vaihteessa Splitiin. Tarkoituksena olisi ostaa meno-paluu Splitiin, mutta olisi kuitenkin hienoa nähdä hieman noita saariakin! 5 yön reissu olisi tarkoitus toteuttaa.. Onko mitään järkeä tehdä niin, että yöpyisi ensin pari yötä Splitissä, sitten yhden yön Bracissa, sieltä lähtiessä tekisi päivävierailun Hvarin saarelle ja takaisin Splitiin pariksi päiväksi ennen kotiin lähtöä? Ideoita miten kannattaisi toimia? Onko saarilla nähtävää tai tekemistä enemmän, joten pitäisikö yöpyä Hvarilla? Kiitos jo valmiiksi vastauksista! :)

Heri

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #347 : 13.11.2011, 04:38:41 »
Viidessä päivässä koluttavaa tuntuu olevan aika paljon. Itse ainakin pidän raastavimpana reissaamisessa sitä siirtymistä paikasta toiseen laukkujen ja rinkkojen kera, sitten etsit majoitusta, paikannat automaattia, kummastelet reittejä, ostelet lippuja... Yms yms. On rentouttavaa, kun saa olla jossain paikassa edes yhden yön, saa rauhassa tutustua paikkaan ilman kapsäkkejä ja huolta.. noh, ei huomisesta, mutta ainakin illasta, kun tietää, että majapaikka on lähellä :D

Splitistä lähtee Hvarin saarelle lauttoja joka päivä useampiakin, eli sinne voi mennä pariksikin päiväksi ja tulla takaisin Splitiin. Itse tein syssymmällä reissun Split-Hvar-Dubrovnik, ja vaikka saaristo olikin henkeäsalpaavan kaunis, niin kyllä se Dubrovnik oli kokemus! Hvarilla viihdyin kolme päivää, sekin meni vähän löhöilyksi, Dubrovnikissä oli paljon enemmän koettavaa ja nähtävää. Split-Dubrovnik - välillä menee myös busseja joka päivä, kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa. Saarihyppelyä "hypetetään" kamalasti, ja joo, olihan se unohtumaton ja ihana kokemus, mutta kyllä Dubrovnik syöpyi mieleen vielä enemmän, ja bussireitit ovat miltei yhtä kauniita kuin lautalla istuskelu.

Vink vink... Kahvilasysteemit lautoilla osuivat ainakin minun kohdallani ala-arvoisiksi, varatkaa evästä ja aurinkorasvaa!

Dubrovnikistä voisin muuten mainita, että ainakin viime syyskuussa kotimajoitushinnat olivat yksin matkaavalle reippaasti hintavampia, kuin hostellit. Kyseessähän ei enää ole paras sesonki, joten hinnat olivat muutenkin vähän tipahtaneet kesästä. Kokeilin kotimajoitusta mielelläni, sillä reissubudjetti antoi periksi ja onhan se kokemus. Mutta jos on rahat tiukassa, kannattaa todella funtsia sitä hostellia. Itse vielä sain reippaasti tingittyä hintaa, kun olin ainut reissari ja vastassa oli 20 majoituksen tarjoajaa... Kaksin matkatenkin saattaa hinta olla korkeampi kotimajoituksessa, kolmisin alkaa olla jo kova kilpailu...

TaikaRanta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #348 : 13.11.2011, 11:03:25 »
Heippa! Suunnittelen matkaa Kroatiaan ja ajattelin lentää touko-kesäkuun vaihteessa Splitiin. Tarkoituksena olisi ostaa meno-paluu Splitiin, mutta olisi kuitenkin hienoa nähdä hieman noita saariakin! 5 yön reissu olisi tarkoitus toteuttaa.. Onko mitään järkeä tehdä niin, että yöpyisi ensin pari yötä Splitissä, sitten yhden yön Bracissa, sieltä lähtiessä tekisi päivävierailun Hvarin saarelle ja takaisin Splitiin pariksi päiväksi ennen kotiin lähtöä? Ideoita miten kannattaisi toimia? Onko saarilla nähtävää tai tekemistä enemmän, joten pitäisikö yöpyä Hvarilla? Kiitos jo valmiiksi vastauksista! :)
Itse viihdyn ehdottomasti paremmin Kroatian saarilla kuin kaupungeissa. Toki esim. Dubrovnik ja Split ovat kokemisen arvoista ja niissä riittää nähtävää muutamaksi päiväksi. Jos menet Splitiin Blue1:n aamulennolla, sinuna jatkaisin jo samana päivänä saarille, olisin 1-2 yötä molemmissa ja viimeisen 1-2 yötä Splitissä. Toukokuussa on tarjolla runsaasti edullista majoitusta, saarilla maksoimme viime keväänä 100kn/hlö/yö. Tuolla hinnalla saimme todella mukavia ja tilavia huoneistoja!
http://my.opera.com/Taikaranta/blog/show.dml/30340772
Katso myös kuvat (photos).

nonkku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #349 : 13.11.2011, 19:54:27 »
Niin kuin kaikki muukin tämäkin on tietysti makukysymys, kuten huomasin Herin ja TaikaRannan kommenteista.. Riippuu ihan matkailijasta mitkä asiat kiinnostavat ja mitkä ne tärkeimmät seikat ovat... Itse ajattelin ensinnäkin säästää lentämällä Splitiin ja olen saanut käsityksen, että split - dubrovnik väliset matkat bussilla kestävät melko kauan... Kun sitä aikaa ei ole enempää, niin en päivääkään viitsisi "tuhlata" bussissa istumiseen!? Saaret minua kiinnostavat, mutta mietin juuri sitä, että onko niissä niin paljon sitä pällisteltävää ja muuta, että niissä kannattaisi ihan yöpyä, vai olisiko ihan vain päivävierailut sopivampia ja riittäviä? Jotain muutakin kuitenkin matkaltani odotan kuin pelkkää rannalla löhöilyä :)

Ruusa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #350 : 13.11.2011, 20:13:32 »
Lainaus
split - dubrovnik väliset matkat bussilla kestävät melko kauan...

Sanoisin, että n. 4 h niissä huikeissa maisemissa ja hauska piipahdus Bosniassa ja Herzegovinassa ei ole ajantuhlausta, mutta jos olet reissussa vain viisi yötä, ei kannata varmaan reissata Dubroon asti.

Lainaus
Saaret minua kiinnostavat, mutta mietin juuri sitä, että onko niissä niin paljon sitä pällisteltävää ja muuta, että niissä kannattaisi ihan yöpyä, vai olisiko ihan vain päivävierailut sopivampia ja riittäviä?
Kannattaa ottaa huomioon, etteivät päivävierailut kaikkialle välttämättä ole edes mahdollisia, sillä edullisia lauttoja ei mene kaikille saarille ja kaikkiin satamiin ihan sukkana tai saartenväliset  yhteyslautat saattavat mennä herkullisiin aikoihin, kuten puoli kuudelta aamulla. Nähtävää on mun mielestä melko paljon kaikilla saarilla ja jopa pienemmissä paikoissa kyllä saa aikaa kulumaan muutenkin kuin aurinkoa palvoen tai meressä lilluskellen. Edellisellä reissulla käytin aikaa aktiivisuuspärinöimällä, esim. harjoittamalla maastopyöräilyä teemalla 5 km ylös tuhannen hiessä ja paluumatka palkitsee :) Pointtini lyhykäisyydessään: päiväreissu turhauttaa, vietä yö tai pari per saari. Split on helvetintemppeli, siellä en itsekään viihdy.

nonkku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #351 : 16.11.2011, 21:20:54 »
Ihanaa kun tulee näin paljon rakentavaa kommenttia ja erilaisia mielipiteitä.. Menin jo varaamaan Splitistä hotellin 5 yöksi, ei tuo laukkujen raahaaminen juuri houkuttele, mutta toisaalta voin sen vielä perua jos mieleni muuttuu.. Noilla saarilla haluaisin kuitenkin vierailla, ja mono teistä oli sitä mieltä, että yöpyminen olisi kannattavaa! Mutta 5 päivässä ei montaa yötä kerkiä yhdessä paikkassa viettämään :/

Keijokuu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #352 : 16.11.2011, 23:14:34 »

Suosittelisin Mostaria, Splitistä menee muutama bussi muistaakseni päivässä. Riippuu mistä tykkää, mutta itse tykkäsin Mostarista enemmän kuin esim. Dubrovnikista. Toki viisi päivää on niin lyhyt aika, että siinä ei kannnata hirveän moneen paikkaan yrittää hosua. Splitissä vierähtää helposti pari päivää ja saarilla varmasti loppuaika.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #353 : 17.11.2011, 10:14:33 »
Onko täällä kokemusta talon vuokraamisesta? Olemme suunnitelleen loma-asunnon vuokraamista viikoksi Kroatiasta. Tarkempaa paikkaa ei ole vielä määritelty, mutta tahtoisimme talon rannalta. Osa porukasta tahtoisi oman rannan, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että omat rannat ovat tuolla päin harvinaisempia. Hakusessa olisi joku pienempi kaupunki tai kylä, josta löytyisi jonkinlaisia palveluja, jos tahtoo ulos syömään tai juomaan mutta diskoja tai muutakaan yöelämää ei tarvitse olla. Mielellään myös tahdottaisiin löytää sellainen paikka, joka ei olisi ihan pullollaan turisteja. Mikä voisi olla kiva kohde, joka sopisi meidän kriteereihin?

illusia

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/illusia.finland/albums/
« Vastaus #354 : 17.11.2011, 13:08:29 »
Olen käyttänyt vuokrahuoneita/huoneistoja, joita paikalliset "mummot" tarjoavat. Tässä kotimainen vaihtoehto, jota en ole itse kokeillut.
http://www.bikerpoint.net/bussillaperille/index.php?p=vuokra
ttp://my.opera.com/illusia.finland/albums/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #355 : 17.11.2011, 13:59:06 »
Jos oltais kaksistaan menossa, niin varmaan vuokrattais paikan päältä muttamukana olevat vanhukset tahtovat varman osoitteen jonne suunnistaa lentokentältä.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #356 : 18.11.2011, 12:39:17 »
Trogirista monet tykkää. Se on pikkukaupunki lähellä Splitiä.

Mun mielestä Zadar olisi hyvä tukikohta, sieltä voi tehdä hyviä retkiä ja kaupunki on viehättävyydestään huolimatta ihan oikeiden ihmisten kaupunki. Olen kehunut sitä varmaan miljuunasti.

Unelmaisinta olisi varmasti olla Hvarilla tai Korculalla (tosi pieni saari). Hvarin pääkaupunki on viehättävä mutta todella turistinen. Sieltä voi tehdä veneretkiä pikkusaarille tai vaikka juuri Korculalle (jos laivayhteydet sattuu hyvin).
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

nonkku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #357 : 19.11.2011, 00:11:30 »
Tulin nyt siihen tulokseen, että yövytään pari päivää bracilla, pari yötä hvarilla ja loput kolme sit splitissä, niin tulee käyä muutamassa paikassa mut ei kuitenkaan mitään pitkiä välimatkoja ja tuo pari yötä on varmaan parempi ku yksi et kerkee hiukan jotai katteleen, ku se et kantais laukkui joka päivä johonkin! Mulla itsellä ei tosiaan niin väliä, mut matkakamut ei välttämättä innostu kaikkien paikkojen koluamisesta viikossa :D

nonkku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #358 : 21.11.2011, 19:34:45 »
Tulin nyt siihen tulokseen, että yövytään pari päivää bracilla, pari yötä hvarilla ja loput kolme sit splitissä, niin tulee käyä muutamassa paikassa mut ei kuitenkaan mitään pitkiä välimatkoja ja tuo pari yötä on varmaan parempi ku yksi et kerkee hiukan jotai katteleen, ku se et kantais laukkui joka päivä johonkin! Mulla itsellä ei tosiaan niin väliä, mut matkakamut ei välttämättä innostu kaikkien paikkojen koluamisesta viikossa :D

Olis tosiaan kiva jos vielä kertoisitte mitä Splitissä tai saarilla tulisi tehdä tai nähdä, onko jotain erityistä? Miten saadaan aika kulumaan muutoin kun rannalla löhöilemällä? :)

jais

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #359 : 21.11.2011, 20:06:29 »
Olis tosiaan kiva jos vielä kertoisitte mitä Splitissä tai saarilla tulisi tehdä tai nähdä, onko jotain erityistä?

Korkulan saarella 1.päivänä vuokrasin maastopyörän, 2. päivänä kävin päiväreissun Mljet saarella ja 3.päivänä vuokrasin mopon jolla kiersin saaren. Korkula on ihan leppoisa paikka mutta eipä siellä ole oikeastaan mitään erityistä näkemistä tai tekemistä.