VR:n Inter Rail-esite

(Luettu 3833 kertaa)

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« : 25.08.2003, 20:53:50 »
Kuvittelenko mä vain vai onko siinä kartassa maat ja kaupungit täysin päin seiniä? Voisin melkein vannoa että muutama paikka on kyllä liikkunut niistä päivistä kun mulle opetettiin Euroopan maantietoa, eikä siitä nyt niin kauaa ole. Ainakin Marchegg (?)-niminen paikka sijaitsee sen kartan mukaan Slovakiassa vaikka mun kokemusten pohjalta se on kyllä Itävallan puolella...

Ja muutenkin siinä esitteessä kyllä huijataan viatonta reilaajaa oikein urakalla. :roll:
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Reija

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 25.08.2003, 22:29:29 »
Juu kyllä ollaan mekin päivitelty VR:n esitettä jossa on"muutamia" virheitä, huomattiin mm. Edinburgin olevan lahden väärällä puolella..

On muutamat muutkin ulkomaalaiset ihmetelleet kun ollaan näytetty matkareittiä kartalta.

Muuten siellä akselilla Belgia-Hollanti-Saksa on sellasia reittejä mitä ei tässä kartassa näy.. Kannattaa ostaa kunnon kartta jos haluaa koko ajan olla selvillä missä on! Mut kyllä tollakin pääsee ihan hyvin reissaamaan, kuukausi oltiin ja hyvin pärjattiin  :)
quot; Vaikka tuhat ihmistä uskoisi hölynpölyyn, se on silti hölynpölyä "

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.08.2003, 12:17:07 »
Tuossa jokunen viikko sitten paatin, etta on pakko menna mainitsemaan VR:lle aivan kasittamattomista virheista, joita tuo reilikartta vilisee. Ainakin Ita-Euroopan kohdalla tilanne on aika koominen valilla. Mainitsen tassa muutamia;

Ensinnakin Jugoslavian lapi on vedetty tasan suora viiva, joka hamasi meita luulemaan matka-aikaa paljon lyhyemmaksi. Todellisuudessa kiersimme koko Kosovon vieresta, joten rata ei todellakaan mene suoraan Belgradiin.

Kartan mukaan Belgradista paasee suoraan vain Budapestiin, mutta oikeasti sielta lahtee paivittan SUORIA junia esim. Zagrebiin seka moniin muihin paikkoihin.

Ja tuo Marchegg on pakko olla Itavallan puolella, silla menimme Bratislavan toiselta juna-asemalta suoraan tullin lapi Itavallan puolella olleeseen junaan!

Kiitos VR.

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.08.2003, 12:26:56 »
Moi!

Puolustelen hieman VR:tä.

Itse en ole tätä kyseistä karttaa nähnytkään, mutta jos se on yhtään samanlainen kuin 11 vuotta sitten, niin tuskin kenenkään reilaajan kannattaa sitä karttaa kovin tosissaan ottaa. Jos koko Euroopan junareitistö painetaan yhdelle A3- kokoa olevalle paperille, se ei voi olla kovin tarkka. Sama kuin lähtisi suunnistamaan autolla ala-asteelta saamallamme "Peruskartastolla".

Jos haluatte skaalata etäisyyksiä ja matka-aikoja, kyllä kannattaa hommata kunnollinen kartta. Ja ottaa huomioon paikalliset maan pinnan muodot. Esim. Ecuadorissa yksi bussimatka (n. 200 km) kesti 10 tuntia...

VR:n kartta lienee tehty karkean matkasuunnitelman tekoon. Tietty, tokihan kaupunkien pitäisi olla oikeissa maissa.

-Cachorro
quot;Cachorro sem vergonha"

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.08.2003, 15:21:05 »
sehän on tosiaan ihan tyypistä kiinni miten tarkan kartan haluaa, meillä toi vr:n kartta riitti varsin hyvin, kyllähän se ainakin vähän kuvaa antaa että missä ollaan :) Muuten kyllä ollaan tosiaan naurettu sille, esim. hostellikortilla ei olis ollu muuta käyttöä kun perseen pyyhkiminen (ja sillonkin kertakäyttökamaa, ainakin minulla :) vaikka mukana olikin Lets Go:n West Europe, jossa ne mielellään aina esitti ne hostellit jossa sitä tarvittais, mutta siltikin pärjättiin ihan hyvin ilman (toisin kuin mitä se esite suosittelee...) Niin ja toinen mitä ei varmaankaan oltais tiedetty ilman että siitä oltais luettu, niin että "kannattaa tarkistaa laiturilta mihin juna menee" -tasosia vinkkejä ;)

Meille tosiaan se kartta oli tosi kätevä, mutta ymmärrän kyllä etttä jotkut haluaa paremman mukaansa.

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.08.2003, 17:06:04 »
Niin, kyllähän sillä kartalla pärjää, varsinkin jos sitä ei nyt ihan raamattuna pidä. Mutta sen lukeminen todellakin aiheutti muutamia suu auki-tilanteita, kun kartan mukaan oli ihan toisessa maassa kuin piti.

Ja siitä Cachorron mukana hiukan myötätuntoa VR:lle, että onhan se iso alue kartoitettavksi, mutta kyllä sen verran tosiaankin voisi tarkastaa että kaupungit pysyisivät oikeissa maissa!  :roll:
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.09.2003, 12:01:30 »
Onkos muista maista saatavissa interrail kartoissa samat viat... kun muuten näyttää samalta kun vr:n...
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

ak^

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.10.2003, 09:05:04 »
juu, kyllä minäkin olin erittäin tyytyväinen VR:n kartaan.
Pääasia eli kaikki rautatiet on merkitty erittäin hyvin ja selvästi karttaan ja itse asiassa en edes löytäny parempaa karttaa mistään kun yritin etsi.
Voihan sen toisen kartan ostaa maisemia varten, mutta rautatiekarttana VR:n kartta on ylivoimainen!!
Supreme

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 15.10.2003, 12:21:51 »
jep vielä kertauksen vuoks kirjotan uudestaan :)
eli ihan ok se vr:n kartta on, jos haluu saada vaan jonkunnäkösen kuvan reitistä, tietenkin jos haluaa tarkan suunnitelman niin se ei välttämättä riitä. Tosin on se parempi kun esim. Saksan vastaava, joka siis on muuten samanlainen mutta painettu A3:sen sijaan A4:seksi, josta saa sitten jo hieman siristellä että mistäs ne junat oikeen kulkee :)

jos jollain menee hermo siihen ilmaiseen vr:n karttaan niin kai sitä parempiakin karttoja on myynnissä, mutta meillä ainakin riitti aivan hyvin tuo kartta.

Razban

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.10.2003, 00:42:52 »
Lainaus käyttäjältä: "a.k.i"
juu, kyllä minäkin olin erittäin tyytyväinen VR:n kartaan.
Pääasia eli kaikki rautatiet on merkitty erittäin hyvin ja selvästi karttaan ja itse asiassa en edes löytäny parempaa karttaa mistään kun yritin etsi.
Voihan sen toisen kartan ostaa maisemia varten, mutta rautatiekarttana VR:n kartta on ylivoimainen!!
Supreme

Harmi vaan, että VR:n kartasta on jäänyt pois tärkeitä reittejä. Esimerkiksi Italian Tiranosta pääsee suoraan Sveitsiin St. Moritziin RhB:n junalla ilman lisämaksuja. Mutta kaikenkaikkiaan ihan ok kartta.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #10 : 19.10.2003, 16:05:06 »
Saksassa ainakin jossain Kölnin ja Düsseldorfin lähellä oli jotain sekaannusta, kun esitteessä näytti siltä, ettei mitenkään voi mennä junalla siitä, kun paikat oli ihan missä sattuu. Mä en ainakaan katso sitä karttaa orjallisesti, asemien aikatauluista näkee kyllä minkä paikkojen kautta junat menevät. bahn.de rulez!

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 19.10.2003, 19:45:59 »
Ruhrin alueella on ratoja niin paljon, ettei niitä kaikkia voi niin pienessä kartassa esittää mitenkään.  :roll:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.