Tämä rupesi kiinnostamaan valtavasti! Smile
Voiko sinne itse mennä kiertelemään vai onko sinne jotain ohjattuja kiertoajeluita? Jos sinne itse voi mennä niin onko vaarallista yms?
Sinne oli muutaman euron pääsymaksu, kierreportaat vaan alas ja katakombeissa ollaan. Ei ollut mitään erityistä opastusta, mutta ainakin kun itse viime kesänä kävin, niin siellä alhaallakin on kyllä henkilökuntaa (neuvomassa ettei saa käyttää salamaa, kun ottaa valokuvia ym.) Ihmisiä oli kyllä aika paljon, ei ihan heti ala pelottamaan.
Yleisölle avoimet katakombit ovat vain osa laajaa verkostoa, joka Pariisin alla kulkee, aika vaikea on eksyä tarkoitetulta reitiltä, joka on valaistu, ja köysien (tai vastaavien) avuilla rajattu. Eipä siis kovin vaarallista ole, paitsi jos on kovin hermoheikko tai tahtoo välttämättä spekuloida maanjäristyksiä ja kummituksia.
Suosittelen ehdottomasti noita katakombeja. On se aika hurjaa, kun tuhansia pääkalloja vaan tuijottaa seinämistä, ja luut on nätisti ladottu reunoille (koskin yhtä pääkalloa, vaikkei saisi, mutta nyt voin sentään sanoa kaikille, että olen koskenut kuollutta ihmistä!)
Tuossapa muuten yksi sieltä ottamani kuva:
http://swartbleek.net/she/catac.jpg, ei ehkä saa oikein käsitystä paikasta, mutta jotenkin tuollainen tunnelma siellä oli.
[/url]