Iran ja reppureissaaja

(Luettu 101437 kertaa)

Nicodemus

• Vieras
Vs: Iran ja reppureissaaja
« Vastaus #40 : 10.07.2009, 05:23:02 »
Itse on ensi vuodelle suunnitelmissa Peking-Xinjiang-Karakorum-Pakistan-Iran-Turkki-muu Eurooppa-Suomi kotimatka. Matkalla ainoastaan Pakistan on alue jota harkitsen ja sielta kotoisin olevien tuttujen neuvojen mukaan valttelen tarvittaessa. Iranista olen kuullut vain hyvaa ja tuntuu olevan turvallinen.

johto

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 16.07.2009, 15:03:28 »
Lainaus
Itse on ensi vuodelle suunnitelmissa Peking-Xinjiang-Karakorum-Pakistan-Iran-Turkki-muu Eurooppa-Suomi kotimatka. Matkalla ainoastaan Pakistan on alue jota harkitsen ja sielta kotoisin olevien tuttujen neuvojen mukaan valttelen tarvittaessa. Iranista olen kuullut vain hyvaa ja tuntuu olevan turvallinen.

Kannattaa huomioida etta "karakom highway" saattaa olla suljettu aina valilla turisteilta. Johtuen xinjiangin tilanteesta. Valttamatta pakistaniin ei paase tuota kautta.

Linnunlahti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.mv.helsinki.fi/home/autti/
« Vastaus #42 : 25.09.2009, 12:02:45 »
Miten Iranissa suhtaudutaan parien matkailuun? Eli saako nukkua samassa huoneessa jos ei ole naimisissa? Varmasti tämä riippuu paikoista (ho(s)tellit, couch surfing, ...), mutta miten yleensä.
"Lahjakkaat muumipeikot ovat usein rauhattomia. Siksi minäkin ikävöin yhä uusia paikkoja ja uusi tuttavuuksia."
-Muumipappa

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #43 : 27.09.2009, 12:58:18 »
Miten ne tietäisivät, ettei pari ole naimisissa? Suomen laki sallii oman nimen säilyttämisen naimisiin mentäessäkin. Ei muutenkaan ole ongelma. Iranista kuvitellaan kaikenlaista, mutta tosi asiassa iranilaiset ovat hämmästyttävän vapaamielisiä.

Linnunlahti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 27.09.2009, 20:33:23 »
Miten ne tietäisivät, ettei pari ole naimisissa? Suomen laki sallii oman nimen säilyttämisen naimisiin mentäessäkin. Ei muutenkaan ole ongelma. Iranista kuvitellaan kaikenlaista, mutta tosi asiassa iranilaiset ovat hämmästyttävän vapaamielisiä.
Se, että viisumissa kysellään.
"Lahjakkaat muumipeikot ovat usein rauhattomia. Siksi minäkin ikävöin yhä uusia paikkoja ja uusi tuttavuuksia."
-Muumipappa

sitruunalakritsi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 15.11.2009, 03:54:11 »

Mutta joissakin maissa saatetaan esim. hotellissa pyytää pariskunnalta avioliittotodistusta ja avopareja ei majoiteta ollenkaan (ainakaan samaan huoneeseen). Kuuluuko Iran näihin maihin?

Aroundtheworld

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #46 : 23.11.2009, 22:56:17 »
Tässä oli tosi mielenkiintoisia keskusteluja mutta osa jo vuodelta 2007 jonka jälkeen maailma melkoisesti muuttunut ainakin Iranissa..Olen menossa (tod.näk) Iraniin häihin juuri tuolloin Iranin uuden vuoden aikoihin ensi vuonna..

Onko kellään ihan tuoretta tietoa Iranista?? Kun siellä on se vallankumous meneillään vaikuttaako se turisteihin millään lailla?

Kuinka tuo kuvauspuoli uskaltaako siellä räpsiä kuvia esim Shirazissa ja Teheranissa kadulla ja temppeleissä?

Oli tarkoituksena ystäväni (Iranilainen) kanssa matkustaa autolla hänen vaimonsa kanssa mm Shiraziin. Onko tuossa mitään riskiä jos liikun länkkärinä heidän seurassaan? Lähinnä tarkoitan näitä uskontohommia jne..ymmärsin ystävältäni että ihmisten koskeminen/kättely/etc on kiellettyä.

Onko muuta mitä siellä EI kannata tehdä kuten yleensä häissä ja lomalla  ??? :-X
-Reissua-

Tuomas78

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : 25.11.2009, 10:33:50 »
Vallankumous ei vaikuta juurikaan lainkaan, olin siellä nyt alkukesästä kun asiat oli kuumimmillaan ja mielenosoittajia ei edes juurikaan näkynyt. Toki muutamia kuumotuksia tuli, kun "random"  ihmiset rupesi tiedustelemaan olenko journalisti vai en.. Kun halusin olla rauhassa kuumotuksilta, jätin muutamana päivänä kameran sivuun niin sain olla rauhassa.
Kuvata uskaltaa ja saa melkein kaikkea, mutta kannattaa välttää virastojen, poliisin ja armeijan tilojen ja henkilökuntaan kohdistuvaa räpsimistä. Moskeijoissa, ja muissa vastaavissa herkissä paikoissa kysy aina paikalliselta saako, kyllä he kertoo jos ei saa. Missään nimessä naisia ei saa kuvata ilman heidän lupaa.

Paikallisen kanssa ympäri mennessä tulet parhaat hetkesi Iranissa kokemaan, saatte varmasti kutsuja kaiken maailman kissa ristiäisiin yms jos vain otatte kontaktia muihin. Vaimo tosin joutunee jäämään sivuun, eikä hänen kanssaan varmaan sinun kannata kauhean yksin jäädä kuin hetkittäin.
Kannattaa lukea muutenkin paikallisesta kulttuurista etukäteen, esim jopa Lonely Planetin sivuilta löytyy hyvin informaatiota siitä miten käyttäytyä missäkin tilanteessa.

Lähde avoimin mielen, sillä Iranin ystävällisyys tulee kyllä sinutkin positiivisesti yllättämään!

p.s. Vaikka kuinka sinulta tullaan tivaamaan että mitä mieltä olet Iranin johdosta yms, ei kannata hirveästi ottaa kantaa.. Kouluttamattomat Marttyyrit (Basij) ilmiantaa herkästi ja armottomasti armopalojen takia :)

vanilla

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 10.02.2010, 14:28:10 »
Mulla olis muutamia kysymyksiä koskien Iranissa matkustamista:

1. Olen mahdollisesti lähdössä poikaystävän kanssa yhdessä reissuun. Pitääkö meidän "piilotella" suhdettamme kun ei naimisissa kerta olla? Ilmeisesti ainakaan mitää julkisia hellyydenosoituksia ei kannata suorittaa... voidaanko kulkea käsi kädessä? Voinko nukkua hänen kainalossaan pitkällä junamatkalla Turkista Iraniin?  :P
Ja joku tuolla kyseli hotelleistakin, koituuko siitä ongelmia jos nukutaan samassa huoneessa?

2. Olen vegaani. Jos oikein hätä tulee niin olen kyllä valmis syömään maitotuotteita, mutta lihaan en koske eikä sitä elimistö enää varmaan edes sulattaisikaan. Millainen ruokailukulttuuri Iranissa on? Jos olemme paikallisten luona syömässä, olisko todella loukkaavaa tai kummeksuttavaa jos selittäisin että en syö lihaa? Ravintoloista en oleta vegaanipöperöä löytyvän, mutta muutenkin tykkään kokkailla itse. Onko Iranin majoituspaikat pääasiassa hotelleja vai hostellityyppisiä (eli onko niissä jotain keittiöntapaista jossa vois itse väsäillä ruokia?) Kaupoista saa varmaankin papuja, linssejä, vihanneksia yms joten itse ruuan löytämisestä ei pitäis koitua ongelmia...?

3. Mistä kannattais hankkia vaatteita reissua varten (mulla ei taida olla oikein mitään sopivaa)? Iranista vaiko Turkista jo? Millainen on hintataso vaatteiden/kankaiden suhteen?

4. Mitä luontokohteita suosittelisitte Iranissa? Reissumme ajoittunee maalis-huhti-toukokuulle. Mua kiinnostaa erityisesti vuoret ja helpohkot vaellusreitit. Meri on aina tietty kans kiinnostava... mutta mitäs tuohon aikaan vuodesta kannattaisi tehdä?

Linnunlahti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 10.02.2010, 15:07:20 »
^
1. Itse olin tyttöystäväni kanssa Iranissa. Kyllä siellä jotkut, varsinkin nuoret saattavat kävellä käsikädessä. Tämä riippuu kyllä kaupungeittain. Majapaikoissa ei liiemmälti kyselty naimisissa oloa, mutta muuten kyllä. Yksinkertaisempaa on vain vastata olevansa naimisissa. Vieraillessamme kaverini suvun perheissä meillä oli sormukset kädessä kaverini suosituksen takia.

2. Toinen meistä on kasvissyöjä, jota paikalliset eivät oikein tuntuneet ymmärtävän. Esim. iranilaisten mielestä kana ei ole lihaa. Ruokaa kuitenkin tuntui löytyvän (falafelejä, jugurttikeittoja, riisiä pavuilla, hedelmiä...). Joissakin majapaikoissa saattoi nähdä uunin sisäpihalla, mutta sen toiminnasta on epäilyksiä.

3. Vaatteilla ei nyt ole sen suurempaa ongelmaa. Naisilla huivi pitää olla päässä myös junassa nukkuessa (hyttitoverin mukaan), mutta etuhiukset voivat olla näkösällä. Muodot pitää olla peitettynä jollain pitkällä takilla (kirppsikseltä saa) ja jalassa voi olla tiukemmatkin farkut. Itse käytin tavan vaatteita.
-Muumipappa

vanilla

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 10.02.2010, 15:38:43 »
No, mun on hankittava joka tapauksessa uutta vaatekertaa kun tällä hetkellä omistan huiman yhden repullisen verran vaatteita, niistäkin suurin osa alkaa hajoilla käsiin  ::)
Mietin vaan kannattaisko jättää shoppailu Turkkiin tai Iraniin niin sais samalla vähän joukkoonsulautuvampaa pukinetta (ja halvemmalla?)? Jättäis talvivaatteet jonnekin matkan varrelle... vai tarviiko niitä vielä Iranissakin maaliskuussa?

Semmonen tuli kanssa mieleen, että voinko ottaa mp3-soittimen mukaan? Takavarikoidaanko se jossain raja-asemalla kun siinä on kaikkea epäilyttävää materiaalia kuten M.A. Nummista ?   :D

Linnunlahti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 10.02.2010, 19:23:07 »
Kirppikseltäkin voi löytää 1e ihan käyvät vaatteet, mutta jos haluat niin voithan kaikki ostaa vasta Turkista. Iraniin mentäessä kuitenkin pitää ollla edellä mainitsemani vaatteet mukana.

Empä usko että rajavartioita kiinnostaa mitä maahan tuodaan. Ainakin kun me mentiin, niin bussin lastissa meni vähän muutakin kuin me (Iran-Kurdistan raja).

Ainakin tammikuussa Tabrizissa oli pari astetta pakkasta, mutta muualla Zanjanissa, Urmiahissa, Teheranissa ja Esfahanissa oli 5-20 astetta. Riippuen auringosta aika paljon. Keväällä varmasti on jo lämmintä, mutta tietysti jossain 3000m alkaa lumiraja...
-Muumipappa

vanilla

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 10.02.2010, 19:54:20 »
Ok, kiitos. Menee vähän off-topiciksi kyllä, mutta pakko mainita et kirppareille toki suuntaisin jos Suomessa vielä olisin... Itä-Euroopasta en ole Suomen kirppiksiä vastaavia paikkoja juuri löytänyt  :-\

Yks juttu tuli vielä mieleen, eli uskontokysymys. Miten olette vastanneet paikallisten kysymyksiin uskonnosta (mikäli semmoisia on esitetty)? Ootteko sanoneet olevanne kristittyjä, tai jos ette kuulu mihinkään uskontoon niin ootteko kertoneet avoimesti siitä, ja mikä on ollut suhtautuminen? En oikein tiedä, olisko parempi valehdella olevani vaikkapa kristitty kuin kertoa newage-pakanallis-buddhalaisesta maailmankatsomuksestani... ::)

Browneyedmunster

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 10.02.2010, 20:51:25 »
En oikein tiedä, olisko parempi valehdella olevani vaikkapa kristitty kuin kertoa newage-pakanallis-buddhalaisesta maailmankatsomuksestani... ::)
Juuri tänään Iran-matkaopasta lukeneena sanoisin, että kerro olevasi kristitty. Iranissa tunnustetaan virallisesti kristinusko, juutalaisuus ja zarathustralaisuus islamin lisäksi.
Ateismia ei edes ymmärretä, koska jumala vaan on olemassa.
Arvelisin siis, että newage yms saattais olla aika kaukaa haettua iranilaisille ja joutuisit turhan usein selittelemään. Ihan yksinkertaisuuden vuoksi kannattaa vaan feikata kristittyä. Tai itse ainakin aion.

eksynyt

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 10.02.2010, 22:14:59 »
Pari lyhyttä vastausta

Mulla olis muutamia kysymyksiä koskien Iranissa matkustamista:

1. Olen mahdollisesti lähdössä poikaystävän kanssa yhdessä reissuun. Pitääkö meidän "piilotella" suhdettamme kun ei naimisissa kerta olla? Ilmeisesti ainakaan mitää julkisia hellyydenosoituksia ei kannata suorittaa... voidaanko kulkea käsi kädessä? Voinko nukkua hänen kainalossaan pitkällä junamatkalla Turkista Iraniin?  :P Ja joku tuolla kyseli hotelleistakin, koituuko siitä ongelmia jos nukutaan samassa huoneessa?

2. Olen vegaani. Jos oikein hätä tulee niin olen kyllä valmis syömään maitotuotteita, mutta lihaan en koske eikä sitä elimistö enää varmaan edes sulattaisikaan. Millainen ruokailukulttuuri Iranissa on? Jos olemme paikallisten luona syömässä, olisko todella loukkaavaa tai kummeksuttavaa jos selittäisin että en syö lihaa? Ravintoloista en oleta vegaanipöperöä löytyvän, mutta muutenkin tykkään kokkailla itse. Onko Iranin majoituspaikat pääasiassa hotelleja vai hostellityyppisiä (eli onko niissä jotain keittiöntapaista jossa vois itse väsäillä ruokia?) Kaupoista saa varmaankin papuja, linssejä, vihanneksia yms joten itse ruuan löytämisestä ei pitäis koitua ongelmia...?

3. Mistä kannattais hankkia vaatteita reissua varten (mulla ei taida olla oikein mitään sopivaa)? Iranista vaiko Turkista jo? Millainen on hintataso vaatteiden/kankaiden suhteen?

4. Mitä luontokohteita suosittelisitte Iranissa? Reissumme ajoittunee maalis-huhti-toukokuulle. Mua kiinnostaa erityisesti vuoret ja helpohkot vaellusreitit. Meri on aina tietty kans kiinnostava... mutta mitäs tuohon aikaan vuodesta kannattaisi tehdä?

1. Ei julkisia hellyydenosoituksia. Käsikädessä kävelemisen pitäisi kuitenkin olla ok. Useimmat hotellit ovat tottuneet länkkärituristeihin, joten ei pitäisi olla ongelmia vaikka ette ole naimisissa. Jos asiaa kysyvät, sanokaa että olette naimisissa.

2. Majoituspaikat enempi hotellityyppisiä kuin hostelleja. Toisaalta esim. Turkissa hotellit ovat usein hostelleja halvempia ja parempia. Riippuu tietenkin isännästä/emännästä loukkaantuvatko siitä, jos et huoli tarjottua ruokaa. Varaudu nyt kuitenkin siihen, että esim. papujen sekaan om lisätty hippunen lihaa makua tuomaan.

3. Sopivat vaatteet täytyy hankkia ennen Iraniin menoa. Sieltä voi sitten toki hankkia niitä lisää.

Neloseen en osaa vastata kun en ole siellä ollut vaeltamassa - ainoastaan kaupungeissa.

Ja mitä tulee uskontokysymykseen, niin sano että olet kristitty. Itse olen agnostikko, mutta aina maailmalla kristitty (ja toisinaan muslimi), koska se on usein helpompaa.

Junalla matkustamisesta sen verran, että muutama vuosi sitten bussimatka Ankarasta Teheraniin kesti reilut 30 tuntia. Veikkaisin , että junalla samaan menee jopa tuplasti pitempään.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2010, 22:17:46 kirjoittanut eksynyt »

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 16.02.2010, 17:36:58 »
Ei minusta Iranissa tarvitse pelätä tai arastella keskustelua uskonnosta tai omasta vakaumuksesta. Paikallisia kiinnostaa kovasti länsimainen ajattelutapa ja he ovat kaikkea muuta kuin tuomitsevia. Lähinnä uteliaita. Itse en koskaan missään rajoita omien mielipiteitteni julkituomista, jos niitä kysytään. Hyssyttelykulttuuri (=mielipiteiden poliittinen korrektius ja tämän takia omien mielipiteiden peittely) on osa Suomea - ei suurta maailmaa.

Kasvisruoasta. Iranissa voileivät ovat tämän hetken muotiruokaa ja voileipäbaareja on kaikkialla. Varmasti saat omanlaisesi voileivän, vaikka yleensä valikoima suosii kana- ja lihaleipiä. Toinen muotijuttu näytti olevan höyrytetty maissi, joka yleensä tarjottiin majoneesilla. Tätä sai "kadulta". Iranilaista perinneruokaa oli yllättävän heikosti saatavilla suurissa kaupungeissa. En muista, mitä se oli, mutta mielikuvani iranilaisesta ruoasta jäi hyvin keskikertaiseksi. Falafel ei muistikuvieni mukaan ole muodissa.

Muoks. Muistin vielä yhden hassun kasvisruokavaihtoehdon: punajuuri! Joissain kaupungeissa kadulla myydään paistettuja, lämpimiä punajuuria.

Yazd on ainoa kaupunki, missä on hostelleja eikä niissäkään voi itse kokkailla.

Luontomatkailuun tarjoutuu mahdollisuus vaikka Teheranissa. Teherania ympäröivät vuoret ovat suosittuja viikonloppukohteita paikallisille. Aivan loistava paikka tarkkailla paikallisen nuorison ja yläluokan elämää - ja tutustua ihmisiin. Talvella siellä lasketellaan ahkerasti ja veikkaisin, että maaliskuussa on vielä hyvinkin laskettelukelit.

Kannattaa ottaa talvivaatetta mukaan. On kylmää ja talvista jo Turkissa (tosin lämmitys pelaa etenkin Iranissa). Vaatteet kannattaa ostaa Turkista, missä muoti on samantyylistä.

Tärkeintä naisten pukeutumisessa on pään ja takapuolen peittäminen. Pään voi peittää myös hupulla, ulkomaalaiselle se sallitaan. Sen sijaan niskan paljaaksi jättävät hatut eivät käy (jollei alla ole huivi). Takapuoli peitetäään yleensä reisimittaisella takilla. Hätätapauksessa tunikat sun muut kelpaa. Itselläni oli matkassa ihan tavallinen henkkamaukka-toppatakki, joka oli löysä ja reisipituinen ja mitättömän värinen.

Itsekin pelkäsin hieman Irania etukäteen ja mietin, mitä uskaltaa tehdä ja miten pukeutua, mutta paikan päällä totesin, että meno ja asenteet ovat rentoja, ei mitään stressiä. 90% iranilaisesta nuorisosta (joka muodostaa varmaan 70% koko populaatiosta) vihaa julkista pukeutumiskoodia ja suurissa kaupungeissa näkeekin paljon kiikikunkaakun hyväksyttävissä vetimissä kulkevia. Hämmästyttävää on myös se, kuin koreilta ja hompahtavilta suuri osa nuorista miehistä näyttää. Tyylikkyyden määritelmä on todellakin hieman erilainen kuin täällä Pohjolassa.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2010, 12:04:22 kirjoittanut UsvaAuer »

Browneyedmunster

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 16.02.2010, 18:18:49 »
Hei kun vaikutat aika Iran-kokeneelta, onko mitään neuvoja maan sisäiseen matkustamiseen, ts. kuinka paljon aikaa kestää esim. Turkin ja Iranin rajalta Tabriziin?
Ja kuinka paljon rahaa palaa päivässä ruokailuun ja majoitukseen, jos syö paikallisten suosimissa mestoissa ja majoittuu halvoissa paikoissa?

Kaikkea omakohtaista neuvoa ja kokemusta arvostetaan, Iranista kun on saatavilla vähemmänpuoleisesti sitä oikeaa tietoa ja enemmänkin kuin tarpeekseen sitä mututuntoa.

eksynyt

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 16.02.2010, 20:16:54 »
Ei minusta Iranissa tarvitse pelätä tai arastella keskustelua uskonnosta tai omasta vakaumuksesta. Paikallisia kiinnostaa kovasti länsimainen ajattelutapa ja he ovat kaikkea muuta kuin tuomitsevia. Lähinnä uteliaita. Itse en koskaan missään rajoita omien mielipiteitteni julkituomista, jos niitä kysytään. Hyssyttelykulttuuri (=mielipiteiden poliittinen korrektius ja tämän takia omien mielipiteiden peittely) on osa Suomea - ei suurta maailmaa.

Tietenkään Iranissa ei tarvitse arastella sen enempää kuin monissa muissakaan maissa, eivätkä iranilaiset ole sen tuomitsevampia kuin useimmat muutkaan. Mutta... Ai on hyssyttely suomalaisten hommaa?? Kun tuommoista väität, voisi helposti kuvitella ettet ole juurikaan matkustellut tai että puhut vain tietyn tyyppisten ihmisten kanssa.

Kyllä poliittinen korrektius on juurikin sen suuren maailman ongelma. Lisäksi "väärien" mielipiteiden laukominen voi oikeasti johtaa ongelmiin. Siksipä asioiden hyssyttely tai omien mielipiteiden peittely on toisinaan ihan järkevää. Sanon usein Lähi-idässä olevani kristitty, jos en tunne keskustelukumppania ja en jaksa aloittaa pitkää keskustelua uskonnoista ja siitä, etten ole kommunisti. Uskokaa pois, että siihen kommunismiin törmää yhä varsin usein, jos sanoo olevansa jumalaton.

Eli kyllä ainakin itse suosittelen hieman arvioimaan kuinka avoin kannattaa uskonnollisten tai poliittisten näkemyksiensä kanssa olla.

vanilla

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 27.03.2010, 22:15:14 »
Onko kellään tietoa, voiko Iranin viisumin saada Turkista, ja jos voi niin kauanko siinä kestää?

eksynyt

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 07.04.2010, 16:52:12 »
Onko kellään tietoa, voiko Iranin viisumin saada Turkista, ja jos voi niin kauanko siinä kestää?

Itse hankin viisumini Turkista. Sain sen paivassa, eli nopeaa oli. Tosin aikaa tuosta on kulunut jo muutamia vuosia.