Myyn kaiken ja lähden reissaamaan - tuhoon tuomittua?

(Luettu 13673 kertaa)

viltsuvilperi

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Myyn kaiken ja lähden reissaamaan - tuhoon tuomittua?
« Vastaus #40 : 02.06.2017, 20:37:42 »
Suomeen palatessani aion ainakin ensimmäiseksi syyslukukaudeksi alivuokrata kalustetun huoneen kimppakämpästä. Sitten onkin syksy aikaa miettiä, miten asuisi seuraavan kevään. Reissuni ensimmäinen vuosi maksoi noin 16 000 euroa. Kokonaisbudjetti on alle 30 000, joten toinen vuosi pitää nyt elää säästäväisemmin. Jos kaikki rahat palavat reissuun, niin voi olla, että turvaudun Suomessa opintolainaan auttaakseni itseäni vähän alkuun.

Kuinka tarkasti olet muuten laskenut rahankäyttöäsi? Esim kuinka paljon menee majoitukseen/ruokaan/siirtymisiin jne ja ennenkaikkea kuinka hyvin olet pysybyt budjetissa? Mitkä kulut ovat olleet ennakoituja suurempia?

Entäs mites olet nuo vakuutukset hoitanut? Noin pitkälle matkalle tarvittanee kuitenkin räätälöity matkavakuuts joka lienee hintava.
Rokotukset? Kuinka olet hoitanut nämä kun reissullasi ei ilmeisesti ole tarkat maat ollut tiedossa etukäteen

Nämä samat asiat kiinnostaisi kovasti. Itsellä on suunnitteilla samanlainen 1-2 vuoden matka ja olisi mielenkiintoista kuulla, miten sinulla on nämä kustannukset jakautuneet.

Arimo K

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Arimo Travels
    • Sähköposti
« Vastaus #41 : 03.06.2017, 13:15:42 »

Kuinka tarkasti olet muuten laskenut rahankäyttöäsi? Esim kuinka paljon menee majoitukseen/ruokaan/siirtymisiin jne ja ennenkaikkea kuinka hyvin olet pysybyt budjetissa? Mitkä kulut ovat olleet ennakoituja suurempia?

Entäs mites olet nuo vakuutukset hoitanut? Noin pitkälle matkalle tarvittanee kuitenkin räätälöity matkavakuuts joka lienee hintava.
Rokotukset? Kuinka olet hoitanut nämä kun reissullasi ei ilmeisesti ole tarkat maat ollut tiedossa etukäteen

Vakuutus piti tilata räätälöitynä, Eurooppalaisella maksoi muistaakseni noin 800 euroa ensimmäiseltä vuodelta. Lähi-Tapiolalla olisi noussut yli tonniin. Rokotuksista olin yhteydessä YTHS:ään ja heitin summittaisia arvioita reitistä. Pistivät keltakuumeen sekä pari jotakin muuta.

Reissukuluista löytyy tarkka kirjanpito kännykästä! Koitan ensi viikon lopulla koota ensimmäisen vuoden kuluista yhteenvedon/analyysin blogiin. Voin heittää siitä linkin tänne blogini ketjuun, kun juttu on ulkona: http://www.pallontallaajat.net/pt3/keskustelu/index.php?topic=32953.0

Siitä löytyy sitten vastauksia ensimmäisiin kysymyksiin :)

Starbucks

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #42 : 03.06.2017, 23:42:03 »
Kuulostaa kalliilta vuoden vakuutus. Itse maksoin OP-Pohjolan vuoden vakuutuksesta noin 300 euroa. Mun reissu tosin kesti vain sen 1 vuoden. En muista oliko ehdoissa että matka pitää loppua vuoden päästä Suomeen vai olisiko vakuutus vain päättynyt tiettynä päivänä , välittämättä mun sen hetkisestä sijainnista. Mietin vaan että jos ekan vuoden vakuutus maksaa 800 euroa ja toisen vuoden vakuutus ilmeisesti vähintään saman, niin eikö kannattaisi palata piipahtamaan Suomessa vuoden reissun jälkeen uusimaan vakuutus alkamaan uudelleen. 

Arimo K

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Arimo Travels
    • Sähköposti
« Vastaus #43 : 06.06.2017, 03:47:28 »
Kuulostaa kalliilta vuoden vakuutus. Itse maksoin OP-Pohjolan vuoden vakuutuksesta noin 300 euroa. Mun reissu tosin kesti vain sen 1 vuoden. En muista oliko ehdoissa että matka pitää loppua vuoden päästä Suomeen vai olisiko vakuutus vain päättynyt tiettynä päivänä , välittämättä mun sen hetkisestä sijainnista. Mietin vaan että jos ekan vuoden vakuutus maksaa 800 euroa ja toisen vuoden vakuutus ilmeisesti vähintään saman, niin eikö kannattaisi palata piipahtamaan Suomessa vuoden reissun jälkeen uusimaan vakuutus alkamaan uudelleen.

Jännä miten iso ero, kun samasta firmasta kuitenkin kyse :D Toinen reissuvuosi pyörähti käyntiin vähän aikaa sitten, joten jatkoin jo diiliä. Vakuutuksen pidentäminen toisella vuodella maksoi suunnilleen saman verran. Koitan välttää ylimääräistä lentämistä, ja Oseaniasta Suomeen ja takaisin lentämiseen olisi mennytkin yli puolet vakuutuksen hinnasta, joten helpompi näin. :)

Euroopan suunnalla pyöriessä voisi kyllä tehdä 3-4 kuukauden reissuja, joihin saa halpoja vakuutuksia, ja palata Suomeen välissä. Vakuutusyhtiöt tosin kattovat matkan jatkuneen keskeytyksettä, jos lentää lyhyen ajan kuluessa takaisin siihen kohteeseen, mistä on Suomeen palannutkin.

EDIT: Tarkistin nyt tuon matkavakutuukseni hinnan. Ensimmäinen vuosi näkyy maksaneen noin 660 euroa, eli vähemmän kuin muistin.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2017, 03:52:36 kirjoittanut Arimo K »

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #44 : 06.06.2017, 11:56:13 »
Kuulostaa kalliilta vuoden vakuutus. Itse maksoin OP-Pohjolan vuoden vakuutuksesta noin 300 euroa. 
Jännä miten iso ero, kun samasta firmasta kuitenkin kyse
OP- Pohjola tuplasi hintoja toissavuonna. Oletan Starbucksin saaneen vuoden matkavakuutuksensa joskus vuonna 2014 tai aiemmin.

Starbucks

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #45 : 07.06.2017, 15:03:02 »
Joo, otin kyseisen matkavakuutuksen OP-Pohjolasta 11/2014.

brasileira

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #46 : 03.09.2019, 12:08:04 »
musti,
(lueskelin tassa vanhoja ketjuja ja...)
mikali kiinnostaa vastata, niin kertoisitko mainitsemasi seitkytluvun dokkarin nimen? en ole menossa varastamaan kenenkaan surffipaikkoja, leffa vain kiinnostaa.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Myyn kaiken ... Golden pig
« Vastaus #47 : 04.09.2019, 12:02:08 »
seitkytluvun dokkari?
Dokkari kertoo myös nykyajastamme vaikka se valmistui viime vuosituhannen puolella. Sen voi katsoa täältä

brasileira

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #48 : 04.09.2019, 14:17:37 »
kiitos!