Nigeria: Afrikan helmi vai hirviö?

(Luettu 21005 kertaa)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Nigeria: Afrikan helmi vai hirviö?
« : 29.06.2007, 00:36:49 »
Nigeria usein mainitaan maana, jonne turistilla ei ole asiaa, pääkaupunki Lagos yhtenä maailman kammottavimpina paikkoina. Nigeria muistetaan kaaoksesta ja rikollisuudesta kertovista uutisraporteista: sekasortoiset vaalit, kristittyjen ja muslimien kahinat, öljynporaukseen liittyvät epäkohdat ja kidnappaukset, netin levittämät huijausmeilit.

Voisiko mantereen väkirikkain maa olla väärinymmärretty, voisiko Nigeriassa sittenkin olla jotakin positiivista?

Ehkäpä. Itse törmäsin pariin Afrikka-blogiin, jossa Nigeria on nostettu jopa mantereen parhaimmaksi maaksi. Vieraanvaraisuutta ylistetään, maan monipuolisuutta kiitellään, Lagosia kutsutaan Afrikan Barcelonaksi: dynamiseksi bailukaupungiksi.

http://www.travelblog.org/Africa/Togo/blog-94830.html

http://www.travelblog.org/Africa/Cameroon/blog-91105.html

Dubaissa Irakin lentoa odotellessani totesin nigerialaiselle matkaajalle, että enemmän pelkäisin, jos olin matkalla Nigeriaan. Nyt Nigeria on kuitenkin alkanut kummittelemaan mielessäni. Maa, johon on suorastaan velvollisuus matkustaa ottamaan selvää, mistä maassa on kyse.

Kertokaa maassa käyneet, mitä Nigeriasta jäi mieleenne!

Rapa-Ripa

• Vieras
Re: Nigeria: Afrikan helmi vai hirviö?
« Vastaus #1 : 29.06.2007, 13:42:02 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

Ehkäpä. Itse törmäsin pariin Afrikka-blogiin, jossa Nigeria on nostettu jopa mantereen parhaimmaksi maaksi. Vieraanvaraisuutta ylistetään, maan monipuolisuutta kiitellään, Lagosia kutsutaan Afrikan Barcelonaksi: dynamiseksi bailukaupungiksi.

Tarkoitatko erästä BBC.n sivuilla ollutta blogia. Kirjoittaja taisi itse olla afrikkalainen. Kyselin eräältä Lagosissa asuneelta afrikkalaiselta mitä mieltä hän oli kaupungista ja sanoi ettei ollut hullumpi paikka asua. Kun kysyin olisiko se hyvä paikka minulle, hän sanoi että "rough boys would eat you alive". Tiedä sitten tuosta.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Nigeria: Afrikan helmi vai hirviö?
« Vastaus #2 : 30.06.2007, 01:35:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Rapa-Ripa"
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

Ehkäpä. Itse törmäsin pariin Afrikka-blogiin, jossa Nigeria on nostettu jopa mantereen parhaimmaksi maaksi.

Tarkoitatko erästä BBC.n sivuilla ollutta blogia. Kirjoittaja taisi itse olla afrikkalainen.

Linkittämäni blogit eivät ole afrikkalaista alkuperää. Toista pitää ruotsalainen 20+ pari ja toista 20-v jenkki. Ruotsalaisten blogi Marokosta Etelä-Afrikkaan saattaa olla kaikkien aikojen paras matkablogi - ainakin niistä, joita itse olen lukenut. Suosittelen kaikille!

Leena Karoliina

• Aloittelija
    • Profiili
Suomalainen blogi avustustyöstä Nigeriassa
« Vastaus #3 : 30.06.2007, 02:21:24 »
Kannatta lukaista tämä, erittäin mielenkiintoinen blogi.

"Reeta Salminen kirjoittaa tänne avustustyöstä Nigeriassa. Reeta pakkasi laukkunsa tammikuun 10. päivä ja täräytti Nigeriaan, Abeokutaan. Paluu päivää hänellä ei ole vielä tiedossa, mutta takaisin on tarkoitus tulla joskus keväällä tai sitten kesällä. Riippuu siitä, minne reissu vie."

http://x-stage.yle.fi/matkalla_10_1_2006

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
Vs: Nigeria: Afrikan helmi vai hirviö?
« Vastaus #4 : 12.10.2008, 11:13:36 »
Vähän vanha topicci mutta ei se mitään.

Siskoni kävi miehensä kanssa (kummatkin suomalaista sukujuurta)
pari vuotta sitten Nigeriassa. Heillä oli siellä kirjekaveri joten hengasivat hänen kanssaan ja kaveri järkkäsi kaikki mopotaksikyydit yms. Ensimmäinen ongelma oli rahojen vaihto - laillisesti Nairoja ei turisti voi hankkia, vaikka niillä pitäisi ostokset tehdä... No lehdessä lukee onneksi päivittäin pimeät kurssit. Eli taaloilla saa ainakin vaihdettua kadulta.

Eipä se nyt niin kauhean pahalta kuulostanut, valkoisia vain vihataan ja oudoksutaan jossain määrin ja liikkuminen ilman luotettavaa opasta lienee erittäin tyhmää. Lisäksi muslimi-ja öljyalueille ei kannattanut mennä ollenkaan.

Majoitus oli ollut vähän kalliimmissa hotelleissa - halvemmissa on iso kaappausriski.
Junaraiteetkin ovat olemassa ja asemat ovat auki, sensijaan junia ei maassa silloin ollut ainoatakaan, joku oli ilmeisesti myynyt ne joskus jonnekkin. Mutta oli kulemma puhetta että niitä ollaan jossain vaiheessa hankkimassa :)

Ruokapuoli muodostui etupäässä ketjuravintoloitten chicken - ricestä, pepper soup eli lihanpala vedessä ja pippurissa + suolassa keitettynä, ja hedelmistä. Kaikissa kamoissa pitää olla NAFDAQ tai vastaavan niminen turvallisuusleima, jos ei ole niin voipi vaikka henki lähteä. Tietysti jos on teräsvatsa tai luottaa onneensa voi vedellä katusafkaa.

Hinnat olivat olleet halpoja, lukuunottamatta majoituksia jotka olivat siis reilusti kalliimpaa kuin mitä paikallinen (tai vaikka aasian reissaaja) käyttäisi. Tuo kirjekaveri asui kerrostaloasunnossa jonka vuokra oli - ei mitään. Kerran viikossa siivosivat talkoilla koko alueen kun eihän siellä mitään jätehuoltoja ole.

No, hienoja kuvia olen sieltä nähnyt muunmuassa kansallispuistosta (tämä paikallinen kaverikin oli ihmetellyt että onpas hienoa! ei ollut edes tiennyt että semmoinen on olemassa...)  Sitten Lagosista vähän rumempia kuvia. Näytti vähän joltain kamputsean touhulta ja sitten vielä likaisemmalta ja sekavammalta.

Mutta ei heille siellä tullut tauteja (varovaisuus varmasti auttoi), ei ryöstetty, eikä tullut edes mitään läheltä piti-tilanteitakaan.Lahjontaakaan ei tarvitse enää joka tarkastuspisteellä kulemma käyttää kuten ennen oli ollut.

Sanoisin että ei mikään mahdoton reissu jos saa jonkun mukaan esiliinaksi kaikkeen liikkumiseen ja varoo niitä levottomimpia paikkoja. Eipä sisko ja sen mies ainakaan mitään manaillut ole että olisi huono reissu ollut. Ja varmasti oli erilaista :)

Itselläkin saattaa jokupäivä olla matka edessä sinnepäin kun tunnen tuon saman kaverin.. aika näyttää tuleeko lähdettyä.

Voin myös kysellä yksityiskohtia joko suoraan sieltä Nigeriasta tai sitten siskon muistin perusteella jos joku haluaa lisäinfoa.Olisi myös kiva kuulla miten muilla on mennyt, kai siellä joku on käynyt  ???

« Viimeksi muokattu: 12.10.2008, 11:21:12 kirjoittanut Ikiliikkuja »

mattimeikalainen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.10.2008, 15:10:58 »
suurin ongelma on varmastikin viisumin kanssa, viime vuonna ne ei sita mulle antaneet beninissa mutta eilen kuulin muutamalta espanjalaiselta etta he saivat omansa pari kk sitten accrasta.

sanoivat etta olivat tormanneet johonkin sveitsilaiseen tyttoon joka oli asunut jonkin aikaa lagosissa eika ollut kuulemma ollut yhtaan ihmeellisempi paikka. en kylla kysellyt missa se tytto oli sitten asunut, ymmartaakseni asuminen on tosi kallista ihan paskoissakin mestoissa.

ite ne olivat kulkeneet pohjois nigerian kautta ja olivat tosi fiiliksissa paikallisesta jengista.

ja noi olivat viela saaneet transit visan angolaankin, aika hyva tuuri :p

« Viimeksi muokattu: 24.10.2008, 15:14:07 kirjoittanut mattimeikalainen »

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.06.2009, 04:00:40 »
Apua, mua on ruvennu kiehtomaan joku Nigeriassa.. Ehkäpä juuri tuo mitä UsvaAuer sanoi avausviestissään - ehkäpä kyseinen maa on väärinymmärretty? Kellään ajankohtaista tietoa maan tilanteesta?
Go where you want to be.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 04.07.2009, 18:54:31 »
Minäkin olen taas ottanut hieman lisää selvää asioista. Ongelma on viisumi: Nigerian turistiviisumi on hankalasti saatavan maineessa. Edes Länsi-Afrikan lähetystöistä sen saaminen ei ole itsestään selvyys. Viimevuosina Nigerin pääkaupungista Niameysta sen on saanut helpoiten.

Tänä vuonna ilmestynyt Rough guiden Länsi-Afrikan opas on taas lupauksia antava. Nigeria-osio on oppaan toiseksi laajin! LP:hän ei ole tehnyt omaan Nigeria-osioonsa päivityksiä ja on kuitannut koko maan muutamalla sivulla.

Benqqu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.11.2009, 13:47:38 »
Ma olen lahdossa uudeksi vuodeksi Nigeriaan parin viikon reissulle. Kaverin on Nigeriasta ja hanen veli on menossa naimisiin joten pyysivat haihin vieraaksi.
Viisumi hakemuksen laitoin viime viikolla menemaan Madridissa olevaan Nigerian Suurlahetystoon. Sen kanssa ei pitaisi olla mitaan ongelmaa vaikka kateista piti laittaa DHL:n kuoreen 125 EUR kaikkien papereiden mukaan. Muutamat Tanskalaiset kaverit ovat siella kayneet ja he saivat viisumit hommattua ilman ongelmia.
Lennot otin Royal Air Marocilta ja meno-paluulle kertyi hintaan noin 700EUR Barcelonasta.
Vahan Nigeriasta ja siella reissaamisesta on todellakin juttua mutta paikallisten kanssa mennaan niin ei pitaisi olla mitaan ongelmaa.
Rokotteet kavin hakemassa viime viikolla joten nyt odotellaan vaan reissun alkua.

Benqqu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.11.2009, 15:27:41 »
Kun viisumista aikaisemmin puhuitte niin ohessa viela mita tuohon viisumiin tarvitaan.

The general requirements are as follows:
    * Passport (6 months minimum validity) and three photocopies of the bearer’s information page
    * Three application forms all filled and signed by the applicant
      3 Passport photographs
    * 3 copies of a return ticket or reservation
    * 3 copies of the residence permit if the applicant does not have Spanish nationality
Ohessa application form: http://www.nigeriainspain.org/forms/visa_app.pdf
Sitten olisi hyva olla tiedossa paikalliset tutut kenen luona majailee tuohon hakemukseen. Itsella varmaan auttaa kun kontakti on yksi paikallisista kuninkaista.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 13.11.2009, 23:03:43 »
Tukholman lahetystossa viisumi maksaa 150 euroa ja vaativat viela hotellivarauksetkin. Tosin viisumeihin tarvittavat hotellivaraukset on lapihuutojuttu. Luottokortilla varauksia voi tehda ja peruutella kuinka lystaa.

Itsekin olen ilmeisesti uutta vuotta Nigeriassa! Kerron tarkemmin viisumiprosessista paikan paalla Afrikassa, kunhan ehdin Nigeriin.

Sipris

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 23.11.2009, 00:07:44 »
Olen muuttamassa Nigeriaan puoleksi vuodeksi, viisumi on hankittu ja kävi vajaassa parissa viikossa, mulla tosin oli siinä välikätenä suomen suurlähetystö ruotsissa jotka toimitti passini nigerian lähetystölle.

Tukholman lähetystöllä olisi tuntunut olevan vähän eri vaatimuksia kun tossa madridin vaatimassa listassa mut aika samat.
yörällä lontooseen mennään 3 viikkoa ja kävellen 2. Lentokoneella 1 tunti, raketti on nopein mikä maailmassa voi koko maailmaa kiertää.
-Into 5v-

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 03.01.2010, 18:01:34 »
Kaksi viikkoa on ehtinyt vierahtaa Lagosissa. Olen todella ihastunut kaupunkiin, Afrikan ehdoton ykkosmesta!

Lagos on mantereen suurin kaupunki. Olennaisinta kaupungista nauttimisen kannalta on majapaikan valinta. Alkaa uskoko opaskirjoja, jotka vaittavat, etta Lagosissa on vain joko okykalliita hotelleja tai halpoja laavia. Lagos on taynna hyvia halpahotelleja ja keskiluokan hotelleja, jos vain tietaa, mihin suunnistaa. Itse olen asustanut mantereella, Ijeshassa, ja tasta asuinaluesta on tullut synonymi Afrikalle. Eloisa, jannittava, varikas ja ystavallinen.

Nigeriassa ja Lagosissa viettamien viikkojen aikana olen yllattynyt totaalisesti siita, millainen maa Nigeria on. Nigerian maineella ei ole mitaan tekemista nigerialaisen arkitodellisuuden kanssa. Nigeria on helppo maa matkustaa: tiet ja kulkuneuvot ovat taalla paremmassa kunnossa kuin monessa muussa maassa, kaksoishinnoitteluatai huijaamista ei esiinny, kerjaavia (Cadeau, cadeau!) lapsia ei ole, valkoisen lihanhimon opaspalveluiksi naamioinneita miehia ei ole. Eika ole turistejakaan. 22 paivassa olen nahnyt koko maassa vain viisi valkoista ihmista, naista nelja taalla Lagosissa. Nigeria on kaikista kaymistani maista vahiten turistunoitunein/valkoinen. Jopa Afganistanissa ja Irakissa tormaa useammin valkoisiin kuin taalla.

Toisaalta, totuuden nimissa, en olekaan hengaillut Lagosissa Victoria-saarella, jossa suurin osa valkoisista viettaa omaa yksityista elamaansa kalliissa hotelleissa ja ravintoloissa uskaltamatta liikahtaa mihinkaan enemman afrikkalaiseen. Taalla Ijeshassa paikalliset ovat autuaan tottumattomia valkoisiin ja siksi tavattoman uteliaita ja ystavallisia. Missaan muualla maailmassa en muista jutelleeni yhta paljon ja tutustuneeni yhta moneen ihmiseen kuin taalla. Valkoinen ystava on taalla iso juttu.

Tassa ilmiossa on myos kaantopuolensa: paivittainen puolitutut ja tuikituntemattomat ruinaavat Take me to your country!. Kaksi viikkoa tata virtta kuunnelleena olen jopa ilahtunut jos lagosialaiset valitsevat puheenaiheekseen muut suosikkkiaiheensa. Monelle on sula kasittamattomyys, etta joku on tullut yksin tahan maahan, liikkuu paikallisilla kulkuneuvoilla ja syo paikallista ruokaa. Turismi ei kerta kaikkiaan riita vastaukseksi.

Onni on ollut matkassa siinakin mielessa, etta olen ihanteelliseen aikaan Lagosissa. Jos joku miettii, miten ja missa viettaa joulu ja uusivuosi ensi vuonna, tulkaa tanne! Joulua ja uutta vuotta ymparoivat viikot ovat yhta bailausta, festive seasonia. Kaytannossa tama tarkoittaa, etta Ijeshassa joka yo on ollut oisia katubileita. DJ soittaa musiikkia ja ihmiset tanssivat aamun tunneilla kaduilla. Ja taalla todella osataan bailaamisen taito. Afrikkalaiset ovat todella taitavia tanssijoita ja miehet ovat vahintaan yhta hyvia kuin naiset. Huh, mita hikisia oita, mita lantion ketkutusta ja mita miehia! (Totuuden nimissa on myos lisattava, etta nama katubileet eivat aina ole kesyja tapahtumia. Tappeluita esiintyy ja valilla joku voi paasta hengestaankin. Ja valilla tanssilattialla valkoisen ja mustan ihon kosketuksessa tilanteet voivat hieman riistaytya kasista...)

Muusta Nigeriasta ei ole yhta paljon sanottavaa. Muuta maata vaivaa sama kuin suurinta osaa lansi-Afrikkaa: vahan tai ei mitaan nahtavaa ja taten vaikeuksia saada paivat kulumaan. Tylsaa toisin sanoen. Tosin en kaynyt Calabarissa, maan ainoassa turistikaupungissa Kamerunin rajan tuntumassa. Pohjoisessa ihmiset ovat pidattyvaisempia ja jos mahdollista viela enemman ihmeissaan valkoisen kohtaamisessa. Kanossa lapset juoksivat pakoon ja yksi aikuinenkin kipaisi kirkuen karkuun, kun juttelin sille. Josissa baarissa minulle tuotiin alkoholiton juoma olutta pyytaessani. Naiset kun eivat dokaa!

Sippuralle vinkki Nigerian-matkaa varten: Pakkaa paljon vaatteita! Paikalliset ovat olleet Lagosissa jarkyttyneita pukeutumisestani. Heidan mielestaan kun minulla on joka paiva samat vaatteet. Taalla on suuri etikettivirhe pitaa samaa vaatekertaa perakkaisina paivina. Joka paiva uudet vaatteet, neuvoi eras ystavani. (Ja nyt on kyse ihan tavallisista pulliaisista, ei keskiluokasta.)

Nigeriassa kannattaa myos teetattaa paikallinen asu. Jumalanpalvelukset on paras paikka tutustua perinteiseen muotiin. Sita varien ja kuosien kirjoa joka kaduilla kulkee sunnuntaiaamusin! Masennuksen varit eivat taalla todellakaan ole muodissa.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2010, 18:11:08 kirjoittanut UsvaAuer »

bubbletoes

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.last.fm/user/bubbletoes_/
« Vastaus #13 : 19.01.2010, 23:57:18 »
Kiitokset vaan UsvaAuerille Afrikka-kuumeen pahentumisestani! Kuulostaa mahtavalta reissulta.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 25.01.2010, 00:25:04 »
Kiitokset vaan UsvaAuerille Afrikka-kuumeen pahentumisestani! Kuulostaa mahtavalta reissulta.

No enpa menisi mahtavaksi kehumaan... Lagos on yksi loistava tahti, muuten melko tylsalla Lansi-Afrikan kiertomatkalla. Voitaisiin avata vaikka ketju Itsenaisesta matkailusta Lansi-Afrikassa, kun sellainen on Ita-Afrikastakin. Olisi yhta sun toista kerrottavaa.

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 27.01.2010, 13:37:44 »
UsvaAuer, kiitoksia tuosta Lagos-tekstistä! Olen aina kuvitellut että Lagosin on oltava kamala paikka, mutta siitä huolimatta (tai ehkä jollain kieroutuneella tavalla juuri sen takia) siinä on jotain joka kiehtoo minua. Mutta mites tuo turvallisuus ihan oikeasti? Eihän se voi olla muuta kuin vaarallinen? :o Vai onko tämä maine täysin väärä?
Go where you want to be.

Benqqu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 05.02.2010, 18:43:15 »
ma allekirjoitan taysin usvaauerin teksin Lagosista. Olin pari viikkoa siella vuodenvaihteessa. Enimmakseen Ikejassa, Victoria Islandilla ja Ketossa. Kaytiin myos pyorahtamassa kaverin isan kotiseudulla Ijebussa jossa kayiin myos moikkaamasta kuningasta. Hyva reissu, suosittelen ehdottomasti!

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 04.04.2013, 02:53:26 »
Tulin lukaisseeksi tämän vanhan ketjun. Eikö kukaan ole sittemmin käynyt Nigeriassa, tullut kertomaan kuulumisia? Anacon?

Mutta mites tuo turvallisuus ihan oikeasti? Eihän se voi olla muuta kuin vaarallinen? :o Vai onko tämä maine täysin väärä?

Hassua, muistan miettineeni vastauksen tähän kysymykseen, mutta hukkuiko se sitten jossain nettikahvilassa bittiavaruuteen?

En tunnista ikiliikkujen kommentissaan mainitsemia turvallisuusuhkia. Minulle Nigeria ei ollut missään vaiheessa turvaton maa, en muista tunteneeni oloani turvattomaksi edes katubileissä tai yöaikaan liikkuessani yksin Ijeshan hämärillä kujilla. Kuljin maan halki pohjoisesta etelään, pysähdyin viidessä kaupungissa.

Yksi outo tapahtuma sattui tosin, tuikituntemattomassa (ei edes mainittu LP:ssä) Lokojan kaupungissa. Nettikahvilassa minulta tultiin kysymään tietoja matkastani ja haluttiin nähdä passi. Kysyjä esittäytyi poliisiksi. Tilanne vaikutti oudolta ja kun olin haluton keskustelemaan, tyyppi tajusi lähteä käpälämäkeen. Jälkeen päin toiset nettikahvilassa sanoivat, että se oli huijari. Sitten minulle määrättiin nettikahvilasta saattaja, joka varmisti, että pääsen turvallisesti hotellille.

Tämä esimerkki on minusta tyypillisintä Nigeriaa. Paikalliset suhtautuivat minuun kuin kunniavieraaseen, josta oli pidettävä hyvää huolta.

Kanon kaupungissa tunsin toisinaan oloni hieman vaivaantuneeksi. Tämä vaivaantuneisuus liittyi lähinnä vanhaankaupunkiin, missä ihmiset ovat köyhiä ja olot alkeelliset. Huomasin, että siellä läsnäoloni herätti hämmästystä. Joku mies tulikin ja saattoi minut pois paikasta. Liekö ajatellut, että olin eksynyt vai että paikka ei sovi minulle.

Suurimmat turvallisuusriskit liittyvät kai liikenteeseen. Esimerkiksi yöbusseja kehotetaan välttämättään, koska ne ajavat usein (tai "usein") onnettomuuksia. Minun aikananikin sattui ihmishenkiä vaatinut iso yöbussionnettomuuus (luin lehdestä).

Oma teoriani Nigerian turvallisuudesta liittyy siihen, että siellä ei ole turismia. Huijarit eivät ole päässeet kehittämään turistin puijaustapoja, kun ei ole turisteja eikä täten alueita/hotelleja, missä voisi kärkkyä sinisilmäisiä matkaajia.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2013, 02:57:49 kirjoittanut UsvaAuer »

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #18 : 05.04.2013, 13:58:08 »
Valkoinen iho takaa toki monessa paikassa paikallisia paremman turvan, muttei siihen kannata sokeasti luottaa. Nigerian kaltaisessa maassa varmaankin pystyyy pienellä rahalla palkkaamaan itselleen epävirallisen oppaan/turvamiehen.

http://www.formin.fi/public/default.aspx?contentid=68549&nodeid=15735&contentlan=1&culture=fi-FI

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 05.04.2013, 17:58:49 »
Valkoinen iho takaa toki monessa paikassa paikallisia paremman turvan,

hopo hopo, Afrikassa valkoinen on kaveleva rahapussi.