Jordania

(Luettu 51314 kertaa)

b_mardle

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Jordania
« : 02.07.2007, 12:53:42 »
Oon lähös elokuun puolessaväliä jordaniaan 2:ksi viikkoa, onko kellään ollu kokemuksia maasta? Sen perusteella mitä on kuullut ja lukenut niin nähtävää mul siel ainaki riittää, ja maa on ilmeisesti yksi länsimaisimmista arabi-maista.

Mizzoni

• Vieras
Jordania
« Vastaus #1 : 02.07.2007, 14:41:38 »
Kävin lyhyellä reissulla keväällä. Petran rauniokaupunki ja Kuollut meri olivat hienoja kokemuksia, muuten en mitenkään ihan kamalan paljon tykännyt. Tai no joo oli ihan ok, muttei mennyt mihinkään henkilökohtaiselle top ten listalle.

Päällimmäiseksi jäi mieleen köyhyys, kuivuus ja naisten puute katukuvasta. Eräässä ravintolassa miestarjoilija kieltäytyi ottamasta ojentamaani seteliä, se piti kierrättää miespuolisen reissukaverini käden kautta. Kaverini joutui myös useimmiten huolehtimaan kysymisistä ja muista jutuista, koska paikalliset miehet eivät palveluammateissakaan hillittömän innokkaasti huomioineet olemassaoloani. Tätä osittaista näkymättömyyttäni lukuunottamatta ihmiset olivat hyvin ystävällisiä ja avuliaita, ja ruokakin hyvää. Naminami. Ja oma vikani kun tuppaan arabimaihin, vaikken ollenkaan perusta heidän yleisimmistä naiskäsityksistään.

Olimme muuten etukäteen varanneet majoitukset twin roomeissa. Kappas vaan, paikanpäälle saavuttaessa jokainen varaus oli mystisesti vaihtunut tuplasänkyyn ja hotellien respojen suupielissä nyki hymynkare, kun pyysimme vaihtoa takaisin erillisiin vuoteisiin (epäilivät varmaankin olemattoman avioliittomme kehnoa tilaa tms).

Aavikolla keinuvia kameleja, kuumuutta, kuivuutta, jokaisessa mahdollisessa paikassa laiduntavia vuohilaumoja paimenineen...  8)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Jordania
« Vastaus #2 : 03.07.2007, 02:19:10 »
Minusta Jordania on tylsin Lähi-Idän maa. Sori. Amman on tylsä ja ruma, Aqaba säälittävä yritys rantalomakeskukseksi, Petrassa miehillä on pillu silmässä. Joku Wadi Rum -niminen aavikkokeidas on kuulema ihmeellinen, joku sanoi.

Ja en missään nimessä tunkisi sinne keskellä kuuminta vuodenaikaa. Mahtaa olla ihmeellistä patikoida Petrassa kun aavikolla kuumuus iskee lähelle neljääkymppiä. Ota ihmeessä mukaasi auringonvarjo.

Jordanian jälkeen oli pakko muuttaa matkasuunnitelmaa ja karata Israeliin. Voi sitä riemua, minkä Israelista löysinkään. Maailman komeimmat miehet, boheemia taitelijaelämää, katumuotia, maailman villeintä bailausta ja seksiä rannalla tietty.

P.S. Syyria on kiva. Ja Libanon oli.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Jordania
« Vastaus #3 : 03.07.2007, 03:21:41 »
En minakaan ihastunut Jordaniaan.Petra oli kylla upea, ja nakemisen arvoinen. Olin huhtikuussa, jolloin helle ei ollut tappavan kuuma. Amman on ehka maailman tylsin kaupunki. Palvelua minulta ei kielletty vaikka yksin olinkin, mutta olo oli hiukan kiusaantunut kun miehet tuijottivat avoimesti (vaikka paallani olikin pitka kaapumainen mekko)
She rides rollercoasters but never screams

b_mardle

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Jordania
« Vastaus #4 : 11.07.2007, 15:33:08 »
Joo no ei kyl mitenkään hirveen innostavii viestejä tullu, mut otan kyl huomioon et ootte ilmeisesti kaikki muijia. Miehenä mul tulee luultavasti olemaan parempaa aikaa siel.

Toivottavasti en kuulosta hirveen sovinistiselta, mut kyllähän kaikki tietää et ei arabi-maissa molemmat sukupuolet oo ihan tasaarvoisia, ei lähelläkään.

Mut kuulostaa huvittavalta kun joku sanoo et amman on maailman tylsin kaupunki, kun suomessaki on luultavasti 30 kandidaattia samaan titteliin :lol:   Sen takia en siel asukkaan...

Mut mikä siit tekee niin tylsän?

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
Jordania
« Vastaus #5 : 12.07.2007, 00:02:16 »
Aqaba on aika pieni rannikkokaupunki, vailla mitään kummempaa omaleimaisuutta. Petrassa kannattaa käydä ilman muuta. Eikä vastaavia kokemuksia "laskunkierrätyksestä" miehen kautta ole (olin silloisen avovaimoni kanssa).
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Jordania
« Vastaus #6 : 13.07.2007, 14:53:08 »
Lainaus käyttäjältä: "b_mardle"

Amman on ruma. Amman on harmaa. Ammanissa liikkuminen on vaikeaa. Ammanissa ei ole nähtävyyksiä, sitä kukkulaa lukuunottamatta.

Kairo on kuuluisa Niilistä, Damaskos vanhastakaupungista, Dubai modernista arkkitehtuurista, Kuwait ostoskeskuksista, Aleppo basaarista, Muscat valkokalkituista taloista, Sana'a pastellitaloista, Beirut villistä yöelämästä ja komeista miehistä, Aleksandria kirjastosta, Luxor pyramideista ja Assuan padosta. Amman ei ole kuuluisa mistään.

Liikkumisen Ammanissa vaikeaksi tekee kaupungin levittäytyminen usealle kukkulalle. Kävellen ei pitkälle pötkitä.

Amman on kuitenkin hyvä paikka tehdä tuttavuutta irakilaisten kanssa. Kaupungissa asuu valtavasti irakilaispakolaisia, en tosin tiedä, missä kaupunginosissa.

b_mardle

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Jordania
« Vastaus #7 : 14.07.2007, 12:03:06 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Lainaus käyttäjältä: "b_mardle"

Amman on ruma. Amman on harmaa. Ammanissa liikkuminen on vaikeaa. Ammanissa ei ole nähtävyyksiä, sitä kukkulaa lukuunottamatta.

Kairo on kuuluisa Niilistä, Damaskos vanhastakaupungista, Dubai modernista arkkitehtuurista, Kuwait ostoskeskuksista, Aleppo basaarista, Muscat valkokalkituista taloista, Sana'a pastellitaloista, Beirut villistä yöelämästä ja komeista miehistä, Aleksandria kirjastosta, Luxor pyramideista ja Assuan padosta. Amman ei ole kuuluisa mistään.

Liikkumisen Ammanissa vaikeaksi tekee kaupungin levittäytyminen usealle kukkulalle. Kävellen ei pitkälle pötkitä.

Amman on kuitenkin hyvä paikka tehdä tuttavuutta irakilaisten kanssa. Kaupungissa asuu valtavasti irakilaispakolaisia, en tosin tiedä, missä kaupunginosissa.

Mulle tää tulee olemaan luultavasti vähän erikoisempi paikka, sillä amman on meikäläisen ensikosketus arabi-maailmaan.

Ja toisaalta rakastuin täysin ateenaankin, vaikkakin acropoliksen lisäksi sielt ei mitään erikoisemaa löytynytkään. Luultavasti pitäisin kaupungista yhtä paljon ilman acropolistakin, sillä sen mestan yli-turistisuus kuvotti minua. Se oli se kaupungin ilmapiiri (vaik moni ei ees pidä siitä) mikä teki muhun vaikutuksen.

Mutta sä oot ilmeisesti kiertäny lähi-itää vähän enemmänkin, niin oot epäilemättä nähnyt/kokenut sen verta paljon et ei oo ihmekkään jos amman sitten vaikutti susta mitäänsanomattomalta

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Jordania
« Vastaus #8 : 14.07.2007, 12:27:01 »
Kylläpä nyt tulee negatiivista kommenttia. Minä pidin Jordaniasta ja Ammanistakin. Osasyy tähän voi olla se, että olin maassa arabian kieltä ja kulttuuria opiskelleen kaverini vieraana. Kaikki aukesi aika paljon paremmin hänen seurassaan. Puhumattakaan siitä, että liikkuminen hoitui kuin Helsingissä ikään. :) Pitää vaan tietää, mikä reittitaksi tai bussi menee sille puolelle kaupunkia, jonne haluaa.

Ystäväni käytännön asioiden tuntemus oli aika vahva. Meitä mm. yritettiin kyniä matkalla Petrasta Aqabaan. Taksikuski vaati 4 JD, kun paljon pidempi kyyti Ammanista Petraan oli ollut 0,75 JD. Pari muuta turistia oli juuri maksanut miehen pyytämät rahat, mutta ystäväni suuttui kiskonnasta ja tappeli hinnan lopulta kahteen dinaariin.

Minua miellyttävät muutenkin paikat, jotka eivät yritä olla mitään enempää mitä ovat. Tästä syystä pidin myös Aqabasta ja itse asiassa nautin suuresti siitä, että olin juuri Aqabassa enkä vastarannan turistirysä-Eilatissa. Jos halusin mennä uimaan, se onnistui hyvin. Jos halusin vuokrata aurinkotuolin, niitäkin sai, samoin kuin virvokkeita. Mitä puuttui?

Jordanian vierailuni kesällä 2000 oli ensimmäinen kosketukseni arabimaihin ja se jätti positiivisen mielikuvan, ongelmat toki huomioiden.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Mizzoni

• Vieras
Jordania
« Vastaus #9 : 14.07.2007, 13:46:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Meitä mm. yritettiin kyniä matkalla Petrasta Aqabaan. Taksikuski vaati 4 JD, kun paljon pidempi kyyti Ammanista Petraan oli ollut 0,75 JD. Pari muuta turistia oli juuri maksanut miehen pyytämät rahat, mutta ystäväni suuttui kiskonnasta ja tappeli hinnan lopulta kahteen dinaariin.

Apua, minua on sitten kynitty ihan urakalla tänä vuonna. Voiko olla ollut noin halpaa vuonna 2000? (1 JD on tällä hetkellä 1,0248 euroa. Ammanista Petraan oli  kolmen tunnin ajo, noin 200 kilometriä).

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Jordania
« Vastaus #10 : 17.07.2007, 23:41:14 »
Yksi dinaari oli tuolloin kesällä 2000 noin 7,5 mk, eli rahan arvokin on jonkin verran muuttunut.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Jordania
« Vastaus #11 : 18.07.2007, 00:37:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Kylläpä nyt tulee negatiivista kommenttia.

Kyllä tuli. Välillä mopo meinaa lähteä käsistä ja sormet näppäimiltä - pelkästä ilmaisun riemusta.  8)

Arabimaahan ensi kertaa matkustavalle kohteella ei niin paljon ole merkitystä. Kaikki tuntemattomat maat ovat arvoituksia. Itse olen ihastunut lukuisiin paikkoihin, jotka moneen muuhun eivät ole tehneet mitään vaikutusta. Itse asiassa on paljon antoisampaa ihastua paikkaa, josta on kuullut puhuttavan pahaa. Minäpä ymmärsin, näin pintaa syvemmälle!

Bussien ja reittitaksien numerot ovat arabiaksi, joten ensitöikseen pitää opetalla arabialaiset numerot. Tietenkin aina pysäkillä voi huudella jotain paikan nimeä tai sitten vaan hypätä bussiin ja katsoa, minne se menee.

Hyvää matkaa Jordaniaan!

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Jordania
« Vastaus #12 : 19.06.2010, 10:48:55 »
Tuli sitten itsekkin ostettua lentoliput Jordaniaan.

Ei ole vielä sen suurempia suunnitelmia, kjuin pyöriä 3,5 viikkoa niilla hoodeilla.

Mikä on paras keino liikkua? Taksi vai bussi? Tarkoitus on käydä ainakin Petrassa, Kuolleella merellä ja ehkä Damascucsessa. Onko Israelin rajan ylitus vaikeaa/järkevää, jos haluaa tulevaisuudessakin matkustella islamilaisissa maissa?

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 21.06.2010, 13:11:14 »
Israelista rajanylitys Jordaniaan on helppoa kuin heinänteko. Rajalta saa taksin lähimpään kaupunkiin eli Aqabaan joka on hyvin arabihenkinen pieni satamakupunki. Taksin hinta pitää neuvotella etukäteen, muuten vedättävät. Petraan sen sijaan liikuin itse paikallisten kyydeillä eli periaatteessa kuka tahansa antaa mielellään kyydin ainakin osan matkasta eikä hinta ole kuin murto-osa taksien hinnoista. Tai ota kimppataksi niin tule halvemmaksi.

Damascucseen ei ole asiaa jos passissa on Israelin leima. Ei myöskään muihin arabimaihin joten päätä etukäteen halautko nähdä Israelin vaiko Syyrian/Jordanian jne.

Itse olen hankkinut kaksi passia joista toisessa Israelin leimat ja toisella reissaan arabimaita.

Matkustaminen Jordaniassa on mielestäni todella turvallista ja ihmiset ovat avuliaita ja ystävällisiä. Jonkin verran turistien tietämättömyytä käytetään hyväksi lähinnä hintojen kanssa ja muista aina tinkiä kaikesta.

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 21.06.2010, 20:44:39 »
Itse olen hankkinut kaksi passia joista toisessa Israelin leimat ja toisella reissaan arabimaita.

Miten tämä on mahdollista vai onko sinulla kaksoiskansalaisuus? Käsittääkseni ainakaan kahta Suomen passia ei myönnetä kuin erityissyistä.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 21.06.2010, 22:12:08 »
Miten tämä on mahdollista vai onko sinulla kaksoiskansalaisuus? Käsittääkseni ainakaan kahta Suomen passia ei myönnetä kuin erityissyistä.
Minulla oli kaksi passia siitä syystä, että passini oli Venäjän konsulaatissa saamassa vuosiviisumia ja samaan aikaan oli lähdettavä toisaalle työmatkalle. Henkilökorttia ei sillä aikataululla enää ehtinyt saada, mutta kaksoispassin sai. Siihen tarvittiin vain esimiehen todistus siitä, että tarvitsen passia työmatkalla.

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 22.06.2010, 12:38:20 »
Joo itsekin hämmästyin kun kuulin että kakkospassi on mahdollista saada mutta se ei siis tuota mitään ongelmia. Kirjoitin vain paperille pienen selvityksen miksi tarvitsen toisen passin ja se oli sillä selvä. Eli syyksi riittää että aikoo matkustella Israelissa ja arabimaissa. Kakkospassini on voimassa 5 vuotta ja maksaa saman mitä uusi passi ylipäänsä.

Aikaisemmin olen hakenut aina uutta passia ja se tulee todella kalliiksi ja on turhaa kun homma hoituu kahdella eri passilla :) Eli ainakin Suomen poliisiviranomaiset myöntää tällaisen järjestelyn :)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 25.06.2010, 15:03:16 »
Tuli sitten itsekkin ostettua lentoliput Jordaniaan.

Ei ole vielä sen suurempia suunnitelmia, kjuin pyöriä 3,5 viikkoa niilla hoodeilla.

Mikä on paras keino liikkua? Taksi vai bussi? Tarkoitus on käydä ainakin Petrassa, Kuolleella merellä ja ehkä Damascucsessa.

Ei mitään ehkä! Damaskos on Lähi-Idän ihmeellisimpiä kaupunkeja. Beirutista moni nuorempi reissaaja tykkää, koska siellä on vilkas yöelämä. Baareja ja yökerho riittää.
Amman sen sijaan on useiden mielestä tylsä, minunkin.

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 26.06.2010, 22:30:23 »
Löytyykö hotellisuosituksia Ammaniin, Kuolleen meren rannalle (Jordanian puolelle) ja Damascukseen?

Hakukoneilla tuntuu löytyvän lähinnä high end -hotelleja. Mielummin ottaisin kuitenkin jotain kultaiselta keskitieltä (30-70 euroa/yö).

Fiilispohja

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 08.07.2010, 02:44:12 »
Tarmo hostelworld löytää ainakin aika paljon 30-50 euron hotelleja.

Jordaniassa ensimmäinen ihmettelyn asia olivat lentokentän siivoojat, jotka odottivat vessassa ja käsien pesun jälkeen ojensivat normitelineestä paperipyyhkeen. Tästä piti maksaa 1 dinaari tai euro tippiä!  :-*

Ammanissa Hotel Bdeiwi (lausutaan Beduin) on ihan jees travellermesta, 10 dinaaria yö muistaakseni. Ei ehkä kovin fancy, mutta isäntä oli aika jännä kaveri, Kanadassakin asunut paikallinen pössypää. Vieraat viettää illat katolla piipun ääressä ja mutustaa ostamiaan vesimeloneja (1 dinaari koko pallo) tai mitä löytääkään. Samasta paikasta järjestyy retket lähikohteisiin jne. ja monet yksinäiset lyöttäytyvätkin kimppaan.

Kuten todettua Amman on muuten todella tylsä ellei onnistu lyöttäytymään jonkun paikallisen seuraan. Kaupungin tarjoilut näkee päivässä, mutta tukikohtana se toimii mainiosti Kuolleen meren päiväreissulle ja muille lähikohteille. Jordaniassa on toiseksi eniten pystyssä olevia Rooman imperiumin raunioita maailmassa, suosittelen ainakin Jerashia. Ammanista kertoo aika paljon se että asukasluku oli 100 vuotta sitten 20k, kun se nyt on 2 miljoonaa - kaikki rakennukset on nopeasti pystytettyjä identtisiä harmaita elementtitaloja.

Kuollut meri on reunustettu täysin resorteilla. Jos osallistuu järjestettyyn päiväretkeen päätyy rantakylpylään johon on 5-10 dinaarin sisäänpääsymaksu. Sillä tosin saa uima-altaat ja suihkut käyttöönsä mitkä ovat meressä käymisen jälkeen hintansa arvoiset. Fyysisesti tosi mielenkiintoinen paikka mutta kyllä senkin päiväreissulla näkee. Petraan sen sijaan kannattaa käyttää useampikin päivä, siellä pakko suositella Valentine hostellia uskomattoman illallisbuffetin takia.
Hello konnichiwa jambo maware maware!