Jordania

(Luettu 59837 kertaa)

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Jordania
« Vastaus #40 : 08.01.2012, 13:25:06 »
Ohhoh, yllättävän paljon murmutusta Petran hintatasosta, kun kuitenkin kaikesta nykyään saa maksaa.
Jep, kaikesta saa maksaa. Joku raja kuitenkin. Nyt se hinta alkaa jo karia matkailijoita, jolloin hotelliyöpymiset, ravintola-ateriat, em. vähenee.

Tekisivät edes niillä rahoilla jotain Petran eteen. Esim. siivoaisivat ne paskat pois.

Jinnai

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Hunt The Sun
    • Sähköposti
« Vastaus #41 : 08.01.2012, 13:40:07 »
^ No niinkun edellisessä postauksessa sanoinkin, mun mielestä hinta olisi enemmän kuin oikeutettu mikäli se oikeasti käytettäisiin Petran hyväksi  ;)

Ja ihan henk. koht. mua ei yhtään häirinnyt turistien vähyys (kiitos Syyrian levottomuuksien) Petrassa ja Jordaniassa ylipäätään, saipahan rauhassa pällistellä ja ottaa kuvia. Ikävää toki turismille.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2012, 13:41:44 kirjoittanut Jinnai »
"Not all those who wander are lost."
- J. R. R. Tolkien
http://www.huntthesun.blogspot.com

Quaker

• Himoreissaaja
  • Goa-time.
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 09.01.2012, 08:40:29 »
Petrassa oli ainakin näin talvella todella siistiä ja sitä kyllä siivottiin ahkerasti. Vain muutamassa paikassa näki roskia. Eiköhän tuosta pääsymaksurahasta iso määrä käytetä Petran kaivauksiin, suojelemiseen ja kunnostamiseen ymmärtääkseni joten "mielellään" sen maksoi. Elämä Jordaniassa muuten kuitenkin oli edullista ja mm. ruuat sisältyivät halpoihinkin hostelleihin ja hotelleihin.
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi

h3LMi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #43 : 25.08.2012, 11:23:47 »
Hei te Jordaniassa matkanneet!

Mulla on aikomuksena matkustaa siis Jordaniaan, Aqabaan joulu-tammikuussa 2012-2013. Haluaisin käydä Petran kaupungissa sekä kuolleella merellä. Matkan päätavoite on päästä lämpimään talvella, nähdä siinä samalla vähän kulttuuria ja historiaa - suuria odotuksia ei siis ole. Ainakin apollomatkat tekee sinne matkoja näemmä.

Itseä mietityttää lähinnä tuo turvallisuustilanne, naapurimaa Syyrian levottomuudet. Israelin puolella en halua käydä (vaikka siellä olisi tosi paljon kaikkea kiinnostavaa), koska haluan matkustaa lähitulevaisuudessa Dubaihin - Israelin leima passissa ilmeisesti estää tämän. Mulla on passissa leima myös Egyptistä, mutta se ei ilmeisesti haittaa Jordaniaan matkustavaa mitenkään...? Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.  :)

P.s. Olen lähdössä reissuun näillä näkymin kahdestaan äitini kanssa. Kokemuksia naisporukassa matkustamisesta Jordaniassa?

thautal

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogi
« Vastaus #44 : 25.08.2012, 14:22:28 »
^ Arabiemiraattehin kyllä pääsee vaikka olisi Israelin leima passissa, ainoastaan Israelin PASSILLA pääsyä maahan ei ole. Egyptin leima ei ketään kiinnosta, jollei se ole Israelin rajalta. Maat joihin ei pääse leiman kanssa: Bahrain, Iran, Kuwait, Libanon, Libya, Qatar, Saudi Arabia, Sudan, Syyria ja Jemen. Eli jos noihin maihin ei ole lähiaikoina menossa niin käy ihmeessä Israelin puolella jos siihen on mahdollisuus.

Tässä turvallisuudesta, eli ei pitäisi olla mitään suurempia ongelmia ainakaan nyt. Tilannehan voi muuttua vielä syksyn aikana.

Naismatkustajien tilanteesta en osaa sanoa, mutta en usko että mitään suurempia vaikeuksia on siinäkään. Ainakin 2010 Jordanian suurimmissa kaupungeissa näkyi suht paljon pelkkiä naisporukoita/yksinäisiä naisia. Kannattaa harkita kauanko haluaa viettää aikaa pelkästään Aqabassa, ei mielestäni mikään erikoinen paikka. Egyptin puolella rannat ovat paremmat ja mielenkiintoisempia paikkoja löytyy pohjoisemmasta Jordaniasta.
Jos mielesi ei ole avoin, pidä myös suusi kiinni.

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 25.08.2012, 14:27:22 »
Mulla on aikomuksena matkustaa siis Jordaniaan, Aqabaan joulu-tammikuussa 2012-2013. Haluaisin käydä Petran kaupungissa sekä kuolleella merellä. Matkan päätavoite on päästä lämpimään talvella, nähdä siinä samalla vähän kulttuuria ja historiaa - suuria odotuksia ei siis ole.

Varmaan tiedätkin, mutta mitään helteitä ei ole odotettavissa. Aqabassa lämpötilat ovat parinkympin kieppeillä tai ehkä hieman yli (tosin merivesi voi hyvin olla lämpimämpääkin), muualla maassa päivälämpötilat lienevät keskimäärin siellä 15 asteen tienoilla ja yöt voivat olla hyvinkin viileitä. Toisaalta sää on usein aurinkoinen ja varsin erinomainen nähtävyyksien katseluun, esim. Petrassa jaksaa kävellä ihan eri tavalla kuin kesähelteillä.

Aqaba on aika tylsä kaupunki, jonka valttina on lähinnä ranta. Et kerro, kuinka pitkäksi aikaa olette menossa, mutta kannattaa ehkä viettää muutama yö myös muualla maassa - maa on varsin helppo reissata itsenäisestikin. Petran lisäksi pidin itse myös Wadi Rumin autiomaan upeista maisemista (avattareni on otettu siellä) ja Madaban pikkukaupungista, joka on kulttuuri- ja historiafriikille erinomainen valinta, lisäksi sieltä käsin on helppo tehdä päiväretkiä juuri esim. Kuolleelle merelle.

Suosittelen lämpimästi seuraavaa, lähinnä omatoimimatkailijoille suunnattua sivustoa: http://jordanjubilee.com/

Itseä mietityttää lähinnä tuo turvallisuustilanne, naapurimaa Syyrian levottomuudet.

Olin Jordaniassa joulukuussa 2011. Syyrian tilanne oli silloin jo varsin kuuma, mutta se ei näkynyt kuin yhtenä kohdalle osuneena tukimielenosoituksena. Nyt toki maassa saattaa olla jo Syyrian tilannetta paenneita, lähinnä Ammanissa ja muissa isoissa kaupungeissa. Aqabassa ja muilla turistialueilla tilanne tuskin näkyy mitenkään.

Jordaniassa tilanne on ollut vakaa ja itse lähtisin maahan turvallisin mielin. Kannattanee pitää silmällä Ulkoministeriön matkustustiedotteita, koska periaatteessa on aina olemassa mahdollisuus kriisin leviämisestä.

Kokemuksia naisporukassa matkustamisesta Jordaniassa?

Meitä oli matkassa kaksi pariskuntaa, joten en osaa kommentoida sen tarkemmin, kuin että tuijotukseen kannattanee henkisesti varautua, varsinkin jos olette vaaleatukkaisia tai muutoin paikallisten mielestä hieman erikoisemman näköisiä. Meidän seurueessamme enimmät kommentit ja katseet keräsi pitkä ja muutenkin hieman näyttävämmän näköinen (pitkät mustat hiukset, korvakorut) mies, ja muut saivat itse asiassa olla aivan rauhassa. Kiinnostus ei ollut mitenkään pahansuopaa, mutta saattaa tietysti käydä hermoille.

Sen kummempaa syytä huoleen teillä tuskin on. Paikalliset ovat pääosin varsin pidättyväisiä, joten pidän epätodennäköisenä, että kukaan rohkenisi esimerkiksi kähmiä tai edes huudella törkeitä - erityisesti, kun mukana on vähän vanhempi nainen. Jos näin sattuisi käymään, kannattaa tehdä asia tiettäväksi kovaan ääneen. Vieraiden naisten koskettaminen on maassa sen verran paheksuttava teko, että tyyppi häipynee samoin tein korvat punaisina.

EDIT: Jos pärjäsit naisena Egyptissä, niin pärjäät takuulla myös Jordaniassa.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2012, 14:30:27 kirjoittanut trilobiitti »
...and as all travelers I never was longing for arrival...

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 25.08.2012, 17:34:42 »
Sanon samaa mitä muutkin täällä eli kannattaisi miettiä muitakin paikkoja kuin Aqaba, se on aika pieni kaupunki jossa ei itsessään ole juurikaan paljoa nähtävää. Eikä se Israelin leima passissa ole mikään ongelma. Sä saat hankittua tuplapassin kun perustelet että haluat reissata arabimaissa missä Israelin leimaa ei hyväksytä. Toki siitä joutuu maksamaan jonkin kympin mutta jos siellä oikeasti haluaa reissata niin ei kannata antaa tuon passiasian olla ainoa syy pidätellä. Tai toinen vaihtoehto on että perut passin ja anot vaan uutta.

Naismatkustajana reissaamisesta niin jos olette aikaisemmin matkustanu arabimaissa niin Jordania on ihan samanlainen. Miehet tuijottaa, vislailee ja huuttelee perään ja paras keino on välttää ehdottomasti kaikkea katsekontaktia tai edes kohteliaisuudesta vastaamista. Itse matkustin siellä aikoinaan miehen seurassa eikä se todellakaan estänyt mitään. Mua jopa kähmittiin siellä. Rannoilla ei myöskään voi pukeutua miten haluaa. Jordania on aika vanhanaikainen matalan koulutuksen maa jossa paikalliset on perinteisiä. En tiedä miten on nykyään onko Aqaban uimarannoilla naisille oma alue mutta ainakaan 2007 rannalla ei ollut mitään palveluja enkä nähnyt paikallisten siellä uivan. Enemmän se on sellainen hengailu ja kävelyalue. Ja toisaalta tammikuussa vesikään ei ole kovin lämmintä.

Jos teillä on aikaa ja kiinnostusta niin Wadi Rumin jälkeen käykää pohjoisessa Ammanissa tai tosiaan Israelissa. Myös Egyptiin pääsee Israelista jos kiinnostaa piipahtaa.

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 25.08.2012, 18:02:09 »
Naismatkustajana reissaamisesta niin jos olette aikaisemmin matkustanu arabimaissa niin Jordania on ihan samanlainen. Miehet tuijottaa, vislailee ja huuttelee perään ja paras keino on välttää ehdottomasti kaikkea katsekontaktia tai edes kohteliaisuudesta vastaamista. Itse matkustin siellä aikoinaan miehen seurassa eikä se todellakaan estänyt mitään. Mua jopa kähmittiin siellä.

Ohhoh, aika ikävänkuuloista. Tuota vislailua ja peräänhuutelua ("lucky man!") on osunut omalle kohdalle Egyptissä joka reissulla miesseurasta huolimatta (toki yksin liikkuminen nostaa sen toiseen potenssiin), Jordaniassa ei tosiaan lainkaan. Olen aikaisemmin matkustanut muslimimaissa melko paljon, joten varmaan katsekontaktin välttely jne. saattoi tulla selkäytimestä. En huomannut, että minua olisi kummemmin edes tuijotettu, tosin eipä minussa tainnut olla pahemmin silmäniloakaan, kun paljasta pintaa ei ollut esillä kasvoja, kaulaa ja käsiä enempää. Voi myös olla, että en vaan noteeraa katseita, koska täällä Lontoossa mulle kyllä huudellaan harva se viikko...

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 25.08.2012, 19:09:12 »
Hahhah oot varmaan vaan tottunut  ;D
Mulle Jordania oli eka muslimimaa aikoinaan eli melkein 7 vuotta sitten enkä osannut olla esim juuri katsomatta ja muutenkin juttelin ihmisille kun luulin niiden olevan ystävällisiä ja yhtä naiveja kuin itsekin  ;D Nykyään osaa onneksi erottaa ja tietää miten toimia. Mut ekakertalaisille voi tulla kulttuurishokki ja veikkaan että sen takia monet esim haukkuu Egyptiäkin niin älyttömästi kun siellä he ekaa kertaa joutuu kohtaamaan tän ilmiön.

h3LMi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #49 : 25.08.2012, 19:26:14 »
Ensinnäkin, superpaljon kiitoksia jo nyt kaikista vastauksista joita on tullut melko nopeasti!  ;)

Mulla on aikomuksena matkustaa siis Jordaniaan, Aqabaan joulu-tammikuussa 2012-2013. Haluaisin käydä Petran kaupungissa sekä kuolleella merellä. Matkan päätavoite on päästä lämpimään talvella, nähdä siinä samalla vähän kulttuuria ja historiaa - suuria odotuksia ei siis ole.

Varmaan tiedätkin, mutta mitään helteitä ei ole odotettavissa. Aqabassa lämpötilat ovat parinkympin kieppeillä tai ehkä hieman yli (tosin merivesi voi hyvin olla lämpimämpääkin), muualla maassa päivälämpötilat lienevät keskimäärin siellä 15 asteen tienoilla ja yöt voivat olla hyvinkin viileitä.

Lämpötilasta sen verran, että Egyptissä olin myös pari vuotta sitten tammikuussa ja silloiset lämpötilat siellä olivat mulle ihan tarpeeksi lämpimät, hihii.. Eli jos on reilut 20 astetta, se riittää mulle.  ;D Etenkin, kun juuri nyt ei ole varaa lähteä kauemmas, minkä vuoksi Jordania oikeastaan pomppasi vaihtoehdoksi - Egyptissä jo käyneenä en sinne jaksaisi mennä uudelleen, jos voi kokea samalla hinnalla myös uuden maan.

Sinänsä mikää perään huutelu ei mua häiritse, osaan ottaa sen huumorilla ja sitä nyt voi tapahtua missä maassa tahansa, kunhan ei liian päällekäyviä olla ja tulla "kimppuun".

Olen lukenut ton ulkoasiainministeriön tiedotteen jo aiemmin mutta se oli musta aika ympäripyöreä. Toisaalta, reissuun on nyt sen verran vielä aikaa että on vaikea sanoa mitä siellä tapahtuu.

h3LMi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #50 : 25.08.2012, 19:33:32 »
Et kerro, kuinka pitkäksi aikaa olette menossa, mutta kannattaa ehkä viettää muutama yö myös muualla maassa - maa on varsin helppo reissata itsenäisestikin.

Tarkoitus olisi käydä siellä luultavasti vain viikon pituisella matkalla.

h3LMi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #51 : 25.08.2012, 19:35:17 »
Ja toki Israelin puolella käyminen houkuttaisi. Voihan sitä aina hakea uuden passin, jos ja kun joskus matkustan johonkin noista maista.  :)

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 25.08.2012, 20:01:25 »
Jordania on melko pieni maa ja tiet varsin hyvässä kunnossa, joten viikossa ehditte nähdä jo paljon (jos jaksatte koluta), mutta Israelin säästäisin kyllä seuraavaan reissuun, jos aikaa ei ole viikkoa enempää.

Itse käyttäisin viikon osapuilleen näin:
Petra 2 pv (yksikin riittää, jos on pakko, mutta 2 päivän lippu on lähes saman hintainen)
Wadi Rum 1 pv (katsokaa ennen matkaa Arabian Lawrence, niin näette, kannattaako siellä lähteä käymään)
Madaba 2 pv (ensimmäisenä päivänä tutustuisin itse kaupunkiin, toisena lähtisin päiväretkelle Kuolleelle merelle ja muihin kaupungin ulkopuolisiin nähtävyyksiin)
Loppuajan voi jakaa omien mieltymysten ja aikataulujen mukaan Aqaban ja Ammanin kesken. Ammanin voi minusta ihan hyvin jopa skipata, ellei ole kummemmin kiinnostunut Lähi-Idän suurkaupungeista. Jos haluaa päästä uimaan muuallakin kuin Aqabassa, niin esim. Petran Amra Palacessa (60 eur/yö/2hh) on sisäuima-allas.

Quaker

• Himoreissaaja
  • Goa-time.
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #53 : 25.08.2012, 23:19:52 »
Jordaniassa voin varauksetta suositella auton vuokraamista. Julkiset liikenneyhteydet saattavat olla hankalia ja etäisyydet pitkiä. Muualle kuin Petraan meneminen julkisilla voi olla kiven takana. Jopa kuolut meri on Ammanista hankala ilman hostellien tarjoamia reissuja. Liikenne on inhimillinen ja tiet hyviä. Aavikkolinnoille ei julkisilla fiksusti pääse. Kyseessä ei ole Libanonin kaltainen liikennehelvetti ja Syyriakin jää kyllä kakkoseksi. Jos hesassa osaat ajaa, ei sun tarvi murehtia.
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #54 : 26.08.2012, 01:36:52 »
Lainaus
Mulla on aikomuksena matkustaa siis Jordaniaan, Aqabaan joulu-tammikuussa 2012-2013. Haluaisin käydä Petran kaupungissa sekä kuolleella merellä. Matkan päätavoite on päästä lämpimään talvella.

Varmaan tiedätkin, mutta mitään helteitä ei ole odotettavissa. Aqabassa lämpötilat ovat parinkympin kieppeillä

Lainaus
Lämpötilasta sen verran, että Egyptissä olin myös pari vuotta sitten tammikuussa ja silloiset lämpötilat siellä olivat mulle ihan tarpeeksi lämpimät, hihii.. Eli jos on reilut 20 astetta.

Olen ollut Jordaniassa kahdesti, kerran tammikuun lopulla ja toisen kerran helmikuun alussa. Kummallakin kertaa oli kylmää, voin kertoa. Kylmyyttä korostaa lämmityksen puute. Mitä syvemmälle aavikolle mennään, sitä kylmempää on öisin. Ja jos herätys on varhain aamulla, kuten Petrassa on tapana, palelemista on tiedossa.

Mainittakoon, että kun pääsin Jordaniasta Jerusalemiin, alkoi sataa lunta.  ;D

Aqaban talvilämpötila vastaa Helsingin peruskesän lämpötiloja, mutta paikka on surkea lomakaupungin yritelmä. Vuosikausia jatkuneista yrityksistä huolimatta Aqaba ei ole lyönyt läpi lomakohteena - suomalaiset kävivät kokeilemassa Aqabaa 90-luvulla. Eilat on jo parempi paikka.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2012, 01:39:03 kirjoittanut UsvaAuer »

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #55 : 26.08.2012, 17:41:31 »
Suosittelisin myös että jos haluatte nauttia rannasta, hyvistä ravintoloista ja vapaasta liikkumisen ilosta niin viettäkää losa lomasta Eilatissa. Se on siisti, todella laaja valikoima eritasoisia hotelleja altaineen, ruoka loistavaa, englannilla pärjää eikä kukaan huutele perään. Siel on myös enemmän turistinähtävää, delffiinikeskukset jne.

Silloin aikoinaan vietettiin 1 yö Petrassa, 1 Aqabassa ja muuten rajan yli takaisin israeliin. Musta myöskään Aqabassa ei ole juuri mitään nähtävää viikoksi ainakaan. Tosin tuoretta tietoa mulla ei ole mutta en usko etät se on kauheasti siitä kehittynyt. Petra on ehdottomasti se näkemisen arvoinen paikka Jordaniassa ja siellä kannattaa viettää se aika ja nauttia. Muuten miettisin jäisinkö tosiaan Jordaniaan loppulomaksi.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #56 : 27.08.2012, 15:56:34 »
Tosin tuoretta tietoa mulla ei ole mutta en usko etät se (Eilat) on kauheasti siitä kehittynyt.

Israelissa mikään ei ole kehittynyt vuosikymmeniin.

enkuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 27.08.2012, 20:37:38 »
Tosin tuoretta tietoa mulla ei ole mutta en usko etät se (Eilat) on kauheasti siitä kehittynyt.

Israelissa mikään ei ole kehittynyt vuosikymmeniin.

Hahhah puhuin kylläkin Aqabasta  ;D

Neeneh80

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - piia_annika@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #58 : 28.08.2012, 02:36:57 »
Viime marraskuun kokemusten perusteella Aqaba on edelleen kuolettavan tylsä paikka, ja ajanvietemahdollisuudet on melko olemattomat, jos sää ei suosi vesielämää. Eilatista ei ole kokemusta.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 28.08.2012, 12:51:31 »
Aqaba on todellakin tylsa- lahinna vain ohikulkupaikka. Eilat on ok, mutta kovin turistitaytteinen (ja siksi kalliimpi kuin muu Israel). Jos haluatte vierailla myos Israelissa, Jerusalem on paljon kiinnostavampi, ja koska maa on kovin pieni ja bussiyhteydet hyvat, siella on helppo vierailla. Jordaniassa suhahtelin paljon takseilla, koska ne oli kohtuu halpoja ja minulla ei ollut paljon aikaa. Ehti nahda paljon- muista vain tinkia kovasti.
She rides rollercoasters but never screams