Intia + malarialääkitys

(Luettu 34243 kertaa)

iinu

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Intia + malarialääkitys
« Vastaus #20 : 27.12.2008, 10:50:31 »
Mitä mieltä, tarviiko Kerala-Goa parin viikon matkalle malarialääkitystä? Tuosta Goasta tuntuu olevan monta eri mielipidettä mutta mites se Kerala sitten?

dibadaba

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #21 : 28.12.2008, 11:46:36 »
Me ollaan menossa Keralaan päin helmikuussa ja meille matkailuklinikalla sanottiin, että ei tarvita malarianestolääkitystä. Ihan kiva homma kun meitäkin on lähdössä viisi henkeä, niin olisi tullut suht kalliiksi  :)

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 28.12.2008, 12:23:10 »
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

merjah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 28.12.2008, 13:32:35 »
Keralassa ei juurikaan esiinny malariaa, kuten ei muuallakaan aivan Etelä-Intiassa. Goalla sen sijaan esiintyy, tuhansia tapauksia vuodessa, joista noin kolmas osa on pahanlaatuista Falsiparum-malariaa. Enin osa Goan malariatapauksista todetaan vilkkaimmilla turistialueilla, mutta suurin osa sairastuneista on kurjissa oloissa eläviä siirtotyöläisiä. Turisteja sairastuu malariaan aika harvoin, mutta sitäkin tapahtuu. Intiassa ollaan yleisesti hyvin huolissaan Goan malariatilanteesta.

Hepuli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 28.12.2008, 16:14:35 »
Kannattaa muistaa, etta Keralassa niita sisavesia on aika paljon ja siella on varmaan aika otolliset paikat hyttysille. Ainakin mun jarjen mukaan siella niita malarialoisia juuri olisi (?). Goa on suosituksissa riskialue varmasti sen takia, etta sielta vaan saadaan eniten tilastotietoa, koska Goalla kay eniten turisteja. Kylla mullekin laakari Suomessa sanoi, etta Keralassa ei ole malariaa (mutta Goalla kylla), mutta mua lahinna naurattaa. Aika eriskummallista jos malariahyttyset olis tarkalleen levittynyt vain Goan osavaltion sisaan.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 28.12.2008, 16:51:12 »
On Suomessakin soita, mutta ei ole enää malariaa ollut vuosikymmeniin. Kyllä kannanotot kannattaisi tarkistaa jostain asiantuntevammasta lähteestä kuin mustatuntuu-pohjalta. Ellei jostain syystä luota kotimaiseen tietoon (ylläoleva KTL:n matkailijan terveysopas), niin tarkista CDC:n sivuilta. Kyllä Intiassa on malariaa muuallakin kuin Goassa, mutta falciparum-malariaa on näkynyt pääasiassa vain Goan alueella viime vuosina.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 28.12.2008, 18:18:07 »
Kannattaa muistaa, etta Keralassa niita sisavesia on aika paljon ja siella on varmaan aika otolliset paikat hyttysille. Ainakin mun jarjen mukaan siella niita malarialoisia juuri olisi (?). Goa on suosituksissa riskialue varmasti sen takia, etta sielta vaan saadaan eniten tilastotietoa, koska Goalla kay eniten turisteja. Kylla mullekin laakari Suomessa sanoi, etta Keralassa ei ole malariaa (mutta Goalla kylla), mutta mua lahinna naurattaa. Aika eriskummallista jos malariahyttyset olis tarkalleen levittynyt vain Goan osavaltion sisaan.

Muistan kuulleeni, etta malarihyttysten lentosade on n 1.5 km. eli ei se mitenkaan kummallista ole. Etela-Mosambikissa on malariaa, pohjois Etela-afrikassa ei ole (paitsi krugerissa), eika valimatkaa ole kummastikaan.

559xr331

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : 28.12.2008, 19:01:13 »
Siitä on jo vuosia kun olin Intiassa, puoli vuotta siellä ja sitä ennen olin matkustanut kaakkois-aasiassa jo puoli vuotta. Malarialääkkeitä söin hetken Thaimaassa mutta sain niistä päänsärkyä. Lopetin ne ja vältin paikkoja missä tiedettiin olevan malariariskiä. Intiassa hankin Rajastanista homeopaattisesta sairaalasta malarialääkkeet ennen kuin lähdin etelään. En ollut ainoa joka veti niitä homeopaattisia pillereitä Saisikohan niitä Suomesta, olen nimittäin lähdössä kesällä kolmen lapseni kanssa Intian tutustumismatkalle enkä halua niitä tabletteja, niistä tulee sivuvaikutuksia.

Tietääkö kukaan niistä homeopaattisista lääkkeistä?

Raitakerttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 29.12.2008, 00:09:29 »
Jos haluat aikuisena laskea oman terveytesi homeopaattisten "lääkkeiden" varaan, niin omapahan on nahkasi. Lapsille malaria on vielä vaarallisempi kuin aikuisille, en voi kun parahtaa kauhusta kun ajattelen, että joku oikeasti riskeeraa lastensa terveyden oman puutteellisen päättelykykynsä takia. Älä nyt silkasta uhmasta tee sellaista virhettä.

merjah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 29.12.2008, 00:36:43 »

No eihän se vesistöjen määrä sitä määrää kuinka paljon malariaa jossain esiintyy! Sitä paitsi Goalla on kyllä ainakin yhtä paljon kosteikkoja kuin Keralassakin, jos se siitä olisi kiinni. Ja Keralassa on Intian paras julkinen terveydenhuolto, joten kyllä sieltä varmasti tulee aivan oikeaa tietoa malarian suhteen. Tuossa muutamia linkkejä koskien Intian malariatilannetta.

http://www.rokote.fi/matkaajanrokoteopas/malaria.html

http://www.fitfortravel.scot.nhs.uk/destinations/malariamaps/india.htm

http://www.emednews.org/2008/02/26/global-malaria-map-shows-reduced-risk/

"...Panjim and Candolim-Calangute have been declared as danger areas. In Panjim alone, from 652 cases in the first five months of last year, the figure for this year for the same period has shot up to 709. Out of the 709 reported, 339 were falciparum cases, while the remaining vivax.
In the Candolim-Calangute belt from last year’s 598, the number of reported cases in 2008 is 995, an increase of 66%. Out of these 995 cases, 266 were falciparum and the rest vivax..."
Nuo paikat on siis vilkkaimpia turistipaikkoja Goalla. http://www.oheraldo.in/pagedetails.asp?nid=5178&cid=2

Malaria Intiassa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00055#s69
"Malaria

Malariaa esiintyy ympäri vuoden koko maassa alle 2 000 metrin korkeudella paitsi pohjoisessa Himachal Pradeshin, Jammun, Kashmirin ja Sikkimin vuoristoalueilla ja niemimaan eteläkärjessä Bangaloren eteläpuolella. 40–50 % tapauksista on falciparum-malariaa. Klorokiiniresistenttiä P. falciparum -malariaa raportoitu.

Matkailijan malariariski on pieni. Kaupungeissa ja turistikohteissa ei pääsääntöisesti tarvita estolääkitystä (Goa ks. tarkemmin alla). Estolääkitystä ei tarvita esimerkiksi matkustettaessa Delhiin, Kolkataan (Kalkuttaan), Mumbayhin, Agraan, Jaipuriin, Varanasiin, Hyderabadiin, Bangaloreen, Chennaihin tai Keralan alueelle.

Estolääkitystä suositellaan Pohjois-Goan rantakohteissa oleskeleville, muualla Goan alueella yli 2 viikkoa oleskeleville ja matkailijoille, jotka tekevät yli yön kestäviä retkiä maaseudulle. Estolääkitykseksi suositellaan meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä. On kuitenkin todennäköistä, että myös klorokiini (Heliopar) tehoaa näillä alueilla.

Malarian lääke-ehkäisy on tarpeen myös oleskeltaessa Andamanin ja Nicobarin saarilla ja oleskeltaessa useampi yö maaseudulla lukuun ottamatta maan pohjoisosien vuoristoalueita ja alueita etelässä Bangaloren eteläpuolella. Tällöin estolääkitykseksi suositellaan Assamissa sekä Andamanin ja Nicobarin saarilla meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä ja muualla klorokiinia (Heliopar)."

Travelvirgo

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #30 : 29.12.2008, 02:49:57 »
Minulla on aika varattuna huomenna matkailuklinikalle, ja kyselen siellä eritoten malaria lääkityksestä, niin pitää laittaa tänne mitä lääkärisetä neuvoi.

Raitakerttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 29.12.2008, 11:19:53 »
YTHS:n lääkäri määräsi minulle juuri Lariamia sillä perusteella, että Keralaan ja Goaan menossa. Kyselin sivuvaikutuksista ja rauhoitteli vaan, tutkimusten mukaan ei sen enempää kuin muissakaan. Sitten kysyi, että onko masennusta tai epilepsiaa - näiden sairastajat ilmeisesti riskiryhmää. Itse olen olettanut, että koska psykoottisuus on yksi ikävä, mahdollinen sivuoire, skitsofreniaperheen sairaudet suvussa olisivat tekijä jota tarkemmin harkita.

Lis. ja sen sanoi, että "Keralassa ei niinkään ole, vaan Goalla", vahvisti siis tässä ketjussa sanottua.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 29.12.2008, 11:35:25 »
YTHS:n lääkäri määräsi minulle juuri Lariamia sillä perusteella, että Keralaan ja Goaan menossa. Kyselin sivuvaikutuksista ja rauhoitteli vaan, tutkimusten mukaan ei sen enempää kuin muissakaan. Sitten kysyi, että onko masennusta tai epilepsiaa - näiden sairastajat ilmeisesti riskiryhmää. Itse olen olettanut, että koska psykoottisuus on yksi ikävä, mahdollinen sivuoire, skitsofreniaperheen sairaudet suvussa olisivat tekijä jota tarkemmin harkita.
Goalle kavisi Helioparikin.

Naa YTHSn laakarit on edelleen ihan hanurista, taydellisen vastuutonta ja torkeaa toimintaa. Viela kymmenen vuotta siten ne ei ollut edes kuullut etta Lariamin kanssa olisi jotain ongelmaa. Ja viela vaan vahatellaan

" tutkimusten mukaan ei sen enempaa kuin muissakaan"
Onkohan se edes lukenut niita tutkimuksia? Itse paasen lukemaan laaketieteellisia artikkeleieta, ja se on kylla karua luettavaa lariamista.

merjah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 29.12.2008, 11:54:40 »

Nokun Goalle just ei käy Heliopar, ei ainakaan jos meinaa oleskella Pohjois-Goalla ja Panajissa. Goalla esiintyy runsaasti Falsiparum-malaria, joka on vaarallisin muoto malariasta. Siihen ei Heliopar tehoa. Heliopar on kyllä hyvä lääke aurinkoihottumaan, mutta malarian ehkäisyys se ei enää käy juuri missään - Keralassa ehkä.

Raitakerttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 29.12.2008, 12:22:51 »
mpala: Joo, ihmetytti se minuakin, mutta pähkäilin itse liian kalliin (Malarone) ja liian kovia sivuvaikutuksia aiheuttavan (Lariam) välillä, ja olin köyhänä jo taipumassa Lariamiin. Kun tuo määräsi sen suorilta, niin en enää mieti. Miehelle määrättiin työterveydessä Malarone samalle reissulle.

Sulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 29.12.2008, 12:32:19 »
Kotikaupunkini terveyskeskuksen rokotuksista vastaava lääkäri määräsi 3kk Intian matkalle Helioparia. Reittisuunnitelmaa ei liiemmin ole.

Täytyy varmaan uskoa omaa lääkäria paremman tiedon puutteessa ja suojautua tietty hyttysiltä. Ristiriitaiset tiedot selittynee taudin useilla eri kannoilla. KTL:n oppaan päivitetyssä versiossa ainakin näkyy monenmoista muotoa Intian malariatilanteessa.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 29.12.2008, 12:39:40 »

Nokun Goalle just ei käy Heliopar, ei ainakaan jos meinaa oleskella Pohjois-Goalla ja Panajissa. Goalla esiintyy runsaasti Falsiparum-malaria, joka on vaarallisin muoto malariasta. Siihen ei Heliopar tehoa. Heliopar on kyllä hyvä lääke aurinkoihottumaan, mutta malarian ehkäisyys se ei enää käy juuri missään - Keralassa ehkä.

Tietaakseni kyse on siita, onko Falciparum malariasta kehittynyt klorokiini-resistentti muoto. Jos ei ole resistenssia, Heliopar kylla tehoaa Falciparum malariaan. Suurin osahan Falciparum-malariasta on resistenttia, ja Goasta nimenomaan mainittiin (oli lainattu muistaakseni omassa postauksessasi), etta jotain resistenssia on, mutta heliopar todennakoisesti tehoaa.

Nevermind, paajuttu ei ollut tama, vaan jatkuva Lariamin sivuoireiden vahattely, mika kuvastaa naiden YTHS laakareiden ja muiden vastaavien kaytannon tietamyksen puutetta. Ja vahitellen alan myos kysenalaistaa heidan tietamysta tehdsyita tutkimuksista, luulen etta kaikki toistavat tuota samaa mantraa, mutteivat kaytannossa ole lukeneet mitaan tutkimuksia. Lariamin oireisiin liittyvaa tutkimusta on paljon tehty, ja siella on todellisia kauhukertomuksia.

merjah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 29.12.2008, 13:50:47 »

Tietaakseni kyse on siita, onko Falciparum malariasta kehittynyt klorokiini-resistentti muoto. Jos ei ole resistenssia, Heliopar kylla tehoaa Falciparum malariaan. Suurin osahan Falciparum-malariasta on resistenttia, ja Goasta nimenomaan mainittiin (oli lainattu muistaakseni omassa postauksessasi), etta jotain resistenssia on, mutta heliopar todennakoisesti tehoaa.

Nevermind, paajuttu ei ollut tama, vaan jatkuva Lariamin sivuoireiden vahattely, mika kuvastaa naiden YTHS laakareiden ja muiden vastaavien kaytannon tietamyksen puutetta. Ja vahitellen alan myos kysenalaistaa heidan tietamysta tehdsyita tutkimuksista, luulen etta kaikki toistavat tuota samaa mantraa, mutteivat kaytannossa ole lukeneet mitaan tutkimuksia. Lariamin oireisiin liittyvaa tutkimusta on paljon tehty, ja siella on todellisia kauhukertomuksia.

Nokun siellä esiintyy resistenssiä. Ja on sitä vaihtoehtojakin sille Lariamille, esim. doksisykliini ja Malarone. Malaronesta ei juuri kellekään tule sivuoireita. En teidä YTHS:n lääkäreistä, mutta kansanterveyslaitoksen tiedot ovat kyllä ihan ajantasaisia ja asiantuntevia. Siellä suositellaan malarian ehkäisyä Goalle, nimenomaan ainakin Pohjois-Goalle muuta kuin Helioparia.

Hommahan on kuitenkin niin, ettei siellä kovin moni turisti ole sairastunut. Suurin osa sairastuneista on hökkeleissä asuvia siirtotyöläisiä, jotka eivät huolehdi saamastaan lääkityksestä (ja näin kehittävät niitä resistenssejä kantoja). Hyvällä suojautumisellakin voi pärjätä. Kannattaa tietysti pohtia vaihtoehtoja ja muistaa, että se yksikin pisto riittää. Hyttysiä Goalla kyllä riittää myös kuivana kautena. Kokemusta on. Kyllä minä itsekin olen kahden vaiheilla tuon lääkityksen käytön suhteen. Tiedän kuitenkin myös tapauksia, jotka siihen ovat sairastuneet, eikä Falsiparum-malaria ole tosiaankaan mikään leikin asia. Siitä tulee helvetin sairaaksi. Pahimmassa tapauksessa siihen voi kuolla nopeastikin - mutta ... pitää punnita riskejä.

keijokola

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #38 : 29.12.2008, 16:33:31 »
Joo eli itse on ole koskaan noita lääkkeitä vielä käyttänyt. Lähdemme 1. päivä intiaan kolmeksi viikoksi ja nappasin ekan pillerin Lariamia tyttöystäväni kanssa ruoan jälkeen viikkositten eikä siitä mitään vaikutuksia tullut eli niillähän taidetaan ajella matka.

Travelvirgo

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 29.12.2008, 17:46:55 »
Hei,

tulin juuri matkailuklinikalta, joka on ainoa lääkäri(asema) johon luotan reissailussa.

Sieltä sain rokotusten(jäykkäkouristus, polio, ja hepatiittien täydennys rokotus) lisäksi mukaan Doximycin kuurin kun kerroin alustavan matkasuunnitelman, eli 3½kk reissu - mumbai-goa-kerala ja takas ylös itärannikkoa, mahdollisesti thaimaan puolella parin viikon reissu.

Painotti vielä myös oman järjen käyttöä ns. loppukuurin syömisessä, eli noita pitäisi syödä 4 viikkoa reissun jälkeen, mutta sanoi että "loppukuuri" aikaan voi laskea myös ajan jos oleskelee loppuvaiheessa kaupungeissa ja/tai vuoristossa jossa ei malariaa esiinny.
Sivuoireisiin kuului mahdollinen herkkyys auringolle, joten rasvaa vähän enemmän, ja saattaa laittaa vatsan hieman sekaisin, mutta ei pitäisi.

Noissa muissa lääkkeissä olikin jo mukana psyykkiset sivuoireet ym.