Intia + malarialääkitys

(Luettu 34241 kertaa)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Intia + malarialääkitys
« Vastaus #40 : 29.12.2008, 17:55:25 »
Tietaakseni kyse on siita, onko Falciparum malariasta kehittynyt klorokiini-resistentti muoto. Jos ei ole resistenssia, Heliopar kylla tehoaa Falciparum malariaan. Suurin osahan Falciparum-malariasta on resistenttia, ja Goasta nimenomaan mainittiin (oli lainattu muistaakseni omassa postauksessasi), etta jotain resistenssia on, mutta heliopar todennakoisesti tehoaa.

Nevermind, paajuttu ei ollut tama, vaan jatkuva Lariamin sivuoireiden vahattely, mika kuvastaa naiden YTHS laakareiden ja muiden vastaavien kaytannon tietamyksen puutetta. Ja vahitellen alan myos kysenalaistaa heidan tietamysta tehdsyita tutkimuksista, luulen etta kaikki toistavat tuota samaa mantraa, mutteivat kaytannossa ole lukeneet mitaan tutkimuksia. Lariamin oireisiin liittyvaa tutkimusta on paljon tehty, ja siella on todellisia kauhukertomuksia.

Nokun siellä esiintyy resistenssiä. Ja on sitä vaihtoehtojakin sille Lariamille, esim. doksisykliini ja Malarone. Malaronesta ei juuri kellekään tule sivuoireita. En teidä YTHS:n lääkäreistä, mutta kansanterveyslaitoksen tiedot ovat kyllä ihan ajantasaisia ja asiantuntevia. Siellä suositellaan malarian ehkäisyä Goalle, nimenomaan ainakin Pohjois-Goalle muuta kuin Helioparia.

Sulla on tainnut homma juju kadota. Kyse oli siita etta nama kaikenkarvaiset yths-laakarit maaraa suinpain Lariamia, tutkimatta a) tarvitaanko sita valttamatta b) onko matkustajalla kenties lisaantynyt riski Lariamin sivuoireisiin.

Jos Malariaa esiintyy vain jonkin verran, ja siita vain jonkin verran (alle puolet) on falciparumina, ja siita vain pieni osa resistenttia, niin voidaan jo kysya onko riski niin suuri etta kannattaa Lariamia syoda.

Ja KTL tietaakseni on tutkimus- ja valistuslaitos, ei harjoita laakarinpraktiikkaa.

tassa ihan omasta viestistasi
Malaria Intiassa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00055#s69

"Malaria
 40–50 % tapauksista on falciparum-malariaa. Klorokiiniresistenttiä P. falciparum -malariaa raportoitu.

Estolääkitystä suositellaan Pohjois-Goan rantakohteissa oleskeleville, muualla Goan alueella yli 2 viikkoa oleskeleville ja matkailijoille, jotka tekevät yli yön kestäviä retkiä maaseudulle. Estolääkitykseksi suositellaan meflokiinia (Lariam) tai atovakonin ja proguaniilin yhdistelmää (Malarone) tai doksisykliiniä. On kuitenkin todennäköistä, että myös klorokiini (Heliopar) tehoaa näillä alueilla.

Kettumaaria

• Reissaaja
    • Profiili
    • Kukka@myspede
    • Sähköposti
« Vastaus #41 : 29.12.2008, 19:12:47 »
Hei,

ymmärtääkseni hyttysverkkokin on ihan kiva, mutta ootteko kantanut omaa mukana vai häh, onko siellä hostelleissa sellaisia lainaan, tai jotain?

Tuntuu vähän tyhmältä kysyä tällaista mut koettakaa kestää kaverit.
Charaiveti, charaiveti!
Much Metta!

merjah

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #42 : 29.12.2008, 20:12:58 »

Sulla on tainnut homma juju kadota. Kyse oli siita etta nama kaikenkarvaiset yths-laakarit maaraa suinpain Lariamia, tutkimatta a) tarvitaanko sita valttamatta b) onko matkustajalla kenties lisaantynyt riski Lariamin sivuoireisiin.

Jos Malariaa esiintyy vain jonkin verran, ja siita vain jonkin verran (alle puolet) on falciparumina, ja siita vain pieni osa resistenttia, niin voidaan jo kysya onko riski niin suuri etta kannattaa Lariamia syoda.

Ja KTL tietaakseni on tutkimus- ja valistuslaitos, ei harjoita laakarinpraktiikkaa.

tassa ihan omasta viestistasi

Eikä ole kadonnut. Goalla on se tilanne, että siellä esiintyy runsaasti Falsiparumia (myös resistenttiä) tietyillä alueilla, esim. Panaji, Candolim-Calangute-Baga-Arpora. Nuo on niitä vilkkaimpia turistipaikkoja Goalla. Etelä-Goalla ei ole juurikaan esiintynyt Falsiparumia. Paitsi viime aikoina on joillain paikoin (esim. Golva) sielläkin sitä on  tavattu. Tilanne on siis se, että riippuen, missä siellä Goalla aikoo oleskella, voi olla että Helioparkin riittää. Mutta kun suurin osa turisteista liikkuu siellä pahimmalla malaria-alueella, niin sen vuoksi Helioparia ei suositella Goalle. Jos aikoo viettää Goan loman Etelä-Goan luxus-hotelleiden altailla lojuen, niin voi tyytyä Heliopariin, mutta jotenkin tuntuu, ettet kuulu tuohon joukkoon. (Luen mm. lähes joka päivä netistä Intian lehtiä, myös Herald Goaa ja siellä näitä juttuja on ollut.)

Sen tiedän, että lääkärit ei välttämättä ole aina selvillä näistä malariajutuista. Itse hoidan aina matkalääkitykset terveyskeskuksen rokotushoitajan kautta, koska heidän tehtävänsä on ottaa selvää viimeisemmästä ohjeistuksista myös matkailijoiden lääkityksen suhteen. Ja voithan sinä itse sanoa niille, että et ota Lariamia, koska tiedät sen kanssa olevan ongelmia. Pyydä Malarone-resepti.

Ei niitä verkkoja ole läheskään joka paikassa. Itse ostan aina sieltä paikan päältä sellaisia sähköpistokkeisiin laitettavia karkotteita, pidän ikkunat ja ovet kiinni heti kun aurinko alkaa laskea, pidän tuulettimen aina päällä ja käytän Odomosta ulkona auringonlaskun jälkeen. Kyllä noilla - ja verkolla - useimmiten varmaan pärjää ihan hyvin. Afrikkaan en lähtisi ilman estolääkitystä, mutta ei se joka paikkaan Intiaan ole välttämätöntä. Sitä pitää jokaisen itse harkita, haluaako käyttää vai ei.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 29.12.2008, 21:27:08 »
Kyllä mpala sinä noita Lariamin sivuvaikutuksia hiukani liiottelet. On tietysti oma asia, uskooko infektiolääkäreitä ja trooppisen lääketieteen asiantuntijoita (jotka esim Matkailijan terveysoppaaseen kirjoittavat) vai omaa asiantuntemustaan lukea lääketieteellisiä artikkeleita (jotka lukevat kaikki aihetta sivuavat artikkelit suosituksia tehdessään eikä vain sellaisia, joissa on sellainen tulos kuin itse haluaa). Kukaan ei ole enää pitkään aikaan kieltänyt Lariamin haittavaikutusten olemassaoloa, mutta niiden riski on hyvin pieni. Lariamia voi jopa käyttää raskauden aikana, on muuten ainoa hyväksytty falciparum-malarianestolääke raskauden aikana!
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 29.12.2008, 23:37:38 »
Kyllä mpala sinä noita Lariamin sivuvaikutuksia hiukani liiottelet. On tietysti oma asia, uskooko infektiolääkäreitä ja trooppisen lääketieteen asiantuntijoita (jotka esim Matkailijan terveysoppaaseen kirjoittavat) vai omaa asiantuntemustaan lukea lääketieteellisiä artikkeleita (jotka lukevat kaikki aihetta sivuavat artikkelit suosituksia tehdessään eikä vain sellaisia, joissa on sellainen tulos kuin itse haluaa). Kukaan ei ole enää pitkään aikaan kieltänyt Lariamin haittavaikutusten olemassaoloa, mutta niiden riski on hyvin pieni. Lariamia voi jopa käyttää raskauden aikana, on muuten ainoa hyväksytty falciparum-malarianestolääke raskauden aikana!

Kyse ei ole riskista (mita silla sitten tarkoitatkin) vaan haittavaikutusten yleisyydesta. Nama tiedot taitavat aina tulla virallisiin vayliin jalkijunassa, silla viela n. kymmenen vuotta sitten Suomessa ei puhuttu ollenkaan Lariamin haittavaikutusten esiintyminsesta. Asuin itse silloin Afrikassa, ja ihmettelin kun tapasin jatkuvasti suomalaista matkaajaa, joille oli vaan lappaisty Lariamit kouraan mitaan sen enempaa sanomatta. Ja niin kuin olen aikaisemmin kirjoittanut, Lariamin haittaoireista oli jo lukuisia kokemuksia 1990-l alussa, aika pian sen jalkeen kun se markkinoille tuli.

Haluan tuoda ilmi sen, etta nama yths laakarit ja muut sen sortin karjakot eivat tarpeeksi tuo ilmi niita sivuvaikutuksia. Mun mielesta tama lariam hymina ('ei sen enempaa sivuvaikutuksia kuin muillakaan et'c) vahattelee pahasti ihmisten OMIA kokemuksia. Niita loytyy taltakin sivustolta aika paljon. Olen asunut/tehnyt toita pitkaan Afrikassa, ja tietysti sen myota on paljon ystavia ja tuttuja tropiikissa.  Kenen kanssa on tullut juteltua, kaikkien tuttaviin kuuluu USEITA ihmisia jotka ovat saaneet Lariamista huomattavia sivuoireita, prossat liikkuvat ainakin 20-30%:n nurkilla, joka on ihan eri luokkaa mita virallinen liturgia mainitsee.

Siksi mielestani laakareiden pitaisi tuoda ne mahdolliset sivuvaikutukset esille selvasti, joka kerta, ja selvittaa kunkin matkaajan taustaa tarvittavasti. Ettei ihmisten matka mene pilalle sivuoireiden takia tai sen takia, etta saavat malarian kun joutuvat ehkaisyn keskeyttamaan, eika malaronea ole noin vaan saatavilla (nainhan kavi yhdelle niista Senegalissa malarian saaneista joista oli syksylla juttua).

En ole Lariamin kayttoa vastaan, pain vastoin, jos kaypi, varmasti hyva laake; enka vaita etta etta kaikki saisivat sivuoireita tai etta ne olisivat ylitsepaasemattomia, mutta vaitan, etta ihmisilla on oikeus saada tietoa laakkeen mahdollisista sivuvaikutuksista.

Tintin, oletkos itse lukenut naita tutkimusjulkaisuja, ihan kauheeta luettavaa, kuulon menetyksia, mielenhairioita, jopa itsemurhia pahimmillaan. En ole tekemassa mitaan meta-analyysia, joten mielestani voin aivan rauhassa keskittya lukemaan niita julkaisuja, joissa on tutkittu lariamin sivuoireita. Niita on ihan riittamiin. Ja onhan sitten noita Lariamin uhrit -yhdistyksia, joista saa lisatietoa...

Sulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 30.12.2008, 15:26:15 »
Hei,

ymmärtääkseni hyttysverkkokin on ihan kiva, mutta ootteko kantanut omaa mukana vai häh, onko siellä hostelleissa sellaisia lainaan, tai jotain?

Tuntuu vähän tyhmältä kysyä tällaista mut koettakaa kestää kaverit.

Hankin tulevalle Intian reissulle oman permetriinillä käsitellyn, kallis oli (50€), mut onpahan sitte seuraavillekin reissulle. Viimeksi malaria-alueella kohtuu hyvään hotellihuoneeseen pääsi hyttysiä jostain (varmaan samasta paikasta, kuin pienehköt liskotkin  :)) Oon kyllä kuullu että joissain majapaikoissa olis valmiiksi hyttysverkot.

amppari_pamppari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 04.01.2009, 12:36:01 »
Mikä on malariatilanne Diulla, tietääkö kukaan???
"World is full of diamonds, go out and find them!"

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 04.01.2009, 13:23:09 »
mpala: olen minä lukenut julkaisuja ja paria varsin tasotonta ja yksipuolista "uhrit"-sivustoakin  aiheesta. On vain kumma, ettei ole "klorokiinin uhrit" tai "doksisykliinin uhrit" -nettisivustoa, vaikka nekin voivat aiheuttaa kaikenlaista. Syynä lienee se, että klorokiini ja doksisykliini ovat geneerisiä valmisteita, jolloin ei voi vaatia miljoonakorvauksia lääkeyhtiöltä oireistaan, oikeista tai keksityistä. Lisäksi ne, joitka eivät saa haittoja, ovat yleensä hiljaa, siitä ei saa mitään sympatiaa eikä julkisuutta jos selittää, että söin Lariamia enkä saanut mitään haittoja... Nuo KTL:n (tai THL lafkan nimi on nykyisin) tyypit myös lienevät kuitenkin lukeneet aiheesta monipuolisesti julkaisuja, enkä ymmärrä, miksi niillä olisi jokin erityinen tarve vähätellä Lariamin haittavaikutuksia. Niidenhän olemassaoloa ei mitenkään esim. matkailijan terveysoppaassa kielletä. Malarone on kuitenkin kallista, doksisykliinistä voi mennä vatsa sekaisin ja iho palaa, ja joka päivä annosteltavista lääkkeistä helposti unohtaa osan. Vaarana on, että sitten jää estolääkitys kokonaan syömättä harvinaisten haittavaikutusten pelossa kuten niiltä runsaalta kymmeneltä suomalaiselta malariaan sairastuneelta Gambian-matkaajalta. Lehtitetojen mukaan pari oli hengenvaarassa.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 19.01.2009, 20:05:23 »
täällä on puhuttu malarianestolääkityksen kalleudesta. itselleni ei sopinut lariam, joten lääkäri kirjoitti doximycin -reseptin. se on antibiootti, joka saattaa ehkäistä samalla turistiripulia. Ainakin tämä lääkäri meinasi, että sillä pärjään reissun pohjois intiassa ja goalla. hintaa tälle tulee n.14e/50 tabl. kelakorvauksen kanssa... ;D
Vakratunda mahakaye, suryakoti samaprabha, Nirvighnam kurumedeva, sarva kareshu sarvada

lumikk

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 31.07.2009, 19:49:29 »
Mitenkä olette tota doximyciniä syöneet jos olette olleet reissussa pidempään? Me olisimme reissussa huhtikuusta marraskuuhun ja tuntuu kyllä aika hurjan pitkältä ajalta tuo (plus se sen jälkeinen kuukausi) syödä jotain antibioottia. Viime reissu kesti vain kuukauden joten oli ok, mutta noin pitkällä antibioottikuurilla oleminen vähän mietityttää  ??? Mitä teidän lääkärinne ovat asiaan sanoneet? Monsuunikaudella jonkinasteinen malarialääkitys lienee kuitenkin suositeltavaa, varsinkin jos maaseudulla ja puskissa välillä käy rämpimässä.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2009, 23:20:13 kirjoittanut lumikk »

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 01.08.2009, 13:11:18 »
No eipä kyllä kuulosta kovin houkuttelevalta noin pitkä antibioottikuuri.. Luulisi tehonkin heikentyvän jo oleellisesti tuossa ajassa.
Malarianestolääkitys ei ole välttämätön joka puolella intiaa. Ehkä matkan voisi suunnitella niin, että lääkityksen aloittaa vasta kun on tarve..? Itse aloin syödä doximyciniä vasta Goaa kohti kulkiessa, kun sitä ennen tuli hengattua pääasiassa kaupungeissa vähän pohjoisemmassa..
Vakratunda mahakaye, suryakoti samaprabha, Nirvighnam kurumedeva, sarva kareshu sarvada

lumikk

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 01.08.2009, 22:53:24 »
Olen ollut siinä käsityksessä, että monsuunin aikaan malarialääkettä kannattaisi syödä ihan kaikkialla, mutta onkos tämä nyt väärä luulo? Goalle ei olla suuntaamassa, muuten kyllä pyöritään ympäriinsä ja ollaan sekä kaupungeissa että maaseudulla.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 02.08.2009, 07:19:35 »
^google: "matkailijan terveysopas". Sieltä löytyy mm malariaohjeet maittain.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 02.08.2009, 15:32:34 »
söin Lariamia enkä saanut mitään haittoja...

Olet onnekas. Henk.koht. pahoja oireita Lariamista saaneena en söisi sitä enää koskaan, sairastaisin mielummin malarian. Ja kyllä, olen sairastanut myös malarian, joten vertailukohdetta riittää...

Joillekin onnekkaille Lariam ei aiheuta mitään, kuten viimeisimmälle reissukaverille. Minulla ja poikaystävällä meni taas ihan sekaisin, oksensin monta päivää peräkkäin enkä pystynyt nukkumaan, päässä vain surrasi. Taitaa olla niin yksilölllisiä nämäkin jutut, ettei niihin pysty vetämään mitään yleispätevää totuutta, ainoastaan sen, että lääkäreillä Suomessa on yhtä paljon mielipiteitä malarialääkityksestä kuin ihmisillä, jotka niitä käyttää; eräs lääkäri vannoi Lariamin nimeen, toinen sanoi määräävänsä vain kun muu estolääkitys ei sopinut.

muoks. Ai niin, ja jos joku tästä nyt taas vetää sellaisen johtopäätöksen, etten suosittele malarialääkitystä ollenkaan, niin se ei ole totta. Söin viimeksi neljä kuukautta doksia ilman mitään sivuvaikutusta- tyttö jonka kanssa matkustin taas kärsi jatkuvasta hiivatulehduksesta ;D Kannattaa koettaa Lariamia kotona ennen lähtöä, ja vaihtaa muuhun jos tulee niitä sivuvaikutuksia
She rides rollercoasters but never screams

SpeedHawk

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 27.09.2009, 18:14:17 »
..huh. Mulle joku afrikassa pitkaan asustanut sanoi ekalla Intian-reissulla etta ei se malaria nyt niin paha ole, vihaisen flunssan tasoinen yleensa. Eika laakkeet valttamatta mitaan satavarmoja ole kuitenkaan. Enpa ole sen jalkeen malariapillereita popsinut eikaoo viela iskenyt (kolmas reissu menossa, talla kertaa viela edellisia pidempi) vaikka huolella oon puskissa rymynnyt ja saanu valilla nahkani kiitettavan tayteen hyttysenpistoja.

Eikos malarian hoito ole vain tujakat annokset noita samaisia troppeja ja lepoa? Ei mua pahemmin kuumota jos kaadun punkan pohjalle viikoksi, sattuuhan sita matkassa eika viikko ole vuoden reissusta paljoa pois. Ehka vahan eri asia jos on lyhyt reissu jonka viettaa kokonaan 'riskialueella' eika halua missata hetkeakaan mahdollisen sairastumisen takia tai jos on jollain tapaa entuudestaan heikko niin etta henki lahtee tavallista helpommin. Pari kertaa oon talla reissulla ollu paskana ennen kuin opin etta niita intialaisia karamelleja ei sitten vedeta mahan taydelta, muuten ei oo terveys juuri rakoillut.. (kiitokset vaan ylakertaan siita :))

fdskjalf

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #55 : 27.09.2009, 18:34:17 »
..huh. Mulle joku afrikassa pitkaan asustanut sanoi ekalla Intian-reissulla etta ei se malaria nyt niin paha ole, vihaisen flunssan tasoinen yleensa. Eika laakkeet valttamatta mitaan satavarmoja ole kuitenkaan. Enpa ole sen jalkeen malariapillereita popsinut eikaoo viela iskenyt (kolmas reissu menossa, talla kertaa viela edellisia pidempi) vaikka huolella oon puskissa rymynnyt ja saanu valilla nahkani kiitettavan tayteen hyttysenpistoja.

Eikos malarian hoito ole vain tujakat annokset noita samaisia troppeja ja lepoa? Ei mua pahemmin kuumota jos kaadun punkan pohjalle viikoksi, sattuuhan sita matkassa eika viikko ole vuoden reissusta paljoa pois. Ehka vahan eri asia jos on lyhyt reissu jonka viettaa kokonaan 'riskialueella' eika halua missata hetkeakaan mahdollisen sairastumisen takia tai jos on jollain tapaa entuudestaan heikko niin etta henki lahtee tavallista helpommin. Pari kertaa oon talla reissulla ollu paskana ennen kuin opin etta niita intialaisia karamelleja ei sitten vedeta mahan taydelta, muuten ei oo terveys juuri rakoillut.. (kiitokset vaan ylakertaan siita :))

Nojoo, tästä ny on varmaan miljoonaan kertaan tälläki foorumilla puhuttu. Malaria on paha tauti. Afrikkalaisella kaverilla se voi osittaisen immuniteetin ansiosta esiintyä hyvinkin lievänä, mutta loiseen ensi kertaa tuttavuutta tekevän länkkärin kanssa tilanne on vähän pahempi. Riippuu myös malarialoisen tarkemmasta lajista, plasmoideum falciparum on se joka voi tappaa, esim. Intiassa tämän muodon esiintyvyys on about puolet kaikista malariatapauksista. Malesiassa oli vasta "löytynyt" uusi laji joka myöskin näyttäisi olevan varsin pahanlaatuinen, nimeä en nyt muista.

Tärkeimpänä kuitenkin se, että malaria ei missään nimessä ole mikään itsehoitona ja sängyssä makaamalla hoidettava tauti. Mikäli sen epäilee saaneensa niin lekuriin niin äkkiä kuin pääsee. Pelkkien oireiden perusteella se on myös varsin vaikea diagnosoida, vaan tarvii labraa ja osaavaa mikroskopioijaa. Falciparum-malariassa voi potilaan tila heikentyä hyvin nopeasti, ja pahoissa tapauksissa tarvitaan tehohoitoa.

En tosin aio itsekään Intiassa estolääkkeitä popsia, sen takia että reissu on sen verta pitkä ettei mikään tropeista tunnu hyvältä vaihtoehdolta riskiin nähden. Täytyy kyl sit olla tarkempi verkon ja offin kans. Itse neuvoisin että ensisijaisesti tee estolääkkeiden kans niin kuin (mielellään trooppisista/matkailijoiden taudeista erikoisosaamista omaava) lääkäri sanoo.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2009, 19:45:22 kirjoittanut fdskjalf »

Vaikeaselkoinen hiippari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 27.09.2009, 20:10:28 »

Osaakos joku sanoa mitä noita malarialääkkeitä saa paikanpäältä Intiassa
ja tarvitaanko siihen lääkärissäkäynti kanssa ?
The true traveler is he who goes on foot, and even then, he sits down a lot of the time.

Colette, Paris From My Window, 1944
    French novelist (1873 - 1954)

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #57 : 25.11.2009, 02:20:57 »
Ihan vain selvennykseksi nuo kansanterveyslaitoksen tämän hetkiset ohjeet (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00055#s69) Intian suhteen:
- Kaupungeissa ja turistikohteissa ei pääsääntöisesti tarvita estolääkitystä, poikkeuksena Goa, johon lääkitystä suositellaan.
- Pohjois-Goassa ja pidempään muuallakin Goassa oleskeleville sekä Goan maaseudulla (riisiviljelmät ja silleen) yöpyville suositellaan järeämpää estolääkitystä, mutta klorokiini (Heliopar) saattaa hyvinkin riittää.
- Andamaaneilla ja Nicobareilla sekä Assamin maaseudulla useamman yön yöpyvät tarvitsevat järeämmän lääkityksen kuin klorokiinin.
- Pohjoisissa vuoristo-osavaltioissa Himachal Pradesh, Jammu ja Kashmir sekä Sikkim ei estolääkitystä tarvitse, kuten ei missään yli 2000 metrissä eikä myöskään Bangaloressa ja Bangaloren eteläpuoleisella alueella.
- Muualla oleskeltaessa maaseudulla useampi yö (ne riisiviljelmät, vesitankit ym. lätäköt) piisaa klorokiini (Heliopar).

Itse ajattelin alunperin satsata Intian brittihallintoa ja edesmennyttä kuningataräitiä seuraten gin&toniciin, mutta Gujaratissa niiden saatavuus on heikkoa.  ;D
« Viimeksi muokattu: 25.11.2009, 21:04:57 kirjoittanut Hypatia »

Hepuli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 25.11.2009, 16:23:55 »
Hei te, joille Lariam on aiheuttanut sivuoireita: kuinka nopeasti ensimmäisen pillerin popsimisesta oireet on alkaneet ja kuinka kauan lääkkeiden lopettamisesta on jatkunut?

Pähkäilen tässä juuri, otanko malarialääkkeitä Andamaaneille vai suojaudunko verkon, vaatteiden ja offin avulla. Doksia en halua syödä, siitä saa hiivaa ja suolisto/maha-ongelmia. Ja iho palaa suunnilleen 50 aurinkovoiteellakin. Olen alkanut oireiden takia välttelemään kaikkia antibioottikuureja, joten en myöskään halua syödä n. 7 viikkoa tätäkään antibioottia.. Ja sit taas Malarone on aivan liian kallis mulle.

Joten mietin, jos koittaisin Lariamia jo nyt Suomessa, vaikka en aluksi menekään malaria-alueelle. Ja se siis mietityttää, kuinka kauan mahdolliset oireet kestävät ja milloin ne alkavat, jos koitan? En haluaisi pilata alkumatkaani millään ylimääräisillä oireilla.

Keke_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #59 : 04.12.2009, 11:56:28 »
Pähkäilen tässä juuri, otanko malarialääkkeitä Andamaaneille vai suojaudunko verkon, vaatteiden ja offin avulla. Doksia en halua syödä, siitä saa hiivaa ja suolisto/maha-ongelmia. Ja iho palaa suunnilleen 50 aurinkovoiteellakin. Olen alkanut oireiden takia välttelemään kaikkia antibioottikuureja, joten en myöskään halua syödä n. 7 viikkoa tätäkään antibioottia.. Ja sit taas Malarone on aivan liian kallis mulle.

Suojaudu vaatteiden, verkon ja odomos-karkotteen avulla, käsittääkseni malaria-riski Andamaaneilla kuitenkin suhteellisen pieni..
Nimim. satoja pistoja yössä