Must see Argentiinassa?

(Luettu 7567 kertaa)

Immi

• Aloittelija
    • Profiili
Must see Argentiinassa?
« : 13.07.2007, 14:59:06 »
Hei kaikki Etelä-Amerikan matkaajat! Olen lähdössä marraskuussa 2 viikoksi Argentiinaan, tarkoitus olisi olla viikko BA:ssa ja sitten jotain muuta. Ottaisin vastaan vinkkejä ihan kaikesta, niin hotelleista, ravintoloista, nähtävyyksistä kuin tavoista. Matkaopas on jo hankittu, joten siitähän saa hyvin vinkkejä, mutta kiinnostaisi omakohtaiset kokemukset.

El girasol

• Aloittelija
    • Profiili
Must see Argentiinassa?
« Vastaus #1 : 28.07.2007, 13:22:32 »
Joo suuntani käy myös Buenos Airesiin noin lokuun puolessa välissä. Tarkoitus on käydä espanjan kielikurssi 4viikkoa vain 350e materiaaleineen yms.  :lol:  Siellä koulussa varmasti tutustuu ihmisiin ja saa matkaseuraa. Mutta Immi- mikäli sulla on hyviä ideoita minne mennä niin kerro ihmeessä. Tarkoitus on matkustaa kielikurssin aikana jo, mutta sitten marraskuun puolivälissä Uruguay ja Brazil. Olen suunnitellut meneväni Ecuadoriin vapaaehtoiseksi sademetsään joulukuun ajaksi. Siitä matkan on tarkoitus jatkua väli-amerikkaan, costa rica, quatemala ja Meksiko, sieltä vielä jenkkilään itärannikolle.

Otan oikein mielelläni vastaan hyviä asumisvinkkejä Buenos Airesiin. Koululla ja perheessä asuminen oli mielestäni turhan kallista, 150taalaa viikko pahimmillaan. Siis jos joku kaipaa kämppistä tai on huone vuokralla tms. Otan mielelläni matkaseuraa mukaani Brasiliaan, niin taittuu reissu turvallisemmin ja halvemminkin! =)

Niin ja jos nyt joku tietää mistä hakea töitä Etelä-Amerikasta, olis kiva. Ihan ruoka ja asumispalkalla voisin melkein olla duunissa. vapaaehtoistyön omakustanteisuus käy pidemmän päälle kalliiksi. Työlupa asiat on sitten oma aihealueensa.

minja_moneta

• Vieras
Must see Argentiinassa?
« Vastaus #2 : 11.08.2007, 16:54:43 »
_EDIT_ Tämän matkasuunnitelmat viivästyivät niinkin pitkällä aikavälillä kuin vuodella. Että Argentiinaan sitten vuonna 2008 :) Töitä pukkas lisää ja en halua tehdä mitään pientä parin viikon matkaa, kun sinne asti menee niin pitää sitä pikkasen kauemmin viipyäkin että ehtii kaikenlaista katsella. Joten suosiolla siirsin matkan ajankohtaa. Vähän kyllä polttelee että ois tehnyt jo mieli lähteä, mutta käytännön asiat tuli nyt eteen. Kuten semmonen käytännön juttu kuin raha.. Mutta asiaan palailee hän kun oikea ajankohta tulee taas eteen. _EDIT_

Minä suunnittelen myös matkustamista Argentiinaan mahdollisesti marraskuussa. Alustava suunnitelma on mennä Buenos Airesiin ja sieltä jatkaa matkaa kenties Chileen päin. Luonnonpuistot ynnä muut olisi minun toivelistallani.

Tarkemmin en ole vielä reissua suunnitellut - kausiluonteisesta työstä johtuen en ole edes tarkkaan vielä varma mihin asti minulla töitä riittää. Voi olla että joudun siirtämään vielä matkan ajankohtaakin.. Pikkasen vaikeuttaa lentolippujen ynnä muiden tilaamista :(. Mutta toisaalta kun ei ole kiire takasinkaan, niin lähtöpäivällä / viikolla ei ole kannaltani suurta merkitystä sinänsä. Eli vaikka lentolippuja en saisi juuri ajattelemalleni viikolle niin toinenkin käy - tai vaikka toinenkin kuukausi. Tosin toki nyt viimeistään syys/lokakuussa haluan jo jonkinmoista varmistusta jatketaanko työsopimusta, vai loppuuko se marraskuun alussa.

Vinkkejähän minulla ei ole antaa, sillä ensikertalainen olen itsekin. Oikeastaan pikemminkin kaipailen itsekin jonkinmoisia vinkkejä.

Se kyllä vielä vähän kauhistuttaa kun olen yksin lähdössä. Jos joku sattuu olemaan menossa samaan aikaan kuin itse sinne, niin ihan mielellään voisi yrittää yhdistää reissua jonkin verran. (Tosin kuten edellä mainittua niin ihan vielä en voi mitään satavarmaa luvata omasta puolestani.. mutta pikkasen myöhemmin syksyllä täytyy kyllä jo jotain suunnitelmia lyödä lukkoon). Mitään liian tarkkaa matkustussuunnitelmaa en ehkä edes halua tehdä - inhoan tiukkoja aikatauluja ja kiirettä.

semimatkaaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
Must see Argentiinassa?
« Vastaus #3 : 19.08.2007, 19:42:20 »
Jos on aikaa kannattaa ehdottomasti lentaa Ushuaiaan tierra del fuegoon, jossa on merileijonia ym. buenos aires ei vaikuttanut kovin vaaralliselta paikalta, joten en usko etta yksin matkustaminen on hankalaa. mutta saa olla tarkkana tavaroidensa kanssa, esim jos istuu ravintolassa niin kannatta pitaa kassiaan sylissa tms. lonelyplanetista kannatta myos lukea "scams"... buenos airesissa kaikki meni hyvin paitsi yhden kerran taxissa saatiin vaara seteli. siita puuttui se hopeanauha keskelta.
quot;linja-autossa ompi tunnelmaa, linja-autossa matka katkeaa"

xxxxxx77

• Aloittelija
    • Profiili
Must see Argentiinassa?
« Vastaus #4 : 02.07.2008, 14:21:39 »
Aikaa kolmisen viikkoa (työ rajoittaa harrastustoimintaa...). Lennot B-Airesiin ja takaisin. Aika on lyhyt, mutta jossakin ehtii käydä, kun miettii reittinsä eikä ahnehdi.

Eli Argentiinan vanhat   :) kävijät: Mitkä kohteet valitsisitte jos aikaa olisi kolmisen viikkoa (ja sisäisiä lentoja voisi käyttää liikkumiseen)?

Pialiina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Must see Argentiinassa?
« Vastaus #5 : 02.07.2008, 14:37:23 »
Bussit ja junat toimii tosi hyvin ja on suht edukkaita.
Mä livistin Uruguayn puolelle. Uruguayssa moni paikallinen käy lomailemassa ja siellä on biitsit lähempänä kuin BsAsta lähtee ja mielenkiintoisia paikkoja.
Buquebuss ferryllä pääsee useisiin kaupunkeihin Uruguayssa, hinnat riippuu lautan hitaudesta ja matkan pituudesta, mut ei pahoja.

Buenos Airesissa on itsessään tietenkin katselemista muutamiksi päiviksi, mutta mulla alko tulla ahistus isosta kaupungista ja halusin rentoutuun.
Yhtenä päivänä kävin päiväretkellä paikallisjunalla Tigressä. BsAsin juna-asemalta sai helposti lipun seuraavaan junaan, niitä menee useita tunnissa, matka kesti noin tunnin. Juna-asemalla on semmonen erillinen luukku josta myyvät näitä Tigren lippuja, makso jotain ihan naurettavan vähän, en nyt muista. Tigre on semmonen jokisuisto kaupunki, ihan nätti, kivat markkinat joissa voi shoppailla vaikka puutöitä, nahkaa, jne.. Jokiristeily tuntui olevan "se" juttu Tigressä. Kävin semmosella parin tunnin lenkillä. Lepposta lipumista, olutta laivan kannella..
Tigre oli lähellä ja sinne oli helppo mennä eestaas, ei se nyt mikään älyttömän ihmeellinen mesta ole, että jos keksii parempia ei haittaa vaikka jäis väliinkin.

Olin reilun parin viikon reissulla Argentiinassa yhteensä neljä yötä (kaikki Buenos Airesissa) ja muuten viihdyin Uruguayssa muutamissa eri mestoissa.

Santra

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.07.2008, 15:31:31 »
Itse menisin myos kaymaan Uruguayssa - vietin siella viikon loppuvuodesta ja ihastuin paikkaan! Itse vietin aikaa Coloniassa ja Montevideossa, molemmat tosi jees. Buquebus liikennoi molempiin kohteisiin, hinnat ja aikataulut voi katsastaa osoitteesta http://www.buquebus.com/cache/HomeARG.html

Buenos Airesissa on paljon nahtavaa ja koettavaa, kannattaa varata kunnolla aikaa. Kivoja paikkoja ovat mm. San Telmo seka Recoleta.
Tigre on tosiaan hyva paivareissu. Retirosta paasee katevasti junalla, meno-paluu maksaa noin €0,50 (tai maksoi loka-marraskuussa).
Patagonia on kuulemma uskomaton, mutta lennot sinne on aika hintavia; argentiinalaisilla ja ulkomaalaisilla on eri hinnat maan sisaisilla lennoilla.
Mendoza on myos kaunis, suosittelen!

Pialiina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.07.2008, 18:58:17 »
Jatkan vielä..
Uruguayssa kävin Punta del Estessä joka oli todellinen pettymys. Paikkaa mainostettiin ja kehuttiin vaikka missä ja se oli lähin ranta kohde. Noh, mun mielestä se oli kallis, turistinen, rantakaan ei ollu erikoinen ja petyin niin pahasti, että piti lähtee vielä kauemmas lähelle Brassien rajaa Punta del Diabloon ja kyllä kannattikin!!

Pieni kylä jossa ihania biitsejä, sopivasti elämää. Siellä löytyi ihan helmi majatalo vähän kylän keskustan ulkopuolelta, siel oli mahtava porukka jonka kanssa tehtiin paljon kaikkee yhdessä. En olis yksinään lähteny/tienny semmosesta mestasta kuin Cabo Polonia, minikylä dyynien saartamana rannalla. Sinne tehtiin koko päivän uskomattoman hieno reissu kaikki kimpassa.

Loppu matka kylään kuljettiin jeeppi busseilla, jotka suhas dyynien yli. Kylässä oli kaikenlaisia taiteilijoita jotka oli koristaneet pihojaan mielikuvitustensa tuottamilla oudoilla patsailla. Majakasta avautui hienot näkymät kylän yli.
Erityisesti jäi mieleen paluu matka jeeppibussin yläritsillä, kun auringonlasku muuttui täysikuuksi ja lopulta tähdet tuikkivat dyynien takana meren yllä.

Djimbo82

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://killijalilli.blogspot.com
« Vastaus #8 : 03.07.2008, 22:51:19 »
Buenos Airesissa vierähtää helposti vajaa viikko. Ehkä tekisin siitä myös päiväretken Coloniaan, joka on erittäin nätti siirtomaa-aikainen pikkukaupunki Uruguayn puolella.

BsAs:sista joko bussilla tai lentäen Peninsula Valdesille katsomaan valaita, merileijonia, pingviinejä ja muita otuksia. Pari päivää kannattaa varata.

Sitten Mendozaan viinitiloille vierailemaan ja käymään läheisillä Andeilla.

Iguazun putouksillakin pitäisi ehtiä käymään. Ja Saltassa, tai oikeastaan läheisessä Cafayatessa, jossa moniväriset kalliot ovat todella näkemisen arvoiset. Maailman eteläisin kaupunki Ushuaia jäi itseltäni kokematta, mutta lienee näkemisen arvoinen. Samoin etelän jäätiköt. Barilocheakaan ei voi jättää pohdinnoista pois.

Kolme viikkoa on noiden kaikkien näkemiseen liian lyhyt aika, joten suosittelen omien kokemusteni pohjalta seuraavaa: BsAs, Mendoza, Peninsula Valdes ja Iguazu.
uka on väittänyt, että uutisten on pakko olla synkkiä päivästä toiseen?

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.07.2008, 22:26:23 »
Kuten tässä on jo edellä todettu, niin Buenos Airesista on helppoa tehdä päiväretki Coloniaan Uruguayn puolelle. Uruguayssa on myös paremmat rantakohteet, jos sellaisia kaipaat, mutta tosiaan Punta del Este on kallis ja ehkä yliarvostettukin paikka. Buenos Airesissa menee varmaan muutama päivä, riippuen siitä mistä pitää. Iguazun putouksien näkemiseen riittää pari kolme päivää, paljoa muuta mielenkiintoista siellä päin ei ole.

Noiden lisäksi suosittelisin jotain näistä kolmesta vaihtoehdosta:

Mendozan reissuun voit yhdistää myös Andien ylittämisen ja vierailun Chilen puolella, sekä Ischigualaston ja Talampayan kansallispuistot, jotka ovat suhteellisen lähellä vaikkakaan eivät ihan Mendozan vieressä.

Salta ja maan luoteisosa on sekin näkemisen arvoinen, Quebrada de Humahuaca, Salinas Grandes jne.

Sitten on Barilochen seutu, mm. San Martin de los Andes, Esquel, El Bolson. Ihan etelään Patagoniaan asti aikataulusi on ehkä liian rajallinen.

Lentämisen sijasta voit mennä ainakin joillain väleillä myös bussilla, koska vaikka välimatkat ovat pitkiä, niin yöllä matkustaessa kilometrit taittuvat nukkuessa. Valitse vähintään toiseksi paras luokka eli cama. Erot hinnoissa ovat pieniä, mutta matkustusmukavuudessa suurehkoja. Tällä sivulla on aikataulut ja hinnat Buenos Airesista eri kohteisiin: http://www.omnilineas.com.ar/

AnnaBananah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 06.07.2008, 07:59:34 »
1. Viikko
Buenos Aires 4 paivaa
-tangoa, milongaa, pihveja, teatteria ja Feria de Mataderos
Colonia del Sacramento, Uruguay 3 paivaa

2. viikko
Iguazun putoukset 2 pvaa
Cordoba 2 paivaa
Mendoza 3 paivaa

3. viikko
Salta 4 paivaa
Jujuy 3 paivaa

Vaihtoehtoja on PALJON kuten esim. etelassa sijaitsevat Bariloche, Calafate, Ushuaia ja Puerto Madryn, mikali haluaa valaita ja pingviineja katsomaan tai laskettelemaan. Itse olen kermaperse ja suosin lampimampaa ilmastoa pohjoisessa :)
ylpeminen, ryyppääminen ja naiminen turmelevat terveyden. Mutta elämästä tekee elämän kylpeminen, ryyppääminen ja naiminen. -Roomalainen hautakirjoitus

xxxxxx77

• Aloittelija
    • Profiili
Kiitosta vastauksista!
« Vastaus #11 : 07.07.2008, 08:32:01 »
Olipas kiva, kun kivat ihmiset jaksoivat vastailla! Tuossa tuli jo paljon hyviä vinkkejä ja nyt reissun reitti alkaa muotoutua.

Nyt pitää vaan enää jaksaa pakertaa töitä ja odotella 'kesälomaa' joulukuussa.

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 07.07.2008, 13:48:07 »
Minulle must see oli Barilochen alue Patagoniassa. Tammikuussa eli sikäläisen kesän aikana mukavat patikointimaastot. Myös paljon hyviä ravintoloita, todella kauniita maisemia ja ystävällisiä ihmisiä. Sieltä käsin onnistuu helposti myös rajanylitys Chileen. Mieli tekisi kovasti palata Patagoniaan ja Barilochesta käsin tehdä retkiä lähikyliin. Aika paljon tuolla tammikuussa (2006) oli turisteja, mutta heistä kyllä valtaosa kotimaanmatkailijoita eli perheitä ja opiskelijoita Buenos Airesista. Jännittävänä kuriositeettina voisin vielä mainita alueen uudisasukkaiden jännittävän lähihistorian. Monet natsien kannattajat muuttivat tuonne suuntaan juuri toisen maailmansodan jälkeen, YLE esitti aiheesta joskus (2006 tai 2007) dokumentin Bariloche-natsikaupunki.

Menin sinne lentäen Lan Argentinalla Buenos Airesin keskustan Aeroparquelta. Myös bussiliput välille BA-Bariloche voi kuitenkin  ostaa etukäteen netistä. Katso www.andesmar.com ja http://www.viabariloche.com.ar/home/
. Nuo lippusysteemit muuten bussifirmoilla toimivat Explorerilla paremmin kuin Mozilla Firefoxilla.

Myös tuo Colonia del Sacramento Uruguayn puolella sykähdytti. Jos ei muuten ehdi, niin päiväretki katamaraanilla Buenos Airesista on ehdottoman suositeltava. Mukava rauhallinen siirtomaatyyppinen kaupunki, jossa voi rauhassa istuskella terassilla ja katsoa auringonlaskua mereen. Siellä kannattaa mielestäni käydä viikolla, vähemmän argentiinalaisia päiväretkeilijöitä ja kaupatkin auki. Itse kävin lauantaina, jolloin monet kaupat jo iltapäivällä kiinni.

Mendozaa suosittelen niille, joille viinit maistuvat.
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.