Australia - minne mennä?

(Luettu 46807 kertaa)

milbe

• Reissaaja
    • Profiili
Australia - minne mennä?
« : 13.07.2007, 18:44:38 »
iso kysymys, mutta jos joku osaisi vähän vinkkiä antaa. Eli kovasti on suunnitteilla working&holiday matka ausseihin ja olis kiva kuulla vinkkejä paikoista joissa ehdottomasti kannattaa käydä.

Tällä hetkellä reittisuunnitelma lähtee Victoriasta Melbournesta ja pitkin itärannikkoa ylös Cairnsiin asti. Tasmaniaa kovasti mietin, pitääkö käydä...?

ja Ulurua keskellä kuumuutta...? kyseisellä mantereella on tarkoitus ainakin 4kk viettää,enemmän halutessa...

suuri kiitos jo etukäteen!!
illa k

Inca

• Aloittelija
    • Profiili
Australiassa olleet!
« Vastaus #1 : 13.07.2007, 20:25:28 »
Heips!

Itse olin vuonna 2004 Australiassa working&holiday -viisumilla ja tuli kierrettyä 3 kuukaudessa lenkki Sydneystä Cairnssiin, sieltä Uluruun TODELLAKIN "keskelle kuumuutta". Red Centrestä sitten alaspäin etelään ja rannikkoa pitkin takaisin aina Sydneyyn asti. Joten aika iso lenkki tuli tehtyä. Koko matka sujui autolla ja jossain paikoissa tuli viihdyttyä pitemmän aikaa.

Paikat, joita en missään nimessä olisi halunnut jättää väliin:
1. Fraser Island (4wheel drive, telttailua 3 vrk), ihana saari!
2. Ayers Rock, on kyllä mystinen paikka keskellä ei mitään!
3. Blue Mountais, lyhyt matka Sydneystä vaikka vain päiväksi. Kannattaa lähteä itse sademetsään patikoimaan, mutta toki pysyä merkityillä reiteillä, ihania vesiputouksia ja näköalapaikkoja!
4. Grate Barrier Reef!!

Tasmaniassa en käynyt, mutta varmaan näkemisen arvoinen paikka. Asuin pisimmän ajan Sydneyssä Bondi Beachin lähellä ja olin töissä kaupassa Circular Qyen lähellä. Asunto löytyi hostellin ilmoitustaululta ja työpaikka sattumalta oltuani itse asiakkaana kaupassa. Mulla kävi tuuri, mutta työpaikan löytyminen on ihan omasta aktiivisuudesta kiinni. Asuntoja kyllä löytyy.

Toivottavasti sulle tulee hauska reissu. Itse en oo katunu pätkääkään, että sinne kerran lähdin. Kun tulee taas sopiva aika ja rahaa on tarpeeks, varmaan itsekin palaan kyseiselle mantereelle ainakin joksikin aikaa! Suosittelen!

:D

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
australiassa olleet!
« Vastaus #2 : 13.07.2007, 20:47:35 »
Moi!

Koska olet lähdössä reissuun? Jos lähdet Suomen talviaikaan, niin etelä on hyvä paikka aloittaa reissu. Jos taas kesällä, niin toisin päin. Näin siis jos haluat nauttia suhteellisen lämpöisistä keleistä matkasi aikana.

Paikkoja missä ehdottomasti käydä. No ainakin Alice Springs ympäristöineen (mm. Uluru), Darwin (Kakadu), Fraser Island, Great Barrier Reef...

Niin ja Alice Springsissä ei ole AINA kuuma. Itse olin siellä kesäkuussa ja öisin oli silloin pakkasta! Iltapäivällä lämpötila kohosi lähelle 20 astetta. Mutta paikalliseen talviaikaan siellä vieraillessa kannattaa pakata läpimiä vaatteita mukaan.

Laitan tähän myös linkin omaan matkapäiväkirjaani Aussi-reissustani, jos jotakuta kiinnostaa.

http://milla-m.livejournal.com/

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
australiassa olleet!
« Vastaus #3 : 14.07.2007, 01:20:08 »
Minulla oli vain "lyhyt" kolmen viikon reissu Australiaan, mutta käväisin myös Australian keskiosissa ja suosittelen lämpimästi! Olin siellä kesä-heinäkuun vaiheessa, jolloin ei ollut liian lämmin. Päivät oli vähän kuin Suomen kesän helteisiä päiviä. Alice Springs oli omanlaisensa aavikkokaupunki, ja vaikka kokemus ei ollut kaikilta osin positiivinen (aboriginaalien ahdinko ahdisti) niin olen tyytyväinen, että menin. Uluru ja Kata Tjuta (pliis, käyttäkää aboriginaalinimiä!) taas olivat vaikuttavia ja niitä sekä öistä tähtitaivasta olisi voinut jäädä katselemaan pidemmäksikin aikaa. Öisin kyllä oli kylmä, joten vaatetta kannattaa olla mukana ja oma peitto/makuupussi ehdottomasti... Nimim. minulla ei ollut.

hanrahan

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - jsaarine@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/egocentricsolarsystem
    • Sähköposti
australiassa olleet!
« Vastaus #4 : 14.07.2007, 12:59:15 »
Terve!

Itse asuin Ausseissa 2005-07 (huhtikuussa lähdin). Australia on kyllä erittäin hieno paikka, ja takaisin tekee kovin mieli.

Mutta, mutta.. Niihin paikkoihin, joissa kannattaa käydä

Fraser Island ja Whitsundays ovat kyllä aika kauniita paikkoja, mutta kovasti ovat turistien suosiossa. Kyllä niissä kannattaa käydä kääntymässä, mutta ei niissä kauaa viihdy.

Samoiten Uluru, täynnä turisteja, ja ympärillä ei mitään tekemistä.

Itse suosittelen lämpimästi isoja kaupunkeja, nimenomaan Sydneytä, Melbournea ja Perthia australialaisen kulttuurin takia. Tyypillisissä turistirysissä ei oikein paikallisiin pääse tutustumaan, joka on kyllä todella ihan must kokemus.

Paikkoja joihin ei välttämättä kannata mennä, ovat (niin australialaisten ja kv. opiskelijoiden suusta kuultuna) Brisbane, Canberra ja Darwin, mikäli aikaa ja rahaa on rajallisesti. Kyseiset kaupungit eivät mitään lomailijoiden suosikkipaikkoja ole, jä tylsiksikin niitä on haukuttu.

Missä ehdottomasti kannattaa käydä, niin Länsi-Australian pohjois-osissa. Northern Territory ja Tasmaniakin kannattaa ehdottomasti lisätä listalle, mikäli haluaa tutustua paikalliseen luontoon.

Itse jätin Great Barrier Reefin suosiolla väliin, ja suosittelisin sitä kyllä muillekin Australian matkailijoille. Reef on huonossa kunnossa, osittain turismista, ja meriveden lämpeämisestä. Turismi aiheuttaa paljon hallaa riutalle, ja Australiasta löytyy muitakin snorklaus/sukelluspaikkoja, jotka ovat yhtä hienoja.
quot;Children are smarter than any of us. Know how I know that? I don't know one child with a full time job and children"
-Bill Hicks

hanrahan

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - jsaarine@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/egocentricsolarsystem
    • Sähköposti
australiassa olleet!
« Vastaus #5 : 14.07.2007, 12:59:42 »
Terve!

Itse asuin Ausseissa 2005-07 (huhtikuussa lähdin). Australia on kyllä erittäin hieno paikka, ja takaisin tekee kovin mieli.

Mutta, mutta.. Niihin paikkoihin, joissa kannattaa käydä

Fraser Island ja Whitsundays ovat kyllä aika kauniita paikkoja, mutta kovasti ovat turistien suosiossa. Kyllä niissä kannattaa käydä kääntymässä, mutta ei niissä kauaa viihdy.

Samoiten Uluru, täynnä turisteja, ja ympärillä ei mitään tekemistä.

Itse suosittelen lämpimästi isoja kaupunkeja, nimenomaan Sydneytä, Melbournea ja Perthia australialaisen kulttuurin takia. Tyypillisissä turistirysissä ei oikein paikallisiin pääse tutustumaan, joka on kyllä todella ihan must kokemus.

Paikkoja joihin ei välttämättä kannata mennä, ovat (niin australialaisten ja kv. opiskelijoiden suusta kuultuna) Brisbane, Canberra ja Darwin, mikäli aikaa ja rahaa on rajallisesti. Kyseiset kaupungit eivät mitään lomailijoiden suosikkipaikkoja ole, jä tylsiksikin niitä on haukuttu.

Missä ehdottomasti kannattaa käydä, niin Länsi-Australian pohjois-osissa. Northern Territory ja Tasmaniakin kannattaa ehdottomasti lisätä listalle, mikäli haluaa tutustua paikalliseen luontoon.

Itse jätin Great Barrier Reefin suosiolla väliin, ja suosittelisin sitä kyllä muillekin Australian matkailijoille. Reef on huonossa kunnossa, osittain turismista, ja meriveden lämpeämisestä. Turismi aiheuttaa paljon hallaa riutalle, ja Australiasta löytyy muitakin snorklaus/sukelluspaikkoja, jotka ovat yhtä hienoja.
quot;Children are smarter than any of us. Know how I know that? I don't know one child with a full time job and children"
-Bill Hicks

milbe

• Reissaaja
    • Profiili
kiitos vinkeistä!
« Vastaus #6 : 14.07.2007, 15:24:36 »
olen tosiaan tammikuun lopus/helmikuun alus lähös ja juuri etelästä pohjoseen oon reitin ajatellut sään kannalta.

Mitkä paikat/kaupungit saavat jäämään pidemmäksi aikaa? eli mihin kannattaisi varailla enemmän aikaa ja kuinka paljon...? riippuu kai toki mitä ja kuinka paljon haluaa tehdä, mutta aika kaikkiruokainen tekemisen kannalta olen, eli kiinnostaa sekä taide,arkkitehtuuri=kulttuuri, että livemusiikki, luonto, puistot, eläimet...
illa k

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
Re: kiitos vinkeistä!
« Vastaus #7 : 14.07.2007, 16:15:17 »
Lainaus käyttäjältä: "milbe"

Mitkä paikat/kaupungit saavat jäämään pidemmäksi aikaa? eli mihin kannattaisi varailla enemmän aikaa ja kuinka paljon...?

Eiköhän pitkällä reissulla ole parempi jättää aikataulut unohduksiin ja mennä sen mukaan miltä itsestään tuntuu. Toinen tykkää toisesta paikasta ja toinen toisesta. Itsellänikin matkasuunnitelmat muuttuivat koko ajan. Luonnollisesti isoimmissa kaupungeissa menee enemmän aikaa kuin jossakin pienessä paikassa. Mutta aina tämäkään ei pidä paikkaansa. Esimerkikisi jos vertaisin vaikka Brisbanea ja Alice Springsiä, niin minulle Alicesta löytyi huomattavasti enemmän minua kiinnostavia kohteita.

Länsi-Australiaan oma aikani ei riittänyt, joten siitä en osaa sanoa mitään. Omat suosikkikaupunkini olivat Melbourne ja Sydney. Myös Cairns, Darwin, Hobart ja Alice Springs olivat mielenkiintoisia. Sen sijaan Brisbane, Adelaide ja Canberra eivät hirveästi sytyttäneet. Oli ne mukava nähdä, mutta minun mielestäni vähän tylsiä.

Jos Hobartiin ja Darwiniin haluaa mennä, niin lentäen on helpoin vaihtoehto. Ensin mainittuun halvimmat lennot (Virgin Blue) löytyivät Sydneystä ja Melbournesta, jälkimmäiseen Brisbanesta. Mutta tottakai tilanteet muuttuvat, joten tämä oli reilu vuosi sitten tilanne.

Oma suosikkipaikkani oli Gold Coast (ei Surfers Paradise). Paikka, jonka etukäteen arvelin minua vähiten kiinnostavan. Brisbane taas matkaoppaasta luettuna kuulosti mukavalta. Joten ikinä ei voi tietää mikä todellisuus on. Ja kannattaa oikeasti pysähtyä niissä pienissäkin paikoissa, joissa ei tunnu olevan mitään. Voi kokea iloisiakin yllätyksiä ja näkee vähän erilaistakin elämänmenoa.

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
australiassa olleet!
« Vastaus #8 : 15.07.2007, 01:24:17 »
1. Blue Mountains: Wentworth Falls-päiväretki (ei ryhmässä)
2. Uluru + Kata Tjuta! <3
3. Brisbane
4. Cairns: yö purjeveneessä sukellellen
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

sehalone

• Tosireissaaja
    • Profiili
australiassa olleet!
« Vastaus #9 : 17.07.2007, 02:38:49 »
Parhaimpia paikkoja:
- Great Barrier Reef
- Kangaroo Island
- Fraser Island
- Sydney & Melbourne
- Cape Tribulation & Daintree
- Kakadu National Park
- Blue Mountains
- Shark Bay
- Kata Tjuta & Kings Canyon

Listaahan voisi jatkaa äärettömiin :D Kyllä mäkin passaisin Brisbanen, Canberran ja Darwinin ihan suosiolla tai jättäisin ainakin vähemmälle huomiolle. Adelaidesta ja Perthistä löytyy todella upeat rannat, vaikka kaupungeissa ei muuten mitään superihmeellistä.

Tasmaniasta tykkäsin myöskin... todella rauhallista ja paljon luontoa. 8 pv ympäriajo oli vähän liian kiireinen. Cradle mountain oli upea, Hobart viihtyisä kaupunki, jne. Riippuen mistä tykkäät onko Tasmania mukava paikka vai ei... kävelyreittejä löytyy todella hyvin Tassiesta, mutta esim. pelkän Hobartin takia ei mun mielestä kannata tulla.

Ipetor

• Aloittelija
    • Profiili
australiassa olleet!
« Vastaus #10 : 19.07.2007, 09:37:33 »
Länsi-Australiaa on pakko suositella. Vaikka suurimmat nähtävyydet ja tunnetuimmat paikat ovat idän puolella on lännessä hitosti paljon lepposampi meininki . Perth on kaupunkina pieni mutta yöelämää riittää + tosi hyviä rantoja. Margaret River viinialueineen ehdottomasti vierailemisen arvoinen mutta tarvitset auton. Margaret Riverillä on muuten paljon ranta/luola/metsäbileitä, jos se meininki kiinnostaa. Myös Denmark on luonnoltaan kaunis joskin kylmä paikka..

Jos aikaa riittää niin suosittelen tosiaan tota Western-Australiaa, jonne pääsee muuten lentokoneella Cairnsista niin että pysähdys tehdään Ayers Rockilla.

lssu

• Tosireissaaja
    • Profiili
australiassa olleet!
« Vastaus #11 : 23.07.2007, 16:42:08 »
Itse vietin Australiassa 4 kk WH-viisumilla osana pidempää reissua ja oikeastaan kaikki reissuni kohokohdat liittyvät jollain tapaa mantereen mielettömään luontoon. Paras muistoni on 3 viikon road trip Northern Terrotoryn (NT) läpi Ulurulta Darwiniin. Matkan varrelle mahtuivat mm. Uluru ja Kata Tjuta, King´s Canyon (suosittelen!!), Devil´s Marbles, Kakadu NP ja monia hienoja hetkiä iltanuotiolla keskellä punaista hiekka-aavikkoa.

Jos lähtisin uudestaan, jättäisi suosiolla kaikki suurkaupungit ja suurimman osa itärannikkoa väliin kokonaan. Vaikka itsekin pidin Fraser Islandin hiekkadyynejä mielettömän hienoina, ärsytti kyllä siellä, Whitsundaysilla ja monissa muissakin itärannikon paikoissa se hirveä turistiryysis ja alle parikymppiset bile-backpackerit. Toki jos kuuluu edellä mainittuun ryhmään, on itärannikko todellakin paras paikka löytää samanhenkistä seuraa. Itärannikon hienoimmat maisemat löytyy pohjoisesta Daintree - Cape Tribulation akselilta. Itseäni harmittaa kauheasti, että Länsi-Australia jäi vielä seuraavaa kertaa odottamaan, sillä olen kuullut useilta, että siellä maisemat ovat yhtä mahtavia, mutta turisteja paljon vähemmän.

Mutta siis, NT:n lisäksi suosittelen kyllä ehdottomasti myös Tasmaniaa, siis sillä varauksella, että kaunis luonto kiinnostaa, muuten saatat pettyä, sillä kaupunkielämä ei omasta mielestäni ainakaan ollut mitekään erilaista muuhun Australiaan verrattuna.

Vielä viimeiseksi suosittelen Great Ocean Roadia, joka kulkee Victoriassa Melbournesta länteen. Jyrkkää meren rantaa kulkeva maisemareitin varrella on kymmeniä mahtavia meren ja tuuleen uurtamia kalliomuodostelmia, tunnetuimpina 12 apostoles ja london bridge. Matkan varrella Cape Otwayssa muuten näimme ainoat luonnossa tapaamamme koalat, vaikka koitimme kovasti niitä aikaisemmin bongata mm. Noosassa, jossa niitä tiedetään asustelevan. Ja ai niin, Tasmaniassa esim. Cradle Mountain NP:ssa voi nähdä luonnossa vompatteja, maailman ehkä söpöimpiä elukoita!
Luota elämään niinkuin lintu luottaa ilmaan

bookat

• Reissaaja
    • Profiili
Toinen kerta toden sanoo
« Vastaus #12 : 21.11.2008, 22:32:45 »
Tämänvuotinen Aussien reissu oli loistomatka ja ensi vuonna mennään uudestaan Downunder, mutta nyt olisi tarkoituksena mennä Brisbanen ja Sydneyn sijasta muuallekin...

Adelaide ja Melbourne on jo löyty lukkoon, mutta vedetään pitkää tikkua Perth, Darwin, Cairns vaihtoehdoista...vai kenties joku muu ?
Onko Uluru vierailusta kokemuksia ?

Mitä yllämainituista tai muuta ehdottaisitte jos Australian historiaan liittyvät nähtävyydet kiinnostaa ?  ::)

wce

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Toinen kerta toden sanoo
« Vastaus #13 : 22.11.2008, 00:13:44 »
Noista vaihtoehdoista jattaisin suosiolla Cairnsin valiin. Jos historialliset nahtavyydet kiinnostaa niin suosittelen Darwinia. Adelaidesta paasee mukavasti Ghanilla Darwiniin ja valissa voi pysahtya Alice Springsiin ja piipahtaa Uluru-retkella. Ulurusta on tosin monia mielipiteita, mutta itse pidin. Jotain maagista siina kivessa vaan kertakaikkiaan oli...

Tosin ei Perthissa mitaan vikaa myoskaan ole. Ehdottomasti Australian miellyttavin kaupunki ja jos muuttaisin pysyvasti Down Under niin kohde olisi Perth.

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Australia - minne mennä?
« Vastaus #14 : 22.11.2008, 12:29:53 »
Yhdistetty kaksi viestiketjua sekä otsikkoa muokattu. -Milma

bookat

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Toinen kerta toden sanoo
« Vastaus #15 : 28.11.2008, 21:44:00 »
Jos historialliset nahtavyydet kiinnostaa niin suosittelen Darwinia.

Mitä nähtävää siellä on kun netistä en saanut mitään nähtävyysasiaa selville...
Tai siis jopa Darwinin omille sivuilla sanottiin ettei nähtävyyksiä juurikaan ole.

Ulurusta on tosin monia mielipiteita, mutta itse pidin. Jotain maagista siina kivessa vaan kertakaikkiaan oli...

Minkälainen Uluru retki oli ?
Mietin että kannattaako Alice Springsiin lentää vain Ulurua katsomaan ?

wce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 29.11.2008, 07:46:06 »
Australia ja historialliset nahtavyydet ovat kylla hyvin suppea kasite.

Darwinista tekee mielenkiintoisen se, etta kaupunki tuhoutui oikeastaan kokonaan vuonna 1974 cykloni Tracyn toimesta. 80% kaupungista tuhoutui ja kaikki jouduttiin rakentamaan uusiksi. Kaupungista loytyy museo(ilmainen), jossa Tracy kasitellaan perinpohjin. Lisaksi kaupunki sai paljon "terveisia" Japanin keisarilta 2.maailmansodassa ja rannan Esplanadi on taynna infotauluja tasta.

Totta on, etta ei siella kovin montaa monumenttia tai rauniota ole mutta ei niita kylla muualtakaan Australiaa loydy. Kaupungin historia ja eristyneisyys vaan tekee paikasta hyvin mielenkiintoisen ja itse pidin paljon.

Jos taas haluaa tutustua oikeaan Australian historiaan eli aboriginaalien kulttuuriin niin Darwinin laheisyydessa Kakadusta loytyy paljon nahtavaa sen osalta, mm.tuhansia vuosia vanhoja kalliomaalauksia.

Kannattaako Alice Springsiin menna vain Ulurun takia? Hmm, omasta mielestani kylla jos vain lompakko antaa myoten. Tosin tasta loytyy varmasti eriavia mielipiteita ja paljon. Matka tulee kyllakin maksamaan paljon. Ainoa lentoyhtio joka sinne lentaa on Qantas, joten heilla on puhdas monopoliasema hinnoittelussa.

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
« Vastaus #17 : 29.11.2008, 11:51:05 »
Australia ja historialliset nahtavyydet ovat kylla hyvin suppea kasite.
...
Totta on, etta ei siella kovin montaa monumenttia tai rauniota ole mutta ei niita kylla muualtakaan Australiaa loydy.

Queenslandissa ja Victoriassa on kymmenittäin "historiallisia" kyliä, jotka keskieurooppalaiseen historiakäsitteeseen tottuneita toki hiukan huvittavat, kun rakennuksilla on ikää sadastaviidestäkymmenestä vuodesta alaspäin, mutta periaatteessa historiaakin löytyy, ei kuitenkaan suurkaupungeista tai syklonien runtelemasta tropiikista. Merkittäviä historiallisia reliikkejä löytyy myös merenpinnan alta: australialainen hylkysukellus painii parhaimmillaan Ison Valliriutan kanssa samassa sarjassa.

Kannattaako Alice Springsiin menna vain Ulurun takia? Hmm, omasta mielestani kylla jos vain lompakko antaa myoten. Tosin tasta loytyy varmasti eriavia mielipiteita ja paljon. Matka tulee kyllakin maksamaan paljon. Ainoa lentoyhtio joka sinne lentaa on Qantas, joten heilla on puhdas monopoliasema hinnoittelussa.

1) Alice Springsin lentokentälle pääsee mm. halpayhtiö Tiger Airwaysin kyydissä.
2) Ulurulle siitä on tosin vielä matkaa viisisataa (pääosin tavattoman tylsää) kilometriä.
3) Alice Springsin kautta ei ole mikään pakko koukata, jos on matkalla nimenomaan Ulurulle, koska Ulurussa on omakin lentokenttä, mutta _sinne_ lentää vain Qantas ja hinnat sen mukaan.

bookat

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 01.12.2008, 13:18:19 »
Kiitos vastauksista :)

Anteeksi wce jos kuulostin hieman töykeältä, se ei ollut tarkoitus :)

Nähtävyyksistä tulee mieleen muuten kun oltiin Sydneyn kiertoajelulla sillä doubledecker bussilla ja ollaan George Street:llä (muistaakseni), ns. Sydneyn pääkatu, joka 200 vuotta sitten oli vaan pieni 'bushwalk' vesilähteelle  ;D Sellaisia lausahduksia ei unohda heti.

shallowlittlebitch

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 29.12.2008, 11:41:55 »
21kk Australiassa, omat suosikkini olivat (EI paremmuusjärjestyksessä)

Fraser Island, 3pvn 4WD-safari
Uluru, 3 yötä taivasalla maagisessa ympäristössä
Darwin, uskomattoman vehreä, trooppinen kaupunki, Ozin rennoimmat ihmiset (?)
Kangaroo Island, merileijonat, pingviinit, suklaanruskeat kengurut
Great Barrier Reef, upeat koralliriutat, ja kauniin turkoosit vedet
Mission Beach, 15km lähes autiota hiekkarantaa kansallispuistomaisemissa

Ja uskomatonta kyllä, ikävöin myös Milduraa, jossa vietin yhteensä 8kk kolmessa ei jaksossa, vesimelonien lajittelu oli raskasta, mutta kivaa hommaa, ja viljelijän perheestä tuli kuin omaa perhettä!  :'(