Australia - minne mennä?

(Luettu 43695 kertaa)

wce

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Australia - minne mennä?
« Vastaus #40 : 31.05.2011, 10:27:46 »
Tässä myös suunnitteilla kuukauden reissu Itä-Australiaan ja Queenslandiin joskus syksymmällä. Sellasta fundeerasin että miten toimivaa tuo maansisäinen liikkuminen esim. busseilla on kun itse en omista ajokorttia. Alue Cairnsin pohjoispuolella (Daintree/Cape Tribulation) vaikuttaa aika makeelta paikalta mutta onko kukaan tehnyt tarkempaa tutkimusta paikan hintatasosta? Mitä noita LP:hen kirjattuja hintoja lueskelee niin hiukset meinaa pudota päästä. Vaikka australian dollareita ovatkin niin kolminumeroinen hinta yöstä hirvittää. Hostellejakaan ei kuitenkaan joka paikasta löydy joten teltta mukaan?

Cape Trib on aivan huikea paikka! Ranta on hieno ja patikointiretki läheiselle Mt Sorrown kukkulalle oli myös erittäin antoisa kokemus. Lisäksi Cape Trib on oikeastaan yksi ainoista paikoista Mission Beachin ohella, missä voi törmätä luonnossa Cassowaryyn.

Kyllä ainakin vuonna 2008 Daintreessa hostelleja oli ainakin 3, joista silloinen YHA oli aivan liian kaukana. PK's Jungle Village on keskeinen, joskin myös sen johdosta hyvin meluisa(itse majoituin 8 hengen dormiin). Cape Trib Beach House on hieman syrjemmässä ja rauhallisempi.

Bussilla pääsee itärannikolla liikkumaan mainiosti. Greyhound-busseja kulkee 3 päivässä aina Cairnsiin asti. Cairnsista pohjoiseen pääsee myös paikallisilla busseilla tai sitten voi ottaa retken majoituksineen.

Lab4

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #41 : 31.05.2011, 16:22:40 »
Mites Sydneyn ja melbournen väli? Tää on vissii semmonen minkä vois mennä lentämällä? Ei taida osua mitään pakollisia kohteita matkan varrelle, esim Canberra kuulostaa aika tylsältä..

dragu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 31.05.2011, 20:37:39 »
Cape Trib on aivan huikea paikka! Ranta on hieno ja patikointiretki läheiselle Mt Sorrown kukkulalle oli myös erittäin antoisa kokemus. Lisäksi Cape Trib on oikeastaan yksi ainoista paikoista Mission Beachin ohella, missä voi törmätä luonnossa Cassowaryyn.

Kyllä ainakin vuonna 2008 Daintreessa hostelleja oli ainakin 3, joista silloinen YHA oli aivan liian kaukana. PK's Jungle Village on keskeinen, joskin myös sen johdosta hyvin meluisa(itse majoituin 8 hengen dormiin). Cape Trib Beach House on hieman syrjemmässä ja rauhallisempi.

Bussilla pääsee itärannikolla liikkumaan mainiosti. Greyhound-busseja kulkee 3 päivässä aina Cairnsiin asti. Cairnsista pohjoiseen pääsee myös paikallisilla busseilla tai sitten voi ottaa retken majoituksineen.

Kiitoksia, juuri tätä hainkin :) . Tosiaan tuo Cape Trib Beach House vaikuttaa hienolta paikalta ja ~15e dormista kuulostaa varsin kohtuulliselta. Syys/lokakuu ei taida olla alueen aktiivisinta aikaa joten voikohan luottaa siihen että tilaa löytyy ilman varaustakin?

tyllerö

• Aloittelija
    • Profiili
Australia - minne mennä?
« Vastaus #43 : 01.06.2011, 02:03:49 »
Hei,

kertokaas kokeneemmat miten kannattaa lähtee suunnittelee Aussi reissua. Tarkotuksena olis syksyllä (loka-marraskuu) lähteä koti kenguru maata. Hoituuko järjestelyt helposti itse, vai kannattaako noilta working holiday- järjestäjiltä ottaa alotuspaketteja ? Eri sivustoja oon tutkaillu, mutta niistä ei oikein saa selvää, että paljonko rahaa varata (2 hlöä lähdössä). Mistäpäin kannattaa alottaa ? Huonollakin englannilla ilmeisesti pärjää, eikä työnantajat ole pahoillaan.. ? Töitä saa hyvällä asenteella ? Hintataso; asuminen, ruoka.. Onko auton ostaminen kannattavaa ?

wce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 01.06.2011, 11:40:12 »
Kiitoksia, juuri tätä hainkin :) . Tosiaan tuo Cape Trib Beach House vaikuttaa hienolta paikalta ja ~15e dormista kuulostaa varsin kohtuulliselta. Syys/lokakuu ei taida olla alueen aktiivisinta aikaa joten voikohan luottaa siihen että tilaa löytyy ilman varaustakin?

Jos useamman päivän olet niin suosittelen varausta etukäteen. Dry season on pohjoisessa nimenomaan aktiivista aikaa. Itse olin muistaakseni 5 yötä enkä saanut Beach Housesta punkkaa vaikka soittelin paikalle paria päivää ennen.

wce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 01.06.2011, 11:43:29 »
Mites Sydneyn ja melbournen väli? Tää on vissii semmonen minkä vois mennä lentämällä? Ei taida osua mitään pakollisia kohteita matkan varrelle, esim Canberra kuulostaa aika tylsältä..

No, ei siellä mitään kovin oleellista mielestäni ole, ehkä ainoana Australian korkein "vuori" Mount Kosciuszko, jonka huipulle pystyy tallaamaan hyvin helposti. Muutoin Melbourne toimii hyvänä "tukikohtana", josta voi tehdä pikkumatkoja Victorian alueelle.

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #46 : 01.06.2011, 15:00:04 »
Hei,

kertokaas kokeneemmat miten kannattaa lähtee suunnittelee Aussi reissua. Tarkotuksena olis syksyllä (loka-marraskuu) lähteä koti kenguru maata. Hoituuko järjestelyt helposti itse, vai kannattaako noilta working holiday- järjestäjiltä ottaa alotuspaketteja ? Eri sivustoja oon tutkaillu, mutta niistä ei oikein saa selvää, että paljonko rahaa varata (2 hlöä lähdössä). Mistäpäin kannattaa alottaa ? Huonollakin englannilla ilmeisesti pärjää, eikä työnantajat ole pahoillaan.. ? Töitä saa hyvällä asenteella ? Hintataso; asuminen, ruoka.. Onko auton ostaminen kannattavaa ?

Hoida ilman muuta kaikki itse, järjestöille on turha syytää rahaa, ne on kaikki kuitenkin pois budjetistasi. Mestoille päästyäsi huomaat että asioiden hoito sujuu yllättävänkin iisisti.

Hintataso on kutakuinkin samaa luokkaa kuin suomessa, vahvan dollarin johdosta jopa hiukan korkeampi. Budjettikysymys onkin vaikea, riippuu ihan mitä haluat reissultasi. Matkustaminen ja erityisesti aktiviteetit eivät todellakaan ole halpoja! Koska ilmeisesti tarkoituksena on myös työskennellä, suosittu tapa on paiskia hommia ja säästää rahaa, jotka sitten käyttää lomaillen, jonka jälkeen sama rumba uudelleen.

Duunin suhteen ei kannata olla liian optimistinen, varsinkaan jos farmihommat ei maistu. Farmeille päässee aina, ainakin viikon-parin odottelulla, olettaen tietysti että olet paikkakunnalla, jossa sesonki on käynnissä. Infoa duuneista yms. backpacker-hässäköistä löytyy useista eri ilmaislehtisistä, joita löytyy jokaisesta hostellista. Farmeilla työskennellesäsi ei kielitaitokaan ole varmasti ole ongelma, kunhan ymmärrät esimiehesi ohjeet (olen asunut samassa dormissa mm. yhden korealaisen kanssa, jolle tuotti aluksi vaikeuksia vastata jopa kysymykseen "What's your name?", mutta niin vain kundi painoi päivät pellolla). Muut duunit saattavatkin olla pikkasen hankalampia, riippuen tietysti kuinka kehnolla pohjalla kielitaito on. Nyrkkisääntö tietysti se, että ohjeet on ymmärrettävä ja mielellään ensimmäisellä tai viimeistään toisella kerralla, aussit saattavat olla hiukan äkkipikaista porukkaa aina silloin tällöin, varsinkin mitä töiden tekemiseen tulee ;) Sitten tietysti kun mennään asiakaspalvelun puolelle (baariduunit etc.), pitää englanti sujua jo sujuvasti.

Auton osto kannattanee siinä tapauksessa, että tiedät taittavasi enemmänkin matkaa. Campervania kannattanee tällöin ehdottomasti harkita ja hyviä diilejä voi löytää esimerkiksi hostelleista muilta matkaajilta, jotka ovat epätoivoisesti myymässä omaisuuttaan ennen maasta poistumista.
Better to burn out than fade away

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
« Vastaus #47 : 01.06.2011, 16:39:21 »
Hoituuko järjestelyt helposti itse, vai kannattaako noilta working holiday- järjestäjiltä ottaa alotuspaketteja ?

Yleinen kasitys nayttaa olevan, etta ensin putka ottaa rahat, ja sitten asiakas jarjestelee itse...epailen etteivat ole hintansa vaarti.

Eri sivustoja oon tutkaillu, mutta niistä ei oikein saa selvää, että paljonko rahaa varata (2 hlöä lähdössä).

Se riippuu pikkuisen siita, mita aiot tehda...paljonko Suomessa tarvii rahaa? Riippuu aika lailla siita etta aikooko asua Helsingin keskustassa vai Vehkalahdella; vaihtaa paikkaa kahden viikon valein vai asua puoli vuotta putkeen samassa paikassa; harrastaa laskuvarjohyppya ja laitesukellusta vai lukea hyvia kirjastokirjoja riippukeinussa; dokata cocktaileja kattobaarissa vai imuroida pahvilaatikkopunkkua puistossa jnpp. Useimmat paatyy tekemaan lahinna noita jalkimmaisia, koska nykyisella valuuttakurssilla Australia on tosiaankin yhta kallis ellei kalliimpi kuin Suomi. Ymmarran etta Australia saattaa olla kauan hellimasi haave, mutta...jos voit mitenkaan lykata tuon haaveen toteuttamista parempien vaihtokurssien aikaan, niin samalla rahalla joka palaa kuukaudessa Ausseissa duunia metsastaessa, elaisi ja harrastaisi Kaakkois-Aasiassa puoli vuotta, tai tekisi veret seisauttavan roadtripin jenkeissa.

tyllerö

• Aloittelija
    • Profiili
Australia - minne mennä?
« Vastaus #48 : 01.06.2011, 22:38:11 »
Ok. Kiitos vinkeistä, ehkä siis kartutamme matkakassaa vielä lisää, niin ei tarvi paikanpäällä ressata niin paljoo rahasta..

aussietraveller

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 03.06.2011, 17:08:45 »
Hoituuko järjestelyt helposti itse, vai kannattaako noilta working holiday- järjestäjiltä ottaa alotuspaketteja ?

Yleinen kasitys nayttaa olevan, etta ensin putka ottaa rahat, ja sitten asiakas jarjestelee itse...epailen etteivat ole hintansa vaarti.

Eri sivustoja oon tutkaillu, mutta niistä ei oikein saa selvää, että paljonko rahaa varata (2 hlöä lähdössä).

Se riippuu pikkuisen siita, mita aiot tehda...paljonko Suomessa tarvii rahaa? Riippuu aika lailla siita etta aikooko asua Helsingin keskustassa vai Vehkalahdella; vaihtaa paikkaa kahden viikon valein vai asua puoli vuotta putkeen samassa paikassa; harrastaa laskuvarjohyppya ja laitesukellusta vai lukea hyvia kirjastokirjoja riippukeinussa; dokata cocktaileja kattobaarissa vai imuroida pahvilaatikkopunkkua puistossa jnpp. Useimmat paatyy tekemaan lahinna noita jalkimmaisia, koska nykyisella valuuttakurssilla Australia on tosiaankin yhta kallis ellei kalliimpi kuin Suomi. Ymmarran etta Australia saattaa olla kauan hellimasi haave, mutta...jos voit mitenkaan lykata tuon haaveen toteuttamista parempien vaihtokurssien aikaan, niin samalla rahalla joka palaa kuukaudessa Ausseissa duunia metsastaessa, elaisi ja harrastaisi Kaakkois-Aasiassa puoli vuotta, tai tekisi veret seisauttavan roadtripin jenkeissa.

Terve. Osaatko tarkentaa tota kurssihommaa. Onko kurssi tällä hetkellä ns. epätavallisen korkeella ja sen voi olettaa laskevan jossain vaiheessa. Suomeksi millä aikajänteellä tota meinasit. Itellä tarkoitus lähteä vajaan vuoden päästä sinnepäin.

Elody

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 03.06.2011, 21:46:37 »
Lainaus

Terve. Osaatko tarkentaa tota kurssihommaa. Onko kurssi tällä hetkellä ns. epätavallisen korkeella ja sen voi olettaa laskevan jossain vaiheessa. Suomeksi millä aikajänteellä tota meinasit. Itellä tarkoitus lähteä vajaan vuoden päästä sinnepäin.

Esim. Kauppalehden sivuilta näkee valuuttakurssien kehityksen. Eurolla on saanut v. 2009 alussa noin 2,05 dollaria, tällä hetkellä saa noin 1,3. Kurssi on laskenut kuin lehmän häntä vuodesta 2009. Tuskin siinä tulee kovin nopeaa muutosta tapahtumaan lähiaikoina joten en jättäisi lähtemättä huonon valuuttakurssin takia. Sitä kun ei voi tietää milloin se palautuu jos palautuu, ja sitten voi olla jo myöhäistä lähteä. Henkilökohtainen näkemykseni on, että kaikkea ei voi mitata rahassa (vaikkei sitä nyt tarvii ihan kankkulan kaivoon heitellä). Oma Australian-matkani on ollut yksi elämäni huippukokemuksista.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 03.06.2011, 22:13:22 »
Niin ja jos se WH-viisumi nyt plakkarissa on niin oikeasti etsiä jotain duunia. WH-viisumi on niin hyvä diili että itseäni vit***** suunnattomasti että olen vanha kääpä enkä sellaista saa.

Pelkkänä hengailu mestana Aussila ei tosiaan ole ( ainakaan nyt) hyvä. Kallis kun mikä. Mutta duunia välillä tehden varmasti ihan mahtava kokemus.

Sinne vaan. 

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #52 : 03.06.2011, 22:56:44 »

Aussidollari on nyt poikkeuksellisen vahva ja pysyy sellaisena tismalleen niin kauan kuin Kiina-vetoinen raaka-ainebuumi jatkuu. Kun Kiina pysähtyy, heikkenee AUDin kurssi yhdessä yössä 30-40%, ja ausseissa matkailu halpenee saman verran. Kukaan ei tietenkään pysty sanomaan, pysähtyykö Kiinan kasvu tänä vuonna, ensi vuonna vai kymmenen vuoden päästä (tai jos pystyy, niin on jo duunissa investointipankkiirina, eikä tod huutele näitä asioita julkisesti webbipalstoilla ;-) Mutta jos WH-yläikäraja ei ole ihan vuoden sisällä menossa umpeen, niin minä menisin tänä vuonna jonnekin muualle ja katsoisin ensi vuonna uudestaan. Mutta mulla onkin vain rajallinen määrä pätäkkää pistää matkailuun, joten haluan mieluummin samalla rahalla paljon ja hyvää kuin vähän ja hyvää.

Lainaus käyttäjältä: Elodu
Oma Australian-matkani on ollut yksi elämäni huippukokemuksista.

Se on kiva kuulla. Mun taas ei, vaikka mielipiteeseen vaikuttaa toki huomattavasti se että maata tuli tahkottua viiden vuoden aikana kyllästymiseen saakka. Mutta jos nyt pitäisi valita, menenkö parhaaseen ausseissa näkemääni kohteeseen vai parhaaseen Kaakkois-Aasiassa näkemääni kohteeseen kymmenesosalla siitä hinnasta mitä aussila maksaa, niin valinta olisi päivänselvä.

« Viimeksi muokattu: 03.06.2011, 23:11:24 kirjoittanut muuvaara »

LauraInkeri

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 07.06.2011, 17:45:11 »
Noniin, sain sitten mailia immiltä, että viisumi Australiaan olis plakkarissa.  ;D
Tarkoituksena olisi lähteä matkaan luultavimmin marras-joulukuun paikkeilla ensimmäisenä etappina Brisbane.

Jos jollakin on antaa hyviä vinkkejä näkemisen arvoisista paikoista, niin mielellään otan ideoita vastaan.
*Kiitos ja kumarrus* 8)

aussietraveller

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 09.06.2011, 22:54:16 »
Lainaus

Esim. Kauppalehden sivuilta näkee valuuttakurssien kehityksen. Eurolla on saanut v. 2009 alussa noin 2,05 dollaria, tällä hetkellä saa noin 1,3. Kurssi on laskenut kuin lehmän häntä vuodesta 2009. Tuskin siinä tulee kovin nopeaa muutosta tapahtumaan lähiaikoina joten en jättäisi lähtemättä huonon valuuttakurssin takia. Sitä kun ei voi tietää milloin se palautuu jos palautuu, ja sitten voi olla jo myöhäistä lähteä. Henkilökohtainen näkemykseni on, että kaikkea ei voi mitata rahassa (vaikkei sitä nyt tarvii ihan kankkulan kaivoon heitellä). Oma Australian-matkani on ollut yksi elämäni huippukokemuksista.

Jotain tän suuntaista ajattelinkin. Tosiaan aion siellä duunia tehdä uudessa ympäristössä ja tilanteen mukaan lomailla. EUR-AUD ei siinä mielessä pääse vaikuttamaan, että meinasin alkuun matkustaa Aasian suunnalla ja viettää lomaa siellä. Ausseihin päästyäni duunia on tarkoitus löytää asap, ainakin alkuun.

Juttelin yhden frendini kanssa, joka oli tuolla muutama vuosi sitten. Se sano, että Darwinissa olisi yleiseen hintatasoon nähden huomattavasti paremmat palkat perushommista kuin mitä esimerkiksi Cairnsissa.

Uskon ja toivon, että pystyn allekirjoittamaan boldatun tekstin kahden vuoden päästä.

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #55 : 10.06.2011, 00:38:24 »
Juttelin yhden frendini kanssa, joka oli tuolla muutama vuosi sitten. Se sano, että Darwinissa olisi yleiseen hintatasoon nähden huomattavasti paremmat palkat perushommista kuin mitä esimerkiksi Cairnsissa.

Monet mun frendini (jotka ovat asuneet Australiassa koko ikänsä) muuttivat Darwiniin juuri jossain 2007-2008 hujakoilla, koska Darwin oli siinä vaiheessa Australian halvin kaupunki. Nyt on parissa vuodessa mm. sikäläiset vuokrat nousseet liki kaksinkertaisiksi, ja tällä meinaan siis AUDeissa mitattuja enkä euroissa mitattuja hintoja. Tällä hetkellä Darwinissa on aussilan kalleimmat vuokrat, minkä voi tarkistaa vaikka täältä:

http://firstnationalnews.com/2011/01/27/the-highs-lows-of-renting/

Ja sori negatiivisuuteni, en halua olla pilaamassa kenenkään unelmalomaa...älkää ampuko viestintuojaa! :-/

aussietraveller

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 10.06.2011, 16:40:15 »

Monet mun frendini (jotka ovat asuneet Australiassa koko ikänsä) muuttivat Darwiniin juuri jossain 2007-2008 hujakoilla, koska Darwin oli siinä vaiheessa Australian halvin kaupunki. Nyt on parissa vuodessa mm. sikäläiset vuokrat nousseet liki kaksinkertaisiksi, ja tällä meinaan siis AUDeissa mitattuja enkä euroissa mitattuja hintoja. Tällä hetkellä Darwinissa on aussilan kalleimmat vuokrat, minkä voi tarkistaa vaikka täältä:

http://firstnationalnews.com/2011/01/27/the-highs-lows-of-renting/

Ja sori negatiivisuuteni, en halua olla pilaamassa kenenkään unelmalomaa...älkää ampuko viestintuojaa! :-/

Ei todellakaan mitään soreja tarvitse pyytää, sanon kiitos ja kiitän tiedosta.

En keksi tähän hätään mitään luonnonvoimaa (kop kop), joka estäis mua toteuttamasta pläänejä. Välillä niitä joutuu vaan skidisti muokkaamaan ;D

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #57 : 10.06.2011, 17:50:50 »
En keksi tähän hätään mitään luonnonvoimaa (kop kop), joka estäis mua toteuttamasta pläänejä. Välillä niitä joutuu vaan skidisti muokkaamaan ;D

Jos semmonen täytyy saada, niin semmonen täytyy saada ;-)

iinakaiku

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #58 : 10.06.2011, 23:46:42 »
lähdin ausseihin syksyllä 2009 ja sydneyyn saapuessa rahaa oli tilillä 700e ja liput takaisin oli helmikuussa. no sit kyl tuli vielä lopputili parin päivän päästä joten matkakassa n.6kuukaudelle oli about 2200e. tuli törsäiltyä ja käytyä esim. fijillä ja tehtyä sukelluskurssi joten tietysti rahat loppui jossain vaiheessa, mutta sitten olin töissä sydneyssa tarjoilijana 6kk.

Lab4

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #59 : 12.06.2011, 16:22:02 »
Ite saavun Brisbaneen lokakuussa. Ajattelin polkea siitä pyörällä Sydneyhyn. Onko ihmisillä kokemusta pyöräilystä itärannikolla? Sinänsä suht "helppo" etappi, koska matkalta löytyy paljon pysähdyspaikkoja. Teltta, ruokaa ja paljon vettä vaan mukaan  :)