Australia - minne mennä?

(Luettu 49199 kertaa)

snow_drop

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Australia - minne mennä?
« Vastaus #80 : 19.04.2013, 14:15:46 »
Asun itse tällä hetkellä WA:ssa lounaassa, Busseltonissa (WH-viisumilla olen). Aluksi piti olla lännessä kaksi viikkoa ja lentää itään, kolmatta kuukautta täällä nyt hengailen. Itää en paljoakaan ole nähnyt, mutta nämä länsi-Australian maisemat ovat niin upeita, ja kuten aikaisemmin sanottu niin turisteja täällä ei ole vaivaksi asti, etenkään näin syksyllä (huomaa itse, kun tekee töitä ravintolassa joka on osittain suunnattu turisteille...) Mutta anyways, koko matka Perthistä alas Margaret Riverille on täynnä kauniita maisemia, etenkin Bunburysta alaspäin. Geographe Bayn alueelle osuu Cape Naturaliste, Busselton (sekä sen 1800m pitkä puulaituri, pisin eteläisellä pallonpuoliskolla) sekä Dunsborough: rauhallinen lahdenpoukama ja meidänkin kotibiitsiltä bongailee aika usein villejä delfiinejä, rauskuja ja vaikka mitä. Biitsillä saa usein paistatella päivää ihan keskenänsä. Etelämpänä sitten Yallingup ja Margaret River, jotka aaltojen perusteella näyttävät olevan surffaajien suosiossa. Alueella myös superpaljon viinitiloja, jotain suklaatehtaita jne. Tunnelma on rento ja välitön. Etelässä taas Walpole, Denmark ja Albany, joissa saa ihmetellä taas hieman erilaista luontoa (en ole missään nähnyt vielä niin upeita maisemia kuin siellä). Tree Top Walk myös hauska kokemus. Sisämaa aika aavikkoa ja kuivunutta peltoa, mutta onhan siellä niitä kaupunkeja, kuten joku jo Kalgoorlien mainitsi. Etelämmässä Pembertonin lähellä ainakin kasvaa niitä isoja Karripuita (tai jotain puita, en minä niitten nimiä tiiä :D). Pohjois WA:ssa en ole itse käynyt, mutta joka ikiseltä olen kuullut että upeita maisemia riittää vaikka muille jakaa. Myös Esperancen lähellä etelässä on kuulemma upeita biitsejä (ainakin Twilight beach on jäänyt nimeltä mieleen). Käykää nyt hyvät ihmiset muuallakin kun siellä itärannikolla! Perthissäkin on paljon nähtävää, ja erittäin sopivan kokoinen kaupunki :)

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: australiassa olleet!
« Vastaus #81 : 24.04.2013, 04:17:43 »

Uluru, täynnä turisteja, ja ympärillä ei mitään tekemistä.

Minun mielestäni Uluru oli kaikista Australian kohteista se, joka jätti vahvimmat muistot. Kun näkee minkälaisissa oloissa aboriginaalit asuvat siinä kylässä ihan Ulurun lähellä, niin saa käsityksen millaista on alkuperäisväestön elämä. Joka paikka täynnä roskia ja asukkaista huomattavan suuri osa alkoholisteja tai muuten vaan hukassa itsensä kanssa. Mikähän kumma siinä on, että alkuperäisväestölle käy aina huonosti kun valkoinen mies tulee? Pohjois-Amerikan intiaanit, Uuden-Seelannin maorit, Australian aboriginaalit...::)

By the way, eikös tuo Uluru pitänyt olla jo turisteilta suljettu tällä hetkellä? Aboriginaalit pitivät Ulurun huipulle kiipeämistä pyhäinhäväistyksenä ja ovat jo vuosikausia vaatineet, että turisteilta pitäisi estää pääsy sinne. Vai joko (taas) Australian turismiteollisuuden edun vuoksi päätetty jatkaa entiseen malliin ja pitää kuuluisa turistirysä avoinna vierailijoille?

Uluru itsessään on kaunis paikka mutta en tiedä menisinkö enää uudestaan nyt kun tiedän karun totuuden kaikkien mainoskuvien takana. ;)
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

vahvero

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #82 : 05.09.2017, 16:02:57 »
Nostetaanpas vanhaa ketjua...

Olen matkustamassa vuodenvaihteessa Melbourneen ja farmielämän jälkeen suunnittelematonta aikaa olisi reissulla reilut kaksi viikkoa. Lentoja vertaillessa huomasin, että paluulennon saa suunnilleen samalla rahalla myös ainakin Adelaidesta, Hobartista, Sydneysta ja Alice Springsistä. Siksipä mietin, että lopettaisiko reissun jonnekin muualle kuin Melbourneen. Eipähän tarvitsisi edes takaisin reissata.

Sydney varmaan kannattaa tuossa ajassa jättää väliin, koska haluan nähdä muutakin kuin kaupunkeja ja Melbourne riittänee siihen. Outback olisi varmasti erilaisinta Suomeen verrattuna, joten se houkuttaisi kovasti. Toisaalta sinne on pitkä matka (joskin halvimmat lennot oli alle 200e) ja ilmeisesti sää voi olla hyvinkin vihamielinen keskikesällä. Onko siis paska idea suunnata aavikolle vuodenvaihteessa? Olisiko Tasmania parempi vaihtoehto? Sinne ainakin menee joka päivä halpoja lentoja ja sää lienee parhaimmillaan tuohon aikaan... Kannattaisiko siis uhrata viikko Tasseihin vai onko Melbournen lähistön luonnonpuistot samanveroisia? Muitakin päätepisteitä saa toki ehdottaa.

Olen yksin liikkeellä ja en ajatellut vuokrata autoa (ainakaan yksin), joten vaihtoehtoina lienee lyöttäytyä muiden reissaajien matkaan, mennä julkisilla tai ostaa jokin valmismatkakiertely. Ei lyhyt valmisreissukaan ihan mahdoton ole, jos löytäisi sopivan rennon reppureissaajahenkisen firman, mutta sellaisen löytäminen lienee vaikeampaa. Keski-ikäisten turistien täyteen ängetty kiertoajelu kuulostaa aivan helvetiltä. Tasmaniassa eniten mietityttää, että siellä ei taida julkiset kovin hyvin kulkea, joten löytääkö samanhenkistä seuraa helposti, jos aikataulu on rajallinen? Hobartissa jumissa oleminen kuulostaa tylsältä.

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #83 : 05.09.2017, 22:42:47 »
Outback on kyllä hieno kokemus, en voi kuin suositella. Itse tein 3 päivän reissun Uluru - Alice Springs Rock Tourin (https://therocktour.com.au/) kanssa - oli kyllä ihan hyvä hinta/laatu-suhde (AUD 395). Tuon lisäksi tarvitset myös lennon Uluruun. Omatoimimatkaajista koostuneen jengin keski-ikä oli jotain 30v.

Joulu-tammikuussa helle voi olla lähemmäs 40 astetta, mutta autiomaan kuivuudesta johtuen se ei ainakaan minusta tuntunut niin kuumalta kuin mitä pelkäsin.

Liito

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #84 : 06.09.2017, 11:56:11 »
Itse jäisin tutkimaan Victoriaa ja Tasmanian aluetta. Esim. Wlson's Promontory,  Philip Island ja Grampians national park. Tosin ensin mainittu onnistuu vain päiväreissuna, jos ei ole telttakamoja.

vahvero

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #85 : 08.09.2017, 21:28:13 »
Kiitos vastauksista! Päätin muiden kokemuksia luettuani ja hintoja laskeskeltuani skipata autiomaan. Se olisi varmasti hieno elämys, mutta mun tuurilla siellä on +45 astetta koko ajan ja kävelyreitit suljettuna...

Great Ocean Road pitäisi varmaan jollain keinoin taittaa, mutta onko ideoita, kuinka sieltä kannattaa tulla takaisin päin? Halpoja lentoja Adelaidesta Melbourneen saisi ainakin näin hyvissä ajoin varaamalla, mutta se rajoittaa ikävästi mahdollista matkustusaikaa ja spontaaniutta.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #86 : 10.09.2017, 00:36:09 »
Adelaide on musta melko tylsä, vaikka great ocean road on upea. Itse tein 10 pv reissun Adelaidesta Alice Springsiin. Se oli elämäni ainoa backpacker-kiertomatka ja erittäin onnistunut. Porukan ikähaarukka oli noin 22-40 ja reissu oli aktiivinen -paljon kävelyä ja pysähdyksiä. Kuuma oli, mutta maisemat jotain aivan uskomatonta. En ole eläissäni nähnyt sellaisia auringonnousuja. Koko taivas oli kuin tulessa.
She rides rollercoasters but never screams

MCEinari

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #87 : 20.09.2017, 08:10:50 »
Hei,

Omasta Blogista voi saada jonkin näköistä inspiraatiota siihen, minne Ausseissa kannattaa matkustaa: https://samilaitinen.com/category/australia/

Itse vietin maassa kymmenisen kuukautta, Perthissä, Melbournessa, Timboonissa (farmityöt) ja autolla läpi mantereen etelä-pohjoissuunnssa. Tämän lisäksi vielä itärannikko alaspäin, aina Sydneyyn asti. Käy lukaisemassa blogipostauksia.

Arimo K

• Himoreissaaja
  • Maailmanympärysmatkalla 5/2016 alkaen
    • Profiili
    • Arimo Travels
    • Sähköposti
« Vastaus #88 : 20.09.2017, 08:33:25 »
Adelaidesta kulkee ihan mukavia yöbusseja Melbourneen. Muutenkin Australiassa pääsee todella hyvin busseilla paikasta toiseen! Adelaide on mukava hengailukaupunki, mutta nähtävyyksien määrässä se kyllä häviää selkeästi Melbournelle ja kumppaneille.

Jos aikarajat iskee vastaan ja meinaat esimerkiksi viettää enemmän aikaa Tasmaniassa, niin Great Ocean Roadin voi typistää 1-2 päivän koukkaukseksi Melbournesta käsin. Yksi päivä ei ole ihanteellinen, mutta siinäkin ajassa ehtii hyvin Twelve Apostleille ja takaisin. Silloin kannattaa tosin vuokrata auto Geelongista eikä Melbournesta, niin ei tarvitsee kaupungin ruuhkissa tuskailla.

Kirjoitin yhden päivän Great Ocean Road -reissuohjeen miun blogiini muutama kuukausi sitten: http://arimotravels.com/1-day-great-ocean-road-self-drive/

Edit: Huomasin vasta uudestaan ensimmäisen viestisi lukiessa, ettet ajatellut vuokrata autoa. En tiedä, millaista on kulkea Great Ocean Road turistibussilla.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2017, 08:39:25 kirjoittanut Arimo K »

vahvero

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : 20.09.2017, 09:27:47 »
Kiitos vinkeistä!

Auton vuokraaminen ei ole täysin pois suljettua, mutta se ei ensimmäisenä vaihtoehtona houkuttele. Varsinkin vasemmanpuoleinen liikenne mietityttää... kuis hankala siihen on totutella?

Mieluummin hyppäisin jonkun porukan kyytiin, jos sopiva osuisi kohdalle, mutta en tiedä, uskallanko jäädä odottelemaan viime tinkaan asti. Olisi varmaan helpompi saada kyytiläisiä kuin kyytiä. Saakohan autoa ja majoituksia sopuhintaan välipäivinä? Voisin kuvitella, että silloin on pahin sesonki päällä, eli pitäisi varata hyvissä ajoin etukäteen, jos mielii mahtua minnekään.

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #90 : 20.09.2017, 14:28:53 »
Melbournesta löytyy kyllä Great Ocean Roadin retkiä tekeviä firmoja vaikka kuinka paljon. On myös sellaisia retkiä, jotka päättyvät Adelaideen. Itse tein 2pv retken, johon kuului myös Grampians National Park. Maksoi jotain vähän päälle AUD 200. Päiväretket olivat muistaakseni jotain AUD 100-150 eli ei kovin halpaa hupia

Oli helppo ja ihan mukava reissu, mutta jos tekisin uudestaan niin vuokraisin kyllä auton. Sen verran helppoa nuo mestat on löytää

Arimo K

• Himoreissaaja
  • Maailmanympärysmatkalla 5/2016 alkaen
    • Profiili
    • Arimo Travels
    • Sähköposti
« Vastaus #91 : 23.09.2017, 05:37:54 »
En itse ajanut, vaan kaverini hoiti sen homman kokonaan. En ole myöskään hommannut kansainvälistä ajokorttia, joka Australiaan tarvitaan.

Jos lähtee Geelongista, niin mitään hirveän vaikeita teitä ei siinä matkalla ole. Lisäksi turisteja varten Great Ocean Roadin varrelle on pystytetty useampia kylttejä, joissa muistutetaan vasemmanpuoleisesta liikenteestä.  ;D

En tiedä sopuhinnoista. En kuitenkaan usko, että hinnat juuri putoaisivat välipäivinä.

Happiness

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #92 : 26.09.2017, 11:31:17 »
Ajamista ei kannata liikaa pelätä. Aivot toimii tässä kohtaa hienosti ja kääntää liikennesäännöt vasemmanpuoleisiksi todella nopsaan. Eniten vaikeuksia yleensä taitaa olla vilkku/tuulilasin pyyhkimet -akselilla, ne kun ovat yleensä eri päin kuin meillä. Manuaalivaihteiston kanssa joutuu ehkä myös hieman miettimään, muta toisaalta täällä onkin suurin osa autoista automaatteja, vuokra-autoissa varsinkin. Eli sen vuoksi ei kannata auton vuokraamista hylätä!