Pallontallaajat.net

Baltian läpi junalla matkustaminen

 (Luettu 15070 kertaa)

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #20 : 22.02.2010, 13:13:51 »
Onkos kukaan muuten huomannut, että semmoinen aika on pian käsillä kun voi päästä aika vikkeläänkin Tallinnasta Gomeliin asti junalla?
Viisumimääräysten täytyy ensin kyllä muuttua, ennen kuin kovin suurta joukkoa alkaa tämä yhteysväli kiinnostamaan. ::) Niin kauan kuin Valko-Venäjä vaatii transitviisumin, ei sen alueen kautta kovin suuria pystysuuntaisia matkustajavirtoja tule kulkemaan. Ne, jotka Ukrainaan haluavat, lentävät kuten tähänkin asti.

21/01/2010 11:07
Belarus, Latvia: Rail passenger service on the Indra - Bigosovo line to be resumed in May[/b] ts. Riikasta pääsee Pian Minskiin junalla nopsaan ja .ko reittiä ennen Tallinnasta Riikaan. Minskistä taasen pääsee pian junalla Ukrainan rajalle 160Km.

http://www.railwaymarket.eu/8970/Belarus%252C%2BLatvia%2B%2BRail%2Bpassenger%2Bservice%2Bon%2Bthe%2BIndra%2BBigosovo%2Bline%2Bto%2Bbe%2Bresumed%2Bin%2BMay.htm
Tuo linkki viittaa maksulliseen uutisarkistoon eli asian avautuminen jää otsikon asteelle.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2010, 13:16:02 kirjoittanut Jouni »
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #21 : 22.02.2010, 14:54:17 »
Juu tuo Latvian junayhteys uutinen oli näkyvissä kokonaan, enkä tajunnut kopata sitä. Koska kyseessä maksullinen palvelu niin vain nuo "päivän kohu-uutiset" näkyy ilmaiseksi.

Joka tapauksessa tuo Riika-Minsk Latvian itärajan kautta ylitys uutinen liittyy Latvian itärajan raiteiden modernisointi projektiin (EU) eli nyt rahti pystyy kulkemaan kahta raidetta pitkin ja siten rahdinkuljetus ei vie kaikkea käytössäolevaa raidekapasiteettia (voi aloittaa taas matkustajaliikenteenkin)

LDz constructs the second track on a border crossing between Latvia and Belarus (2009.11.14)


Onhan tuo ihan mielenkiintoinen juna-vaihtoehto. Varsinkin kun seuraava Tallinna-Tarto raideremppa on aloitettu ja valmis. Siis jo nyt pääsee toki kulkemaan, mutta pian tarjolla olevat nopeudet on aika paljonkin parempia (EU maksaa)
« Viimeksi muokattu: 22.02.2010, 14:56:14 kirjoittanut TimppaT »

kims1500

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 356
  • Дзержинск, Город Шахтеров!! :*
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #22 : 22.02.2010, 16:08:10 »
Joo, ja tuskin kaikki haluavat Ukrainaan tai muuallekaan lentaen matkustaa. Bussilla paasee jo nykyaan Puolan kautta ilman viisumia. Toki jos on kiire niin lentokone on parempi vaihtoehto kuin juna tai bussi.
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #23 : 22.02.2010, 19:05:43 »
Joo, ja tuskin kaikki haluavat Ukrainaan tai muuallekaan lentaen matkustaa. Bussilla paasee jo nykyaan Puolan kautta ilman viisumia. Toki jos on kiire niin lentokone on parempi vaihtoehto kuin juna tai bussi.

Ja kohta, ihan aikuisten oikeasti Virossa ja Latviassa pääsee uusien junien kyydissä 160km/h. 2011 vuoden alussa pitäisi Tallinnassa mennä rata (taas) remppaan ja sitten 160km on mahdollista. Samaan hengenvetoon Viron pojat hommaa uutta kalustoa.

Ei liity varsinaisesti mihinkään Rail Balticaan, vaan yleisiin parannuksiin rautatie verkostossa (EU rahoittaa osin)

Eli pian juna on huomattavasti nopeampi kuin bussi.

Hieno homma noin ylipäätänsä, että Tallinnasta pääsee taas nykyisin Vilnaan asti junalla

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #24 : 05.03.2010, 08:23:56 »
Morjesta,

Matkakertomus Tallinna - Riika -matkasta uudenvuodenpäivänä näyttää julkaistun Tekniikan Maailma -lehdessä, joka ilmestyi 3.3.2010.

Toimittaja kertoo kolmen sivun jutussa, että ensimmäisellä Tallinna - Riika -junamatkalla oli mukana parikymmentä rautatie- ja Baltia-harrastajaa.

Otsikkona on: Hitaasti matkustamisen taito.

Toimittaja neuvoo, miten Tallinnasta voi matkustaa junalla kahdessa päivässä Varsovaan.

Tämän artikkelin saa näköjään ostettua // luettua netissäkin

http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/lehtiarkisto

Hae vanhoja numeroita

-> Lehtiarkisto vuosi 2010 // 5 numero

Junalla Baltiassa:
Hitaasti matkustamisen taito s. 64

ja ei muuta kuin painaa Ostoskärryä


Nyt pitää todeta myös, että kolmen vuoden sisällä aika moni asia tuolla reitillä paranee junamatkustajille.

Tämä Tallinna-Riika reitin avautuminen oli vain yksi osoitus siitä. ...Toisaalta kun remppaa tehdään monessa paikassa niin kannattaa extra varmistaa, että kulkeeko junat .ko juuri sillä hetkellä reiteillä vai ei.


..Mikähän logiikka on näissä ulkomaan junien valinnassa, kun ei löydy Internationalin alta...->

Meneekö muuten Vilnasta tai Kaunasista junaa Varsovaan? Meinattiin aloittaa Puolan reissu Kaunasista nyt kun sinne pääsee Ryanairilla.
Näyttäisi kulkevan myös yksi juna. www.litrail.lt

Kun valitsee All routes, voi etsiä Kaunas - Warszawa junia. Kaksi yhteyttä näyttäisi olevan ja niistä toinen kuljetaan bussilla. Tuossa junayhteydessä on rajalla junanvaihto. Bussi on varmaankin kätevämpi, mutta jos välttämättä junailla haluaa niin taitaa siinä pari kymppiä säästääkin.

Tätä Baltian junalla puolaan asiaa on pohdittu aikalailla tässäkin topiikissa:

Baltian läpi junalla matkustaminen
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=15353.20

Junalla Baltian maiden kautta Puolaan?
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=18455.20
« Viimeksi muokattu: 07.03.2010, 13:25:16 kirjoittanut TimppaT »

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #25 : 06.03.2010, 00:45:54 »
Jostain syystä Kaunasin asemaa ei löydy, jos valitset "International". Kun valitset "All routes", se löytyy. Ehkä syy on se, että Kaunasin tunneli oli remontissa pitkään ja tuolloin Vilna-Sestokai-juna ohitti Kaunasin ohitusraidetta pysähtymättä.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Kolumbia

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #26 : 06.03.2010, 13:26:59 »
Kolmisen vuotta aloituksen jälkeen aloittajaa tuskin enää kiinnostaa, mutta mikäli jotakuta muuta askarruttaa samanmoiset asiat, vaihtoehtoinen maareitti keskieurooppaan, bussilla Tukholman ja Prahan välillä, hoitui viime kesänä meillä melko kivuttomasti, reilussa vuorokaudessa ja noin 35 euron hintaan per naamari. Firma oli Student Agency, joka taitaa olla tsekkiläinen ja joka kuljettaa samaan hintaan ykllä myös ei-opiskelijat, nimestään huolimatta. Ainakin viime kesänä samaan noin 35 euron hintaan pääsi Prahasta tosi tosi moniiin Euroopan kaupunkeihin. Koukku oli siinä, että liput piti ostaa kuukautta etukäteen, muuten hinta oli tuplana.

Bussissa oli hyvä ilmastointi, leffoja ja jatkuva ilmainen kahvi/tee/kaakaotarjoilu, sekä Kozelia puolen litran tölkeissä euron kappale. Miinusta suppeasta jalkatilasta ja liian harvoista pysähdyksistä. Väkeä kuitenkin jäi pois pitkin matkaa, Tanskassa ja Ruotsissa sai jo nukkua kahden penkin leveydellä.

http://www.studentagency.cz/ Tuon sivun englanninkielinen versio on kyllä vähän suppea..

Ikiliikkuja

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 807
    • Profiili
    • @ .
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #27 : 13.03.2010, 08:37:41 »
Tämän päivän hesarissa on juttua tuosta
Tallinna-Riika yhteydestä..

------------------------
"Baltian rautatie tarjoaa vielä puuduttavaa kyytiä

13.3.2010 0:35

Kaja Kunnas
Toomas Volmer

TALLINNA/RIIKA. Matka alkaa kello 6.40 Tallinnan päärautatieasemalta. Varautukaa pitkään, aikataulun mukaan kahdeksan tunnin ja 25 minuutin matkaan. Samassa ajassa bussilla ehtisi Riikaan ja takaisin. Nyt ei kuitenkaan ole kyse ajasta, vaan periaatteesta.

Pitkästä aikaa Tallinnan ja Riian välillä ylipäätään on junayhteys. Baltian asemalta on välillä päässyt ulkomaille vain Moskovan-junalla.

Riika-yhteydestä alkaa eurooppalainen Rail Baltica, jonka pitäisi EU:n suunnitelmien mukaan viedä tulevaisuudessa junalla Tallinnasta Berliiniin 160 kilometrin tuntivauhdilla. Silloin Tallinnan ja Riian välinen matka taittuisi noin kolmessa tunnissa.

Vielä nyt Baltian asemalla ammottaa yli puoli metriä leveä kuilu, jonka yli pitää loikata asemalaiturilta junaan. Samalla hyppää ajassa parikymmentä vuotta taaksepäin.

Lamput luovat matkustajaosastolle kelmeää keltaista valoa. Istuimet ovat ruskeita, kahden tai kolmen istuttavia nahkapenkkejä.

Konduktööri Urmas Ruuse tietää muutaman, jotka ovat tänä vuonna kulkeneet junalla Tallinnasta Riikaan, mutta monille matkustajille ajatus on outo.

"En ole kuullut, että joku menisi junalla Riikaan", sanoo ompelija Merjo Pukk.

Rautateillä Viron valtion kasvukivut tuntuvat. Viron rautatiet yksityistettiin 2001. Valtiota pidettiin huonona isäntänä, kunnes voittoa tavoittelevat yksityisomistajat tuottivat pettymyksen. Tavaraliikenne Venäjältä saneli aikatauluja ja ratojen kunnostustahtia.

Tavarankuljetuksen kannalta epäoleelliset rataosuudet rapistuivat, ja ylin sallittu nopeus oli niillä paikoin 40 kilometriä tunnissa. Pääosa rautateistä kansallistettiin uudelleen 2006.


Lue lisää lauantain Helsingin Sanomista. "
---------------------
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Baltian+rautatie+tarjoaa+viel%C3%A4+puuduttavaa+kyyti%C3%A4/1135254373569
« Viimeksi muokattu: 13.03.2010, 08:41:09 kirjoittanut Ikiliikkuja »

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #28 : 13.03.2010, 18:13:16 »
Moikka,

Piti itse rustata sama kommentti tänne, että on näköjään Hesarissa ULKOMAAT sivu B1, Lauantai 13.3.2010 ainakin minun antama juttuvinkki julkaistu.



Myös viimeisimmässä Tekniikan maailmassa on julkaistu juttu joka on aika laaja ja tarkempaa tietoa sisältävä:

Tämän artikkelin saa näköjään ostettua // luettua netissäkin


http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/lehtiarkisto

Hae vanhoja numeroita

-> Lehtiarkisto vuosi 2010 // 5 numero

Junalla Baltiassa:
Hitaasti matkustamisen taito s. 64

ja ei muuta kuin painaa Ostoskärryä
« Viimeksi muokattu: 13.03.2010, 18:16:26 kirjoittanut TimppaT »

Ikiliikkuja

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 807
    • Profiili
    • @ .
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #29 : 13.03.2010, 21:46:34 »
Ja kohta, ihan aikuisten oikeasti Virossa ja Latviassa pääsee uusien junien kyydissä 160km/h. 2011 vuoden alussa pitäisi Tallinnassa mennä rata (taas) remppaan ja sitten 160km on mahdollista. Samaan hengenvetoon Viron pojat hommaa uutta kalustoa.

Ihan kiva kuulla, nyt tuo vaunu hesarin jutussa
näytti sisältä samalta kuin syksyllä 2001 mennessäni
Pärnuun. No, samalta se on varmaan näyttänyt
1991 ja 1981 ja 1971 myöskin  ;D

Muistelisin että silloin Tallinna-Pärnu kesti lähemmäs
4 tuntia muttei maksanut kuin 40 kruunua tai jotain
yhtä mitätöntä.(Siis suomalaisittain halpa hinta.)
Bussi oli vissiin puolet kalliimpi ja puolet nopeampi.

Ja kyllähän junalla paljon mieluummin reissaa kuin
via balticalla "henkensä kaupalla".

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #30 : 13.03.2010, 22:58:59 »
Ihan kiva kuulla, nyt tuo vaunu hesarin jutussa
näytti sisältä samalta kuin syksyllä 2001 mennessäni
Pärnuun. No, samalta se on varmaan näyttänyt
1991 ja 1981 ja 1971 myöskin  ;D
Ei nyt sentään. Ulkonäöstä huolimatta Hesarin jutussa näkyvä vaunu on vuodelta 1985 eli ei vielä 30 vuotta vanha, kuten jutussa kerrotaan. ;)

Ensimmäiset junayksiköt tuota tyyppiä (DR1A) valmistuivat 1975. Junat on rakennettu Riiassa RVR:n tehtaalla, joka teki diesel- ja sähkömoottorijunia koko Neuvostoliiton tarpeisiin. ;) Viron vanhimmat ovat vuodelta 1984 ja uusin 1993.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Davex

  • Reissaaja
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #31 : 15.03.2010, 09:38:36 »
Viron vanhimmat ovat vuodelta 1984 ja uusin 1993.

Eli itse asiassa meillä täällä Suomen rautateillä on liikenteessä paljon sellaista kalustoa, joka on vanhempaa kuin Virossa, vaikka asia varmaan yleensä mielletäänkin toisin. ;)

Ikiliikkuja

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 807
    • Profiili
    • @ .
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #32 : 16.03.2010, 06:46:39 »
Viron vanhimmat ovat vuodelta 1984 ja uusin 1993.

Eli itse asiassa meillä täällä Suomen rautateillä on liikenteessä paljon sellaista kalustoa, joka on vanhempaa kuin Virossa, vaikka asia varmaan yleensä mielletäänkin toisin. ;)

Niin. Toisaalta niitä Suomen vehkeitä on korjailtu
ja uudisteltu silloin tällöin :-) Ja NL:ssä kun tehtiin
rahvaalle niin tehtiin monasti/yleensä paskaa...
Suomalaiset on antaneet rahaa tai muuta tavaraa
vaihdossa kun ovat ostaneet kalustoa VR:lle niin
laadunkin on ollut pakko olla parempaa.

Pari hauskaa videota löysin, kiitos Jounille
tyyppinumerosta! Onko toi punanen veturi
viro-venäjä reitin junasta vai miten?


http://www.youtube.com/watch?v=8kB3jYQyi68

http://www.youtube.com/watch?v=cp7xX383pa4

Davex

  • Reissaaja
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #33 : 16.03.2010, 11:19:08 »
On niitä junia kunnostettu ja uudistettu Virossa ja Venäjälläkin ja tuskinpa se venäläinenkään kalusto ihan paskaa on kun niillä on monilla ajettu vuosikymmeniä ko. maan vaativissa olosuhteissa...se on sitten eri asia että esim. matkustusmukavuuteen ei ole panostettu samalla tavalla.
Jouni osaa toki kertoa enemmän näistä asioista, otaksun.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #34 : 16.03.2010, 12:35:33 »
Pari hauskaa videota löysin, kiitos Jounille
tyyppinumerosta! Onko toi punanen veturi
viro-venäjä reitin junasta vai miten?

http://www.youtube.com/watch?v=8kB3jYQyi68

http://www.youtube.com/watch?v=cp7xX383pa4
Se on myös DR1A-juna, mutta liettualainen. Ilmeisesti remonttireissulla Virossa. Noihin moottorijuniin on asennettu saneerauksen yhteydessä myös uusia MTU:n dieselmoottoreita, mutta osassa on vielä jäljellä alkuperäiset, neuvostoaikaiset moottorit.

Paljon lisää videoita löytyy virolaisella modernisoidun junayksikön tyyppimerkinnällä DR1B tai DR1BJ.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2010, 12:37:53 kirjoittanut Jouni »
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

lunni

  • Reissaaja
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #35 : 07.04.2010, 12:15:57 »
Apua kaipailisin..
Suunnittelimme, että lopettaisimme reilimme Puolaan ja sieltä lentokoneella Tukholmaan ja Tukholmasta kotiin. Kuitenkin nyt huomasin, että Kaunasista pääsisi suoraan Tampereelle. Reilikortti loppuisi näillä näkymin 21.7 ja kotona pitäisi olla 27.7 viimeistään, mutta mielellään jo 26. pv, joten tämä matka pitäisi suunnitella etukäteen, ettei siinä mene ylimääräisiä päiviä. Olisiko järkevää lähteä esim. Varsovasta (onko parempaa ehdotusta reilin loppupäälle) bussilla Kaunasiin? Onko kenttää ensinnäkään helppo löytää? Paljonko tuollainen bussimatka tulisi kustantamaan ja kauanko siinä suunnilleen menisi? Kannattaako hylätä koko idea ja lopettaa reili suosiolla muualle. Pääsisikö Kaunasiin junalla ja jos pääsee, hinta olisi hyvä tieto.. Itse olen aika huono etsimään netistä vierailla kielillä, joten kaipaisin apuja..
« Viimeksi muokattu: 07.04.2010, 12:18:21 kirjoittanut lunni »

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #36 : 08.04.2010, 01:01:50 »
Varsovasta lähtee juna 10011 aamulla Sestokaihin, jossa on vaihto Vilnaan menevään junaan 394, joka kulkee Kaunasin kautta. Muita junia ei Puolan ja Liettuan välillä ole.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

TimppaT

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #37 : 18.05.2010, 08:31:12 »
Lainaus
Edelaraudtee on laittanut jo näkyviin 30.5.2010 voimaan tulevat aikataulut pdf-muodossa:

http://www.edel.ee/soiduplaanid/2/

Tallinnan ja Riian väliset vaihtoyhteydet toimivat Valgassa entiseen malliin eli vain yhdeltä Tallinnasta tulevalta junalta on sujuva vaihto Riikaan lähtevään junaan (11:33-11:42).

Iltajunalla saavuttaessa täytyy yöpyä Valgassa. Riiasta kun saapuu Valgaan aamun ensimmäisellä junalla klo 9:48, voi sitten jatkaa iltajunalla eteenpäin klo 16:27 koko päivän Valgassa vietettyään.

Päivän toinen juna Riiasta saapuu onnistuneesti 17:11 eli reilu puoli tuntia sen jälkeen, kun Tallinnan juna on lähtenyt alta pois.

Illan viimeisellä yhteydellä klo 21:23 saapuva matkustaja voi jatkaa Valgassa yövyttyään aamujunalla klo 5:47 eteenpäin Tallinnaan.


Kopioitu http://jlf.fi/f19/389-viron-matkustajaliikenne/index8.html   postaus   #106

EDIT: ..Mietinkin, että pitäisikös kopata tuo linkki ja viite alkuperäiseen postaajaan :D.. Anteeksi pyyntöni.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2010, 09:09:13 kirjoittanut TimppaT »

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 009
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #38 : 18.05.2010, 23:52:52 »
Kiitokset, kun ystävällisesti kopioit minun kirjoittamani tekstin sellaisenaan toiselta foorumilta tänne. Jonkinlaisia käytöstapoja taas kaivattaisiin. :o
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

jk

  • Moderaattori
  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 642
    • Profiili
Vs: Baltian läpi junalla matkustaminen
« Vastaus #39 : 19.05.2010, 10:33:10 »
EDIT: ..Mietinkin, että pitäisikös kopata tuo linkki ja viite alkuperäiseen postaajaan :D.. Anteeksi pyyntöni.

Joo, kohteliastahan se olisi, ja foorumin säännöissä sitä myös edellytetään: "Muista myös tekijänoikeudet eli linkitä sen sijaan, että kopioisit toisen materiaalia palstalle."

Merkitsen tuon lainatun katkelman quottaukseksi.