Kolumbia-Ecuador-Peru aikataulu? Liikkuminen? HELP.

(Luettu 7160 kertaa)

tattahaara

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - m0nzu@hotmail.com
    • Profiili
Hei kaikki kokeneet Etelä-Amerikan reissaajat,

Meillä olisi ystäväni kanssa suunnitteilla reppureissu Jenkkien kautta Etelä-Amerikkaan, ja yllätysyllätys muutamat kysymykset vaivaavat mieltäni. EA:n suuntaan olen kaavaillut seuraavanlaisia lentoja:

6.11. Helsinki-Dusseldorf 47e (Air Berlin)
7.11. Dusseldorf-Miami 229e (LTU)
13.11. Miami-Bogota 159e (LAN Chile)

..sen jälkeen alkaakin suuri pimeys. Aikaa meillä on siellä noin 4 viikkoa, joka tuntuu järkyttävän lyhyeltä otettuani välimatkoista selvää. Ensimmäiseksi kysymysmerkiksi muodostui:

1) Millä liikkua Etelä-Amerikassa?

Lentojen hinnat Bogotasta nostattavat ihoni kananlihalle, ja ajattelin idean hylkäämistä. (Jostain syystä Kolumbiasta ulos ja Kolumbiaan takaisin lennot ovat kalliimpia, kuin mannerten välisetkään lennot  :o )

Löysin muutamien bussiyhtiöiden sivuja, jotka eivät kuitenkaan täydellisesti toimineet.
www.grupo-ormeno.com/rutas1.php
www.coomotor.com.co
www.expresobrasilia.com
www.berlinasdelfonce.com
Onko muilla tietoa bussiyhteyksistä erityisesti Kolumbiassa, Ecuadorissa, Brasilian länsipuoliskolla ja Perussa?

Ymmärtääkseni busseilla liikkuminen ei ole järin kallista, mutta sitäkin enemmän aikaa vievää. Esimerkiksi Bogota-Quito välillä bussissa pitää istua keskimäärin n. 27h 30min. Ja tietenkin välillä täytyy pysähtyäkin.
Siitä seurasikin seuraava ongelma

2) Minne asti ehtii Bogotasta 4 viikossa ja mitä ehtii nähdä?

Machu Picchu on kummankin listalla aika korkealla ja myöskin Inca trail. Lisäksi jonkinlainen risteily Amazonin varrella kiinnostaisi kovasti. Harkitsinkin, että Quitosta varaisimme jonkun 4 päivän reissun Amazon joen varrelta. ...mutta riittääkö aika niin, että ehdimme vielä tämän jälkeen Cuzcoon ja Inkatrailille? Mitä muuta ehtisimme tällä välillä nähdä? Brasilian puolelle ei taida olla mahdollisuuksia mennä saati sitten ehtiä Chileen?

Jos joku tietää hyviä ja kohtuu edullisia (maks. 150e) lentomatkoja Etelä-Amerikan sisällä niin vinkkejä otetaan vastaan.

Eli siis... Kertokaa ihmiset millä liikutte Etelä-Amerikassa, miten homma toimii? Busseja löytyy aina? Minne kannattaisi Bogotasta suunnata, kun aikaa on noin 4 viikkoa?

Takaisin tulomatkasta en ole enempää ottanut selvää muuta kuin, että Chicagosta lentäisi American Airlines joulukuun puolen välin paikkeilla 206,1 dollarilla Dubliniin. ..ja siitä sitten kotiin vaikka Ryanairilla. Muuten en ole vielä lentoja katsellut, kun en ole osannut arvioida minne asti ehditään, eli mistä kaupungista alan katsomaan lentoja takaisin jenkkeihin?

Help me out, tai kertokaa edes omista kokemuksistanne kyseisiltä alueilta.
ellainen hieman omituinen höpöttäjä.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 19.08.2007, 19:31:27 »
Olet jo ottanut asioista selvää perusteellisesti ja voin vakuuttaa, että olet myös oikeassa. Lennot maiden välillä Etelä-Amerikassa ovat kalliit!

Sen sijaan maiden sisällä voi lentää melko edullisesti ja täten esimerkiksi Perussa voi säästää aikaa lentämällä toisesta kolkasta toiseen. Tosin tämä vaatii vaihtoa Limassa, johon on hyvä varata runsaasti aikaa, koska lennot usein ovat myöhässä.

Kolumbiassa maksoin muistaakseni jotain hiukan yli 100 euroa Bogota - Cartagena -lennosta.

LAN:illa on säännöllisesti maiden välisiä äkkilähtötarjouksia, mutta eivät nekään mitään superhalpoja ole. Katselkaa, mitä parhaillaan on tarjolla, se antaa aika hyvän kuvan. Matkustajankohtanne on todellista off-seasonia, joten ehkä jotain kivoja tarjouksia olisi odotettavissa?

Bussimatkustus on hidasta, totta. Ajatkin ovat vain viittellisiä, usein bussit ovat myöhässä etenkin sadekaudella - ja marraskuuhan on jo sadekautta Kolumbian ja Ecuadorin vuoristossa. Ormeno on käytännössä ainoa joka edelleen ajaa tuota pitkää reittiä (menee aina Limaan asti), lähtöpäiviä kaksi viikossa (maaliskuu 2006).

Neljä viikkoa siis... ja paluu mahdollisesti jostain muualta kuin Bogotasta?

Aika olennainen kysymys on se, aiotteko tutustua Karibian rannikkoon Kolumbiassa. Minusta alue on ehdottomasti parasta Kolumbiassa, mutta teidän suunnitelmia ajatellen se on väärässä suunnassa - pohjoisessa. Bogotasta Cartagenaan bussilla on reilu 20 tuntia. Kolumbiassa pelkästään saisi ne neljä viikkoa kulutettua. Tai yhdistämällä Venezuelan tai Ecuadorin reissuun (Ecuador helpompi viisumivapauden takia).

Eikä trekkailua varten tarvitse Machu Picchulle asti mennä. Kolumbiassa on oma machupicchunsa, samoin Pohjois-Perussa. (Näistä on kirjoitettu yhdessä toisessa viime aikaisista ketjuista.)

Itse en viitsisi lomaani tuhlata ylenpalttiseen bussissa istumiseen, mutta neljässä viikossa kyllä ehtisi Limaankin asti.[/i]

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Re: Kolumbia-Ecuador-Peru aikataulu? Liikkuminen? HELP.
« Vastaus #2 : 19.08.2007, 20:06:20 »
Lainaus käyttäjältä: "tattahaara"
Onko muilla tietoa bussiyhteyksistä erityisesti Kolumbiassa,

Help me out, tai kertokaa edes omista kokemuksistanne kyseisiltä alueilta.

Kolumbian sisällä on tullut matkattua bussilla ristiin rastiin. Mukavia ilmastoituja wc:llä varustettuja vehkeitä. Halpoja ovat ja monissa saa penkit kallistettua melkein makuuasentoon. Maantierosvojakaan ei tarvi nykyisin pelätä, mutta kyllä se vauhti rotkojen reunoilla välillä pistää miettimään...

Mitään Matkahuoltoa ei bussiterminaalissa ole, vaan niitä on useita, sillä jokaisella firmalla on siellä oma luukkunsa. Niistä vaan kyselemään.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

bl_pixel

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.08.2007, 18:40:57 »
Nuo mainitsemasi lennot Etelä-Amerikkaan ovat siis yhdensuuntaisia? Oletko ottanut selville että huolivat koneeseen ilman paluulippua, tai vähintään jatkoyhteyttä kohdemaasta johonkin toiseen maahan? Yleensä Euroopasta Etelä-Amerikkaan lentävät yhtiöt eivät ota kyytiin pelkkiä menomatkalaisia, ellei heillä ole viisumia tai maan kansalaisuutta.

Neljässä viikossa itse tyytyisin pysyttelemään Kolumbiassa. Jos Kolumbiasta pyrit Cuscoon taitaisi minulta ainakin kulua siihen matkaan vähintään viikko, en jaksaisi istua bussissa yhtäsoittoa.

En tunne Kolumbiaa kovin hyvin, mutta kun siellä matkustelin käytössäni oli runsaasti aikaa. Yleensä kun halusin matkustaa jonnekin menin linja-autoasemalle kyselemään...kyyti löytyi kyllä aina.

Testailija

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.08.2007, 19:38:00 »
Lainaus käyttäjältä: "bl_pixel"
Nuo mainitsemasi lennot Etelä-Amerikkaan ovat siis yhdensuuntaisia? Oletko ottanut selville että huolivat koneeseen ilman paluulippua, tai vähintään jatkoyhteyttä kohdemaasta johonkin toiseen maahan? Yleensä Euroopasta Etelä-Amerikkaan lentävät yhtiöt eivät ota kyytiin pelkkiä menomatkalaisia, ellei heillä ole viisumia tai maan kansalaisuutta.

Lueppa uudestaan tattahaaran teksti; hän ei ole lentämässä  Euroopasta Etelä-Amerikkaan, vaan Euroopasta Pohjois-Amerikkaan.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

bl_pixel

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 20.08.2007, 20:23:17 »
Ei tarpeen lukea, ymmärsin kyllä. Siksipä tässä kyselinkin että onko hänellä varmaa tietoa voiko sieltä Pohjois-Amerikasta sitten lentää pelkällä menolipulla Kolumbiaan...
Yhtiö kyllä on Etelä-Amerikkalainen LAN mikä saattaa vaikuttaa tai olla vaikuttamatta asiaan.

Testailija

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 20.08.2007, 21:06:21 »
Siksipä tässä kyselinkin että onko hänellä varmaa tietoa voiko sieltä Pohjois-Amerikasta sitten lentää pelkällä menolipulla Kolumbiaan...

Itse en ole kuullut kuin näitä huhuja, että Etelä-Amerikan maihin lennettäessä olisi paluulippua kyselty. Kertaakaan en ole kuullut, että joku olisi sellaisen oikeasti joutunut Kolumbiaan mennessä esittämään. Aiheesta on keskusteltu myös täällä http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=15484&highlight=paluulippu ,  eikä mainintaa ole kuin Brasiliasta ja sekin kuulemma hiukan lentoyhtiöstä riippuen.

bl_pixel

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.08.2007, 22:13:49 »
Ei se ole huhu, vaan itse kohdalleni osunut fakta. Minulta ovat KLM ja Air Madrid ainakin vaatineet lipun. Maahantuloviranomaiset Etelä-Amerikassa eivät niitä ole koskaan kyselleet vaan nimenomaan lentoyhtiöt. Varmaankin riittää (en siis omakohtaisesti tiedä, mutta näin olen lukenut tälläkin palstalla ja mm. lonelyplanetin thorntree-foorumissa) jatkoyhteys johonkin toiseen maahan. Itse olen aina kyllä palannut Eurooppaan samasta maasta eli minulle on riittänyt meno-paluulippu. Asia selvinnee varmuudella vain lento-yhtiön toimistosta. Minulle on myyty pelkkä menolippu, mutta onneksi sillä kertaa olin itse tarkkana ja varmistin asian jolloin minulle kerrottiin että tarvitsen myös paluulipun voidakseni nousta Madridissa koneeseen.

Testailija

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 20.08.2007, 22:27:07 »
Asia selvinnee varmuudella vain lento-yhtiön toimistosta. Minulle on myyty pelkkä menolippu, mutta onneksi sillä kertaa olin itse tarkkana ja varmistin asian jolloin minulle kerrottiin että tarvitsen myös paluulipun voidakseni nousta Madridissa koneeseen.

Ketjun avanneen tattahaaran kannattanee toki asiaa tiedustella etukäteen tai ehkä he ovat olleet aikeissakin ostaa etukäteen muitakin lippuja kuin pelkät menoliput Kolumbiaan, mutta...
Tarkkaan ottaen asia selvinnee niin, että yrittää mennä koneeseen ilman paluulippua tai muuta lippua, jolla poistuu maasta. Ovat nimittäin erinäiset toimistot -myös lentoyhtiöiden- antaneet informaatiota, mikä ei kuitenkaan sitten ole osoittautunut aivan todeksi. Asetetaanpa kysymys näin päin: Onko jollain kokemusta siitä, että Etelä-Amerikkaan menevään koneeseen pääsy olisi lähtöselvityksessä evätty puuttuvan paluulipun takia?

Mitä taasen tulee noihin ketjun aikaisempiin kommentteihin, että 4 viikkoa kuluu hyvin pelkästään Kolumbiassakin, niin siinä olen kyllä täysin samaa mieltä.

tattahaara

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - m0nzu@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #9 : 21.08.2007, 09:23:04 »
Huihai, täällähän ollaan oltu aktiivisia. Kiitoksia vastauksistanne.

Tosiaan nyt ensimmäiseksi noista lentolipuista sen verran, että tarkoitus on kyllä varata ennen Suomesta lähtöä myös lennot takaisin Suomeen, kun nyt vaan ensin selviäisi, että mistä olemme lentämässä takaisin :]

Teidän vinkkien mukaan ei kovin kauas kannata lähteä, mitä ajattelinkin. Mietin vaihtoehtoa lentää Bogotan sijaan Cartagenaan (saman hintainen lippu kuin Bogotaankin) ja lähteä siitä liikkumaan etelämpään, ja mahdollisesti ehkä lentää Quitosta takaisin. Cyzco ja Macchu Picchu varmaan skipattaisiin, kun te viisaammat tiesitte kertoa, että niitä vastaavia trekkailukokemuksia tosiaan saa muuallakin. (Täytyy mennä lukemaan ketju aiheesta  :lol: )

Hyvä kuulla, että bussit liikkuvat. Toivottavasti myös off-seasonilla sen verran usein, että ei tarvitse montaa päivää odotella paikallaan. Kannattaako bussilippua mennä ostamaan etukäteen? Esim. jos haluaisin huomenna lähteä Cartagenasta bussilla Bogotaan päin, kannattaako minun jo tänään mennä ostamaan lippu? Vähän jännittää lentojen varaaminen, jos bussit sitten jostain syystä myöhästelevät tai eivät kuljekaan. ..mutta aina sitä keinot keksii hädän tullessa.

Pitää nyt vain hiukan tutustua enemmän vielä Kolumbian ja Ecuadorin tarjontaan ennen kuin lyödään suunnitelmia lukkoon. Ollaan kyllä ruvettu jo miettimään muualle lentämistäkin :D Vaikea päättää, kun kyseessä on niin iso manner, ja aikaa niin vähän.

Tulen varmaan taas kysymään teiltä viisaammilta, kun itse ensin vähän perehdyn aiheeseen.
ellainen hieman omituinen höpöttäjä.

bl_pixel

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 21.08.2007, 10:42:33 »
Lainaus
Asetetaanpa kysymys näin päin: Onko jollain kokemusta siitä, että Etelä-Amerikkaan menevään koneeseen pääsy olisi lähtöselvityksessä evätty puuttuvan paluulipun takia?

Nousuani koneeseen ei ole evätty koskaan koska minulla on aina paluulentokin ollut, mutta paluulippu on haluttu nähdä esimerkiksi Air Madridin lähtöselvityksessä Madridissa joulukuussa 2005, koska paluulentoni oli erillinen eikä näkynyt samassa lippuvihkossa. Kyseessä oli lento Limaan. KLM, jolla useimmiten olen lentänyt, ei ole lippuja kysellyt check-inissä, eikä varmaan ole ollut tarpeenkaan koska paluulentoni varmaan näkyi jo päätteeltä sen lisäksi että se oli merkitty myös korttiin. Kuitenkin KLM on minua joskus muutama vuosi sitten informoinut että paluulento on pakollinen. Niinpä olen sen aina myös hankkinut enempiä kyselemättä.

Testailija

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 21.08.2007, 11:10:34 »
Mietin vaihtoehtoa lentää Bogotan sijaan Cartagenaan (saman hintainen lippu kuin Bogotaankin) ja lähteä siitä liikkumaan etelämpään

Kannattaa tsekata myös sellainen vaihtoehto, jos lentääkin ensin Santa Martaan ja  lähtee siitä sitten etelämmäs Barranquillaan, Cartagenaan ja edelleen Bogotáan ja/tai Medelliniin. Näiden jälkeen sitten vaikka Calin kautta Ecuadoriin.

Kartta: http://www.lib.utexas.edu/maps/americas/colombia_pol_2001.jpg

Kannattaako bussilippua mennä ostamaan etukäteen? Esim. jos haluaisin huomenna lähteä Cartagenasta bussilla Bogotaan päin, kannattaako minun jo tänään mennä ostamaan lippu?

Busseja kulkee Kolumbiassa isojen kaupunkien välejä muutaman tunnin välein tai ainakin muutama päivässä. Lipun saa ihan näppärästi suoraan, kun menee bussiterminaaliin vaikka aamupäivällä tai iltapäivällä ja kyselee sieltä eri yhtiöiden luukuilta. Yhdensuuntainen bussilippu Cartagena-Bogotá maksaa semmoisen 90.000 pesoa, mutta jos ostaa kaksi lippua niin ryhmäalennuksen jälkeen se on enää ehkä 75.000 pesoa. Nää on tommoisia "noin hintoja".

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 21.08.2007, 18:11:11 »
Mietin vaihtoehtoa lentää Bogotan sijaan Cartagenaan (saman hintainen lippu kuin Bogotaankin) ja lähteä siitä liikkumaan etelämpään

Kannatan!

Kannattaako bussilippua mennä ostamaan etukäteen?

Ei kannata. Varsinaisten bussien lisäksi kulkee tilatakseja, jotka ovat busseja nopeampia ja vain himpun kalliimpia. Kumpiakin kulkee paljon. Lippujen ostamiseen pätee muuten sellainen juttu, että hinnat eivät ole kiinteät vaan tinkimällä saa aina alennuksen.

Vielä tuohon yhdensuuntaisen lipun ongelmaan. Kuten ylempänä pohdittu - riippuu yhtiöstä. TT:sta lueskelin, että Avianca oli pyytänyt paluulippua (matkustaja selvitti tilanteen näyttämällä itse tekemänsä paluu-e-lipun), kun taas joku kertoi lentäneensä Uudesta-Seelannista 11 kertaa yhdensuuntaisella Kolumbiaan - eikä koskaan kukaan ollut mitään kysynyt.

Joku raportoi sellaistakin, että kun lentoyhtiö oli käräyttänyt paluuliputtoman matkustajan, yhtiö oli vaan printannut paluumatkasuunnitelman (ikään kuin e-lippu) matkustajalle.

Itseltäni jo edes mennyt Air Madrid vaati paluulippua ennen koneeseen päästämistä (Argentiina kohteena).

Testailija

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 21.08.2007, 19:59:10 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Varsinaisten bussien lisäksi kulkee tilatakseja, jotka ovat busseja nopeampia ja vain himpun kalliimpia.

Ja kujettavat ovelta ovelle. Varsin näppärä esim. Santa Martasta Barranquillaan ja Barranquillasta Cartagenaan, jotka ovat pituudeltaan sellaisia välejä, että pärjää ilman vessaa.  :)

Testailija

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 05.09.2007, 04:44:01 »
Nuo mainitsemasi lennot Etelä-Amerikkaan ovat siis yhdensuuntaisia? Oletko ottanut selville että huolivat koneeseen ilman paluulippua, tai vähintään jatkoyhteyttä kohdemaasta johonkin toiseen maahan?

http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=15484