Säästäminen

(Luettu 13170 kertaa)

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
Säästäminen
« Vastaus #40 : 05.08.2007, 13:51:09 »
Yksin matkustaessa ei ole niin paljon valia .. mutta useammin paadyn silloin hostelliin. Kun en silloin kuitenkaan aikaa siella hotellissa tai hostellissa vieta.
Kaksin matkustaessa ... on kayty lapi kaikki Lontoon Savoysta pienimpiin hostelleihin ja BB:hin.
Joskus on ihan yes yopya Hiltonissa tai vastaavissa, mutta se on vaan harvoin ja hyvalla syylla :)
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

lakritsifiguuri

• Aloittelija
    • Profiili
Säästäminen
« Vastaus #41 : 16.08.2007, 12:14:47 »
Jokunen kuukausi on hostelleissa tullut vietettyä ja myös työskenneltyä, siinä huomaa hyvin miten paljon tavallisen travellerin selän takana tapahtuu mitä ihmeellisempiä kusetuksia, varkauksia.
Jotkut hostellit sallivat pitkäaikaisempia asukkeja...

Tästä syystä on omalla kohdalla hommat joskus mennyt siihen että vaikka oli rahaa hostelliin tajusin että asuessani kadulla säästän yli 100 euroa viikossa ja jatkoin tätä hommaa pari viikkoa kunnes löysin itselleni paremman paikan yöpyä. Löysin itselleni isosta kerrostalosta yleisen sohvan jolla kuosin pahimmat univelat, suihkua pystyi käyttämään rannalla ja tavarat sai helposti piiloon. Yhtä kokemusta jälleen rikkaampana, jälkikäteen voi todeta että hyvä päätös.

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
Säästäminen
« Vastaus #42 : 16.08.2007, 12:45:19 »
Minäkin olen jo 30+, niukasti tosin. Ei silti ole matkoja suunnitellessa tullut mieleenkään vaihtaa dormit hotellimajoitukseen kolmesta syystä:

1) kun matkustaa yksin, hostellin dormissa tapaa aina ihmisiä, joiden kanssa rupatella - toisin kuin 1hh:ssa. Jos kaipaan hiljaisuutta, käytän korvatulppia.
2) pitemmällä matkalla se 5-10 euron säästö / vrk on tosiaan iso raha. Jos dormin hinta on 20 egeä ja hotellihuoneen 30, kahdessa yössä säästän itselleni yhden ylimääräisen majoitusyön, tai ravintola-atrian, tai mitä nyt mieli tekeekään, majoittumalla dormiin.
3) kun majoitus ei ole liian mukava, tulee pysyttyä tiiviimmin liikenteessä ja nähtyä ja tehtyä enemmän. 14-16 tunnin tehokkaan turistipäivän jälkeen on melko sama, millaisessa sängyssä sitä nukkuu - sitä nukkuu hyvin.

Tess

• Vieras
Säästäminen
« Vastaus #43 : 16.08.2007, 13:20:30 »
Monet miettii mistä löytää halpoja huoneita, minä mietin mistä löytyy niitä kalliita (tosin ei sillä että välttämättä haluaisin niitä löytääkään  :D ).

Minä haluan toki majoittua halvalla. Toisinaan niin halvalla kuin mahdollista siedettävissä olosuhteissa (yöjunat, puskat, dormit), toisinaan edullisesti mukavissa olosuhteissa (oma huone).

Olen yöpynyt hotelleissa, missä on kaikki tarvittavat palvelut ja enemmän (kylpyamme, tv jne.), mutten ole maksanut 2-hengen huoneesta 50e enempää (eli 25e/naama) ja usein olen löytänyt hotelleja muutamalla kympillä.
Kallein hotelli missä olen yöpynyt, on ollut kalliiksi haukutussa Japanissa. 2-hengen huone maksoi n. 70 euroa ja oli Love-hotellissa. Hinnalla saimme porealtaan, telkun makkarin lisäksi myös kylpyhuoneessa, pleikat, tietokoneen, mikrofonit (karaokea varten), karkkia plus tavalliset (hienommissa hotelleissa ainakin) hiustenkuivaajat, tohvelit, kylpytakit, teet, hiustenhoitotuotteet jne jne.
Sijainnista sen verran, että hotellit/hostellit missä yleensä yövyn yöni, sijaitsevat lähes poikkeuksetta lähellä kaupungin keskustaa tai alueella, missä muuten on hyvät palvelut. Monessa kaupungissa kun kävelee pääkadulta kaksi katua poispäin, niin hinnat ovat tippuneet nopeastikkin.

Suomessakin voi majoittua edullisesti omassa huoneessa. Jos matkustaa vaikkapa tänne Tampereelle, niin suosittelen Omenaa. Se on jo halpa jos 4 henkeä majoittuu. Tai Hotelli Villeä. Kalliimmalla voi yöpyä esim. Scancidissa tai Cumuluksessa, missä työskennelleenä voin kertoa, että ne huoneet ovat erittäin harvoin hintojensa arvoiset.

Mutta vaikka hotelleissa ainakin kaksi henkeä pystyy majoittumaan jopa hostellia halvemmalla, niin minä pidän myös hostelleista ja dormeista ja ymmärrän vallan hyvin miksi muutkin pitävät. Oma rauha on tietysti aina kiva, mutta yksin matkustellessa sitä saa usein tarpeeksi muutenkin siinä kun siirtyy paikasta toiseen, joten hostellit ja dormit ovat silloin mukavia paikkoja tavata muita ihmisiä, hotelleissa kun ei yleensä ole samanlaisia olohuoneita kuin hostelleissa ja niissä ihmiset tuppaa viihtymään huoneessaan silloin kun ovat siellä hotellilla. Tässä on aiemmin jo kerrottu muita hyviä syitä asua dormissa, en jaksa niitä enää luetella.

Tiivistettynä sanoisin, että hotellissa kyllä lähes poikkeuksetta saa paremmat palvelut ja ruuat ja minä pidän hotelleista, mutta yöpymällä niissä voi (ei välttämättä menetä, mutta mahdollisuus on suuri) myös menettää monia, monia upeita kokemuksia, joita itse olen saanut yöpymällä taivasalla tai dormissa. Ja ne on sellaisia kokemuksia, jotka parhaiten niiltä matkoilta muistaa.