Finnair

 (Luettu 213697 kertaa)

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 410
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #440 : 30.07.2014, 22:45:56 »
Ajattelinkin, etteivät ne kaikki voi tuollaisia olla. Harmi että sattui juuri tuo kohdalle - siis siinä mielessä vain että olisi ollut mielenkiintoista nähdä ns. 'lippulaiva'. Onkohan siinä mitään logiikkaa, mille reiteille huonoimmat yksilöt heivataan?

Nykyään niiden vanhojen koneiden välttely on hieman helpompaa, koska Finnair antaa joillekin reiteille "takuun" että bisneksen puolella on uudet istuimet, ja niitä ei noihin vanhuksiin olla asentamassa. Lainausmerkeissä siksi, että vain pahoittelevat asiaa, jos takuu ei pidä toiminnallisista syistä.

http://www.finnair.com/FI/FI/business-class

Lainaus
Täysin makuuasentoon liukuvat istuimet ovat käytössä mannertenvälisillä businessluokan lennoilla seuraavilla reiteillä:

Tokioon ja New Yorkiin 1.4.2014 alkaen
Pekingiin ja Souliin 1.5.2014 alkaen
Hanoihin, Nagoyaan, Osakaan ja Shanghaihin 1.6.2014 alkaen
Hongkongiin talvikaudella 2014–2015.
Täysin makuuasentoon liukuvilla businessluokan istuimilla varustetut lentokoneet on kohdennettu yllä mainituille reiteille. Pahoittelemme, jos lennollasi ei ole saatavilla täysin makuuasentoon liukuvia istuimia toiminnallisista syistä vaihdetun lentokoneen takia.

Eikä tuo tarkoita, että muillakaan reiteillä pakosta tulisi vanhus, uudemmissakaan kaikissa ei ole vielä tuota parempaa bisnestä. Rahvaan osasto on uudemmissa kaikissa oleellisesti samanlainen. Ja oleellisestihan siinä istutaan ahtaahkosti samanlaisessa alumiinituubissa joka tapauksessa ja parhaat viihteet saa tuomalla sellaiset itse mukanaan.

Jontsu00

  • Reissaaja
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #441 : 06.08.2014, 21:22:33 »
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/finnair+vaikenee+-+emme+kommentoi+spekulaatioita/201408692837
Venäläismedian tietojen mukaan Venäjän hallitus käsittelee Siperian yli Aasiaan kulkevan lentoreitin katkaisua eurooppalaisilta lentoyhtiöiltä vastavetona EU:n pakotteisiin.

Syyskuun 2. päivä olisi pidemmälle reissulle lähtö, ja ensimmäinen lento olisi Finskillä Helsinki-Tokio. Se on kyllä ihme homma, että joka kerta kun on reissun lennot varattuna Finskiltä, niin pitää aina viime hetkeen asti kuumotella pääseekö lähtemään mihinkään, vai ei. Ennen Joulun Kiinan reissua oli koko se lakkohässäkkä.

Vienna

  • Reissaaja
  • Viestejä: 24
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Finnair
« Vastaus #442 : 07.08.2014, 14:09:52 »
No tuskinpa tämä nyt välittömästi lentoliikenteeseen vaikuttaa. Jos Venäjä pistää rajat kiinni, niin varmaan jo varatuille lennoille keksitään vaihtoehtoiset reitit, mutta vaikutukset pidemmällä aikavälillä voivat olla pahat. Finnairin Aasia-strategia on suotuisan maantieteen varassa ja jos tämä kilpailuetu menetetään, niin lunta tulee tupaan.

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 605
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #443 : 07.08.2014, 14:58:50 »
Hei!
Lämmittää mukavasti, kun seuraava lento BKK varattu Cathayltä



wysig

  • Vieras
Vs: Finnair
« Vastaus #444 : 07.08.2014, 16:21:46 »
No tuskinpa tämä nyt välittömästi lentoliikenteeseen vaikuttaa. Jos Venäjä pistää rajat kiinni, niin varmaan jo varatuille lennoille keksitään vaihtoehtoiset reitit, mutta vaikutukset pidemmällä aikavälillä voivat olla pahat. Finnairin Aasia-strategia on suotuisan maantieteen varassa ja jos tämä kilpailuetu menetetään, niin lunta tulee tupaan.
Tänään julkistettu ja voimaan tulleet elintarvikkeiden rajoitukset alkoivat välittömästi. Alkaessaan ja kestäessään pidempään kuten kuukausia, niin Finnair olisi vaarassa mennä konkurssiin, ei pelkästään lunta tupaan.. Mutta ennen kuin rajoittavat liikennettä, on turha manata, aivan kuten lakkouhan ollessa olemassa.

Shocky

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #445 : 12.08.2014, 16:34:40 »
Onko fiksuilla tästä EU-lentokieltoaiheesta lisää tietoa/teorioita/ajatuksia? Itse olen juuri ostamaisillani lokakuulle Tokion lennot, ja noi Finnairin 596eur suorat lennot houkuttelee...

Jos lentokielto toteutuu, niin Finnair reitittää asiakkaat etelän firmojen kautta, matkat pitenee ja kapasiteettia ei pakosti löydy --> voi myöhästyä pari päivää? Pidemmän päälle tämä käy liian kalliiksi ja siihen loppuu Finnairin taru?

Itse näkisin, että on suuri mahdollisuus että venäläiset eivät vielä ainakaan tee tätä. Tuolla elintarviketuontikiellolla näytettiin ensin että hei me ollaan tosissamme. Lentokielto on kätevä uhkailuun. Jos Putain käyttää tämänkin kortin, niin sitten ei ole enää näppäriä (rauhanomaisia) keinoja millä painostaa EU:ta. Vai miten?




Lech

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 315
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Finnair
« Vastaus #446 : 12.08.2014, 19:03:04 »
Jos ainoa varsinainen syy lähteä on kohtalainen lentotarjous niin en tiedä maksaako vaivaa jännittää lokakuuhun asti joka päivä jatkuvasti elävän tilanteen uusimpia käänteitä, varmasti todennäköisyydet ovat matkalaisen puolella muttei tuota voi kukaan varmaksi suuntaan tai toiseen tässä vaiheessa luvata.

kkarhu

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 145
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Finnair
« Vastaus #447 : 12.08.2014, 20:15:24 »
Esim Iltiksen viimepäivien karkea otsikointi Putinin kostoista yms on jonkun mielestä  vain kampanjaa Natoon liittymisen puolesta. Markkinat eivät usko Finnairin romahdukseen, vaikka varovaisuutta esiintyy. Seuraa Finnairin pörssikurssia, saat sieltä osviittaa. Kullakin on oma riskitasonsa, ostasin Finskin suoran Tokioon.

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 410
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #448 : 12.08.2014, 23:00:20 »
Jos juuri Japaniin on menossa, niin Finnairin tarjouspaikat voi ostaa samalla hinnalla myös BA:lta tai JAL:lta, koska näillä on Euroopan ja Japanin välillä laillistettu voittojenjakokartelli. Tietenkään se ei ainakaan BA:n osalta pelasta kiertomatkalta, jos Venäjä sulkee ilmatilansa, mutta voi pikkuisen auttaa, jos Finnair menee todella nopeasti nurin. Epäilen tosin, että tuossa tilanteessa mahdollinen alasajo tehdään mahdollisimman siististi ja vähintään rahat saa takaisin. Ja nimenomaisella Japanin reitillä luultavasti yhteistyökumppanit hoitavat asian joka tapauksessa.

Lisäksi tuo yhteistyökuvio saattaa tarkoittaa sitä, että jos Venäjän ilmatila sulkeutuu eurooppalaisilta, Helsinkiin lentää vähän isompaa JAL:n konetta tai useammin. Tosin Japani on asettanut Venäjälle pakotteita myös, joten saattavat päästä samalle kieltolistalle. Mutta loppujen lopuksi jos rahojen palautus ja matkan peruutus ei kaada maailmaa, en liikoja huolehtisi. Muutoksia tulee tai on tulematta.

HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 236
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #449 : 13.08.2014, 14:27:19 »
Finski poistaa Euroopan lennoilta välipalat ja juomat, pl. kahvi, tee ja mustikkamehu.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2014/08/13/finnair-alkaa-rahastaa-euroopan-lentojen-valipaloilla/201411202/12?pos=luetuimmat

Lech

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 315
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Finnair
« Vastaus #450 : 13.08.2014, 15:15:16 »
Onkohan tuo nyt kovin hyvä veto poistaa virvokkeetkin? Nesterajoitusten vuoksi ne ovat kuitenkin ainakin itselleni olleet se ehkä tärkein "talon puolesta" tuleva palvelu ja Finnairin hinnat kilpailijoihin nähden tuskin jatkossakaan eroa kompensoivat.

Katariina72000

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 008
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #451 : 13.08.2014, 15:27:08 »
Erinomainen uudistus, koska lyhyet lennot menee ilman ajanvietteeksi syötyjä vetisiä kolmioleipiä ihan hyvin. Ja mulla on kyllä omat eväätkin mukana aina. Mutta se parannut on tämä:

 "Kun lyhyiden lentojen tarjoilua karsitaan, pitkien lentojen tarjoilua parannetaan. Finnair lisää pitkän matkan turistiluokan ruokatarjoilua ylimääräisellä välipalalla ja kuohuviinitarjoilulla.

Finnair alkaa myydä pitkän matkan lennoilla Economy Comfort –paikkoja, jotka sijaitsevat turistiluokan etuosassa. Lisämaksulla saa muun muassa enemmän jalkatilaa, niskatyynyn ja virkistäytymispakkauksen ( mitä nämä on? :) ."

Shocky

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #452 : 14.08.2014, 11:43:30 »
Jos juuri Japaniin on menossa, niin Finnairin tarjouspaikat voi ostaa samalla hinnalla myös BA:lta tai JAL:lta, koska näillä on Euroopan ja Japanin välillä laillistettu voittojenjakokartelli. Tietenkään se ei ainakaan BA:n osalta pelasta kiertomatkalta, jos Venäjä sulkee ilmatilansa, mutta voi pikkuisen auttaa, jos Finnair menee todella nopeasti nurin. Epäilen tosin, että tuossa tilanteessa mahdollinen alasajo tehdään mahdollisimman siististi ja vähintään rahat saa takaisin. Ja nimenomaisella Japanin reitillä luultavasti yhteistyökumppanit hoitavat asian joka tapauksessa.

[...] Tosin Japani on asettanut Venäjälle pakotteita myös, joten saattavat päästä samalle kieltolistalle. Mutta loppujen lopuksi jos rahojen palautus ja matkan peruutus ei kaada maailmaa, en liikoja huolehtisi. Muutoksia tulee tai on tulematta.

Niin, ongelma on se, että Japaniin on päästävä lokakuussa ja sieltä varattava etukäteen majoituksia, sisäisiä lentoja, junapassia, jopa helikopterilentoja. Jos kaikki nämä joutuu perumaan yllättäen niin sitten tulee takkiin ja pahasti. Ehkä pitää alkaa katselemaan tosiaan noita JAL ja BA lentoja jos moinen hintakartelli oikeasti on olemassa..

YLE:n Puhe -radiossa oli tästä aiheesta juttua tänään ja asiantuntijat olivat tätä mieltä:
 1) Uudelleenreititys ei ole mikään itsestäänselvyys, vaan Finnair voi vedota force majeureen ja palauttaa rahat. Tämä olisi tietty huono skenaario jos joutuu äkkiä viime tipassa etsimään uuden lennon, jotka saattavat olla jo superkalliita.
2) Asiantuntijat eivät kuitenkaan uskoneet Venäjän ryhtyvän tähän koska se haittaisi kohtuuttomasti myös Aeroflottia ja muuta ryssien sisäistä liikennettä -  suurin osa koneista on länsimaista ja länsimaisen huollon ja varaosien yms. varassa. Krimin ja Venäjän välistä lentelyä varten perustettu firma jouduttiin jo lopettamaan tästä syystä. 

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 410
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #453 : 14.08.2014, 12:20:08 »
Niin, ongelma on se, että Japaniin on päästävä lokakuussa ja sieltä varattava etukäteen majoituksia, sisäisiä lentoja, junapassia, jopa helikopterilentoja. Jos kaikki nämä joutuu perumaan yllättäen niin sitten tulee takkiin ja pahasti. Ehkä pitää alkaa katselemaan tosiaan noita JAL ja BA lentoja jos moinen hintakartelli oikeasti on olemassa..

On sellainen olemassa, ja se toimii niin, että tietyn varausluokan liput ovat samanhintaisia samojen kaupunkien välillä, meni sitten mitä kautta ja millä yhtiöllä tahansa. Toki tiettyä varausluokkaa on vain tietty määrä paikkoja kullakin lennolla, mutta ainakin joillekin päiville lokakuussa näyttäisi saavan JAL:n suorat lennot heidän omalla 787:lla HEL-NRT edes takaisin tuolla samalla vajaan 600 euron hinnalla, mikä on nyt Finskin tarjouksessa. Tosin Finskin koneisiin (ihan sama keneltä lippu) tarjouspaikkoja on paljon paremmin jäljellä. Mutta tuo JAL:n 787 minimoi riskit, koska ainakin tähän mennessä on puhuttu vain eurooppalaisista ja amerikkalaisista yhtiöistä. Tosin myös Japani on asettanut pakotteita Venäjää vastaan, joten voi olla, että sekään ei auta. Ja tietenkin pitää olla tarkkana, että kone on nimenomaan JAL:n oma, koska myyvät omalla lennonnumerollaan myös Finnairin lennolle lippuja.

Matkavakuutukset yleensä auttavat sellaisissa tapauksissa, että ei pysty hyödyntämään jotain etukäteen maksettua ja peruutuskelvotonta varausta sen takia, että lento myöhästyy tai matka peruuntuu (hyväksyttävistä syistä). Ei se aina hirveästi lohduta, jos suunniteltu asia jää sen takia tekemättä, mutta ainakaan ei kärsi ylimääräisiä taloudellisia tappioita.

lentoguru

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #454 : 14.08.2014, 13:01:17 »
JALin Japanin lennot muuten sallivat stopoverin koneenvaihtokaupungissa meno- ja paluumatkalla (lisämaksu muistaakseni 75€/stopover), joten tämä saattaisi olla muutenkin järkevämpi vaihtoehto (Finnairinkin lennot saattavat sallia, en vaivautunut tutkimaan). Takaisinmaksukelpoisen majoituksen varaaminen lienee järkevintä jos hintaero ei ole merkittävä.

Lentokiellon vaikutuksia miettiessä kannattaa muistaa, että se vaikuttaa negatiivisesti myös Venäjän ystäviin. Kiina tuskin ilahtuu jos kiinalaisten tuotteiden toimittaminen lentorahtina Eurooppaan vaikeutuu.

ashrak

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 346
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Finnair
« Vastaus #455 : 14.10.2015, 14:24:10 »
Nyt en oikeen ymmärrä tuota Finnairin matkatavarapolitiikkaa. Ilmeisesti Suomen sisäiset lennot eivät sisällä laukkua. Ok. Menin sivuille ja täppäsin sieltä et 1 laukku ja 1 laukku ja et pisteitä käytetään se mitä on. Nyt tuli sitte maili seuraava vahvistus:

Muutoksesi on vahvistettu:
Varaustunnus / YOUR BOOKING REFERENCE  XXXXXXX

LISÄPALVELUT / ADDITIONAL SERVICES
Lisämatkatavara/ Additional baggage charge(1 x 10,00 EUR):10,00 EUR(9,09 EUR + ALV 10% 0,91 EUR)
Lisämatkatavara/ Additional baggage charge(1 x 4000 PISTEITÄ):4000 PISTEITÄ
Lisäpalveluiden kokonaishinta / Total cost of additional services: 4000 PISTEITÄ
Peruutetuista lisämaksullisista palveluista ei makseta hyvitystä.

Eli onko nyt niin että laukut on varattu ja kaikki ok? En siis ole maksanut mitään koko asiasta vielä enkä keksi mitään paikkaa missä voisi maksaa mitään. :D Lisäksi tiketeille ei ilmestynyt lisäpalvelut kohtaan matkatavaroita??



PHen-X

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 359
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #456 : 17.10.2015, 01:16:51 »
Olen varaamassa Kilroyn kautta Finnairin kotimaanlentoja, mutta Kilroyn sivustolla missään ei tarjota mahdollisuutta lisätä matkatavaroita varaukseen. Joskus muistaakseni palstalla on ollut juttua, että Kilroyn & Supersaverin kautta ruumalaukku kuuluu ikään kuin vahingossa hintaan, johon se lentoyhtiön omien sivujen kautta varatessa ei kuuluisi. Vai miten tämä oikein menee? Voinko olettaa laukkujen kuuluvan varaukseen, kun niitä ei missään vaiheessa erikseen tarjota eikä matkaehdoissa, lippujen säännöissä tai muussakaan ole asiasta edes mainintaa? Kyseessä siis olisivat hintansa perusteella liput, joita Finnair myy omilla sivuillaan economy lightina.

edit: Lipun säännöissä otsikkona "Säännöt ja ehdot liittyen kaikille tarkoitettuun Standard lippuun"...pitääkö tästä nyt päätellä, että kyseessä on Finnairin economy standard, johon tuo ruumalaukku siis kuuluisi..?

edit 2: Maksuvaiheessa se sitten lopulta paljastui, että matkatavaramaksut eivät sisälly hintaan.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2015, 01:59:33 kirjoittanut PHen-X »
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

ashrak

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 346
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Finnair
« Vastaus #457 : 17.10.2015, 17:04:57 »
Olen varaamassa Kilroyn kautta Finnairin kotimaanlentoja, mutta Kilroyn sivustolla missään ei tarjota mahdollisuutta lisätä matkatavaroita varaukseen. Joskus muistaakseni palstalla on ollut juttua, että Kilroyn & Supersaverin kautta ruumalaukku kuuluu ikään kuin vahingossa hintaan, johon se lentoyhtiön omien sivujen kautta varatessa ei kuuluisi. Vai miten tämä oikein menee? Voinko olettaa laukkujen kuuluvan varaukseen, kun niitä ei missään vaiheessa erikseen tarjota eikä matkaehdoissa, lippujen säännöissä tai muussakaan ole asiasta edes mainintaa? Kyseessä siis olisivat hintansa perusteella liput, joita Finnair myy omilla sivuillaan economy lightina.

edit: Lipun säännöissä otsikkona "Säännöt ja ehdot liittyen kaikille tarkoitettuun Standard lippuun"...pitääkö tästä nyt päätellä, että kyseessä on Finnairin economy standard, johon tuo ruumalaukku siis kuuluisi..?

edit 2: Maksuvaiheessa se sitten lopulta paljastui, että matkatavaramaksut eivät sisälly hintaan.

Laukut kannattaa ostaa suoraan finnairin sivuilta, 10e /4000p maksaa. Matkatoimiston kautta kalliimmat. Mutta jos onnistut/it ne ostamaan niin ilmestyikö checkmytripppiin matkatavara? Entä lipulle? Entä finnairin palveluun lisäpalvelut kohtaan?

Itse sain vain sähköpostivahvistuksen ja missään muualla ei näy mitään.  :o
Eikä oikeen mitään asiakaspalveluakaan ole mistä kysyä....



lentoguru

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #458 : 17.10.2015, 17:36:12 »
Lentolippuun tulee näkyviin ainoastaan alkuperäisen lipun mukainen matkatavarakiintiö (Light-lipulla 0), joten ei kannata huolestua jos lentolipussa ei ole mainintaa maksetusta laukusta.

ashrak

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 346
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Finnair
« Vastaus #459 : 17.10.2015, 18:40:52 »
Lentolippuun tulee näkyviin ainoastaan alkuperäisen lipun mukainen matkatavarakiintiö (Light-lipulla 0), joten ei kannata huolestua jos lentolipussa ei ole mainintaa maksetusta laukusta.

Ok, kiitos. kaipa se on luotettava että kamat pääsee kyytiin. Ja jos ei pääse niin rahalla selvinnee siitäkin sit tiskillä.  8)