Finnair

 (Luettu 214991 kertaa)

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Finnair
« Vastaus #40 : 08.01.2008, 16:05:22 »
Kun nyt kerran kysyt:
Lainaus käyttäjältä: "Bulkhead"
No sinähän voit sitten Juzt kertoa meille viisaampana että miten tuo sinun virallinen lennnon tunnus EE ilmeni matkustajille ja missä siihen törmäsit.
Ja kun väität sitä viralliseksi niin löytyy varmaan jotain linkkiä laittaa asiasta ettei jäädä ainoastaan juttujesi varaan asiassa.

Ensinnäkään en ymmärrä miksi sen pitäisi ilmetä matkustajille ollakseen virallinen. Myös rahtilentovuoroilla joilla ei ole matkustajia on ihan virallinen tunnus ja callsign. Esim TNT Airlines on 3V/TAY/QUALITY.

Tosin kyllähän tuota Aeron EE:tä ihan tavallinenkin lentomatkustajakin pääsi ihmettelemään. Esim Finnairin sivuilta lentoja varatessa luki Aeron lennon alla aina "Liikennöi EE" samalla tavalla kuin FinnCommin AY lentojen alla lukee nyt "Liikennöi FC" ja Malevin AY tunnuksilla myytävien lentojen alla lukee "Liikennöi MA". Aeron operoiman lennon kohdalla myös luki aina lipussa "FLIGHT OPERATED BY AERO AIRLINES", koska kyseessä ei ollut Finnairin lentämä eli operoima lento.
Sen lisäksi että alkuaikoina lentoja myös myytiin EE tunnuksella, ei toisin ihan hetkeen.

Tätä en voi tosin linkittää, kun varausysteemissä ei luonnollisesti enää ole Aeron lentoja. Sen sijaan Googlen välimuistista löytyy toistaiseksi esim. vanha hinnasto Finskiltä täältä
Kuten huomaat Finnairin liikennöimät ja markkinoimat lennot, sekä FinnCommin (FC) ja Aeron (EE) lennot on selkeästi eritelty, koska Finnair ei niitä liikennöi eli operoi eli lennä.

Lisäksi virallisissa yhteyksissä, kuten helpoiten netistä kaivettavissa onnettomuus ja vaaratilannetutkintaraporteissa käytetään Aerosta aina sen omaa tunnusta ja Finnairista omaansa.
Molemmat seikkailevat esim. tässä kohelluksessa. ICAO:n FIN vastaa matkustajien lentonumeroissa käytettävää Finnairin AY:tä ja vastaavasti EAY on sama kuin EE eli Aero Airlines As. Näissä yhteyksissä on vaan tapana käyttää noita ICAO:n koodeja, eli vastaavasti Helsingin kenttä on EFHK eikä HEL.
Kuten tuolla myös selkeästi todetaan ATR oli Aeron käytössä kun taas toisen MD11 toisen yhtiön eli Finnairin.



Lainaten vielä aiempaa viestiäsi:
Lainaus

Älähän höpötä, viimenen Aeron lentokin oli AY3116.

Aeron viimeisen lennon EE3116 tracking tiedot löytyvät täältä
Matkustajille lentoa markkinoitiin Finnairin nimissä lentona AY3116. Lennolla voi olla vaikka kuinka monta myyntinumera eri yhtiöiltä (Helsinki-Vantaalla näkemäni ennätys on 6) ja lennon virallinen numero voi olla yksi niistä, mutta sen ei tarvitse olla yksi niistä.

Lainaus
Ja ATR:t oli Finnairin koneita luki niissä kyljessä mitä tahansa.

Niin oli, vuoteen 2004, sen jälkeenkin ne olivat saman Finnair Aircraft Financingin omistuksessa, mutta niitä käytti ja lensi Virolainen lentoyhtiö Aero Airlines AS.

Tämä on aina ollut "Finnairin kone" (omistama), en silti sanoisi lentäneeni Finnairilla jos olisin tuon kyydissä noissa maaleissa Indonesiassa lennellyt toisen yhtiön operoimana.

Tämä ei ole, eikä ikinä ole ollut "Finnairin kone" (omistama). Silti sanon lentäneeni Finnarilla kun tuon kyydissä olen ollut Finnairin lentämällä vuorolla.

Lainaus

Kuitenkin väität näin:
Lainaus
Aero ei ole ikinä lentänyt AY-tunnuksin yhtäkään lentoa, sen enempää kuin Finnair on lentänyt AA, BA, SU-tunnuksilla jne.


vaikka taululla lentoasemilla jonne Aero liikennöi oli AY-tunnus viimeiseen saakka.

Siellä taululla nyt on vaikka mitä, kuten vaikka nuo AA, BA tai SU Finnairin lentojen numeroina. Ja vastaavasti AY Malevin, BA:n ja Aeroflotin lennon numerossa.
Lainaus

Callsign on sitten ihan toinen tarina.

Callsign ei ole mikään lennonjohdon lempinimi lentoyhtiölle, vaan ICAO:n tai FAA:n rekisteröimä uniikki kutsuma joilla eri lentoyhtiöitä lennon numeron ja tarvittaessa statusta tai kalustoa kuvaavien liitteiden kanssa käytetään.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Bella

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 155
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #41 : 27.03.2008, 11:27:04 »
Kuvia lennoista taasen Finskillä. Ja muutama muukin.

Ja tästä: http://my.opera.com/VMDS/albums/showpic.dml?album=243942&picture=6883368
i]Sapere aude![/i]

hani

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 448
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Jaettu aihe (väliaikainen)
« Vastaus #42 : 09.09.2008, 17:59:27 »
No se ei sitten kovin hyvä menestys ilmeisesti ollut, reitti kun avattiin syksyllä 2006. Oliskohan sitten Shanghaihin Hulluillapäivillä tarjous, Kanton kun on pariin otteeseen ollut myös.

Eikös tähän Kantonin reittiin nimenomaan vaikuttanut myös merkittävästi se taannoinen maanjäristys, jonka seurauksena matkustajamäärät ovat vähentyneet myöskin?
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

disko

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 624
    • Profiili
Jaettu aihe (väliaikainen)
« Vastaus #43 : 09.09.2008, 18:01:43 »
Niin joo. Toisaalta ei ole Finnair lopettanut reittejään New Yorkiin tahi Bangkokiinkaan :) Toisaalta taas em. reiteillä puhutaan hieman eri luokkaa olevista asiakasvirroista..
Laukussa leipää ja...

hani

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 448
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Jaettu aihe (väliaikainen)
« Vastaus #44 : 09.09.2008, 18:09:58 »
Niin joo. Toisaalta ei ole Finnair lopettanut reittejään New Yorkiin tahi Bangkokiinkaan :) Toisaalta taas em. reiteillä puhutaan hieman eri luokkaa olevista asiakasvirroista..

Jeps :) Ja kaikkiin vielä lennetään niillä iänikuisilla epämukavilla ja polttoainetta suurissa määrin juovilla MD11-koneilla ;) Sekään ei siis kelpaa selitykseksi, että matkustajat välttäisivät niitä kuin ruttoa :)
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Jaettu aihe (väliaikainen)
« Vastaus #45 : 09.09.2008, 20:02:52 »
Jeps :) Ja kaikkiin vielä lennetään niillä iänikuisilla epämukavilla ja polttoainetta suurissa määrin juovilla MD11-koneilla ;) Sekään ei siis kelpaa selitykseksi, että matkustajat välttäisivät niitä kuin ruttoa :)
Kantonista taitaa olla 5000km maanjäristysalueille  ;)

Ja kyllä ennemmin äänekkäällä ja janoisella MD-11:lla
matkustaisin kuin ahtaammalla ja pienemmällä A340:llä.
Ykstoistasessa on mukavammat kunnolliset paksut
penkit joissa viihtyy pidemmälläkin matkalla ja Airbussissa
taas epämukavat puistonpenkit joissa ei saa edes kunnolla
jalkojaan edessäolevan penkin alle.
Kaikenlisäksi Airbussissa on helkkarinpaljon ahtaammat vessatkin  :D

Vaikka Airbussissa on paremmat viihdekeskukset (silloin kun
niiden Linux ei ole kumossa) niin kyllä Airbussissa on menty
mukavuudessa alaspäin.

Niin ja vielä käytävätkin bussissa ahtaammat ja muutenkin
koko koneessa ahtaampi tunnelma ja runkokin taitaa olla
paljon kapeampi. Muka laajarunkoinen kun sinne on
saatu ahdettua kaksi käytävääkin  ;D

vekkuli

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 870
    • Profiili
Jaettu aihe (väliaikainen)
« Vastaus #46 : 10.09.2008, 09:20:26 »
Ne Airbusit on tosi kapeita ja hepposia.

Huomenna tulee tarjoukseen mm. Bangkok hintaan 549e.

Se joka puhuu, että M11 on iänikuinen niin ei tiedä lentokoneista mitään.

Lufthansa, Air France ja kiinalaiset firmat ajoivat Finnairin kaytannossa pois Kantonista. Ja isona syyna tahan on ollut MD-11:n epaluotettavuus seka Helsingin kentan remontista johtuvat matkatavaraongelmat.

vekkuli

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 870
    • Profiili
Jaettu aihe (väliaikainen)
« Vastaus #47 : 10.09.2008, 09:26:10 »
Ja kyllä ennemmin äänekkäällä ja janoisella MD-11:lla
matkustaisin kuin ahtaammalla ja pienemmällä A340:llä.
Ykstoistasessa on mukavammat kunnolliset paksut
penkit joissa viihtyy pidemmälläkin matkalla ja Airbussissa
taas epämukavat puistonpenkit joissa ei saa edes kunnolla
jalkojaan edessäolevan penkin alle.
Kaikenlisäksi Airbussissa on helkkarinpaljon ahtaammat vessatkin  :D

Vaikka Airbussissa on paremmat viihdekeskukset (silloin kun
niiden Linux ei ole kumossa) niin kyllä Airbussissa on menty
mukavuudessa alaspäin.

Aivan samaa mielta. Bussissa on todella mukava bisnespuoli ja aika kamala turisti muutamaa enemman jalkatilaa tarjoavaa penkkia lukuunottamatta.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #48 : 19.09.2008, 13:17:31 »
Finnair suunnittlee lentoja Manilaan
http://www.lennalomalle.com/content/view/846/43/lang,en/

Tiedä sitten onko uutisankka vai ei, mutta mielenkiintoista olisi jos AY raudalla Helsingistä suoraan tuonnekin pääsisi. Manila nyt on vihonviimeinen matkakohde, mutta Filippiineillä ja ympäristössä varmasti muuten nähtävää riittää.

Mitenköhän... olen luullut että Filippiinit olisi liian kaukana 24h kiertoon jota Finnar pitää kilpailuvalttinaan (tietysti vähän lisäaikaa voi pelata kierrättämällä koneita lyhyemmillä reiteillä).
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #49 : 19.09.2008, 18:53:34 »
Finnair suunnittlee lentoja Manilaan
http://www.lennalomalle.com/content/view/846/43/lang,en/

Tiedä sitten onko uutisankka vai ei, mutta mielenkiintoista olisi jos AY raudalla Helsingistä suoraan tuonnekin pääsisi. Manila nyt on vihonviimeinen matkakohde, mutta Filippiineillä ja ympäristössä varmasti muuten nähtävää riittää.

Mitenköhän... olen luullut että Filippiinit olisi liian kaukana 24h kiertoon jota Finnar pitää kilpailuvalttinaan (tietysti vähän lisäaikaa voi pelata kierrättämällä koneita lyhyemmillä reiteillä).

24h kierrolla matkaa ei saisi olla paljoa yli 8000 kilsan ja Manilaan n. 9000 kilsaa.
Ho Chi Minh Citykin olisi 8500 kilsan päässä eli paremmin onnistuisi.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #50 : 20.09.2008, 00:04:10 »
24h kierrolla matkaa ei saisi olla paljoa yli 8000 kilsan ja Manilaan n. 9000 kilsaa.
Ho Chi Minh Citykin olisi 8500 kilsan päässä eli paremmin onnistuisi.
Jotain tämän suuntaista muistelin.
Tosin en tiedä onnistuisiko esim. kierrättämällä Manilan kone seuraavaksi päiväksi lyhyemmälle reitille vaikka Delhiin, josta voi sitten kiriä menetetyn aina kiinni.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2008, 00:18:06 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #51 : 20.09.2008, 04:19:50 »
Jotain tämän suuntaista muistelin.
Tosin en tiedä onnistuisiko esim. kierrättämällä Manilan kone seuraavaksi päiväksi lyhyemmälle reitille vaikka Delhiin, josta voi sitten kiriä menetetyn aina kiinni.

Tai sitten Bangkokin kone jatkaa Manilaan saakka.

vekkuli

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 870
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #52 : 20.09.2008, 07:40:08 »
Tai sitten Bangkokin kone jatkaa Manilaan saakka.

Vai oliskohan joko Pekingin tai Shanghain kautta? Kumpaankin ollaan hakemassa toista paivittaista vuoroa.

Jullikka

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #53 : 20.09.2008, 12:45:22 »
Äh, jos se jostain kautta lentää, niin HongKongista on about tunnin lento Manilaan, että sieltä siis. Tosin miksei se nyt suoraan lentäisi, kai Finnairilla nyt on sellaisia koneita, joilla suoraankin pääsee..? Talvella menin KLM:lla, ja sen reitti menee Tallinnan eteläpuolelta ja lento on sen 2 tuntia pitempi, mitä Helsingistä olisi. Eli ei kai se nyt ongelma ole...?

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #54 : 20.09.2008, 13:22:37 »
Tuo Bangkok näyttäisi järkeenkäyvimmältä aikataulusta katsoen.

Talvella saavutaan Bangkokiin 10:50 ja 14:35 ja lähdetään 00:35 ja 12:35 joten toisella koneella olisi 10h aikaa käydä heittämässä se Manilan keikka

Tuo 1:45 kääntöaika toiselle kuulostaa kyllä jo urheilulta, tiukille menee jos kone on vähänkin myöhässä.

Yhtä kaikki, ei sitä Manilaa kyllä 24h kierrolla hoideta, välilaskulla vielä vähemmän kuin suoraan.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2008, 13:24:48 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #55 : 20.09.2008, 14:06:55 »
Tuo Bangkok näyttäisi järkeenkäyvimmältä aikataulusta katsoen.

Talvella saavutaan Bangkokiin 10:50 ja 14:35 ja lähdetään 00:35 ja 12:35 joten toisella koneella olisi 10h aikaa käydä heittämässä se Manilan keikka

Tuo 1:45 kääntöaika toiselle kuulostaa kyllä jo urheilulta, tiukille menee jos kone on vähänkin myöhässä.

Yhtä kaikki, ei sitä Manilaa kyllä 24h kierrolla hoideta, välilaskulla vielä vähemmän kuin suoraan.

Oliskohan joku politiikan muutos tulossa kun sen 10h Bangkokin
ajan täytyy tarkoittaa että kone käy jossain muualla välillä.
Tosin Manilan keikkaan ei ihan taida 10h riittää. Pitäisi olla 12h aikaa.
Singapore ja Kuala Lumpur onnistuisi hyvin ja HCMC:hen olisi liikaakin aikaa.

Kun muuten katsoo ensi talven Intian aikataululuja niin
koneet viipyy sielläkin 5-6h jossa ajassa ne ei kyllä ehdi
käydä välillä muualla.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #56 : 20.09.2008, 14:38:06 »
Oliskohan joku politiikan muutos tulossa kun sen 10h Bangkokin
ajan täytyy tarkoittaa että kone käy jossain muualla välillä.
Tosin Manilan keikkaan ei ihan taida 10h riittää. Pitäisi olla 12h aikaa.
Singapore ja Kuala Lumpur onnistuisi hyvin ja HCMC:hen olisi liikaakin aikaa.
Flight Memory arpoo 2:56 lentoajaksi BKK-MNL. Jos lentämiseen menee kuusi tuntia, niin tiukalla aikataululla ehtii kyllä.
[/quote]
Kun muuten katsoo ensi talven Intian aikataululuja niin
koneet viipyy sielläkin 5-6h jossa ajassa ne ei kyllä ehdi
käydä välillä muualla.[/quote]
Tiedä sitten Intia on sen verran lähellä, että saattavat tuollaisellakin kääntöajalla pystä 24h kiertoon.
Toki voi olla että kun kysyntä laskee ja polttoaine kallistuu, ei raudan pitäminen ilmassa kokoajan olekkaan enään yhtä fiksua, ja panostetaan sitten täsmällisyyteen. Mene ja tiedä.
[/quote]
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #57 : 20.09.2008, 16:00:25 »
Flight Memory arpoo 2:56 lentoajaksi BKK-MNL. Jos lentämiseen menee kuusi tuntia, niin tiukalla aikataululla ehtii kyllä.

Ota huomioon että mennessä Bangkokissa menee pari tuntia,
lentoihin kuusi tuntia, Manilassa pari tuntia ja palatessa taas
Bangkokissa pari tuntia niin se onkin jo 12h yhteensä.

Eli kun kone saapuu Bangkokiin 14:35 josta pääsisi lähtemään
Manilaa kohden 16:30 paikkeilla ja lentää 6 tunnin
keikan Manilaan jossa on pari tuntia niin takaisin Bangkokissa
se on 00:30 paikkeilla ja 00:35 pitäisi lähteä kohden Helsinkiä


Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #58 : 20.09.2008, 22:17:39 »
Mitenköhän... olen luullut että Filippiinit olisi liian kaukana 24h kiertoon jota Finnar pitää kilpailuvalttinaan (tietysti vähän lisäaikaa voi pelata kierrättämällä koneita lyhyemmillä reiteillä).

Tästä nopeasta kierrostahan luovutaan ensi kuussa.

Tuo 1:45 kääntöaika toiselle kuulostaa kyllä jo urheilulta, tiukille menee jos kone on vähänkin myöhässä.
Ei se mitään urheilua ole, joka päivä kääntyy tuossa ajassa.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2008, 22:19:14 kirjoittanut Bulkhead »
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

vekkuli

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 870
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #59 : 21.09.2008, 07:12:00 »
Äh, jos se jostain kautta lentää, niin HongKongista on about tunnin lento Manilaan, että sieltä siis.

Finski on viime aikoina lahentynyt Cathayta ja tuskin alkaa haastamaan riitaa jalkimmaisen tuottoisilla Aasian reiteilla.