Kun nyt kerran kysyt:
No sinähän voit sitten Juzt kertoa meille viisaampana että miten tuo sinun virallinen lennnon tunnus EE ilmeni matkustajille ja missä siihen törmäsit.
Ja kun väität sitä viralliseksi niin löytyy varmaan jotain linkkiä laittaa asiasta ettei jäädä ainoastaan juttujesi varaan asiassa.
Ensinnäkään en ymmärrä miksi sen pitäisi ilmetä matkustajille ollakseen virallinen. Myös rahtilentovuoroilla joilla ei ole matkustajia on ihan virallinen tunnus ja callsign. Esim TNT Airlines on 3V/TAY/QUALITY.
Tosin kyllähän tuota Aeron EE:tä ihan tavallinenkin lentomatkustajakin pääsi ihmettelemään. Esim Finnairin sivuilta lentoja varatessa luki Aeron lennon alla aina "Liikennöi EE" samalla tavalla kuin FinnCommin AY lentojen alla lukee nyt "Liikennöi FC" ja Malevin AY tunnuksilla myytävien lentojen alla lukee "Liikennöi MA". Aeron operoiman lennon kohdalla myös luki aina lipussa "FLIGHT OPERATED BY AERO AIRLINES", koska kyseessä ei ollut Finnairin lentämä eli operoima lento.
Sen lisäksi että alkuaikoina lentoja myös myytiin EE tunnuksella, ei toisin ihan hetkeen.
Tätä en voi tosin linkittää, kun varausysteemissä ei luonnollisesti enää ole Aeron lentoja. Sen sijaan Googlen välimuistista löytyy toistaiseksi esim. vanha hinnasto Finskiltä
täältäKuten huomaat Finnairin liikennöimät ja markkinoimat lennot, sekä FinnCommin (FC) ja Aeron (EE) lennot on selkeästi eritelty, koska Finnair ei niitä liikennöi eli operoi eli lennä.
Lisäksi virallisissa yhteyksissä, kuten helpoiten netistä kaivettavissa onnettomuus ja vaaratilannetutkintaraporteissa käytetään Aerosta aina sen omaa tunnusta ja Finnairista omaansa.
Molemmat seikkailevat esim.
tässä kohelluksessa. ICAO:n FIN vastaa matkustajien lentonumeroissa käytettävää Finnairin AY:tä ja vastaavasti EAY on sama kuin EE eli Aero Airlines As. Näissä yhteyksissä on vaan tapana käyttää noita ICAO:n koodeja, eli vastaavasti Helsingin kenttä on EFHK eikä HEL.
Kuten tuolla myös selkeästi todetaan ATR oli Aeron käytössä kun taas toisen MD11 toisen yhtiön eli Finnairin.
Lainaten vielä aiempaa viestiäsi:
Älähän höpötä, viimenen Aeron lentokin oli AY3116.
Aeron viimeisen lennon EE3116 tracking tiedot löytyvät
täältäMatkustajille lentoa markkinoitiin Finnairin nimissä lentona AY3116. Lennolla voi olla vaikka kuinka monta myyntinumera eri yhtiöiltä (Helsinki-Vantaalla näkemäni ennätys on 6) ja lennon virallinen numero voi olla yksi niistä, mutta sen ei tarvitse olla yksi niistä.
Ja ATR:t oli Finnairin koneita luki niissä kyljessä mitä tahansa.
Niin oli, vuoteen 2004, sen jälkeenkin ne olivat saman Finnair Aircraft Financingin omistuksessa, mutta niitä käytti ja lensi Virolainen lentoyhtiö Aero Airlines AS.
Tämä on aina ollut "Finnairin kone" (omistama), en silti sanoisi lentäneeni Finnairilla jos olisin tuon kyydissä noissa maaleissa Indonesiassa lennellyt toisen yhtiön operoimana.
Tämä ei ole, eikä ikinä ole ollut "Finnairin kone" (omistama). Silti sanon lentäneeni Finnarilla kun tuon kyydissä olen ollut Finnairin lentämällä vuorolla.
Kuitenkin väität näin:
Aero ei ole ikinä lentänyt AY-tunnuksin yhtäkään lentoa, sen enempää kuin Finnair on lentänyt AA, BA, SU-tunnuksilla jne.
vaikka taululla lentoasemilla jonne Aero liikennöi oli AY-tunnus viimeiseen saakka.
Siellä taululla nyt on vaikka mitä, kuten vaikka nuo AA, BA tai SU Finnairin lentojen numeroina. Ja vastaavasti AY Malevin, BA:n ja Aeroflotin lennon numerossa.
Callsign on sitten ihan toinen tarina.
Callsign ei ole mikään lennonjohdon lempinimi lentoyhtiölle, vaan ICAO:n tai FAA:n rekisteröimä uniikki kutsuma joilla eri lentoyhtiöitä lennon numeron ja tarvittaessa statusta tai kalustoa kuvaavien liitteiden kanssa käytetään.