Finnair

 (Luettu 233469 kertaa)

Itärajan Ilpo

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 210
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #200 : 09.10.2009, 20:14:29 »
Hei! Pieni lisävinkki. Lopulliset paikat ratkeaa, kun on tehty check in. Eli ole valmiina tekee check in 36 t ennen lähtöä
joo näinhän se on, mutta lähtökohtasesti se parantaa tsäänssejä jos alunperinkin on vierekkäin.

Saisinko kysyä perustuuko tämä mutuun vai faktaan?

Yli kuuden hengen check-inneja en ole Finskillä tehnyt mutta joka kerta kun check-in on netissä auennut ja on saanut paikkoja varata olen saanut vierekkäiset paikat jopa kuudelle (3+3 peräkkäin). Tähän kuitenkin pätee, ettei ole häpee olla nopee. Jos check-in aukeaa kello 00.00, ei kannata odottaa seuraavaan aamuun. Eli ole koneella heti check-innin auetessa, saat varmasti varattua vierekkäiset paikat.
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

steamloller

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #201 : 09.10.2009, 21:09:26 »
Hei! Pieni lisävinkki. Lopulliset paikat ratkeaa, kun on tehty check in. Eli ole valmiina tekee check in 36 t ennen lähtöä
joo näinhän se on, mutta lähtökohtasesti se parantaa tsäänssejä jos alunperinkin on vierekkäin.

Saisinko kysyä perustuuko tämä mutuun vai faktaan?

Yli kuuden hengen check-inneja en ole Finskillä tehnyt mutta joka kerta kun check-in on netissä auennut ja on saanut paikkoja varata olen saanut vierekkäiset paikat jopa kuudelle (3+3 peräkkäin). Tähän kuitenkin pätee, ettei ole häpee olla nopee. Jos check-in aukeaa kello 00.00, ei kannata odottaa seuraavaan aamuun. Eli ole koneella heti check-innin auetessa, saat varmasti varattua vierekkäiset paikat.
mutua kyllä mutta siltä tuntuu  ;D

yövuorossa olen tollon kun checkin aukeaa 04:00, että luulis ekojen joukossa olevan nappia painamassa ;)

cha am fani

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 627
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #202 : 10.10.2009, 18:30:47 »
Hei! Kokeile check inniä ennen 36 tuntia, voi auttaa.

ar

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 163
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #203 : 09.01.2010, 09:52:40 »
Onko tosi että finnairin kaukolennot finnairin sivuilta on kalliimmat ko esim samat lennot area.fi , ebookers, supersaverin kautta? eli sisältyyköhän siihen finnairin lipun hintaan joku palvelumaksu ja tuleeko näillä muilla matkatoimistoilla se hinta vielä lisänä?

wysig

  • Vieras
Vs: Finnair
« Vastaus #204 : 09.01.2010, 10:41:49 »
Kaikkien myyjien, Finnairin ja matkatoimistojen on ilmoitettava kokonaishinta. Tämä tarkoittaa yleensä heidän internet-sivuilta (puhelimitse kalliimpaa) ja jollain maksutavalla (joistain peritään lisämaksu).

Rotta_

  • Reissaaja
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #205 : 21.01.2010, 09:43:07 »
Lainaus
Matkalaukuille ruumamaksu

Talousvaikeuksissa oleva suomalainen lentoyhtiö Finnair suunnittelee lisämaksuja lentomatkustajille. Yhtiön talousviestintäjohtaja Taneli Hassinen kertoo, että esille on noussut maksujen periminen ruumaan menevistä matkatavaroista. Maksua käyttävät jo muun muassa useat halpalentoyhtiöt sekä American Airlines.
"Paineet maksun ottamiseen ovat olemassa, sillä lentolippujen hinnat ovat laskeneet 14 prosenttia. Emme voi lennättää kalliimmalla kuin mitä ihmiset maksavat. En sulje pois sitä mahdollisuutta, että maksu tulee jo tänä vuonna. Mietimme ylipäätänsä koko ajan, mitkä palvelut sisältyvät lipun hintaan ja mitkä eivät", Hassinen sanoo.

Finnair on jo uusinut palvelukonseptiaan. Tämän vuoden alussa Finnair luopui turistiluokan alkoholitarjoilusta Euroopan lennoilla. Kaukolennoilla viini- ja oluttarjoilua on edelleen myös turistiluokassa. Bisnesluokassa tarjoilut sisältyvät lipun hintaan.

Uusia maksuja miettivät muutkin lentoyhtiöt. Keskiviikkona ranskalais-hollantilainen lentoyhtiö Air France-KLM ilmoitti alkavansa periä lihavilta matkustajilta lähes kaksinkertaista maksua lentolipusta.

Finnairilla käytäntö on ollut voimassa jo vuosikymmenet. "Jos matkustaja ei mahdu yhdelle istuimelle, hän voi lentoa varatessa varata kaksi paikkaa. Perimme toisesta paikasta täyden maksun lukuunottamatta kenttämaksuja", talousviestintäjohtaja Taneli Hassinen selvittää. Hänen mukaansa kyseisen kaltaisia varauksia tulee Finnairille aniharvoin. Sen sijaan tuplalippuja saatetaan ostaa, jos tarvitaan tilaa esimerkiksi soittimelle tai halutaan tehdä rauhassa töitä.

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=835005

cenote

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #206 : 21.01.2010, 23:02:13 »
Nyt Finski suunnittelee laittavansa ruumaan laitettavat matkatavarat maksulliseksi.
Enää ei puutu muuta kuin ruoka maksulliseksi, ja palvelut vastaavat halpalentoyhtiöitä, ainoana erona vain se, että hinnat ovat kolminkertaiset.

garcon

  • Reissaaja
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #207 : 22.01.2010, 00:29:53 »
Nyt Finski suunnittelee laittavansa ruumaan laitettavat matkatavarat maksulliseksi.
Enää ei puutu muuta kuin ruoka maksulliseksi, ja palvelut vastaavat halpalentoyhtiöitä, ainoana erona vain se, että hinnat ovat kolminkertaiset.
Tänäänhän julkistettiin, että myös tuon ruoan laittamista maksulliseksi selvitetään. Finnairin etu tulevaisuudessa (jos nämä kaikki muutokset toteutuvat) olisi siis, että se lentää edelleen pääkentillä (vrt. esim. Ryanair). Mutta kyllä lentojen hintojenkin pitäisi sitten tippua Finnairilla - eihän sitä mikään muu enää erottaisi halpalentoyhtiöistä.

Jännää, miten Finnair uskaltaa alkaa paljastaa tällaisia asioita julkisuudessa tällaisena hetkenä. Laukkutavarakohu ym. ovat vielä niin tuoreessa muistissa. Kuka kyseistä yhtiötä enää uskaltaa/haluaa varata lentoyhtiökseen, jos kaikki palvelut karsitaan pikku hiljaa?

Ajatusten Tonava

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 117
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #208 : 22.01.2010, 10:28:50 »
Tuli myös minulle mieleen, että oli kyllä mahtava ajoitus tälle möläytykselle kaikkien niiden laukkusotkujen jälkeen.

maaly

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 440
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #209 : 22.01.2010, 12:06:09 »
Joo pakko sanoa, että jos tekevät noi edellä mainitut muutokset, niin finskillä en aio enää lennellä. Ite olen periaatteessa halunnut välttää halpalentoyhtiöitä ja kannattaa näitä varsinaisia, mutta jos alkaa palvelut oleen samaa tasoa ja hinnat paljon korkeammat, niin olkoon sitten sekin periaate...

joorinainen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #210 : 22.01.2010, 12:14:47 »
Mitähän agendaa näillä tällaisilla idioottimaisilla "pohdinnoilla julkisuudessa" ajetaan takaa? Ei ainakaan yrityksen omaa, se on varma.

Helsingistä pääsee tänä päivänä lähes joka kolkkaan euroopassa/muu maailma halvemmalla mitä Finnair lentää, jos aikovat lähteä tällaiseen peliin, niin lippuhintojen olisi syytä pudota ja paljon. Joko halvalla ja lisämaksullisilla palveluilla tai sitten vähän korkeammilla lipun hinnoilla ja paremmilla palveluilla sekä suorilla lennoilla.

On se nyt ihan järjetöntä bisnestä, että yritetään myydä kilpailijoita kalliimpia lippuja joihin ei edes sisälly asioita mitä kilpailijat tarjoavat ilmaiseksi..


Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #211 : 22.01.2010, 14:01:05 »
Mitähän agendaa näillä tällaisilla idioottimaisilla "pohdinnoilla julkisuudessa" ajetaan takaa? Ei ainakaan yrityksen omaa, se on varma.

Helsingistä pääsee tänä päivänä lähes joka kolkkaan euroopassa/muu maailma halvemmalla mitä Finnair lentää, jos aikovat lähteä tällaiseen peliin, niin lippuhintojen olisi syytä pudota ja paljon. Joko halvalla ja lisämaksullisilla palveluilla tai sitten vähän korkeammilla lipun hinnoilla ja paremmilla palveluilla sekä suorilla lennoilla.

On se nyt ihan järjetöntä bisnestä, että yritetään myydä kilpailijoita kalliimpia lippuja joihin ei edes sisälly asioita mitä kilpailijat tarjoavat ilmaiseksi..
Kannattaa ottaa huomioon sekin, että budjettipallukat eivät ole Finskin kohderyhmä. Käytännössä Finnairin avainasiakaskunta on 1) Eurooppa <-> Aasia liityntämatkustajat ja 2) Suoria lentoyhteyksiä Suomesta arvostavat, paljon lentävät (ja täten usein yhteen allianssiin sitoutuneet) tässä järjestyksessä.
Eli se että vaihtoyhteydet eivät ole ihan samaa kauraa.

Silti olen kyllä samaa mieltä siitä että tarjoilun muuttaminen maksulliseksi olisi moka, ja matkatavaran muuttaminen maksulliseksi suorastaan viimeinen naula Finnairin maineelle. SAS:han on kokeillut tuota tarjoilun maksullisuutta tunnetuin tuloksin, ja matkatavarasta taas kukaan muu peri maksua (pl. halppikset), joten aikamoinen veto olisi Finskiltä edes yrittää moista.

Sensijaan sen voisin uskoakin, että Finnairkin alkaa BA:n tavoin laskuttamaan toisesta laukusta, ja kaikille lennoille tulsi 1PC matkatavarakiintiö turistiluokassa, nyk. 20K ja 2PC tilalle.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

joorinainen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #212 : 22.01.2010, 17:55:51 »
Lainaus
Kannattaa ottaa huomioon sekin, että budjettipallukat eivät ole Finskin kohderyhmä. Käytännössä Finnairin avainasiakaskunta on 1) Eurooppa <-> Aasia liityntämatkustajat ja 2) Suoria lentoyhteyksiä Suomesta arvostavat, paljon lentävät (ja täten usein yhteen allianssiin sitoutuneet) tässä järjestyksessä.
Eli se että vaihtoyhteydet eivät ole ihan samaa kauraa.

Silti olen kyllä samaa mieltä siitä että tarjoilun muuttaminen maksulliseksi olisi moka, ja matkatavaran muuttaminen maksulliseksi suorastaan viimeinen naula Finnairin maineelle. SAS:han on kokeillut tuota tarjoilun maksullisuutta tunnetuin tuloksin, ja matkatavarasta taas kukaan muu peri maksua (pl. halppikset), joten aikamoinen veto olisi Finskiltä edes yrittää moista.

Sensijaan sen voisin uskoakin, että Finnairkin alkaa BA:n tavoin laskuttamaan toisesta laukusta, ja kaikille lennoille tulsi 1PC matkatavarakiintiö turistiluokassa, nyk. 20K ja 2PC tilalle.

Mitkä ihmeen budjettipallukat? Normaaleja ihmisiä ja kuluttajia ne matkustajat ovat ja hinta<->hyödyke<->lisäarvo ovat määrääviä tekijöitä bisneksessä, oli kyseessä tomaatit tai lentoliput.

Halpalentoyhtiöt ovat oiva esimerkki siitä miten vanhoista toimintamalleista ja strategioista on pystytty pääsemään irti ja tämä vielä kannattavasti, niin yritykselle, kuin kuluttajallekkin.

Nykyjohdon ollessa puikoissa en kyllä haluaisi omistaa Finnairin osakkeita.





Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #213 : 25.01.2010, 08:29:09 »
Näköjään pohditaan vielä ruuankin muuttamista maksulliseksi... mikäs siinä, jos hinnoittelukin Euroopan sisällä muuttuu Ryanair/Easyjet tasolle (eli ei).

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1881931&pos=hl-ko-1

Muistivat sentään polttoainelisiä korottaa tässä samalla...
« Viimeksi muokattu: 25.01.2010, 08:38:34 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

joorinainen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #214 : 25.01.2010, 11:59:45 »
Näköjään pohditaan vielä ruuankin muuttamista maksulliseksi... mikäs siinä, jos hinnoittelukin Euroopan sisällä muuttuu Ryanair/Easyjet tasolle (eli ei).

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1881931&pos=hl-ko-1

Muistivat sentään polttoainelisiä korottaa tässä samalla...

Lopun alkua, karsisivat näitä "viestintäjohtajia" ja muita turhakkeita organisaatiosta, taatusti järkevämpi strategia, kuin alkaa periä maksuja palveluista jotka kilpailijat tarjoavat ilmaiseksi ja korottaa jo ennestään kilpailijoita kovempia lipunhintoja.

Mutta hei, onhan se suomalainen ja suorat lennot!!  ::) :-[

joorinainen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #215 : 04.02.2010, 18:51:02 »
Finnair Plus uudistuu


Pisteiden voimassaolo

1.2.2010 alkaen ansaitut pisteet ovat voimassa kolme vuotta. Pisteet vanhenevat aina kuukauden lopussa ja vanhentuneet, käyttämättömät pisteet poistuvat automaattisesti tililtä. Tammikuun 2010 loppuun asti ansaitut pisteet ovat voimassa vanhan säännön mukaan viisi vuotta.

Finnair Plus Platinum- ja Finnair Junior Plus -jäsenyyden aikana pisteet eivät vanhene. Kun Junior-jäsen täyttää 18 vuotta, hänestä tulee Finnair Plus -jäsen ja hänen pisteensä ovat voimassa tuosta hetkestä kolme vuotta.
Etua tasojäsenyydestä

Finnair Plus -jäsentaso vaikuttaa Finnairin lennoista kertyviin pisteisiin.
Silver-jäsen ansaitsee tasojäsenetuna 10 % ylimääräistä normaalista pistekertymästä. Gold-jäsenelle etu on 15 % ja Platinum-jäsenelle 25 %.

Lisäpisteet kartuttavat sekä tasopistekertymää että palkintoihin oikeuttavaa palkintopistekertymää. Tasopisteitä kertyy Finnairin ja oneworldin lennoista ja palkintopisteitä voi kerätä muista ohjelmaan liittyvistä palveluista, kuten Finnair Plus -luottokorteista ja muista yhteistyökumppaneiden palveluista.

Esimerkki

Helsinki­–Bryssel-lennosta turistiluokassa ansaitsee 824 Plus-pistettä.
Silver-jäsen ansaitsee lisäksi 10 % eli 824 + 82 = 906 Plus-pistettä.
Gold-jäsen ansaitsee lisäksi 15 % eli 824 + 123 = 947 Plus-pistettä.
Platinum-jäsen ansaitsee lisäksi 25 % eli 824 + 206 = 1 030 Plus-pistettä.
Pisteiden siirtäminen perheenjäsenille

Palkintoihin oikeuttavia Plus-pisteitä voi nyt siirtää tililtä toiselle samassa taloudessa asuvien kesken. Siirto tehdään Finnair Plus -palvelukeskuksessa ja yhdestä siirrosta veloitetaan 20 €. Tämä paljon toivottu muutos helpottaa esimerkiksi suurempia pistemääriä vaativien palkintojen saavuttamista. Siirretyt pisteet eivät kartuta Finnair Plus –tasopistekertymää mutta oikeuttavat palkintoihin.
Pisteiden vaihtaminen

Jos haluat varmistaa, että saavutat jäsentason uusintaan tai ylempään jäsentasoon vaadittavan pistemäärän, voit jatkossa vaihtaa Finnair Plus -palkintopisteitäsi tasopisteisiin. 15 000 Plus-pistettä vastaa 5 000 tasopistettä. Vaihdetut tasopisteet ovat voimassa kuluvan seurantajaksosi ajan.

Tasopisteiden ostaminen tehdään Finnair Plus -palvelukeskuksessa ja tapahtumasta veloitetaan 20 €. Tasopisteitä voi ostaa 5 000 pisteen erissä ja korkeitaan puolet tasoon tarvittavista pisteitä voi hankkia tällä tavoin.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteys Finnair Plus –palvelukeskukseen:

Puh. +358 9 818 888
Fax +358 800 121 200

Avoinna ma–pe 7–19, la 9–16


joorinainen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #216 : 04.02.2010, 18:59:34 »
"Palkintoihin oikeuttavia Plus-pisteitä voi nyt siirtää tililtä toiselle samassa taloudessa asuvien kesken. Siirto tehdään Finnair Plus -palvelukeskuksessa ja yhdestä siirrosta veloitetaan 20 €."

Tätähän ei sitten millään pystyisi laittamaan, vaikka sinne "oma plus-tilin" hallintaan? 20e maksu vielä lätkäisty päälle.. ;D

Kyllähän tuo Finnair on jo pitkän aikaa potkinut pois ns. "tavallisia asiakkaita" hinnoittelullaan ja juuri tällaisilla uudistuksilla, että pisteet vanhenevat nopeammin jne jne. Lista on pitkä. Harkitsin itse jopa tuota Finnair-Mastercardia mutta en enää.

Luulisi, että Finnair palkitsisi jollain tavalla, vaikka 10vuotta lomalentoja lentäneen perheen jotka ovat kiltisti lentäneen yhtiöllä/maksaneet extraa lennoistaan verrattuna kilpailijoihin ja kerryttäneet vaikka noita plus-pisteitä siinä samalla.

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #217 : 04.02.2010, 23:18:37 »
Luulisi, että Finnair palkitsisi jollain tavalla, vaikka 10vuotta lomalentoja lentäneen perheen jotka ovat kiltisti lentäneen yhtiöllä/maksaneet extraa lennoistaan verrattuna kilpailijoihin ja kerryttäneet vaikka noita plus-pisteitä siinä samalla.

Meinaatko siis että alettaisiin käymään 10v lentohistoriaa Finnairilla läpi ja palkittaisiin kerran vuodessa Las Palmasiin lentäviä lippalakkimatkalaisia?
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #218 : 04.02.2010, 23:56:49 »
"Palkintoihin oikeuttavia Plus-pisteitä voi nyt siirtää tililtä toiselle samassa taloudessa asuvien kesken. Siirto tehdään Finnair Plus -palvelukeskuksessa ja yhdestä siirrosta veloitetaan 20 €."

Tätähän ei sitten millään pystyisi laittamaan, vaikka sinne "oma plus-tilin" hallintaan? 20e maksu vielä lätkäisty päälle.. ;D

Kyllähän tuo Finnair on jo pitkän aikaa potkinut pois ns. "tavallisia asiakkaita" hinnoittelullaan ja juuri tällaisilla uudistuksilla, että pisteet vanhenevat nopeammin jne jne. Lista on pitkä. Harkitsin itse jopa tuota Finnair-Mastercardia mutta en enää.

Luulisi, että Finnair palkitsisi jollain tavalla, vaikka 10vuotta lomalentoja lentäneen perheen jotka ovat kiltisti lentäneen yhtiöllä/maksaneet extraa lennoistaan verrattuna kilpailijoihin ja kerryttäneet vaikka noita plus-pisteitä siinä samalla.

Tuo 20€ kuulostaa varsin kohtuulliselta, vertailun vuoksi esim. Delta laskuttaa $30 + $0,01 per piste. Tosin Deltalla ei tarvitse olla saman talouden jäsen.
Olisiko tuossa myös syy tuohon palvelukeskusksen kautta kierrätykseen, muuten voisi muuttaa profiilistaan hetkeksi osoitteen ja siirtää pisteet sitten.

Tuo kolmen vuoden voimassaolo oli ihan odotettavaa, toivoin vain itse että samalla tulisi pisteiden voimassaolon jatkuminen kunhan yhtiöllä lentää. Tasopisteiden osto on toki plussaa, mutta ei mitään mailmaa mullistavaa, voi kyllä pelastaa jonkun päivän jos jaa juuri hitusta alle tasorajan.

Finnair voisi kyllä koittaa tiedottaa muutoksistaan etukäteen, eikä jälkikäteen kuten nyt (tänään tuli maili että maanantaina olemme muuttaneet sääntöjä).
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

garcon

  • Reissaaja
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #219 : 05.02.2010, 00:45:18 »
... Ja lisää muutoksiahan on tulossa myöhemmin keväällä, kuten tuossa eilen tulleessa mailissa kerrottiin. Niistä on kerrottu etukäteen jo ainakin sen verran, että tasolta toiselle siirtymistä tullaan helpottamaan.