Finnair

 (Luettu 233327 kertaa)

Teppo Tulppu

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 365
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #280 : 28.04.2011, 21:58:01 »
Huhujen mukaan matkustamouudistus voi myös tarkoittaa kyökkitilojen osittaista eliminoimista - niillehän on nykyään harvemmin käyttöä. ::)
For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

ollisl

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 287
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #281 : 28.04.2011, 22:07:38 »
Finnair parantaa jälleen palveluitaan asiakkaitten hyväksi:
En usko =)

Laitatko lähteen kuitenkin?

seuraava

  • Reissaaja
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #282 : 29.04.2011, 15:10:14 »
En minäkään usko parannuksiin. Kaikki viimeaikaiset uudistukset on lisänneet kustannuksia tai huonontanut entisiä käytäntöjä
Bonuspisteytys on varjo entisestä. Kerääminen on työlästä,tarvii hirveästi enempi, ja sitten kun saa kohtuumäärän,niin sattuvaa lentoa ei mistään. Paljon selvenpää  on heti käyttää näitä halppiskoneita niin ei tule pettymyksiä.
Jos ylipositiivisenä kokee,että uudet maalit koneissa on oleellinen parannus,sekä henkilökunnan vaateparret, niin eihän siinä mitään. Onhan se aivan toista ? mennä Finnairilla Italiaan hintaan 500 euroa, kun järkevät menevät 50 e halppiksella

joorinainen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #283 : 07.05.2011, 05:42:17 »
Maailman laadukkain lentoyhtiö Finnair korottaa polttoainelisämaksujaan. Tietenkään viime päivien jopa 10% lasku raakaöljyn pörssihinnassa ei meidän sinisiä siipiä paljoa hetkauta:

http://www.kalevatravel.fi/ajankohtaista/tiedotteet/fi_FI/ay_polttoaine/#

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #284 : 07.05.2011, 09:22:53 »
Maailman laadukkain lentoyhtiö Finnair korottaa polttoainelisämaksujaan. Tietenkään viime päivien jopa 10% lasku raakaöljyn pörssihinnassa ei meidän sinisiä siipiä paljoa hetkauta:

http://www.kalevatravel.fi/ajankohtaista/tiedotteet/fi_FI/ay_polttoaine/#
... ja Blue1 mainostaa Oulun menopaluita alkaen 80€... ei taida Finnairin "ilmaiset" palkintolennot enää irrota yhtä halvalla kuin kilpailijan koko lippu.
Tarkoittaako tämä sitä, että Blue1:n lennoista voi tästä eteenpäin puhua "ilmaisina"?
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Teppo Tulppu

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 365
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #285 : 07.05.2011, 09:25:39 »
Maailman laadukkain lentoyhtiö Finnair korottaa polttoainelisämaksujaan. Tietenkään viime päivien jopa 10% lasku raakaöljyn pörssihinnassa ei meidän sinisiä siipiä paljoa hetkauta:
Lentoyhtiöt ostanevat löpönsä vain harvoin pörssistä päivän hintaan.
For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

rommitommi

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 477
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Finnair
« Vastaus #286 : 07.05.2011, 10:36:42 »
Maailman laadukkain lentoyhtiö Finnair korottaa polttoainelisämaksujaan. Tietenkään viime päivien jopa 10% lasku raakaöljyn pörssihinnassa ei meidän sinisiä siipiä paljoa hetkauta:
Lentoyhtiöt ostanevat löpönsä vain harvoin pörssistä päivän hintaan.

Joo näin on, lentoyhtiöt ostavat löpönsä futuureilla, joilla pyrkivät ennakoimaan tulevaisuuden tapahtumia ja näin varmistamaan itselleen polttoaineet kohtuulliseen hintaan. Esimerkiksi Ryanair ja Singapore Airlines välttivät pari vuotta sitten pahimman hintapiikin onnistuneen futuurisuunnittelun ansiosta.

Ja sitten noihin Finnairin hintoihin. Itsellä on duunireissu tiedossa Pariisiin viikon päästä. Varailinpa tuossa lippuja, niin meno on Blue1:llä ja firman sopimushinnalla on 124e, takastulossa oli pakko valita Finnairin lento, hintaa tuli 873e, ja tämä ei edes ole flexible-lippu. Aivan naurettavaa. Millonkohan firmat herää noihin Finnairin ryöstöhintoihin Suomessa ::) Teki melkeen mieli varata itselle halvempi paluu Easyjetillä ja säästää firman rahoja ::)

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #287 : 07.05.2011, 16:01:16 »
15.6-20.6 HEL-OUL-HEL
Finnairin "ilmaiset lennot": 20 000p + 102€
Blue1 maksulliset lennot: 0p + 79.38€
Norwegianin maksulliset lennot: 0p + 57,20€

Kyllä tässä taas tuntee kuinka Finnairin arvostus kanta-asiakkaita kohtaan huokuu.
"Finnair Plus - Lennä 7 menopaluuta New Yorkiin ja saat kotimaan menopaluun vain muutaman kympin kilpailijoita kalliimmalla!"

Sen vielä jotenkin ymmärtää, että Finnairilla on eri palvelukonsepti (olkoonkin, että siitä on kohta kaikki erot säästetty pois) ja hinnat siten kilpailijoita korkeampia, mutta kun "ilmaiset" palkintolennot eivät pärjää kilpailijoiden lipunhinnoille, alkaa tilanne olla tragikoominen.

Joo näin on, lentoyhtiöt ostavat löpönsä futuureilla, joilla pyrkivät ennakoimaan tulevaisuuden tapahtumia ja näin varmistamaan itselleen polttoaineet kohtuulliseen hintaan. Esimerkiksi Ryanair ja Singapore Airlines välttivät pari vuotta sitten pahimman hintapiikin onnistuneen futuurisuunnittelun ansiosta.
Perimmäinen syy taitaa kuitenkin olla se, ettei tulevaisuuden tapahtumia tarvitsisi pystyä ennakoimaan, vaan kulut olisivat tiedossa etukäteen, kun hinnatkin pitää määrätä silloin.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2011, 17:51:50 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

joorinainen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #288 : 08.05.2011, 04:48:06 »
Näyttää siltä, että vain Suomesta lähteviin lentoihin on tuo ylimääräinen "polttoainelisä" laitettu. 8) Kyllä maailman laadukkaimman sekä vastuullisimman lentoyhtiön asiakkaitten nyt kelpaa!

seuraava

  • Reissaaja
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #289 : 08.05.2011, 09:46:10 »
Suomalaiset on Finnairille vain lypsylehmiä. Vedotaan kotimaisuuteen ja työpaikkoihin. Tuo on pelkää markkinointihöpinää. Koneet ostetaan muualta,polttoaine tulee muualta, huolto (lähes kokonaan)varusteet ja henkilöstön vaatteet tulee muualta, Työntekijätkin on jo osin ulkolaisia tai ulkoistettuja .Ainoa ero ulkomaalaisiin yhtiöihin on hallinto ja toimistoporukka.
Sillä on muutamia satoja suomalaisia peukaloita pyörittämässä

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #290 : 08.05.2011, 11:07:42 »
Suomalaiset on Finnairille vain lypsylehmiä. Vedotaan kotimaisuuteen ja työpaikkoihin. Tuo on pelkää markkinointihöpinää. Koneet ostetaan muualta,polttoaine tulee muualta, huolto (lähes kokonaan)varusteet ja henkilöstön vaatteet tulee muualta, Työntekijätkin on jo osin ulkolaisia tai ulkoistettuja .Ainoa ero ulkomaalaisiin yhtiöihin on hallinto ja toimistoporukka.
Sillä on muutamia satoja suomalaisia peukaloita pyörittämässä
No ei nyt sentään ihan, Finnair työllistää suoraan 7000-8000 + tietysti Suomessa olevat alihankkijat (+ epäsuora työllistys matkustajien palvelemisesta Suomessa). "Satoja peukalonpyörittelijöitä" on siis aika karkeaa vähättelyä.

Toki Finnairin leivissä on ulkomaalaisiakin, mutta väitän että vähemmän Finnairin palkkalistoilla on ulkomaalaisia, kuin mitä on suomalaisilla alihankkijoilla Finskistä leipäänsä saavia. Mielummin säästää ja käyttää säästetyn rahan korkean kotimaisuusasteen palveluihin Suomessa (käy vaikka kahvilla).
Eli kyllä Finnair ihan oikeasti työllistää, ja sen olemassaolo ja etenkin palveluvienti (lentojen myyminen ulkomaalaisille) on hieno juttu, mutta moninkertaista hintaa en lennoista ala sen takia maksamaan, saati sitten maksamaan "ilmaisesta" lennosta kilpailijan normaalitaksaa enemmän.
Ulkomaillahan Finnair on usein se halvin vaihtoehto, hinnat ovat vaan Suomessa karkaamassa käsistä samaan aikaan kun palveluja ja kanta-asiakasohjelmaa on rajusti heikennetty.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2011, 11:10:46 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

seuraava

  • Reissaaja
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #291 : 08.05.2011, 13:07:48 »
En minä työporukkaa moittinut. Vaan ,kuten mainitsin , hallinto ja toimistoporukka. Siinä on näihin edullisiin yhtiöihin nähden oleellinen ero. Koneiden henkilöstömäärä on aika pitkälti säännöksillä määrätty. Eli sama velvoite kaikilla.  Jos tehoton toiminta tai ahneus nostaa lipunhinnan selvästi yli keskitason,niin merkki vaihtuu. Koska mitään selvää etua ei ole,muutakuin vanha mielikuva  Häiritsevää on myös että eurooppalaisia viedään aasian reitille selvästi halvemmalla kuin Suomalaisia. On muuten jännä,että euroopan kalleinmasta maasta lähdetään kilpailemaan aasian erittäin halvoille markkinoille.

Suuntaa antavana: Yksi pomo saa 4000 E /kk eli maksaa yhtiölle 7000 e  Sata tällaista maksaa 700 000 euroa joka kuukausi.
500 hallintoihmistä maksaa 3 500 000 euroa kuukaudessa. Tarkkoja lukuja en tiedä, mutta ainakin kalliinpia palkkaryhmiä löytyy.
Laskekaapa paljonko tuo summa on lentoa päälle. Tuon potin jälkeen on hupaisaa kiukutella lentäjien palkasta. Ovat muuten hyvin eurooppalaista tasoa.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2011, 14:08:41 kirjoittanut seuraava »

joorinainen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #292 : 08.05.2011, 17:58:10 »
Joku kirjoitteli joskus jonnekkin boardille, että lentokoneisiin ja lennätettyihiin matkustajiin nähden Finnairilla on maailman suurin "hallinto".

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #293 : 08.05.2011, 18:31:04 »
Joku kirjoitteli joskus jonnekkin boardille, että lentokoneisiin ja lennätettyihiin matkustajiin nähden Finnairilla on maailman suurin "hallinto".

Ja tällä "jollain" varmaan oli ihan oikeaa tietoa?

Netti on siitä hauska paikka että joku voi kirjoitella ihan mitä vaan ja joku uskoo kaiken.
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

wysig

  • Vieras
Vs: Finnair
« Vastaus #294 : 08.05.2011, 19:51:36 »
Firmojen kotisivuilta haettu ja kolmas rivi laskettu.

Finnair konserni 2010:
Liikevaihto:2023 milj. euroa
Henkilöstö: 7578 hlö (750 ulkomailla)
Yksi työntekijä tuotti: 0,26 milj. euroa
Tuottoper osake: -0,24e (2009: -0,76e 2008:-0,36e)

Air France konserni 09-2010 (tilivuosi loppuu 31.3.11 eikä julkaistu):
Liikevaihto: 20 994 milj. euroa
Henkilöstö: 105 610 hlö
Yksi työntekijä tuotti: 0,19 milj euroa
Tuottoper osake: -5,3e

Lufthansa konserni 2010:
Liikevaihto: 27 324 milj. euroa
Henkilöstö: 117066 hlö
Yksi työntekijä tuotti: 0,23 milj euroa
Tuottoper osake: 2,47e

Totuus on että joku Ryanair tuottaa vieläkin paremmin per työntekijä, kun kaikki on ostopalveluja, eikä ole rahtifirmaa, matkatoimistoja jne. Jos katsotaan tulosta per osake, luvut muuttuvat. Jos kiinnostaa Ryanair osakekohtainen tulos 0,21e, jos katsoin oikein heidän tilinpäätöksestä.

seuraava

  • Reissaaja
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #295 : 08.05.2011, 20:25:16 »
Ja tällä "jollain" varmaan oli ihan oikeaa tietoa?

Netti on siitä hauska paikka että joku voi kirjoitella ihan mitä vaan ja joku uskoo kaiken.

Eipäs nyt heti töksäytellä. Kyllä tuohon lukemat löytyy kun malttaa toimintakertomuksia selailla ja yhtiön sivuja lukea.
Noin jyrkiin vastauksiin pitäisi etsiä kumoavat  tiedot perusteluiksi.

Mitä tulee yhtiöiden lukemiin niin siinä pieni kosmeettinen virhe maallikon silmille. Eli tuo liikevaihto ja miten se kertyy työntekijää kohti on oikea luku mutta ei tarkoita voittoa, eli toiminnan katetta. Finnair oli viime syksynä lievästi voitollinen, eli joku miljoona.
Alkuvuosi oli heikompi lakkojen takia.Yhtiön kokoon nähden voittoa pitäisi syntyä oleellisesti enempi.

Lainaus korjattu. Heloriina/mode

ojala

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 86
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Finnair
« Vastaus #296 : 09.05.2011, 09:25:54 »
Firmojen kotisivuilta haettu ja kolmas rivi laskettu.

Finnair konserni 2010:
Liikevaihto:2023 milj. euroa
Henkilöstö: 7578 hlö (750 ulkomailla)
Yksi työntekijä tuotti: 0,26 milj. euroa
Tuottoper osake: -0,24e (2009: -0,76e 2008:-0,36e)
jnpp.

Näissä laskelmissa menee vertailu helposti appelsiini vs. omena -tasolle koska eri lentoyhtiökonserneilla on erilaista toimintaa ja yksiköitä on ulkoistettu eri tavalla.

Esimerkiksi Lufthansalla itse matkustuslentotoimintojen osuus on 20912 milj. euroa liikevaihtoa ja työntekijöitä 57157.  Eli liikevaihdosta valtaosa mutta työntekijöistä ko. puolella on vain n. puolet.  Työntekijöitä löytyy paljon sekä Lufthansa Technikin puolelta (20159 / 4018 milj. eur) että LSG Sky Chefsiltä (28499 / 2249 milj. eur).

Myös Finnair-konserniin kuuluu paljon "rönsyjä" kuten matkatoimistot.

Ei elämä Lufthansallakaan varmasti ole helppoa nykymarkkinoilla mutta heillä on kuitenkin Euroopan vahvin kotimarkkina, paljon vientiyrityksiä ja saksalainen ostaa mielellään saksalaisia palveluita (toisin kuin moni suomalainen).  Tämän huomaa myös Lufthansan kyydissä, saksaa tulee takaisin vaikka kuinka yrittäisi englantia ja olutta saa.  Kun viimeksi lensin Lufthansalla longhaul lennon, olin ainoa ei-saksalainen business-luokassa.

HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 242
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #297 : 09.05.2011, 11:41:34 »
katsotaan tulosta per osake, luvut muuttuvat. Jos kiinnostaa Ryanair osakekohtainen tulos 0,21e, jos katsoin oikein heidän tilinpäätöksestä.

Joku EPS ei kerro mitään, jos et huomioi osakkeiden lukumäärää. Berkshire Hathawayn A-osake maksaa jotain miljoona taalaa. Paljonkohan sen EPS on? Jos alle 70000, niin huonosti menee siitäkin huolimatta.

joorinainen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #298 : 24.05.2011, 00:39:49 »
On kyllä järjetöntä tuo Finnairin kotimaan hinnoittelu. Katselin jotain kotimaan yhdensuuntaisia lentoja puolen vuoden päähän. 1 aikuinen ja 1 lapsi = 536e. Menopaluu jotain 350e luokkaa.. hohhoijjaa. Tuolla rahallahan pääsee jo Helsingistä melkein toiselle puolelle maapalloa(ei tosin Finnairilla). Saisi nämä Blue1/Norwegianit jne lyödä Finnairilta luun kurkkuun vähän usemmallakin kotimaan reitillä.

seuraava

  • Reissaaja
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Finnair
« Vastaus #299 : 27.05.2011, 21:22:16 »
Finnairilla on taas jotain hässäkkää Vantaalla. Joku tyhmä on marssinut ulos ja yhtiö varoittelee aikataulumuutoksista ja myöhästelevistä matkatavaroista. Kallein Suomessa ja epävarmin.

Ymmärrän kyllä tilanteen,mutta matkustajan kannalta sillä ei ole merkitystä. Sitä pääsee tai sitten ei.