Missä maissa esitettävä paluulippu saavuttaessa?

(Luettu 37126 kertaa)

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Olen suunnittelemassa maailmanympärimatkaani ja tarkoituksena on matkustaa ilman valmista lippupakettia suunnitelmaa vapaasti matkan edetessä muokaten.

Missä maissa sinua on pyydetty esittämään paluulippu maahan saavuttaessa? Millä selvisit jos sinulla EI ollut paluulippua? Missä maissa ei yksinkertaisesti pääse maahan jos konkreettista paluulippua ei ole? Entä tarkistetaanko näissä maissa paluulippu jokaikiseltä vai vain satunnaisesti valituilta hampuuseilta?

Esimerkiksi Uuden-Seelannin turistisivuilla kerrotaan, että pitää esittää paluu/jatkolippu tai muu todiste, että matka jatkuu. Toisella sivulla sanotaan, että pitää esittää paluulippu tai todiste, että on varaa paluulippuun. Kun matka konkretisoituu, ostan varmaan pari lentoa valmiiksi. Lähinnä valtamerien ylitykset. Onkohan lippu paikasta B paikkaan C muutaman kuukauden päästä osoitus, että ei aio jäädä paikkaan A loisimaan?

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 03.08.2007, 13:17:32 »
Nimenomaan edellä mainittu Uusi-Seelanti on maa, jonka rajaviranomaiset ovat vaatineet nähdä paluulipun ennen turistiviisumin myöntämistä (joka siis myönnetään passintarkastuksen yhteydessä). Mielestäni järjestelmällisesti kaikilta kysyttiin lippua, eikä siis summassa valittu uhria. Muissa maissa ei ole lippujen perään kyselty.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.08.2007, 14:31:50 »
Indonesiaan Medaniin lentaen saapuessa paluulippu piti esittaa, lautalla tullessa taas ei.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.08.2007, 15:42:58 »
Näin ykskaks tulee mieleen Etelä-Afrikka.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.08.2007, 16:10:37 »
Etelä-Afrikka on ainoa käymäni maa, jossa tuota näytettiin kysyvän systemaattisesti kaikilta, kannattaa siis tosiaan sinne mennessä printata e-lippu eikä vain kirjoittaa varausnumeroa ylös. Itse olen näyttänyt lipun myös Australiassa ja kerran Jenkkilässä. En tosin muista tarkkaan, pyydettiinkö lippua vai näytinkö sen oma-aloitteisesti, kun virkailija alkoi tenttaamaan tarkemmin...

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.08.2007, 16:18:36 »
Oletteko siellä tentattavana olleena nähneet tai muuten kuulleet, että mitä sitten jos sitä lippua ei oikeasti ole esim omaa tyhmyyttään. Jos ostan vaikka AirAsialta halvan menolennon Malesiasta Indonesiaan, niin varoittaako ne tästä mitenkään vai saatanko löytää itseni ongelmista. Auttaako siellä tiskillä itkeskely tai Visan heiluttelu että on mulla rahaa paluulippuun? Jääkö sitä sitten sinne kentälle oman onnen nojaan lentolippuja hankkimaan vai karkottaako ne mut jollain koneella takaisin esimerkiksi tuonne Malesiaan.

Koska jo nuo 3 mainittua maata on niin mielenkiintoisia, niin taidan vaan kysellä Kilroylta sellaista maailmanympärilippua, jossa joka lennon jälkeen seuraava lähtee eri kaupungista. Kai sellaisiakin on.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.08.2007, 16:37:35 »
Lainaus käyttäjältä: "myu"
Jos ostan vaikka AirAsialta halvan menolennon Malesiasta Indonesiaan, niin varoittaako ne tästä mitenkään

Kylla.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.08.2007, 17:39:12 »
Oletteko siellä tentattavana olleena nähneet tai muuten kuulleet, että mitä sitten jos sitä lippua ei oikeasti ole esim omaa tyhmyyttään.

Pahin mahdollinen skenaario on tietysti se, että maahantulo evätään, jolloin kuljettaneen lentoyhtiön vastuulla on viedä matkustaja takaisin lähtöpaikkaan. Tästä syystähän lentoyhtiöt joskus järjestävät noita 'tenttauksia' jo lähtömaassa. Käytännössä taitaa olla länsimaiselle reppumatkaajalle aika epätodennäköinen tilanne pelkän jatkolipun puuttumisen takia, mutta sitä Visaa voi tosiaan joutua heiluttelemaan.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 03.08.2007, 23:12:57 »
Itse törmäsin Tokyon lentokentällä parsikuntaan, jota ei oltu päästää Bangkokin koneeseen, koska heillä ei ollut jatkolippua. En tiedä, miten heidän loppujen lopuksi kävi.

Pääsääntö on että, suurin osa kolmannen maailman maista vaatii paluu- tai jatkolipun. Järkevämpää oliskin ollut kysyä, mihin voi lentää ilman jatkolippua. Oman tietämykseni (perustuu omiin ja muiden matkaajien kokemuksiin) tällaisia maita ovat ainakin Brasilia, Ecuador, Emiraatit, Irak, Bangladesh, Nepal ja Etelä-Korea. Tosin Brasilian (ja ehkä muidenkin) kohdalla käytäntö riippunee lentoyhtiöstä.

Yksi käyttökelpoinen lentoyhtiö, joka ei tarkistele jatkolippuja (ei ainakaan omaani), on Air Arabia, joka lentää Emiraateista Intian niemimaalle.

Itse inhoan tätä sääntöä yli kaiken ja yritän aina kaikki mahdolliset temput säännön kiertämiseksi.

Tähän mennessä olen oppinut, että maarajat ylittäessä jatkolippuja ei kysellä  - missään, voisin väittää.

Yksi kikka voisi siis olla, että lentäessä ostaa kohdemaasta lähtevän ulkomaan lennon mihin tahansa maahan ja maahan tultua peruttaa lennon, jolloin maksu palautuu ostajalla. Tällöin tulee ostaa sellainen lippu, jossa on palautusoikeus ja matkustuspäivä pitää laittaa mahdollisimman kauaksi (ei kuitenkaan yli viisumin keston.)

Itse en ole tähän kikkaan vielä joutunut turvautumaan, mutta olen lukenut joidenkin matkailijoiden tätä käyttäneen.

Toinen kikka, halvempi, on selvittää onko maasta olemassa muita poistumistapoja kuin lentäminen. Jos on ja jos yhtiöillä on nettikauppa ostaa bussi-, juna- tai laivalipun lähimpään rajan takaiseen kaupunkiin. Näin tein lentäessäni Argentiinan yhden suuntaisella. Olin ostanut netistä Buquebussin kolmen kymmenen euron laivalipun Uruguayihin. Ongelma tässä on se, että useissa köyhimmissä maissa muut kuin lentoyhtiöt eivät toimi netissä.

Kolmas vaihtoehto on huijaus. Nettilipun itse tehtailu ei pitäisi olla vaikeaa, ne kun kaikki näyttävät samanlaisilta. Jos pokkaa riittää, voi itse askarrella nettilipun, jossa käyttää jonkun olemassa olevan (mieluummin vähemmän tunnetun) (lento)yhtiön nimeä. Ota mallia muista nettilipuista! Menisikö läpi?

ReiseReise

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 04.08.2007, 15:12:17 »
Kuulookohan Intia sellaisiin mahin missä pitäisi olla paluulippu? Eivät ainakaan Kilroylta mitään sanoneet kun lippuja tilailin.

Minullehan se nyt ei niin olisikaan ongelma, kun jouduin ostamaan meno-paaluulipun, vaikka en sitä paluuta käytäkään. Matkaseuralaisellani vain on se menolippu. Tarkoitus siis ostaa paikanpäältä halpa lento Bangkokiin...
 know you believe you understand what you think I said but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant.

Jonna-Karoliina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Missä maissa esitettävä paluulippu saavuttaessa?
« Vastaus #10 : 06.08.2007, 12:33:59 »
Missä maissa sinua on pyydetty esittämään paluulippu maahan saavuttaessa? Millä selvisit jos sinulla EI ollut paluulippua? Missä maissa ei yksinkertaisesti pääse maahan jos konkreettista paluulippua ei ole? Entä tarkistetaanko näissä maissa paluulippu jokaikiseltä vai vain satunnaisesti valituilta hampuuseilta?

USA
Matkustin Madridista Philadelphiaan ja minulla oli vain menolippu. Chek-innissä (kun muutenkin ihan hulluna kyselevät) pyysivät nähdä paluulipun. Ei ollut, ja vaikka yritin selittää suunnitelmani, niin he vain tokaisivat, että heidän pitää olla täysin varmoja, että myös poistun maasta. Minulla oli tunti aikaa, niin ei auttanut kuin käydä ostamassa paluulippu Eurooppaan. Se oli järkyttävän kallis (turhan tyyris lentoyhtiö minulle, vaikkakin hieno), mutta kun se kerran kuitenkin piti ostaa ja oli sovittuja juttuja Amerikan päässä. Eli Yhdysvallat on äärimmäisen tarkka. Samoin Kanadassa haluavat nähdä konkreettisen matkasuunitelman, mutta ovat inhimillisempiä kuin jenkit.
quot;Olen kuullut villihanhien huudot, enkä enää saa levotonta sydäntäni tyyntymään." -Mitsune

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 06.08.2007, 13:34:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Jonna-Karoliina"
Minulla oli tunti aikaa, niin ei auttanut kuin käydä ostamassa paluulippu Eurooppaan.

Auts! Mutta jos ostaisikin sellaisen, jossa on täysi palautusoikeus ja sitten peruuttaisi. Hankalaa on!

Tuntuu nurinkuriselta, että lentoyhtiöt on noin kauhean tarkkoja, mutta sitten maitse ei kysellä. Luulisi, että useimmat, jotka aikoo maahan jäädä laittomasti tulis maitse. No, ehkä ajattelen tässä vain elokuvien meksikolaisia, Uudessa-Seelannissa tilanne on tosiaan varmaan toinen...

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 06.08.2007, 14:24:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Jonna-Karoliina"

USA
Matkustin Madridista Philadelphiaan ja minulla oli vain menolippu. Chek-innissä (kun muutenkin ihan hulluna kyselevät) pyysivät nähdä paluulipun. Ei ollut, ja vaikka yritin selittää suunnitelmani, niin he vain tokaisivat, että heidän pitää olla täysin varmoja, että myös poistun maasta. Minulla oli tunti aikaa, niin ei auttanut kuin käydä ostamassa paluulippu Eurooppaan. Se oli järkyttävän kallis (turhan tyyris lentoyhtiö minulle, vaikkakin hieno), mutta kun se kerran kuitenkin piti ostaa ja oli sovittuja juttuja Amerikan päässä. Eli Yhdysvallat on äärimmäisen tarkka. Samoin Kanadassa haluavat nähdä konkreettisen matkasuunitelman, mutta ovat inhimillisempiä kuin jenkit.

Eikö tässä tapauksessa lentoyhtiö ole äärimmäisen tarkka?

Jos et pääsisi maahan, joutuisivat käsittääkseni kuskaamaan sinut takaisin omakustannehintaan, tämän takia eivät varmaan ota turhia riskejä...

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 06.08.2007, 23:38:52 »
Lainaus käyttäjältä: "ReiseReise"
Kuulookohan Intia sellaisiin mahin missä pitäisi olla paluulippu?  

Tsekkasin Indiamiken foorumin ja siellä kaikki toitottivat, että yhdensuuntaisella on päässyt Intiaan vaivatta. Hinnatkaan eivät ole pahoja: New York - Delhi $675 ja Lontoo-Mumbai-Goa £240 - 370.

Jonna-Karoliina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 07.08.2007, 07:51:26 »
Lainaus käyttäjältä: "rommitommi"
Jos et pääsisi maahan, joutuisivat käsittääkseni kuskaamaan sinut takaisin omakustannehintaan, tämän takia eivät varmaan ota turhia riskejä...

Näin varmaan onkin, mutta karvaalta se tuntui  :?
quot;Olen kuullut villihanhien huudot, enkä enää saa levotonta sydäntäni tyyntymään." -Mitsune

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 05.09.2007, 01:42:55 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Oman tietämykseni (perustuu omiin ja muiden matkaajien kokemuksiin) tällaisia maita ovat ainakin Brasilia, Ecuador, Emiraatit, Irak, Bangladesh, Nepal ja Etelä-Korea. Tosin Brasilian (ja ehkä muidenkin) kohdalla käytäntö riippunee lentoyhtiöstä.

Olen tutkaillut lisää asiaa ja myös seuraavista maista on matkaajien lausuntoja: "Maahan pääsee ilman paluulippua!"

Venezuela, Kolumbia, Peru, Tansania, Kenia, Uganda, Egypti. Etelä-Afrikkaan sen sijaan ei ole asiaa yhdensuuntaisella.

Edelleen riippuu lentoyhtiöstä. Viisainta on valita kehitysmaayhtiö.

Myös seuraavanlaisia lausuntoja on kuulunut: Lentoyhtiö on itse printannut tulosteen leikkimään paluulippua. Tämä siltä varalta, että maahantuloviranomaiset keksivät kysyä lippuja. Yksi tyyppi oli härskisti tehnyt its feikin e-lipun, toinen taas oli vilauttanut jonkin lentolipun kuorta, enempää ei tarvinnut.

Sain myös tällaisen viestin:
in the book, 1st time around the world by doug lansky, there is a listing of all countries and visa info (money wise it needs to be updated). It tells you which countries require proof of onward travel.

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
« Vastaus #16 : 05.09.2007, 04:53:30 »
Tuttu saapui Espanjaan Schengen-viisumilla, joka oli myönnetty ensisijaismaana Suomi. Passintarkastuksessa kyselivät miksi tulee ulos Espanjassa, eikä jatka suoraan Suomeen. Ei auttanut selittely, että jatkoyhteys on ostettu erikseen netistä, vaan piti näyttää sähköpostista printattu Espanja-Suomi e-lipun varausvahvistus.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

SanJago

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 05.09.2007, 07:53:48 »
Vähän OT, mutta kun matkustin omien lasteni kanssa Kanadaan ja USA:n puolelle, niin rajalla virkailijat kävivät erittäin kuumana, kun lasten äiti ei ollut mukana. Aluksi eivät meinanneet päästää maahan, mutta pitkän selvittelyn jälkeen antoivat luvan. Minulla olisi kuulemma pitänyt olla äidin kirjallinen suostumus/lupa, että lapset saavat matkustaa kanssani :x  Todella ärsyttävää kyykyttämistä.
i ole suurempaa elämää, kuin tämä tänään

unissamatkustaja

• Vieras
Vs: Missä maissa esitettävä paluulippu saavuttaessa?
« Vastaus #18 : 06.05.2008, 18:39:23 »

Itse inhoan tätä sääntöä yli kaiken ja yritän aina kaikki mahdolliset temput säännön kiertämiseksi.

Tähän mennessä olen oppinut, että maarajat ylittäessä jatkolippuja ei kysellä  - missään, voisin väittää.

Ymmärsinköhän oikein, että jos maarajoja ylitetään junilla, busseilla tms, ei paluulippua tarvitse olla?

Pialiina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Missä maissa esitettävä paluulippu saavuttaessa?
« Vastaus #19 : 07.05.2008, 15:49:42 »
Olen pähkinyt monia asioita tulevan (toivottavasti toteutuvan) maailman ympäri matkan järjestelyjen suhteen.
Haluaisin kiertää palloa noin 15.9.2008 - 31.3.2010. Eli puolitoista vuotta..

Ja alustava reittisuunnitelma: Thaimaa, Laos, Cambodia, Malesia, Indonesia,
Australia (jossa WH:lla töitä 4-5kk), Uusi-Seelanti, pari saarta joita en ole päättänyt Cook tai Fiji.. JA sitten koko lattari amerikka, ei kaikkia maita suinkaan mutta siellä olisi tarkoitus matkata pidempään ja sitten Meksikon kautta kotiin.

1. Millaisilla lentolipuilla matkaan?
Maailman ympäri lentoliput näyttävät rajoittuvan max 12kk. (kilroylla oli joku pidempi lippu, mutta vain opiskelijoille tai nuorille, en ole kumpaakaan).

- Yksittäisillä lipuilla tulenee kalliimmaksi, sekä sitten juuri tämä kysymys paluulipun tarpeellisuudesta/pakollisuudesta?

Hankalaa on myös se etten haluaisi tehdä koko reittiä ollenkaan tuota valmiimmaksi, eli kun haluan vaihtaa maisemaa sen tulisi tapahtua siitä hetkestä melko pian.. eli kallista.

Ajatus pelkästä menolipusta Bangkokiin kiinnostaisi kovasti, josta sitten eteenpäin Australiaan saakka WH visaa käyttämään muutamiksi kuukausiksi josta edelleen matka sitten jatkuisi...

- Entäs viisumit sellaisiin maihin joihin se tarvitaan etukäteen? Järjestynee aina edellisessä maassa, jos/kun on ajoissa liikkeellä? Tosin moneen moiseen maahan en ollut aikonut mennä.

2. Vakuutukset?
- Vakuutusyhtiöt joilta olen saanut tarjouksia, vaativat kaikki ns. keskittämistä, eli muitakin vakuutuksia on oltava, se ei sinänsä ole ongelma, mutta taas tämä max. 12 kk rajoitus..
-Tästä aiheesta löytyy vanhoja keskusteluja, mutta olisiko kellään neuvoa miten
hoitaa yli 12kk:n matka.. 12kk vakuutuksella ja sitten ilman?

-OP-Pohjolalla (kallein) olisi sellainen mahdollisuus, että vakuutuksen voi laittaa "hyllylle" joksikin aikaa ja jatkaa sitten taas. (Jos pärjäisi Australiassa, sillä Kela kortilla (Medicare) tai ottaisi sieltä jonkun vakuutuksen niille kuukausille, tätä olen lukenut edellisistä keskusteluista)?

Onkohan tämä kaikki vain liian suuri haave? Joudunko rajoittamaan matkani vuoteen lippujen ja vakuutusten vuoksi  :'(

Kellä olisi auttavia neuvoja tai kokemusta yli vuoden reissun järkkäämisestä?