vapaaehtoistyö Intiassa tai lähettyvillä

(Luettu 21052 kertaa)

anssku

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« : 20.08.2007, 22:19:20 »
Onko kenelläkään kokemuksia vapaaehtoistyöstä Intiassa tai Nepalissa? Olen yrittänyt etsiskellä netistä, mutta useiden järjestöjen leirit ovat pitkäaikaisia eli noin puoli vuotta. Minua ja poikakaveriani kiehtoisi 2-3 viikon työskentely luonnonsuojelutyössä tai lasten parissa tms. Haluaisimme mieluiten myös sellaisen työleirin, jossa ei tarvitsisi maksaa suuria maksuja millekään välikäsille. Paikan päällä paikallisille ihmisille maksamme mielellään pientä korvausta yöpymisestä ruuasta ja muusta. Kuitenkin erillaisten järjestöjen, kuten Allianssin maksut tuntuvat liian isoilta siihen suhteutettuna, että itse asiassa heistä ei ole juuri mitään hyötyä. Olimme Allianssin leirillä Thaimassa viime syksynä ja vaikka se mahtava kokemus olikin, itse Allianssi järjestö ei olisi paljon pahemmin voinut epäonnistua mm. tiedottamisessa (mikään ei pitänyt paikkaansa, vaikka ei se lopulta häirinnyt)

Olisin kiitollinen jos kertoisitte mistä vain vapaaehtoistyö kokemuksista, ennen kaikkea mitä maksoi, missä päin Intiaa tai Nepalia (Bangladeshkin käy) ja mitä kaikkea pitäisi huomioida sellaiseen työhön lähtiessä.

Käytin hakua, mutta en löytänyt suoranaisesti tästä aiheesta juttua. Piti mainita, etteivät ihmiset taas hermostu siitä, etten olisi yrittänyt hakea :D

usvaus

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 20.08.2007, 22:30:44 »
Ooh, voin yhtyä uteliaiden kerhoon! Minäkin tahtoisin moisesta enemmän tietää... :)
parasta toimia aina nopeasti viimetingassa!

welsh

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.08.2007, 22:40:27 »
Olin viime talvena kaksi kuukautta Karnatakan osavaltiossa Etela-Intiassa opettamassa englantia paikallisessa koulussa. Olin Allianssin kautta, ja maksettavaksi tuli jarjeston ohjelmamaksu (muistaakseni n. 150e) + asumisesta ja safkoista 10 000 rupiaa (n.175e) kuukaudessa paikalliselle jarjestolle (FSL-India). Intiassa kaikki toimi oikein hyvin, ja maksut olivat mielestani kohtuulliset.
Goalla nain pari ilmoitusta, jossa etsittiin vapaaehtoistyontekijoita lastenkotiin asumista ja ruokaa vastaan. Myos Dharamasalassa Pohjois-Intiassa voi tehda vapaaehtoistyota tiibetilaisten pakolaisyhteison hyvaksi. Kalkutassa Aiti Teresan lastenkoti ottaa myos vapaaehtoisia auttamaan, ja siella monet reissaajat viettavatkin parista paivasta useampaan kuukauteen. Pari paivaa siella tyoskennellyt kaverini tosin antoi varsin huonoa palautetta paikasta.Muista paikoista Intiassa en tieda, ja pidempaan projetkiin osallistuminen saattaa olla hankalaa ilman jarjestoa.

Ennen toihin lahtoa on syyta perehtya intialaiseen kulttuuriin ja tapoihin, ja valmistautua siihen etta kaikki ei todellakaan toimi niin kuin pitaisi tai oli luvattu. Itselle vapaaehtoistyojaksosta jai erittain positiiviset muistot. Kannattaa ihmeessa osallistua!
Ticking away the moments that make up a dull day

mangostan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.08.2007, 19:08:03 »
Myös KVT välittää vapaaehtoisia Intian suunnalla järjestettäville työleireille. Ehtona noille kauempana oleville leireille on tosin se, että on ollut aiemmin työleirillä esim. Euroopassa. Ja välitysmaksu menee tietysti järjestön kautta mennessä, joka kattaa sitten paikan päällä asumisen, ruuat ja vakuutuksen. Leireillä saattaa lisäksi olla myös joku extra osallistumismaksu. Leirit kestävät usein parista viikosta eteenpäin.

ReiseReise

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.09.2007, 20:22:32 »
Voiko siis tuollaisiin paikkoihin, niin kuin tuo jo mainittu Äiti Teresan lastenkoti, ilmestyä vain oven taakse ja ilmoittaa että haluaisi tulla auttelemaan viikoksi/pariksi/kolmeksi?

Kiinnostuin nimitäin (luettuani juurikin ansskun matkapäiväkirjan) mahdollisuudesta tehdä jotain hyvää reissunpäällä ollessa.
 know you believe you understand what you think I said but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant.

J<3H

• Tosireissaaja
    • Profiili
yksi vaihtoehto...
« Vastaus #5 : 15.09.2007, 20:33:31 »
Itse olen lähdössä poikaystävän kanssa talveksi Intiaan ja mutsi sitten tossa toissapäivänä heitti; et menkää sinne vapaaehtoistyöhön. Jokatapauksessa, itse en ole vielä tutustunut minkälainen tuo ko LOTUS HILL-projekti on ( POSITIIVARIT ( en tiedä nettisivua, oletan, että googlettamalla löytyy )) Mutta jos äippään on uskomista, se on jonkinsortin vapaaehtoistyötä.. Käy tutustumassa  :D

ps. Jäin sellaiseen käsitykseen myös, että projekti liittyy lastenkotiin/lapsiin..

J<3H

• Tosireissaaja
    • Profiili
ps.
« Vastaus #6 : 15.09.2007, 21:00:10 »
kävin vilkasemassa positiivarit.fi :ssä ja näin äkkiseltään vaikutti, että koko hanke on Sri Lankassa ( Luulin, että olisi ollut Etelä-Intiassa)  ja perustuu pääosin kehitysvammaisten- ja orpojen (?) lasten auttamiseksi. Täytyy tutustua lisää ko projektiin... voihan se olla, ettei toi ole ainoa hanke niillä...

heiska

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: vapaaehtoistyö Intiassa tai lähettyvillä
« Vastaus #7 : 06.01.2009, 23:35:27 »
Kolkatassa ainakin mentiin vaan Äiti Teresalle ja sanottiin et haluttais vapaaehtosiks. Ne käski tulla parin päivän päästä uudestaan kun oli vapaaehtosten info. Siellä sit ilmottauduttiin, laitettiin toive mihin kotiin haluaa (kuolevien, keh.vamm, lastenkoti..) ja miten kauan työskentelee.

Onko jollain kokemusta/tietoa Goan vaparipaikoista enemmän? Haluaisin mennä sinne muutamaksi kuukaudeksi vuoden päästä ja pohdin tässä Teresan ja muiden vielä tietämättömien paikkojen välillä.

Teresalla ei annettu itse vammaisten kodilla mitään esittelyä tai ohjeistusta. Sitä vaan mentiin johonkin huoneeseen ja kysyttiin työntekijöiltä, mitä täällä voi tehdä. Työ itsessään opetti, ja välillä joku sanoi että tekee ihan väärin ja neuvoi sitten oikean tavan. Mutta mielenkiintoista oli, ja uudestaankin menisin! Ja toivottavasti menenkin.

Plantago

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 07.01.2009, 11:14:21 »
Hei
Mä meen helmikuussa Aurovilleen. Siellä osallistun vapaa-ehtoistyöhön. Tilalla johon menen istutetaan puita ja muistaakseni hoidetaan yrttitarhaa. Mä löysin matkakaverin täältä pallontallaajista. Asuminen ja ruoka maksaa 3 dollaria päivä. Töitä tehdään 5 päivänä viikosssa 4/h päivä. Aamulla klo6-10. Siinä jää mukavasti aikaa myös lomailla.

Liityttiin järjestöön, jonka kautta paikkoja löytyy ympäri Intiaa (ja mun käsityksen mukaan ympäri maailmaa). Jäsenmaksu oli alle 20€. Saatiin lista paikoista mitä oli noin 40 ympäri Intiaa. Työt eri paikoissa vaihtelivat. Tiloille ollaan yhteydessä suoraan sähköpostilla.

www.wwoofindia.org

Kannatta muutoinkin tutustua Aurovillen sivustoihin. Tosi mielenkiintoinen matkakohde

Vron

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.02.2009, 10:50:24 »
Hei.

Sellainen asia askarruttaa, että voiko vapaaehtoistyötä Intiassa tehdä ihan normaalilla turistiviisumilla vai vaaditaanko siihen joku muu viisumi??

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 25.02.2009, 15:59:23 »
Periaatteessa turistiviisumilla ei saisi tehda mitaan, edes vapaaehtoistoita. Mutta kaytannossa kaikki vapaehtoiset maassa kuitenkin turistiviisumilla vaparihommia tekevat eika kukaan siihen puutu kunhan sita ei aaneen liikaa mainosta. Eli esim. viisumia haettaessa ala mainitse etta olet menossa vapariksi vaan ihan vaan turistimatkalle.

Tyoviisumin saanti on hyvin hyvin hankalaa ja vaatii kasittakseni melkoista paperisotaa.
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net

leppis81

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 23.07.2011, 21:31:48 »

www.wwoofindia.org

Kannatta muutoinkin tutustua Aurovillen sivustoihin. Tosi mielenkiintoinen matkakohde

Nostetaanhan vähän aihetta, kellään mitää oikeaa kokemusta tuosta? tahi muusta vastaavasta (eli minkälainen jälkimaku jäi?)

Plantago

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 04.08.2011, 16:53:41 »

www.wwoofindia.org

Nostetaanhan vähän aihetta, kellään mitää oikeaa kokemusta tuosta? tahi muusta vastaavasta (eli minkälainen jälkimaku jäi?)

Vuosia on kulunut Aurovillen matkasta. Lennettiin Mumbaihin ja sieltä junalla läpi Intian Itärannikolle, jossa Auroville on. Juna matka oli ikimuistoinen. Matkalla pysähdyttiin yhdeksi yöksi keski-Intiaan isoon miljoona kaupunkiin nimeltään Hyderabad. Oli kylä sitten ihan aitoa Intiaa. Muut yöt oltiin junassa....
Kaikki sujui hyvin. Tila missä oltiin on nimeltään Sathana Forest Aurovillessä. Siellä oli silloin tosi paljon matkailijoita ja
vapaaehtoisia. Kannattaa tosiaan ottaa etukäteen yhteyksiä paikkaan johon on menossa. Lähtisin kyllä uudestaankin samanlaiselle matkalle, ja varsinkin Aurovilleen. Aurovillehän on iso kylä jossa on paljon maatiloja, majataloja ja ihan kylän keskusta. Siellä järjestetäään paljon koulutuksia ja kursseja mm. meditaatio, luonnonmukainen eläminen yms. Eli mihinkään työjuttuun tai kurssille ei ole pakko mennä jos menee Aurovilleen.

anssku

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 07.08.2011, 18:08:31 »
Auroville vaikutti mahtavalta paikalta, vaikka en itse toimintaan osallistunutkaan millään tavoin. Muutaman päivän vain kiertelin aluetta pyörällä poikakamuni kanssa ja nautittiin ihanasta kylämäisestä tunnelmasta. Meditaatiokeskus ja paikkaan kuuluva infokeskus (kertoo aurovillen perustamisesta, yhteisön ajatuksista tms) olivat elämyksellisiä. En tiedä kuinka hyvin nuo eri yhteisöt tuolla todellisuudessa toimivat, mutta paperilla kaikki kuullosti todella ihanteelliselta: paikka, joka ei ole minkään tietyn kansallisuuden omistuksessa, vaan kuuluu kaikille maailman ihmisille, elämistä sopusoinnussa luonnon kanssa tms. Mieltä lämmitti nähdä aurinkoenergiataloja ja muutamia sähkömopoja. Hieman kuitenkin harmitti, kun ekolokisuutta suitsutettiin jokapuolella ja silti lähes kaikki ajoivat tavallisella mopolla ja todella harvat pyöräilivät..

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #14 : 29.08.2011, 01:35:48 »
Palautus reaalitodellisuuteen: muutaman viikon vapaaehtoistyö ei ole muuta kuin elämysmatkailua. Sama pätee pitempäänkin rupeamaan, jos ei omaa erityistaitoja. Paras tapa auttaa tällöin on tehdä töitä Koto-Suomessa ja lahjoittaa rahat luotettavalle avustusjärjestölle (joka työllistää kyvykkäämpiä paikallisia jne.)

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 29.08.2011, 12:58:17 »
^^No ei se nyt ihan noin ole. Ite olin keväällä vapaaehtoistyössä koulussa, jossa mm. remontoitiin koulua ja tehtiin siellä puutarhankunnostusta. Tuskin se hukkaan meni.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 30.08.2011, 22:44:29 »
^^No ei se nyt ihan noin ole. Ite olin keväällä vapaaehtoistyössä koulussa, jossa mm. remontoitiin koulua ja tehtiin siellä puutarhankunnostusta. Tuskin se hukkaan meni.
Pointti: jos olisit tehnyt saman ajan töitä Suomessa ja lahjoittanut rahat luotettavalle hyväntekeväisyysjärjestölle, joka käyttää paikallisia työntekijöitä, niin kuinka paljon enemmän oltaisiin saatu aikaan? Intian kohdalla väittäisin, että monikymmenkertaisesti. Ei elämysmatkailussa sinällään tietysti mitään pahaa ole.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 30.08.2011, 23:14:54 »
Mut en mä missään vaiheessa sanonutkaan, että haluan tehdä HYVÄNTEKEVÄISYYTTÄ, vaan VAPAAEHTOISTYÖTÄ. Nuo lienee kaksi eri asiaa.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 30.08.2011, 23:43:39 »
Mut en mä missään vaiheessa sanonutkaan, että haluan tehdä HYVÄNTEKEVÄISYYTTÄ, vaan VAPAAEHTOISTYÖTÄ. Nuo lienee kaksi eri asiaa.
Toki, jos hyväntekeväisyyden tarkoitus on hyödyttää kohdetta ja vapaaehtoistyön itse tekijää. Pointtini oli, että muutaman viikon ammattitaidoton työskentely edustaa jälkimmäistä. Ei siinä edelleenkään mitään muuta pahaa ole kuin korkeintaan itsepetos.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 31.08.2011, 00:16:57 »
Mä en nyt vaan tajua, että miksi koet niin kertakaikkisen pahana asiana sen, että ihmiset haluaa tehä reissullansa osan aikaa vapaaehtoistyötä? Jengeillä pääsääntöisesti ei ole rahaa laittaa minnekään hyväntekeväisyysjärjestöille, mutta usein ihmisillä on varaa antaa omasta ajastaan jokunen tunti muiden hyväksi. Joten, miksi se on susta niin väärin ja tuomittavaa ja pelkästään uusien elämysten metsästämiseen ja omatunnon hyvittämiseksi tehty?