Budapest

(Luettu 287847 kertaa)

Tele-2

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Budapest
« Vastaus #180 : 11.04.2010, 21:07:21 »
Ja laitetaas vielä vähän lisää tarinaa vinkiksi ekaa kertaa meneville. Eli Tonavan risteily oli aika turha, sillä ihan samalla tavalla kohteet näkyy rannaltakin. Olimme Legendan päiväristeilyllä (á 2900 huf), johon piti kuulua kuohuviini/cocktail ja joko limppari tai olut. No, olut oli 0,2 L ja kuoharivaihtoehtoa ei sit ollutkaan, ainoastaan alkoholiton parista erivärisestä mehusta ja jäämurskasta koostettu cocktail. En siis suosittele tuota vaihtoehtoa, ellei nyt ole erityinen tarve päästä tunniksi seilaamaan turistilaivalla.

Suosittelen myös menemään lentokentältä keskustaan julkisilla, sillä bussi 200E lähtee heti terminaalin edestä ja päätepysäkiltä voikin hypätä suoraan siniseen metroon. Taksi ajaisi matkan ehkä parikymmentä minsaa nopeammin, mutta hintakin on kymmenkertainen.

Itse söin kaikkea eteeni tuotua (salaatit, majoneesit yms) ja join juomia myös jäillä eikä ollut vatsaoireita. Veden join pullosta. Toki kesähelteellä voi olla suurempi riski pikku ribuliin ruokien aiheuttamana. Toki nyt huhtikuun alkupuolellakin oli oikein kivat kelit: tiistaina oli vähän viileää, mutta ke-pe oli oikeastaan Suomen heinäkuun sää paitsi ilman sadetta.

Hotelli tai hostelli kannattaa valita läheltä metroasemaa.

Hieno kaupunki ja olisihan tuolla pitempäänkin viihtynyt, mutta valitettavasti arki kutsuu :(

mehis

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #181 : 12.04.2010, 19:15:36 »
Ja laitetaas vielä vähän lisää tarinaa vinkiksi ekaa kertaa meneville. Eli Tonavan risteily oli aika turha, sillä ihan samalla tavalla kohteet näkyy rannaltakin. Olimme Legendan päiväristeilyllä (á 2900 huf), johon piti kuulua kuohuviini/cocktail ja joko limppari tai olut. No, olut oli 0,2 L ja kuoharivaihtoehtoa ei sit ollutkaan, ainoastaan alkoholiton parista erivärisestä mehusta ja jäämurskasta koostettu cocktail. En siis suosittele tuota vaihtoehtoa, ellei nyt ole erityinen tarve päästä tunniksi seilaamaan turistilaivalla.

Itse olin samaisella Legendalla pari vkoa sitten ja tykkäsin kovasti. Iltaristeily maksoi 21e ja fiilis oli mielestäni mitä mainioin... Pineä ilta ja tuhanet valot hehkuivat veden pinnalla...Luureista kuuli nähtävyyksistä "pintaa syvemmin" ja tarjoilu toimi moitteetomasti...Eikä tunnissa enempää kuin ne 2 drinkkiä ( kuohari, puna-tai valkoviini, olut tai softit) olis ehtinyt kiskoakaan. Samaisesta satamasta lähtee myös muita paatteja edullisimmin, Legenda lienee tunnetuin ja kallein. Tätähän tämä on, toinen tykkää äidistä ja toinen...  ;)

Tele-2

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #182 : 12.04.2010, 21:42:40 »

Itse olin samaisella Legendalla pari vkoa sitten ja tykkäsin kovasti. Iltaristeily maksoi 21e ja fiilis oli mielestäni mitä mainioin... Pineä ilta ja tuhanet valot hehkuivat veden pinnalla...Luureista kuuli nähtävyyksistä "pintaa syvemmin" ja tarjoilu toimi moitteetomasti...Eikä tunnissa enempää kuin ne 2 drinkkiä ( kuohari, puna-tai valkoviini, olut tai softit) olis ehtinyt kiskoakaan. Samaisesta satamasta lähtee myös muita paatteja edullisimmin, Legenda lienee tunnetuin ja kallein. Tätähän tämä on, toinen tykkää äidistä ja toinen...  ;)

Juu näinhän se tosiaan on.. Siksi yritin perustella aiemmissa viesteissäni miksi joku oli hyvä juttu ja joku toinen ei. Samoin olen itse yrittänyt täältä viesteistä bongailla ihmisten mielipiteiden perusteita, sillä jos joku paikka on toiselle ihan päällikkö, jollekin toiselle se voi olla vastenmielinen. Hyvä esimerkki tästä on täälläkin kehuttu Szimpla-ravintola, jonka sisäpihalla pyörähdimme. Heh, olihan se "aika" alternative, mutta itse olisin voinut yhden oluen siellä kokemuksen vuoksi vetäistäkin. Avovaimo tosin vaati aika jyrkkään sävyyn poistumaan ja siksi jäi se visiitti aika lyhykäiseksi.

Tuosta jokiristeilystä oli luultavasti sen verran hyötyä, että emme lähteneet Margitin saarelle ollenkaan. Ainakin paatista se näytti vain isolle puistoalueelle, jossa oli paljon juoksijoita. Ymmärrän kyllä, että joskus kesäkuumalla kun kaupungissa on tukahduttavaa, voi saari olla keidas (kuten joku tässäkin threadissa antoi ymmärtää), mutta nyt meidän reissulla puistoista panostimme kaupunginpuistoon ja Margitin saari skipattiin siis kokonaan.
-------------------------
Edit: tuo "hyvin alternative" paikka jossa pikaiseen vierailimme, ei muuten tainnutkaan olla Szimpla. Sisäänkäynnissä ei ollut mitään logoja, huomasin vaan sisäpihalta loistavan olutmerkin mainoksen. Pikku googletuksen perusteella tuo paikka saattoi olla "Mumus bar", joka vaikuttaisi olevan "classic ruins bar" ja siten sopivan aika hyvin tuohon kokemukseemme. Miksi kuvittelin tuota Szimplaksi, oli muistikuvat hieman rähjäisemmistä kuvista Szimplan sivuilla, mutta tuo paikka missä pyörähdimme oli kyllä selkeästi astetta rähjäisempään suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2010, 22:03:12 kirjoittanut Tele-2 »

Roopatra

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #183 : 14.04.2010, 14:43:52 »
Lainaus
Sit vielä hinnoista sen verran, että yli 500 huf tuopit on jo "kalliita" ja halvin tuoppi bongattiin hotellin liepeiltä kulmapubista hintaan 250 huf. Välttäkää tosiaan Vaci Utkalla syömistä (tuoppi siellä keskimäärin 900 huf) ja toinen vähän samantyylinen mutta hieman vähemmän sliipattu ravintolakatu oli Baray Utka.

Baray utca = Raday utca! Radayn alkupää löytyy Kalvin térin aukiolta. Ja siellä tosiaan on hiukan kalliimmat hinnat kun tyypillisissä kellari sörözöissä.

Pacman

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #184 : 16.04.2010, 13:15:47 »
Szimplahan on ihan helmi.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #185 : 18.04.2010, 16:50:59 »
Szimplahan on ihan helmi.

Aivan mahtava paikka, vaikka ei ulkoapäin uskoisi (eikä oikeastaan sisältäkään ;D)

funkylord

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #186 : 27.04.2010, 22:24:10 »
Hei reilihirmut :) . Tarkotus ois mennä kesän reissulla prahaan aamujunalla, joka on ainoa suora juna sinne. Ongelma on vain siinä, että ollaan edellisenä iltana vasta n.7pm budapestissä ja ilmeisesti se aamujuna lähtee aika hyvissä ajoin aamulla. Molemmat on arkipäiviä, mutta ei taida olla matkatoimistot auki enää/jo siihen aikaan, joten jostain pitäisi edulliset liput saada siihen aamujunaan. Ideoita?
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #187 : 14.06.2010, 20:20:41 »
Napattiin extempore huomiselle lennot Budapestiin. Oisko mitään äkkivinkkejä mitä tehdä? Ollaan 5 päivää. :)
Onko siellä esim kivoja rantsuja, joilla viettää aikaa? Viimekäynti oli talvella, joten... En tiiä mitään kesähommista!
Mitä muita mestoja suosittelisitte?

Thothmes

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #188 : 25.06.2010, 20:03:39 »
Morjes

Tämä ei ole vitsi, vaikka siltä saattaa kuulostaakin. Asia on itseasiassa hyvinkin vakava :D

Jos joku on tulossa tässä lähiaikoina käymään Budapestissa, niin olisin kiitollinen jos toisi mukanaan minulle pullon (tai kaksi, tai no ollaan rehtejä...saa tuoda useammankin) YHDEN tähden Jaloviinaa. Maksan kyllä vaivanpalkkaa jos joku moisen kultturiteon tekee :D

Jos olet tulossa ota yhteyttä [email protected]

Kutyakaparó

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #189 : 26.06.2010, 18:06:37 »
Jos yhentähen Jallua kaipaat, niin kokeile Kevert-nimistä juomaa. Sitä on saatavissa vain erittäin hyvin varustetuista juomapaikoista, joilla ei liene edes kahta tähteä...

Matka lentoasemalta keskustaan minibussilla kallistui kesäkuun alun jälkeen ja viime torstaina kyyti maksoi jo 5000 forinttia eli hieman yli 20 euroa. Tämä oli yhden hengen hinta, aikaisemmin ei ollut merkitystä oliko yksin vai kaksin tilaamassa bussia.  Vielä viime kesänä mukaani tarttui esite, jossa minibussifirma mainosti kaiken (hinnankin!) pysyvän ennallaan (noin 10e) useamman vuoden... Näin meillä Unkarissa! Zona-taksi taitaa olla nykyään hyvä vaihtoehto, jos ei julkisia kulkuneuvoja käytä.

Juniori

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #190 : 27.06.2010, 17:56:25 »
Morjes

Tämä ei ole vitsi, vaikka siltä saattaa kuulostaakin. Asia on itseasiassa hyvinkin vakava :D

Jos joku on tulossa tässä lähiaikoina käymään Budapestissa, niin olisin kiitollinen jos toisi mukanaan minulle pullon (tai kaksi, tai no ollaan rehtejä...saa tuoda useammankin) YHDEN tähden Jaloviinaa. Maksan kyllä vaivanpalkkaa jos joku moisen kultturiteon tekee :D

18 Heinäkuuta olen tulossa.

Lilliiti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #191 : 28.06.2010, 20:11:14 »
Jos yhentähen Jallua kaipaat, niin kokeile Kevert-nimistä juomaa. Sitä on saatavissa vain erittäin hyvin varustetuista juomapaikoista, joilla ei liene edes kahta tähteä...

Matka lentoasemalta keskustaan minibussilla kallistui kesäkuun alun jälkeen ja viime torstaina kyyti maksoi jo 5000 forinttia eli hieman yli 20 euroa. Tämä oli yhden hengen hinta, aikaisemmin ei ollut merkitystä oliko yksin vai kaksin tilaamassa bussia.  Vielä viime kesänä mukaani tarttui esite, jossa minibussifirma mainosti kaiken (hinnankin!) pysyvän ennallaan (noin 10e) useamman vuoden... Näin meillä Unkarissa! Zona-taksi taitaa olla nykyään hyvä vaihtoehto, jos ei julkisia kulkuneuvoja käytä.

Olet ostanut meno-paluun. Yhteen suuntaan erikseen matka on 2800 ja meno-paluun on tuon 5000. Mullekin sita toissa paivana tyrkyttivat ensin, mutta sain kylla sitten vaan menon, kun tajusin kysya.
Why? Why not!

Lilliiti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #192 : 28.06.2010, 20:19:36 »
Terve!
Onko kukaan nukkunut Budapestin (BUD) lentoasemalla?
Majoituksia tuossa olikin jo ihan kivasti jos tuo kenttäyöpyminen ei ole mahdollista.

Tästä olisin myös minä kiinnostunut!

Tarkoitus olisi jatkaa seuraavana aamuna junalle lennon jälkeen, joten lentokenttä lienee juna-asemaa parempi vaihtoehto yöpymiselle.

Miksi kenttäyöpyminen ei olisi mahdollista?

Vastaan itse itselleni, etta kylla Ferihegylla yopyy. :)

Terminaali 1:n yleinen puoli tuli testattua Wizzin "akillisen uudelleenaikataulutuksen" (lue: lento myohassa yli 7 h ja hotelli meni sivusuun) ja hyvin nukutti! Sai olla rauhassa, oli lammin ja turvallinenkin olo. Ainoa miinus, ettei aamulla ole auki kuin yksi kahvila ennen seitsemaa. Tuoleistakin voisi joku valittaa, mutta pienena tyttoihmisena sita kapertyy uneensa vaikka minkalaiseen mutkaan. ;) Vessat olivat siisteja ja sain itseni mahtumaan aamupesulle kaikkien pakaasieni kanssa lavuaarin lahelle taysin ongelmitta. Yopyminen on OK myos viranomaisille silla oletuksella, etta on lento seuraavana aamuna, mutta eipa mitaan papereita kukaan kysellyt. Itse jatkoin siis junalla seuraavana aamuna.
Why? Why not!

Kutyakaparó

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #193 : 28.06.2010, 21:13:11 »
Budapestin lentoasemabussi/minibussi yllätti taaskin.   Onhan tuota väliä tullut mentyä jo yli kolmekymmentä vuotta... Viime viikolla 5000 HUF oli yhdeltä hengeltä yhdensuuntainen matka kakkoskaupunginosasta Ferihegyi kakkoselle.  http://www.cityorder.airportshuttle.hu/dijkalkulator.php
Toki yleisillä kulkuneuvoilla on menty kymmeniä kertoja "Kivikaivoksen" kautta ja säästöäkin on tullut, mutta on myös aikaa siihen kulunut melkoisesti.Nyt lienee Zóna-taksi järkevin vaihtoehto, etenkin  jos on useampi menijä samaan aikaan.

Thothmes

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #194 : 29.06.2010, 00:07:04 »
Morjes

18 Heinäkuuta olen tulossa.

Hei

Kiitos sinulle ja muillekin vapaaehtoisille. Kaveri päättikin tulla käväisemään täällä ensi kuussa joten apua ei tarvitakaan, perin pullot häneltä vuokrana. Mutta liikuttavaa miten hyvin täältä olisi saanut apua tärkeään asiaan :D

marika_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #195 : 04.07.2010, 18:17:26 »
Ollaan lähdössä elo-syyskuun taitteessa luultavasti vajaan viikon (oletettavasti ti-ma) reissulle Budapestiin ja koska omat kokemukset Idästä rajoittuvat alle kahteentoista tuntiin Riiassa ja Tallinnan ryyppyreissuihin niin kaikki vinkit olisivat tervetulleita :)
Tai no, kysytään nyt ensin sitä että kuinka "itäinen" budapest edes on, tai näkyykö vanha neukkumeininki missään (siis muussakin kun ilmeisesti niissä metroissa :D) vai ollaanko kovasti länsistyneitä?

Miten esimerkiks tippaaminen ja tinkiminen? Onko ravintoloissa joku automaattinen laskuun lisättävä tippi vai pitääkö itse lisätä? Paljonko? Entäs missä voi tinkiä ja kuinka paljon?

Lentoja ollaan kateltu Malevilta ja kahdelta meno-paluu näyttäis maksavan n. 300€, ilmeisesti paljon tuon halvemmalla ei kannata toivoakaan? Halutaan siis suorat lennot.

Hotellin etsintä olisi myös nyt käynnissä ja kun mies tänään tämän yllärimatkan mulle paljasti (maksaa siis reissun mulle synttärilahjana :)) niin oon kuumeisesti selaillu eri vaihtiksia. Koska tarkotus olis viettää romanttinen matka, niin mihinkään koppiin ei haluta. Joku hotelli jossa olis kylpylä tai edes uima-allas ja hintaan kuuluisi aamiainen kiinnostaisi, mutta tälläisiä taitaa olla aika vähän...? Ainakaan itse en ole löytänyt kuin pari. Joko hotelli belvedere tai sitten continental hotel zara kiinnostaisi ainakin, mutta jälkimmäisestä jäi vähän jotenkin epäselväksi että kuuluuko tuon uima-altaan käyttö hintaan vai ei.
Mutta siis hotelliehdotuksia otetaan myös vastaan. Toivottavaa olisi että olisi joko keskustan lähettyvillä tai sitten metroaseman vieressä.

Ainiin, kuinka lämmintä Budapestissä on tuolloin elo-syyskuun vaihteessa?
« Viimeksi muokattu: 04.07.2010, 19:45:01 kirjoittanut marika_ »

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #196 : 05.07.2010, 02:47:11 »
Lentoja ollaan kateltu Malevilta ja kahdelta meno-paluu näyttäis maksavan n. 300€, ilmeisesti paljon tuon halvemmalla ei kannata toivoakaan? Halutaan siis suorat lennot.

Turusta Wizzairilla pääsee yksi henkilö edestakaisin varmaan johonkin neljäänkymppiin (plus varausmaksu).

marika_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #197 : 05.07.2010, 08:43:28 »

Turusta Wizzairilla pääsee yksi henkilö edestakaisin varmaan johonkin neljäänkymppiin (plus varausmaksu).

Oho, no kiitos tiedosta, menny tällänen ihan ohi silmien :)

Voi olla ettei kuitenkaan onnistu, koska tuo näyttää lentävän vain ti, to ja la ja meidän pitäis ehdottomasti päästä pois maanantaina kun miehellä alkaa taas työt tiistaina. Katoin myös ettei nähtävästi kannata kikkailla niinkään, että lentää sinnepäin wizzairilla ja takasin malevilla, koska pelkkä budapest-helsinki lento maksaa enemmän kun menopaluu  :-\ Noh, pitää vielä kattoa saataisko jotenkin aikatauluja sumplittua, olishan tuo niin iso säästö, varsinkin kun Turkuun meneminen olis meille ihan puoli-ilmasta (minä opiskelija ja tuo toinen matkustaa junilla ilmaseks).

Kutyakaparó

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #198 : 05.07.2010, 11:30:33 »
Budapestiin Suomen Matkatoimistolta ja Arealta irtoaa suorat lennot ja hotellimajoitus alle 270 euron, ei paha!

marika_

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #199 : 05.07.2010, 12:30:10 »
Sellanen kysymys vielä, että osaisko joku suositella jotain kivaa kohdetta Budapestin lähistöllä kun noin pitkässä ajassa vois kuitenkin hyvin tehdä päiväretken jonnekin muuallekin.

Vähän jotain it jo googlettelinkin, mutta pakko kysyä vielä täältä kun viimeksikin sain pallislaisilta niin hyviä vinkkejä Italian päiväretkikohteista :)