Itä-Timor

 (Luettu 16167 kertaa)

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Itä-Timor
« : 06.09.2007, 09:26:46 »
Löytyykös kellään omakohtaisia kokemuksia paikasta lähiajoilta?
Ulkoministeriö varoittaa kovin rauhattomaksi mutta jos sinne
menee päiväksi pariksi niin mitä siellä kannattaa/voi tehdä?

juha-poika

  • Reissaaja
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Itä-Timor
« Vastaus #1 : 30.04.2008, 11:29:19 »
Riippuen sen hetkisestä tilanteesta yms olisi tarkoitus syksyllä piipahtaa Itä-Timorissa Indoneesiasta käsin, meidän tapauksessa siis lentää Merpati Airlinesilla Denpasarista Diliin. Onko kukaan kokeillut?

Lentoyhtiön nettisivut ovat...no on olemassa ja tät sit. Paljonko lennot maksaa? Varaus varmaan hoituu puhelimella parhaiten ja viisumin saa kentältä, wikitravelin mukaan. Mitä siellä kannattaa nähdä? Aikaa varmaan on muutama päivä. Hintatasohan majoituksen kanssa on kallis, koska YK on maksanut aina sen mitä on pyydetty. Samalla hinnat ovat nousseet. Luulisi, että nyt kysyntä ja tarjonta olisi muuttunut.

Kaikki tieto serkun kaiman kuulopuheista otetaan vastaan. Netissä, erään toimittajan mukaan, en muista nyt sitea, Itä-Timor on Aasian viimeinen pilaamaton helmi. Olisi se kiva nähdä nuori valtio toiminnassa.

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #2 : 03.08.2008, 06:55:13 »
Itä-Timorin lentoyhteydet paranevat kun Austasia aloittaa lennot Singaporesta:
http://www.channelnewsasia.com/stories/singaporelocalnews/view/364525/1/.html

http://www.austasiaairlines.com/



4rska

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 321
    • Profiili
    • Sähköposti
kokemuksia itä-timorista?
« Vastaus #3 : 07.05.2009, 16:01:05 »
haulla etsiskelin ja löytykin vastaavia topikkeja aiheesta, mutta yhteenkään ei oikein oltu vastattu mitään. eli onko kukaan pallislainen käynyt kyseisessä maassa. tai onko siitä ees mitää tietoa tai pieniäkään aavistuksia? kaikki tieto olisi kotiopäin!

Heloriina

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 538
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #4 : 07.05.2009, 19:40:54 »
Yhdistelin Itä-Timor -ketjuja. Kokemuksiaan voi jakaa tässä ketjussa.

4rska

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 321
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #5 : 07.05.2009, 21:55:17 »
Yhdistelin Itä-Timor -ketjuja. Kokemuksiaan voi jakaa tässä ketjussa.

hyvä hyvä. ne kokemukset vaan näyttää uupuvan!?!?!?

-duracell-

  • Reissaaja
  • Viestejä: 56
    • Profiili
    • blogi
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #6 : 08.05.2009, 14:54:15 »
juuh...olisin myös kiinnostunut Itä-Timorin kokemuksista. Ollaan ilmeisesti menossa ensi kuussa Länsi-Timorille ja Alorin saarelle. Voishan sitä poiketa Itä-Timorillakin, jos siellä ois jotain näkemisen arvoista.





4rska

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 321
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #7 : 19.05.2009, 00:07:38 »
on tää nyt ihme kun ei meinaa keltää ees pieniä kokemuksia olevan?

tane

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #8 : 27.11.2009, 16:27:08 »
Tässä nyt vähän näitä kokemuksia, kun tuli tuolla kuukausi sitten tallailtua...

Mikä?

Itä-Timor on se kuuluisa maailman uusin itsenäinen valtio (yleisesti tunnustetuista, vrt. Kosovo, Abhasia jne.) tuolla Australian ja Indonesian välimaastossa, ikää nuorukaisella on tällä hetkellä seitsemän vuotta ja risat. Muutama vuosisata vierähti Portugalin siirtomaana ja yksi sukupolvi Indonesian kapinallisena maakuntana, kumpikaan näistä ei sijoittanut Itä-Timorin kehittämiseen montaakaan penniä ja se näkyy.


Miten?

Lentäen Itä-Timoriin pääsee Balilta (Merpati), Darwinista (Airnorth) ja Singaporesta (Austasia/Silkair). Lentäminen ei ole ihan halpaa puuhaa ja tarjouslentoja ei ole, menopaluu Singaporesta maksaa n. 600 ja Balilta 400 euroa. Meriteitse on vielä hankalampaa, säännöllistä matkustajaliikennettä maan ulkopuolelta kun ei ole; rahtilaivojen kyydissä tietenkin saattaa päästä ja omalla paatilla toki myös.
Maata pitkin Itä-Timoriin pääsee saaren indonesialaiselta länsipuolelta ja tämä onkin se edullisin tapa matkata Timoriin. Balilta lentää Kupangiin alle 50 eurolla ja Kupangista on kuutisen tuntia Itä-Timorin rajalle, lukuisat minibussit kulkevat myös päivittäin koko matkan Kupangista Diliin n. 12 tunnissa. Bussit lähtevät aikaisin, siinä viiden-kuuden aikoihin aamulla, mutta noutavat hotellilta sekä toimittavat perillä kotiovelle ja ovat kohtuullisen mukavia, eivät mitään tyypillisiä bemoja.

Suomalaisilta vaaditaan viisumi Itä-Timoriin, mutta viisumia ei tarvitse hakea etukäteen vaan sellaisen saa rajalta 30 päiväksi 30 dollarilla. Etenkin maarajalla tarkastukset ovat heppoiset ja opettelemalla edes muutaman sanan tetumia ("diakkalai?", ..., "no, hau turista") sujuu kaikki kovin helposti, maassa ei juurikaan turisteja käy ja jopa virkailijat rajalla ilahtuvat kohdatessaan turistin. Indonesia sen sijaan ei myönnä viisumeita maarajalla, joten Indonesiaan paluuta suunnittelevien tulee joko lentää Balille tai hakea viisumi Indonesian lähetystöstä Dilissä.


Yleistä

Timor on trooppinen ja vuoristoinen saari, lämpötilat ovat korkeat ympäri vuoden ja marras-joulukuusta muutaman kuukauden eteenpäin on myös huomattavan kosteata. Virallisia kieliä ovat portugali ja tetum, yleisesti puhuttuja bahasa indonesia ja paikoin englanti, näiden lisäksi maassa puhutaan joitakin kymmeniä muitakin kieliä.
Virallinen valuutta on Yhdysvaltain dollari, yleensä likainen ja repaleinen sellainen, mutta hieman yllättäen Itä-Timorilla on kuitenkin omat paikalliset kolikkonsa, centavot, eikä Yhdysvaltain senteillä tee maassa mitään. Hintataso on muuhun Kaakkois-Aasiaan verrattuna korkea, mutta ei ihan mikään länsimainen kuitenkaan: bussilippu Dilistä Baucauhun 3 dollaria, yksinkertainen hotellihuone Dilissä yhdelle hengelle 22 dollaria (yhteiskäytössä mm. pieni uima-allas ja punttisali), ateria paikallisessa pari dollaria, ateria tyylikkäässä merenrantaravintolassa Dilissä ruokajuomineen viitisentoista dollaria. Laadukas tanskalainen juusto ihan Suomen hinnoissa, lippu Mr Timor -kisaa seuraamaan 20 dollaria (sisältäen seisovan pöydän).

YK ja erinäiset avustusjärjestöt ovat läsnä kaikkialla, samoin niiden vaikutus silloinkin kun eivät fyysisesti ole läsnä. Suhtautuminen sekä YK:n läsnäoloon että niihin tärkeimpiin muihin maihin - Indonesiaan, Portugaliin ja Australiaan - on varsin vaihtelevaa, monilla on sukulaisia Indonesiassa ja haave opiskelupaikasta Australiassa. Itsenäisyys näkyy lukuisissa seinämaalauksissa, usein yhdessä rauhanmerkkien ja kyyhkysten kanssa, mutta toisaalta monin paikoin etenkin idempänä paljon Itä-Timorin virallista lippua yleisempi näky on Fretilinin, itsenäisyyden eteen eniten taistelleen ja mielipiteitä jakavan vasemmistolaisen puolueen, lippu.

Suhtautuminen turisteihin puolestaan vaikuttaisi olevan vilpittömän positiivista ja uteliasta, sen verran harvinaisia turistit maassa ovat. Useampikin paikallinen kutsui kylään ruokailemaan tai tarjosi yösijaa ja huolehti aivan liikaakin puolestani kaikesta, vastineeksi kelpasi hyvinkin englannin oppitunti perheen tytöille enkä minä törmännyt minkäänlaisiin taka-ajatuksiin. Dilissä kerran kotimatkalla aamuneljältä joku haasteli kadun toiselta puolen "do you like boxing, motherfucker!?", mutta eipä siitäkään mitään seurannut.
Turisti-infrastruktuuria maassa ei pahemmin ole, useimmissa kaupungeissa on se yksi hotelli tai paikallinen majatalo jossain, mutta turisti-infoa tai matkaesitteitä ei ole tarjolla. Dilissä on muutama Ataurolle sukellusretkiä tarjoava yritys ja huhujen mukaan myös retkiä vuorille olisi mahdollista varata jostain, mutta kukaan ei osannut kertoa mistä. DIY-matkailua siis.

Matkustaminen paikasta toiseen onkin sitten odotetun vaivalloista ellei ole vuokrannut maasturia tai moottoripyörää, mikä on muuten kallista puuhaa. Dilin ja Baucaun välillä kulkee oikea bussi, mutta pienempiin kaupunkeihin kulkee vain helvetillisen ahtaita minibusseja, joiden renkaat paukkuvat, katoilta tippuu vuohia ja lähes poikkeuksetta kaikki pikkulapset yrjöävät pieniin mustiin muovipusseihin koko matkan. Kylille ja muille syrjäisemmille paikoille ei sitten kulje edes minibussit, mutta liftaaminen toimii hyvin ja kaupunkien ulkopuolella hiljaisemmilla teillä jokainen auto pysähtyy kohdalle vähintäänkin kysymään mikä on - itse ehdin testata moottoripyörät ja poliisiautot, monenlaiset maasturit ja avolavat, jopa yhden rekan (sisältäen lastin purkua ja metsätöitä).
Junaliikennettä maassa ei ole eikä sisäisiä lentoja, YK:n helikopterit siellä vain lentelevät. Ataurolle ja Oecussiin on kumpaankin yksi laivavuoro viikossa, paikalliset kalastajat toki vievät myös Ataurolle jotain maksua vastaan muinakin päivinä. Pyöräily ei ehkä ihan mahdotonta olisi, mutta tiet ovat todella huonot ja korkeuseroja on paljon.

tane

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #9 : 27.11.2009, 16:28:25 »
Dili

Pääkaupunki Dili on kohtuullisen viihtyisä pieni merenrantakaupunki, väljästi rakennettu kirjava soppa, jonka oppii tuntemaan nopeasti. Muutama näyttävä uusi valtion virasto, ei juurikaan muita isompia rakennuksia, paljon pieniä matalia taloja omilla pihoillaan, siellä täällä hylättyjä raunioita, varsinaisia nähtävyyksiä varsin heikosti, kaikkialla graffiteja sekä ulkomaisten avustusjärjestöjen valkoisia maastureita. Viikonloppuisin avustustyöntekijät valtaavat baarit ja rannat, muuten on suhteellisen hiljaista.

Merenrannassa lännessä on muutama lähetystö, hotelli ja baari sekä asuintaloja, keskustampana pieni satama sekä Lecideren kala- ja vihannestori, idempänä sitten kiemurteleva rantatie ja Areia Branca eli muutama ravintola lisää sekä ne Dilin paremmat biitsit - niemimaan kärjessä on suuri Jeesus-patsas (ihan kuten Riossa) ja niemimaan molemmin puolin hiekkarannat, epävirallisesti Frontside ja Backside riippuen siitä kummalla puolella Jeesusta ollaan. Sisämaan suunnassa vuoret tulevat vastaan aika pian eikä rinteille ole juurikaan rakennettu, maanvyörymät ovat kai turhankin yleisiä.

Näköetäisyydellä Dilistä on Atauron saari, karu vuoristoinen takapajula (kuten Itä-Timor ei olisi) ja suhteellisen suosittu sukelluskohde. Lauantaisin lauttayhteys, muina päivinä kalastajien kyydillä tai sukellus-tourilla.

Päiväsaikaan kaupungilla liikkuu kätevimmin takseilla, niitä kulkee kaduilla ohi kaiken aikaa ja tyypillisesti kyyti kaupungin sisällä maksaa dollarin - takseissa ei siis ole mittareita. Pidempi matka saattaa olla kalliimpi, kyydistä Areia Brancalle voi jo pulittaa pari dollaria ja lentokentästä kolme. Hinnasta kannattaa sopia etukäteen mikäli yhtään epäilee hinnan nousevan yli dollarin, toisaalta lyhyellä matkalla on huomattavasti vaivattomampaa vaan antaa kuskille se dollari kun ollaan perillä ja nousta kyydistä. Kuljettavat toki yrittävät rahastaa minkä pystyvät, lentokentästä pyydetään oletuksena kymmentä dollaria ja kaikenlaisia kuoppaisten teiden lisiä sun muita keksitään lennosta. Tinkiminenkin on helpompaa jos opettelee numerot yhdestä kolmeen tetumiksi.

Iltaisin onkin sitten jännempää kun taksikuskit lopettavat ajamisen auringonlaskun aikoihin, muutamien hotellien ja isompien baarien edustoilla on yleensä taksi tai pari päivystämässä mutta muualta takseja on käytännössä mahdoton saada. Iltaisin siis kannattaa olla oma kulkuväline ja ystäviä (uusiakin), joilta voi pummia kyydin.


Baucau

Itä-Timorin toinen kaupunki on kovin pieni mutta sitäkin merkittävämpi paikka, monin tavoin Dilin vastakohta ja paljon vahvemmin nimenomaan itä-timorilainen kaupunki. Taloja on harvakseltaan kallioisilla mutta vehreillä rinteillä, monin paikoin on tarjolla hienoja näköaloja kaupungin yli merelle, Dilin suorista ja leveistä teistä ei ole merkkiäkään, Baucaussa on miellyttäviä kävelyreittejä toisin kuin Dilissä. Baucaussa rakennusten rauniot ovat sekä kauniimpia että surullisempia.

Kaupungin uusi (eli Indonesian ajan) keskusta tunnetaan nimellä Kota Baru, täältä löytyvät useimmat hallinnolliset rakennukset, kaupat jne. Toiselta puolen kaupunkia puolestaan löytyy tunnelmallisempi vanha keskusta, jonka toisessa päässä on vanha hylätty kauppahalli puutarhoineen (erään pyöräilytapahtuman jäljiltä osa kauppahallin seinistä on nykyään värikkäiden pyöräilyaiheisten maalausten peitossa) ja toisessa kaupungin kuuluisa pinkki hotelli, näiden välissä vihannestori sekä koulurakennus urheilukenttineen. Bussit muista kaupungeista pysähtyvät Kota Baruun, päiväsaikaan mikroletit kuljettavat kaupungin muihin osiin kaiken aikaa; toisaalta idän suuntaan kulkevat minibussit ajavat vanhan kaupungin läpi ja pysähtyvät tarvittaessa pinkin hotellin edessä. Taksejakin Baucaussa on, mutta huomattavasti harvemmassa kuin Dilissä.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2009, 17:14:58 kirjoittanut tane »

tane

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #10 : 27.11.2009, 16:29:16 »
Itä

Baucausta itään päästäänkin alueille, joilla tetumia ei juurikaan puhuta, Fretilin on ainoa liputtamisen arvoinen taho ja Indonesialle tai edes Dilille ei heru juurikaan sympatiaa. Täällä olen tutustunut ensimmäisen kerran eläissäni ihmiseen, radiotoimittajaan, joka on kertonut minulle olevansa sekä ateisti että fasisti ja ollut kaiken aikaa aivan vakavissaan. Toivotti tervemenoa maasta sekä YK:lle, poliisille että Dilin päättäjille ja antoi minulle käyntikortin muistoksi.

Idässä epäilemättä kiinnostavinta (ihmisten lisäksi) on luonto, kaupungit eivät nähtävyyksiä juurikaan tarjoile. Com on ihan nätti rannikkokaupunki muutamine hiekkarantoineen ja sukellusmahdollisuuksineen, Lospalos sisämaassa tasangolla omaa mielestäni omanlaistaan tunnelmaa - risteys, josta bussit muualle lähtevät, omaa tietynlaista hiljaista villin lännen tunnelmaa, jonka rikkovat satunnaiset mercado! mercado! ja pulsa! pulsa! -huudot. Tutuala saaren itäisimmässä päässä on kaikin puolin kaukana kaikesta, mutta suositeltava kohde kelle tahansa Itä-Timorilla matkailevalle syystä nimeltä Jaco Island...

Jaco on se täydellisin paratiisisaari tähän mennessä löytämistäni! Hienoa valkoista hiekkaa, kirkasta vettä, aivan mielettömät korallit ja mikä parasta, ei minkäänlaista pysyvää asutusta koko saarella! Laskuveden aikaan toisella puolen saarta on muutamia paikallisia naisia ja lapsia mereneläviä keräilemassa ja usein lauantaisin Jacolla on joitakin Dilistä pitkälle viikonloppuvapaalle lähteneitä avustustyöntekijöitä, mutta muuten onkin erittäin hyvät todennäköisyydet saada koko saari aivan ikiomaan käyttöönsä. Luonnollisesti Jacolla ei ole mitään palveluita, kaikki mitä kuvittelee perillä tarvitsevansa on vietävä sinne ihan itse.

Tutualasta on vajaan kymmenen kilometrin matka aivan järkyttävässä kunnossa olevaa tietä alas merenrannalle, jossa on muutama paikallisten asumus, yksinkertainen mutta edullinen neljän mökin eco resort - http://www.tourism.tl/jaco%20island%20eco%20resort%20haburas.html - ja ihan kelvollinen kaunis hiekkaranta. Kuutta dollaria vastaan rannan yhdessä päädyssä majaansa pitäviltä kalastajilta saa menopaluukyydin Jacolle, noutoajankohta saarelta pitää sopia etukäteen joko jollain paikallisella kielellä tai hiekkaan numeroita piirustaen. Venematka saarelle on lyhyt, nousuvedellä koko matkaan ei mene kymmentä minuuttiakaan kun korallien väistelyyn ei tuhlaannu aikaa. Yhdensuuntainen matka Dilistä Tutualan rannalle sen sijaan kestää parhaimmillaan omalla maasturilla noin kahdeksan tuntia, julkisilla Tutualan kylään päivän tai pari. Tästä voi vielä tulla suositumpikin kohde, kannattaa käydä nyt eikä myöhemmin!

Baucausta etelään Venilale on nätti vuoristokylä, jonka ympäristössä on japanilaisten toisen maailmansodan aikana paikallisilla kaivattamia tunneleita ja luolia sekä joitakin portugalilaisten suosiossa aikoinaan olleita kuumia lähteitä, ja etelämpänä yhä Ossussa on kuulemma jonkunlainen hotelli tai majatalo ja hyvät trekkailumahdollisuudet. Etelärannikollekin pitäisi jonkun tien johtaa, mutta kukaan ei osannut minulle aiheesta sen enempää kertoa enkä itse sinne koskaan ehtinyt.


Keskilänsi

... eli Dilistä etelään, sisämaahan, vuoristoon, riisi- ja kahviviljelmille. Tiet vuoristossa ovat suhteellisen heikkolaatuisia ja matkanteko hidasta, tavallinen henkilöauto ei pitkälle pötki ja sadekaudella monet tiet saattavat olla täysin poikki pidempäänkin. Vuoristossa on harvakseltaan pieniä kaupunkeja ja kyliä, vaikea niistä on nostaa mitään yhtä yli muiden. Maliana on pieni kaupunki lähellä Indonesian rajaa, mutta muihin sisämaan paikkakuntiin verrattuna Maliana on lähes suurkaupunki joten YK ja monet muut järjestöt ovat suht näkyvästi läsnä siellä. Malianan(kin) lähettyvillä on varsin suosittuja kuumia lähteitä, joiden löytämisen ei pitäisi olla kovin vaikeaa. Maubissen vetonauloja ovat puolestaan hienot vuoristomaisemat sekä kehuttu sekatavaratori, en osaa kuitenkaan näistä sanoa sen enempää. Suosittu ja suhteellisen helppo kiipeilykohde samoilla kulmilla on Itä-Timorin korkein vuori Ramelau, Neitsyt Marialle pyhitetty vuori jonka huipulta löytyykin Marian patsas. Huipulle on pari eri reittiä täysin eri suunnista, kummassakin on puolensa.


Oecussi

Erillään muusta Itä-Timorista on Oecussi enclave, joka ei juurikaan turisteja taida nähdä. Indonesiasta saattaa päästä rajan yli Oecussiin, mutta on joku aina toisinaan ollut pääsemättäkin, raja ei ole ilmeisesti auki mitenkään säännöllisesti ja turisteihin ei oikeastaan ole varauduttukaan. Dilistä on kerran viikossa lauttayhteys Oecussiin, siinä se. Entä mitä tekemistä tai näkemistä Oecussissa on? Ei hajuakaan, en sinne ehtinyt, mutta on se nyt ainakin suhteellisen tallaamatonta seutua...


Yleistä vielä lisää

Unohtuipa mainita, että suomalaiset kännykkäliittymät eivät Itä-Timorissa toimi, yhdelläkään operaattorilla ei roaming-sopimusta siellä ole. Paikan päältä voi hankkia helposti paikallisen Timor Telecomin liittymän, mutta sekin toimii vähän miten sattuu ainakin jos ulkomaan puheluista on kyse. Suomeen ei tekstiviestejä pysty lähettämään ja puhelut menevät läpi satunnaisesti, numeroon ei myöskään pysty Suomesta soittamaan, maan sisällä sen sijaan tekstiviestit kulkevat ja puhelut yhdistyvät suht hyvin. Luonnollisesti katvealueita on vaikka muille jakaa eli puhelimen varassa ei kannata olla. Nettikahviloita Dilissä on muutamia, mutta muista kaupungeista en osaa sanoa mitään, ja neljä dollaria per tunti vaikutti olevan se tyypillinen hinta netinkäytöstä.

Kauppoja Dilissä on paljon ja katukauppiailta voi (ja on suositeltavaakin) ostaa kaikki vesipullot, hedelmät, suklaapatukat sun muut pienet, Baucaussa on myös ihan kohtuullisesti kauppoja. Pienemmissä kaupungeissa kauppojen löytäminen omatoimisesti voikin olla hieman hankalaa, ulospäin kaupat näyttävät ihan samoilta kuin muutkin talot (ja usein toimivatkin jonkun kodin yhteydessä) eikä niitä kysymättä löydä. Aukioloajat ovat myös mitä sattuu, on ihan normaalia että kylän ainoa kauppa on sulkenut ovensa yhdeltä iltapäivällä eikä avaa ennen seuraavaa aamua. Tai no, myyväthän ne jos kauniisti kysytään. Tuppisuuna voi olla vaikeaa.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2009, 17:22:49 kirjoittanut tane »

tane

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #11 : 27.01.2011, 17:15:22 »
Kukaan menossa Itä-Timoriin lähiaikoina?

Itä-Timorin viisumikäytäntö Indonesian vastaisella maarajalla (mutta ei lentokentällä) on muuttunut, nykyään kaikkien muiden kuin indonesialaisten ja portugalilaisten pitää ensin hakea ns. Visa Application Authorization.

Tuon voi hakea sähköpostitse mistä tahansa täyttämällä yhden PDF-lomakkeen (kolme sivua tavallisen rasittavia kysymyksiä) ja lähettämällä valokuvan sekä skannin printatusta lomakkeesta (joo-o) maahantuloviranomaisille. Sitten 10+ työpäivää odottelua ja lopulta printti sähköpostitse tulevasta vastauksesta mukaan rajalla esitettäväksi.

Hieman hankalaa, mutta toisaalta tämän luvan hakeminen ei maksa mitään ja sen voi tehdä jopa 12 kk ennen suunniteltua matkaa. Edelleen helpompaa kuin esim. Indonesian viisumi. Viisumin hinta on samat 30 dollaria kuin ennenkin, maksimivoimassaoloaika on nykyään 90 päivää kun se ennen oli 30.

Lisätietoja (kiitettävän täsmällisiä ja selkokielisiä sellaisia) sivulta http://migracao.gov.tl/?page_id=32

totheroadagain

  • Aloittelija
  • Viestejä: 15
  • Can't wait get back on the road again
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #12 : 01.02.2011, 22:29:06 »

Itse tuli käytyä tuolla nyt joulukuussa 2010 ja vielä silloin oli viisumikuvio hieman erilainen joten tarkkana kannattaa olla tuonne mennessä että mitkä ovat ajankohdan mukaiset säännökset. Viisumin sai/saa etukäteen myös sopivasta suurlähetystöstä suhteellisen helposti.

Lentämällä tuonne pääsee viisumin suhteen helpoiten mutta Balilta tullessa oli mahdoton saada ostettua yksisuuntaista lentoa jos aikoi hakea Indonesian viisumin suurlähetystöstä Balilta. Paluulennon saa vaihdettua kuitenkin Dilissä Merpatin toimistossa selvään käteiseen joten se on vaihtoehto jos yksisuuntaisen lennon hankkimisen suhteen on ongelmia Balilla kuten minulla ja muutamalla muulla Dilissä tapaamallani henkilöllä oli.

Näin muuten voin suositella Itä-Timoria jos turistien täyttämät paikat ahdistaa, löytyy kärsivällisyyttä ja on aikaa matkustaa. Itse matkustin lähinnä rekkojen lavalla. Törmäsin tuolla muutamaan Puolalaiseen jotka olivat pyöräilleet koko Timorin halki joten myös pyöräily onnistuu. Paikalliset ihmiset ovat erittäin mukavia ja meno on leppoisaa.

Manitoba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #13 : 12.08.2012, 10:56:56 »
Pinta-alaan ja populaatioon suhteutettuna Ita-Timor oli ihan alyton mesta. Huh... ei voi muuta kun hehkuttaa taysilla.

Viisumia ei enaa saa suoraan rajalta, vaan sita varten pitaa erikseen hakea joku kirje, jonka saa netista, Balilta tai Kupangista. Lentokentalta saa leimat passiin ilman ongelmia. Balin ongelma on, etta konsulaatti oli jossain huitsinnevadassa ja koko systeemi on yhen aijan varassa eli jos silla tyypilla sattuu olemaan muuta tekemista, kuten esimerkiksi mun tapauksessa silla oli kankkunen timorilaisten haiden jaljilta (turvamiehet juorus) niin konsulaatti oli kiinni maanantain ja tiistain. Netin kautta porukalla on lahes poikkeuksetta ollut ongelmia ton kirjeen kanssa. Sitten taas se Kupangin konsulaatti... Ne esittaa siella todella tarkeita ja kiireisia ja kasittelyaika on 3 paivaa eli kun kay maanantaina siella, niin taytat paperit jne... ja sit pitaa menna takaisin keskiviikkona, jolloin vasta kattovat paprut ja kirjoittavat sen kirjeen about 5 minuutissa eli ihan taytta pelleilya. jostain syysta jenkit (tapasin kupangissa ja dilissa 6 kappaletta) saa puhumalla ton paprun joko samantien tai seuraavana paivana, mutta eurooppalaisella passilla joutuu venaamaan. Vaikka kupang sinansa on ihan jees kaupunki, niin kandee valttaa tota viikonloppua, koska siella jumittaminen on kuitenkin aika hanurista. viikonloppusin botskit rotelle tayttyy tosi aikasin eli sinnekaan ei oikein fiksusti paase kuluttamaan noita paivia.

Jos nyt joku sattuu olemaan kiinnostunut menemaan indonesialaisella mopolla Ita-Timoriin (Dilissa mopon vuokrat luokkaa 30$/paiva!!!), niin sulla pitaa olla BPKB, STNK, indonesialainen ajokortti (SIM), jonka saa Kupangista kyttikselta 200k rupialla ja parit valokopiot naista kaikista seka passista. Sitten Atapupussa pitaa kysella "stickeria", mika on ajoneuvon maastavientilupa. Se maksaa 50k rupiaa, sen saaminen kestaa about 10-15 minuuttia, jahka loydat oikean toimiston ja siita saa ihan kuitin. Kandee sanoa sille aijalle, etta haluat olla maassa kuukauden (voi olla etta se haluaa jonkun lahjuksen tasta, koska mulle se kirjotti vaan 2 viikkoa vaikka pyysin kuukautta). Jos pyora ei poistu maasta ajoissa, niin joudut maksamaan sakkoja ja jotain veroja, mika voi tulla kalliiks, ite en viittinyt ottaa riskia. Noh, kun stickeri (kasa paperia) on hallussa, niin pysahdyt ennen rajaa kyttiksella, missa hieman lisaa byrokratiaa, ja sitten voitkin rullata hakemaan leimat passiin. Ensin sun nimi kirjotetaan johonkin vihkoon, sitten leimat passiin ja sitten toimitat paprut tullille ja olet valmis ulostautumaan Indonesiasta. Ita-timorin puolella homma on varsin simppeli, aijat kirjaa vihkoon sun passin tiedot, ja mopon varin yms. tarkeaa. Sitten jatkat matkaa vahan eteenpain rajasta tyomaakopeille (uus pramea rajarakennus ei ole viela kaytossa), mista saat viisumin 30 dollarilla. Maasta poistuessa kuitenkaan ei tartte Ita-Timorin puolella mitaan byrokratiaa, sen kun leimautat ittes ulos ja ajat Indonesiaan, missa toimitat sen viimesen sticker-paprun tullille, leimautat passin ja kirjautat tiedot siihen vihkoon, ja voit pudottaa sen viimesen kyttikselta saadun paperin siihen kyttikselle ja olet hoitanut asian oikein.

HUOM!!! Ita-Timorin viisumin overstay on nykyaan 70 DOLLARIA/PAIVA!!! vaikka porukka sanoo, etta maarajalla ei valiteta, vaikka olisit parikin viikkoa yli, niin tyhmempikin tajuaa, etta jos viikon overstay maksaa melkein 500 taalaa, niin ei kannata ottaa riskia. Lentokentalla joutuu kuulemma maksamaan takuulla. Viisuminen jatkaminen kuukaudella maksaa Dilissa 35 taalaa ja onnistuu kai suhteellisen helposti 90paivaan saakka (kuitenkin vaan 30pv kerrallaan)

Ita-Timorista sen verran, etta Ramelau oli todella hieno pikkukavely auringonnousuks. Ramelaun ymparisto oli kans todella nattia aluetta ja siella vissiin on useampiakin trekkireitteja. Ramelaulle ei todellakaa tartte mitaan opasta, mutta kylatrekeissa sellanen voi kylla olla tarpeen. Mundo Perdido oli maisemiltaan upea, Jaco-island idassa helvetin natti, jos menee sinne arkena, niin saa todennakosesti olla saarella yksin/kavereidensa kanssa. Los Palosissa paukku pyssyt yolla ja mulle neuvottiin, ettei ominpain pyoriminen ole valttamatta fiksua, joten jatin valiin, vaikkei mitaan ongelmia todennakosesti oliskaan ollut, ku oli vahan hanta koipien valissa, ku vedin aiemmin samana paivana snadit lipat mopolla. Tutualan pousada oli todella natin olonen ulkopuolelta, mutta siella oli portit kiinni, ni jouduin sniikkaamaan aidan yli tsiigailemaan. jos hinta 5$/yo pitaa paikkansa ja mesta on sisalta laheskaan yhta siisti ku ulkoa, ni taa on ita-timorin paras majotus hinta/laatu-suhteeltaan.

Comissa en kaynyt, kun se oli kuulemma "vaan" turistibiitsi, missa hinnat kohtalaisen korkeat (vissiin 20 taalaa/yo) paikalliset puhui, etta siella on diskoja, mista loytaa timorilaisia mimmeja eli ilmeisesti kyseessa on jonkinlainen huvittelupaikka YK-duunareille.

Lonely Planetin tiedot etelan teista oli ehka jostain vuodelta 2004. Nykyaan siella etelassa oli tiet todella hyvassa kunnossa, jotain pikkupatkia lukuunottamatta. Ei mitaan ongelmaa mopolla, tosin sadekaudella kandee kysella vahan tarkemmin. Ainakin jotain siltatyomaita siella oli, etta ehka ens sadekaudella jokien ylityksetki sujuu niita pitkin.

Ite skagailin vahan bahasa indonesian kanssa, kun en tiennyt mita jengi kelaa ex-miehittajan kielesta, mutta kaikkialla ihmiset sano, etta mieluummin indonesiaa ku englantia, koska indonesiaa vanhempi vaesto oikeasti osaa, mutta englannin kanssa ovat epavarmoja.

Ehka siistein juttu omasta mielesta oli tie Zumalaista Malianaan.

Halvoista jurreista kiinnostuneiden kannattaa metskaa kiinalaisten kaupoista jotain riisiviinaa 45%, 2,5litraa, 5 taalaa. Jos riisiviina ei tipu, niin toisiks halvin vaihtoehto lienee sitten naa palmuviinat/kiljut. Siita Dili Backpackersin vieresta ostettiin yhtena iltana filippiinilaista rommia hintaan 11,50/0,5l. Halvempaa kuin kaljoittelu, mutta ehka jostain marketista sais halvemmalla.

Jos haluaa saastaa majoituksessa, niin telttailu on Ita-Timorissa mahdollista ja turvallista kaikkialla paitsi sitten etelan biitseilla, missa saattaa olla krokotiileja. Kandee kysella paikallisilta. Ma kyselin kirkoilta Ossussa ja Zumalaissa, saako kirkon mailla telttailla ja pastorit pyys mut kirkon vierashuoneeseen nukkumaan. Uudet siistit huoneet ja safkatkin tarjottiin, eika aamulla edes huolittu rahaa. Yleensahan noista homestaysta tulee tarjota jonkinlaista korvausta isannille, jos eivat rahaa hyvaksy, niin se on sitten heidan paatoksensa.

Blueman

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #14 : 31.12.2012, 17:33:48 »
Keväällä taitaa viimein olla mahdollista toteuttaa Itä-Timorin vierailu. Luftwaffelta sai Hki-Spore-Hki lennot 600 EUR:lla, joten enää puuttuu Spore-Dili välin tiketti, joka kai lienee parasta hankkia Itä-Timorin lentoyhtiöltä, kun ei oikein viitsi lentää Balin tai muuten Indonesian kautta.

Suunnitelma on kierrellä vajaa viikko Itä-Timoria sitten maitse länsipuolelle. Seuravaksi  Nusa Tengara Timurin kiertelyä ja ehkä päivä-pari Jakartassa. Paluumatkalla Sporesta voisi poiketa vielä Malesian puolella.

Onko kukaan käyttänyt lauttoja itäosissa Indonesiaa, miten hyvin niillä pääsee kulkemaan saarelta toiselle? Pelnihän taitaa olla kaiketi melkein ainoa vaihtoehto.

unkkatkumiankka

  • Vieras
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #15 : 01.01.2013, 21:58:16 »
Ite skagailin vahan bahasa indonesian kanssa, kun en tiennyt mita jengi kelaa ex-miehittajan kielesta, mutta kaikkialla ihmiset sano, etta mieluummin indonesiaa ku englantia, koska indonesiaa vanhempi vaesto oikeasti osaa, mutta englannin kanssa ovat epavarmoja.

Jeps, itse kävin vuonna 2010 Itä-Timorissa, ja paikallisten englannintaito rajoittui useimmissa tapauksissa muutamiin fraaseihin. Huomioon on hyvä ottaa myös se, että maan viralliset kielet ovat tetum ja portugali. Jälkimmäisestä oli itselleni parissa paikassa hyötyä, koska ainakin osa vanhemmasta väestöstä puhuu jonkin verran portugalia.

Dilin seudulla kannattaa käydä muuten tsekkaamassa Kaakkois-Aasian suurin roomalaiskatolinen katedraali. :)  Hyvä majoitusvaihtoehto Dilissä on entinen vankila, jonka selleistä on tehty kotoisat majoitustilat turisteille. Venäläisiä ja ausseja näkyi kaduilla muutamia (kahden käsin sormilla laskettavissa), jenkkejä vain pari.

Ja aiemmin ketjussa mainittu Atauron saari snorklaus- ja sukellusmahdollisuuksineen miellytti ainakin meikäläisen silmää. Suosittelen.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2013, 22:05:45 kirjoittanut unkkatkumiankka »

Blueman

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #16 : 02.01.2013, 09:06:29 »
Ite skagailin vahan bahasa indonesian kanssa, kun en tiennyt mita jengi kelaa ex-miehittajan kielesta, mutta kaikkialla ihmiset sano, etta mieluummin indonesiaa ku englantia, koska indonesiaa vanhempi vaesto oikeasti osaa, mutta englannin kanssa ovat epavarmoja.

Jeps, itse kävin vuonna 2010 Itä-Timorissa, ja paikallisten englannintaito rajoittui useimmissa tapauksissa muutamiin fraaseihin. Huomioon on hyvä ottaa myös se, että maan viralliset kielet ovat tetum ja portugali. Jälkimmäisestä oli itselleni parissa paikassa hyötyä, koska ainakin osa vanhemmasta väestöstä puhuu jonkin verran portugalia.

Dilin seudulla kannattaa käydä muuten tsekkaamassa Kaakkois-Aasian suurin roomalaiskatolinen katedraali. :)  Hyvä majoitusvaihtoehto Dilissä on entinen vankila, jonka selleistä on tehty kotoisat majoitustilat turisteille. Venäläisiä ja ausseja näkyi kaduilla muutamia (kahden käsin sormilla laskettavissa), jenkkejä vain pari.

Ja aiemmin ketjussa mainittu Atauron saari snorklaus- ja sukellusmahdollisuuksineen miellytti ainakin meikäläisen silmää. Suosittelen.

Itsellä indonesia taipuu kohtuullisen hyvin, joten sillä varmaan pääsee kulkemaan suuremmitta ongelmitta, kunhan ensin muistan mainita, että se on lähin kieli jota osaan mutta voidaan hoitaa asioita englanniksikin jos se on parempi. Pieni hienotunteisuus ei kai ole pahasta ettei tule epäilyksiä heidän itsenäisyysajatuksista. (Tosin on mielenkiintoista miten maa pärjää yksin siellä kaukana kaikesta. Jos paikka muuttuu aussien Kanariaksi niin en oikein usko että sekään on kovin hyvä tulevaisuus. Portugalikaan ei maasta tainnut kauheasti välittää aikoinaan. Perus siirtomaa ryöstöä vaan ja vähn uskontoa kansalle niin pysyvät nöyränä puurtamaan isäntämaalle orjatyössä.  :-[)

Dilistä pitänee kierrellä tärkeimmät nähtävyydet ja sitten suunistaa pohjoisrantaa pitkin saaren itäkärkeen ja etelärannalle. Sitten jostakin sopivaa reittiä Länsi-Timorin puolelle. Kävitkö muissa kaupungeissa, jos kävit niin oliko niissä miten paikkoja kierrettäväksi/katsottavaksi? Itse ajattelin kierrellä myös pikkukaupunkeja sekä "maaseutukyliä" ja yritän harrastaa valokuvailua. Majoitukseen saatan kokeilla jossakin vaiheessa myös sopivaa pikkukylää, jos sieltä löytyy jonkinlaista vierashuone/perhemajoitusta.

Hyvä että yankeja ei pahemmin pyöri maisemissa, niitä tolloja ei kukaan kaipaa kailottamaan matkansa varrelle.  ;)

Sukeltelu/snorklailu ei välttämättä nappaa vaikka sitäkin tuli aikoimaan harrastettua aika aktiivisesti mutta onko tuolla Atouron saarella muuta katseltavaa, rantaa, vuorta, kalastajia yms.?


unkkatkumiankka

  • Vieras
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #17 : 04.01.2013, 00:17:57 »
^En valitettavasti vieraillut muissa kaupungeissa. Dilissä upea kokemus on käppäillä Area Brancan hienolta hiekkarannalta ylös vuoren laelle töllistelemään Jeesus-patsasta (samankaltainen kuin Riossa) ja sieltä vuoren toiselle puolelle, jossa on aivan autiota hiekkarantaa vaikka muille jakaa... Tulipa muuten mieleen vielä Dilistä, että paikallisessa vastarintamuseossa kannattaa ehdottomasti käydä! :)  Siellä tulee maan lähihistoria niin koskettavalla tavalla tutuksi, että ihan herkistyy. Miehittäjät ovat olleet julmia...

Atauron saarella on hienoja rantoja ja varsin mäkistä maastoa. Paikalliset kalastajat hoitavat ammatinharjoittamisensa perinteisin keinoin, ja se se vasta on upeaa katseltavaa! Keihäiden ja koukkujen varassa mennään. Päärannalla, jossa useimmat turistit pyörivät, on pari käsityöpuotia ja pieni baari/ravintola.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2013, 00:19:54 kirjoittanut unkkatkumiankka »

tane

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #18 : 13.01.2013, 12:48:55 »
Dilistä pitänee kierrellä tärkeimmät nähtävyydet ja sitten suunistaa pohjoisrantaa pitkin saaren itäkärkeen ja etelärannalle. Sitten jostakin sopivaa reittiä Länsi-Timorin puolelle. Kävitkö muissa kaupungeissa, jos kävit niin oliko niissä miten paikkoja kierrettäväksi/katsottavaksi?

Baucau on toinen kaupunki, jossa riittää tekemistä ja nähtävää vähän pidemmäksi aikaa kuin pariksi tunniksi. Vanha puoli on metsäisessä rinteessä, uudempi rannassa, lisätietoja vaikkapa tuolta aikaisemmista posteista. Muut kaupungit taitavat sitten kaikki olla aika paljon pienempiä ja nopeammin nähtyjä, mutta voihan niistäkin joku jotain löytää.

Länsi-Timorin puolella Kupang on se suurin kaupunki. Noin muuten ei mitenkään ihmeellinen, mutta keskustasta aina iltaisin (oliskohan ollut viiden aikoihin?) suljetaan osa kaduista liikenteeltä kokonaan. Tilalle tulee sitten useamman kadun verran ulkoilmamarkettia, ruokakojuja ja katufutista. Yksi aukio siinä samalla alueella kerää auringonlaskun aikoihin sadoittain ihmisiä, kun siitä aukion laidan muureilta on hienot näkymät meren ylle länteen.

Itse ajattelin kierrellä myös pikkukaupunkeja sekä "maaseutukyliä" ja yritän harrastaa valokuvailua. Majoitukseen saatan kokeilla jossakin vaiheessa myös sopivaa pikkukylää, jos sieltä löytyy jonkinlaista vierashuone/perhemajoitusta.

Näitä kotimajoitustarjouksia ainakin mun kohdalle osui useita, kun vaan osasin ruveta busseissa tai pysäkeillä juttelemaan ihmisten kanssa. Ei joka kylään tai kaupunkiin, mutta useampaan kuitenkin.

Blueman

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Itä-Timor
« Vastaus #19 : 05.02.2013, 18:48:32 »
Onkos paikallinen iso valuutta USD ja pikkuraha paikallinen/US sentti? Paikallinen pikkuraha on kai "Centavo"?

Saiko eskot miten helposti taaloiksi esim. Dilissä ja saikohan maarajalla Indonesiaan miten helposti vaihdettua rahaa rupioiksi?

USD matkasekit kelpaa tietysti Indonesian puolellakin ja on turvallisia. Miten matkasekit Itä-Timorilla, saako 100 USD matkasekillä 100 USD käteistä kuten joskus muinoin usassa?