Äänestys

Neutralisoitko lentojesi hiilidioksipäästöt

Kyllä, neutralisoin kaikki lentoni
1 (2.4%)
Kyllä, neutralisoin kaikki vapaa-ajan lentoni
2 (4.9%)
Kyllä, jos muistan
1 (2.4%)
En, mutta asia kiinnostaa minua
17 (41.5%)
En, EVVK
12 (29.3%)
En ymmärrä kysymystä
8 (19.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 40

Äänestys päättynyt: 07.09.2007, 19:31:45

Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi

 (Luettu 17324 kertaa)

Chap

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Kuinka moni teistä neutralisoi lentojenne hiilidioksidipäästöt? Itselläni on ollut periaatteena neutralisoida kaikkien vapaa-ajanlentojeni päästöt. Työlentojani en neutralisoi, mutta ajattelin ehdottaa työnantajalleni, että firma hoitaisi sen puolen. Olen käyttänyt neutralisointiin Carbon Neutral Companya.

Kexie

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #1 : 07.09.2007, 20:14:56 »
^
Jos haluat oikeesti neutralisoida päästöt, älä lennä ollenkaan!:)

Chap

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #2 : 07.09.2007, 20:19:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Kexie"
^
Jos haluat oikeesti neutralisoida päästöt, älä lennä ollenkaan!:)

Tuohon tapaan kun "neutralisoi" kaikki hiilidioksidipäästöt, kuolee kun jättää hengittämättä.

Kexie

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #3 : 07.09.2007, 20:34:19 »
Se että että "et lennä ollenkaan" ei johda siihen että "kuolee kun jättää hengittämättä", ne ei liity mitenkään toisiinsa. Jos et lennä ollenkaan, sinun ei tarvitse olla hengittämättä.

Ei siinä tosin mitään pahaa ole, jos maksaa noita maksuja. Siitä saa ehkä hyvän omatunnon, mutta tapahtuuko tosiasisssa mitään, on taas toinen juttu.

Chap

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #4 : 07.09.2007, 21:10:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Kexie"
Se että että "et lennä ollenkaan" ei johda siihen että "kuolee kun jättää hengittämättä", ne ei liity mitenkään toisiinsa. Jos et lennä ollenkaan, sinun ei tarvitse olla hengittämättä.

Nyt meni pointtini vähän ohi.

Lainaus käyttäjältä: "Kexie"
Ei siinä tosin mitään pahaa ole, jos maksaa noita maksuja. Siitä saa ehkä hyvän omatunnon, mutta tapahtuuko tosiasisssa mitään, on taas toinen juttu.

Tämä on aina mahdollinen ongelma kaiken hyväntekeväisyyden ja siihen rinnastettavan toiminnan kanssa. Paras lähestymistapa mielestäni on, että ottaa asiasta selvää ja tekee valistuneen arvauksen siitä voisiko panoksesta oikeasti olla hyötyä vai ei.

Kexie

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #5 : 07.09.2007, 21:21:42 »
Eli mielestäsi rahan antaminen  Carbon Neutral Company:lle on hyväntekeväisyyttä tai siihen rinnastettavaa toimintaa.

EDIT: Tuli vaan mieleen että toisessa topiikissa pohdit Finnairin lentojen pistesaldoja ja toisessa saasteongelmia...(???):)

Saako taas valittaa, häh? On se ihme, että tuo Finnair ei saa pistesaldoja ajan tasalle, erityisesti koska tämä näköjään ruuhkauttaa heidän asiakaspalvelunsa. Ainakin kuukausi näytää menevän, että pisteet kirjautuvat tilille. Kotisivuille ei vieläkään ole saatu sitä no shit arviota milloin tilanne mahdollisesti korjaantuu. Siellä vaan puhutaan pienistä viiveistä pisteiden kirjautumisessa. Prkl.

Chap

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #6 : 07.09.2007, 21:29:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Kexie"
Eli mielestäsi rahan antaminen  Carbon Neutral Company:lle on hyväntekeväisyyttä tai siihen rinnastettavaa toimintaa.

EDIT: Tuli vaan mieleen että toisessa topiikissa pohdit Finnairin lentojen pistesaldoja ja toisessa saasteongelmia...(???):)

Saako taas valittaa, häh? On se ihme, että tuo Finnair ei saa pistesaldoja ajan tasalle, erityisesti koska tämä näköjään ruuhkauttaa heidän asiakaspalvelunsa. Ainakin kuukausi näytää menevän, että pisteet kirjautuvat tilille. Kotisivuille ei vieläkään ole saatu sitä no shit arviota milloin tilanne mahdollisesti korjaantuu. Siellä vaan puhutaan pienistä viiveistä pisteiden kirjautumisessa. Prkl.

Näin toimin. Oliko tässä joku kysymys?

Kexie

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #7 : 07.09.2007, 21:31:43 »
Ei. Asia tuli selväksi. :D

Amiraali

  • Reissaaja
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #8 : 19.09.2007, 13:20:31 »
Joopa joo mitä puuhaa. Istuta puita mieluummin kuin osta puhdas omatunto, jos lentomatkustus sinulle tunnontuskia tuottaa.

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #9 : 19.09.2007, 13:32:06 »
Siinä vaiheessa neutralisoin mielelläni mitä tahansa kun maailman suurimmat saastuttajat Kiina, Intia ja USA vähentävät taivaalle päästämäänsä paskaa ainakin 90%.
Sitä ennen kaikki neutralisointi on kosmeettista hurskastelua.
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

Chap

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #10 : 19.09.2007, 22:53:21 »
Lainaus käyttäjältä: "Bulkhead"
Siinä vaiheessa neutralisoin mielelläni mitä tahansa kun maailman suurimmat saastuttajat Kiina, Intia ja USA vähentävät taivaalle päästämäänsä paskaa ainakin 90%.
Sitä ennen kaikki neutralisointi on kosmeettista hurskastelua.

Kyllä yhden yksityishenkilön omien päästöjen neutralisointi on yhä kosmeettinen toimenpide senkin jälkeen kun suuret saastuttaja maat leikkaisivat rajusti hiilidioksidipäästöjään. Ei neutralisointi ole periaatteessa sen kummempi asia kuin kierrättäminen, jonkun tuotteen tai palvelun ostoboikotti tai parin lantin antaminen hyväksi katsomakseen tarkoitukseen - toisin sanoen, nähdään pieni vaiva / tehdään pieni uhraus, jotta voidaan tehdä henkilökohtainen statementti jonkin asian hyvyydestä. Demokraattisessa järjestelmässä tällaiset statementit ovat tärkeitä, koska ne kertovat päättäjille, että ainakin osa äänestäjäkunnasta näkee kys. asian tärkeäksi. Esim. jos ihmiset enenevissä määrin antavat rahaa kehitysprojekteihin kolmansissa maissa, hallituksen on vaikeampaa perustella (äänestäjille) miksi se ei panostaisi kehitysapuun. Vastaavasti jos ihmiset vapaaehtoisesti neutralisoivat hiilidioksidipäästöjään, antaa se hallitukselle syyn tehdä heille asian helpoksi ja poistaa free rider -ongelmaa, päättämällä hiilidioksidiverosta, pakollisesta neutralisoinnista tai jostain muusta vastaavasta.

Chap

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #11 : 19.09.2007, 23:05:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Amiraali"
Joopa joo mitä puuhaa. Istuta puita mieluummin kuin osta puhdas omatunto, jos lentomatkustus sinulle tunnontuskia tuottaa.

Oliko tämä minulle? Juuri puiden istuttamiseen tai vastaaviin projekteihin laitankin pikkusumman lennettyäni, sehän se koko pointti on. Kyse ei oikeastaan ole mistään suurten tunnontuskien lievittämisestä vaan siitä, että haluan tehdä tietynlaisen statementin, kuten tuossa toisessa viestissä selvitin. Lennon neutralisointi maksaa kuitenkin sen verran vähän, että minulla on siihen hyvin varaa. Samanlaisen pienen vaivan näen kun esim. kierrätän paperia. Toisaalta on paljon asioita, jotka koen hyviksi, mutta joihin en laita yhtään paukkuja, kuten erilaiset hyväntekeväisyyskohteet, niihin en juuri ikinä lahjoita rahaa. En koe tästä kuitenkaan mitään omantunnontuskia, koska en koe, että minulla olisi velvollisuus "pelastaa" koko maailma.

JouniS

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #12 : 19.09.2007, 23:10:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Bulkhead"
Siinä vaiheessa neutralisoin mielelläni mitä tahansa kun maailman suurimmat saastuttajat Kiina, Intia ja USA vähentävät taivaalle päästämäänsä paskaa ainakin 90%.
Sitä ennen kaikki neutralisointi on kosmeettista hurskastelua.


Miksi suurten maiden asukkailla olisi suurempi velvollisuus vähentää päästöjä kuin pienten maiden asukkailla? Suunnilleen samalla tavallahan kaikki länsimaiden asukkaat saastuttavat ja kehitysmaiden asukkaat sitten vähemmän. Sopivasti viiteryhmää rajaamalla kuka tahansa pystyisi perustelemaan tuolla tavalla, ettei hänen juuri tähän viiteryhmään kuuluvana tarvitse vähentää päästöjä ennen kuin jotkut suuremmat ryhmät tekevät niin.

Vastuu päästöjen vähentämisestä on kaikilla, eikä siitä voi luistaa väittämällä kuuluvansa johonkin pieneen ryhmään, jonka teoilla ei ole kokonaisuuden kannalta merkitystä. Muun väittäminen kertoo, ettei ole ajatellut asiaa kunnolla.

Itse suhtaudun asiaan pragmaattisesti. En tunne huonoa omaatuntoa lentämisestä, mutta kannatan samalla toimenpiteitä, joilla lentolippujen hinnat saadaan vastaamaan lentojen ympäristövaikutuksia. Jos en tuollaisen korotuksen jälkeen sitten enää pystykään matkustamaan, niin omapa oli vikani, kun kouluttauduin tutkijaksi jonkun rahakkaamman alan sijaan. Ei ole pakko matkustaa, jos ei ole varaa.

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #13 : 19.09.2007, 23:27:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Chap"
Työlentojani en neutralisoi, mutta ajattelin ehdottaa työnantajalleni, että firma hoitaisi sen puolen.


Miksi vapaa-ajan lento on suurempi synti kuin tyoajan lento? Markkinatalouden palveleminenko oikeuttaa saastuttamisen?

Etatoiden ja videotekniikan aikanako ei muka tyoasioita voi hoitaa paikallisesti?

Markkinataloudesta viela. Et varmaan myoskaan osta ulkomaalaisia hedelmia ja vihanneksia? Etka norjalaista pakkauslohta? Joku medialahde tiesi kertoa, etta norjalainen lohi lennatetaan Kiinaan pakattavaksi ja Kiinasta takaisin Euroopan marketteihin. Kiinassa pakkaaminen tuottaa saastoa kalayhtioille.

Olen ollut aiheesta kiinnostunut, mutta paattanyt, etta jos kerran teollisuudella ja suurella rahalla on oikeus saastuttaa niin miksi minun pitaisi tinkia omasta harrastuksestani?

Chap

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Re: Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #14 : 20.09.2007, 06:42:10 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Miksi vapaa-ajan lento on suurempi synti kuin tyoajan lento? Markkinatalouden palveleminenko oikeuttaa saastuttamisen?


Luonnollisesti lento tuottaa ihan yhtä paljon päästöjä riippumatta istunko siellä turistina tai liikemiehenä. Ero on siinä, että vapaa-ajan lennoista päätän itse, työmatkoistani en. Kyse on tässä henkilökohtaisesta rajan vedosta, esim. en neutralisoi muitakaan kuin vapaa-ajan lennoista aiheuttamiani CO2-päästöjä

Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

Etatoiden ja videotekniikan aikanako ei muka tyoasioita voi hoitaa paikallisesti?


Etätyövälineillä ei voi tehokkaasti korvata kaikkia tarpeita tavata ihmisiä, mm. asiakastapaamiset, seminaarit, pidemmät palaverit kuten koko päivän kestävät workshopit jne.

Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

Markkinataloudesta viela. Et varmaan myoskaan osta ulkomaalaisia hedelmia ja vihanneksia? Etka norjalaista pakkauslohta? Joku medialahde tiesi kertoa, etta norjalainen lohi lennatetaan Kiinaan pakattavaksi ja Kiinasta takaisin Euroopan marketteihin. Kiinassa pakkaaminen tuottaa saastoa kalayhtioille.


En ole ihan varma miten tämä liittyy lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointiin, mutta ilman muuta ostan ulkomaalisia tuotteita (paitsi en todellakaan mitään pahaa norjalaista lohta, yök). Tuotteita kannattaa hankkia sieltä mistä ne tehokkainta tuottaa, kuljetuskustannukset ovat kuitenkin vain pieni osa kustannuksista (ja saasteista). Samalla tukee tietenkin kaukaisen maan taloutta, esim. Kiinan viime vuosikymmenien talouskasvun myötä sadat miljoonat kiinalaiset ovat nousseet köyhyysrajan yläpuolelle.

Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

Olen ollut aiheesta kiinnostunut, mutta paattanyt, etta jos kerran teollisuudella ja suurella rahalla on oikeus saastuttaa niin miksi minun pitaisi tinkia omasta harrastuksestani?

Etkö ole kuullut esim. EU:n päästöoikeuksista? Teollisuus ja suuri rahaa toimii (pääsääntöisesti) sen mukaan miten laissa on säädetty ja jos laki ei tässä vaiheessa rajoita CO2-päästöjä, markkinataloudessa heillä on rajallisesti mahdollisuuksia olla vihreämpiä kuin kilpailijansa. CO2-päästöjen vapaaehtoinen neutralisointi on voimakas viesti myös yritysmaailmaan, että ilmastonmuutos on tärkeä asia kuluttajille.

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #15 : 20.09.2007, 08:18:24 »
Alkaa menemään niin vasemmistolaiseksi tarinaksi tämä ketju että vielä vähemmän tekee mieli neutralisoida.  :D
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

Chap

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #16 : 20.09.2007, 11:13:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Bulkhead"
Alkaa menemään niin vasemmistolaiseksi tarinaksi tämä ketju että vielä vähemmän tekee mieli neutralisoida.  :D

Heh, ei tässä käsittääkseni mitään erityisen vasemmistolaista ole. Ollaan kai lähinnä keskusteltu mitä mahdollisuuksia (liberaalissa markkinataloudessa) on tehdä yksilöllisiä ratkaisuja ilmastonmuutokseen suhteen sekä miten nämä ratkaisut voivat vaikuttaa valtion rooliin. Valtiovallalla on markkinataloudessa ainakin neljä tehtävää:
1. tarjota niitä palveluita mitä markkinat eivät pysty tehokkaasti tuottamaan,
2. sisäistää ulkoisvaikutuksia (tämä tarkoittaa, että esim. saastuttamista pitää verottaa tai rajoittaa),
3. auttaa yhteiskunnan vähäosaisia ja huono-onnisia sekä
4. kehittää ja ylläpitää oikeusjärjestelmää.

phanatic

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 056
    • Profiili
Re: Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #17 : 20.09.2007, 12:46:36 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Joku medialahde tiesi kertoa, etta norjalainen lohi lennatetaan Kiinaan pakattavaksi ja Kiinasta takaisin Euroopan marketteihin. Kiinassa pakkaaminen tuottaa saastoa kalayhtioille.


On kyllä off-topicia, mutta käsittääkseni norjalainen lohi laivataan pakastettuna Thaimaahan leikeltäväksi ja pakattavaksi ja sitten laivataan takaisin Eurooppaan. Lennättäminen on niin kallista, että siitä koituvat kulut neutraloisivat työvoimakustannuksissa koituvat säästöt.

Itse aiheesta: mitään neutralisointimaksuja en ole maksanut, mutta idea ei mielestäni ole lainkaan huono, tosin jotta asialla olisi oikeasti merkitystä, ne neutralisointimaksut pitäisi pistää verona lentopetroolin hintaan. Joka taas vaatisi kansainvälisiä sopimuksia.

Bulkheadille, en ymmärrä mikä tässä ketjussa on niin erityisen vasemmistolaista. Eiköhän ympäristönsuojelu hyödytä ihan yhtä lailla oikeistolaisia kuin vasemmistolaisia henkilöitä pitkällä tähtäimellä.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Re: Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #18 : 20.09.2007, 13:01:10 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

Olen ollut aiheesta kiinnostunut, mutta paattanyt, etta jos kerran teollisuudella ja suurella rahalla on oikeus saastuttaa niin miksi minun pitaisi tinkia omasta harrastuksestani?

Teollisuuden ja "suuren rahan" saastutus on juurikin sitä sinun harrastuksesi saastutusta.

Kaivosyhtiö louhii malmia ja saastuttaa -> tehdas jalostaa malmin alumiiniksi ja saastuttaa -> Airbussin "jalostaa" alumiinin lentokoneeksi ja saastuttaa -> Finnair "jalostaa" lentokoneen matkaksi ja saastuttaa -> UsvaAuer "jalostaa" matkan henkilökohtaiseksi hyödyntunteeksi ja saastuttaa.
Loppupeleissä siis kaikkien portaiden saasteet ovat juurikin sinun, ei teollisuuden saastutusta.
Teollisuus itsessään ei saastuta yhtään. Ihmisillä on vaan taipumus lykätä epäsuorat saasteet jonkun kuvitellun syntipukin niskaan. Lentokerosiini ehkä vielä mielletään oman matkan saasteeksi, mutta yhtälailla oma matka saastuttaa myös sen takia, että sen alumiinikaivoksen työntekijä joutuu ajamaan töihin bensakäyttöisellä autolla.

Viimekädessä kaikki teollisuus saastutus ja ison rahan toimet on yksityisen kulutuksen tuotetta. Teollisuuden ja markkinatalouden tehtävä on vain löytää taloudellisesti tehokkain tapa toteuttaa tämä. Teollisuuden tehtävänä ei myöskään ole ajatella ympäristöä, ellei se ole taloudellisesti kannattavaa, muuten löytyy aina se vähemmän ympäristö tietoinen eli taloudellisesti tehokkaampi firma joka vie maton alta.

Teollisuutta on turha syyttää mistään saastuttamisesta, sen toiminnasta päättää jokainen itse joko kaupan kassalla tai äänestyskopissa.

Ja ei, en neutraloi lentojani, käytän tästä säästyneet rahat mieluummin uuteen lentoon.
Pyrin kyllä ottamaan ympäristöasiat huomioon monissa kulutustilanteissa siinä määrin kuin kohtuulliseksi näen, ja kannatan ympäristöystävällistä politiikkaa (joskaan en ilman kompromisseja), olkoonkin että jokainen tarkoittaa tällä varmaan hieman eri asiaa.
Lainaus
Miksi vapaa-ajan lento on suurempi synti kuin tyoajan lento? Markkinatalouden palveleminenko oikeuttaa saastuttamisen?

Töissä lennetään täyttääkseen toimitusketjun päässä olevan kuluttajan tarpeita, vapaa-ajalla lennetään täyttääkseen omia tarpeita.
Töissä lennetyt saasteet aiheuttaa se tuntematon kuluttaja, vapaa-ajan saasteet aiheutan minä.

Ja töissä ei palvella markkinataloutta vaan kuluttajia, joko suoraan tai epäsuorasti.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

alan_mies

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 4 567
  • Kulkija
    • Profiili
Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #19 : 20.09.2007, 14:43:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Bulkhead"
Alkaa menemään niin vasemmistolaiseksi tarinaksi tämä ketju että vielä vähemmän tekee mieli neutralisoida.  :D


Aina voi neutralisoida itsensä ulos keskustelusta (tai foorumilta), jos sen taso alkaa huimata päätä :? .

Edelleen olen sitä mieltä, että minkä helvetin takia juuri minun tai pienen Suomen pitää ryhtyä kantamaan kaiken maailman syntejä ja olla mukavastuullisia asioissa, joissa ne, joilla olisi oikeasti vaikuttamisen mahdollisuuksia, haistattavat pitkät paskat. Ja näin tapahtuu niin idässä kuin lännessä. Tämä kommentti soveltuu aika moneen idealismiväritteiseen kauniiseen asiaan, joita en provoamisen välttämiseksi tässä mainitse.

Vaan vapaassa maassa neutralisoikoon kuka haluaa.