Äänestys

Neutralisoitko lentojesi hiilidioksipäästöt

Kyllä, neutralisoin kaikki lentoni
1 (2.4%)
Kyllä, neutralisoin kaikki vapaa-ajan lentoni
2 (4.9%)
Kyllä, jos muistan
1 (2.4%)
En, mutta asia kiinnostaa minua
17 (41.5%)
En, EVVK
12 (29.3%)
En ymmärrä kysymystä
8 (19.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 40

Äänestys päättynyt: 07.09.2007, 19:31:45

Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi

(Luettu 17979 kertaa)

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #20 : 20.09.2007, 15:02:22 »
Periaatteessahan asia on hyvä ja kaunis. Itse olen kuitenkin vähän skeptinen sen suhteen, neutraloiko se maksettu summa oikeasti paljonkaan päästöjä. Aika suuri osa summasta menee kuitenkin järjestön toiminnan pyörittämiseen, johon tarvitaan mm. toimistopaperia, jota varten puolestaan pitää kaataa puita jne. :D

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 20.09.2007, 15:17:14 »
Lainaus käyttäjältä: "jk"
Periaatteessahan asia on hyvä ja kaunis. Itse olen kuitenkin vähän skeptinen sen suhteen, neutraloiko se maksettu summa oikeasti paljonkaan päästöjä. Aika suuri osa summasta menee kuitenkin järjestön toiminnan pyörittämiseen, johon tarvitaan mm. toimistopaperia, jota varten puolestaan pitää kaataa puita jne. :D

Mikä järjestö? Minä olen käyttänyt Carbon Neutral Companya, joka siis on yritys. Minulle ei ole tärkeää miten iso osa rahasta menee (joka tapauksessa jossain määrin pakollisiin) kuluihin toiminnan tuottamiseen. Kyse on palvelusta, jonka ostan yritykseltä, joka kilpailee vapailla markkinoilla. Jos saan jostain vastaavan palvelun luotettavasti ja edullisemmin, ostan sen sieltä. Carbon Neutral Company toiminta on kuitenkin ainakin toistaiseksi vakuuttanut minut, koska a) tuotteistus on kätevä kuluttajalle, b) hinnat ovat kohdallaan ja c) heillä on hyvät referenssit, mm. SAS käyttää heitä.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #22 : 20.09.2007, 15:34:33 »
Siis maksettaisiin jollekin nettiyhteisolle/yritykselle maksua lentelemisesta? Peruskeptikkona epailen, etta rahat menevat johonkin aivan muualle tai niilla saavutettu konkreettinen ymparistohyoty on firman kulujen jalkeen mimimaalista luokkaa.

Onko tama tunnettu ja luotettava tapa vahentaa aiheuttamiaan ymparistohaittoja? Vai vain keino rauhoittaa omaatuntoa?

Sanooko SAS itse kayttavansa kyseisen yrityksen palveluja, vai sanooko yritys SASin kayttavan heidan palvelujaan? Tassa on ero. No hyva tietysti jos saavat jotakin kunnollista parannusta aikaan. Kunhan vain ihmettelen.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #23 : 20.09.2007, 15:39:08 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"
Vaan vapaassa maassa neutralisoikoon kuka haluaa.

Unohdin lisätä, että ainakin laktoosi-intolerantikot voivat neutraloida päästönsä jo ennen sellaisten syntymistä apteekeista saatavilla laktoositableteilla. Präät. :?

Ei tämä mikään vitsi ole, eivätkös esim. karjan metaanipäästöt ole vakava globaali ongelma.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 20.09.2007, 16:03:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Chap"
Mikä järjestö? Minä olen käyttänyt Carbon Neutral Companya, joka siis on yritys.

Yritys tai järjestö, toiminnan pyörittäminen tuottaa joka tapauksessa epäsuoria ympäristöhaittoja (työntekijöiden työmatkat, toimitilojen valaistus ja lämmitys yms.), kuten käytännössä kaikki inhimillinen toiminta. Siis osalla maksamastasi summasta vähennät päästöjä, mutta osalla itse asiassa lisäät niitä. Mutta missä suhteessa, sitä en tiedä.

Mielestäni paras tapa vähentää lentoliikenteen päästöjä olisi investoida ympäristöystävällisemmän lentoteknologian kehitykseen. Joku puiden istutus tuntuu siihen verrattuna aika näpertelyltä. Tosin myönnettäköön, etten ole juurikaan perehtynyt aiheeseen, ja voihan olla, että nuo projektit ovat oikeasti hyviä. Olen silti skeptinen.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 20.09.2007, 16:05:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"

Sanooko SAS itse kayttavansa kyseisen yrityksen palveluja, vai sanooko yritys SASin kayttavan heidan palvelujaan? Tassa on ero. No hyva tietysti jos saavat jotakin kunnollista parannusta aikaan. Kunhan vain ihmettelen.

Molempi parempi, kyllä firmat ihan virallisesti ja molemminpuolisesti tekevät yhteistyötä. CarbonNeutral haluaa lisää asiakkaita ja lentoyhtiöt vihreämmän imagon (ja sitä kautta lisää asiakkaita).

En jaksa SAS sivuja alkaa kaivella mutta esim. Blue1 puolelta joka on toinen yhteistyökumppani löytyy juttu täältä http://www.blue1.fi/blue/hiilidioksidikompensaatio/
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #26 : 20.09.2007, 16:17:00 »
Saisiko viela lyhyen tiivistelman, kuinka tama firma neutraloi/korvaa aiheuttamani ymparistohaitat eli mihin konkreettiseen toimintaan mahdollisesti heille maksamani rahat kaytettaisiin ja minkalaista hyotya se tuottaisi? En jaksa tai ehdi nyt tonkia nettisivulta, kun ei suoraan silmille hypannyt.

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 20.09.2007, 23:49:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"
Saisiko viela lyhyen tiivistelman, kuinka tama firma neutraloi/korvaa aiheuttamani ymparistohaitat eli mihin konkreettiseen toimintaan mahdollisesti heille maksamani rahat kaytettaisiin ja minkalaista hyotya se tuottaisi? En jaksa tai ehdi nyt tonkia nettisivulta, kun ei suoraan silmille hypannyt.

Carbon Neutral Companylla on portfoliossaan erilaisia projekteja, joihin sijoittamalla voi neutralisoida päästöjä:
http://www.carbonneutral.com/pages/carbonoffsetprojects.asp

Hinnoista saat enenmmän tietoa valitsemalla jonkun palvelun, esim. lentojen neutralisoinnin.

yam

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 21.09.2007, 06:50:23 »
Eikö tehokkain ja vähiten lisää toimistopaperia tuhlaava keino lentopäästöjensä kompensoimiseksi olisi ostaa CO2-päästöoikeuksia? Ostaa niitä niin monta tonnia, kuin hiilidioksidipäästöjä lennoillansa, tahi muuten aiheuttaa. Näin laktoosi-intolerantikkojenkaan ei tarvitsisi käydä apteekissa, vaan asian voisi hoitaa netissä.

Rupesi sen verran kiinnostamaan, että pitää selvittää mistä noita kätevästi saisi ostettua.

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 21.09.2007, 07:43:33 »
Lainaus käyttäjältä: "yam"
Eikö tehokkain ja vähiten lisää toimistopaperia tuhlaava keino lentopäästöjensä kompensoimiseksi olisi ostaa CO2-päästöoikeuksia?

Tuosta oli juuri juttua .... olisiko ollut viime sunnuntain hesarissa? Toimittaja päätti ostaa päästöoikeuksia. Koska päästöoikeudet on tarkoitettu yritysten väliseen kauppaan ja silloin kaupataan suhteellisen isoja määriä (verrattuna esim. yksityishenkilön vuoden päästöihin), oli yhden päästöoikeuden (=minimimäärä) ostaminen todella hankalaa ja todella kallista. Tuossa voisi kuitenkin olla bisnesidea myydä päästöoikeuksia kuluttajille siten, että firma ostaa niitä X kappaletta ja myy pieninä osina eteenpäin kuluttajille.

Kexie

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #30 : 21.09.2007, 08:04:06 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

Markkinataloudesta viela. Et varmaan myoskaan osta ulkomaalaisia hedelmia ja vihanneksia? Etka norjalaista pakkauslohta? Joku medialahde tiesi kertoa, etta norjalainen lohi lennatetaan Kiinaan pakattavaksi ja Kiinasta takaisin Euroopan marketteihin. Kiinassa pakkaaminen tuottaa saastoa kalayhtioille.

En ole ihan varma miten tämä liittyy lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointiin, mutta ilman muuta ostan ulkomaalisia tuotteita (paitsi en todellakaan mitään pahaa norjalaista lohta, yök). Tuotteita kannattaa hankkia sieltä mistä ne tehokkainta tuottaa, kuljetuskustannukset ovat kuitenkin vain pieni osa kustannuksista (ja saasteista). Samalla tukee tietenkin kaukaisen maan taloutta, esim. Kiinan viime vuosikymmenien talouskasvun myötä sadat miljoonat kiinalaiset ovat nousseet köyhyysrajan yläpuolelle.

-------------------------------------------------------------

^
Varmaan pitää paikkansa, mitä sanot Kiinan talouskasvusta. Mutta ainakin mitä minä olen käsittänyt, Kiinan talouskasvu jos mikä se on vasta valtava uhka ympäristölle ja sen tuho. Ajattela vaikka jos kaikilla Kiinalaisilla olisi auto...

No jokatapauksessa sanon henk koht edelleen ei "anekaupoilla" ja tietyn firman X rikastuttamiselle. Voisin mieluummin olla hiukan samoilla linjoilla kuin JouniS, että ei haittaa vaikka lentolippujen hinnat hiukan nousisivat ja sitä kautta käytäysi taistelua ilmastonmuutosta vastaan.

PS Et kai ole töissä tuossa yhtiössä (Carbon..), kun niin hanakasti mainostat sitä?:)

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 21.09.2007, 08:05:07 »
Lainaus käyttäjältä: "jk"

Yritys tai järjestö, toiminnan pyörittäminen tuottaa joka tapauksessa epäsuoria ympäristöhaittoja (työntekijöiden työmatkat, toimitilojen valaistus ja lämmitys yms.), kuten käytännössä kaikki inhimillinen toiminta. Siis osalla maksamastasi summasta vähennät päästöjä, mutta osalla itse asiassa lisäät niitä. Mutta missä suhteessa, sitä en tiedä.

Minulla ei ole tarkkoja tietoja, mutta tehdään yksinkertainen laskelma:
Neutralisoin yhden meno-paluu lennon Saksaan: n. 400 kiloa CO2 (oma osuuteni, ei koko lennon päästöt)
Yhden henkilön yhteensä 20 kilometrin työmatkat keskikokoisella autolla päivässä: n. 4 kiloa CO2
Jos toimistossa on 10 henkilöä ja sähkölaskut on 1000 puntaa vuodessa, päästöjä on yhdelle työntekijälle päivässä: n. 3 kiloa CO2.

Eli jos neutralisoitavia lentoja on edes yksi per työntekijä per päivä, on työmatkojen ja toimiston sähkön osuus hyvin pieni. Tässä on lisäksi se virheellinen oletus, että jos en neutralisoisi lentojani, nämä työntekijät olisivat kotona nysväämässä pippeliään eivätkä aiheuttaisi yhtään CO2-päästöjä.

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Lentojen hiilidioksipäästöjen neutralisointi
« Vastaus #32 : 21.09.2007, 08:30:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Kexie"
Varmaan pitää paikkansa, mitä sanot Kiinan talouskasvusta. Mutta ainakin mitä minä olen käsittänyt, Kiinan talouskasvu jos mikä se on vasta valtava uhka ympäristölle ja sen tuho. Ajattela vaikka jos kaikilla Kiinalaisilla olisi auto...

Tämä nyt menee vähän off-topiciksi. "Kaikilla" kiinalaisilla tulee olemaan auto 30-50 vuoden kuluttua. Vaurastuminen on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se johtaa erilaisten raaka-aineiden kulutuksen kasvuun, toisaalta ihmisten vaurastuessa heillä on enemmän intressiä panostaa ympäristönsuojeluun kun suurin murhe ei olekaan enää jokapäiväinen toimeentulo. Esim. Lontoon on nyt huomattavasti puhtaampi kaupunki kuin mitä se oli vaikkapa 150 vuotta sitten siitäkin huolimatta, että lontoolaiset ovat samana aikana vaurastuneet aivan silmittömästi. (150 vuotta sitten ei ollut yhtään autoa :))

No jokatapauksessa sanon henk koht edelleen ei "anekaupoilla" ja tietyn firman X rikastuttamiselle. Voisin mieluummin olla hiukan samoilla linjoilla kuin JouniS, että ei haittaa vaikka lentolippujen hinnat hiukan nousisivat ja sitä kautta käytäysi taistelua ilmastonmuutosta vastaan.

Minulle sinänsä ihan sama miten teet, mutta mielenkiinnosta
a) etkö ikinä osta mitään yrityksiltä, kerran käytät tätä "rikastumisaspektia" argumenttina?
b) mitä sinun mielestäsi yksityisihmisenä pitäisi tehdä ilmastonmuutoksen suhteen? Olla kuluttamatta mitään?

PS Et kai ole töissä tuossa yhtiössä (Carbon..), kun niin hanakasti mainostat sitä?:)

Tottakai olen. Mitä muuta intressiä minulla voisi olla keskustella aiheesta?

Kexie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 21.09.2007, 09:22:33 »
Jos osaat lukea niin tuo "rikastuttamis aksepti" tarkoitti ko. yhteydessä pelkästään tuota carbon yhtiötäsi (kannatin vaihtoehtona esim. yhteistä maksua kaikille veroina/maksuina) jota fundamentalisesti  ja naiivista vailla kritiikin häivää  mainosta.

EDIT: Omat argumenttisi menevät off-topicksi. Kiinan talouskasvun esiintuominen on tärkeä asia puhuttaessa ilmastomuutoksessa ja nostaa esille sitä epäjohdonmukaisuutta joka korostuu sun argumenteissasi jo alkumetreiltä saakka.

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 21.09.2007, 09:29:00 »
Jos osaat lukea niin tuo "rikastuttamis aksepti" tarkoitti ko. yhteydessä pelkästään tuota carbon yhtiötäsi (kannatin vaihtoehtona esim. yhteistä maksua kaikille veroina/maksuina) jota fundamentalisesti  ja naiivista vailla kritiikin häivää  mainosta.

Minä en osaa lukea ja sinä et osaa kirjoittaa - meistä tulisi oiva poliisipari!  :D Mutta asiaan, minä kuulen mielelläni kritiikkiä kys. firmasta. Mutta juuri tämä yhtiö ei saa rikastua?

Edit: yritin mielestäni ihan rakentavasti kysyä sinulta mikä sinun mielestäsi on parempi vaihtoehto näille kritisoimillesi CO2-neutarlisointiostoille, jos haluaa yksilönä vaikuttaa. Vastauksesi ilmeisesti on, että riittää kun kannattaa yhteisiä veroja/maksuja kaikille. Kiitos ideasta, mutta se ei vastaa ajatustani yksilöllisestä vaikuttamisesta. Kyllä minäkin kannatan kaikkien ulkoisvaikutusten sisäistämistä, tasa-arvoa, maailmanrauhaa, kukkasia niityllä ja muita kauniita asioita, mutta ei se ole mikään veruke tukea näitä asioita myös yksilöllisellä toiminnalla siinä muodossa kuin se minulle sopii.

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 21.09.2007, 09:46:13 »
EDIT: Omat argumenttisi menevät off-topicksi. Kiinan talouskasvun esiintuominen on tärkeä asia puhuttaessa ilmastomuutoksessa ja nostaa esille sitä epäjohdonmukaisuutta joka korostuu sun argumenteissasi jo alkumetreiltä saakka.

Ok, taidat ottaa tämän keskustelun nyt aika henkilökohtaisesti. Minun on nyt hiukan vaikea selventää näitä mahdollisia epäjohdonmukaisuuksiani ja off-topickeja kun et lainaa tiettyä kohtaa missä ne esiintyvät ja kerro mikä niissä mielestäsi mättää.

Kexie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 21.09.2007, 10:23:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Chap"

Ok, taidat ottaa tämän keskustelun nyt aika henkilökohtaisesti. Minun on nyt hiukan vaikea selventää näitä mahdollisia epäjohdonmukaisuuksiani ja off-topickeja kun et lainaa tiettyä kohtaa missä ne esiintyvät ja kerro mikä niissä mielestäsi mättää.

Kuten jo mainitsin, esimerkiksi se että liputat Kiinan talouskasvun puolesta ostamlla mm Kiinassa tuotettua ruokaa ja toisella kädellä sitten neutralisoit hiilidioksipäästöjä. Mielestäni epäjohdonmukaista. Alussa: Olet huolessa hiilidioksidipäästöistä ja toisella kädellä lentoyhtiöiden bunuspisteistä. Mielestäni epäjohdonmukaista.

Sen puoleen on hyvä että pallontallaajienkin palstoilla ilmastonmuutoksesta keskustellaan ja asia on varmasti sellainen jota moni matkailija varmaan jollain tasolla pohtii. Erittäin hieno juttu että omalta osaltasi maksat niitä maksuja, eikä minulla todellakaan ole niitä mitään vastaan! Omalta osaltani vaan itse en siihen usko ja jätän maksut maksamatta. Mieluummin kannatan siis esimerkiksi sitä että maksut olisi yhteisiä kaikille, ei vapaaehtoisia.

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 21.09.2007, 11:43:07 »
No nyt ymmärrän paremmin.

Lyhyet selvennykset:

Kuten jo mainitsin, esimerkiksi se että liputat Kiinan talouskasvun puolesta ostamlla mm Kiinassa tuotettua ruokaa ja toisella kädellä sitten neutralisoit hiilidioksipäästöjä. Mielestäni epäjohdonmukaista.

Haluan, että ulkoisvaikutukset sisäistetään paremmin kasvihuonepäästöjen suhteen, eli lentoihin yms. kohdistetaan paremmin niihin liittyvien ympäristövaikutusten kustannukset, eli ihan kuten sinäkin haluat. Haluan myös, että ihmiset tulevat paremmin toimeen. En usko, että sellainen vaihtoehto, jossa kiinalaiset pidetään köyhyydessä, jotta eivät saastuttaisi enemmän, olisi käytännöllisesti tai moraalisesti perusteltavissa.

Maailmassa on muitakin ongelmia kuin ilmastonmuutos, tässä tapauksessa köyhyys. Kiinan tapaiset maat tarvitsevat talouskasvua, jotta pääsevät eroon köyhyydestä. Mielestäni talouskasvu ja ympäristöasiat eivät välttämättä ole ristiriidassa. Tämä on toki pidempi keskustelu, jota ei varmaan tässä kannatta käydä (oman topicin sille voisi kuitenkin avata), mutta annettakoon yksi positiivinen esimerkki. 80-luvulla kauhisteltiin mitä tapahtuu otsoniaukolle kun länsimaalaisten freoni-päästöjen lisäksi sadat miljoonat kiinalaiset hankkivat jääkaapin. No nyt sadoilla miljoonilla kiinalaisilla on jääkaappi, mutta otsoniaukon prognoosi on silti paljon parempi.

Alussa: Olet huolessa hiilidioksidipäästöistä ja toisella kädellä lentoyhtiöiden bunuspisteistä. Mielestäni epäjohdonmukaista.

En ole ihan varma minkä ristiriidan näet näissä kahdessa asiassa – kai sitä saa olla valveutunut useammasta kuin yhdestä asiasta. Ehkä tämä kertoo siitä, että olen vähemmän kiinnostunut murehtimaan maailman vääryyksistä ja rajoittamaan omia tekemisiäni ja enemmän kiinnostunut positiivisesta muutoksesta. Minusta Pentti Linkola –tyyppinen lähestymistapa luonnonsuojeluun on epäkäytännöllistä haikailua kivikauden perään.

Sen puoleen on hyvä että pallontallaajienkin palstoilla ilmastonmuutoksesta keskustellaan ja asia on varmasti sellainen jota moni matkailija varmaan jollain tasolla pohtii. Erittäin hieno juttu että omalta osaltasi maksat niitä maksuja, eikä minulla todellakaan ole niitä mitään vastaan! Omalta osaltani vaan itse en siihen usko ja jätän maksut maksamatta. Mieluummin kannatan siis esimerkiksi sitä että maksut olisi yhteisiä kaikille, ei vapaaehtoisia.

No nyt löytyi yhteinen sävel! :) Jokainen tekee ne ratkaisut, jotka itselleen sopivat.

dua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 21.09.2007, 11:44:17 »
Mieluummin kannatan siis esimerkiksi sitä että maksut olisi yhteisiä kaikille, ei vapaaehtoisia.

Kannatan tätä, mutta toistaiseksi ei ole näköpiirissä.. Paras lääke koko lentomatkustamisen CO2-päästöihin olisi se, että maksut tulisivat pakolliseksi lisäksi lippujen hintaan, samoin se, että kerosiinin verohelpotukset poistettaisiin.

Ensinnäkin se pistäisi kaikki "kompensoimaan" päästönsä - sekä matkustajat, että lentoyhtiöt - ja toiseksi, lippujen kohonneet hinnat ehkä vähentäisivät tuota sairasta matkusteluintoa. "Kun oli niin halvat liput, niin pakkohan se oli lähteä", jne, sekä tänne pallukoihinkin levinnyt idioottitauti "v*u kun kallista, kun lentoliput eurooppaan maksaa melkein yhtä paljon kuin vr:llä meno riihimäelle". :evil:

Taidankin osoittaa vastaisuudessa lentomaksuni sille, ketä tämän puolesta lobbaakaan.
"annettu on kaikki mitä onneen tarvitaan
kädet levällään sen kaiken eessä itketään"

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 23.09.2007, 23:47:39 »
Selaillessani äsken frequent flyer -sivustoa törmäsin taas yhteen pahaan hiilidioksidineutralisointifirmaan, Climate Careen, jota ajattelin fundamentaalisesti ja naiivista vailla kritiikin häivää mainostaa tänne. Nopealla vilkaisulla vaikutti pätevältä puljulta ja hintatasoltaan kilpailukykyiseltä. Tutustun jossain vaiheessa tarkemmin.