Nepal

(Luettu 52279 kertaa)

Stable

• Reissaaja
    • Profiili
Nepal
« : 10.09.2007, 12:09:59 »
Namaste!

Lähdössä reissuun 30.10.07,ja takas 3.3.08.Muutaman yön jälkeen Delhistä Kathmanduun,ja 2kk. kuluttua maitse takaisin Intian puolelle.

Intiassa olin viime talvena,joten tiedän jotenkuten meiningit,mutta Nepal on täysin uusi maa.Tarkoitus olisi suunnata Kathmandusta Pokharaan,ja mennä viikoksi vaeltelemaan Annapurnan trekille.

Onko Pokhara hyvä paikka viettää aikaa esim 2-3vk.Eikös se ole aika Goan tyyppinen paikka.Siis ilman merenrantaa..

Voisiko esim.Pokharaa verrata Delhiin lämpötilojen suhteen?

kaukomatkailija

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
Nepal
« Vastaus #1 : 10.09.2007, 20:08:29 »
Luulenpa, että vastaukset kysymyksiisi löytyvät seuraavista ketjuista:
-Mitään järkeä? Koskien Nepal
-Delhistä Nepaliin
-Luuseritrekking Nepalissa

Ja Pokharan ilmastosta: lämpötila on talvikaudella muutaman asteen alempi kuin Delhissä.
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Nepal
« Vastaus #2 : 10.09.2007, 20:09:03 »
Namaste,

kyllä Pohkarassa voi hyvinkin viettää pari viikkoa. Auringonlaskujen ja -nousujen värjäämiä Annapurnan huippuja ei koskaan väsy katsomasta. Varsinkin jos valitsee kattoterassillisen majapaikan, aamuteen juominen on harvinaisen nautinnollista. Kaupunki sijaitsee kauniin järven rannalla ja se auttaa luomaan kaupungista mukavan idyllisen vaikutelman.

Kaupungin ympärillä on mielenkiintoisia pieniä nähtävyyksiä, jotka kaikki liittyvät jotenkin luontoon. Esimerkiksi sopivan pyöräilymatkan päässä on aika vaikuttava luolasto. Siellä kannattaa etsiä joku paikallinen opas, joka opastaa vähän turistien perusluolastoa kauemmaksi muutamalla roposella. Ahtaanpaikankammosta kärsiville sitä ei kyllä voi suositella.

Annapurnan luonnonsuojelualue on tietysti luku sinänsä. Sinnekin kannattaa varata vähän enemmän aikaa, sillä olisi aika mukavaa viettää pari päivää vain paikallaan jossain pienistä vuoristokylistä. Itselläni ei tuohon valitettavasti riittänyt aikaa.. Oman oppaan saa vajaalla kymmenellä eurolla / päivä, mutta kyllä siellä yksinkin pärjäisi. Niitä maisemia ei ikinä voi unohtaa!

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
Vs: Nepal
« Vastaus #3 : 18.01.2009, 11:39:49 »
Loytyi ihan oma Nepal ketju joka on jaanyt tyngaksi joten nostetaanpa ylos silla olisi kysyttavaa Nepalista.

Onko kellaan kokemusta asunnon/huoneen vuokraamisesta kuukausiperiaatteella Kathmandussa? Millasilla hinnoilla olette loytaneet naita (lahiaikoina) ja milta alueelta? Paikalliset tuttuni ovat kylla kyselemassa myos ymparistosta mutta kysytaan nyt taaltakin jos oisi tietamysta.

Toinen kysymys. Onko kukaan lahettanyt paketteja Nepalista Suomeen? Tulivatko perille ja oliko kaikki tallessa? Muistan aikanaan kaverin lahttaneen jotain ja osa tavarasta puuttui paketin saapuessa Suomeen. Intian postiin luotan, mutta en haluaisi kantaa kaikkea rajan yli kasveskassa kun voisi pistaa jo taalla postiin. On tosin vissiin kalliimpaa kuin naapurimassa.

..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net

Hanna-73

• Vieras
« Vastaus #4 : 18.01.2009, 20:51:53 »
Ite en oo lähetelly paketteja Nepal-Suomi mut serkku asu Nepalissa 3 vuotta ja sano et jos haluaa et paketti tulee varmimmin perille Suomeen ni kannattaa käyttää kansainvälisiä kuriirifirmoja, silti paketti saattaa olla avattu tms. Postiin ei kannata luottaa.

gupta

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.01.2009, 12:05:17 »
Onko kellaan kokemusta asunnon/huoneen vuokraamisesta kuukausiperiaatteella Kathmandussa? Millasilla hinnoilla olette loytaneet naita (lahiaikoina) ja milta alueelta? Paikalliset tuttuni ovat kylla kyselemassa myos ymparistosta mutta kysytaan nyt taaltakin jos oisi tietamysta.

Tämä kiinnostaisi minuakin. Onko tietoa?

_cheyenne_

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 28.01.2009, 00:55:26 »
Mullakin olisi hieman kysyttävää Nepalista, joten laitetaanpa tänne perään.. :)

Onko asia nyt niin, että Nepalissa on hinnat kallistuneet muutaman vuoden sisällä ihan hurjan paljon, niinku nepalilaiset tuttavani sanovat? Tän hetkisestä hintatasosta on tosi vaikea löytää tietoa, tulee vaan törmäiltyä reissaajien vuosien takaisiin blogeihin, joissa Nepalia kuvataan kovinkin edulliseksi maaksi, jossa majotus hoituu muutamalla eurolla (nykysin saapi melkeen olla nolla perässä..?). Onko kellään omakohtaista kokemusta, että kuinka paljon hinnat todellisuudessa ovat nousseet muutamassa vuodessa? Tai mitenkä vertaisitte Nepalissa reissaamista vastaavasti Intian ja Thaimaan hintoihin?
Olisin kovin kiitollinen, jos joku osaisi informoida! :)

Morning Glory

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.01.2009, 16:16:47 »
Musta Nepal oli ainakin jonkin verran halvempi kuin Intia. Majoitus yleensä jotain 2-5€/huone ja lämmin ruoka ravintolassa euron molemmin puolin. Näin siis Kathmandussa ja Pokharassa, jotka taitaa olla turistisuudessaan kalleimpia mestoja.

_cheyenne_

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 30.01.2009, 13:31:38 »
Milloinka olit Nepalissa?
Itse siis reissailin siellä vuodenvaihteessa ja mun budjetti ylitty jokseenkin aivan törkeesti, mitä olin ajatellut sen olevan. Nepalilaiset kaverini hoitivat hintaneuvottelut, joten itse vain maksoin kiltisti sen mitä mulle ilmoitettiin. Ihan halvimpiin hotelleihin ei majoituttu, ne oli n.20e/hlö/2hh hintaluokkaa Kathmandussa (oiskohan olleet nimiltään Tradiotionel ja Tokyo tms..), niihin kyllä kuulu omat länkkärivessat, mut ei se hirveesti lämmittänyt, ku sähköttömyyden ansiosta ei vesikä niissä kulkenut. Yhdessä pikkukylässä, jonka nimeä en muista, majatalo oli 40e/hlö, kerrokses yhteinen reikävessa ja huone oli just 2hlön sängyn kokonen. Yhtenä päivänä otettiin taksi koko päiväks, ku lähettii temppelikierrokselle, se velotti kuulemma sitten n. 200e siitä päivän reissusta.
Kamala olla näin skeptinen, mutta mitä ihmettä...?!

Flnt

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 30.01.2009, 14:08:02 »
Noi hinnat kuulostaa kyllä aika älyttömille! Itse olin viime toukokuussa Nepalissa kuukauden verran, ja sitä ennen vuotta aiemmin tammikuussa, eikä mielestäni hinnoissa mitään järkyttävää nousua ollut tällävälillä tapahtunut. Samaten nyt kun katson esim Hostelbookersista huoneiden hintoja niin on niihin tullut ehkä parin euron korotukset kauttarantain.

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 06.02.2009, 07:35:44 »
Nepal ON kallistunut viime vuosina reippaasti, mutta on silti yha budjettimatkakohde. Itse maksan juuri nyt 2 euroa hyvasta huoneesta huoneesta ilman kylpparia, samaisessa hotellissa taitaa huone kylpparilla maksaa noin 7 euroa. Tuttuni maksaa vahan paremmassa hotellissa 12 euroa per yo huoneesta kylpparilla.

Ruoka on kallistunut huomattavasti kolmessa vuodessa, jopa kolmessa kuukaudessa. Yha on mahdollista syoda halvalla kun kay paikallisissa kuppiloissa mutta turistialueella 5-8 euroa voi olla helpostikin aterian hinta, jossei enemmankin. (paikallisessa riisi-dahl-kasvislautanen niin paljon kuin jaksaa syoda 50 centtia). Paikallisille ruoan hinnan nousu on aika katastrofaalinen, riisin hinta on tuplaantunut lyhyessa ajassa ja vihannesten kohdalla samoin jossei enemmankin. Palkat sen sijaan ovat pysyneet samoina. Tyokaverini tienaa 6000 rupiaa (n. 60 euroa) kuussa (mina vapaaehtoinen). Riisikilo maksaa nyt 50 rupiaa jne.

Juuri nyt kaikkia hintoja nostaa sahkonpuute. Sahkokatkokset ovat talla hetkella 14 tuntia paivassa joka on vaikuttanut mm. internet taksoihin niin etta ne tuplaantuivat. Sahkonpuute vaikuttaa myos kuuman veden saantiin, jota ei siis ole enaa laheskaan koko aikaa tarjolla. Kylma vesi kylla kulkee, kunhan muistaa pumpata veden sailioihin ennen kuin sahkot menevat.

200 e paivan taksiajelusta on kylla liioiteltua. Esim. taksi Thamelista Pasupathinathiin on n. 2 euroa, siita ei pitaisi euroa enempaa olla Boudhaan, ehkapa kolmisen euroa tuolta Soyambunathiin. Jos lahtee Bhaktapuriin saakka hinta toki nousee muttei sinnekaan edestakaisen reissun pitaisi olla 10 euroa enempaa. Toki sitten siihen paalle kuskin odottelurahat muttei silti 200 euroa missaan nimessa ole oikea hinta. Minulle tarjottiin kyytia Intian rajalta omalla jeepilla Kathmanduun, hinta 40 euroa.

Pokhara on himpun verran Kathmandua kalliimpi, mutta siellakin turistikauden ulkopuolella ainakin parjaa kylla kohtuuhinnalla.

Itsellani kulu kylla taalla Kathmandussa enemman kuin yleensa Intiassa (jos ei lasketa mukaan turistipaikkoja kuten Keralaa, Manalia jne.). Halvallakin paasee, mutta joskus on kiva syoda muutakin kuin riisia ja juoda cappucinoa :)
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #11 : 09.02.2009, 08:19:32 »
Milloinka olit Nepalissa?
Itse siis reissailin siellä vuodenvaihteessa ja mun budjetti ylitty jokseenkin aivan törkeesti, mitä olin ajatellut sen olevan. Nepalilaiset kaverini hoitivat hintaneuvottelut, joten itse vain maksoin kiltisti sen mitä mulle ilmoitettiin...

Kamala olla näin skeptinen, mutta mitä ihmettä...?!

Reissussa kannattaa aina olla skeptinen paikallisten ystavien suhteen. Luulenpa etta kaverisi ovat saattaneet tehda hyvat rahat kustannuksellasi.

koo.mikko

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.03.2009, 23:45:14 »
Onko kellään kokemusta lennosta delhin kautta kathmanduun? lähinnä viisumi puoli kiinnostais.tarviiko tosiaan läpikulku viisumin?

_cheyenne_

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 07.03.2009, 12:51:47 »
Onko kellään kokemusta lennosta delhin kautta kathmanduun? lähinnä viisumi puoli kiinnostais.tarviiko tosiaan läpikulku viisumin?

Itse lensin Delhin kautta Kathmanduun, vaihtoaika oli takaisin tullessa suurinpiirtein 24h. Ei tarvitse mitään läpikulkuviisumia, ne kyllä ohjaa sieltä omaan viisumittomien odotustilaan venailemaan lentoa. Kannattaa tosiaan avata suunsa siellä kentällä, että ohjaavat oikeaan paikkaan ettei tuu mitään ikäviä ylläreitä... Kathmandun lentokentällä saa sitten dollareilla sen Nepalin viisumin.

ilduce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 09.03.2009, 20:15:19 »
Vinkkejä!?!

Mulla on kaksi viikkoa aikaa siitä kun saavun Kathmanduun ja siihen kun kone lähtee Delhistä. Miten tuo aika kannattaa käyttää? Nepalissa vai Delhissä? Missä siellä?Kummassakaan aiemmin en ole käynyt. Everestin voi unohtaan, koska tulen silloin sieltä..

Flnt

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 09.03.2009, 20:55:03 »
Vinkkejä!?!

Mulla on kaksi viikkoa aikaa siitä kun saavun Kathmanduun ja siihen kun kone lähtee Delhistä. Miten tuo aika kannattaa käyttää? Nepalissa vai Delhissä? Missä siellä?Kummassakaan aiemmin en ole käynyt. Everestin voi unohtaan, koska tulen silloin sieltä..

Sehän riippuu siitä mitä olet jo nähnyt, oletko käynyt Delhissä ja esimeriksi Taj Mahalilla jo, vai et? Mielestäni Delhissä riittää sen kokemattomalle nähtävää ehkä viikoksi, ei välttämättä sitäkään, tässäkin on jo reilun päivän verran varattu Agran reissulle Taj Mahalia kattomaan, ja yksi päivä tuliaisten shoppailulle. Toisaalta myös Katmandussa saa viikon kulumaan melko kivuttomasti temppeleitä katellen ja yleisesti kierrellen.
Jos taas olet molemmat jo nähnyt läpeensä kuten itse viimeksi nuo kaksi kohdatessani, on Katmandu mielestäni miellyttävämpi ja mukavampi paikka vain olla ja oleskella. Itse tein sen virheen että tulin neljä päivää ennen koneen lähtöä Delhiin Katmandusta, enkä saanut aikaa kulumaan oikein mitenkään. Nähtävyydet oli nähty, tuliaiset ostettu ja matkatavaroissa muutenkin ylikiloja jo valmiiksi eikä tuolla ajalla oikein pitkälle ehdi matkustaa.

Edit: EI JUMANKAUTA! Siinähän lukee selvällä suomenkielellä ettet ole kummassakaan käynyt  :D  sisälukutaito 10++
No, pysyn mielipiteessäni, sen ~viikon saa kulumaan molemmissa.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2009, 20:56:35 kirjoittanut Flnt »

ilduce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 10.03.2009, 16:12:49 »
Joo, ei tosiaan ole kummastakaan maasta kokemusta.. Henk koht ei välttämättä jaksa hektinen kaupunki niinkään kiinnostaa, mutta varmaan siellä Delhissä pitää pari päivää pyöriä, kerran osuu reitille. Kathmandu lienee parissa päivässä "nähty" mutta mitä muuta Nepalista löytyy? Saako viikkoon ängettyä jonkun nohevan Annapurnan, Pokharan yms. reissun? Mikä on se, mitä Nepalissa pitää nähdä / kokea?

ilduce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 10.03.2009, 16:31:16 »
...ja ajankohta oli marraskuu...

Morning Glory

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 10.03.2009, 19:32:51 »
En nyt sanoisi, että Kathmandu on parissa päivässä nähty, sillä siinä laaksossa on pari muutakin historiallista kaupunkia, joihin kyllä kannattaa ainakin jokunen päivä uhrata. Patan oli oma suosikkini ja Boudhanath myös. Jälkimmäisessä koet uskomattoman ilmapiirin, kun lähdet aamuviideltä kiertämään Nepalin suurinta stupaa satojen tiibetiläismunkkien vanavedessa auringon ensisäteiden valaistessa taivaankannen.

Pokharan suuntaan kai sun on joka tapauksessa pyrittävä, jos maata pitkin Delhiin aiot kulkea. Bandipur on hyvin kodikas kyläpahanen vuoren rinteellä noin puolivälissä KTM-Pokhara valtatietä. Sen ympäristössä on miellyttäviä patikointireittejä ja aivan valtava luola geologisine ilotulituksineen.

Ollapa noilla kulmilla taas...

aarre

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - aarrerinne@hotmail.com
    • Profiili
    • AarreRinne.com
« Vastaus #19 : 10.03.2009, 20:27:45 »
Minä ainakin panostaisin enemmän Nepaliin. Itse olimme reissulla ensin kolmisen viikkoa Nepalissa, sitten viikon Intian puolella (Varanasi, Agra, Jaipur, Delhi) ja näin jälkeenpäin ajatellen olisin kyllä nauttinut sen ajan mieluummin Nepalin tunnelmasta, mukavista ihmisistä, hyvästä ruokavalikoimasta jne

Varanasi oli sinänsä vaikuttava paikka, mutta ehkä parempi järjestys olisi se että ensin hengailisi Intiassa ja sitten pääsisi Nepaliin rentoutumaan. Toisin päin ei oikein toimi...

Jaipur oli ihan hanurista - järjetön ryysis